Carmack: Direct3D on nyt parempi kuin OpenGL
John Carmack, mies id Softwaren maineikkaiden pelimoottorien takana, on antanut lausuntoja 3D-rajapintatekniikasta. Pitkän linjan OpenGL-fani myöntää nyt, että Redmond on vuosien mittaan saanut asiansa kuntoon: "Microsoft ei ole pelännyt tehdä rajapintaan parannuksia, jotka rikkovat yhteensopivuutta eri versioiden välillä. OpenGL:llä on pitkä historiallinen taakka kannettavanaan."
Erityisesti mies kehuu D3D:n multi-threading-tukea. OpenGL on kuitenkin edelleen yhteensopivampi eri laitteistojen välillä, Direct3D:tä tottelevat vain PC ja Xbox 360.
Lähde: BitGamer
Keskustelut (21 viestiä)
11.03.2011 klo 23.38
12.03.2011 klo 00.19
D3d tuo mieleen alkuaikojen ongelmat.
Glide API tuo mieleen Unrealin synnytystuskat ja Voodoo 1
12.03.2011 klo 00.19
12.03.2011 klo 00.41
http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL
Esimerkiks vaikka, WoW, se toimii opengl:n kautta paljon sutjakkaammin kuin DX:n, jos tyytyy ei täysiin karkkeihin, tai omistaa (todella) vanhan koneen...
12.03.2011 klo 01.05
Open GL ja Direct3D tuo mieleen vain sen yhden asian... CS.
Sinäpä sen sanoit. CS.
Rekisteröitynyt 13.02.2011
12.03.2011 klo 01.36
Open GL ja Direct3D tuo mieleen vain sen yhden asian... CS.
Ei. Vaan Half-Life ;)
Rekisteröitynyt 28.07.2009
12.03.2011 klo 03.59
Ja sitä paitsi OpenGL:ssa on paljon meriittejä jotka puhuvat sen puolesta... Olettaen, että ei olla niin umpimielisiä, että kehitetään vain ja vain ja ainoastaan Windows-alustalle tuotetta.
http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL
PS. Mikko, PC on aika iso kokonaisuus kuten olen toistanut aikaisemminkin. PC != Windows vaikka tykkäätkin toisin kirjoittaa. Myös Gnu/Linux ja OSX ovat PC-käyttöjärjestelmiä ja DirectX ei toimi niissä natiivisti. Eli suomeksi kaikissa PC:ssä ei DirectX toimi ja joissakin se toimii riippuen käyttöjärjestelmästä, ajo-ympäristöstä ja laitteistosta. Pääasiassa DirectX toimii vain ja vain ja ainoastaan Windows-ympäristöissä (joita nyk. ovat NT & CE) ja Xbox 360:n ohjelmistolla joka on sekin pohjimmiltaan Windows-ympäristö. :)
Edirol:
Mielenkiintoinen kommentti Carmackilta jo vuodelta 2001 liittyen tähän...
http://slashdot.org/comments.pl?sid=20503&cid=2194363
Rekisteröitynyt 28.07.2009
12.03.2011 klo 04.07
Open GL ja Direct3D tuo mieleen vain sen yhden asian... CS.
Ei. Vaan Half-Life ;)
Minulle tämä toi mieleen Quaken renderi kahakan (Half-Life käyttää Quake1:n pelimoottorin steroidi-versiota). Carmack aikoinaan kokeili kirjoittaa DirectX ja OpenGL renderit ja totesi, että DirectX oli ihan kauhea. Carmackin DirectX Quake löytyy netistä varmaan vieläkin jos jaksaa vähän etsiä. :)
12.03.2011 klo 07.02
12.03.2011 klo 08.27
...yhyy hyy windows-kone hyy pc yhhhyy...
Kyllä me tiedetään että haluat päteä turhalla wikipedia tiedollasi, mutta eiköhän kaikki tiedä että pc ei ole windows, mutta emme valita. Mäki sanon kotipojille että pelasin tossa pc:llä niin ei heistä kukaan sano "jaa linuxilla jottai peleeiki?" kaikki on vaan et jee windows nt 6.1 paras yah ja sit me vedetään kaljaa ja tanssitaan alasti hirvien kanssa.
12.03.2011 klo 08.37
Rekisteröitynyt 15.09.2008
12.03.2011 klo 09.46
PS. Mikko, PC on aika iso kokonaisuus kuten olen toistanut aikaisemminkin. PC != Windows vaikka tykkäätkin toisin kirjoittaa. Myös Gnu/Linux ja OSX ovat PC-käyttöjärjestelmiä ja DirectX ei toimi niissä natiivisti. Eli suomeksi kaikissa PC:ssä ei DirectX toimi ja joissakin se toimii riippuen käyttöjärjestelmästä, ajo-ympäristöstä ja laitteistosta. Pääasiassa DirectX toimii vain ja vain ja ainoastaan Windows-ympäristöissä (joita nyk. ovat NT & CE) ja Xbox 360:n ohjelmistolla joka on sekin pohjimmiltaan Windows-ympäristö. :)
Paitsi, että kun puhutaan oikeiden pelien pelaamisesta PC:llä, niin tulisi olettaa että puhutaan Windows-peleistä. Jos sanotaan, että joku peli "julkaistaan pleikkarille", ni pitäiskö olettaa, että se tulee ykköselle, kakkoselle ja kannettavillekin pleikkareille?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.03.2011 klo 10.32
Tämä on vanha kommentti helmikuulta 2007. Tiedän sen tarkalleen koska lähetin tuolloin sähköpostia Carmackille aiheen tienoilta. Todennäköisesti Carmack on vain toistanut kyseisen mielipiteensä uudessa haastattelussa... Tosin se nyt ei minua niin paljon häiritse kuin se, että Mikko unohti merkitä lähteen tälle uutiselle... :/
Lähde jäi pois, korjasin asian nyt.
Toivotan menestystä yhden miehen sodassasi PC-termin käytöstä.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
12.03.2011 klo 11.59
Tämä on vanha kommentti helmikuulta 2007. Tiedän sen tarkalleen koska lähetin tuolloin sähköpostia Carmackille aiheen tienoilta. Todennäköisesti Carmack on vain toistanut kyseisen mielipiteensä uudessa haastattelussa... Tosin se nyt ei minua niin paljon häiritse kuin se, että Mikko unohti merkitä lähteen tälle uutiselle... :/
Lähde jäi pois, korjasin asian nyt.
Toivotan menestystä yhden miehen sodassasi PC-termin käytöstä.
Mikko 1 - Degonega 0
Joo, kyllä jokainen käsittää (luulisin) kun pc:stä ja pc-peleistä puhutaan että kyseessä on windows-pohjainen kone.
12.03.2011 klo 14.11
Tuo on vaan nähtävästi kansan kielessä kääntynyt tarkoittamaan windowssia, ja onhan se ihan totta että tavalliset pulliaiset eivät muista käyttöjärjestelmistä tiedäkään. Tosin meneppäs keskustelemaan jonkun kanssa joka työkseen tekee jotain tietokoneiden kanssa, siellä ei meinaan taas löydy mitään PC:tä. Siellä löytyy linux, mac ja windows, joissakin tapauksissa vielä unix tai "Se vitun custom paska jonka tekijä pitäisi tappaa ruosteisella haarukalla".
12.03.2011 klo 14.40
Kyllä Dekonega on ihan oikeassa siinä että PC ei ole sama kuin Windows. Tuota termiä käytetään samalla tavalla väärin kuin ATK (ADP) ja IT termejäkin.
Tuo on vaan nähtävästi kansan kielessä kääntynyt tarkoittamaan windowssia, ja onhan se ihan totta että tavalliset pulliaiset eivät muista käyttöjärjestelmistä tiedäkään. Tosin meneppäs keskustelemaan jonkun kanssa joka työkseen tekee jotain tietokoneiden kanssa, siellä ei meinaan taas löydy mitään PC:tä. Siellä löytyy linux, mac ja windows, joissakin tapauksissa vielä unix tai "Se vitun custom paska jonka tekijä pitäisi tappaa ruosteisella haarukalla".
Kyllä varmasti jos menet snobi instinöörillekin maintsemaan että pelasit tossa pc:llä jotain tulen kovaa peliä, ymmärtää hänkin että pelaaminen tapahtui oletettavasti windows-alustalla.
12.03.2011 klo 16.27
Kyllä Dekonega on ihan oikeassa siinä että PC ei ole sama kuin Windows. Tuota termiä käytetään samalla tavalla väärin kuin ATK (ADP) ja IT termejäkin.
Tuo on vaan nähtävästi kansan kielessä kääntynyt tarkoittamaan windowssia, ja onhan se ihan totta että tavalliset pulliaiset eivät muista käyttöjärjestelmistä tiedäkään. Tosin meneppäs keskustelemaan jonkun kanssa joka työkseen tekee jotain tietokoneiden kanssa, siellä ei meinaan taas löydy mitään PC:tä. Siellä löytyy linux, mac ja windows, joissakin tapauksissa vielä unix tai "Se vitun custom paska jonka tekijä pitäisi tappaa ruosteisella haarukalla".
Kyllä varmasti jos menet snobi instinöörillekin maintsemaan että pelasit tossa pc:llä jotain tulen kovaa peliä, ymmärtää hänkin että pelaaminen tapahtui oletettavasti windows-alustalla.
Jaa-a, riippuu ihan siitä mistä se roikkuu. Esim. Valven peleistä osa on julkaistu myös Macille ja Linuxille, ja suurinosa indie peleistä on myös, vaikka ne Steamistä löytyvätkin.
Tuo on aivan sama kuin sanoisi jollekin että "Pelasin pleikkarilla Resident Eviliä", sitten tulee kysymys että mitä niistä. Kersa vastaa että sitä Resident Eviliä. Ne voivat olettaa että pelasit sitä alkuperäistä, tai RE4 tai RE5 tai RE0 tai Resident Evil Remakea. Tai sitten kenties RE2 tai RE3, tai kenties RE: Umbrella Chronicles tai Darkside Chronicles. Tosin RE: Remake, Umbrella Chronicles, Darkside Chronicles ja RE: Zero on vain muille konsoleille julkaistuja pelejä.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
12.03.2011 klo 17.50
12.03.2011 klo 17.55
Kyllä Dekonega on ihan oikeassa siinä että PC ei ole sama kuin Windows. Tuota termiä käytetään samalla tavalla väärin kuin ATK (ADP) ja IT termejäkin.
Tuo on vaan nähtävästi kansan kielessä kääntynyt tarkoittamaan windowssia, ja onhan se ihan totta että tavalliset pulliaiset eivät muista käyttöjärjestelmistä tiedäkään. Tosin meneppäs keskustelemaan jonkun kanssa joka työkseen tekee jotain tietokoneiden kanssa, siellä ei meinaan taas löydy mitään PC:tä. Siellä löytyy linux, mac ja windows, joissakin tapauksissa vielä unix tai "Se vitun custom paska jonka tekijä pitäisi tappaa ruosteisella haarukalla".
Kyllä varmasti jos menet snobi instinöörillekin maintsemaan että pelasit tossa pc:llä jotain tulen kovaa peliä, ymmärtää hänkin että pelaaminen tapahtui oletettavasti windows-alustalla.
Jaa-a, riippuu ihan siitä mistä se roikkuu. Esim. Valven peleistä osa on julkaistu myös Macille ja Linuxille, ja suurinosa indie peleistä on myös, vaikka ne Steamistä löytyvätkin.
Tuo on aivan sama kuin sanoisi jollekin että "Pelasin pleikkarilla Resident Eviliä", sitten tulee kysymys että mitä niistä. Kersa vastaa että sitä Resident Eviliä. Ne voivat olettaa että pelasit sitä alkuperäistä, tai RE4 tai RE5 tai RE0 tai Resident Evil Remakea. Tai sitten kenties RE2 tai RE3, tai kenties RE: Umbrella Chronicles tai Darkside Chronicles. Tosin RE: Remake, Umbrella Chronicles, Darkside Chronicles ja RE: Zero on vain muille konsoleille julkaistuja pelejä.
Aika kaukaa haettu esimerkki.
epäilen että monikaan ajattelee nimenomaan jotain muuta kuin windowsia kun vieressä puhutaan PCstä. jotkut saattaa ajatella tietokoneita ja OSsia yleisesti mutta enpä usko että kenellekään tulee mieleen Mac, Linux yms
oikeammin voisi puhua vaikka miten ihmiset puhuu Xboxista tai Pleikasta. nykyään suurin osa tarkoittaa noilla 360stä ja PS3sta vaikka oikeastihan noi sanat viittaa ekoihin konsoleihin
13.03.2011 klo 02.52
13.03.2011 klo 23.26