Piraatit hävisivät taistelun Sonylle - vai hävisivätkö?
Playstation 3:n pari viikkoa sitten julkistetusta PS3Jailbreak-hakkeroinnista ja sen tulevaisuudesta on liikkeellä nyt kahta tietoa. Lakiteitse Sony onnistui jo tekemään laitetta myyvien firmojen elämän tukalaksi, mutta nyt Kotaku kertoo että Sonyn julkaisema uusin pakollinen PS3-päivitys tekee käytännössä moiset laitteet ja niiden kloonit käyttökelvottomiksi.
Slashdotissa taas hehkutetaan, että 'Sony on hävinnyt PS3-hakkerointisodan'. Avoimen lähdekoodin versio hakkeroinnista on portattu mm. Nokia N900:lle, Palm Prelle, Dingoolle ja TI-84 -laskimelle.
Seuraamme tilannetta.
Keskustelut (67 viestiä)
Rekisteröitynyt 19.04.2007
07.09.2010 klo 13.08
Rekisteröitynyt 04.11.2007
07.09.2010 klo 13.11
07.09.2010 klo 13.29
Yllättävän nopeasti Sony sai nuo USB -piraattilaitteet blockaavan päivityksen ulos. Saa nähdä kuinka vedenpitävä tuo päivitys on.
Veikkaus: ei kovinkaan vedenpitävä. Eiköhän se tärkein suoja, eli hardware, ole tolla ohitettu, ja nyt ton "jailbreakin" saa sitten häksääjät päivitettyä ohittamaan uusimpien käyttispäivtysten suojat.
07.09.2010 klo 13.49
Mut watevah...
07.09.2010 klo 14.23
07.09.2010 klo 14.33
PS3:essa on järkyttävä aukko. Sony ei tätä sotaa enää voita, kiitos kuuluu heille itselleen. Mitä tästä seuraa?: järkyttävät määrät päivityksiä, syyttömien koneet alkavat sekoilemaan ja lopulta Sony joutuu poistamaan mahdollisuuden ostaa ja pelata pelit BD-levyillä.
Niin vikahan ei ole ikinä piraateissa.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
07.09.2010 klo 15.00
Markkinoiden vapauduttua jäisi enemmän mahdollisuuksia pienille kehittäjille ja peleissä keskityttäisiin muuhunkin sisältöön kuin grafiikkaan ja samojen ideoiden myymiseen yhä kalliimmalla. Hajoaisi varmaan muutenkin parit monopolit ja rautapuolellekin tulisi uusia yrityksiä. Nykyinen tilanne ei todellakaan ole piraattien "vika", vaan ahneiden isojen firmojen ja lainsäätäjien omaan napaan tuijottamista. Muutenkin tyhmää tuo että yritetään väkisin, jopa lakeja keksimällä, myydä liian kalliita tuotoksia ihmisille joilla ei ole varaa tai halua ostaa niitä.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
07.09.2010 klo 15.05
07.09.2010 klo 15.53
Suojaukset pois vaan kokonaan, softan teko ja modaukset vapaaksi kaikelle raudalle minkä ostaa. Ei haittaisi yhtään, jos nuo huippukalliit kermakakku -tuotokset ja isot pelitalot häviäisi maailmasta. Keinotekoista jättifirmojen tukemista tuollaiset kopioinnin estot ja lait.
Markkinoiden vapauduttua jäisi enemmän mahdollisuuksia pienille kehittäjille ja peleissä keskityttäisiin muuhunkin sisältöön kuin grafiikkaan ja samojen ideoiden myymiseen yhä kalliimmalla. Hajoaisi varmaan muutenkin parit monopolit ja rautapuolellekin tulisi uusia yrityksiä. Nykyinen tilanne ei todellakaan ole piraattien "vika", vaan ahneiden isojen firmojen ja lainsäätäjien omaan napaan tuijottamista. Muutenkin tyhmää tuo että yritetään väkisin, jopa lakeja keksimällä, myydä liian kalliita tuotoksia ihmisille joilla ei ole varaa tai halua ostaa niitä.
Nyt et poika tajua
07.09.2010 klo 16.14
Plaaplaaplaa.
Pahoittelen, mutta Neuvostoliitto romahti vajaa 20 vuotta sitten. Mutta voithan silti mennä vaikkapa Pohjois-Koreaan tai Kuubaan, niin ei sinua voisi risoa enään mitäkään isot firmat, vaan kaikki on "kuluttajalle" vapaata.
Sitä se markkinavapaus teettää.
07.09.2010 klo 16.16
Ja köyhyys, nälkä ja soda pitää kitkeä, niistä on haittaa nälkäisille, köyhille jne... -myös rehelliselle kuluttajalle.
Piratismin poistuminen EI hyödytä tavallista tai ns. rehellistä kuluttajaa, mitenkään, punkt.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
07.09.2010 klo 16.37
Nyt et poika tajua
Voi sanoa vastaan, mutta kannattaa perustella asiaa edes hieman. Nyt jäi paremminkin kuva ettet itse ole edes ajatellut asiaa. Sony/Microsoft lasit päässä ja pelaat pelejä "ooh! Shiny graphics!" :D Kirjoittelehan lisää, mikä sinun mielestäsi asiassa oli väärin.
07.09.2010 klo 16.37
Yllättävän nopeasti Sony sai nuo USB -piraattilaitteet blockaavan päivityksen ulos. Saa nähdä kuinka vedenpitävä tuo päivitys on.
Veikkaus: ei kovinkaan vedenpitävä. Eiköhän se tärkein suoja, eli hardware, ole tolla ohitettu, ja nyt ton "jailbreakin" saa sitten häksääjät päivitettyä ohittamaan uusimpien käyttispäivtysten suojat.
Olikohan se nyt sitten Gamereactor vai joku muu pelisivusto mutta jossain mainittiin, että hakkerit ovat jo keksineet tavan kiertää päivityksen ja pystyvät pelaamaan "vanhalla" versiolla netissä.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
07.09.2010 klo 16.40
Plaaplaaplaa.
Pahoittelen, mutta Neuvostoliitto romahti vajaa 20 vuotta sitten. Mutta voithan silti mennä vaikkapa Pohjois-Koreaan tai Kuubaan, niin ei sinua voisi risoa enään mitäkään isot firmat, vaan kaikki on "kuluttajalle" vapaata.
Sitä se markkinavapaus teettää.
Tällä ei ole mitään tekemistä neuvostoliiton ja muiden mainitsemiesi kommunistimaiden kanssa. Nehän vasta yksilöitä rajoittavia ovatkin. Hyvin ovat markkinavoimat sinut ainakin saaneet aivopestyä tuolla jutulla. Mietippä asiaa uudelleen.
07.09.2010 klo 16.47
Suojaukset pois vaan kokonaan, softan teko ja modaukset vapaaksi kaikelle raudalle minkä ostaa. Ei haittaisi yhtään, jos nuo huippukalliit kermakakku -tuotokset ja isot pelitalot häviäisi maailmasta. Keinotekoista jättifirmojen tukemista tuollaiset kopioinnin estot ja lait.
Markkinoiden vapauduttua jäisi enemmän mahdollisuuksia pienille kehittäjille ja peleissä keskityttäisiin muuhunkin sisältöön kuin grafiikkaan ja samojen ideoiden myymiseen yhä kalliimmalla. Hajoaisi varmaan muutenkin parit monopolit ja rautapuolellekin tulisi uusia yrityksiä. Nykyinen tilanne ei todellakaan ole piraattien "vika", vaan ahneiden isojen firmojen ja lainsäätäjien omaan napaan tuijottamista. Muutenkin tyhmää tuo että yritetään väkisin, jopa lakeja keksimällä, myydä liian kalliita tuotoksia ihmisille joilla ei ole varaa tai halua ostaa niitä.
Olen samaa mieltä muiden kanssa. Katsos jos kaikki modaisivat konsolinsa ja pelaisivat pelkästään piraatteja niin ensin pikkukehittäjät menisivät vararikkoon ja sitten isot, sillä niiden rahantulo loppuisi. Että sitten et todellakaan pääse pelaamaan parempia pelejä, kun niitä ei enää voida kehittää.
07.09.2010 klo 16.51
07.09.2010 klo 17.06
Sanonpa tähän vaa että ite sony kusi omiin muroihinsa ensin antamalla ihmisille linuxin ja sitten ottamalla pois. Muutenkin kaiken kaikkiaan piratismista on vain ja ainoastaan hyötyä. Piratismilla jyvät erottuu akanoista eikä täysin paskoilla peleillä leffoilla ym. pystytä rahastamaan. Esim. joku ostaa vaikka jonku Halo ODST:in kalliilla ja pettyy pahan kerran, huomatessaan tuotteensa olevan täyttä sontaa. 45€ täysin hukkaan puhumattakaan niistä raukoista, jotka ostavat pelin jostain citymarketista 70€ :D
Tuskin maksoi 70€, kun peliä ei julkaistu täysihintaisena ja nykyään uuden saa jo 10-20€.
Ja olet pahasti pihalla piratismista jos luulet siitä olevan vain huötyä.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
07.09.2010 klo 17.13
...
Olen samaa mieltä muiden kanssa. Katsos jos kaikki modaisivat konsolinsa ja pelaisivat pelkästään piraatteja niin ensin pikkukehittäjät menisivät vararikkoon ja sitten isot, sillä niiden rahantulo loppuisi. Että sitten et todellakaan pääse pelaamaan parempia pelejä, kun niitä ei enää voida kehittää.
Eipä se noin ole mennyt tähänkään asti, osa ihmisistä maksaa kuitenkin mielellään, kunhan saavat rahalleen vastinetta. Pikkukehittäjät ovat harvoin käyttäneet mitään erityisiä kopiointisuojauksia ja silti ne jotka osaavat tehdä hyviä pelejä menestyvät. Konsolipuolella tietenkin suljetun softan ja raudan takia eri asia nykyään, mutta maailma kun ei rajoitu noihin muutamaan konsoliin.
Isoille valmistajille tuosta tulisi arvostusta sillä, kun rahaa vastaan voisivat tarjota enemmän vastinetta. Esimerkiksi uutta sisältöä (mikromaksut), päivityksiä (muutakin kuin bugifiksejä), peliservereitä (kuten mmo:t), community yms. palveluita, joiden kopiointi olisi työlästä tai ei kannattaisi yleensäkään. Vaihtoehtoisesti isot firmat voisivat hyödyntää kokoaan tuottamalla ja myymällä fyysisiä peliin liittyviä asioita ja laajentaa markkinoitaan/pelimaailmojaan pelkän kertakäyttösoftan ulkopuolelle. Näin kehityskulut siirtyisivät, sieltä kymmenien miljoonien upottamisesta kertakäyttöpelin grafiikoihin, oikeaan vastineeseen ostajalle.
07.09.2010 klo 17.13
Suojaukset pois vaan kokonaan, softan teko ja modaukset vapaaksi kaikelle raudalle minkä ostaa. Ei haittaisi yhtään, jos nuo huippukalliit kermakakku -tuotokset ja isot pelitalot häviäisi maailmasta. Keinotekoista jättifirmojen tukemista tuollaiset kopioinnin estot ja lait.
Markkinoiden vapauduttua jäisi enemmän mahdollisuuksia pienille kehittäjille ja peleissä keskityttäisiin muuhunkin sisältöön kuin grafiikkaan ja samojen ideoiden myymiseen yhä kalliimmalla. Hajoaisi varmaan muutenkin parit monopolit ja rautapuolellekin tulisi uusia yrityksiä. Nykyinen tilanne ei todellakaan ole piraattien "vika", vaan ahneiden isojen firmojen ja lainsäätäjien omaan napaan tuijottamista. Muutenkin tyhmää tuo että yritetään väkisin, jopa lakeja keksimällä, myydä liian kalliita tuotoksia ihmisille joilla ei ole varaa tai halua ostaa niitä.
Olen samaa mieltä muiden kanssa. Katsos jos kaikki modaisivat konsolinsa ja pelaisivat pelkästään piraatteja niin ensin pikkukehittäjät menisivät vararikkoon ja sitten isot, sillä niiden rahantulo loppuisi. Että sitten et todellakaan pääse pelaamaan parempia pelejä, kun niitä ei enää voida kehittää.
Miten niin ei voida kehittää? Ei niitä pelejä rahalla tehdä.
07.09.2010 klo 17.16
Oikeasti ideoiltaan uudet ja viihdyttävyydeltään parhaimmat tuotokset löytyy monesti juuri pienemmiltä firmoilta ja indie puolelta.
Ideoiltaan voivat ollakin. Viihdyttävyydeltään? Eivät todellakaan. Puhumattakaan esimerkiksi viimeistelystä ja tuotantoarvoista eli yleisestä laadusta noin muutenkaan.
07.09.2010 klo 17.25
Suojaukset pois vaan kokonaan, softan teko ja modaukset vapaaksi kaikelle raudalle minkä ostaa. Ei haittaisi yhtään, jos nuo huippukalliit kermakakku -tuotokset ja isot pelitalot häviäisi maailmasta. Keinotekoista jättifirmojen tukemista tuollaiset kopioinnin estot ja lait.
Markkinoiden vapauduttua jäisi enemmän mahdollisuuksia pienille kehittäjille ja peleissä keskityttäisiin muuhunkin sisältöön kuin grafiikkaan ja samojen ideoiden myymiseen yhä kalliimmalla. Hajoaisi varmaan muutenkin parit monopolit ja rautapuolellekin tulisi uusia yrityksiä. Nykyinen tilanne ei todellakaan ole piraattien "vika", vaan ahneiden isojen firmojen ja lainsäätäjien omaan napaan tuijottamista. Muutenkin tyhmää tuo että yritetään väkisin, jopa lakeja keksimällä, myydä liian kalliita tuotoksia ihmisille joilla ei ole varaa tai halua ostaa niitä.
Olen samaa mieltä muiden kanssa. Katsos jos kaikki modaisivat konsolinsa ja pelaisivat pelkästään piraatteja niin ensin pikkukehittäjät menisivät vararikkoon ja sitten isot, sillä niiden rahantulo loppuisi. Että sitten et todellakaan pääse pelaamaan parempia pelejä, kun niitä ei enää voida kehittää.
Miten niin ei voida kehittää? Ei niitä pelejä rahalla tehdä.
Ei niitä pelejä ilman rahaa tehdä.
Rekisteröitynyt 24.06.2008
07.09.2010 klo 17.30
Mistä tämä Crom oikein sitten kuvittelee saavansa rahaa pelien tekoon, jos pelejä ei myydä ollenkaan? Nykyaikaisten pelien teko ei ole semmoista, että yksi ihminen tekee tietokoneella jonkun räpellyksen ihan omaksi ilokseen. Tarvitaan satapäinen tiimi käyttämään vuoden työpäivät pelin tekemiseen.
Käytännössä Cromin logiikka on tämä: vähemmän rahaa pelifirmoille -> enemmän sisältöä ja parempi laatu. Jokainen voi miettiä itse, missä maailmassa herra Crom elää.
07.09.2010 klo 17.31
...
Olen samaa mieltä muiden kanssa. Katsos jos kaikki modaisivat konsolinsa ja pelaisivat pelkästään piraatteja niin ensin pikkukehittäjät menisivät vararikkoon ja sitten isot, sillä niiden rahantulo loppuisi. Että sitten et todellakaan pääse pelaamaan parempia pelejä, kun niitä ei enää voida kehittää.
Eipä se noin ole mennyt tähänkään asti, osa ihmisistä maksaa kuitenkin mielellään, kunhan saavat rahalleen vastinetta. Pikkukehittäjät ovat harvoin käyttäneet mitään erityisiä kopiointisuojauksia ja silti ne jotka osaavat tehdä hyviä pelejä menestyvät. Konsolipuolella tietenkin suljetun softan ja raudan takia eri asia nykyään, mutta maailma kun ei rajoitu noihin muutamaan konsoliin.
Isoille valmistajille tuosta tulisi arvostusta sillä, kun rahaa vastaan voisivat tarjota enemmän vastinetta. Esimerkiksi uutta sisältöä (mikromaksut), päivityksiä (muutakin kuin bugifiksejä), peliservereitä (kuten mmo:t), community yms. palveluita, joiden kopiointi olisi työlästä tai ei kannattaisi yleensäkään. Vaihtoehtoisesti isot firmat voisivat hyödyntää kokoaan tuottamalla ja myymällä fyysisiä peliin liittyviä asioita ja laajentaa markkinoitaan/pelimaailmojaan pelkän kertakäyttösoftan ulkopuolelle. Näin kehityskulut siirtyisivät, sieltä kymmenien miljoonien upottamisesta kertakäyttöpelin grafiikoihin, oikeaan vastineeseen ostajalle.
Niin ei ole käynyt tähän asti, koska kaikki eivät ole pelanneen pelkästään piraatteja. Minä vain kommentoin miten kävisi jos kukaan ei ostaisi pelejä, mikä liittyi aikaisempaan viestiisi. Siihen mistä monet muutkin jo valittivat.
Rekisteröitynyt 19.04.2007
07.09.2010 klo 18.48
Ja köyhyys, nälkä ja soda pitää kitkeä, niistä on haittaa nälkäisille, köyhille jne... -myös rehelliselle kuluttajalle.
Piratismin poistuminen EI hyödytä tavallista tai ns. rehellistä kuluttajaa, mitenkään, punkt.
Juu ei hyödytä, ei. Jotenkin saatoin arvata että tämän tasoista idiotismia tähän uutiseen tulee kommentit täyteen.
Kaikki mulle heti nyt ja mieluiten ilmaiseksi -sukupolven ajatusmaailma näyttää olevan pahasti kieroutunut.
Firma tekee pelin, joku ostaa pelin ja pistää nettiin jakoon ja tuhannet reikäpääolmit lataa kopion itselleen. Firma nostaa pelin hintaa, olmit valittaa ja warettaa, firma nostaa taas hintaa ja kierre on valmis.
Ja kun laitteistovalmistaja tekee jotain tämän kierteen katkaisemiseksi, niin taas on samat turvenuijat vinkumassa.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
07.09.2010 klo 19.04
Tekijänoikeuslait ovat epätoivoinen keino ylläpitää kuolevaa yhteiskuntamallia. Se on kaikille parempi, jos käydään kilpailua oikeasti yrittämällä olla parempia kuin muut, ei niin että toisilta kilpailijoilta karsitaan mahdollisuuksia perusteella: "minä keksin tuon ensin!!!!"
Rekisteröitynyt 19.04.2010
07.09.2010 klo 19.26
Rekisteröitynyt 25.07.2007
07.09.2010 klo 19.32
Höhöö, ostin juuri viimeviikolla tuollaisen TI-84 laskimen.
eiköhän tuo ennenpitkää tule myös casion laskimiin
07.09.2010 klo 19.49
Suojaukset pois vaan kokonaan, softan teko ja modaukset vapaaksi kaikelle raudalle minkä ostaa. Ei haittaisi yhtään, jos nuo huippukalliit kermakakku -tuotokset ja isot pelitalot häviäisi maailmasta. Keinotekoista jättifirmojen tukemista tuollaiset kopioinnin estot ja lait.
Markkinoiden vapauduttua jäisi enemmän mahdollisuuksia pienille kehittäjille ja peleissä keskityttäisiin muuhunkin sisältöön kuin grafiikkaan ja samojen ideoiden myymiseen yhä kalliimmalla. Hajoaisi varmaan muutenkin parit monopolit ja rautapuolellekin tulisi uusia yrityksiä. Nykyinen tilanne ei todellakaan ole piraattien "vika", vaan ahneiden isojen firmojen ja lainsäätäjien omaan napaan tuijottamista. Muutenkin tyhmää tuo että yritetään väkisin, jopa lakeja keksimällä, myydä liian kalliita tuotoksia ihmisille joilla ei ole varaa tai halua ostaa niitä.
Nyt et poika tajua
Komppaan. crom ei on kyllä pahasti pihalla vaikka kovasti otti nokkiinsa ja puolustelee itseään eikä ymmärrä edes Neuvostoliitto-vertausta.
07.09.2010 klo 19.50
Suojaukset pois vaan kokonaan, softan teko ja modaukset vapaaksi kaikelle raudalle minkä ostaa. Ei haittaisi yhtään, jos nuo huippukalliit kermakakku -tuotokset ja isot pelitalot häviäisi maailmasta. Keinotekoista jättifirmojen tukemista tuollaiset kopioinnin estot ja lait.
Markkinoiden vapauduttua jäisi enemmän mahdollisuuksia pienille kehittäjille ja peleissä keskityttäisiin muuhunkin sisältöön kuin grafiikkaan ja samojen ideoiden myymiseen yhä kalliimmalla. Hajoaisi varmaan muutenkin parit monopolit ja rautapuolellekin tulisi uusia yrityksiä. Nykyinen tilanne ei todellakaan ole piraattien "vika", vaan ahneiden isojen firmojen ja lainsäätäjien omaan napaan tuijottamista. Muutenkin tyhmää tuo että yritetään väkisin, jopa lakeja keksimällä, myydä liian kalliita tuotoksia ihmisille joilla ei ole varaa tai halua ostaa niitä.
Nyt et poika tajua
Komppaan. crom ei on kyllä pahasti pihalla vaikka kovasti otti nokkiinsa ja puolustelee itseään eikä ymmärrä edes Neuvostoliitto-vertausta.
..ja kommentistani katosi sanoja ja näköjään muutenkin on kovin rikkonainen..
Rekisteröitynyt 11.10.2007
07.09.2010 klo 20.21
Niin ei ole käynyt tähän asti, koska kaikki eivät ole pelanneen pelkästään piraatteja. Minä vain kommentoin miten kävisi jos kukaan ei ostaisi pelejä, mikä liittyi aikaisempaan viestiisi. Siihen mistä monet muutkin jo valittivat.
Hahaha. Lueppa alkuperäinen kommenttini uudestaan... "kaikki eivät pelanneet pelkästään piraatteja", ei todellakaan liity mitenkään minun viestiini. Kaikki ei todellakaan tule pelaamaan piraatteja, vaikka kopiointikin olisi sallittu. Enkä edes maininnut kopionnin sallimista omassa viestissäni, vaan suojauksien poiston, jotta omien muokkausten tekeminen olisi mahdollista ja ohjelmien tekeminen vapaata ostetulle raudalle.
Se mihin porukka käyttää vapautta, ei pitäisi olla ongelma, jos firmojen bisnes on oikeasti ihmisille sen arvoista miksi ne hinnoittelevat sen. Muussa tapauksessa virhe on jo tapahtunut bisnesmallia suunniteltaessa, eikä keinotekoiset estämiset ja suojaukset tuotteiden käytölle ole oikea tapa ratkaista ongelmaa. Koska ne eivät tule toimimaan pitemmällä aikavälillä. Turhaa tehdä luovista ja tutkivista ihmisistä rikollisia, jos vika on oikeasti muualla.
Rekisteröitynyt 07.12.2009
07.09.2010 klo 20.22
Rekisteröitynyt 11.10.2007
07.09.2010 klo 21.04
Monien mielestä pelifirmat ovat ahneita, sitä en tajua, sillä yhtä peliä voi tehdä yli 100henkeäkin vuoden verran. Kaikki ammattilaisia joiden palkka on luultavasti melko korkea. Sitten mainos kamppaniat kustannus kulut ja mitä kaikkea siitä sitten ikinä tuleekaan niin tulee maksamaan satojatuhansia, ellei miljoonia. Ja jokaisella työssä käyvällä ihmisellä on varaa ostaa kuukausittain pelin ja kuukausittain pelikin on melko kova tahti itselleni kun ostan 4-6 peliä vuodessa uutena, retropelejä voin ostaa kymmeniä. Itselläni on muutamiin konsoleihin modpiirejä jotta voin pelata jenkki pelejä ja DSsään sovelluksien vuoksi. Piratismia harrastan vain leffojen ja musiikin, mutta vähenemään päin. Piratismista ei ole hyötyä kenellekkään paitsi modpiirin valmistajille. Eivät peli firmat ole ahneita vaan te jotka haluatte saada mahdollisimman paljon rahallenne vastinetta, vaikka rikkomalla lakia.
Jos tuotantokustannukset ylittää tuoton, niin ei siitä pitäisi syyttää ihmisiä jotka eivät suostu ostamaan tuotetta. :D Ihan sama paljonko olet väkeä palkannut töihin tai maksanut mainoksista. Se kaikki on riskisijoitusta ja jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, niin sijoitus on kyllä todella huono. Ei sitä pitäisi yrittää paikata keksimällä lakeja, joilla estetään ihmisten normaalia toimintaa.
Se mihin työssäkäyvillä on varaa, ei muuten oikein osu yhteen monesti pelien kohdeyleisön kanssa. Hyvähän se on syytää opiskelijoita ja muita köyhiä. Varsinkin jo toisessa kommentissa mainittujen kommunistimaiden väestöä, joissa keskimäärin tulot ovat todella huonot. Itselläni ei rahan kanssa ongelmaa ole ollut, mutta en sen takia syyllistäisi niitä joilla ei rahaa ole.
Viimeiseen lauseeseen vielä. Olet niiiiin väärässä. Avaa silmäsi. Juuri suurin osa näistä isoista pelifirmoista riistää pelintekijöiden selkänahasta viimeisetkin ripaleet ja keräävät mahdollisimman isot tuotot osakkeenomistajille. Lueppa vähän uutisia ja faktoja näistä hienoista firmoista. Se ei ole laitonta, että haluaa rahalle vastetta. Se, että monet lait on tehty rikkaiden rahojen suojelemiseksi, on kylläkin pirun moraalitonta.
Rekisteröitynyt 24.06.2008
07.09.2010 klo 21.21
Jos tuotantokustannukset ylittää tuoton, niin ei siitä pitäisi syyttää ihmisiä jotka eivät suostu ostamaan tuotetta. :D Ihan sama paljonko olet väkeä palkannut töihin tai maksanut mainoksista. Se kaikki on riskisijoitusta ja jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, niin sijoitus on kyllä todella huono. Ei sitä pitäisi yrittää paikata keksimällä lakeja, joilla estetään ihmisten normaalia toimintaa.
Eli jos lapset varastavat namukaupasta karkkeja, niin vika on karkin valmistajassa, että mitäs eivät tehneet ostamisen arvoisia karkkeja? Huhhuh mikä jätkä tämä.
Kertoisitko, että mistä saat niitä uusia nykypäivän pelejä (+modauksia niistä), kun samaan aikaan et halua antaa niitä tekeville rahaa? Vapaaehtoisvoimin ja ilman noita suurfirmoja oltaisiin graaffisesti tällä hetkellä ainakin 10v nykyistä jäljessä.
07.09.2010 klo 21.47
Monien mielestä pelifirmat ovat ahneita, sitä en tajua, sillä yhtä peliä voi tehdä yli 100henkeäkin vuoden verran. Kaikki ammattilaisia joiden palkka on luultavasti melko korkea. Sitten mainos kamppaniat kustannus kulut ja mitä kaikkea siitä sitten ikinä tuleekaan niin tulee maksamaan satojatuhansia, ellei miljoonia.
Millä logiikalla siis pelit myydään kaikki samaan kammottavaan hintaan?
GTA4 bubdjetti oli noin 100 miljoonaa, MW 2 budjetti 50 miljoonaa.. Keskiarvo monialustapelin budjetti on noin 20 miljoonaa. Kaikki myydään samaan hintaan, josta julkaisija saa saa ehkä 25%.
Eihän autokaupassakaan kaikille uusille autoille lätkäistä samaa hintaa, oli sisältö ja ulkonäkö sitten mitä tahansa.
Rekisteröitynyt 24.06.2008
07.09.2010 klo 22.24
Monien mielestä pelifirmat ovat ahneita, sitä en tajua, sillä yhtä peliä voi tehdä yli 100henkeäkin vuoden verran. Kaikki ammattilaisia joiden palkka on luultavasti melko korkea. Sitten mainos kamppaniat kustannus kulut ja mitä kaikkea siitä sitten ikinä tuleekaan niin tulee maksamaan satojatuhansia, ellei miljoonia.
Millä logiikalla siis pelit myydään kaikki samaan kammottavaan hintaan?
GTA4 bubdjetti oli noin 100 miljoonaa, MW 2 budjetti 50 miljoonaa.. Keskiarvo monialustapelin budjetti on noin 20 miljoonaa. Kaikki myydään samaan hintaan, josta julkaisija saa saa ehkä 25%.
Eihän autokaupassakaan kaikille uusille autoille lätkäistä samaa hintaa, oli sisältö ja ulkonäkö sitten mitä tahansa.
Kannattaa varmaan ruveta vertaamaan autoja ja pelejä, jos haluaa jonkunlaisen uskottavuudeen säilyttää viestissään? Pelin hyvyys on makuasia, auton hyvyys on pääasiassa ominaisuuksien vertailua (nopeus, bensankulutus jne...). Jotain rajaa nyt noihin viesteihin...
Rekisteröitynyt 07.12.2009
07.09.2010 klo 22.25
Rekisteröitynyt 07.09.2010
07.09.2010 klo 23.11
Pelintekijät saisivat julkaista aina kunnon demon pelistä (siis todellakin kunnon demo, ei yksi hassu viiden minuutin tehtävä, vaan ihan kunnon tehtävä/tehtäviä. Moninpelistä voisi antaa demon jossa pari mappia.) Siinä menisi piraateilta yksi syy warettaa pelejä.
IMO tekopyhää että piraatit lataa pelejä ja sanoo että "tää on yleisen hyvän vuoksi tjsp." "ahneat julkaisijat vie kaikki rahat". Mutta esimerkiksi minecraftiakin waretetaan vaikka se on käytännössä yhden ihmisen tekemä.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
07.09.2010 klo 23.34
Jos tuotantokustannukset ylittää tuoton, niin ei siitä pitäisi syyttää ihmisiä jotka eivät suostu ostamaan tuotetta. :D Ihan sama paljonko olet väkeä palkannut töihin tai maksanut mainoksista. Se kaikki on riskisijoitusta ja jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, niin sijoitus on kyllä todella huono. Ei sitä pitäisi yrittää paikata keksimällä lakeja, joilla estetään ihmisten normaalia toimintaa.
Eli jos lapset varastavat namukaupasta karkkeja, niin vika on karkin valmistajassa, että mitäs eivät tehneet ostamisen arvoisia karkkeja? Huhhuh mikä jätkä tämä.
Kertoisitko, että mistä saat niitä uusia nykypäivän pelejä (+modauksia niistä), kun samaan aikaan et halua antaa niitä tekeville rahaa? Vapaaehtoisvoimin ja ilman noita suurfirmoja oltaisiin graaffisesti tällä hetkellä ainakin 10v nykyistä jäljessä.
Lueppa uudelleen. Josset ymmärrä edelleenkään lukemaasi, niin kysy isääsi tai äitiäsi apuun, jospa he osaisivat lukea. :D
Rekisteröitynyt 07.12.2009
07.09.2010 klo 23.40
Se on laitonta että käytät modpiiriä laittomien pelien pelaamiseen sitä tarkoitin. Pelifirmat ottaa kaiken irti työntekijöistä joilla on täysi oikeus erota työstään, eivät ne mitään pakkotyössä pidettäviä orjia ole. Tai jos on niin silloin se on jo poliisi asia :D
07.09.2010 klo 23.41
Rekisteröitynyt 28.07.2009
08.09.2010 klo 00.35
Tästä saisin kirjoitettua vaikka kuinka paljon puuttumalla jo pelkästään teidän argumentointivirheisiin joita tämä perhanan ketju on täynnä. En ota kuin yhden esimerkiksi koska se oli mielestäni se kaikkein raskainrike jonka voi tämän kaltaisessa keskustelussa tehdä.
Pelin Warettaminen on sama kun menisit kauppaan varastaisit pelin.
"Et lataisi verkosta autoa"... Warettujen kopioiden määrä ei ole suoraan pois myytyjen pelien määrästä! Väitteesi on mielestäni virheellinen monestakin eri syystä. Erittelisin ne tarkemmin, mutta se tekisi tästä tulevasta pitkästä viestistä vielä entistäkin pidemmän. Ja te hän, ette pitäneet pitkistä viesteistä joten leikkaan pois sen osuuden...
http://www.youtube.com/watch?v=oSQQ1NqOaA4
(On muuten perin harmillista, että monet ovat nielleet MPAA:n ja monen muun etujärjestön väitteet täytenä totuutena. Itsenäisten ajattelijoiden määrä on ollut viimevuosina vähenemään päin, ikävä kyllä.)
Suurin osa potentiaalisista asiakkaista (eli warettajista) ei kuitenkaan ostaisi tuotetta vaikka olisimme tilanteessa jossa tuotteen warettaminen ei ole mahdollista. Esim. DJ Max Trilogy jonka DRM-suojaus (fyysinen USB-palikka joka pitää olla koneessa kiinni kun peliä pelaa) ei itsessään ole kovin paha nakki kuluttajalle, mutta joka selkeästi aiheutti myyntien jäämisen vaisuksi koska se teki pelin warettamisen Windows-järjestelmissä käytännössä mahdottomaksi. Myös PS3:n yksinoikeuspelien myynnit ovat jääneet hyvistä arvosteluista huolimatta keskitasolle. Ja tähänkin on varmasti olemassa muitakin syitä ja voisin niitäkin käydä lävitse, mutta se viestin pituus, pituus, pituus...
Melkein väittäisin, että waretuksesta on pikemminkin hyötyä ainakin tämän kaltaisessa tilanteessa pelisarjan myöhempien myyntien kannalta. Mutta en tee niin koska minulla ei ole näyttöjä asiasta. Ja voi siitä jotain haittaakin olla.
Toisaalta Xbox 360 on lähes kiistatta ollut tämän "laite sukupolven" helpoin laite laittaa pyörittämään lisensoimattomia ohjelmia. Silti heidän kappale kohtainen myyntimäärä omaa suhteellisen korkean prosentin. Miksi näin on? Ja mIksi Windows myynnit näyttävät kärsivän? Onko tilastoissa joitain vikaa vai onko tulkinta virheellinen? Entä jos paino piste Windows puolella on siirtynyt eivätkä tilannetta seuraavat ole ymmärtäneet tätä vaan tuijottavat lukuihin seuraten niitä liian läheltä? Kokonaiskuva on helppo kadottaa tämän tyyppisessä tilanteessa.
Miksi Shareware-liiketoiminta muuten tapettiin vaikka se käytännössä mahdollisti DOS/Windows -pelaamisen kulta-ajan? Noita jahti on jatkunut yhä vähenevien demojen ja niiden sisältämän sisällön hupenemisen myötä.
Warettaminen on kuin radion kuuntelua josta ISP:t eivät maksa korvauksia sisällöstä sisällön tuottajille. Miksi näin on? Kaikki me tiedämme, että kopiointia ei voida saada kuriin. Se on joko hyöty tai haitta jokaisella tunnetulla alustalla. Internet voisi olla maailman suurin julkinenkirjasto!
SItä paitsi millainen rikos on edes kyseessä? (Jos oletamme sen edes olevan "rikos" sanan määritelmän mukainen haitta) Moraalinen rikos se todennäköisesti ei ole. Mutta ei myöskään omaisuus rikos koska kenenkään omaisuus ei tärvelly. Petos? Ehkä jos mafia kauppaa piraatti versiota muutamalla ruplalla moskovan torilla. ...Ja tämä ei ole muuten vain tietokoneohjelmistojen ongelma vaan koskettaa kaikkia tuotteita. Kenkiä, laukkuja, kelloja yms. Muunkin tyyppisiä tapauksia. Ehkä joku löytää sen kohdan mitä nyt en saa kielenipäästä ulos tähän tekstilohkoon. Kenties Heke32, jonka kommentti oli vähintäänkin merkillinen.
...
Olen aika pitkälti samaa mieltä Cromin kanssa siitä, että nykyinen markkinatilanne vääristää kilpailua. Se suosii isoja tekijöitä joiden jalkoihin pienet jäävät. Kilpailua pitäisi lisätä ottamalla ne suojaukset pois käytöstä (joka muuten aiheutti iTunes-musiikkikaupassa muuten tulojen huomattavan nousun ja nosti ainakin hetkellisesti kaikkien MP4-ääniformaattia toistavien soittimien myyntiä. (Pitkä aikaisia tilastoja ei ole vielä saatavilla)). On tärkeää muistaa miksi Apple melkein kaatui ja Commodore meni konkurssiin vaikka heillä oli rahaa, valtaa ja täydellinen liiketoiminta-malli. IBM ja Microsoft korjasivat tuon sadon ja saivat jätti voitot. Miksi rajoittaa kilpailua ja pitää keino tekoisesti yllä vanhentuneita liiketoiminta malleja jotka eivät enään toimi? Sisällöntuottajien kannattaisi käyttää aikansa ja energiansa ennemmin uusien liiketoiminta mallien innovointiin ja uusien teknologioiden omaksumiseen. Miksi kaikkea mielenkiintoista sisältöä ei edes tarjota niille jotka olisivat kyllä noin muuten valmiita maksamaan siitä? (Japanilaiset sarjakuvat (tuli vain ensimmäisenä mieleen)).
Jos et pysty kilpailemaan muiden valmistajien kanssa ja alat rajoittamaan joko tietoisesti tai tiedostamattasi markkinoita (Samsung, Nokia, yms.) johtaa se vääjäämättä kapitalismin epäonnistumiseen. Monopolit tai lähes monopolimaisen aseman omaavat yritykset eivät toimi kuten niiden kuului. Taloudellinen kone menee tukkoon ja kuluttajat kärsivät. Lisäksi jousto puuttuu kokonaan.
Nykyinen tilanne ohjelmistomarkkinoilla suosisi pieniä, modulaarisia projekteja jotka ovat halpoja toteuttaa. Ei mitään miljardi luokan projekteja. Riskit kannattaisi hajauttaa mahdollisimman suuren porukan kesken ja kuluja karsia. Järjestelmien kannattaisi olla avoimempia ja niiden välinen yhteistyö tiiviimpää.
.., mutta joo... Asiaahan minulla olisi vielä vaikka kuinka paljon tähän liittyen, mutta ottakaa tämä nyt pureskeltavaksi näin ensialkuun. :)
Edirol part 1: Unohdin mainita, että minusta kunnon työstä tai kunnollisesta palvelusta kuuluu maksaa työnarvon verran sen tekijöille. Mutta kukaanhan ei voi pakottaa sinua maksamaan näistä töistä/palveluista. Muistakaa edes tämä osa minun viestistäni vaikka mikään muu kohta ei jäisi mieleenne!
Edirol part 2: Tämä teksti on lähes pelkästään tajunnanvirtaa. Kirjoitus virheitä ei ole nyt pahemmin korjailtu ja varaan oikeuden muuttaa lauseita jälkikäteen. Kiitos ymmärryksestä. :)
08.09.2010 klo 02.03
Piratismi pitäis saada kitkettyä kokonaan pois maailmasta. Piraatit ei aiheuta toiminnallaan muuta kuin hallaa rehelliselle kuluttajalle.
Hallaa miljoona yrityksille , nyt en voi nukkua öitäni. Vitun rikkaat mulkut , todellakin haen kaikki leffat , peli ja musiikit. Fuck Ya'll
08.09.2010 klo 09.55
Pelin hyvyys on makuasia, auton hyvyys on pääasiassa ominaisuuksien vertailua (nopeus, bensankulutus jne...). Jotain rajaa nyt noihin viesteihin...
Jos pelin hyvyys on makuasia, niin miksi maksaisin niistä huonosti arvostelluista (ai niin, ei voi arvostella makuasioita.) peleistä kahden tunnin peliajalla saman, kuin arvosteluhitistä jolla on peliaikaa viikoiksi?
Eli Ferrari on pääasiassa verrattavissa ominaisuuksiltaan yhtäläiseen Toyotaan, merkillä ei niin väliä ja valmistuskustannuksiltakaan kuin kalliin merkin imagolla?
Kävin kirjakaupassakin kerran, ei muuten ollut kaikki saman hintaisia vaikka makuasiahan sekin taitaa olla. Eikä ollut elokuvatkaan, eikä musiikkilevyt.. ei lehdet.. taide.. ruoka..
Kannattaa varmaan miettiä sitä viestiä, eikä alkaa itkemään omiaan.
08.09.2010 klo 10.53
Kuitenkin saatavuus vain kasvaa kokoajan ja kysyntä kasvaa, mutta en edes itse tunne ketään, joka maksaisi pornosta.
Tosiasia on, että pornon valmistus ja markkinointikulut ovat minimaalisia verrattuna esim. hollywoodin ja peliteollisuuden kuluihin, kysyntä ja käyttö on vähintään yhtä suurta, monesti jopa suurempaa. Pornoteollisuus onkin todennäköisesti ensimmäisenä muuttamassa (itse tai vastentahtoisesti muuttumassa) toimintatapojaan ja hyödyntää tapahtuvaa muutosta.
Varsinkin viimeisen taantuman jaloissa teollisuus huomasi, että yhtiöt jotka valmistavat laadukasta tuotetta jatkoivat rahan tuottamista, kun huonolaatuista ja isolla volyymillä pornoa tekevät, joiden tuotteet kuitenkin myydään samaan hintaan, menivät huomattavasti tappiollisemmaksi. Sama varmasti pätee peliteollisuuteen ja elokuvastudioihin.
08.09.2010 klo 10.55
08.09.2010 klo 11.49
Rekisteröitynyt 19.04.2007
08.09.2010 klo 12.07
Melkein väittäisin, että waretuksesta on pikemminkin hyötyä ainakin tämän kaltaisessa tilanteessa pelisarjan myöhempien myyntien kannalta. Mutta en tee niin koska minulla ei ole näyttöjä asiasta. Ja voi siitä jotain haittaakin olla.[/quote]
Ensin pistät kommenttia muiden argumenttivirheistä ja samantien puhut ristiin itsesi kanssa. Ylimielinen ja omahyväinen asenteesi vievät lopunkin pohjan uskottavuudeltasi. Perusteettomia väitteitä "koska viestistä tulee liian pitkä". No eipä siinä mitään.
Vaikea ymmärtää myöskin väitettä, "ei ole pakko maksaa". No ei ole, mutta jos et maksa, ei sinulla ole myöskään oikeutta käyttää palvelua/tuotetta josta et ole maksanut. Yrityksen tehtävänä on tuottaa voittoa, ei harjoittaa hyväntekeväisyyttä. Näin se vaan on eikä siinä pullapoikien rutinat auta.
"Varmuuskopion tekeminen pitäisi olla jokaisen oikeus." Joo, niin pitäisi. Piraatit saavat kyllä syyttää tästä ihan itseään. Varmuuskopio ei ole sama kuin nettiin laittomasti jakoon laitettu kopio. Onko yrityksellä paljon vaihtoehtoja piratismin kitkemiseksi, kun jokainen "varmuuskopio" menee kuitenkin jakoon? Piraatit tässä itse kusee omiin, sekä muiden muroihin.
Se, että isolla firmalla on paljon rahaa ei oikeuta siltä varastamiseen, vaikka joku urpo saattaakin näin tunnontuskiaan lievittää.
Toisekseen, käytetty peli on täysin eri asia kuin laiton kopio. Käytettyjen pelien myynnissä peli vaihtaa omistajaa, jolloin alkuperäiselle omistajalle ei jää mitään ja pelien määrä pysyy vakiona. Ei nyt pitäis jäädä tyhmemmällekään epäselväksi.
Mua ei oikeastaan kiinnosta miten markkinakoneisto toimii, eikä se edes ole tässä pointtina vaikka jotkut siihen niin hanakasti tarttuvatkin. Pointtina on se, että mikä on moraalisesti oikein. Piratismia ei varmaankaan saada koskaan poistettua kokonaan, mut vituttaa silti nämä ääliöt jotka luulevat ettei yleiset säännöt koske heitä.
Jätänpä asian sikseen tältä erää. Ja lopetan suuren sankarini sanoihin: “If you could argue with religious people, there wouldn't be religious people." Sama pätee piraatteihin.
08.09.2010 klo 12.29
Pointtina on se, että mikä on moraalisesti oikein. Piratismia ei varmaankaan saada koskaan poistettua kokonaan, mut vituttaa silti nämä ääliöt jotka luulevat ettei yleiset säännöt koske heitä.
Hei, tervetuloa yhteiskuntaan.. Jos uskallat astua ovesta ulos/katsoa peiliin, niin löydät heti ääliöitä jotka luulevat etteivät yleiset säännöt koske heitä.
Rekisteröitynyt 19.04.2007
08.09.2010 klo 13.11
Hei, tervetuloa yhteiskuntaan.. Jos uskallat astua ovesta ulos/katsoa peiliin, niin löydät heti ääliöitä jotka luulevat etteivät yleiset säännöt koske heitä.
Väitinkö jotain muuta?
08.09.2010 klo 13.33
Väitinkö jotain muuta?
Et, väitinkö minä?
Hassua vain vittuuntua asioista, mitkä ovat itsestäänselviä ja mihin itsekin sortuu. Tai kutsua kaikkia ääliöiksi.. Jokainen tavallaan.
Rekisteröitynyt 19.04.2007
08.09.2010 klo 13.47
Enkä toki kutsunut kaikkia ääliöiksi, vain niitä jotka nimityksen ansaitsevat.
Alkuperäisen kommenttisi asia jäi nyt muuten vähän pimentoon. Katsoin peiliin, näin oman kuvani. Entä sitten?
08.09.2010 klo 14.27
Lienee kunkin valmistajan oma murhe vastata haasteeseen. Fyysisen pelimedian käyttöpakko lienee ongelmista pahin, ja lopulta piratismin voittajaksi nousee se jonka on mahdollista luopua niistä ensimmäisenä ja silti jatkaa menestyvää pelimyyntiä. Ja se tuskin on Sony, joka hampaat irvessa roikkuu medioissa ja haukkuu netin alimpaan helvettiin.
08.09.2010 klo 15.05
Hahaha. Lueppa alkuperäinen kommenttini uudestaan... "kaikki eivät pelanneet pelkästään piraatteja", ei todellakaan liity mitenkään minun viestiini. Kaikki ei todellakaan tule pelaamaan piraatteja, vaikka kopiointikin olisi sallittu. Enkä edes maininnut kopionnin sallimista omassa viestissäni, vaan suojauksien poiston, jotta omien muokkausten tekeminen olisi mahdollista ja ohjelmien tekeminen vapaata ostetulle raudalle.
Se mihin porukka käyttää vapautta, ei pitäisi olla ongelma, jos firmojen bisnes on oikeasti ihmisille sen arvoista miksi ne hinnoittelevat sen. Muussa tapauksessa virhe on jo tapahtunut bisnesmallia suunniteltaessa, eikä keinotekoiset estämiset ja suojaukset tuotteiden käytölle ole oikea tapa ratkaista ongelmaa. Koska ne eivät tule toimimaan pitemmällä aikavälillä. Turhaa tehdä luovista ja tutkivista ihmisistä rikollisia, jos vika on oikeasti muualla.
Et sitten älynnyt mitä kirjoitit, nyt kun on noita suojauksia niin kaikki eivät osaa niitä kiertää mutta jos niitä ei olisi niin kaikki osaisivat tai no ei tarvitsisi kiertää. Ensi kerralla voisit miettiä laajemmin. Ja perusteleppa se, että jos piraattien avulla pystyttäisiin tekemään parempia pelejä siis pikkukehittäjät, niin miksi ne pistävät silti suojauksia peleihinsä?
Ja Dekonegaa pyytäisin kirjoittamaan lyhyempiä kommentteja, kun ne on melkein aina niin pitkiä ettei jaksa lukea. Ei millään pahalla.
Rekisteröitynyt 11.08.2007
08.09.2010 klo 16.19
Mutten kannata pelien latailua laittomasti edellenkään. Omistan ne mitkä omistan ja niitä pelaan.
08.09.2010 klo 16.32
Suurin osa potentiaalisista asiakkaista (eli warettajista) ei kuitenkaan ostaisi tuotetta vaikka olisimme tilanteessa jossa tuotteen warettaminen ei ole mahdollista.
Ja mihinkähän faktatietoon tämä väittämä perustuu muuta kuin sinun mutuiluusi? Aivan yhtä hyvin minä voisin väittää että ilman mahdollisuutta warettaa pelien myyntiluvut lähtisivät räjähdysmäiseen kasvuun koska suurin osa nykypäivän warettajista vain ostaisi pelinsä ennemmin kuin jättäisi ostamatta. Ja arvaa mitä? Olisin aivan yhtä oikeassa.
Ainoa edes hitusen moraalisesti hyväksyttävää pintaa raapaiseva syy waretukseen on pelin kokeilu. Tosin se, kuten kokemuksesta ja ihan ihmisluonteen perusanalyysistä voidaan todeta, kaatuu mitä suurimmassa osin siihen että pelin warettanut uskottelee itselleen ettei peli ole ostamisen arvoinen vaikka sen koneellaan sitten läpi pelaakin. Ainoastaan kourallinen ihmisiä oikeasti ostaa pelin kaupasta tämän jälkeen, ja siihenkin yleensä syynä moninpeli.
08.09.2010 klo 18.22
Rekisteröitynyt 24.06.2008
08.09.2010 klo 19.13
Syytät muita huonosta argumentoinnista ja heität perään, että et jaksa perustella omia kantojasi sen tarkemmin. Lisäksi heität täysin ihme mielipiteitä ilmaan, jotka liikkuvat asiaan kuulumisen rajamailla, sekä selität jotain markkinataloudesta (tämä ei ole mikään talousfoorumi, joten yksinkertaisempi kieli on toivottavaa). Viittaat myös minun viestiini, kertomatta mikä siinä on sitten pielessä. Näin sitä pitää poju.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
08.09.2010 klo 19.21
Ja mihinkähän faktatietoon tämä väittämä perustuu muuta kuin sinun mutuiluusi?
Google on ystäväsi...
http://www.gao.gov/new.items/d10423.pdf
http://www.michaelgeist.ca/content/view/2347/125/
http://www.ic.gc.ca/eic/site/ippd-dppi.nsf/eng/h_ip01456.
http://hbswk.hbs.edu/item/4206.html
http://www.ifpi.org/content/section_resources/dmr2010.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-copyright
http://belkcollegeofbusiness.uncc.edu/cdepken/P/piracyhdi
http://en.wikipedia.org/wiki/File_sharing
Perustin mielipiteeni musiikkiteollisuudesta saatuihin esimerkkeihin...
Jos olet kaupassa ja sinulle jaetaan ilmaisena näytteenä uutta makeispussia. Otatko sen vastaan? Hyvin moni ottaisi todennäköisesti tämän pussin mukaansa. Se ei heille henkilökohtaisesti maksanut mitään eikä ollut mistään pois. Yritys joka valmistaa tätä uutta makeista kärsii tappiota siinä samalla. Heidän on paikattava se paremmilla myynneillä. On todennäköistä, että tämä uusi makeispussi ei myy niin paljon kaupassa kuin mitä ilmaisenpussin ottaneita oli. Miksi?
100.000 laitonta latausta ei muutu 100.000 myydyksi kopioksi. Ei koskaan. Tietokone ohjelmisto kun ei ole leipää tai maitoa, päivittäisiä välttämättömiä elintarvikkeita.
Edirol osa 1: Argumenttivirhe ei ole pelkästään sama kuin perusteluiden pois jättäminen vaan paljon laajempi kokonaisuus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentointivirhe
Edirol osa 2:
Ja Dekonegaa pyytäisin kirjoittamaan lyhyempiä kommentteja, kun ne on melkein aina niin pitkiä ettei jaksa lukea. Ei millään pahalla.
Syytät muita huonosta argumentoinnista ja heität perään, että et jaksa perustella omia kantojasi sen tarkemmin.
Perkele, päättäkää jo mitä halutatte... Kun kirjoitan perustelut, saan 150 viestiä niskaani jossa sanotaan, että kirjoitan liian pitkiä viestejä joiden perustelut ovat puuduttavaa paskaa tai niitä ei jakseta lukea. Ja sitten kun edes yritän pitää viestin lyhyenä, saan sen saman 150 viestiä niskaani ja valitetaan, että kirjoitan liian lyhyitä viestejä ja en perustele kantojani riittävästi.
Edirol osa 3:
qwwe: Ymmärrän kyllä. Ja V2.fi uutiskommentti ketju on väärä paikka tälläisen väittelyn pitämiseen. Fontti on suuri ja kirjoitus tila pieni. Siitä seuraa (ainakin näennäisesti) pitkiä viestejä. :)
Edirol osa 4:
Ainoa edes hitusen moraalisesti hyväksyttävää pintaa raapaiseva syy waretukseen on pelin kokeilu.
Tähän haluan sen verran puuttua, että kyseessä ei ole "ainoa edes hitusen moraalisesti hyväksyttävää pintaa raapaiseva syy ". Se tuli taas todettua tässä eräänä kauniina päivänä kun olisin halunnut ostaa erään ohjelmiston fyysisen kopion. Ensimmäinen ongelma sen kanssa oli, että kun 30 päivän kokeiluversio meni umpeen ja astelin kauppaan ostamaan kopiota eri liikkeiden myyjät totesivat päätään pyöritellen, että he eivät ole ikinä kuulleetkaan koko tuotteesta ja, että sitä ei ole myynnissä kauppojen hyllyillä. Toinen ongelma tuli vastaan kun luottokortti kädessä yritin etsiä verkkokauppaa joka olisi myynyt tämän japanilaisen ohjelmisto-tuotteen minulle. Jokaisessa sitä myyvässä verkkokaupassa oli ilmoitus, että EU-alueella asuville tätä ohjelmistoa ei saa myydä/toimiteta. Lisäksi sitä ei saanut myydä myöskään Yhdysvalloissa. EUn kanssa ongelma oli lainsäädäntö. Yhdysvaltojen ongelma oli ohjelmistopatentit... Minulle ei ole annettu tähänkään päivään mennessä vielä mitään mahdollisuutta hankkia kyseistä ohjelmistotuotetta laillisesti. Totesin, että ihan kiva ohjelma, ja poistin kiintolevyltä. Nyt joudun käyttämään keskeneräistä ja susipaskaa vapaanohjelmiston vastiketta. :----------(
Rekisteröitynyt 24.06.2008
08.09.2010 klo 20.06
Jos olet kaupassa ja sinulle jaetaan ilmaisena näytteenä uutta makeispussia. Otatko sen vastaan? Hyvin moni ottaisi todennäköisesti tämän pussin mukaansa. Se ei heille henkilökohtaisesti maksanut mitään eikä ollut mistään pois. Yritys joka valmistaa tätä uutta makeista kärsii tappiota siinä samalla. Heidän on paikattava se paremmilla myynneillä. On todennäköistä, että tämä uusi makeispussi ei myy niin paljon kaupassa kuin mitä ilmaisenpussin ottaneita oli. Miksi?
100.000 laitonta latausta ei muutu 100.000 myydyksi kopioksi. Ei koskaan. Tietokone ohjelmisto kun ei ole leipää tai maitoa, päivittäisiä välttämättömiä elintarvikkeita.
Et voi verrata kestohyödykettä ja kertakäyttöhyödykettä keskenään. Ei natsaa, poju.
08.09.2010 klo 21.40
Jos olet kaupassa ja sinulle jaetaan ilmaisena näytteenä uutta makeispussia.
Hyhhyh, olipa surkea vertauskuva. Heke32 kerkesikin jo mainita muutaman virheistäsi. Yrityksellä joka niitä mellejä jakaa on lisäksi joku suurempi tavoite, kuten tässä tapauksessa melliensä esiin nostaminen ja sitä kautta myyntien kasvattaminen, että pienet markkinointikulut loogisesti selitettävissä. Waretus sen sijaan ei tasan varmasti edistä yhdenkään firman pelien myyntejä, vaan päinvastoin hidastaa niitä. Jos waretat jotain, mitä olisit ilman waretuksen mahdollisuutta ostanut, niin firma menettää tuloja. Tulojen menetys = kannattavuuden menetys = irtisanottuja ihmisiä ja uusia jätetään palkkaamatta.
100.000 laitonta latausta ei muutu 100.000 myydyksi kopioksi.
Ei ehkä muutu, mutta on täysin absurdia väittää että noista 100.000 laittomasta lataajasta kukaan ei peliä ostaisi ilman latausmahdollisuutta.
09.09.2010 klo 10.21
Jos tuo suuri ja paha piratisti, on niin kauheaa.
Minkä &%/ke:leen takia Wii ja X360, myyvät niin paljon pelejä kun taas ps3 ei.
Molemmet edellä mainitut 2,konetta on kohtuu avoimeksi haxattu.
10.09.2010 klo 04.33
Pointtina on se, että mikä on moraalisesti oikein. Piratismia ei varmaankaan saada koskaan poistettua kokonaan, mut vituttaa silti nämä ääliöt jotka luulevat ettei yleiset säännöt koske heitä.
Hei, tervetuloa yhteiskuntaan.. Jos uskallat astua ovesta ulos/katsoa peiliin, niin löydät heti ääliöitä jotka luulevat etteivät yleiset säännöt koske heitä.
Ja nuo ääliöt ovat usein heitä jotka saattavat alulle uuden kehityksen ja asioiden katsantatapojen lisääntymisen. Jos joku ei venytä tai koettele raameja, yhteiskunta surkastuu.
Rekisteröitynyt 15.04.2009
11.09.2010 klo 09.45
Piratismi pitäis saada kitkettyä kokonaan pois maailmasta. Piraatit ei aiheuta toiminnallaan muuta kuin hallaa rehelliselle kuluttajalle.
Hallaa miljoona yrityksille , nyt en voi nukkua öitäni. Vitun rikkaat mulkut , todellakin haen kaikki leffat , peli ja musiikit. Fuck Ya'll
Huomaa että jätkä kuskaa vissiin roskia työkseen, ainakaan et mitään luovaa ole koskaan edes ajatellut tekeväs. Pysähdy kuitenkin miettimään, jos aivokapasiteettisi riittää, että mitäs jos olisit vaikkapa graafikko.
Pääset töihin tekeen hienoa peliä. Teet töitä sen eteen kaksi vuotta. Peli tulee ulos, sitä kehutaan. Valitettavasti myynnit eivät ole hyviä. Samaan aikaan Pirate Bayssa pelin seedejä löytyy tuhansia ja taas tuhansia. Firma, jolle teet töitä, joutuu vähentämään työntekijöitä, koska megapeliin satsatut rahat eivät tulekaan takaisin. Saat potkut. Kiitos piraatit! VIIMEISENÄ teidän touhuista kärsii ns. "rikkaat mulkut", ekana nuoret ammattilaiset jotka saa monoa.
Vittu että te osaatte olla itsekkäitä paskoja anarkistisine hölynpölyinenne. En mäkään mistään tyrannimaisista linjanvedoista paljoa perusta, kun jotkut firmat niitä tekevät, mutta JUMALAUTA KERSAT NYT HERÄTKÄÄ, luuletteko että pelit ja leffat olisivat niin hyviä kuin ne ovat, elleivät jotkut oikeasti ostaisi niitä? Jos kaikki vetäisivät kaiken jostain torrentteina... ääh vittu ei teille idareille edes kannata avautua, te ootte tottuneet saamaan kaiken saatana ilmaiseksi.
11.09.2010 klo 20.42
äääh vittu ei teille idareille edes kannata avautua, te ootte tottuneet saamaan kaiken saatana ilmaiseksi.
Jep. Tää on niin totta. Nykynuoret on uusavuttomia ja mitään osaamattomia. Sääliks käy kun maailma syö ne porukoiden kuoltua. Osa elää perinnöllä mutta näiden avuttomien avuttomat lapset kärsii...
Rekisteröitynyt 17.09.2007
11.09.2010 klo 21.23
Rekisteröitynyt 17.03.2009
13.09.2010 klo 13.00
Singleplayerit waretetaan, multiplayerit ostetaan.
You sir, are a blight.
Rekisteröitynyt 22.06.2010
14.09.2010 klo 16.37
Mass effect 2:sta oli ladattu kaksituhatta kertaa.
Ykköstä vain tuhat.
BC2 oli ladattu kaksituhatta kertaa myös.
Mafia kakkosta oli ladattu 7000 kertaa, joka meinaa 300000 menetyksiä, mutta kun kommentteja selasi niin suurimalla osalla ei edes toiminut. Myöskin löytyi paljon ihmisiä, jotka kehuivat peliä ja sanoivat ostaneensa sen kokeilun jälkeen, niin voi tuosta summasta ottaa pari sataa pois.
Starcraft 2 oli ladattu kolmetuhatta kertaa
BC2:sta on myyty PC:llä maailmanlaajuisesti
2 miljoonaa kappaletta.
Starcraft 2 oli myyty myös sen 2 miljoonaa kertaa.
Mass effectin myyntitilastoja en löytänyt.
Mafia kakkosta oli ostettu 48599 kertaa.
(Myyntilastot perustuvat www.vgchartz.com lukemiin PC:n myyneistä.)