Tuorein sisältö

Presidentti Obama julisti videopelikisan

17.09.2010 klo 11.00 | Luettu: 26496 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Jokin viikko sitten Yhdysvaltain hallitus listasi Playstationin tiedotteessa, jossa puhuttiin lasten ylipainosta. Nyt presidentti Obama on hieman eri asialla, kertoo 1up.

National STEM Video Game Challenge tarjoaa palkintoja pelinkehittäjille, joiden tuotokset edistävät tieteen, teknologian, insinöörityön ja matematiikan kehitystä tai niiden opetusta. Myös koululaisten itsensä kehittämille peleille on oma sarjansa.

"Menestyksemme valtiona riippuu Amerikan roolin vahvistamisena maailman keksintöjen ja innovaation moottorina", hehkutti Obama.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Microsoft täytti suo... Kolme uutta Gran Tur... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (28 viestiä)

rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

17.09.2010 klo 11.10

Obama ei tajua. Videopelejä ei pelata jotta opitaan matikkaa, koska se harvemmin on viihdyttävää.
lainaa
Greed

Rekisteröitynyt 29.03.2010

17.09.2010 klo 11.13

Hahaha. Oh wow!
lainaa
Ekee

Rekisteröitynyt 13.03.2009

17.09.2010 klo 11.16

Ensimmäinen asia mikä tulee matikan opetuksesta mieleen pelissä niin että se olisi viihdyttävää olisi jonkinlainen RPG, jossa olisi puzzlena matematiikkaa. Toki myös fysiikka ja kemia sopisi puzzleihin.
lainaa
VihaanMatikkaa

17.09.2010 klo 11.20

rambokala: Riippuu toteutuksesta. Peli voi olla yhtä aikaa viihdyttävä ja opettavainen, jos noihin osa-alueisiin on nähty tarpeeksi vaivaa. Valitettavasti kuitenkin tämäkin projekti varmasti kohtaa floppimaisen lopun, tai sitten pelit on loistavia, mutteivät koskaan rantaudu eurooppaan asti.

:D Näinpä. Pessimisti ei pety!

Olisi tosin AIKAMOINEN saavutus, jos joku tekisi pelin, jonka avulla olisi todella miellyttävää opiskella inhottavia kouluaineita, kuten matematiikkaa.
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

17.09.2010 klo 12.19

VihaanMatikkaa kirjoitti:
rambokala: Riippuu toteutuksesta. Peli voi olla yhtä aikaa viihdyttävä ja opettavainen, jos noihin osa-alueisiin on nähty tarpeeksi vaivaa. Valitettavasti kuitenkin tämäkin projekti varmasti kohtaa floppimaisen lopun, tai sitten pelit on loistavia, mutteivät koskaan rantaudu eurooppaan asti.

:D Näinpä. Pessimisti ei pety!

Olisi tosin AIKAMOINEN saavutus, jos joku tekisi pelin, jonka avulla olisi todella miellyttävää opiskella inhottavia kouluaineita, kuten matematiikkaa.
Siis hetkonen, matematiikkahan on aina ollut se helpoin ja nautittavin aine
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

17.09.2010 klo 12.27

Niin, katsos kun sekin riippuu henkilöstä.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

17.09.2010 klo 13.01

rambokala kirjoitti:
Obama ei tajua. Videopelejä ei pelata jotta opitaan matikkaa, koska se harvemmin on viihdyttävää.


Kai sä pelaat historiallisiakin pelejä silmät ja korvat kiinni, ettet vaan opi mitään?
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

17.09.2010 klo 13.07

Luitkohan viestini nyt? Puhuin tietääkseni matematiikasta. Tarkkoja historiallisia pelejä taas ei ihan hirveästi ole. Tokihan niistä jotain yksittäisiä asioita aina oppii.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

17.09.2010 klo 13.09

rambokala kirjoitti:
Luitkohan viestini nyt? Puhuin tietääkseni matematiikasta. Tarkkoja historiallisia pelejä taas ei ihan hirveästi ole. Tokihan niistä jotain yksittäisiä asioita aina oppii.


Kyllä luin. Pointti onkin siinä, että asiat on ihan vaan toteutuksesta kiinni että saadaanko niistä mielenkiintosia vai ei.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

17.09.2010 klo 13.16

Kirjoitinkin tämän takia "Harvemmin". Pitäisikö niinkin ilmiselvä asia erikseen vääntää rautalangasta, että hyvin toteutettuna matematiikkaa, tai mitä tahansa muuta voi opettaa pelin kautta.

lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

17.09.2010 klo 13.18

rambokala kirjoitti:
Obama ei tajua. Videopelejä ei pelata jotta opitaan matikkaa, koska se harvemmin on viihdyttävää.

Epäilemättä matematiikan kuin saa peleihinkin kiinnostavalla tavalla. Ei pidä ajatella sillä tavalla, että peli joka opettaa matematiikkaa, on välttämättä matematiikkapeli. Tai sitten se matematiikkapeli voi olla muutakin kuin vain tavallisia tehtäviä sähköisessä muodossa.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

17.09.2010 klo 13.31

rambokala kirjoitti:
Kirjoitinkin tämän takia "Harvemmin". Pitäisikö niinkin ilmiselvä asia erikseen vääntää rautalangasta, että hyvin toteutettuna matematiikkaa, tai mitä tahansa muuta voi opettaa pelin kautta.



No mut siinä tapauksessa sun kommentissas ei ollu mitään järkeä.. Mikä idea on haasteessa jos se ois ihan sikahelppo. "haastan amerikan tekemään aivoja turruttavan putkiräiskinnän!". Eli toisin sanoen Obama tajuaa.
lainaa
Iku

17.09.2010 klo 13.47

rambokala kirjoitti:
Obama ei tajua. Videopelejä ei pelata jotta opitaan matikkaa, koska se harvemmin on viihdyttävää.
Rambokala ei tajua. Ehkäpä kilpailun ideana onkin keksiä/luoda viihdyttävä peli, joka siinä sivussa opettaa matematiikkaa ja muita vastaavia.

Uutisen mukaan pelien tulisi "edistävät tieteen, teknologian, insinöörityön ja matematiikan kehitystä" eli ei ole kyse vain matematiikasta vaan esimerkiksi vaikkapa kemia. Esim peli jossa täytyy vaikkapa selvittää murhamysteeriä ja siinä sivussa selvittä jokin myrkky, jolla uhri on murhattu tai vastaavaa, voisi olla hyvin mielenkiintoinen.

Tai vaikkapa peli, jossa voit itse valmistaa lisävarusteita itsellesi, kunhan vain ensin keräät tarvittavat materiaalit ja sinikopiot. Esim jonkin näköinen RPG, jossa löydät ohjeet jonkin kilven valmistukseen ja sinun täytyy itse kerätä siihen mineraalit, jalostaa niistä metallia, takoa jne. Toinen voisi olla vaikkapa auton rakentamiseen liittyvä. Tiedän että näiden kaltaisia pelejä on jo, mutta ne eivät ole kovin tarkkoja ja eivät kiinnitä huomiota itse prosessiin. Peli jossa täytyisi itse suunnitella ja varmistaa että kaikki sopii yhteen voisi sopia kyseiseen kilpailuun.

Jos ajattelet sen vain opiskeluna, niin et välttämättä viihdy. Mutta kun ajattelet laatikon ulkopuolelta, niin opettaville ja yhtäaikaa viihdyttäville peleille ei ole rajaa. Täytyy vain oivaltaa yhteys, joka opettaa ovelasti muuten mielenkiintoisen pelin rinnalla.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

17.09.2010 klo 13.54

Iku kirjoitti:
Toinen voisi olla vaikkapa auton rakentamiseen liittyvä. Tiedän että näiden kaltaisia pelejä on jo, mutta ne eivät ole kovin tarkkoja ja eivät kiinnitä huomiota itse prosessiin. Peli jossa täytyisi itse suunnitella ja varmistaa että kaikki sopii yhteen voisi sopia kyseiseen kilpailuun.


Nuts and Bolts on varmaan lähimpänä. Siinä kun pystyy aika laajasti rakentamaan ja kaikki palikat vaikuttaa.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

17.09.2010 klo 14.17

Appe kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Kirjoitinkin tämän takia "Harvemmin". Pitäisikö niinkin ilmiselvä asia erikseen vääntää rautalangasta, että hyvin toteutettuna matematiikkaa, tai mitä tahansa muuta voi opettaa pelin kautta.



No mut siinä tapauksessa sun kommentissas ei ollu mitään järkeä.. Mikä idea on haasteessa jos se ois ihan sikahelppo. "haastan amerikan tekemään aivoja turruttavan putkiräiskinnän!". Eli toisin sanoen Obama tajuaa.
E: En jaksa väitellä, haista vaikka vittu.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

17.09.2010 klo 14.19

rambokala kirjoitti:
Obama ei tajua. Videopelejä ei pelata jotta opitaan matikkaa, koska se harvemmin on viihdyttävää.

Jos pelejä pelataan koulussa, niin kyllä ne varmasti oppikirjat voittaa. Kotioloissa tälläiset oppipelit on harvoin hittejä, mutta jos peli on hyvä niin kyllä se alakoululaisia saattaa kiinnostaa.
lainaa
hyvariw

17.09.2010 klo 14.21

Niin... oppimisesta täytyy tehdä hiukan mielenkiintoisempaa esimerkiksi tänäänkin en muista mitään matikan tunnista mutta kerran oli vähä hauskempi tunti ja kas... muistan että pii on noin 3,141592
lainaa
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

17.09.2010 klo 14.42

Sonic on Obaman neuvonantaja ?
lainaa
alex

17.09.2010 klo 15.00

eikai taas jenkkejä aö
leta opettaa peleillä pelit on leluja koulu ei ole leluille
lainaa
Ei-insinööri

17.09.2010 klo 16.14

Itseäni häiritsi, että peleillä on ton kisan järjestäjien mukaan annettavaa lähinnä "tieteen, teknologian, insinöörityön ja matematiikan" kehitykseen. Poliittisten kamarien harmaat viiksivallut ovat edelleen autuaasti pihalla tämän taidemuodon potentiaalista yhteiskunnallisesta, kulttuurisesta ja puhtaan taiteellisesta näkökulmasta.

Muutenkin vaivaa tuo puhuminen siitä, että pelien pitäisi olla "opettavaisia". Kuitenkaan emme puhu musiikista, kuvataiteesta, elokuvista tai kirjallisuudesta ensisijaisesti opettavaisina, vaan käyttämme niistä jotain muuta termiä, kuten silmiä avaava, ajatuksia herättävä tms. Pelejä pidetään edelleen lasten harrasteena, jonka edut voidaan rinnastaa polttopallon tai muistipelin pelaamisesta saataviin etuihin. Naurettavaa.
lainaa
GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

17.09.2010 klo 18.40

rambokala kirjoitti:
Appe kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Kirjoitinkin tämän takia "Harvemmin". Pitäisikö niinkin ilmiselvä asia erikseen vääntää rautalangasta, että hyvin toteutettuna matematiikkaa, tai mitä tahansa muuta voi opettaa pelin kautta.



No mut siinä tapauksessa sun kommentissas ei ollu mitään järkeä.. Mikä idea on haasteessa jos se ois ihan sikahelppo. "haastan amerikan tekemään aivoja turruttavan putkiräiskinnän!". Eli toisin sanoen Obama tajuaa.
E: En jaksa väitellä, haista vaikka vittu.

Rambokala hävis. Hehheh.
lainaa
Mambokala

17.09.2010 klo 20.42

Rambokala on super luuseri! hihihihihiihi!

Kaikki voivat nyt osoittaa Rambokalaa sormella ja nauraa kovaan ääneen:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!

- Hyvää viikonloppua kaikille.
lainaa
qwwe

17.09.2010 klo 21.41

Miten nyt saitte väittelyn aikaan tuosta rambokalan ekasta kommentista. No eipähän ole harvinaista, että täällä väännetään kaikesta riitaa, ei ainakaan kun on kyseessä yksinoikeuspeli. Seuraavan uudenvuodenlupauksen olenkin jo päättänyt, en enää ikinä lue tällä sivulla kommentteja.
lainaa
Itsmeeamario

17.09.2010 klo 22.50

GEN_esis kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Appe kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Kirjoitinkin tämän takia "Harvemmin". Pitäisikö niinkin ilmiselvä asia erikseen vääntää rautalangasta, että hyvin toteutettuna matematiikkaa, tai mitä tahansa muuta voi opettaa pelin kautta.



No mut siinä tapauksessa sun kommentissas ei ollu mitään järkeä.. Mikä idea on haasteessa jos se ois ihan sikahelppo. "haastan amerikan tekemään aivoja turruttavan putkiräiskinnän!". Eli toisin sanoen Obama tajuaa.
E: En jaksa väitellä, haista vaikka vittu.

Rambokala hävis. Hehheh.


Ai sen taki ettei viitsinyt väitellä yksinkertaisesta asiasta jonkun näsäviisaan, kuka lie, kanssa.

"Rambokala on super luuseri! hihihihihiihi!

Kaikki voivat nyt osoittaa Rambokalaa sormella ja nauraa kovaan ääneen:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!

- Hyvää viikonloppua kaikille!"

Vittu miten laadukasta läppää taas kerran

lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

18.09.2010 klo 13.35

Itsmeeamario kirjoitti:
GEN_esis kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Appe kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Kirjoitinkin tämän takia "Harvemmin". Pitäisikö niinkin ilmiselvä asia erikseen vääntää rautalangasta, että hyvin toteutettuna matematiikkaa, tai mitä tahansa muuta voi opettaa pelin kautta.



No mut siinä tapauksessa sun kommentissas ei ollu mitään järkeä.. Mikä idea on haasteessa jos se ois ihan sikahelppo. "haastan amerikan tekemään aivoja turruttavan putkiräiskinnän!". Eli toisin sanoen Obama tajuaa.
E: En jaksa väitellä, haista vaikka vittu.

Rambokala hävis. Hehheh.


Ai sen taki ettei viitsinyt väitellä yksinkertaisesta asiasta jonkun näsäviisaan, kuka lie, kanssa.



En kyllä sanois näsäviisaudeks sellasta, että kertoo miten toisen kommentissa ei oo mitään järkeä ja sen pointti on huono? Omilla kommenteilla ei mielestäni ollut mitään tekemistä näsäviisauden kanssa...
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

18.09.2010 klo 17.36

MJR2312 kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Obama ei tajua. Videopelejä ei pelata jotta opitaan matikkaa, koska se harvemmin on viihdyttävää.

Epäilemättä matematiikan kuin saa peleihinkin kiinnostavalla tavalla. Ei pidä ajatella sillä tavalla, että peli joka opettaa matematiikkaa, on välttämättä matematiikkapeli. Tai sitten se matematiikkapeli voi olla muutakin kuin vain tavallisia tehtäviä sähköisessä muodossa.

Suosittelen teitä pelaamaan peliä nimeltä Treasure Mathstorm. Helposti yksi hauskimpia ikinä pelaamiani (opetus)pelejä. Peleistä saa helposti opettavaisia kun matematiikka ympätään peliin tavalla joka kätkee sen siihen siten, että pelaaja ei huomaa sitä. Toinen hyvä esimerkki on Operation Neptune. Tai vaihtoehtoisesti fysiikka saadaan helposti peliin kun se kätketään siihen tavalla joka viihdyttää ja opettaa samalla kuten esim. The Incredible Machinen kanssa on tehty.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

19.09.2010 klo 09.58

Dekonega kirjoitti:
MJR2312 kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Obama ei tajua. Videopelejä ei pelata jotta opitaan matikkaa, koska se harvemmin on viihdyttävää.

Epäilemättä matematiikan kuin saa peleihinkin kiinnostavalla tavalla. Ei pidä ajatella sillä tavalla, että peli joka opettaa matematiikkaa, on välttämättä matematiikkapeli. Tai sitten se matematiikkapeli voi olla muutakin kuin vain tavallisia tehtäviä sähköisessä muodossa.

Suosittelen teitä pelaamaan peliä nimeltä Treasure Mathstorm. Helposti yksi hauskimpia ikinä pelaamiani (opetus)pelejä. Peleistä saa helposti opettavaisia kun matematiikka ympätään peliin tavalla joka kätkee sen siihen siten, että pelaaja ei huomaa sitä. Toinen hyvä esimerkki on Operation Neptune. Tai vaihtoehtoisesti fysiikka saadaan helposti peliin kun se kätketään siihen tavalla joka viihdyttää ja opettaa samalla kuten esim. The Incredible Machinen kanssa on tehty.


En kyllä nyt heti keksi mitä Incredible Machine opettaa fysiikasta?
lainaa
Penan_koira

19.09.2010 klo 14.13

Appe kirjoitti:

En kyllä nyt heti keksi mitä Incredible Machine opettaa fysiikasta?

Että keilapalloja on kiva pomputtaa trampoliineilla? :D
lainaa

V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova