Aika ankean näköistä.
Mutta hexagonipatterni haarniskassa viittaa geneeriseen skifiin.
Voisi se olla joku vitun first contactiin perustuva prequeli, ehkä pelataan Martin Sheenillä.
Tosin voisihan tuo olla Mass kolmosen promoamista, mutta toivottavasti ei.
Ehkä EA:n vastaus Halo Reachin ja Turskien nettipelidominansille.
edit: son Mass Effect. Jotain shaibaa raudan massassta ja nollapisteistä.
RtA
17.11.2010 klo 23.49
Mass Effect MMO ja heitän koneen ikkunasta.
Simd
18.11.2010 klo 04.07
tekisivät Baldurs gaten
joojuuniiseon
18.11.2010 klo 07.56
Jonninjoutavampaa, lapsellisempaa ja typerämpää putkiräiskintää kuin mass effect 2 ei taida ollakaan. Jos tulee 3 osa niin pitäköön tunkkinsa prkl. Oli tuo kakkonen niin pettymys ensimmäiseen osaan verrattuna että voi hemmetti.
Van_Kish
18.11.2010 klo 08.35
Tuli vaan noista Thips peleistä mieleen...(THIPS = Third Person Shooter) KOska arvosteluun tulee Vanquish?
prequelko
18.11.2010 klo 08.55
s0le kirjoitti: Mass Effect 3 ja rahastus jatkuu
Mass Effect 3:han on ollut niin kauan suunnitelmissa kuin ensimmäinenkin Mass Effect. Tarina on kirjoitettu trilogiaksi, niin en nyt välttämättä lähtisi heti huutelemaan "rahastusta!". Ja tämä tuskin on ME3-teaseri. Miksi se olisi tehty noin mystiseksi, kun pelin kehitys on ollut jo kauan kaikkien tiedossa?
Oma veikkaus, kuten "HenkkaTheElk" mainitsi jo ylempänä, on ME prequel sijoittuen (toivottavasti) "First Contact War":iin Turianeja vastaan. Tästä saisi varmasti revittyä hyvää tarinaa ja draamaa.
antaa_tulla_vaan
18.11.2010 klo 09.00
prequelko kirjoitti:
Oma veikkaus, kuten "HenkkaTheElk" mainitsi jo ylempänä, on ME prequel sijoittuen (toivottavasti) "First Contact War":iin Turianeja vastaan. Tästä saisi varmasti revittyä hyvää tarinaa ja draamaa.
Tai jopa ihan ensimmäisiin Prothean-löytöihin? Kunhan eivät vaan käyttäisi spin-offia syynä lähteä vetämään peliä vielä enemmän normiräiskinnän suuntaan.
TeponMatti
18.11.2010 klo 09.06
joojuuniiseon kirjoitti: Jonninjoutavampaa, lapsellisempaa ja typerämpää putkiräiskintää kuin mass effect 2 ei taida ollakaan. Jos tulee 3 osa niin pitäköön tunkkinsa prkl. Oli tuo kakkonen niin pettymys ensimmäiseen osaan verrattuna että voi hemmetti.
Mikä ME1:ssä oli parempaa kuin ME2:ssa? Ite en keksi, kuin monipuolisemmat skillit. Jouduin ite tahkoomaan ME1:n uusiksi läpi ennen ME2:sta, koska en löytänyt vanhoja savejani, jonka jälkeen aloitin ME2:n ja minun mielestäni ykköstä ei voi edes verrata kakkoseen laadultaan. Ja kyllä tykkäsin myös ykkösestä ekalla kerralla kun pelasin läpi, tokalla en niinkään enää.
Myöskin en tajua tätä putkiräiskinnän vihaamista? Mitä "putkessa" on vikana? Pelit menevät paljon paremmin juonen mukava kuin open world peleissä. Itse tykkään MEsarjasta eniten juonen takia ja open world tuhoaisi sitä kohtuu nopeatempoista juonta. Pelatkaa niitä GTA:ta jos se open world on pakko olla, omasta mielestäni se ei suurimpaan osaan peleistä toimi ollenkaan.
Toivoisin näiden "old schoolejen" koittavan joskus niitä vanhoja pelejä mitä ne aina ylistää jokaisella palstalla, kuinkan silloin oli kaikki paremmin kuin nykyään. Tajuaisitte itekkin sen ajan kultaneen jo muistonne ja ei tarvis jokaseissa jutussa lukea kuinka edeltäjä oli parempi, vaikka todellisuudessa pelit ovat valovuosia kehityneempiä siitä ajasta.
retku
18.11.2010 klo 09.18
videossa näkyi ehkä 3 sekuntia jotain random CGI-kohtausta vielä (kohtuu) tuntemattomasta pelistä ja täällä alkoi jo hirmu itkuparku ja että paskaa on varmasti luvassa.
menkää nyt itseenne
RogueFort
18.11.2010 klo 09.20
Mass Effect prequel kyllä maistuisi, mutta mahtaako tämä tulla nykyiselle konsolisukupolvelle. Biowarehan lupaili että ainakin trilogian viimeinen osa nähdään vielä nykyiselle X360:lla, mutta tiedä sitten jatkosuunnitelmista.
Mass Effectin maailma on vaan niin hieno, että Bioware on hölmö, jos ei hyödynnä sitä enää kolmososan jälkeen. Toivon kovasti että tuo kuva liittyy jotenkin Mass Effectiin :P
palander_on_kalju
18.11.2010 klo 09.23
Jööh kirjoitti: Taas joku tyhjänpäiväinen kolmannen persoonan coverräiskintädeittisimulaattori.
Ja aina kun painat nappia, jotain siistiä tapahtuu!
Nimenomaan. Ennen vanhaan pelit oli pelejä. Nyt ne on pelkkiä aivottomia pädiohjattavia 3d-räiskintöjä.
UC_fani
18.11.2010 klo 09.26
Sanokaa minun sanoneeni, VGA:ssa julkistetaan myös uusi Uncharted!
Goldenmember
18.11.2010 klo 09.36
retku kirjoitti: videossa näkyi ehkä 3 sekuntia jotain random CGI-kohtausta vielä (kohtuu) tuntemattomasta pelistä ja täällä alkoi jo hirmu itkuparku ja että paskaa on varmasti luvassa.
menkää nyt itseenne
Samaa mieltä. Jos tässä vaiheessa alkaa jo valittamaan niin on kyllä valittajassa itsessään jotain vialla.
Weteraani
18.11.2010 klo 09.39
Ikävä kyllä Bioware näyttää yhä enemmän hylkäävän RPG:n ja siirtyvän tavanomaisempaan actioniin, vaikka mitä väittäisi.
Jo Mass Effectit olivat roolipelejä lähinnä nimellisesti, ja Dragon Age 2 näyttää samoin olevan lähinnä actionia kustomoitavalla pelihahmolla. Eli Biowarekin on suuntaamassa mainstream-markkinoille.
Toivotaan, että edes Bethesda jaksaa pitää kiinni CRPG:stä, tai alkaa olemaan aika köyhää tarjonta.
Pelifirmat tekevät sitä mikä myy ja surullinen tosiasia on se, että vanhan koulun CRPG:t, ala Baldur's Gatet, Fallout 1 & 2, Ps:T jne. ovat tänä päivänä niin pienen porukan hupia, että niitä ei vaan ole kaupallisesti järkevää tehdä, ainakaan samanlaisilla tuotantoarvoilla kuin mitä Bioware tekee.
Kukaan ei teitä vitun itkijöitä pakota noita pelejä ostamaan tai pelaamaan. Kukaan ei ole teidän näpeistänne noita vanhoja klassikoita repimässä pois, joten ei muuta kuin niitä pelaamaan ja lopettakaa wineeminen peleistä, jotka itkun määrän perusteella ovat teidän mielestänne paskaa.
Itse ainakin nautin Mass Effect kakkosesta täysin ja pidän sitä parempana pelinä kuin ME 1. Tehtiinkö siinä jotain asioita huonommin? Kyllä, mutta suurin osa muutoksista vei peliä imo parempaan suuntaan.
Dragon Age:n konsoliversioissa taisteleminen oli todella puuduttavaa radial menujen kanssa sähläämistä jos pelasi mitään muuta classia kuin fighteriä (PC:llä tilanne oli toinen), joten itse ainakin otan taistelumekaniikan muutokset vastaan innolla. Kyllähän sitä tietty voisi PC:lläkin pelata, mutta duunissa koko päivän tietokoneen ääressä istuttuaan on vaan aivan saatanan paljon hauskempaa istahtaa sohvalle nauttimaan pelikokemuksesta isolta TV:ltä kunnoun surround äänien kera, sen sijaan, että kuluttaa puolet ajastaan ihmetellen miksi tämä paska vetää CTD:tä alkudemon jälkeen vaikka rauta on uutta ja ajurit on ajantasalla.
Mutta hei, Witcher 2 on tulossa, joten ehkä teillä jäärillekin löytyy jotain uutta pelattavaa kohta.
/END RANT
Weteraani
18.11.2010 klo 11.37
Kungfutse kirjoitti: Pelifirmat tekevät sitä mikä myy ja surullinen tosiasia on se, että vanhan koulun CRPG:t, ala Baldur's Gatet, Fallout 1 & 2, Ps:T jne. ovat tänä päivänä niin pienen porukan hupia, että niitä ei vaan ole kaupallisesti järkevää tehdä, ainakaan samanlaisilla tuotantoarvoilla kuin mitä Bioware tekee.
Aivan totta. Fallout New Vegas on ollutkin aivan järkyttävä floppi. Ei ole kelvannut kenellekään, persnettoa tulee että ropisee.
Dragon Age:n konsoliversioissa taisteleminen oli todella puuduttavaa radial menujen kanssa sähläämistä jos pelasi mitään muuta classia kuin fighteriä (PC:llä tilanne oli toinen), joten itse ainakin otan taistelumekaniikan muutokset vastaan innolla. Kyllähän sitä tietty voisi PC:lläkin pelata, mutta duunissa koko päivän tietokoneen ääressä istuttuaan on vaan aivan saatanan paljon hauskempaa istahtaa sohvalle nauttimaan pelikokemuksesta isolta TV:ltä kunnoun surround äänien kera, sen sijaan, että kuluttaa puolet ajastaan ihmetellen miksi tämä paska vetää CTD:tä alkudemon jälkeen vaikka rauta on uutta ja ajurit on ajantasalla.
/END RANT
Kukaan ei teitä vitun itkijöitä pakota noita pelejä ostamaan tai pelaamaan.
Joku ei ymmärrä taiteellista kritiikkiä :3
Ja kyllä kahdesta kuvasta voi sanoa jo jotain, mutta muistuttaisin, että nuo Biowaren pelejä promonneet CGI-pätkät ovat aina olleet melko hemmetin ankean näköisiä.
Mutta se juttu on sillail, että hyvin kerrottu hyvä tarina on ajaton. Mass 2 kyllä kertoi tarinansa hyvin, mutta valitettavasti sisältö oli jopa pelien standardeilla keskivertoa.
Ei tuosta Massa kakkosesta jaksaisi edes vittuuntua, jos siinä ei olisi mitään hyvää. Se on uskomattoman tympivää, kuinka jokin niin taidokkaasti tehty esine on pilattu satunnaisilla aivopieruilla.
joojuuniiseon kirjoitti: Jonninjoutavampaa, lapsellisempaa ja typerämpää putkiräiskintää kuin mass effect 2 ei taida ollakaan. Jos tulee 3 osa niin pitäköön tunkkinsa prkl. Oli tuo kakkonen niin pettymys ensimmäiseen osaan verrattuna että voi hemmetti.
Toivoisin näiden "old schoolejen" koittavan joskus niitä vanhoja pelejä mitä ne aina ylistää jokaisella palstalla, kuinkan silloin oli kaikki paremmin kuin nykyään. Tajuaisitte itekkin sen ajan kultaneen jo muistonne ja ei tarvis jokaseissa jutussa lukea kuinka edeltäjä oli parempi, vaikka todellisuudessa pelit ovat valovuosia kehityneempiä siitä ajasta.
Tässä on niin paljon asiaa, että kyllä se nyt on mitalin paikka.
Aina samaa valitusta, "kyllä sillon aikoinaan pelit oli paljon parempia, paljon enemmän pelattavaa, eihän 14 tuntia pelistä ole mitää jnejne". Todellisuudessa nykyisissä peleissä on suurelta osin paljon enemmän pelattavaa, paljon paremmin suunniteltuja kenttiä, monipuolisempia ja näin yleisesti kaikki on laadukkaampaa. Onko yllätys? Ei pitäisi olla.
Hulivili
18.11.2010 klo 13.44
Ei kyllä pärjää Rockstar Gamesille kiusaamisessa. Uusimmasta GTA:sta ei mitään muuta tietoa kuin, että se on työn alla. Sen jälkeen, kun L.A. Noire, Agent ja Max Payne 3 on julkaistu, voidaan vasta odottaa lisätietoa uusimmasta GTA:sta. Raha se on joka ratkaisee.
Weteraani
18.11.2010 klo 13.48
TeponMatti kirjoitti: Toivoisin näiden "old schoolejen" koittavan joskus niitä vanhoja pelejä mitä ne aina ylistää jokaisella palstalla, kuinkan silloin oli kaikki paremmin kuin nykyään. Tajuaisitte itekkin sen ajan kultaneen jo muistonne ja ei tarvis jokaseissa jutussa lukea kuinka edeltäjä oli parempi, vaikka todellisuudessa pelit ovat valovuosia kehityneempiä siitä ajasta.
Kuules, GoG eli Good old Games kukoistaa, vaikka siellä myydään vaan vanhoja pelejä. Fallout 2:sta pelataan vieläkin. Paljon mainitusta Baldur's Gatesta (1&2) tuli vasta äskettäin (24.11.2010) uusi kokoelma. Monesta vanhasta pelistä on tehty kevyesti päivitetty uusioversio. Tajuaisit itse, että riippuu ihan omasta näkökulmasta, mitä peleissä arvostaa, eikä mikään mielipide ole yksiselitteisesti väärä.
Nykyään pelit ovat paljolti interaktiivisia elokuvia, ja jos peliltään odottaa jotain muuta kuin interaktiivista elokuvaa, pelit eivät todellakaan ole "valovuosia kehittyneempiä" vaan ottaneet valovuosia takapakkia.
Weteraani
18.11.2010 klo 13.56
Zx-4 kirjoitti: Todellisuudessa nykyisissä peleissä on suurelta osin paljon enemmän pelattavaa, paljon paremmin suunniteltuja kenttiä, monipuolisempia ja näin yleisesti kaikki on laadukkaampaa. Onko yllätys? Ei pitäisi olla.
Ylläoleva jo kertoo omat preferenssisi. Mutta jos kiinnostus kohdistuu nimenomaan CRPG:ihin, kehitys ei ole niin yksiselitteisesti positiivista. CRPG:ssä kun moni muu asia on tärkeämpi kuin "kenttäsuunnittelu".
nakki
18.11.2010 klo 14.54
Sotilas ja pyssy. Hiija-vitun-hoi.
heisourlasthope
18.11.2010 klo 20.54
no onhan tuo vähän kuivaa pelata noita 10 vuotta vanhoja pelejä kun uudet ovat roskaa mutta minkäs teet?
surullisinta oli että Mass Effect ykkösessä oli ideaa. Roolipeliä jossa oli nykyaikaista räiskintää. Kakkonen olikin sitten jo nykyaikaista putkijuoksua vaikkapa Halo Reachiin verrattavilla roolipelielementeillä
tämä taitaa liittyä siihen moninpeli Massaan
näinsemenee
18.11.2010 klo 23.23
Kungfutse kirjoitti:
Mutta hei, Witcher 2 on tulossa, joten ehkä teillä jäärillekin löytyy jotain uutta pelattavaa kohta.
Harmi vain että The Witcherissä ei voi edes muokata omaa päähahmoa, jonka lisäksi pelihahmolla on ääninäyttelykin! Eihän itseäänkunnioittava "hardcore"-roolipelaaja voi pelata enään mitään.
Zx-4 kirjoitti: Todellisuudessa nykyisissä peleissä on suurelta osin paljon enemmän pelattavaa, paljon paremmin suunniteltuja kenttiä, monipuolisempia ja näin yleisesti kaikki on laadukkaampaa. Onko yllätys? Ei pitäisi olla.
Todellisuudessa yhtään syvällisempiä kokemuksia ei nykyään hirveästi ole, vaikka "virtaviivaistetut" pelit ovat epäilemättä pelimekaniikan osalta hioutuneetkin (enimmäkseen) parempaan päin. Väitettäsi monipuolisuuden lisääntymisestä en oikein käsitä, sillä satunnaisten jippojen lisäksi monipuolisuutta tuovat lähinnä räiskintäpelien kevyet roolipelielementit, joita yhdessä saavutussysteemien kanssa käytetään pääasiassa koukuttamaan eikä laadun parantamiseen. Ohessa pakko mainita peliajan lisääjänä myös pakollinen moninpeli, joka ei ole roolipelielementtien lisäksi kehittynyt kymmenen vuoden takaisesta käytännössä ollenkaan ja muutamaa suosituinta pelisarjaan lukuun ottamatta sekään ei tunnu auttavan.
Lisäksi siinä missä kenttäsuunnittelu on ehkä hioutunut pelimekaniikan kannalta paremmaksi, ei monipuolisuudesta voi hiekkalaatikkopelien lisäksi puhua mitenkään - ainoat poikkeamat putkesta kun tuntuvat olevan siivouskomeron kokoisia alueita.
Yleinen kehitys on siis ollut sitä, että tuotantoarvot ovat kasvaneet, mikä näkyy audiovisuaalisessa toteutuksessa, mutta muu kehitys junnaa paikallaan - kaikki on kyllä hioutunut paremmaksi, mutta samalla juurikin monipuolisuus on "virtaviivaistamisen" takia karsiutunut pois. "Virtaviivaistaminen" taas johtuu siitä, että suurin osa resursseista käytetään juurikin audiovisuaaliseen toteutukseen eikä pelattavuudelle jää tarpeeksi.
Ja mitä tulee siihen aiemmin mainittuun väitteeseen, jonka mukaan aika on kullannut muistot, en voi kuin olla eri mieltä. Tällä hetkellä pelailen tyytyväisenä (tai oikeastaan tyytymättömänä ajanpuutteen vuoksi) Baldur's Gatea (sitä ensimmäistä, en siis kakkosta), ja pohdin, miten alas nykypelit ovatkaan vajonneet. Käytännössä tämä on ensimmäinen kerta, kun oikeasti pelaan peliä - joskus on tullut kokeiltua, mutta tunnin tai korkeintaan parin pelaamisen jälkeen se on aina jäänyt jostain syystä. En malta odottaa, miten mielipide nykypeleistä muuttuu, kun pääsen BG2:n pariin ja näiden jälkeen ehkä aikaa on muillekin klassikoille. Kovasti on sellainen kutina, että aika ei ole kullannut muistoja, kun niitä muistoja ei ole, mutta silti pelit ovat parempi kuin nykyään.
------------------------------
En nyt missään nimessä väitä, että kaikki nykypelit olisivat huonoja, mutta kovin alkavat olla samanlaisia eikä uudistuksia ole hirveästi tapahtunut pitkään aikaan. Tähänkin uutiseen liittyen hirvittää, miten aikanaan suuria mestariteoksia tehnyt Bioware näyttäisi harhautuvan tällaiselle polulle ja vähän vanhemman tyyppiset pelit kuolevat vähitellen pois, kun kukaan ei niitä enää tee. En minä varmasti jaksa muutamaan klassikkoa loputtomiin pelata, olisi mukava pelata jotain uuttakin. Taitaa vain olla turha toivo.
Weteraani
19.11.2010 klo 08.22
näinsemenee kirjoitti: Harmi vain että The Witcherissä ei voi edes muokata omaa päähahmoa, jonka lisäksi pelihahmolla on ääninäyttelykin!
*Huokaus* Mistä ihmeestä (mainstream/action/FPS/räiskintä-) ihmisille on tullut sellainen käsitys, että CRPG-fani rakastaa ankeutta?
Ei, ei ei. CRPG-fani ei rakasta ankeutta, vaan rikkautta ja mahdollisuuksia. Rikasta maailmaa, ja mahdollisuuksia tehdä pelihahmostaan itselleen mieleinen. Valitettavasti tämä rikkaus ja mahdollisuudet ovat usein kalliita tai hankalia toteuttaa.
Esiemerkiksi ääninäyttelyssä ei ole mitään muuta ongelmaa kun että se a) maksaa ja b) vie tallennustilaa.
Rikkaassa CRPG-maailmassa pitäisi olla satoja NPC:itä, ja kymmeniä tärkeitä NPC:itä, ja niillä pitäisi olla riittävän erilaiset äänet, että fiilis ei olisi kökkö. Fallout 3 vaikka oli muuten oikein mainio ja pelimaailmaltaan rikas peli kärsi mielestäni paljon siitä, että ääninäyttelijöitä oli kourallinen, eivätkä he juuri osanneet muokata ääntään eri rooleissa.
Kyllähän Dragon Agessakin valittiin hahmolleen ääni, mutta pelissä sitä kuultiin todella harvoin, lähinnä taisteluhuutoina joten ääninäyttely ei ylipäätään ole siis mitenkään huono asia.
näinsemenee
19.11.2010 klo 11.03
Weteraani kirjoitti:
näinsemenee kirjoitti: Harmi vain että The Witcherissä ei voi edes muokata omaa päähahmoa, jonka lisäksi pelihahmolla on ääninäyttelykin!
*Huokaus* Mistä ihmeestä (mainstream/action/FPS/räiskintä-) ihmisille on tullut sellainen käsitys, että CRPG-fani rakastaa ankeutta?
Ei, ei ei. CRPG-fani ei rakasta ankeutta, vaan rikkautta ja mahdollisuuksia. Rikasta maailmaa, ja mahdollisuuksia tehdä pelihahmostaan itselleen mieleinen. Valitettavasti tämä rikkaus ja mahdollisuudet ovat usein kalliita tai hankalia toteuttaa.
Esiemerkiksi ääninäyttelyssä ei ole mitään muuta ongelmaa kun että se a) maksaa ja b) vie tallennustilaa.
Rikkaassa CRPG-maailmassa pitäisi olla satoja NPC:itä, ja kymmeniä tärkeitä NPC:itä, ja niillä pitäisi olla riittävän erilaiset äänet, että fiilis ei olisi kökkö. Fallout 3 vaikka oli muuten oikein mainio ja pelimaailmaltaan rikas peli kärsi mielestäni paljon siitä, että ääninäyttelijöitä oli kourallinen, eivätkä he juuri osanneet muokata ääntään eri rooleissa.
Kyllähän Dragon Agessakin valittiin hahmolleen ääni, mutta pelissä sitä kuultiin todella harvoin, lähinnä taisteluhuutoina joten ääninäyttely ei ylipäätään ole siis mitenkään huono asia.
Et selkeästikään ole se henkilö, jolle viestin tarkoitin. Olen itsekin CRPG-fani, mutta minua kyrsii useiden muiden fanien asenne pelien muuttumista kohtaan. Kaikkien "perinteisten" roolipelielementtien karsiminen on heistä automaattisesti huonompaan suuntaan muuttamista ja useat myös haluaisivat aina saman pelin samoilla hahmoilla ja mekaniikalla.
Hyvänä esimerkkinä tästä porukasta on se miten Obsidian kertoi poistavansa Big Guns -skillin FNV:estä ja se synnytti hirveää porua "hc"-pelaajien joukossa mm. juuri tämän sivuston kommentointipalstalla. Loppujen lopuksi koko skillin poisto ei edes vaikuttanut pelaamiseen juuri mitenkään. Oli vain yksi ylimääräinen taito vähemmän.
Suosittelisin itse kutakin arvostelemaan pelit niiden yleisen laadun, eikä roolipelielementtien määrän perusteella.
Keskustelut (37 viestiä)
17.11.2010 klo 21.10
Ja aina kun painat nappia, jotain siistiä tapahtuu!
17.11.2010 klo 21.23
Rekisteröitynyt 19.04.2007
17.11.2010 klo 21.37
17.11.2010 klo 21.38
Rekisteröitynyt 04.11.2007
17.11.2010 klo 21.42
17.11.2010 klo 22.33
Noh keskinkertainenkin kolmannenpersoonan räiskintä hakkaa ensimmäisen persoonan 100-0.
17.11.2010 klo 22.44
Rekisteröitynyt 27.09.2009
17.11.2010 klo 22.55
Rekisteröitynyt 13.08.2007
17.11.2010 klo 23.06
Rekisteröitynyt 17.03.2009
17.11.2010 klo 23.32
Aika ankean näköistä.
Mutta hexagonipatterni haarniskassa viittaa geneeriseen skifiin.
Voisi se olla joku vitun first contactiin perustuva prequeli, ehkä pelataan Martin Sheenillä.
Tosin voisihan tuo olla Mass kolmosen promoamista, mutta toivottavasti ei.
Ehkä EA:n vastaus Halo Reachin ja Turskien nettipelidominansille.
edit: son Mass Effect. Jotain shaibaa raudan massassta ja nollapisteistä.
17.11.2010 klo 23.49
18.11.2010 klo 04.07
18.11.2010 klo 07.56
18.11.2010 klo 08.35
18.11.2010 klo 08.55
Mass Effect 3 ja rahastus jatkuu
Mass Effect 3:han on ollut niin kauan suunnitelmissa kuin ensimmäinenkin Mass Effect. Tarina on kirjoitettu trilogiaksi, niin en nyt välttämättä lähtisi heti huutelemaan "rahastusta!". Ja tämä tuskin on ME3-teaseri. Miksi se olisi tehty noin mystiseksi, kun pelin kehitys on ollut jo kauan kaikkien tiedossa?
Oma veikkaus, kuten "HenkkaTheElk" mainitsi jo ylempänä, on ME prequel sijoittuen (toivottavasti) "First Contact War":iin Turianeja vastaan. Tästä saisi varmasti revittyä hyvää tarinaa ja draamaa.
18.11.2010 klo 09.00
Oma veikkaus, kuten "HenkkaTheElk" mainitsi jo ylempänä, on ME prequel sijoittuen (toivottavasti) "First Contact War":iin Turianeja vastaan. Tästä saisi varmasti revittyä hyvää tarinaa ja draamaa.
Tai jopa ihan ensimmäisiin Prothean-löytöihin? Kunhan eivät vaan käyttäisi spin-offia syynä lähteä vetämään peliä vielä enemmän normiräiskinnän suuntaan.
18.11.2010 klo 09.06
Jonninjoutavampaa, lapsellisempaa ja typerämpää putkiräiskintää kuin mass effect 2 ei taida ollakaan. Jos tulee 3 osa niin pitäköön tunkkinsa prkl. Oli tuo kakkonen niin pettymys ensimmäiseen osaan verrattuna että voi hemmetti.
Mikä ME1:ssä oli parempaa kuin ME2:ssa? Ite en keksi, kuin monipuolisemmat skillit. Jouduin ite tahkoomaan ME1:n uusiksi läpi ennen ME2:sta, koska en löytänyt vanhoja savejani, jonka jälkeen aloitin ME2:n ja minun mielestäni ykköstä ei voi edes verrata kakkoseen laadultaan. Ja kyllä tykkäsin myös ykkösestä ekalla kerralla kun pelasin läpi, tokalla en niinkään enää.
Myöskin en tajua tätä putkiräiskinnän vihaamista? Mitä "putkessa" on vikana? Pelit menevät paljon paremmin juonen mukava kuin open world peleissä. Itse tykkään MEsarjasta eniten juonen takia ja open world tuhoaisi sitä kohtuu nopeatempoista juonta. Pelatkaa niitä GTA:ta jos se open world on pakko olla, omasta mielestäni se ei suurimpaan osaan peleistä toimi ollenkaan.
Toivoisin näiden "old schoolejen" koittavan joskus niitä vanhoja pelejä mitä ne aina ylistää jokaisella palstalla, kuinkan silloin oli kaikki paremmin kuin nykyään. Tajuaisitte itekkin sen ajan kultaneen jo muistonne ja ei tarvis jokaseissa jutussa lukea kuinka edeltäjä oli parempi, vaikka todellisuudessa pelit ovat valovuosia kehityneempiä siitä ajasta.
18.11.2010 klo 09.18
menkää nyt itseenne
18.11.2010 klo 09.20
Mass Effectin maailma on vaan niin hieno, että Bioware on hölmö, jos ei hyödynnä sitä enää kolmososan jälkeen. Toivon kovasti että tuo kuva liittyy jotenkin Mass Effectiin :P
18.11.2010 klo 09.23
Taas joku tyhjänpäiväinen kolmannen persoonan coverräiskintädeittisimulaattori.
Ja aina kun painat nappia, jotain siistiä tapahtuu!
Nimenomaan. Ennen vanhaan pelit oli pelejä. Nyt ne on pelkkiä aivottomia pädiohjattavia 3d-räiskintöjä.
18.11.2010 klo 09.26
18.11.2010 klo 09.36
videossa näkyi ehkä 3 sekuntia jotain random CGI-kohtausta vielä (kohtuu) tuntemattomasta pelistä ja täällä alkoi jo hirmu itkuparku ja että paskaa on varmasti luvassa.
menkää nyt itseenne
Samaa mieltä. Jos tässä vaiheessa alkaa jo valittamaan niin on kyllä valittajassa itsessään jotain vialla.
18.11.2010 klo 09.39
Jo Mass Effectit olivat roolipelejä lähinnä nimellisesti, ja Dragon Age 2 näyttää samoin olevan lähinnä actionia kustomoitavalla pelihahmolla. Eli Biowarekin on suuntaamassa mainstream-markkinoille.
Toivotaan, että edes Bethesda jaksaa pitää kiinni CRPG:stä, tai alkaa olemaan aika köyhää tarjonta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 04.04.2007
18.11.2010 klo 11.17
Kukaan ei teitä vitun itkijöitä pakota noita pelejä ostamaan tai pelaamaan. Kukaan ei ole teidän näpeistänne noita vanhoja klassikoita repimässä pois, joten ei muuta kuin niitä pelaamaan ja lopettakaa wineeminen peleistä, jotka itkun määrän perusteella ovat teidän mielestänne paskaa.
Itse ainakin nautin Mass Effect kakkosesta täysin ja pidän sitä parempana pelinä kuin ME 1. Tehtiinkö siinä jotain asioita huonommin? Kyllä, mutta suurin osa muutoksista vei peliä imo parempaan suuntaan.
Dragon Age:n konsoliversioissa taisteleminen oli todella puuduttavaa radial menujen kanssa sähläämistä jos pelasi mitään muuta classia kuin fighteriä (PC:llä tilanne oli toinen), joten itse ainakin otan taistelumekaniikan muutokset vastaan innolla. Kyllähän sitä tietty voisi PC:lläkin pelata, mutta duunissa koko päivän tietokoneen ääressä istuttuaan on vaan aivan saatanan paljon hauskempaa istahtaa sohvalle nauttimaan pelikokemuksesta isolta TV:ltä kunnoun surround äänien kera, sen sijaan, että kuluttaa puolet ajastaan ihmetellen miksi tämä paska vetää CTD:tä alkudemon jälkeen vaikka rauta on uutta ja ajurit on ajantasalla.
Mutta hei, Witcher 2 on tulossa, joten ehkä teillä jäärillekin löytyy jotain uutta pelattavaa kohta.
/END RANT
18.11.2010 klo 11.37
Pelifirmat tekevät sitä mikä myy ja surullinen tosiasia on se, että vanhan koulun CRPG:t, ala Baldur's Gatet, Fallout 1 & 2, Ps:T jne. ovat tänä päivänä niin pienen porukan hupia, että niitä ei vaan ole kaupallisesti järkevää tehdä, ainakaan samanlaisilla tuotantoarvoilla kuin mitä Bioware tekee.
Aivan totta. Fallout New Vegas on ollutkin aivan järkyttävä floppi. Ei ole kelvannut kenellekään, persnettoa tulee että ropisee.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.11.2010 klo 12.48
Dragon Age:n konsoliversioissa taisteleminen oli todella puuduttavaa radial menujen kanssa sähläämistä jos pelasi mitään muuta classia kuin fighteriä (PC:llä tilanne oli toinen), joten itse ainakin otan taistelumekaniikan muutokset vastaan innolla. Kyllähän sitä tietty voisi PC:lläkin pelata, mutta duunissa koko päivän tietokoneen ääressä istuttuaan on vaan aivan saatanan paljon hauskempaa istahtaa sohvalle nauttimaan pelikokemuksesta isolta TV:ltä kunnoun surround äänien kera, sen sijaan, että kuluttaa puolet ajastaan ihmetellen miksi tämä paska vetää CTD:tä alkudemon jälkeen vaikka rauta on uutta ja ajurit on ajantasalla.
/END RANT
Rekisteröitynyt 17.03.2009
18.11.2010 klo 13.06
Kukaan ei teitä vitun itkijöitä pakota noita pelejä ostamaan tai pelaamaan.
Joku ei ymmärrä taiteellista kritiikkiä :3
Ja kyllä kahdesta kuvasta voi sanoa jo jotain, mutta muistuttaisin, että nuo Biowaren pelejä promonneet CGI-pätkät ovat aina olleet melko hemmetin ankean näköisiä.
Mutta se juttu on sillail, että hyvin kerrottu hyvä tarina on ajaton. Mass 2 kyllä kertoi tarinansa hyvin, mutta valitettavasti sisältö oli jopa pelien standardeilla keskivertoa.
Ei tuosta Massa kakkosesta jaksaisi edes vittuuntua, jos siinä ei olisi mitään hyvää. Se on uskomattoman tympivää, kuinka jokin niin taidokkaasti tehty esine on pilattu satunnaisilla aivopieruilla.
Rekisteröitynyt 19.07.2007
18.11.2010 klo 13.12
Jonninjoutavampaa, lapsellisempaa ja typerämpää putkiräiskintää kuin mass effect 2 ei taida ollakaan. Jos tulee 3 osa niin pitäköön tunkkinsa prkl. Oli tuo kakkonen niin pettymys ensimmäiseen osaan verrattuna että voi hemmetti.
Toivoisin näiden "old schoolejen" koittavan joskus niitä vanhoja pelejä mitä ne aina ylistää jokaisella palstalla, kuinkan silloin oli kaikki paremmin kuin nykyään. Tajuaisitte itekkin sen ajan kultaneen jo muistonne ja ei tarvis jokaseissa jutussa lukea kuinka edeltäjä oli parempi, vaikka todellisuudessa pelit ovat valovuosia kehityneempiä siitä ajasta.
Tässä on niin paljon asiaa, että kyllä se nyt on mitalin paikka.
Aina samaa valitusta, "kyllä sillon aikoinaan pelit oli paljon parempia, paljon enemmän pelattavaa, eihän 14 tuntia pelistä ole mitää jnejne". Todellisuudessa nykyisissä peleissä on suurelta osin paljon enemmän pelattavaa, paljon paremmin suunniteltuja kenttiä, monipuolisempia ja näin yleisesti kaikki on laadukkaampaa. Onko yllätys? Ei pitäisi olla.
18.11.2010 klo 13.44
18.11.2010 klo 13.48
Toivoisin näiden "old schoolejen" koittavan joskus niitä vanhoja pelejä mitä ne aina ylistää jokaisella palstalla, kuinkan silloin oli kaikki paremmin kuin nykyään. Tajuaisitte itekkin sen ajan kultaneen jo muistonne ja ei tarvis jokaseissa jutussa lukea kuinka edeltäjä oli parempi, vaikka todellisuudessa pelit ovat valovuosia kehityneempiä siitä ajasta.
Kuules, GoG eli Good old Games kukoistaa, vaikka siellä myydään vaan vanhoja pelejä. Fallout 2:sta pelataan vieläkin. Paljon mainitusta Baldur's Gatesta (1&2) tuli vasta äskettäin (24.11.2010) uusi kokoelma. Monesta vanhasta pelistä on tehty kevyesti päivitetty uusioversio. Tajuaisit itse, että riippuu ihan omasta näkökulmasta, mitä peleissä arvostaa, eikä mikään mielipide ole yksiselitteisesti väärä.
Nykyään pelit ovat paljolti interaktiivisia elokuvia, ja jos peliltään odottaa jotain muuta kuin interaktiivista elokuvaa, pelit eivät todellakaan ole "valovuosia kehittyneempiä" vaan ottaneet valovuosia takapakkia.
18.11.2010 klo 13.56
Todellisuudessa nykyisissä peleissä on suurelta osin paljon enemmän pelattavaa, paljon paremmin suunniteltuja kenttiä, monipuolisempia ja näin yleisesti kaikki on laadukkaampaa. Onko yllätys? Ei pitäisi olla.
Ylläoleva jo kertoo omat preferenssisi. Mutta jos kiinnostus kohdistuu nimenomaan CRPG:ihin, kehitys ei ole niin yksiselitteisesti positiivista. CRPG:ssä kun moni muu asia on tärkeämpi kuin "kenttäsuunnittelu".
18.11.2010 klo 14.54
18.11.2010 klo 20.54
surullisinta oli että Mass Effect ykkösessä oli ideaa. Roolipeliä jossa oli nykyaikaista räiskintää. Kakkonen olikin sitten jo nykyaikaista putkijuoksua vaikkapa Halo Reachiin verrattavilla roolipelielementeillä
tämä taitaa liittyä siihen moninpeli Massaan
18.11.2010 klo 23.23
Mutta hei, Witcher 2 on tulossa, joten ehkä teillä jäärillekin löytyy jotain uutta pelattavaa kohta.
Harmi vain että The Witcherissä ei voi edes muokata omaa päähahmoa, jonka lisäksi pelihahmolla on ääninäyttelykin! Eihän itseäänkunnioittava "hardcore"-roolipelaaja voi pelata enään mitään.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
19.11.2010 klo 00.05
Todellisuudessa nykyisissä peleissä on suurelta osin paljon enemmän pelattavaa, paljon paremmin suunniteltuja kenttiä, monipuolisempia ja näin yleisesti kaikki on laadukkaampaa. Onko yllätys? Ei pitäisi olla.
Todellisuudessa yhtään syvällisempiä kokemuksia ei nykyään hirveästi ole, vaikka "virtaviivaistetut" pelit ovat epäilemättä pelimekaniikan osalta hioutuneetkin (enimmäkseen) parempaan päin. Väitettäsi monipuolisuuden lisääntymisestä en oikein käsitä, sillä satunnaisten jippojen lisäksi monipuolisuutta tuovat lähinnä räiskintäpelien kevyet roolipelielementit, joita yhdessä saavutussysteemien kanssa käytetään pääasiassa koukuttamaan eikä laadun parantamiseen. Ohessa pakko mainita peliajan lisääjänä myös pakollinen moninpeli, joka ei ole roolipelielementtien lisäksi kehittynyt kymmenen vuoden takaisesta käytännössä ollenkaan ja muutamaa suosituinta pelisarjaan lukuun ottamatta sekään ei tunnu auttavan.
Lisäksi siinä missä kenttäsuunnittelu on ehkä hioutunut pelimekaniikan kannalta paremmaksi, ei monipuolisuudesta voi hiekkalaatikkopelien lisäksi puhua mitenkään - ainoat poikkeamat putkesta kun tuntuvat olevan siivouskomeron kokoisia alueita.
Yleinen kehitys on siis ollut sitä, että tuotantoarvot ovat kasvaneet, mikä näkyy audiovisuaalisessa toteutuksessa, mutta muu kehitys junnaa paikallaan - kaikki on kyllä hioutunut paremmaksi, mutta samalla juurikin monipuolisuus on "virtaviivaistamisen" takia karsiutunut pois. "Virtaviivaistaminen" taas johtuu siitä, että suurin osa resursseista käytetään juurikin audiovisuaaliseen toteutukseen eikä pelattavuudelle jää tarpeeksi.
Ja mitä tulee siihen aiemmin mainittuun väitteeseen, jonka mukaan aika on kullannut muistot, en voi kuin olla eri mieltä. Tällä hetkellä pelailen tyytyväisenä (tai oikeastaan tyytymättömänä ajanpuutteen vuoksi) Baldur's Gatea (sitä ensimmäistä, en siis kakkosta), ja pohdin, miten alas nykypelit ovatkaan vajonneet. Käytännössä tämä on ensimmäinen kerta, kun oikeasti pelaan peliä - joskus on tullut kokeiltua, mutta tunnin tai korkeintaan parin pelaamisen jälkeen se on aina jäänyt jostain syystä. En malta odottaa, miten mielipide nykypeleistä muuttuu, kun pääsen BG2:n pariin ja näiden jälkeen ehkä aikaa on muillekin klassikoille. Kovasti on sellainen kutina, että aika ei ole kullannut muistoja, kun niitä muistoja ei ole, mutta silti pelit ovat parempi kuin nykyään.
------------------------------
En nyt missään nimessä väitä, että kaikki nykypelit olisivat huonoja, mutta kovin alkavat olla samanlaisia eikä uudistuksia ole hirveästi tapahtunut pitkään aikaan. Tähänkin uutiseen liittyen hirvittää, miten aikanaan suuria mestariteoksia tehnyt Bioware näyttäisi harhautuvan tällaiselle polulle ja vähän vanhemman tyyppiset pelit kuolevat vähitellen pois, kun kukaan ei niitä enää tee. En minä varmasti jaksa muutamaan klassikkoa loputtomiin pelata, olisi mukava pelata jotain uuttakin. Taitaa vain olla turha toivo.
19.11.2010 klo 08.22
Harmi vain että The Witcherissä ei voi edes muokata omaa päähahmoa, jonka lisäksi pelihahmolla on ääninäyttelykin!
*Huokaus* Mistä ihmeestä (mainstream/action/FPS/räiskintä-) ihmisille on tullut sellainen käsitys, että CRPG-fani rakastaa ankeutta?
Ei, ei ei. CRPG-fani ei rakasta ankeutta, vaan rikkautta ja mahdollisuuksia. Rikasta maailmaa, ja mahdollisuuksia tehdä pelihahmostaan itselleen mieleinen. Valitettavasti tämä rikkaus ja mahdollisuudet ovat usein kalliita tai hankalia toteuttaa.
Esiemerkiksi ääninäyttelyssä ei ole mitään muuta ongelmaa kun että se a) maksaa ja b) vie tallennustilaa.
Rikkaassa CRPG-maailmassa pitäisi olla satoja NPC:itä, ja kymmeniä tärkeitä NPC:itä, ja niillä pitäisi olla riittävän erilaiset äänet, että fiilis ei olisi kökkö. Fallout 3 vaikka oli muuten oikein mainio ja pelimaailmaltaan rikas peli kärsi mielestäni paljon siitä, että ääninäyttelijöitä oli kourallinen, eivätkä he juuri osanneet muokata ääntään eri rooleissa.
Kyllähän Dragon Agessakin valittiin hahmolleen ääni, mutta pelissä sitä kuultiin todella harvoin, lähinnä taisteluhuutoina joten ääninäyttely ei ylipäätään ole siis mitenkään huono asia.
19.11.2010 klo 11.03
Harmi vain että The Witcherissä ei voi edes muokata omaa päähahmoa, jonka lisäksi pelihahmolla on ääninäyttelykin!
*Huokaus* Mistä ihmeestä (mainstream/action/FPS/räiskintä-) ihmisille on tullut sellainen käsitys, että CRPG-fani rakastaa ankeutta?
Ei, ei ei. CRPG-fani ei rakasta ankeutta, vaan rikkautta ja mahdollisuuksia. Rikasta maailmaa, ja mahdollisuuksia tehdä pelihahmostaan itselleen mieleinen. Valitettavasti tämä rikkaus ja mahdollisuudet ovat usein kalliita tai hankalia toteuttaa.
Esiemerkiksi ääninäyttelyssä ei ole mitään muuta ongelmaa kun että se a) maksaa ja b) vie tallennustilaa.
Rikkaassa CRPG-maailmassa pitäisi olla satoja NPC:itä, ja kymmeniä tärkeitä NPC:itä, ja niillä pitäisi olla riittävän erilaiset äänet, että fiilis ei olisi kökkö. Fallout 3 vaikka oli muuten oikein mainio ja pelimaailmaltaan rikas peli kärsi mielestäni paljon siitä, että ääninäyttelijöitä oli kourallinen, eivätkä he juuri osanneet muokata ääntään eri rooleissa.
Kyllähän Dragon Agessakin valittiin hahmolleen ääni, mutta pelissä sitä kuultiin todella harvoin, lähinnä taisteluhuutoina joten ääninäyttely ei ylipäätään ole siis mitenkään huono asia.
Et selkeästikään ole se henkilö, jolle viestin tarkoitin. Olen itsekin CRPG-fani, mutta minua kyrsii useiden muiden fanien asenne pelien muuttumista kohtaan. Kaikkien "perinteisten" roolipelielementtien karsiminen on heistä automaattisesti huonompaan suuntaan muuttamista ja useat myös haluaisivat aina saman pelin samoilla hahmoilla ja mekaniikalla.
Hyvänä esimerkkinä tästä porukasta on se miten Obsidian kertoi poistavansa Big Guns -skillin FNV:estä ja se synnytti hirveää porua "hc"-pelaajien joukossa mm. juuri tämän sivuston kommentointipalstalla. Loppujen lopuksi koko skillin poisto ei edes vaikuttanut pelaamiseen juuri mitenkään. Oli vain yksi ylimääräinen taito vähemmän.
Suosittelisin itse kutakin arvostelemaan pelit niiden yleisen laadun, eikä roolipelielementtien määrän perusteella.