Tuorein sisältö

Lisää huikeaa Minecraftausta

30.09.2010 klo 11.00 | Luettu: 25719 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Indiepeli Minecraftin suosio on räjähtänyt, mistä kertoo mm. EDGEn artikkeli: peliä ostetaan joka kolmas sekunti ja se ansaitsee noin 350 000 dollaria päivässä. Suosio on aiheuttanut myös sen, että varsin paljon vapaa-aikaa omistavat, omistautuneet ja lahjakkaat ihmiset ovat löytäneet pelin. Siitä osoituksena alla olevat videot.

16-bittisen tietokoneen ensimmäinen osa: arithmetic logic unit:



Star Trekin USS Enterprise tarkalleen sen piirustusten mukaisesti oikeassa mittakaavassa:



V2.fi | Manu Pärssinen
< Law & Order esittää:... Ensimmäinen traileri... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (31 viestiä)

Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

30.09.2010 klo 11.01

Nörttien Farmville.
lainaa
NAWG

30.09.2010 klo 11.03

Mirr5 kirjoitti:
Nörttien Farmville.


Mieluimmin tämä kuin Farmville.
lainaa
Bruntti

Rekisteröitynyt 05.11.2009

30.09.2010 klo 11.19

Siis mikä tässä on niin hienoa?
lainaa
Shaein

Rekisteröitynyt 13.11.2008

30.09.2010 klo 11.29

Bruntti kirjoitti:
Siis mikä tässä on niin hienoa?


Kokeileppa sitä peliä niin huomaat. Ei sitä oikein voi selittää.
lainaa
Zäbädi

30.09.2010 klo 12.05

Tuli kokeiltua 10min, en havainnu mitään ideaa, ja jotkut vielä ostaa tämmöistä jaskaa??? Legot vielä ymmärrän livenä mutta rupisia virtuaali palikoita ilman mitään sen kummepaa tarkoitusta. Jos haluaa rakennella virtuallisesti niin miksei käytä vaikka Blender3d:tä, nopeampaa ja jälki 100x parempi.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

30.09.2010 klo 12.20

Veikkaisin jälkimmäistä kenttäeditorilla ja apuohjelmilla väsätyksi, jossei ole tekovaiheesta saatavilla videota/kuvia. Toi 16-bit ALU on aika huikea kylläkin, vaikka itse en tykkää väsäillä tuollaisia peleissä.

Zabädi tempas trollauksen pohjanoteerauksen. :D
lainaa
iLL

30.09.2010 klo 12.49

Zäbädi kirjoitti:
Tuli kokeiltua 10min, en havainnu mitään ideaa, ja jotkut vielä ostaa tämmöistä jaskaa??
et siis tainnu kokeilla itse peliä vaan sitä ilmasta rakenteluosaa. toi nimihän kertoo aika paljon eli kaivat oree yms.. ja rakennat työkaluja ja aseita ja armoria ja voit esim. kasvattaa ruokaa jotta saat enui ku vihulaiset tulee yöllä. ja alphavaiheessa kun on niin varmasti kehittyy vielä. ja siis huolimatta sen alphavaiheesta toi on kyllä ihan liian halpa niin hyväks peliks.
eli oletit että jengi ostaa sitä rakenteluosaa etkä ottanu sen kummemmin asiasta selvää ennenku muodostit mielipitees. ehkä tulevaisuudessa teet toisin.
lainaa
kivi

30.09.2010 klo 13.49

Minecraftin puolustaminen ja hyväksi todistaminen rupeaa pian saamaan konsolisodan merkkejä ja pian lanseerattaneen minefanipoika termi.

Itse pelaan Minecraftia, mutta on kyllä nykyisillä ominaisuuksillaan yliarvostettu peli. SP:n päämärätön rakentaminen tylsien luolien koluaminen rupeavat pitemmän päälle olemaan tylsää puuhaa. Peliä jaksaa lähinnä pelata, jos saa mieleensä jonkin eeppisen rakennuksen, joka on pakko rakentaa, mutta loppujen lopuksi niillä rakennuksillahan ei ole paskankaan väliä mihinkään.
lainaa
mymyymymmyym

30.09.2010 klo 13.50

HELVETIN HIENO ENTERPRISES
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

30.09.2010 klo 14.28

kivi kirjoitti:
Minecraftin puolustaminen ja hyväksi todistaminen rupeaa pian saamaan konsolisodan merkkejä ja pian lanseerattaneen minefanipoika termi.

Itse pelaan Minecraftia, mutta on kyllä nykyisillä ominaisuuksillaan yliarvostettu peli. SP:n päämärätön rakentaminen tylsien luolien koluaminen rupeavat pitemmän päälle olemaan tylsää puuhaa. Peliä jaksaa lähinnä pelata, jos saa mieleensä jonkin eeppisen rakennuksen, joka on pakko rakentaa, mutta loppujen lopuksi niillä rakennuksillahan ei ole paskankaan väliä mihinkään.


Putkijuoksufanin kommentti selkeästi ;) Kyllähän kaikenlaisilla rakentelu ja keräily (crafting+gathering) peleillä on jo oma fanijoukkonsa ollut pitkään, oli niille nimikettä tai ei. Esimerkiksi Dwarf Fortress on vielä huomattavasti enemmän HC tyylinen rakentelupeli ja sillä on oma sitkeä faniporukkansa. :) Makuasia sitten tykkääkö.

Päämäärätön? Monenko pelin lopputuloksella yleensäkään on väliä? :D Et ole tainnut ymmärtää avointen pelien ideaa. Sinun täytyy itse keksiä päämääräsi, siihen tarvitset luovuutta ja ripauksen mielikuvitusta. Se mitä teet lopputuloksella on myös täysin omassa hallinnassasi. Samaan "ongelmaan" törmäät kaikissa avoimissa (hiekkalaatikko) peleissä. EVE-online anyone ;)

Sen verran samaa mieltä asiasta, että Minecraftiin tarvitaan vielä lisää ominaisuuksia, jotta siitä riittäisi todella pitkäksi aikaa hupia. Nykyiselläänkin tarjoaa kuitenkin hyvin viihdettä 10 euron hintaan nähden.
lainaa
Weedos

Rekisteröitynyt 17.02.2010

30.09.2010 klo 14.31

ite kokeilin ja tuli vähä vanhat lapsuuden leego ajat mielee, millo ei ollu valmiiks kasattuja mitää vaa iso loota täynnä palikoita ja siit alkaa sit väsäileen, tähän vaa pikkusena minipelinä lisätty et pittää kerätä noi palikat :P
lainaa
KillTheDrive

Rekisteröitynyt 20.04.2010

30.09.2010 klo 14.45

Minecraft menee samaan sarjaan Dwarf Fortressin kanssa. Vain 30-40vuotiaat kaulapartaiset vanhempiensa kellarissa asuvat ikineitsyet sitä pelaavat ja kehuvat.
lainaa
kivi

30.09.2010 klo 15.03

crom kirjoitti:

Putkijuoksufanin kommentti selkeästi ;) Kyllähän kaikenlaisilla rakentelu ja keräily (crafting+gathering) peleillä on jo oma fanijoukkonsa ollut pitkään, oli niille nimikettä tai ei. Esimerkiksi Dwarf Fortress on vielä huomattavasti enemmän HC tyylinen rakentelupeli ja sillä on oma sitkeä faniporukkansa. :) Makuasia sitten tykkääkö.

Päämäärätön? Monenko pelin lopputuloksella yleensäkään on väliä? :D Et ole tainnut ymmärtää avointen pelien ideaa. Sinun täytyy itse keksiä päämääräsi, siihen tarvitset luovuutta ja ripauksen mielikuvitusta. Se mitä teet lopputuloksella on myös täysin omassa hallinnassasi. Samaan "ongelmaan" törmäät kaikissa avoimissa (hiekkalaatikko) peleissä. EVE-online anyone ;)

Sen verran samaa mieltä asiasta, että Minecraftiin tarvitaan vielä lisää ominaisuuksia, jotta siitä riittäisi todella pitkäksi aikaa hupia. Nykyiselläänkin tarjoaa kuitenkin hyvin viihdettä 10 euron hintaan nähden.


Tässä tälläinen fanipoika, joka otti asiakseen puollustaa omaa peliään.

Eli peli on mielestäni päämäärätön, koska Minecraftissa ei ole mitään päämäärää, juonta, tavoitetta tai yleensäkään mitään pelin asettamaa tehtävää, jonka pelaajan tulee toteuttaa. Päämäärättömästä pelistä voi sanoa, että se on päämäärätön.

Joka paikka missä vähän mainitaankin Minecraft ja joku ei siitä pidä niin heti ollaan soittamassa suuta ja todistellaan miksi minecraft on paras peli ikinä. Osa ei varmaan vain uskalla myöntää vielä itselleen että ei se oikeasti nyt niin hyvä ole ja pitää kiinni mielipiteestään vaikka tietääkin valehtelevansa itselleen.
lainaa
derp

30.09.2010 klo 15.37

@ kivi:
Itse olen huomannut taas, että joka paikassa sitä pitää olla haukkumassa, jos ei itse peliä niin sitten Notchia (trolleilla on riemua riittänyt kun mies ei ole viime aikoina ehtinut tehdä päivityksiä). Niin tai sitten haukutaan notchdroneja, eli niitä minefanipoikia.
Kritiikki voi olla rakentavaa tai sitten vain turhaa päänaukomista jolla ei oikeasti pyritä mihinkään. Mutta hei, welcome to the internets.

IMHO kyseessä on ehkä hauskin hiekkalaatikkopeli mitä olen pelannut, muttei mikään MAAILMAN PARAS. Siinä on vielä paljon puutteita, mutta uskoa tulevaisuuteen riittää.
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

30.09.2010 klo 15.45

kivi kirjoitti:
Joka paikka missä vähän mainitaankin Minecraft ja joku ei siitä pidä niin heti ollaan soittamassa suuta ja todistellaan miksi minecraft on paras peli ikinä. Osa ei varmaan vain uskalla myöntää vielä itselleen että ei se oikeasti nyt niin hyvä ole ja pitää kiinni mielipiteestään vaikka tietääkin valehtelevansa itselleen.


Tai sitten...*gasp*...ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja mieltymyksiä?

Miten tällainen individualismi voi olla mahdollista nyky-yhteiskunnassa, kysyn vaan!?!??!!
lainaa
kivi

30.09.2010 klo 15.48

@kaikille
Itsellä oli pointtina vain se, että minecraft uutisissa ja topiceissa kovasti puollustetaan peliä ja perustellaan miksi se on paras. Muiden pelien kohdalla tälläistä megafanitusta ei juurikaan ole.

On minecraft varsinkin hintaansa nähden hieno peli, ei sitä ole kiistäminen, mutta tämä megafanitus ja pelin parhauden perustelu menee usein liiallisuuksiin.
lainaa
Evoxia

30.09.2010 klo 16.05

Olen saanut minecraftista enemmän irti kuin monesta täyshintaisesta pelistä. Myös tunnelma luolastoissa on sanoin kuvaamaton. Zombiet ja luurangot voivat väijyä minkä nurkan takana tahansa. Ja Minecraft on vielä Alpha vaiheessa! 9.95 hintalapulla varustettuna tuo peli on mahdoton sivuuttaa. Ainakin itselleni
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.09.2010 klo 17.16

Ostin Minecraftin. Tykkäsin.
lainaa
eijjummarra

30.09.2010 klo 17.41

Hmmh, videot herättävät vahvan miksi?!-tunteen...

Rakenteluvaihetta testailin, herätti lähinnä hämmennystä. Lähinnä tyyliin tässäkö tämä nyt on?
Joku ystävällinen joka paremmin tietää, voi valaista lisää:

Ilmeisesti maksullisessa versiossa on jokin simppeli pelin kaltainen pultattuna tuohon rakenteluun lisäksi? Ilmeisesti ei mitään kummempaa tavoitetta, muuta kuin selviytyä? Tapahtuuko siinä mitään varsinaista kehitystä pelillisesti, muuta kuin legolinna kasvaa ja luolasto laajenee? Onko tuolla rakentelulla mitään merkitystä minkään kannalta, vai onko se vain paikkojen ehostusta haluamakseen legoilla?
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

30.09.2010 klo 17.46

niin autistista. tai sitten olen vain kateellinen kun en ymmärrä tätä peliä
lainaa
Mijji

Rekisteröitynyt 04.10.2009

30.09.2010 klo 18.27

eijjjköymmarra? Ei, pelissä ei ole minkäänlaista tavoitetta. Pelillisesti ei oikeastaan mitään kehitystä tapahdu, uutta armoria voi tehdä jos on ylimääräistä rautaa, timanttia yms. ja ei sillä rakentelulla ole mitään merkitystä... Tavallaan. Onhan se helvetin hienoa seistä rannikolla kun meren pohjasta nousee valtava lasitorni jota on huolella tehnyt hyvän aikaa.

...ja mikä "simppeli pelin kaltainen"? Eeeei siinä oikein ole muuta kuin rakentelua, selviytymistä (tosiaan öisin ja pimeissä luolissa on hirviöitä) ja uusien paikkojen löytämistä (mappi generoituu hyvin sattumanvaraisesti).

...mitenkähän tämän nyt selittäisi....
lainaa
MrLate

Rekisteröitynyt 07.09.2010

30.09.2010 klo 19.06

Peli onkin aika vaativa. Kun tekeminen ei ole ennalta määrätty ollaankin ihan hukassa ja ei ymmärretä pelin ideaa.

Kun taas oma luovuus toimii niin tästä pelistä saa irti niin paljon enemmän. Pystyy keksimään itselleen ne tavoitteet eikä muilla niitä tarvitse valmiiksi antaa.

Jos lapsena piti legoista ja muutenkin kaikesta rakentamisesta tms. luovuutta ja mielikuvitusta vaativasta niin tästä pelistä varmasti pitää.
lainaa
G0th1c0n3

30.09.2010 klo 19.29

vitu gyvä peli :D perhana vaan kun ei oo kunnon mielikuvitusta ni ei pysty hyödyntää tätä kokonaan
lainaa
UberJonez

30.09.2010 klo 19.49

Minecraft on laatupeli! Ainoa ongelma on vaan että en osaa tehdä redstonella yksinkertaista toimivaa ovisysteemiä :/
lainaa
NytJummarran

30.09.2010 klo 19.49

Kiitokset selvityksestä - tuota vähän ounastelinkin. Kuulostaa hyvinkin paljon siltä, ettei itselle tarjoa yhtään mitään, mutta hahmotan kyllä miksi voi muita näpertely viehättää...

Jos tekijä pulttaa jossain vaiheessa tuohon kelvollisen fyssamoottorin kiinni, niin voisi itsekin kokeilla toistamiseen. Rakennuselementeiksi lisäksi eri nesteet, räjähtävät ja palavat materiaalit, hajoamiset, moottorit jne, hieman tyyliin Phun ja muut vastaavat. Staattisena moinen ei vielä hirveästi henk. koht. kutkuta.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.09.2010 klo 20.50

NytJummarran kirjoitti:
Kiitokset selvityksestä - tuota vähän ounastelinkin. Kuulostaa hyvinkin paljon siltä, ettei itselle tarjoa yhtään mitään, mutta hahmotan kyllä miksi voi muita näpertely viehättää...

Jos tekijä pulttaa jossain vaiheessa tuohon kelvollisen fyssamoottorin kiinni, niin voisi itsekin kokeilla toistamiseen. Rakennuselementeiksi lisäksi eri nesteet, räjähtävät ja palavat materiaalit, hajoamiset, moottorit jne, hieman tyyliin Phun ja muut vastaavat. Staattisena moinen ei vielä hirveästi henk. koht. kutkuta.


...
Siis itse maksullisessa versiossa on nämä kaikki asiat mitkä mainitsit.

TNT palikoita jotka räjähtää, puu palaa, kaikki blockit ja esineet voi tuhota (paitsi peruskallion), vesi ja laava menevät nesteistä (ne myös virtaavat ja leviävät).
lainaa
derp

30.09.2010 klo 23.09

Mopez kirjoitti:
NytJummarran kirjoitti:

Jos tekijä pulttaa jossain vaiheessa tuohon kelvollisen fyssamoottorin kiinni, niin voisi itsekin kokeilla toistamiseen. Rakennuselementeiksi lisäksi eri nesteet, räjähtävät ja palavat materiaalit, hajoamiset, moottorit jne, hieman tyyliin Phun ja muut vastaavat. Staattisena moinen ei vielä hirveästi henk. koht. kutkuta.


...
Siis itse maksullisessa versiossa on nämä kaikki asiat mitkä mainitsit.

TNT palikoita jotka räjähtää, puu palaa, kaikki blockit ja esineet voi tuhota (paitsi peruskallion), vesi ja laava menevät nesteistä (ne myös virtaavat ja leviävät).


Pakko kommentoida ettei siinä maksullisessa versiossa ihan täysin noita Jummartajan juttuja ole. Esim dynaaminen vesi ja laava eivät ole vielä täysin toimivia. Moottoreitakaan ei periaatteessa (en ole katsonut kaikkia youtuben minecraft-videoita, joten en osaa sanoa).

Mutta uutta lisätään, ehkä pian kiihtyvällä tahdilla.
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.10.2010 klo 10.06

En aivan ymmärrä näitä kritisoijia. Minecraftissa ei ehkä ole selkeää päämäärää, vaan siinä annetaan tilaa pelaajan luovuudelle. Tällaisia pelejä on olemassa paljon muitakin: SimCity-sarja (tai koko Sim-sarja SimX:ineen), osa lukuisista Tycooneista, Theme Park, Sims-sarja, Half-Life 2:een tehty erittäin suosittu laajennus Garry's Mod näin esimerkkinä. Sitten on pelejä joissa on päämäärä, mutta pelaajan omatoimiselle maailmantutkiskelulle on annettu paljon sijaa, kuten GTA-sarja, Zeldat, Red Dead Redemption ja Fallout-sarja.

Miksi Minecraft on nyt niin iso kummallisuus, vaikka suurin osa nyt mainituista on täysihintaisia pelejä?
lainaa
kivi

01.10.2010 klo 12.03

Onhan se hyvä peli, mutta sokea megafanittaminen saisi jäädä vähemmälle nettikeskusteluissa. Itse kyllä fanitan peliä ja pidän siitä, mutta tiedostan siinä olevat lukuisat puutteet, jotka itseäni suuresti häiritsevät ja en sokeana fanita peliä ja puolittain valehtele sen olevan maailman paras ja sulje silmiäni siinä olevista puutteista.

Ja moniko messuaisi näin iloisena pelistä, jos Notchin tilalla lukisi Activision vaikka kaikki olisi muuten täysin identtistä hintaa myöten? Indiepeleiltä yleensä annetaan paljon anteeksi joita ei sitten puolestaan annettaisi anteeksi, jos julkaisijana olisi oikea pelitalo vaikka sisältö ja hinta olisi täysin identtinen.

Peli on alpha joo, mutta ei sen varjolla saa ummistaa silmiään ja messuta pitkin internetziä, että tässä on tää maailman paras peli ja kaikkien on pakko tästä tykätä ja jos ei tykkää niin evo ja heitä homo voltti.
lainaa
Näin

02.10.2010 klo 11.08

Kokeilin, ei napannut.
lainaa
Weteraani

05.10.2010 klo 14.44

kivi kirjoitti:
Itsellä oli pointtina vain se, että minecraft uutisissa ja topiceissa kovasti puollustetaan peliä ja perustellaan miksi se on paras. Muiden pelien kohdalla tälläistä megafanitusta ei juurikaan ole.


Wut? Otetaan melkeen mikä tahansa megamarkkinoitu AAA-peli, esim. GTAIV, RDR, MW2, KZ2, you name it, niin sille löytyy megafaneja joiden mielestä se on paras peli koskaan, ja mitä koskaan tulee olemaan - poislukien jatkumon seuraava osa mutta se onkin jo toinen juttu.

Näitä megafanittajia löytyy vielä julkaisemattomille peleillekin, joista ihan miettimättä tulee mieleen Duke Nukem Forever, minkä ylivoimaisuuteen en kerta kaikkiaan jaksa uskoa. Miksi näissä mielipiteissä olisi substanssia sen enempää kun Minecraftin fanituksessakaan?
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova