Tuorein sisältö

Minecraftin tulevaisuus: achievementit, konsoliversiot?

26.02.2011 klo 11.18 | Luettu: 18786 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Minecraft-ilmiö on ehkä hieman hiljentynyt parhaista päivistään, mutta jatkaa kuitenkin yhä laajenemistaan. Viimeksi julkistettiin tulevat iLaite-versiot, nyt huhuillaan jo konsoliversioista. Joystiq kertoo, että pelin isä Notch pohdiskelee konsoleilta tuttujen achievementien/trophyjen lisäämistä peliin ja tätä kautta myös hieman kerronnallista rakennetta palkitsemalla pelaajia tiettyjen asioiden tekemisestä tietyssä järjestyksessä.

Notch on myös sitä mieltä, että peli saatetaan jatkossa muuntaa myös muille pelialustoille, mutta miehen sanoin "pitää olla jokin pointti siinä, että pelistä tehdään juuri Xbox-versio."

Ehkäpä netissä pyörivät Kinect/Minecraft-videot voisivat antaa jotain pointtia moiseen porttaukseen. Xbox Live Indie -palveluun on myös ilmestynyt hyvin Minecraftin oloinen peli - ehkä originaalin kannattaisi nitistää kilpailu?


V2.fi | Manu Pärssinen
< Crysis 2: Be invisib... Kummallinen Catherin... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (20 viestiä)

whaeva

26.02.2011 klo 11.34

onko achievement muka joku palkinto?
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

26.02.2011 klo 11.49

whaeva kirjoitti:
onko achievement muka joku palkinto?

Saavutus.
lainaa
linkki

Rekisteröitynyt 29.07.2010

26.02.2011 klo 12.49

Machinus kirjoitti:
whaeva kirjoitti:
onko achievement muka joku palkinto?

Saavutus.

Pilaavat pelit heikkomielisiltä jotka tekevät kaiken achievemettien takia. Pelien pelaamisen merkitys katoaa kun valinnata ym tehdään pisteet mielessä.

Ja tekisivät sen pelin ns.valmiiksi. En tiedä nähdäänkö tätä päivää koskaan.
lainaa
Doomeri

26.02.2011 klo 12.52

Hiljentynyt... ..En usko, Minecraftia on kohta myyty 1,5 miljoonaa...
lainaa
Videopelaaja

Rekisteröitynyt 18.12.2010

26.02.2011 klo 13.10

Minecraft ei kyllä toimi muuten kun PC:llä pelatessa, joten turha sitä konsoleille tai iPod -laitteille suunnitella, jos homma ei pysy yhtä kiinostavana. Idea tuntuu väkisin väännöltä.

Ja menestys ei hetkessä hiljenee, jos uudenlaista, erilaista sekä kiinnostavaa sisältöä luodaan ja mikä toimisi vielä pitkään eikä pilaisi vanhaa pelaamista. Kaikki pelit eivät toisaalta ole ikuisia päivittetäväksi. Minecraft aikanaan menettää hohtoaan ja sitä vastaan kehittäjät joutuvat taistelemaan.
lainaa
Warezz

Rekisteröitynyt 30.11.2010

26.02.2011 klo 13.34

Doomeri kirjoitti:
Hiljentynyt... ..En usko, Minecraftia on kohta myyty 1,5 miljoonaa...

Kyllä se myynti on hiljentynyt ja tulee hiljentymään.

Itse en näe mitään syytä portata peliä konsoleille, koska se idea ei oikein toimi niissä (Ehkä Kinectin kanssa voisi toimia..).
Luulenpa että peliä ei varmaan pelata vuoden päästä, jos peli ei muutu Beta- vaiheesta ja siihen ei auta pari uutta palikkaa.. Peli käy tylsäksi kun on tehnyt melkein kaiken ja mitään uutta ei voi oikein kehitellä, koska palikat.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.02.2011 klo 14.00

Miksi ihmeessä Minecraft ei toimisi konsoleilla? Konsolilla voi aivan yhtä hyvin yhdistää jollekin serverille joka hoitaa sen maailman generoinnin ja tallentamisen. Näin ollen konsolien pienehkö kovalevytila ei haittaa.

Padin käyttäminen ohjauksessa on vain tottumiskysymys, ei mikään "minecraft ei toimi konsoleilla" argumentti.
lainaa
Fuuwsb

26.02.2011 klo 14.52

Rehellisesti sanoen olen kohtuullisen pettynyt jos minecraftin "täysiversion" suurin ero betaan nähden on edistymistä vihjaavat achievementit. Se voi olla, että odotukseni olivat liian korkealla lopullisen version suhteen, mutta achievementit eivät kyllä elinikää juurikaan lisää, eikä minecraftia, niin hauska kuin se onkin, jaksa tällaisenaan loputtomiin pelata.
Mutta mitäpä sitä marisemaan, en varmasti olisi itsekään keksinyt mitään toimivaa ideaa.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

26.02.2011 klo 15.02

En usko ennen kuin näen jotain valmista...

Mopez kirjoitti:
Padin käyttäminen ohjauksessa on vain tottumiskysymys...

Sinut pitäisi istuttaa Xbox 360:n pädillä pelaamaan Crysistä... Mielesi saattaisi muuttua aika nopeasti. (Crysiksessa on sisäänrakennettu tuki Xbox 360 Controller for Windows -pädille joten kokemuksen ei pitäisi sinänsä olla sen erillaisempi kuin Xboxillakaan.)

Padin käyttäminen ohjauksessa ei ole tottumiskysymys. Tai sanotaanko, että se on sitäkin, mutta ennen kaikkea se on siitä kiinni kuinka hyvin padi sopii kyseiseen peli tyyppiin ja kuinka pelintekijät ovat sen sovittaneet. On pelejä joissa pädi toimii ihan mallikkaasti, ja miksei se voisinkin toimia Minecraftissäkin ihan mallikkaasti? Mutta sanon sen, että tuollainen yleistys, että pädi toimii kaikkialla ja, että se on vain tottumis kysymys on niin kovin yksipuolinen.

Padeissä ei olla vieläkään esim. ratkaistu miten saadaan nopeasti ja tarkasti tarkasteltua 3d-ympäristöä ilman pientä heittoa suuntaan tai toiseen. Yksi tapa ratkaista tämä olisi ympätä pädiin trackball, mutta syytä siihen miksi näin ei ole tehty on jäänyt itseltäni hämäränpeittoon.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

26.02.2011 klo 15.09

Fuuwsb kirjoitti:
Rehellisesti sanoen olen kohtuullisen pettynyt jos minecraftin "täysiversion" suurin ero betaan nähden on edistymistä vihjaavat achievementit. Se voi olla, että odotukseni olivat liian korkealla lopullisen version suhteen, mutta achievementit eivät kyllä elinikää juurikaan lisää, eikä minecraftia, niin hauska kuin se onkin, jaksa tällaisenaan loputtomiin pelata.
Mutta mitäpä sitä marisemaan, en varmasti olisi itsekään keksinyt mitään toimivaa ideaa.
Kysymyshän on ihan siitä, miten suureksi ominaisuudeksi esimerkiksi modituen laskee. Pelihän saavutti betavaiheen joulukuussa, jolloin kaikki päivitykset sen jälkeen ovat askelia kohti täysiversiota. Notch sanoi itsekin, että päivitys, jossa beta -teksti muuttuu finaliksi ei välttämättä sisällä mitään ihmeellistä.


Uutisesta itsestään, miksi kohta
V2.fi kirjoitti:
Joystiq kertoo, että pelin isä Notch pohdiskelee konsoleilta tuttujen achievementien/trophyjen lisäämistä peliin ja tätä kautta myös hieman kerronnallista rakennetta palkitsemalla pelaajia tiettyjen asioiden tekemisestä tietyssä järjestyksessä.

Tarkemmin, miksei "achievementien/trophyjen" -kohta ole "saavutusten"?
lainaa
Jzw

26.02.2011 klo 17.32

Fuuwsb kirjoitti:
Rehellisesti sanoen olen kohtuullisen pettynyt jos minecraftin "täysiversion" suurin ero betaan nähden on edistymistä vihjaavat achievementit. Se voi olla, että odotukseni olivat liian korkealla lopullisen version suhteen, mutta achievementit eivät kyllä elinikää juurikaan lisää, eikä minecraftia, niin hauska kuin se onkin, jaksa tällaisenaan loputtomiin pelata.
Mutta mitäpä sitä marisemaan, en varmasti olisi itsekään keksinyt mitään toimivaa ideaa.


Tuskin se ainoa asia on ;) Notch on heitellyt ilmaan aika villejäkin ideoita tulevaisuuden kannalta, esim. juuri jotain tarinamoodia ja satunnaisia NPC-kyläpahasia ympäri maailmaa
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.02.2011 klo 17.34

Dekonega kirjoitti:
En usko ennen kuin näen jotain valmista...

Mopez kirjoitti:
Padin käyttäminen ohjauksessa on vain tottumiskysymys...

Sinut pitäisi istuttaa Xbox 360:n pädillä pelaamaan Crysistä... Mielesi saattaisi muuttua aika nopeasti. (Crysiksessa on sisäänrakennettu tuki Xbox 360 Controller for Windows -pädille joten kokemuksen ei pitäisi sinänsä olla sen erillaisempi kuin Xboxillakaan.)

Padin käyttäminen ohjauksessa ei ole tottumiskysymys. Tai sanotaanko, että se on sitäkin, mutta ennen kaikkea se on siitä kiinni kuinka hyvin padi sopii kyseiseen peli tyyppiin ja kuinka pelintekijät ovat sen sovittaneet. On pelejä joissa pädi toimii ihan mallikkaasti, ja miksei se voisinkin toimia Minecraftissäkin ihan mallikkaasti? Mutta sanon sen, että tuollainen yleistys, että pädi toimii kaikkialla ja, että se on vain tottumis kysymys on niin kovin yksipuolinen.

Padeissä ei olla vieläkään esim. ratkaistu miten saadaan nopeasti ja tarkasti tarkasteltua 3d-ympäristöä ilman pientä heittoa suuntaan tai toiseen. Yksi tapa ratkaista tämä olisi ympätä pädiin trackball, mutta syytä siihen miksi näin ei ole tehty on jäänyt itseltäni hämäränpeittoon.


Eli siis: Olet samaa mieltä kanssani että Minecraft toimisi konsoleilla, sekä että et tykkää kun yleistin?
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

26.02.2011 klo 17.43

linkki kirjoitti:
Machinus kirjoitti:
whaeva kirjoitti:
onko achievement muka joku palkinto?

Saavutus.

Pilaavat pelit heikkomielisiltä jotka tekevät kaiken achievemettien takia. Pelien pelaamisen merkitys katoaa kun valinnata ym tehdään pisteet mielessä.

Ja tekisivät sen pelin ns.valmiiksi. En tiedä nähdäänkö tätä päivää koskaan.
ja ne lisäävät myyntiä joten näin ei käy
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

26.02.2011 klo 17.45

Lopullisessa versiossa saisi olla nettiin tallentuvat pelitallennukset. Hieman hajotti kun hajonnelta kovolta katosi kaiken muunkin lisäksi unenpuutteessa valmistuneet massiiviset luolastot ja rakennelmat.

Mitalit ei toimisi ilman nettitallennusta, joten ylläri pylläri toivon PC & Xbox yhteensopivaa tallennusta.
lainaa
Aatu

26.02.2011 klo 18.36

Warezz kirjoitti:
Doomeri kirjoitti:
Hiljentynyt... ..En usko, Minecraftia on kohta myyty 1,5 miljoonaa...

Kyllä se myynti on hiljentynyt ja tulee hiljentymään.

Itse en näe mitään syytä portata peliä konsoleille, koska se idea ei oikein toimi niissä (Ehkä Kinectin kanssa voisi toimia..).
Luulenpa että peliä ei varmaan pelata vuoden päästä, jos peli ei muutu Beta- vaiheesta ja siihen ei auta pari uutta palikkaa.. Peli käy tylsäksi kun on tehnyt melkein kaiken ja mitään uutta ei voi oikein kehitellä, koska palikat.


Oot kyllä pahasti metsessä. Peli on vasta Betassa, ja monipelissä vielä paljon puutetta. Lisäksi suurin osa monipelimoudoista puuttuu. Lisäksi uusia pätsejä tullut parin kuukauden välein. Kyllä pelillä on parhaat päivät vasta edessä päin.
lainaa
lurk

26.02.2011 klo 19.04

Pyyhekumi kirjoitti:
Lopullisessa versiossa saisi olla nettiin tallentuvat pelitallennukset. Hieman hajotti kun hajonnelta kovolta katosi kaiken muunkin lisäksi unenpuutteessa valmistuneet massiiviset luolastot ja rakennelmat.


Jossain tulevassa päivityksessä pitäisi tulla mahdollisuus valita pelitallennusten sijainti, joten ne voi pistää vaikka dropbox-kansioon, joka ajaisi saman asian. Tuskin Mojangilla on innostusta hostata miljoonan pelaajan monikymmenmegaisia maailmoja servereillään.
lainaa
hyvämuna

26.02.2011 klo 23.04

mielestäni padit toimivat loistavasti minkä tahansa pelin kanssa kunhan toimintoja ei ole liikaa nappuloiden määrään nähden. erää RTSsät menevät ihan naurettavuuksiin kun erilaisia näppäinkomboja on kymmeniä mutta ne ovatkin ainoa poikkeus. Halo ja sen jälkeiset pelit tekivät konsoliFPSsistäkin täysin nautittavia
lainaa
Aatu

27.02.2011 klo 01.40

hyvämuna kirjoitti:
mielestäni padit toimivat loistavasti minkä tahansa pelin kanssa kunhan toimintoja ei ole liikaa nappuloiden määrään nähden.

Kiitos päivän naurut tosta. Pädi on täysin turha kapistus kun on näppis ja hiiri. Tosin ehkä jos urheilupeleihin padi voi sopia. Mihinkään muuhun imo ei. Esim. DC Universe Online:n kontrollit jotain aivan järkyttävää. Muutenkin kyllä pleikkarin pädi huonoin ikinä kun ei saa kunnon otetta. X-boxin ohjainta sentään aikuisetkin voi pitää kädessä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

27.02.2011 klo 13.21

Mopez kirjoitti:
Eli siis: Olet samaa mieltä kanssani että Minecraft toimisi konsoleilla, sekä että et tykkää kun yleistin?

Olin ja olen yhä sitä mieltä, että Minecraft saattaa _ehkä_ toimia hyvin pädillä. Ja yritin alleviivata, että se miten se toimii riippuu hyvin pitkälti toteutuksesta.

Ja kyllä, en pitänyt siitä, että yleistit asian. Tämä nyt on vain yksi esimerkki monista joita voisin tarinoida. Mutta koska se on uusin omalla kohdallani niin kerron sen tässä nyt sitten... Pelaan jonkin verran pädillä ja oli riemuni suuri kun huomasin, että Crysiksessa on tuki Xbox 360:n pädille. Löin sen kiinni ja koetin pelata. Noh siitä ei tullut säätämälläkään sellaista, että pelaaminen olisi onnistunut ilman, että tehokkuus kärsisi. Sen voi pelata läpi kyllä, mutta saa ihan heti unohtaa kaikki vaikeammat vaikeustasot. Helpoimmallakin vaikeusasteella homma oli pientä tuskaa. Etenkin kun on tottunut pelaamaan peliä kaikkein vaikeimmalla tasolla kun on käytössä hiiri ja näppäimistö. Oikein kunnon esimerkki siitä kuinka palikka-ohjausta ei pidä toteuttaa pelissä. Crysiksessä on niin paljon eri korkeus eroja ja tasojen vaihtelua, että vaikka kuinka säätäisi palikan asetuksia ei se toimisi kunnolla. Jotain mitä Crysiksessä pitää voida tehdä on nopeasti kääntää katsetta yhdellä nopealla hiiren nykäyksellä. Palikassa on tietty tasainen nopeus ja sille asetettu kiihtyvyys jonka ansiosta tälläinen nykäys ei onnistu. Toinen asia on ympäristön 3-ulotteisuus. Taistelu ei tapahdu 2-ulotteisella tasolla (putkessa jossa suunta on vain eteenpäin ja jossa ei tarvitse hyppiä äkkijyrkässä maastossa) kuten esim. Halossa, Killzonessa, jne. vaan käytännössä kaikkialla ympärilläsi. Selän takaa tulee vihollisia kun ne lähtevät kiertämään asemiasi. Taivaalta tippuu rautaa niskaasi joka pitäisi saada ammuttua nopeilla tarkoilla yksittäis laukauksilla. Ja tämä nyt puhumattakaan omaksuttavien painikkeiden määrästä. Tempo on vain niin valtava ja vaadittava tarkkuus niin suuri, että koko tuki Xbox 360:n palikalle on melkoisen turha(uttava) ominaisuus.

Miten tämä siiten liittyy Minecraftiin? Minecraft on tietyssä mielessä samanlainen 3-ulotteinen ympäristö kuin Crysis. Tosin Minecraftin tempo on huomattavasti alhaisempi. Vihollisia ei juurikaan ole, ja niiden välttely on yksinkertaisempaa. Lisäksi Minecraftissä harvemmin mitään jyrkkiä äkkiliikkeitä pitää suorittaa, ja pelaajan suunta on tavallisesti sinne mihin katsekin kohdistuu. Mineraftin kohdalla onnistumis prosentti on suurempi.

Crysis 2:n sovittaminen pelilaitteille on tarkoittanut sitä, että joistain jutuista luovutaan. Mikä näkyy kenttä suunnittelun virtaviivaistumisena ja yksinkertaistumisena...

Mutta nyt tämä alkaa menemään jo vähän pitkäksi varmaan teille... jätetään loppu ensikertaan. :)
lainaa
machinimaFTW

27.02.2011 klo 19.25

Ja tämäkin kaikki kerrottin jo kuukausi sitten machiniman minecraft live streamissa -.-
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova