Dragon Age:n tekijä kaunisteli Metacriticia
Tämä kuva on kiertänyt pitkin internetiä koko päivän ja se todistaa, että Biowaren Chris Hoban on käynyt kaunistelemassa kävijäarvosteluiden numeroita Dragon Age -pelien kohdalla Metacritic-sivustolla. Toki omasta työstään saa olla ylpeä, mutta missä kohtaa moraalin raja alkaa hämärtyä? Miestä varmasti innoitti tempaukseensa se, että Dragon Age II:n kriitikkokeskiarvo kyseisellä sivustolla on 81, mutta käyttäjien arvosteluiden vain 4.2.
Keskustelut (49 viestiä)
15.03.2011 klo 19.10
Rekisteröitynyt 13.10.2008
15.03.2011 klo 19.17
Hävettää vieläkin.
Rekisteröitynyt 17.04.2007
15.03.2011 klo 19.28
Rekisteröitynyt 20.04.2010
15.03.2011 klo 19.29
Rekisteröitynyt 03.01.2008
15.03.2011 klo 19.31
15.03.2011 klo 19.36
Rekisteröitynyt 29.10.2007
15.03.2011 klo 19.44
Omasta mielestäni ihan sama kunhan ei rekisteröi 50 tunnusta ja anna kaikilla 10 pistettä pelille.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
15.03.2011 klo 19.46
Seiskan tai kutosen antaisin pelille. Hahmot käyttäytyvät vähän järjettömästi, kirjotus voisi olla hiotumpaa. Bugittaa, ei ole teknisesti hiottu. Ympäristöjen luomisessa leikkailtu kulmia. Bioware tuntuu ihan osaavalta kehittäjältä, mutta laadunhallinta tuntuu kusevan ja pahasti.
Ja metascorea nyt kukaan täysjärkinen ota tosissaan.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
15.03.2011 klo 19.54
Rekisteröitynyt 04.01.2011
15.03.2011 klo 20.15
Tähän asti olen kyllä tykännyt pelistä. Mutta perkele bugitti siten, että parin hahmon questlinet hajosivat totaalisesti, ja nyt odottelen korjaavaa patchia. Tuntuu kuin olisin jokin helvetin beta-testaaja.
Seiskan tai kutosen antaisin pelille. Hahmot käyttäytyvät vähän järjettömästi, kirjotus voisi olla hiotumpaa. Bugittaa, ei ole teknisesti hiottu. Ympäristöjen luomisessa leikkailtu kulmia. Bioware tuntuu ihan osaavalta kehittäjältä, mutta laadunhallinta tuntuu kusevan ja pahasti.
Ja metascorea nyt kukaan täysjärkinen ota tosissaan.
Eli antaisit 60-70 pistettä koska hiomaton peli? Vähän nyt maistuu ylikriittisyys.
15.03.2011 klo 20.33
Taidan ihan vittuillakseni mennä Metacriticiin pistämään DA 2:elle 0 pistettä...
Sinunkaltaisesti ihmisien takia MC:n user reviews-osia on lähinnä vitsi. Plus sitten kaikki muut butthurtfanipojat, elitistit, jonnet ja hermannit jotka siellä riehuu. Ei kannata ottaa todesta oli lukema mikä tahansa.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
15.03.2011 klo 20.39
Toinen isompi ongelma oli se, että puolet roolipelielementeistä oli trimmattu pois tai tehty niin yksinkertaisiksi että tyhmempikin osaa. Onhan se mukavaa, että Bioware uskaltaa kokeilla jotain uutta, mutta kyllä omalla kohdalla tuntui, että nyt on pissitty hardcore roolipelaajia oikeen kunnolla linssiin.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
15.03.2011 klo 20.49
Itse olen jo kyseisen pelin pelannut läpi ja kyllä jäi suuhun melkoisen paha maku. Muistan lukeneeni jälleen kerran jostain, että nyt tässä pelissä sitten oikeasti niillä päätöksillä on väliä. Enpähän vain itse huomannut, että olisi oikeasti jotain muuttanut. Oikeastaan vain sen mitä questejä saat ja sen ketkä heittää veivinsä. Näin taas valehdellaan jälleen kirkkain silmin.
Toinen isompi ongelma oli se, että puolet roolipelielementeistä oli trimmattu pois tai tehty niin yksinkertaisiksi että tyhmempikin osaa. Onhan se mukavaa, että Bioware uskaltaa kokeilla jotain uutta, mutta kyllä omalla kohdalla tuntui, että nyt on pissitty hardcore roolipelaajia oikeen kunnolla linssiin.
Millä tavalla Dragon Agen roolipelielementtejä on leikattu? Lahjasysteemiä on muutettu, craftaus on muutettu ja rakkaus/viha muutettu ystävä/vihollinen akseliksi.
Dragon Age kakkosen erot ykköseen ovat todella pienet, ottakaa ne saatanan vihafiltterit pois silmistänne.
Ainiin; Hardcore roolipelaaja harvemmin edes pelaa näitä videopelejä joissa roolipelaaminen on paperinukkeleikkiä.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
15.03.2011 klo 20.59
Eli antaisit 60-70 pistettä koska hiomaton peli? Vähän nyt maistuu ylikriittisyys.
Ehkä jollekkin. Mutta minä käyttäisin asteikkoa 0-100, olen pelannut ehkä viittä peliä, joille antaisin yli 90 pistettä. 100 pisteen pelin olemassaoloon en edes usko.
Jos DA2:ssa ei olisi näitä hemmetin glitchejä, tasoa "peli kertoo questin loppuratkaisun ennen questin alkamista", niin nostaisin arvosanani lähemmäksi 80 pistettä. Ja tosiaan, en ole vielä kolmatta aktia pelannut läpi, tiedä, minkälaista settiä tuo loppu on. Mass kakkosessa juuri se omega nelosesta lähtevä osuus oli juonen kannalta murhaavin. DA2:sta kuullut olen, että jää vähän tarina kesken.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
15.03.2011 klo 21.01
Tähän asti olen kyllä tykännyt pelistä. Mutta perkele bugitti siten, että parin hahmon questlinet hajosivat totaalisesti, ja nyt odottelen korjaavaa patchia. Tuntuu kuin olisin jokin helvetin beta-testaaja.
Seiskan tai kutosen antaisin pelille. Hahmot käyttäytyvät vähän järjettömästi, kirjotus voisi olla hiotumpaa. Bugittaa, ei ole teknisesti hiottu. Ympäristöjen luomisessa leikkailtu kulmia. Bioware tuntuu ihan osaavalta kehittäjältä, mutta laadunhallinta tuntuu kusevan ja pahasti.
Ja metascorea nyt kukaan täysjärkinen ota tosissaan.
Itellä ei taas oo ollu mitään bugiongelmia. Sen puolesta on kyllä ongelmia, että niillä on vissiin ollu puolikas kenttäsuunnittelija.
Rekisteröitynyt 20.04.2010
15.03.2011 klo 21.06
Taidan ihan vittuillakseni mennä Metacriticiin pistämään DA 2:elle 0 pistettä...
Sinunkaltaisesti ihmisien takia MC:n user reviews-osia on lähinnä vitsi. Plus sitten kaikki muut butthurtfanipojat, elitistit, jonnet ja hermannit jotka siellä riehuu. Ei kannata ottaa todesta oli lukema mikä tahansa.
No älä suutu. Tuo oli vain vitsi... Ja muutenkin turha koko userscore, kun jonnet muutenkin heittävät 0p kaikille peleille joissa ei ole tactical nukeja ja räjähtäviä kauko-ohjattavia autoja.
15.03.2011 klo 21.28
Itse en tunne mitään pahaa Hobanin toimissa, sillä lähes tulkoon jokainen meistä kehuu omat saavutuksensa ja tekeleensä maasta taivaisiin (ainakin aluksi, sitten myöhemmin tulee tunne että tämähän puhdasta paskaa ainakin melkein)
Hämmentynyt olin DA2:sen taistelusysteemistä, sillä ei tahdo kontrollit olla vieläkään hallussa + jostain kumman syystä maagillani ei taioissa ole enää cooldownia niinkuin ihan alussa oli: voin pistää parhaimpia taikojani sarjatulella niin kauan kun manaa riittää ja sitähän riittää vaikka mihin.
Myöskin yksi asia häiritsee DAO:n ja DA2:sen kohdalla: Questit suunnilleen heitetään kaikki päin naamaa heti kättelyssä, jolloin minulle tulee orpo olo kun ei tiedä mikä questi kannattaa tehdä ensin ja mikä seuraavaksi. Tietenkin tämä tunne katoaa mahdollisellla toisella läpipeluukerralla kun tietää tapahtumat jo, mutta silti saisi questeilla olla pientä järjestystä...
Rekisteröitynyt 15.02.2011
15.03.2011 klo 21.28
Millä tavalla Dragon Agen roolipelielementtejä on leikattu? Lahjasysteemiä on muutettu, craftaus on muutettu ja rakkaus/viha muutettu ystävä/vihollinen akseliksi.
Dragon Age kakkosen erot ykköseen ovat todella pienet, ottakaa ne saatanan vihafiltterit pois silmistänne.
Ainiin; Hardcore roolipelaaja harvemmin edes pelaa näitä videopelejä joissa roolipelaaminen on paperinukkeleikkiä.
Joo en huomaa mitään roolipelielementtiä mikä puuttuis. Oliskohan esimerkiksi toi yhteen rotuun sitominen. Eikä se ehkä haittais, jos olis joku muu kuin ihminen. Ja älä nyt revi sitte mitään ME:tä tähän mukaan. Nyt puhutaan fantasiaroolipelistä ja niissä on oikeestaan AINA saanut valita rotunsa.
Ja sitte se mitä jotkut vihaa ja jotkut rakastaa eli alchemy, potion making, poison making, miksi vaan haluat sitä nimittää. Aluksi olin ihan hyvillä mielillä, että ei tarvitse keskittyä niiden kasvien poimimiseen kun kaiken saa rahalla, mutta kun peliä pelas pidemmälle, alko kaipaamaan sitä random juoksentelua.
Ja että et nyt ihan vihaajaksi nimittäis niin kyllä pidin pelistä, mutta se ei ollut läheskään niin hyvä kuin odotin. Tuntui lähinnä, että se halusi olla Action RPG, mutta ei ihan kokonaan ja jäi johonkin perus ropen ja button masherin välille. Ehkä se kuvaa omaa mielipidettä parhaiten, että ja demoa pelatessa tuli sellainen fiilis että tämä on "hack&slash without hacking or slashing"
15.03.2011 klo 22.02
Rekisteröitynyt 04.01.2011
15.03.2011 klo 22.05
Millä tavalla Dragon Agen roolipelielementtejä on leikattu? Lahjasysteemiä on muutettu, craftaus on muutettu ja rakkaus/viha muutettu ystävä/vihollinen akseliksi.
Dragon Age kakkosen erot ykköseen ovat todella pienet, ottakaa ne saatanan vihafiltterit pois silmistänne.
Ainiin; Hardcore roolipelaaja harvemmin edes pelaa näitä videopelejä joissa roolipelaaminen on paperinukkeleikkiä.
Joo en huomaa mitään roolipelielementtiä mikä puuttuis. Oliskohan esimerkiksi toi yhteen rotuun sitominen. Eikä se ehkä haittais, jos olis joku muu kuin ihminen. Ja älä nyt revi sitte mitään ME:tä tähän mukaan. Nyt puhutaan fantasiaroolipelistä ja niissä on oikeestaan AINA saanut valita rotunsa.
Ja sitte se mitä jotkut vihaa ja jotkut rakastaa eli alchemy, potion making, poison making, miksi vaan haluat sitä nimittää. Aluksi olin ihan hyvillä mielillä, että ei tarvitse keskittyä niiden kasvien poimimiseen kun kaiken saa rahalla, mutta kun peliä pelas pidemmälle, alko kaipaamaan sitä random juoksentelua.
Ja että et nyt ihan vihaajaksi nimittäis niin kyllä pidin pelistä, mutta se ei ollut läheskään niin hyvä kuin odotin. Tuntui lähinnä, että se halusi olla Action RPG, mutta ei ihan kokonaan ja jäi johonkin perus ropen ja button masherin välille. Ehkä se kuvaa omaa mielipidettä parhaiten, että ja demoa pelatessa tuli sellainen fiilis että tämä on "hack&slash without hacking or slashing"
Rodunvalinta on lukittu ainakin seuraavissa suurissa roolipeleissä
- Ultima 1-9
- Planescape: Torment
- Jade Empire
- KOTOR
- Arx Fatalis (miqää se ooon??!!)
- Mass Effectit
Ja no joo, kai toi ympäriinsä juoksentelu liittyy roolipelaamiseen.
15.03.2011 klo 22.36
Rodunvalinta on lukittu ainakin seuraavissa suurissa roolipeleissä
- Ultima 1-9
- Planescape: Torment
- Jade Empire
- KOTOR
- Arx Fatalis (miqää se ooon??!!)
- Mass Effectit
Ja no joo, kai toi ympäriinsä juoksentelu liittyy roolipelaamiseen.
Poistetaan listalta aRPG pelit (Jade Empire), scifi, dungeon crawlerit ja taideteokset (Planescape: Torment) niin aika lyhyeksi lista jää.
Mutta kuitenkin, en itse pitänyt pätkääkään Dragon Age 2. Bioware vetäisi turhan yllättäen ns. "Mass Effect 2" kortin perstaskustaan ja lätkäisi sen pöytään. Ehkä tuo konsoleilla toimii paremmin, mutta näin PC:llä koko peli vaikutti helvetinmoiselta sähläykseltä.
Itseasiassa vaikutti siltä että pelisuunnittelijat ei oikein ole päässeet yhteisymmärrykseen siitä pitäisikö tuosta tehdä action RPG, MMORPG vaiko tRPG. Yksi vaatii peliin laumoittain vihollisia ja nopean temmon, toinen niin perhanasti sidequesteja ja kolmas vaatii pausenappulaa. Yhteen nuo eivät sovi ei sitten millään.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2011 klo 22.36
DA2:n suurin ongelma on pelialueen suppeus. Samaa kaupunkia rampataan edestakaisin alusta loppuun. Välillä käydään kääntymässä ulkomaailmassa, mutta hyvin lyhyeksi aikaa. Juoni on surkea eikä edes järin eeppinen. Peli on myös erittäin lyhyt. 21,5h meni itsellä läpipeluuseen ja suoritin myös sivutehtäviä. Vuoden kovin pettymys.
15.03.2011 klo 23.07
Omasta mielestä Bioware lähti nyt hieman väärään suuntaan DA2:n kanssa ja yritti tehä siitä liikaa Mass Effectin kaltasen, muutenkin vähän sama virhe ku ME:n kanssa: Ykkösessä vahvempi juoni ja tarina, ku kakkosessa o sitte parempi pelattavuus ja muutenkin äksöni paljon mukavampaa.
15.03.2011 klo 23.55
Pakko ihmetellä näitä ” skippaajia", jotka juoksee pelin läpi 20h suorittaen vain sen verran kun on pakko. Itseltäni peliin upposi 38h Magella.
Mahtavat hahmot, dialogi toimii, taistelu on hauskaa ja ääninäyttelijät loistavat rooleissaan. En tiedä, miten taistelu toimii pc:llä, mutta konsolilla se on yhtä timanttia.
Fiilikset korkealla, vaikken pystykään aloittamaan pelin uusintakierrosta ME2 tyyliin saman tien(johtuu juuri tästä yhden kaupungin elämästä). Etenkin kun kaupunki ei ole mikään Brotherhoodin Rooma, vaan reilusti pienempi alue). Arvosanaksi kokonaisuudelle annan ysin. Harva peli pitää otteessaan samalla voimalla loppuun asti.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
16.03.2011 klo 06.01
Roar heitti kyllä ihan hyvän kommentin, että odotukset on liian korkealla. Voisin heittää takaisin, että itse en tiennyt mitään koko pelistä ennen kuin se ilmesty. Ainoa kohde mihin vertasin oli muuta RPGt ja Origins ja silti tuotti pahan pettymyksen. Niinkuin muutama jo sanoikin, Bioware yritti tässä nyt ratsastaa ME:llä, mikä on täysin erilainen peli ja lopputulos nyt jäi mielestäni sitten keskinkertaiseksi.
Rekisteröitynyt 29.10.2007
16.03.2011 klo 07.02
Millä tavalla Dragon Agen roolipelielementtejä on leikattu? Lahjasysteemiä on muutettu, craftaus on muutettu ja rakkaus/viha muutettu ystävä/vihollinen akseliksi.
Dragon Age kakkosen erot ykköseen ovat todella pienet, ottakaa ne saatanan vihafiltterit pois silmistänne.
Ainiin; Hardcore roolipelaaja harvemmin edes pelaa näitä videopelejä joissa roolipelaaminen on paperinukkeleikkiä.
Joo en huomaa mitään roolipelielementtiä mikä puuttuis. Oliskohan esimerkiksi toi yhteen rotuun sitominen. Eikä se ehkä haittais, jos olis joku muu kuin ihminen. Ja älä nyt revi sitte mitään ME:tä tähän mukaan. Nyt puhutaan fantasiaroolipelistä ja niissä on oikeestaan AINA saanut valita rotunsa.
Ja sitte se mitä jotkut vihaa ja jotkut rakastaa eli alchemy, potion making, poison making, miksi vaan haluat sitä nimittää. Aluksi olin ihan hyvillä mielillä, että ei tarvitse keskittyä niiden kasvien poimimiseen kun kaiken saa rahalla, mutta kun peliä pelas pidemmälle, alko kaipaamaan sitä random juoksentelua.
Rodun valitseminen ei tarkoita roolipelaamista, ei lähellekään. Ja itse en ole yleensä koskaan jaksanut roolipeleissä harrastaa craftausta, nyt niitä potioneita ja poisoneita tuli tilattua aika paljonkin, plussaa vain minulta.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
16.03.2011 klo 07.54
DA2:n suurin ongelma on pelialueen suppeus. Samaa kaupunkia rampataan edestakaisin alusta loppuun. Välillä käydään kääntymässä ulkomaailmassa, mutta hyvin lyhyeksi aikaa. Juoni on surkea eikä edes järin eeppinen. Peli on myös erittäin lyhyt. 21,5h meni itsellä läpipeluuseen ja suoritin myös sivutehtäviä. Vuoden kovin pettymys.
Surkea verrata pikajuoksua DA2 tuohon 60h DA juoksuun. DA:O menee läpi 25h jos sen vaan juoksee, DA2 menee siihen kahteenkymmeneen tuntiin jos kodekin jättää lukematta ja sivutehtävät tekemättä.
16.03.2011 klo 09.47
Ottaen huomioon noiden käyttäjäarvioiden yleisen tason, mitä ihmettä nuo typerät meemipeelot ja internetspedet taas oikein veuhkaavat, hirveä haloo yhdestä mielipiteestä?! Kyrsii tuommoinen vammainen pelleily siinä määrin että käyn antamassa DA2:lle täydet kymmenen pistettä, ihan vain siksi.
16.03.2011 klo 10.19
quote]
Niinhän sinä oletkin, kun pelaat pelejäsi PC:llä...=)
16.03.2011 klo 10.25
Lienevät tulleet Biowarella viimein siihen masentavaan ymmärrykseen, ettei tavallinen pelaaja (kasuaalipelaaja?) välitä, miksi örmöä hakataan/ammutaan... kunhan se näyttää siistiltä.
16.03.2011 klo 10.42
Voi ei, mies antoi omalle pelilleen 10 pistettä.
Omasta mielestäni ihan sama kunhan ei rekisteröi 50 tunnusta ja anna kaikilla 10 pistettä pelille.
No on se silti aika noloa kehua omaan teostaan täyden kympin arvoiseksi.
16.03.2011 klo 11.28
Ottaen huomioon noiden käyttäjäarvioiden yleisen tason, mitä ihmettä nuo typerät meemipeelot ja internetspedet taas oikein veuhkaavat, hirveä haloo yhdestä mielipiteestä?!
No on se nyt hiukka paksua väittää, että kaikki kritiikki peliä kohtaan on ylireagointia - eli siis, objektiivisesti tarkasteltuna Dragon Age 2 olisi tämän mielipiteen mukaan täydellinen ilman mitään moitteen sijaa.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
16.03.2011 klo 15.33
Tuntuu kuin olisin jokin helvetin beta-testaaja.
Niinhän sinä oletkin, kun pelaat pelejäsi PC:llä...=)
0/10
Ei satu, kun on XO ja ps2 tuossa vieressä. Ja Wiitäkin olen päässyt aika paljon kokeilemaan. Pelithän ne pääasia ovat, mutta kyllä on pakko mainita, että PC on ihan selkeästi se paras alusta. Joskin toivon että useampi peli tukisi padia, ettei tarttisi tämän hemmetin kömpelön WASDin kanssa sählätä.
16.03.2011 klo 15.33
Tähän asti olen kyllä tykännyt pelistä. Mutta perkele bugitti siten, että parin hahmon questlinet hajosivat totaalisesti, ja nyt odottelen korjaavaa patchia. Tuntuu kuin olisin jokin helvetin beta-testaaja.
Seiskan tai kutosen antaisin pelille. Hahmot käyttäytyvät vähän järjettömästi, kirjotus voisi olla hiotumpaa. Bugittaa, ei ole teknisesti hiottu. Ympäristöjen luomisessa leikkailtu kulmia. Bioware tuntuu ihan osaavalta kehittäjältä, mutta laadunhallinta tuntuu kusevan ja pahasti.
Ja metascorea nyt kukaan täysjärkinen ota tosissaan.
Eli antaisit 60-70 pistettä koska hiomaton peli? Vähän nyt maistuu ylikriittisyys.
Ei mitään ylikriittisyyttä, kun käytetään koko skaalaa 1-10, eikä nykyisten pelilehtien käyttämää 60-100.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
16.03.2011 klo 16.58
Rodun valitseminen ei tarkoita roolipelaamista, ei lähellekään. Ja itse en ole yleensä koskaan jaksanut roolipeleissä harrastaa craftausta, nyt niitä potioneita ja poisoneita tuli tilattua aika paljonkin, plussaa vain minulta.
Aivan totta kyllä, että ei rodun valitseminen tarkoita roolipelaamista. Eiköhän melkein mitä tahansa peliä jossa on jonkinlainen tarina ja kokemus-systeemi (se tärkein :D) voi sanoa roolipeliksi.
Mutta Dragon Age Origins oli nimenomaan melko hardcore rope. Kaikki tällaiset pienet asiat kuten se craftaus, rodun valinta ym. "sälä" on nimen omaan sitä, mistä itse pidin paljon Originissa ja muissakin fantasiaroolipeleissä. Vaikka jotkut eivät harrastaisikaan näitä asioita niin ne olisi silti mukava olla olemassa sillä ne nimenomaan omalla kohdallani merkitsevät todella paljon (ja lisäävat sekä pelattavuutta(määrää), että pidentävät läpipeluuaikaa). Voisi verrata esim FF 7 ja FF 12. Seiskassa oli järjetön määrä sisältöä, joka ei liittynyt niinkään juoneen. Kun taas FF 12 ei ollut oikeastaan mitään. Arvaa vaan kumpi peli on minusta parempi roolipeli?
Fantasia rope on jo saanut ns. standardit. On asioita, joita voi hyvällä syyllä olettaa löytyvän niistä (varsinkin Originin jälkeen). Totta kai jää vähän huijattu olo kun niitä asioita ei löydy tai ne on muusattu niin helposti naposteltaviksi palasiksi, että jopa 5 vuotias tajuaa ne.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
16.03.2011 klo 22.42
Mutta Dragon Age Origins oli nimenomaan melko hardcore rope. Kaikki tällaiset pienet asiat kuten se craftaus, rodun valinta ym. "sälä" on nimen omaan sitä, mistä itse pidin paljon Originissa ja muissakin fantasiaroolipeleissä. Vaikka jotkut eivät harrastaisikaan näitä asioita niin ne olisi silti mukava olla olemassa sillä ne nimenomaan omalla kohdallani merkitsevät todella paljon (ja lisäävat sekä pelattavuutta(määrää), että pidentävät läpipeluuaikaa). Voisi verrata esim FF 7 ja FF 12. Seiskassa oli järjetön määrä sisältöä, joka ei liittynyt niinkään juoneen. Kun taas FF 12 ei ollut oikeastaan mitään. Arvaa vaan kumpi peli on minusta parempi roolipeli?
Ymmärrän pointtisi, mutta sanan hardcore rope ja Dragon Agen liittäminen samaan lauseeseen on väärin. Dragon Age on kaukana HC ropeilusta ja menee enempi sinne hollywood-rpg osastolle.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
17.03.2011 klo 07.03
DA2:n suurin ongelma on pelialueen suppeus. Samaa kaupunkia rampataan edestakaisin alusta loppuun. Välillä käydään kääntymässä ulkomaailmassa, mutta hyvin lyhyeksi aikaa. Juoni on surkea eikä edes järin eeppinen. Peli on myös erittäin lyhyt. 21,5h meni itsellä läpipeluuseen ja suoritin myös sivutehtäviä. Vuoden kovin pettymys.
Lolwut ME2:han oli pitempi ku ykkönen... Itellä ainakin.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
17.03.2011 klo 07.46
Mutta Dragon Age Origins oli nimenomaan melko hardcore rope. Kaikki tällaiset pienet asiat kuten se craftaus, rodun valinta ym. "sälä" on nimen omaan sitä, mistä itse pidin paljon Originissa ja muissakin fantasiaroolipeleissä. Vaikka jotkut eivät harrastaisikaan näitä asioita niin ne olisi silti mukava olla olemassa sillä ne nimenomaan omalla kohdallani merkitsevät todella paljon (ja lisäävat sekä pelattavuutta(määrää), että pidentävät läpipeluuaikaa). Voisi verrata esim FF 7 ja FF 12. Seiskassa oli järjetön määrä sisältöä, joka ei liittynyt niinkään juoneen. Kun taas FF 12 ei ollut oikeastaan mitään. Arvaa vaan kumpi peli on minusta parempi roolipeli?
Ymmärrän pointtisi, mutta sanan hardcore rope ja Dragon Agen liittäminen samaan lauseeseen on väärin. Dragon Age on kaukana HC ropeilusta ja menee enempi sinne hollywood-rpg osastolle.
No miten sen nyt ottaa. Tuntuu, että näitä vanhan ajan HC ropeja ei ole oikein ilmestynyt viime aikoina. Kun rima alitetaan useasti niin pitää vähän laskea sitä :D
Ja olihan toi Origins ihan hyvä kopio Neverwintereistä, tosin levelaus oli puolet yksinkertaisempaa. Tulee ihan haikee olo kun muistelee noita vanhoja hyviä aikoja :D
17.03.2011 klo 12.29
Tulee ihan haikee olo kun muistelee noita vanhoja hyviä aikoja :D
Niinpä. Nykyropet kärsivät niukkuudesta, melkein kaikkea on vähemmän, paitsi ehkä silmäkarkkia ja ääninäyttelyä.
Paikkoja ja monstereita nyt ainakin on paljon vähemmän, esineistä ja hahmoistakin voi usein sanoa samaa.
Niin, ja valinnanvapauttakin on vähemmän...
Rekisteröitynyt 04.11.2007
17.03.2011 klo 15.13
No miten sen nyt ottaa. Tuntuu, että näitä vanhan ajan HC ropeja ei ole oikein ilmestynyt viime aikoina. Kun rima alitetaan useasti niin pitää vähän laskea sitä :D
Ja olihan toi Origins ihan hyvä kopio Neverwintereistä, tosin levelaus oli puolet yksinkertaisempaa. Tulee ihan haikee olo kun muistelee noita vanhoja hyviä aikoja :D
Demon's Souls taitaa olla ainut aito kunnon HC rope, joka on tällä sukupolvella konsoleille tullut. Yksinkertaisuus ja leffamainen tarinankerronta on ikäviä nykytrendejä. Tosin eipä noita kunnon HC -roolipelejä ole koskaan konsoleille älyttömästi tullut.
17.03.2011 klo 16.28
Tuntuu kuin olisin jokin helvetin beta-testaaja.
Niinhän sinä oletkin, kun pelaat pelejäsi PC:llä...=)
0/10
Ei satu, kun on XO ja ps2 tuossa vieressä. Ja Wiitäkin olen päässyt aika paljon kokeilemaan. Pelithän ne pääasia ovat, mutta kyllä on pakko mainita, että PC on ihan selkeästi se paras alusta. Joskin toivon että useampi peli tukisi padia, ettei tarttisi tämän hemmetin kömpelön WASDin kanssa sählätä.
Itsehän sen sanoit. "pelit ovat pääasia" ja pelaat kuitenkin mieluiten peeceellä.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
17.03.2011 klo 16.57
Nykyropet kärsivät niukkuudesta, melkein kaikkea on vähemmän, paitsi ehkä silmäkarkkia ja ääninäyttelyä.
Paikkoja ja monstereita nyt ainakin on paljon vähemmän, esineistä ja hahmoistakin voi usein sanoa samaa.
Niin, ja valinnanvapauttakin on vähemmän...
Ainoa asia mitä nyky ropeissa on enemmän, on vaatteet naishahmojen päällä :D (chainmail bikinit jääneet pois muodista?)
Mutta ihan vakavasti puhuttuna, olet täysin oikeassa. Tuntuu, että nykyään painotetaan grafiikkaa aivan liikaa ja jää se pelattavuus ja valinnanvapaus taka-alalle. Alkaa käydä peleille vähän kuten Hollywood elokuville. Mitään ei jätetä enää kuluttajan vastuulle vaan kaikki pitää olla esitettynä niin ettei tarvitse käyttää omia aivojaan. Ei ole enää ollut sellaista seikkailun tuntua mitä vanhoista ropeista löytyi. Suureen putkeen vaan juoksemaan niin ei tarvitte itte ajatella.
Demon's Souls taitaa olla ainut aito kunnon HC rope, joka on tällä sukupolvella konsoleille tullut. Yksinkertaisuus ja leffamainen tarinankerronta on ikäviä nykytrendejä. Tosin eipä noita kunnon HC -roolipelejä ole koskaan konsoleille älyttömästi tullut.
Itse en ole ikinä konsoli ropeja oikein pelannut. Fable II on poikkeus, mutta sekin on action rope. Konsolit ei oikein sovi ropeiluun varsinkaan kun monessa ropessa on modaus-työkalut mukana. Tosin niitäkään ei ole enää hirvesti näkynyt. Miksihän? Onkohan ihan sattumaa että pitkäikäisimpiä pelejä omalla kohdalla sattuvat olemaan Morrowind, Oblivion ja NWN:ät. (vaikka Elder Scrolls:it nyt ovatkin actioniä).
17.03.2011 klo 21.04
No miten sen nyt ottaa. Tuntuu, että näitä vanhan ajan HC ropeja ei ole oikein ilmestynyt viime aikoina. Kun rima alitetaan useasti niin pitää vähän laskea sitä :D
Ja olihan toi Origins ihan hyvä kopio Neverwintereistä, tosin levelaus oli puolet yksinkertaisempaa. Tulee ihan haikee olo kun muistelee noita vanhoja hyviä aikoja :D
Demon's Souls taitaa olla ainut aito kunnon HC rope, joka on tällä sukupolvella konsoleille tullut. Yksinkertaisuus ja leffamainen tarinankerronta on ikäviä nykytrendejä. Tosin eipä noita kunnon HC -roolipelejä ole koskaan konsoleille älyttömästi tullut.
I disagree. Demon's Souls ei todellakaan ole hc rope vaan enemmänkin hackenslasheri rpg-elementeillä. Siihen nähden Origins on lähempänä oikeaa ropea, koska se sisältää "roolin, jota pelataan" ja muutenkin enemmän hahmokeskeinen. Mutta jälleen kerran, jokaisella on oma makunsa tämän termin "HC RPG" suhteen, joten siihen ei voi vaikuttaa mitenkään. :)
Btw, Demon's Souls on todella hyvä peli ja yksi harvoista tämän sukupolven konsolipeleistä, jota kehtaa pelata.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
17.03.2011 klo 21.46
I disagree. Demon's Souls ei todellakaan ole hc rope vaan enemmänkin hackenslasheri rpg-elementeillä. Siihen nähden Origins on lähempänä oikeaa ropea, koska se sisältää "roolin, jota pelataan" ja muutenkin enemmän hahmokeskeinen. Mutta jälleen kerran, jokaisella on oma makunsa tämän termin "HC RPG" suhteen, joten siihen ei voi vaikuttaa mitenkään. :)
Omien kriteerien mukaan moni HC RPG juuri on luokiteltavissa myös hack&slashiksi. Omat kriteerit HC RPG:lle on, että peli on haastava, RPG-elementit on monipuoliset, jos menee väärään paikkaan liian heikolla hahmolla saa kunnolla pataansa ja pelissä eteneminen vaatii myös vähän omien aivojen käyttöä. Ja myös se, että pääpaino on pelaamisessa eikä elokuvamaisen tarinan vatvomisessa.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
18.03.2011 klo 08.03
Omien kriteerien mukaan moni HC RPG juuri on luokiteltavissa myös hack&slashiksi. Omat kriteerit HC RPG:lle on, että peli on haastava, RPG-elementit on monipuoliset, jos menee väärään paikkaan liian heikolla hahmolla saa kunnolla pataansa ja pelissä eteneminen vaatii myös vähän omien aivojen käyttöä. Ja myös se, että pääpaino on pelaamisessa eikä elokuvamaisen tarinan vatvomisessa.
Vanhoja PC ropeja pelanneena en itse laske hack&slashejä HC ropeiksi. Tässäkin tietysti huomaa sen, että omat kriteerit tulevat nimen omaan omasta pelikokemuksesta Baldru's Gate:n, NWN, yms. kanssa.
Mutta kaikilla on omat kriteerinsä ja taitaa tulevaisuudessa päästä helpommalla, kun antaa muutaman esimerkin kun puhuu HC ropeista. Jotkut esim pitävät WoW:ia HC ropena, mutta omalla kohdallani se ei kuulu edes RPG kategoriaan, vaan se on MMO.
18.03.2011 klo 08.37
Tuntuu, että nykyään painotetaan grafiikkaa aivan liikaa ja jää se pelattavuus ja valinnanvapaus taka-alalle. Alkaa käydä peleille vähän kuten Hollywood elokuville. Mitään ei jätetä enää kuluttajan vastuulle vaan kaikki pitää olla esitettynä niin ettei tarvitse käyttää omia aivojaan.
Varmaan tuotakin, mutta ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Mutta sen grafiikan takia niiden monsujen ja alueiden yms tekemiseen menee enemmän aikaa. Siinä ajassa missä ennen teki kymmenen aluetta, tekee nyt ehkä pari kolme.
Ja kun leffoista halutaan elokuvamaisempia, kaikki repliikit on ääninäyteltävä, mistä seuraa vino pino ongelmia. Yleensä ääninäyttelijöille ei haluta maksaa ihan hillittömästi, joten keskustelupuita on karsittava.
Oikeastaan tämä yhtäaikaisesti karsittu ja kattava ääninäyttely osoitti huonoimmat puolensa jo Mass Effectissä (siinä ekassa siis): keskustelupuun kolme eri valintaa tuottavat saman repliikin samalla äänenpainolla, joka ei sisällä yhtään sanaa siitä lauseesta kun mikä valittiin, ja vaikka niillä on olevinaan suuresti eri merkityksetkin. Ei minulle siitä kovin hyvää fiilistä jäänyt.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
18.03.2011 klo 12.10
Tuntuu, että nykyään painotetaan grafiikkaa aivan liikaa ja jää se pelattavuus ja valinnanvapaus taka-alalle. Alkaa käydä peleille vähän kuten Hollywood elokuville. Mitään ei jätetä enää kuluttajan vastuulle vaan kaikki pitää olla esitettynä niin ettei tarvitse käyttää omia aivojaan.
Varmaan tuotakin, mutta ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Mutta sen grafiikan takia niiden monsujen ja alueiden yms tekemiseen menee enemmän aikaa. Siinä ajassa missä ennen teki kymmenen aluetta, tekee nyt ehkä pari kolme.
Ja kun leffoista halutaan elokuvamaisempia, kaikki repliikit on ääninäyteltävä, mistä seuraa vino pino ongelmia. Yleensä ääninäyttelijöille ei haluta maksaa ihan hillittömästi, joten keskustelupuita on karsittava.
Oikeastaan tämä yhtäaikaisesti karsittu ja kattava ääninäyttely osoitti huonoimmat puolensa jo Mass Effectissä (siinä ekassa siis): keskustelupuun kolme eri valintaa tuottavat saman repliikin samalla äänenpainolla, joka ei sisällä yhtään sanaa siitä lauseesta kun mikä valittiin, ja vaikka niillä on olevinaan suuresti eri merkityksetkin. Ei minulle siitä kovin hyvää fiilistä jäänyt.
No joo, eihän se niin yksinkertaista ole. Mutta joo, rahaa ja aikaa menee juuri noihin asioihin mitä sanoit. Nyt eletään juuri tätä elokuva vaihetta, joka omasta puolestani saisi loppua jo. Esim. RDR oli hyvä esimerkki toimivasta elokuva-juonesta (peli tosin tehtiin tappiolla). Sitä vain ei tarvitse tunkea joka ikiseen peliin. Hyvin harva peli, josta tehdään elokuvamainen erottuu lopulta massasta. Mainoskamppanjoihin tungetaan läjä kaupalla rahaa, jotta saataisiin ihmiset ostamaan (vähän viilataan totuutta niin eiköhän jengi osta). Senkin rahan voisi käyttää pelin kehittämiseen. Pelin tulee erottua omilla meriiteillään, ei minkään yliampuvan mainoskampanjan avulla.
Otetaan tähän taas Amnesia esimerkiksi. Pikku firma, ei kunnon mainoskampanjaa (ainakaan itselle ole pistänyt silmään) ja aivan hemmetin hyvä peli, joka lyö useimmat suurten firmojen tuotokset laudalta. Pitää keskittyä olennaiseen.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
18.03.2011 klo 22.29
Mutta kaikilla on omat kriteerinsä ja taitaa tulevaisuudessa päästä helpommalla, kun antaa muutaman esimerkin kun puhuu HC ropeista. Jotkut esim pitävät WoW:ia HC ropena, mutta omalla kohdallani se ei kuulu edes RPG kategoriaan, vaan se on MMO.
Kyllähän WoW on MMORPG ihan virallisesti. Ja tuo on ihan totta, että monella on vähän eri näkemykset HC-peleistä. Tämä koskee kaikkia genrejä ja HC-sanan käyttöä yleisestikkin pelaamisessa. Sen sijaan pelin luokitteleminen johonkin perusgenreen on yleensä suht simppeliä, joskin tiettyjen pelien kohdalla tämäkin voi jakaa mielipiteitä. Omasta mielestä esim: Mass Effectikään ei ole mikään roolipeli. Interaktiivinen keskustelu ja hahmonteko ei minusta vielä tee roolipeliä.
21.03.2011 klo 08.35
Mutta kaikilla on omat kriteerinsä ja taitaa tulevaisuudessa päästä helpommalla, kun antaa muutaman esimerkin kun puhuu HC ropeista. Jotkut esim pitävät WoW:ia HC ropena, mutta omalla kohdallani se ei kuulu edes RPG kategoriaan, vaan se on MMO.
Ja minun mielestäni HC ropeja ei konsoleilla tai PC:llä ole, eikä aika pitkään aikaan tulekaan. HC rope jos kerran HC:ta on pakko käyttää, on mielestäni sellaista mitä ei ohjelmointi rajoita. PnP ropeissa hahmojen etenemistä ei rajoita kun pelaajien ja DM:n/GM:n mielikuvitus. Tätä lähellekään ei voida missään CRPG:ssä pitkään aikaan päästä vaan kaikki CRPG:t toimivat ennalta ohjelmoidussa labyrintissä ja aidot vaihtoehdot ovat vähissä.
Jos nyt on pakko erottelua tehdä niin puhuttaisiin sitten tietokoneropeista ARPG:inä eli Action RPG:inä joissa toiminta on pääasiassa (Esim. Mass Effect 1/2, DA2) ja CRPG:inä jotka sallivat vähän erilaisempienkin hahmojen pelaamisen.