Tuorein sisältö

Heavy Rainin tekijä haluaa tehdä tunteellisen sotapelin

06.03.2011 klo 11.36 | Luettu: 25563 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


C&VG on haastatellut miestä Heavy Rainin takana ja selvittänyt, millainen peli seuraavaksi on vuorossa. Mitä ilmeisemmin David Cage haluaa mullistaa täynnä pelejä olevan sotagenren. Työn alla on sitä ennen kuitenkin kaksi muuta projektia.

Cage haluaa tehdä tunteellisen, elokuvamaisen sotapelin, joka suhtautuisi aiheeseen vakavammin kuin nykyiset.

"Haluan luoda uuden peligenren. Haluan vakuuttaa enemmän ihmisiä siitä, että tunteelliset pelit ovat hyvä suunta peliteollisuudelle", kertoi Cage.

"Haluaisin saada mahdollisuuden työstää aivan erityyppistä peliä. Olisi hienoa nähdä, mitä saisimme aikaiseksi FPS-pelin kanssa. Ehkä ei ensimmäisen persoonan näkökulmasta, mutta haluaisin tehdä pelin sodasta nähdäkseni, pääsemmekö lähemmäs elokuvia; sotaa ei ihannoida, mutta sitä katsotaan realistisesta näkökulmasta. Sota ei ole hauskaa - tarkoitan siitä, mitä siihen osallistuvat ihmiset tuntevat, kuinka kauheaa se voi heille olla."

Cage varmisti vielä, että kyse ei ole vain sanahelinästä, vaan hän aikoo oikeasti tehdä kyseistä peliä.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Lauantai-illan Kevye... Dragon Age II vahvis... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (28 viestiä)

asdasd

Rekisteröitynyt 27.09.2010

06.03.2011 klo 12.03

"Cage haluaa tehdä tunteellisen, elokuvamaisen sotapelin, joka suhtautuisi aiheeseen vakavammin kuin nykyiset."
Eipä ole kovin vaikea tavoite.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

06.03.2011 klo 12.41

asdasd kirjoitti:
"Cage haluaa tehdä tunteellisen, elokuvamaisen sotapelin, joka suhtautuisi aiheeseen vakavammin kuin nykyiset."
Eipä ole kovin vaikea tavoite.


Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).
lainaa
esa435543

06.03.2011 klo 12.59

Sotapelit ovat kyllä yleensä pelkkää kulman takaa jatkuvasti tulevien ukkojen ammuskelua ja putkessa juoksemista tason läpi. Kaipaisi kyllä jotai sellaista elokuvamaisempaa.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.03.2011 klo 13.08

Flashista ja Resistancesta(flashin resistä, ei siitä ps pelistä)vähän mallia ja sitte Pacificia, Thin Red Lineä, Platoonia ja Generation killiä telkkuun pyörimään. Eiköhä niillä eväillä jo jotai sais aikaseks.

Tällasta oon kyl ootellut, mut aika skeptisenä olen.
lainaa
Hmm

06.03.2011 klo 13.09

Appe kirjoitti:
Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista.

Oli muuten oikein mainio artikkeli. Nirvi käyttikin asiaan liittyen esimerkkinä toisen maailmansodan räiskinnöissä saksalaisia vastustajia jotka AINA rupattelevat tai huutavat jotain aivan yhdentekevää (kuten kuinka pahaa sotkun pottumuusi oli) eivätkä esimerkiksi porise keskenään perheasioista tai yritä antautua kun peli on menetetty. Minkäänlaista tunnesidettä ei pääse vahingossakaan syntymään kun vastustajista ei edes yritetä tehdä seisovia maalitauluja enempää.

Cagella varmasti olisi visioita ja kykyjä tehdä tuollainen sotapeli.
lainaa
asdasd

Rekisteröitynyt 27.09.2010

06.03.2011 klo 14.05

Appe kirjoitti:
asdasd kirjoitti:
"Cage haluaa tehdä tunteellisen, elokuvamaisen sotapelin, joka suhtautuisi aiheeseen vakavammin kuin nykyiset."
Eipä ole kovin vaikea tavoite.


Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).

Mielestäni on vielä liian aikaista verrata pelejä elokuviin. Elokuvamaisten pelien tiennäyttäjä Heavy Rainissakin käsikirjoitus oli hyviin leffoihin verrattuna säälittävällä tasolla, mikä ainakin omalla kohdalla haittasi välittämistä. Sotapeleissä kasvojen antaminen vihollissoitilaille taas olisi usein ristiriidassa tappamisen hauskuuden kanssa. Mitä siitäkin tulisi, jos Call of Dutyssa headshotjahdin keskellä joku anelisi armoa?
Vaikka itse monista henkilöistä Massa 2:ssa pidinkin, toivoin kuitenkin mahdollisimman monen kuolevan lopussa. No, okei, Jack oli ainoa, jonka en toivonu kuolevan. Uncharted 2:ssa taas jostain syystä vähän jännitti lopussa, vaikka siinä henkilöiden kanssa vietetään aikaa huomattavasti vähemmän. Luulen, että henkilöiden luonteenpiirteiden esittely tarinankerronnan aikana on avain empatiaan.
lainaa
JimF

06.03.2011 klo 14.25

Tältä patulta todella saattaa tulla jotain uutta.
lainaa
Ektoplasma

06.03.2011 klo 14.27

Kunhan eivät tee vaan Heavy Rainia pyssyillä niin kuulostaa oiekasti hyvältä. Olisi kiva jos saataisiin ulos ammuntapeli, joka olisi muutakin kuin suoraviivaista rynnäköintiä supersotilaalla satojen kuollessa räiskintäsi alla.

Call Of Dutyistä, Battlefieldeistä ym. "realistisemmista FPS:stä" en ole ikinä kauheasti välittänyt, mutta jos saataisiin oikeasti joku sellainen sotapeli, jossa oikeasti tuntisi olevansa sodan kauhujen keskellä niin ostaisin ihmeessä
lainaa
paramedic

06.03.2011 klo 14.50

Jos joku on katsonut "tyynenmeren taistelutoverit"-sarjaa, tietävät kuinka kauheana ja realistisena sotaa siinä kuvattiin. Tekisivät sen tyylisen WW2-sotapelin, eli ei sellaista WaW mättöä jossa vain liittoutuneet voivat voittaa ja päähahmot juoksevat kuolemattomina vihollisen keskellä
lainaa
Doodie

06.03.2011 klo 14.58

Eikös Brothers in Arms-pelisarja yritä olla vähän niinkuin tällanen. Erona se ettei ole elokuvamainen vaan puhdas peli.
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

06.03.2011 klo 15.57

Pitäisi sitten tehdä sellainen sotapeli, jossa pelattava henkilö on tavallinen solttu ja tappaa pelin aikana maksimissaan parikymmentä vihollista... Tai tietysti voitaisiin tehdä peli Häyhästä.
lainaa
Hemuli

06.03.2011 klo 16.22

Kyllä joihinkin hahmoihin kiintyy ja heidän kohtalostaan alkaa välittää, vaikka kyseessä on kuitenkin "vain peli". Parhaiten mieleen itselleni on jääny Mafia: The City of Lost Heavenin päähenkilö Tommy Angelo. Muita mainittavia ovat osa Heavy Rainin hahmoista ja John Marston pelistä Red Dead Redemption. Heavy Rain oli yllättävän koskettava peliksi, joten en usko tämän projektin olevan täysin mahdoton. Call of Duty -sarjan koskettavin osa on ehdottomasti Duty Calls. Ainoa joka kannataa pelata läpi ja tarjoaa vastinetta rahoille.
lainaa
virallinen_kommentoi

06.03.2011 klo 16.25

Lauri Törnistä saisi mittavan pelin aikaiseksi. :)

Mut joo, kyllä pelien tehtävä on olla pelejä eikä videoita, vaikka Video Kojima ja David Tape muuta luulevatkin.
lainaa
Luke

Rekisteröitynyt 30.08.2010

06.03.2011 klo 17.02

Varmasti ostan, Heavy Rain on kyl ihan pirun siisti peli.
lainaa
Falafel

Rekisteröitynyt 04.01.2011

06.03.2011 klo 17.06

Appe kirjoitti:


Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).


Ykkös Halossa tuli kyllä melkoisen surullinen fiilis kun ne kaverit kuoli kentällä, mutta ehkä tässä nyt ei ihan sitä tarkoitettu..
lainaa
Youarealive

06.03.2011 klo 17.33

Falafel kirjoitti:
Appe kirjoitti:


Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).


Ykkös Halossa tuli kyllä melkoisen surullinen fiilis kun ne kaverit kuoli kentällä, mutta ehkä tässä nyt ei ihan sitä tarkoitettu..


Plus mitä tapahtui kun kakkosessa niiden kuolema ei enää haitannut niin paljoa ja kolmosesta eteenpäin ei kiinnostanut pätkän vertaa selviääkö ne. Näillä soltuilla ei ole mitään tarinaa tai sellaista joten mistä kiintymyksen muutos johtuu?

Mutta joo ihan kunnianhimoista ajattelua vaikka mieleen tulee kanssa tuo että pelin aikana tapetaan sitten korkeintaan 5 vihollista ellei se ole joku tykistön, ajoneuvon tai sniperien jäsen. Tai ehkä yritetään tuoda taas sellaista Halo1sen tyylistä oikeaa "you're the last hope" jossa sä olet normaalia parempi sotilas mutta joukkueesi ottaa armotta turpiin ja lopussä sä joko häviät ylivoimaista armeijaa vastaan tai olet ainoa selviytyjä niin omien kuin vihujen joukosta

Siis vähän niinkuin se nettipeli One Chance tai jotain sinnepäin. Voittokin tuntuu turhalta
lainaa
Reto92

Rekisteröitynyt 12.07.2009

06.03.2011 klo 17.40

Press X to shoot, Oh my god, I shot enemy soldier, nooooooooo!!!!!
lainaa
lolepic

06.03.2011 klo 17.47

Reto92 kirjoitti:
Press X to shoot, Oh my god, I shot enemy soldier, nooooooooo!!!!!


NEW OBJECTIVE: Bury the enemy soldier at the hill
lainaa
SteveBlowjobs

06.03.2011 klo 19.35

Call of simo : Modern Häyhäfare
lainaa
hyvariw

06.03.2011 klo 19.42

vois olla et pelin lopus päähamo voi voittaa/hävitä/kuolla/haavoittua/voittaa mutta kuolla/hävitä ja haavoittua tai pelkurimaisesti pötkiä pakoon siin sodas.
lainaa
marjatta

06.03.2011 klo 21.53

asdasd kirjoitti:

Mielestäni on vielä liian aikaista verrata pelejä elokuviin. Elokuvamaisten pelien tiennäyttäjä Heavy Rainissakin käsikirjoitus oli hyviin leffoihin verrattuna säälittävällä tasolla, mikä ainakin omalla kohdalla haittasi välittämistä.


Miten niin? Vähän perusteluja kiitos.

asdasd kirjoitti:
Sotapeleissä kasvojen antaminen vihollissoitilaille taas olisi usein ristiriidassa tappamisen hauskuuden kanssa. Mitä siitäkin tulisi, jos Call of Dutyssa headshotjahdin keskellä joku anelisi armoa?


Tässä ei haeta codin tapasta putkisontaa, joka on muutenkin realismin vastakohta. Olenkin pitkään odottanutkin hieman realistisempaa näkökulmaa sodasta kunnon tarinalla. Toi projekti saisi ottaa hieman OFP CWC:stä mallia.

asdasd kirjoitti:
Vaikka itse monista henkilöistä Massa 2:ssa pidinkin, toivoin kuitenkin mahdollisimman monen kuolevan lopussa. No, okei, Jack oli ainoa, jonka en toivonu kuolevan. Uncharted 2:ssa taas jostain syystä vähän jännitti lopussa, vaikka siinä henkilöiden kanssa vietetään aikaa huomattavasti vähemmän. Luulen, että henkilöiden luonteenpiirteiden esittely tarinankerronnan aikana on avain empatiaan.


Miksi toivoisit heidän kuolevan ja outoa että haukut Heavy Rainiä ja pidät näitä tunteita herättävinä. Mass Effect 2 on ainoa peli, jonka olen ostanut ja jättänyt pelaamatta. Juoni oli vaan äärettömän tylsä ja rpg-elementit olemattomat. Heavy Raini uskaltaisin pitää jopa ps3 parhaimpana pelinä ja huom. olen pelannut gow3,uncharted,little big planetit, mgs yms. Heavy Rain on vaan ainutlaatuinen ja en oikeastaan keksi siitä mitään haukuttavaa.
lainaa
soft_rain

06.03.2011 klo 22.33

marjatta kirjoitti:
asdasd kirjoitti:

Mielestäni on vielä liian aikaista verrata pelejä elokuviin. Elokuvamaisten pelien tiennäyttäjä Heavy Rainissakin käsikirjoitus oli hyviin leffoihin verrattuna säälittävällä tasolla, mikä ainakin omalla kohdalla haittasi välittämistä.


Miten niin? Vähän perusteluja kiitos.


En oo asdasd, mutta tässä perusteluita:

- kliseinen juoni (nähty leffoissa jo 1000x)
- yllätyksetön, ennalta arvattava konsepti
- dialogissa ei minkäänlaista särmää
lainaa
TheÄijä

07.03.2011 klo 12.56

apex kirjoitti:
Pitäisi sitten tehdä sellainen sotapeli, jossa pelattava henkilö on tavallinen solttu ja tappaa pelin aikana maksimissaan parikymmentä vihollista...

Ja loppuaika lojutaan korsussa pahkakuppeja veistellen, tai väitellään J.Lo:n perseestä:

http://www.youtube.com/watch?v=X5ElFLmyd2w

Ei kiitos! asdasd on oikeassa. Ammuntapeleissä tappaminen on kivaa, ja mitä enemmän tappaa, sitä kivempi peli. Ja siksi vastustajien pitää nimenomaan olla seisovia maalitauluja, tai vielä parempi jotain inhottavaa, jonka tappamisesta tulee hyvä mieli.

Näin ajattelevat minä ja miljoonat muut, joten floppihan tuosta tulee jos alkuun edes pääsee.
lainaa
ranttaaja

07.03.2011 klo 22.40

TheÄijä kirjoitti:
Näin ajattelevat minä ja miljoonat muut, joten floppihan tuosta tulee jos alkuun edes pääsee.


Ja tästä syystä CoD putkisonta ei tule loppumaan tai edes hiipumaan vielä vuosikausiin (puhumattakaan uuden aallon Bulletstormista). Oi tätä yhteisöllisyyden ajan riemua kun on valtavien massojen yhteinen konsensus siitä mikä on hyvä peli ja kaikki pelintekijät tietävät sen joten harvat viitsivät edes yrittää vedota muihin pelaajakuntiin. Yrittäjillä kuten Half Lifella, Alan Wakella ja Mirror's Edgellä on mennyt sormi suuhun kun suurta yleisöä ei kiinnosta (HL3sen kaipaajien määrä tuntuu koko ajan pienenevän kun taas Duke Nukemia ja Max Paynea joka on vielä eri porukan käsissäkin tuntuu odottavan miljoonayleisö)

Tarinat eivät ole koskaan olleet erityisen loistokkaita peleissä mutta tuntuu että puolet peliteollisuudesta menee vain huonompaan suuntaan. Joku GTA4kin yritti luoda oikeaa tarinaa ja heti syntyi paskamyrsky kun ei enää lennettykään hävittäjällä jalankulkijan perässä

Itse en pysty jakamaan noin kylmästi että ammuntapelien pitäisi olla maalitaulutreenejä, tasohyppelyiden pitäisi olla pelkkää hyppimistä ja että tarinoiden pitäisi olla leffoja
lainaa
THG

08.03.2011 klo 01.19

Mitä ne toimintaelokuvat ovat, jossei putkiräiskintöjä?

Vaikeuksia ideassa on paljon. Yksi suurimpia, on mielestäni hahmomallinnus. Elokuvissa sen helposti unohtaa, kuinka hyviä näyttelijöitä on töissä. Kasvojen eleet yhdistettynä puheeseen, tunteeseen, tilanteeseen... Ihmisiä tekemässä asioita filmillä. Todella haastavaa toteuttaa pikseleillä samalla tunnelatauksella, koska jostain edellämainituista se on aina pois...

Editoinnilla on nykyään kikkailtu paljon ja hyvä editti saa myös aikaan hyvää tunnelatausta. Editillä voidaan naamioida pois myös paljon graafisia kompromissiratkaisuja ja sitä voidaan synkronisoida hyvin dialogin ja musiikin kanssa.

Joku jo mainitsikin, että hahmoille voidaan luoda tarinaa välivideoin, syventäen draamaa ja hakien sitä pelaajan sympatiaa hahmoille. Uncharted 2 oli hieno peli siinä mielessä, että välivideoista oli hieman valutettu Nathan Draken ajatuksia peliin, joka pehmensi väliä videosta pelitilanteeseen, siirtäen näin osan tunteestakin sinne.

Tunteen pitäisi olla osa itse pelimekaniikkaa ja vaikuttaa näin suuresti koko pelin pelattavuuteen. Kyllähän sekin on tunne, joka syntyy satojen maalitauluAIpahisten ammuskelusta tuomasta tyydytyksestä. Jos mitään brändimarkkinoinnista tietää, voi sanoa, ettei ne kuluttajat niitä uusia näkökulmia peleihin & leffoihin tuo, vaan meille kerrotaan mitä me halutaan. Eri asia sitten haluatko myydä 0,5-1mil vai 20mil.

Vastaan = RAHA
lainaa
TheÄijä

08.03.2011 klo 10.02

ranttaaja kirjoitti:
Ja tästä syystä CoD putkisonta ei tule loppumaan tai edes hiipumaan vielä vuosikausiin (puhumattakaan uuden aallon Bulletstormista).


Jo vuosien ajan kaiken maailman marginaaliryhmät ovat itkeneet, kuinka heitä ei huomioida pelinkehityksessä riittävästi. Raha ja massat ne kuitenkin ovat mitkä määräävät.

CoD "putkisonta" kelpaa miljoonille - siis huomattavan paljon suuremmille massoille kun jotkut taidepelit. Suuremman yleisön takia saadaan parempi kate peleille, joten ei ihme että samaan muottiin tekeminen on bisneksen kannalta hyvä veto.

ranttaaja kirjoitti:
kaikki pelintekijät tietävät sen joten harvat viitsivät edes yrittää vedota muihin pelaajakuntiin.


Onhan sitä aina välillä yritetty, ja pataan on tullut poikkeuksetta. Kun kehityskustannukset ovat suuret mutta yleisö mitättömän pieni, näistä tulee taloudellisia floppeja jokaisesta.

Sitä paitsi, Half-Lifehän oli menestys, koska sekin on itse asiassa sitä samaa "putkisontaa". Eihän näitä pelejä nyt ainakaan avoimeksi voi väittää, ja kyllähän Gordon ratkoo ongelmia enimmäkseen aseen kanssa. Se fyysikko-älykköjuttu on jotain pintahöhää, jolla ei ole pelillisesti merkitystä. Gordon on macho, ei pehmo.

Ja toinenkin esimerkkisi, GTA4 on sekä myynti- että arvostelumenestys. Silti, se nyt vaan on yksinkertaisesti kivaa lentää hävittäjällä jalankulkijan perässä. Ainakin kivempaa kun kaverin kyysääminen kaupungin laidalta toiselle, tai stand-up komiikan seuraaminen pelissä.

Ei ihmisiä voi syyllistää siitä, että he haluavat VIIHTYÄ pelejä pelaamalla tylsistymisen sijaan.
lainaa
plääh

08.03.2011 klo 22.47

TheÄijä kirjoitti:
Ei ihmisiä voi syyllistää siitä, että he haluavat VIIHTYÄ pelejä pelaamalla tylsistymisen sijaan.


Viihtyminen on mielipide. Itse en ole viihtynyt CoDin parissa sitten ekan pelin. Siinä missä eka tuntui aika hienolta toisen maailmansodan tiivistelmältä lukuunottamatta paria paskaa rambokenttää CoD2 oli jo samantekevää roskaa

Noita marginaalipelejä vois tehdä pienemmillä budjeteilla (luojan kiitos PSN ja XBLA) eikä käyttää miljoonia mainostukseen, teknologiaan yms. Mutta sitten tullaankin siihen ongelmaan etteivät arvostelijat yleensä arvostele sellaisia pelejä kun on kiire arvostella niitä uusia Codeja, Haloja yms Woweja ja moittia niitä kierrätyksestä mutta silti lykätä niille kiitettäviä koska "toimiva pohja". ja jos pelissä ei ole nettipeliä niin usein napsaistaan kasa pisteitä pois yms

olen silti sitä mieltä että tuo voi olla aika vastenmielinen peli. jos tulisi oikein todenmukainen ja järkyttävä sotapeli niin pelaaminen voisi jäädä 5een minuuttiin kun iskee sodanvastaisuus takaraivoon
lainaa
Kyöpeli

09.03.2011 klo 01.00

Saa nähdä mitä tästä tulee. Ainakin tekijältä voi odottaa suht rankkaa suhtautumista luomuksiinsa. Heavy Rain sai todella tuntemaan olonsa pahaksi tehdessä vääriä valintoja/epäonnistuessa muuten. Se, että Cage haluaa painottaa pelillä sodan raadollisuutta, kertoo jo aika paljon mitä peliltä voi odottaa. Etenkin jos on lukenut asioista, joita sota on saanut aikaan. Jos jotain My Lain verilöylyn kaltaista peleissä tullaan näkemään, niin yöunet on lopullisesti menetetty.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova