Heavy Rainin tekijä haluaa tehdä tunteellisen sotapelin
C&VG on haastatellut miestä Heavy Rainin takana ja selvittänyt, millainen peli seuraavaksi on vuorossa. Mitä ilmeisemmin David Cage haluaa mullistaa täynnä pelejä olevan sotagenren. Työn alla on sitä ennen kuitenkin kaksi muuta projektia.
Cage haluaa tehdä tunteellisen, elokuvamaisen sotapelin, joka suhtautuisi aiheeseen vakavammin kuin nykyiset.
"Haluan luoda uuden peligenren. Haluan vakuuttaa enemmän ihmisiä siitä, että tunteelliset pelit ovat hyvä suunta peliteollisuudelle", kertoi Cage.
"Haluaisin saada mahdollisuuden työstää aivan erityyppistä peliä. Olisi hienoa nähdä, mitä saisimme aikaiseksi FPS-pelin kanssa. Ehkä ei ensimmäisen persoonan näkökulmasta, mutta haluaisin tehdä pelin sodasta nähdäkseni, pääsemmekö lähemmäs elokuvia; sotaa ei ihannoida, mutta sitä katsotaan realistisesta näkökulmasta. Sota ei ole hauskaa - tarkoitan siitä, mitä siihen osallistuvat ihmiset tuntevat, kuinka kauheaa se voi heille olla."
Cage varmisti vielä, että kyse ei ole vain sanahelinästä, vaan hän aikoo oikeasti tehdä kyseistä peliä.
Keskustelut (28 viestiä)
Rekisteröitynyt 27.09.2010
06.03.2011 klo 12.03
Eipä ole kovin vaikea tavoite.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
06.03.2011 klo 12.41
"Cage haluaa tehdä tunteellisen, elokuvamaisen sotapelin, joka suhtautuisi aiheeseen vakavammin kuin nykyiset."
Eipä ole kovin vaikea tavoite.
Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).
06.03.2011 klo 12.59
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.03.2011 klo 13.08
Tällasta oon kyl ootellut, mut aika skeptisenä olen.
06.03.2011 klo 13.09
Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista.
Oli muuten oikein mainio artikkeli. Nirvi käyttikin asiaan liittyen esimerkkinä toisen maailmansodan räiskinnöissä saksalaisia vastustajia jotka AINA rupattelevat tai huutavat jotain aivan yhdentekevää (kuten kuinka pahaa sotkun pottumuusi oli) eivätkä esimerkiksi porise keskenään perheasioista tai yritä antautua kun peli on menetetty. Minkäänlaista tunnesidettä ei pääse vahingossakaan syntymään kun vastustajista ei edes yritetä tehdä seisovia maalitauluja enempää.
Cagella varmasti olisi visioita ja kykyjä tehdä tuollainen sotapeli.
Rekisteröitynyt 27.09.2010
06.03.2011 klo 14.05
"Cage haluaa tehdä tunteellisen, elokuvamaisen sotapelin, joka suhtautuisi aiheeseen vakavammin kuin nykyiset."
Eipä ole kovin vaikea tavoite.
Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).
Mielestäni on vielä liian aikaista verrata pelejä elokuviin. Elokuvamaisten pelien tiennäyttäjä Heavy Rainissakin käsikirjoitus oli hyviin leffoihin verrattuna säälittävällä tasolla, mikä ainakin omalla kohdalla haittasi välittämistä. Sotapeleissä kasvojen antaminen vihollissoitilaille taas olisi usein ristiriidassa tappamisen hauskuuden kanssa. Mitä siitäkin tulisi, jos Call of Dutyssa headshotjahdin keskellä joku anelisi armoa?
Vaikka itse monista henkilöistä Massa 2:ssa pidinkin, toivoin kuitenkin mahdollisimman monen kuolevan lopussa. No, okei, Jack oli ainoa, jonka en toivonu kuolevan. Uncharted 2:ssa taas jostain syystä vähän jännitti lopussa, vaikka siinä henkilöiden kanssa vietetään aikaa huomattavasti vähemmän. Luulen, että henkilöiden luonteenpiirteiden esittely tarinankerronnan aikana on avain empatiaan.
06.03.2011 klo 14.25
06.03.2011 klo 14.27
Call Of Dutyistä, Battlefieldeistä ym. "realistisemmista FPS:stä" en ole ikinä kauheasti välittänyt, mutta jos saataisiin oikeasti joku sellainen sotapeli, jossa oikeasti tuntisi olevansa sodan kauhujen keskellä niin ostaisin ihmeessä
06.03.2011 klo 14.50
06.03.2011 klo 14.58
Rekisteröitynyt 21.12.2010
06.03.2011 klo 15.57
06.03.2011 klo 16.22
06.03.2011 klo 16.25
Mut joo, kyllä pelien tehtävä on olla pelejä eikä videoita, vaikka Video Kojima ja David Tape muuta luulevatkin.
Rekisteröitynyt 30.08.2010
06.03.2011 klo 17.02
Rekisteröitynyt 04.01.2011
06.03.2011 klo 17.06
Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).
Ykkös Halossa tuli kyllä melkoisen surullinen fiilis kun ne kaverit kuoli kentällä, mutta ehkä tässä nyt ei ihan sitä tarkoitettu..
06.03.2011 klo 17.33
Tuntuu se olevan, ku ei sellasta oo vieläkään tehty. Ja sanoihan tuota jo Nirvikin aikoinaan, että peleistä puuttuu usein se mikä elokuvissa helposti on, että pelaaja alkaa välittää henkilöistä ja niiden kohtaloista. Itellä ainoot missä on näin käynyt on Mass Effect 2 ja Dragon Age (joista jälkimmäisessä kyllä vähemmässä määrin).
Ykkös Halossa tuli kyllä melkoisen surullinen fiilis kun ne kaverit kuoli kentällä, mutta ehkä tässä nyt ei ihan sitä tarkoitettu..
Plus mitä tapahtui kun kakkosessa niiden kuolema ei enää haitannut niin paljoa ja kolmosesta eteenpäin ei kiinnostanut pätkän vertaa selviääkö ne. Näillä soltuilla ei ole mitään tarinaa tai sellaista joten mistä kiintymyksen muutos johtuu?
Mutta joo ihan kunnianhimoista ajattelua vaikka mieleen tulee kanssa tuo että pelin aikana tapetaan sitten korkeintaan 5 vihollista ellei se ole joku tykistön, ajoneuvon tai sniperien jäsen. Tai ehkä yritetään tuoda taas sellaista Halo1sen tyylistä oikeaa "you're the last hope" jossa sä olet normaalia parempi sotilas mutta joukkueesi ottaa armotta turpiin ja lopussä sä joko häviät ylivoimaista armeijaa vastaan tai olet ainoa selviytyjä niin omien kuin vihujen joukosta
Siis vähän niinkuin se nettipeli One Chance tai jotain sinnepäin. Voittokin tuntuu turhalta
Rekisteröitynyt 12.07.2009
06.03.2011 klo 17.40
06.03.2011 klo 17.47
Press X to shoot, Oh my god, I shot enemy soldier, nooooooooo!!!!!
NEW OBJECTIVE: Bury the enemy soldier at the hill
06.03.2011 klo 19.35
06.03.2011 klo 19.42
06.03.2011 klo 21.53
Mielestäni on vielä liian aikaista verrata pelejä elokuviin. Elokuvamaisten pelien tiennäyttäjä Heavy Rainissakin käsikirjoitus oli hyviin leffoihin verrattuna säälittävällä tasolla, mikä ainakin omalla kohdalla haittasi välittämistä.
Miten niin? Vähän perusteluja kiitos.
Sotapeleissä kasvojen antaminen vihollissoitilaille taas olisi usein ristiriidassa tappamisen hauskuuden kanssa. Mitä siitäkin tulisi, jos Call of Dutyssa headshotjahdin keskellä joku anelisi armoa?
Tässä ei haeta codin tapasta putkisontaa, joka on muutenkin realismin vastakohta. Olenkin pitkään odottanutkin hieman realistisempaa näkökulmaa sodasta kunnon tarinalla. Toi projekti saisi ottaa hieman OFP CWC:stä mallia.
Vaikka itse monista henkilöistä Massa 2:ssa pidinkin, toivoin kuitenkin mahdollisimman monen kuolevan lopussa. No, okei, Jack oli ainoa, jonka en toivonu kuolevan. Uncharted 2:ssa taas jostain syystä vähän jännitti lopussa, vaikka siinä henkilöiden kanssa vietetään aikaa huomattavasti vähemmän. Luulen, että henkilöiden luonteenpiirteiden esittely tarinankerronnan aikana on avain empatiaan.
Miksi toivoisit heidän kuolevan ja outoa että haukut Heavy Rainiä ja pidät näitä tunteita herättävinä. Mass Effect 2 on ainoa peli, jonka olen ostanut ja jättänyt pelaamatta. Juoni oli vaan äärettömän tylsä ja rpg-elementit olemattomat. Heavy Raini uskaltaisin pitää jopa ps3 parhaimpana pelinä ja huom. olen pelannut gow3,uncharted,little big planetit, mgs yms. Heavy Rain on vaan ainutlaatuinen ja en oikeastaan keksi siitä mitään haukuttavaa.
06.03.2011 klo 22.33
Mielestäni on vielä liian aikaista verrata pelejä elokuviin. Elokuvamaisten pelien tiennäyttäjä Heavy Rainissakin käsikirjoitus oli hyviin leffoihin verrattuna säälittävällä tasolla, mikä ainakin omalla kohdalla haittasi välittämistä.
Miten niin? Vähän perusteluja kiitos.
En oo asdasd, mutta tässä perusteluita:
- kliseinen juoni (nähty leffoissa jo 1000x)
- yllätyksetön, ennalta arvattava konsepti
- dialogissa ei minkäänlaista särmää
07.03.2011 klo 12.56
Pitäisi sitten tehdä sellainen sotapeli, jossa pelattava henkilö on tavallinen solttu ja tappaa pelin aikana maksimissaan parikymmentä vihollista...
Ja loppuaika lojutaan korsussa pahkakuppeja veistellen, tai väitellään J.Lo:n perseestä:
http://www.youtube.com/watch?v=X5ElFLmyd2w
Ei kiitos! asdasd on oikeassa. Ammuntapeleissä tappaminen on kivaa, ja mitä enemmän tappaa, sitä kivempi peli. Ja siksi vastustajien pitää nimenomaan olla seisovia maalitauluja, tai vielä parempi jotain inhottavaa, jonka tappamisesta tulee hyvä mieli.
Näin ajattelevat minä ja miljoonat muut, joten floppihan tuosta tulee jos alkuun edes pääsee.
07.03.2011 klo 22.40
Näin ajattelevat minä ja miljoonat muut, joten floppihan tuosta tulee jos alkuun edes pääsee.
Ja tästä syystä CoD putkisonta ei tule loppumaan tai edes hiipumaan vielä vuosikausiin (puhumattakaan uuden aallon Bulletstormista). Oi tätä yhteisöllisyyden ajan riemua kun on valtavien massojen yhteinen konsensus siitä mikä on hyvä peli ja kaikki pelintekijät tietävät sen joten harvat viitsivät edes yrittää vedota muihin pelaajakuntiin. Yrittäjillä kuten Half Lifella, Alan Wakella ja Mirror's Edgellä on mennyt sormi suuhun kun suurta yleisöä ei kiinnosta (HL3sen kaipaajien määrä tuntuu koko ajan pienenevän kun taas Duke Nukemia ja Max Paynea joka on vielä eri porukan käsissäkin tuntuu odottavan miljoonayleisö)
Tarinat eivät ole koskaan olleet erityisen loistokkaita peleissä mutta tuntuu että puolet peliteollisuudesta menee vain huonompaan suuntaan. Joku GTA4kin yritti luoda oikeaa tarinaa ja heti syntyi paskamyrsky kun ei enää lennettykään hävittäjällä jalankulkijan perässä
Itse en pysty jakamaan noin kylmästi että ammuntapelien pitäisi olla maalitaulutreenejä, tasohyppelyiden pitäisi olla pelkkää hyppimistä ja että tarinoiden pitäisi olla leffoja
08.03.2011 klo 01.19
Vaikeuksia ideassa on paljon. Yksi suurimpia, on mielestäni hahmomallinnus. Elokuvissa sen helposti unohtaa, kuinka hyviä näyttelijöitä on töissä. Kasvojen eleet yhdistettynä puheeseen, tunteeseen, tilanteeseen... Ihmisiä tekemässä asioita filmillä. Todella haastavaa toteuttaa pikseleillä samalla tunnelatauksella, koska jostain edellämainituista se on aina pois...
Editoinnilla on nykyään kikkailtu paljon ja hyvä editti saa myös aikaan hyvää tunnelatausta. Editillä voidaan naamioida pois myös paljon graafisia kompromissiratkaisuja ja sitä voidaan synkronisoida hyvin dialogin ja musiikin kanssa.
Joku jo mainitsikin, että hahmoille voidaan luoda tarinaa välivideoin, syventäen draamaa ja hakien sitä pelaajan sympatiaa hahmoille. Uncharted 2 oli hieno peli siinä mielessä, että välivideoista oli hieman valutettu Nathan Draken ajatuksia peliin, joka pehmensi väliä videosta pelitilanteeseen, siirtäen näin osan tunteestakin sinne.
Tunteen pitäisi olla osa itse pelimekaniikkaa ja vaikuttaa näin suuresti koko pelin pelattavuuteen. Kyllähän sekin on tunne, joka syntyy satojen maalitauluAIpahisten ammuskelusta tuomasta tyydytyksestä. Jos mitään brändimarkkinoinnista tietää, voi sanoa, ettei ne kuluttajat niitä uusia näkökulmia peleihin & leffoihin tuo, vaan meille kerrotaan mitä me halutaan. Eri asia sitten haluatko myydä 0,5-1mil vai 20mil.
Vastaan = RAHA
08.03.2011 klo 10.02
Ja tästä syystä CoD putkisonta ei tule loppumaan tai edes hiipumaan vielä vuosikausiin (puhumattakaan uuden aallon Bulletstormista).
Jo vuosien ajan kaiken maailman marginaaliryhmät ovat itkeneet, kuinka heitä ei huomioida pelinkehityksessä riittävästi. Raha ja massat ne kuitenkin ovat mitkä määräävät.
CoD "putkisonta" kelpaa miljoonille - siis huomattavan paljon suuremmille massoille kun jotkut taidepelit. Suuremman yleisön takia saadaan parempi kate peleille, joten ei ihme että samaan muottiin tekeminen on bisneksen kannalta hyvä veto.
kaikki pelintekijät tietävät sen joten harvat viitsivät edes yrittää vedota muihin pelaajakuntiin.
Onhan sitä aina välillä yritetty, ja pataan on tullut poikkeuksetta. Kun kehityskustannukset ovat suuret mutta yleisö mitättömän pieni, näistä tulee taloudellisia floppeja jokaisesta.
Sitä paitsi, Half-Lifehän oli menestys, koska sekin on itse asiassa sitä samaa "putkisontaa". Eihän näitä pelejä nyt ainakaan avoimeksi voi väittää, ja kyllähän Gordon ratkoo ongelmia enimmäkseen aseen kanssa. Se fyysikko-älykköjuttu on jotain pintahöhää, jolla ei ole pelillisesti merkitystä. Gordon on macho, ei pehmo.
Ja toinenkin esimerkkisi, GTA4 on sekä myynti- että arvostelumenestys. Silti, se nyt vaan on yksinkertaisesti kivaa lentää hävittäjällä jalankulkijan perässä. Ainakin kivempaa kun kaverin kyysääminen kaupungin laidalta toiselle, tai stand-up komiikan seuraaminen pelissä.
Ei ihmisiä voi syyllistää siitä, että he haluavat VIIHTYÄ pelejä pelaamalla tylsistymisen sijaan.
08.03.2011 klo 22.47
Ei ihmisiä voi syyllistää siitä, että he haluavat VIIHTYÄ pelejä pelaamalla tylsistymisen sijaan.
Viihtyminen on mielipide. Itse en ole viihtynyt CoDin parissa sitten ekan pelin. Siinä missä eka tuntui aika hienolta toisen maailmansodan tiivistelmältä lukuunottamatta paria paskaa rambokenttää CoD2 oli jo samantekevää roskaa
Noita marginaalipelejä vois tehdä pienemmillä budjeteilla (luojan kiitos PSN ja XBLA) eikä käyttää miljoonia mainostukseen, teknologiaan yms. Mutta sitten tullaankin siihen ongelmaan etteivät arvostelijat yleensä arvostele sellaisia pelejä kun on kiire arvostella niitä uusia Codeja, Haloja yms Woweja ja moittia niitä kierrätyksestä mutta silti lykätä niille kiitettäviä koska "toimiva pohja". ja jos pelissä ei ole nettipeliä niin usein napsaistaan kasa pisteitä pois yms
olen silti sitä mieltä että tuo voi olla aika vastenmielinen peli. jos tulisi oikein todenmukainen ja järkyttävä sotapeli niin pelaaminen voisi jäädä 5een minuuttiin kun iskee sodanvastaisuus takaraivoon
09.03.2011 klo 01.00
Kirjoita kommentti