Tuorein sisältö

Sony sai PS3-modpiirin kieltoon Australiassa

27.08.2010 klo 23.01 | Luettu: 30289 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Kotaku kertoo, että Sony on saanut toistaiseksi voimaan myyntikiellon niin kutsutulle PS3-Jailbreak -laitteelle, joka esiteltiin viikko sitten. Lisäksi Jailbreakin myyjien täytyy antaa nykyinen varastonsa Sonyn suojiin tämän kuun loppuun asti. Siihen asti Sonylla on aikaa vakuuttaa oikeuslaitos siitä, että aiheesta saa isommankin oikeusjutun aikaiseksi.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Kuusnepafanien unelm... Lenovo eBox Kiinan m... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (34 viestiä)

pööpöileväapina

28.08.2010 klo 00.04

Odotan tuota laitetta siksi, että saisi ps3:sta vieläkin paremman multimedia palvelimen (kaikki codekit käyttöön) ja saisimme tuen ps2 -peleille, kun Sony ei nähtävästi halua asiakkailleen emulointia antaa. Vaan vanhatkin pelit pitää joko pelata ps2:lta tai ostaa storesta uudelleen.. huoh.. Raha.. Välillä tuntuu, että ketä se ahne on. Asiakkaat vai laitteiden valmistajat? Saapi nähdä mitä tästä syntyy.
lainaa
plege

28.08.2010 klo 00.25

Ei toi piiri vaikuta mitenkään ps2 emulontiin, koska niissä vanhoissa malleissa oli ps2 pyörittävä piiri softan lisäksi. Uusistä tämä on poistettu.
lainaa
pööpöileväapina

28.08.2010 klo 01.01

plege kirjoitti:
Ei toi piiri vaikuta mitenkään ps2 emulontiin, koska niissä vanhoissa malleissa oli ps2 pyörittävä piiri softan lisäksi. Uusistä tämä on poistettu.


Mutta tuon kautta sen lisääminen ei välttämättä ole mikään ongelma. USA -malleissa oli piiri joka sen teki, mutta eu 60gt -malleissa jo emuloitiin.. Jokatapauksessa.. Kunnon emuloinnilla voitaisiin jopa kiihdyttää ps2 -pelejen grafiikkaa, kuten muinoinen Bleem! teki tietokoneella ps1:sen peleille. Vielä kun se oli laillinen ja elossa... Kunnolla 3d kiihdytettyä 50-60fps GranTrurismoa1:stä nähneenä voi sanoa, että hienoa tuo olisi.
lainaa
jounihat

28.08.2010 klo 01.25

pööpöileväapina kirjoitti:
Mutta tuon kautta sen lisääminen ei välttämättä ole mikään ongelma. USA -malleissa oli piiri joka sen teki, mutta eu 60gt -malleissa jo emuloitiin..


Siis niitä piirejä oli kaksi, prosessori- ja grafiikkapiiri (Emotion Engine ja Graphics Synthesizer), joista vain toinen (en muista kumpi) poistettiin Euroopan julkaisuun. Uudemmissa malleissa ei ole kumpaakaan näistä piireistä. Jos PS3:lle mitään emulaattoria oli tullakseen niin eiköhän se olisi tullut jo silloin kun siihen sai vielä Linuxin asennettua. Kyllä ne tehot olisivat Cellissä riittäneet PS2:sen näyttiksenkin emulointiin, vaikka siihen varsinaiseen näytönohjaimeen ei ollut silloin pääsyä. En siis usko että kyse oli tehojen puutteesta vaan siitä että ketään ei vain yksinkertaisesti kiinnostanut tarpeeksi. Kyseessä ei todellakaan ole mikään pieni homma.
lainaa
3d_sucks_for_now

28.08.2010 klo 01.27

En nyt sanoisi, että nuo polygonikuraiset ps1-pelit näyttäisivät mitenkään houkuttelevilta 3D:nä, saati ps2-pelit. Suurin osa ps3-peleistäkään ei edes näytä hyvältä 3d:nä, koska pelien tarkkuus vaihtelee. Taitaa 3d olla edelleen nättiä vain elokuvissa ja fanipoekien silmissä...

Sitten, kun ruvetaan puhumaan 4k-resoluutioista ja 3D:stä, niin sitten voi olla 3deekin oikeasti nättiä. Siihen asti olisi hyvä, jos nykypeleissä päästäisiin sinne kovasti mainostettuun "True HD gaming experienceen". Itse olen jo kyllästynyt pelaamaan skaalattua sd:tä, jota suurin osa "HD"-konsolien peleistä on.
lainaa
Ukko

28.08.2010 klo 01.43

pööpöileväapina kirjoitti:
Odotan tuota laitetta siksi, että saisi ps3:sta vieläkin paremman multimedia palvelimen (kaikki codekit käyttöön)


Asenna PC:lle/mäkille/linukalle ilmainen PS3 Media Server niin saa striimattua kaiken saman pleselle mikä pyörii esmes pc:lläkin. Ei siihebn kräkekjä tarvi.
lainaa
gyro

28.08.2010 klo 09.47

Ukko kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
Odotan tuota laitetta siksi, että saisi ps3:sta vieläkin paremman multimedia palvelimen (kaikki codekit käyttöön)


Asenna PC:lle/mäkille/linukalle ilmainen PS3 Media Server niin saa striimattua kaiken saman pleselle mikä pyörii esmes pc:lläkin. Ei siihebn kräkekjä tarvi.


Eli laittomasti netistä ladatut leffat :)
lainaa
Maade

28.08.2010 klo 09.56

3d_sucks_for_now: Kannattaapi sitten ostaa PC. Ei skaalaudu pelit kuin koneesi tehojen mukaan.

Ja kiinnostaisi tietää millä pykälällä jälleenmyyjien täytyy luovuttaa tavaransa Sonylle, vaikka minkäänlaisia syytteitä tai vaatimuksia ei ole asetettu. Jos firma vasta yrittää vakuuttaa oikeuslaitosta (Nostaa syytettä) jälleenmyyjien rikkeestä niin mitä helvettiä se niiden tavaralla tekee.

Sony on kyllä PS3 myötä mennyt semmoiseen syvään kurakuoppaan että ei sen tuotteita kiinnosta edes ostaa, vaikka tekeekin hyviä TV:tä ja monitoreja..
lainaa
Jailbreak_rules

28.08.2010 klo 09.59

Piraattivarma PS3 mahdollisti sitten kuitenkin käyttäjälle ehkä historian helpoimman modauksen. Reaktioista päätellen juttu toimii hyvin. Eikö enää ole mitään jäljellä siitä mitä PS3:n piti olla, ei tuu mitään ainakaan mieleen. Ai niin BD-soitin leffakäyttöön!
Arvatkaa tuleeko näitä erilaisia USB-tikkuja kohta lisää.
lainaa
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

28.08.2010 klo 10.30

Jailbreak_rules kirjoitti:
Piraattivarma PS3 mahdollisti sitten kuitenkin käyttäjälle ehkä historian helpoimman modauksen.
väität että usb liitännäinen mikropiiri (ei mikään muistitikku) sekä softan kovolle asennus on helpompaa kuin pysähtyneen ps2 levyn vaihtaminen?
lainaa
H4xor

28.08.2010 klo 10.56

http://ps3jailbreak.com/?p=66
lainaa
Failbreak

28.08.2010 klo 11.01

Maade kirjoitti:
Ja kiinnostaisi tietää millä pykälällä jälleenmyyjien täytyy luovuttaa tavaransa Sonylle, vaikka minkäänlaisia syytteitä tai vaatimuksia ei ole asetettu.

Sillä pykälällä että PS3 Jailbreak perustuu Sonylta pöllittyihin tekijänoikeudella suojattuihin huoltomanuaaleihin ja huoltotikkuun, eikä hakkereiden omasta päästä syntyneihin ideoihin ja toteutuksiin. Eli firmat jotka tulevat myymään Jailbreakia saanevat oletuksena haasteen oikeuteen ja pelaaajat jotka käyttävät Jailbreakia tulevat saamaan bannit PSN:n.
lainaa
linkki

Rekisteröitynyt 29.07.2010

28.08.2010 klo 11.35

onhan se väärin käyttää tommosia laitteita. Eihän pelikonsoleita kannattaisi tehä jos kaikki pelit saisi ilmaseksi tollasten avulla.
lainaa
Jailbreak_rules

28.08.2010 klo 11.37

"väität että usb liitännäinen mikropiiri (ei mikään muistitikku) sekä softan kovolle asennus on helpompaa kuin pysähtyneen ps2 levyn vaihtaminen?"
Väitätkö että tämä tapa on vaikeampaa vai? Jos joku osaa laittaa PS3:n pelleasetukset kerralla kaikki oikein, osaa riittävästi. Mitä sontaa oikeasti pelikonsolissa. Oli vissiin joku win95 tai xp esikuvana.
Pysähtyneen ps2 levyn vaihtaminen on varmasti helpompaa kuin pyörivän vaihtaminen.
Ei olekaan muistitikku, vaan käyttäjän kannalta ns usb-tikku.
lainaa
failaat

28.08.2010 klo 11.53

Jailbreak_rules kirjoitti:
Piraattivarma PS3 mahdollisti sitten kuitenkin käyttäjälle ehkä historian helpoimman modauksen.

Ei mene ilmeisesti jakeluun että kyseessä on laitevalmistajan itse luomat työkalut, ei modpiiri tms.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

28.08.2010 klo 11.56

Tämä on taas näitä juttuja, jossa asiakas ei varsinaisesti omista konsolia, vaan "PS3 elämyspaketin" tai jotain muuta vastaavaa hevonpaskaa. Se olisi vapaalle kilpailullekkin parempi, jos kaikista tekijäsuojista luovuttaisiin, mutta eih, voitot on pakko maksimoida hinnalla millä hyvänsä.
lainaa
RRR

28.08.2010 klo 12.00

"Ei mene ilmeisesti jakeluun että kyseessä on laitevalmistajan itse luomat työkalut, ei modpiiri tms."

Mitä se muuttaa mitään kuka sen alunperin teki? Muuta kuin sen, että Sony saattaa tuntea itsensä kohta aika tyhmäksi.
lainaa
goooooooooooal

28.08.2010 klo 12.09

Pelin kehittäjien on jostain saatava rahansa ja jos kaikki pelit valuu piraattien käsiin niin varmaan kohta peleihin aletaan myydä mainosaikaa, olis helvetin hienoa kun yksinpeleissä pärähtäisi 10-15 minuutin välein muutaman minuutin mainostauko. Taidankin seuraavaksi laittaa viestiä EA:lle tästä.
lainaa
Kosto_on_suloinen

28.08.2010 klo 12.19

Tämähän jatkuu niin kauan kuin fyysisestä mediasta pidetään kiinni. Asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. PS3:n murtaminen on Sonyn toiminnan ansiota listalla nr1 ympäri maailmaa ja en näe miten Sony voisi voittaa ainakaan tällä tyylillä.
lainaa
Peoples

28.08.2010 klo 12.32

RRR kirjoitti:
Mitä se muuttaa mitään kuka sen alunperin teki?

Muuttaa oleellisesti. Pelinkehittäjillä ja laitehuolloilla pitää olla enemmän oikeuksia ja toimintoja järjestelmään kuin tavan tallaajalla.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

28.08.2010 klo 12.32

Jailbreak_rules kirjoitti:
Piraattivarma PS3 mahdollisti sitten kuitenkin käyttäjälle ehkä historian helpoimman modauksen. Reaktioista päätellen juttu toimii hyvin. Eikö enää ole mitään jäljellä siitä mitä PS3:n piti olla, ei tuu mitään ainakaan mieleen. Ai niin BD-soitin leffakäyttöön!
Arvatkaa tuleeko näitä erilaisia USB-tikkuja kohta lisää.

PS3:sta taidettiin aikoinaan vähiten hehkuttaa piraattivarmaksi konsoliksi, mutta silti se on pitänyt pintansa harvinaisen kauan.

Ja vielä ei kannata juhlia Jailbreakin takia. Minusta aika tyhmää ostaa ekojen joukossa 150 dollarin värkki, jonka toimivuutta valmistaja ei pysty takaamaan tulevaisuudessa. Melko varmasti ainakin nettipelaaminen loppuu Jailbreakin omistajille lyhyeen.
lainaa
HAHA

28.08.2010 klo 12.40

*Likaista merimiesnaurua Sonylle*
lainaa
aaaaaaaaaaa

28.08.2010 klo 13.13

linkki kirjoitti:
onhan se väärin käyttää tommosia laitteita. Eihän pelikonsoleita kannattaisi tehä jos kaikki pelit saisi ilmaseksi tollasten avulla.

Kretiini, pelikonsolien tulot =/= pelien tulot. Ei se oo pois ku pelien kehittäjiltä.
lainaa
RRR

28.08.2010 klo 13.17

"Muuttaa oleellisesti. Pelinkehittäjillä ja laitehuolloilla pitää olla enemmän oikeuksia ja toimintoja järjestelmään kuin tavan tallaajalla."
Ei, olet väärässä siinä mielessä että miten se toteutetaan.
On ihan sama haluaako kutsua tätä tapausta työkaluksi vai "mod-piiriksi". Lopulta se on ihan sama asia. Toisin sanoen Sony valmisti itse sen toimivan helpon modauksen, ja nyt mentelmä lienee kohta kaikkien tiedossa.
lainaa
pööpöileväapina

28.08.2010 klo 17.08

3d_sucks_for_now kirjoitti:
En nyt sanoisi, että nuo polygonikuraiset ps1-pelit näyttäisivät mitenkään houkuttelevilta 3D:nä, saati ps2-pelit. Suurin osa ps3-peleistäkään ei edes näytä hyvältä 3d:nä, koska pelien tarkkuus vaihtelee. Taitaa 3d olla edelleen nättiä vain elokuvissa ja fanipoekien silmissä...

Sitten, kun ruvetaan puhumaan 4k-resoluutioista ja 3D:stä, niin sitten voi olla 3deekin oikeasti nättiä. Siihen asti olisi hyvä, jos nykypeleissä päästäisiin sinne kovasti mainostettuun "True HD gaming experienceen". Itse olen jo kyllästynyt pelaamaan skaalattua sd:tä, jota suurin osa "HD"-konsolien peleistä on.


Heh tosiaan :D. Tarkoitin siis ihan normaalia 3D -kiihdytystä. Ps1:ssä sitä ei paljookaan ollut ja textuurejen piirtokin oli jo aikamoinen haaste tai saada siitä puurosta selvää. Pc:llä nuo hoitui emuloinnin jälkee erittäinkin hienosti (siis sillon vuonna ööö.. 93). En tarkoittanut tätä nykypäviän 3D:tä :)

Plegun yksinoikeudet eivät ole skaalattuja sd:itä ellei nyt poislueta haze. Kannattaa tutustua ja varsinkin God of war3:seeeen! Huikea peli! Tietenkin myös 1 ja 2 collectori paketti.

Ei emulointi ole valmistaja firmalle suuri rasti. Linuxin käyttäjien tekemä emulointihan on erittäinkin haastavaa. Valmistajilla on kaikki pääsy ja tieto miten laitteet toimivat. Käyttäjillä ei ole oikeuksia suurimpaan osaan paikoista ja kaikki selviää melkeestäs vain kokeilemalla.
lainaa
pööpöileväapina

28.08.2010 klo 17.09

Ukko kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
Odotan tuota laitetta siksi, että saisi ps3:sta vieläkin paremman multimedia palvelimen (kaikki codekit käyttöön)


Asenna PC:lle/mäkille/linukalle ilmainen PS3 Media Server niin saa striimattua kaiken saman pleselle mikä pyörii esmes pc:lläkin. Ei siihebn kräkekjä tarvi.


On jo. Mutta sekin vain beta asteella ja siinäkin tarvii pc:n apua.
lainaa
eemeli

28.08.2010 klo 18.22

gyro kirjoitti:
Ukko kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
Odotan tuota laitetta siksi, että saisi ps3:sta vieläkin paremman multimedia palvelimen (kaikki codekit käyttöön)


Asenna PC:lle/mäkille/linukalle ilmainen PS3 Media Server niin saa striimattua kaiken saman pleselle mikä pyörii esmes pc:lläkin. Ei siihebn kräkekjä tarvi.


Eli laittomasti netistä ladatut leffat :)


itseasiassa laittomatkin toimivat..
lainaa
GGG

28.08.2010 klo 22.08

RRR kirjoitti:
Toisin sanoen Sony valmisti itse sen toimivan helpon modauksen.

Olet väärässä koska kyseessä ei ole modaus.
lainaa
RRR

29.08.2010 klo 06.17

"Olet väärässä koska kyseessä ei ole modaus."

Oletko oikeasti sitä mieltä? Perustelut kiitos. Tiedätkö mistä sana mod tulee tässä yhteydessä?
lainaa
tyhmät_xbotit

29.08.2010 klo 13.24

Köyhät ei osta pelejä, me rikkaat ostetaan.
lainaa
linkki

Rekisteröitynyt 29.07.2010

29.08.2010 klo 17.07

aaaaaaaaaaa kirjoitti:
linkki kirjoitti:
onhan se väärin käyttää tommosia laitteita. Eihän pelikonsoleita kannattaisi tehä jos kaikki pelit saisi ilmaseksi tollasten avulla.

Kretiini, pelikonsolien tulot =/= pelien tulot. Ei se oo pois ku pelien kehittäjiltä.

no sitten ei kannata pelejä tehä. eikä sekää kiva ois.
lainaa
KohtaEntinenPelaaja

31.08.2010 klo 02.19

(sori wall of text)

Tässä ei nyt ole varsinaisesti kyseessä mitkään "laitevalmistajan itse luomat työkalut" sillä tuo tikku ei ole mikään eksakti kopio Sonyn ns. huolto-jigistä toisin kuin monet aluksi luulivat. Sen sijaan homma toimii niin, että tikku esittäytyy PS3:lle USB-hubina jossa on kiinni ziljoona laitetta aiheuttaen ylivuodon. Tätä ylivuotoa hyväksikäyttäen sitten ylikirjoitetaan muistissa koodinpätkä joka ajetaan milloin tahansa, kun PS3 havaitsee USB-portteihin kytkettynä laitteen jonka laite-ID on sama kuin Sonyn huoltotikuilla. Ylivuodattamisen jälkeen "hubi" tietenkin sanoo konsolille, että tällainen laite kytkettiin juuri "hubin" porttiin. Alunperin tuon koodin on tarkoitus autentikoida tällainen aito huoltotikku, aidon sellaisen tekemiseen kun vaaditaan paljon muutakin kuin tämä pelkkä ID.

Sony voi (valitettavasti) erittäin todennäköisesti päivittää reiän pois ihan normaalilla firmware-päivityksellä toisin kuin PSP:n itse tehtyjen "huoltoakkujen" tapauksessa jossa he eivät voineet asialle mitään ennen seuraavaa hardware-revisiota. Tämä exploitti ei myöskään (valitettavasti) mahdollista koodin ajamista aivan täysillä hypervisorin oikeuksilla, eli X360-tyylisiä "reboottereita" (niillä voi bootata tilapäisesti uudempaan viralliseen käyttikseen esimerkiksi uudempien pelien pelaamista varten) ei ainakaan ihan vielä tulla näkemään. Sonyn seuraavan päivityksen jälkeen (tulee varmaan ihan näinä päivinä ulos) itse kukin joutuu siis valitsemaan uusimpien pelien ja omien ohjelmien ajamismahdollisuuden välillä, ainakin jonkin aikaa.

Omalta osaltani voin sanoa valinnan olevan erittäin helppo. :-) Nykyajan peliteollisuus kun on mennyt tällaiseksi naurettavaksi kuluttajavihamieliseksi DRM- ja DLC-perseilyksi melkolailla täysin. PS3 jäänee viimeiseksi konsoliksi mihin ikinä kosken pitkällä tikullakaan (ellei lasketa haksattua 360:aa ja Wiitä jos sellaiset jostain saan kohtuuhintaan joskus!), ja jos tämä hack joskus sen mahdollistaa, niin tulen aivan varmasti warettamaan joka ikisen pelin minkä saa nyt vain ja ainoastaan DRM-pitoisena latauksena PSN:stä sekä samoin joka ikisen DLC-rahastuksen. Alkuperäisiä BD-ROM -pelejä saatan kyllä silti edelleen ostella, nuo kotelorivit näyttävät hyllyssäkin niin kivoilta! (jos siis joku kehittää keinot millä niitä voi pelata haksailumahdollisuudet säilyttäen...)

Nekin on tietty paras lukaista kiintolevylle talteen jatkuvaa kulutusta varten ja pistää sen jälkeen hyllylle talteen kun näihin konsoleihin laitetaan aina ihan naurettavan huonosti kestävät BDCDVD-asemat. :-)

PS. Luvaton kopiointi (täysin eri asia kuin kiinalaisten PIRAATTIlevyt) on ja tulee aina olemaan pelkkä tekosyy kaikenlaiselle kuluttajan kiusaamiselle ja loputtomalle lypsämiselle, bisnesmiehet nyt vain ovat ahneita ja ikäviä ihmisiä ja tulevat sellaisina aina pysymään.
lainaa
KohtaEntinenPelaaja

31.08.2010 klo 03.05

Ex_Digital kirjoitti:
Jailbreak_rules kirjoitti:
Piraattivarma PS3 mahdollisti sitten kuitenkin käyttäjälle ehkä historian helpoimman modauksen.
väität että usb liitännäinen mikropiiri (ei mikään muistitikku) sekä softan kovolle asennus on helpompaa kuin pysähtyneen ps2 levyn vaihtaminen?


Unohtui äskeisestä: Minä ainakin väitän. Nuo PS2:n swaptrickit eivät ole hirveän kivoja suorittaa niillä vanhoilla paksuilla malleilla ellei vaihda siihen sellaista "fliptop"-koteloa. Uudessakin pitää viritellä levyluukkutunnistin luulemaan, että luukku on koko ajan kiinni. Tässä sen sijaan tökätään vain USB-tikku (jonka voit tilata valmiiksi rakennettuna) porttiin kiinni ja homma toimii.

Jos tuo 150 dollarin hinta hirvittää, niin tiedoksi, että aika moni on tuon tikun toimintaperiaatteen jo selvittänyt. Ihan näinä päivinä myyntiin tulee useampiakin huomattavasti halvempia kaupallisia klooneja ja en ihmettelisi jos puolen vuoden sisään ollaan siinä tilanteessa että noita voi tilailla jostain tyyliin DealExtremestä hintaan 5 dollaria. Myös epäkaupallisessa homebrew-skenessä tikku on jo "reversattu" ja piakkoin Internetistä tulee saamaan valmiita koodinpätkiä mikrokontrollereille joilla kuka tahansa virittelyhaluisempi voi itse rakentaa oman "jailbreak"-tikkunsa. Tämä softa tulee vieläpä olemaan alkuperäistä PS Jailbreakia parempi, sillä luvassa on ainakin tuki vanhoille käyttisversioille pelkän 3.41:n sijaan. Jos jollain on vielä PS3:ssaan virallinen Other OS -tuki tallella (tai ne hienommat vanhat käynnistysruudut ;-) niin senkin voi siis säilyttää.

Myös joitakin matkapuhelimia ja esim. haksattua PSP:tä PS3:n USB-portteihin kytkettynä saattaa lähitulevaisuudessa olla mahdollista käyttää PS3-haksaimena.
lainaa
icmet

13.11.2010 klo 15.05

tämähän modaus vaan siivittää ps3 konsolin myyntiä ja tulee nostamaan sen kärki konsoliksi liekö sony itse järjestänyt koko modauksen koska tietävät vanhoista konsoleista että sellainen mahdollisuus vaan edistää myyntiä, eikä ennenkään alkuperäisiä pelejä lakattu ostamasta kyllä niitä ostetaan kuten ennennkin vaikka monella modattu pelikone olikin. kyse on vaan siitä että köyhälle ei haluta antaa mitään vaikka rahallinen tappio olisi miljoonia se on periaate se
lainaa

V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova