New York Times teilasi Alan Waken
Yksi maailman arvostetuimmista sanomalehdistä, The New York Times, on kääntänyt kritiikkiruuvin tiukalle arvostellessaan suomalaisen Alan Waken otsikolla "Peli joka luulee olevansa karmiva tv-draama".
Tässä muutama ote:
- "Alan Wakea pelatessani vastaan tuli hyviä ideoita, jotka tukahdutettiin äimistyttävän niukalla ja mielikuvituksettomalla pelisuunnittelulla sekä hävettävän persoonattomalla ja mekaanisella tarinankerronnalla"
- "Alan Wake kutsuu itseään psykologiseksi toimintatrilleriksi, mutta siitä puuttuu sekä psykologiaa että toimintaa"
- "Alan Waken juoni on kauhu- ja jännityskliseiden sekasotku."
- "Heavy Rain saa viiteen minuuttiin enemmän tunnelatausta kuin Alan Wake 10-12 tuntiin"
New York Times kuitenkin uskoo vahvasti siihen, että kakkososassa puutteet korjataan, niinkuin kävi aiemmin Unchartedin ja Assassin's Creedin kanssa.
Alan Waken arvostelujen keskiarvo Metacriticissä on 82.
Keskustelut (52 viestiä)
20.05.2010 klo 20.46
20.05.2010 klo 20.48
20.05.2010 klo 20.57
Rekisteröitynyt 02.11.2008
20.05.2010 klo 20.58
20.05.2010 klo 21.02
20.05.2010 klo 21.02
20.05.2010 klo 21.08
- "Alan Wake kutsuu itseään psykologiseksi toimintatrilleriksi, mutta siitä puuttuu sekä psykologiaa että toimintaa"
- "Alan Waken juoni on kauhu- ja jännityskliseiden sekasotku."
- "Heavy Rain saa viiteen minuuttiin enemmän tunnelatausta kuin Alan Wake 10-12 tuntiin"
Kumma kyllä minulle tuli samanlaisia tuntemuksia kun pelasin tätä
20.05.2010 klo 21.23
90% ajasta ammutaan metsässä "mörköjä" eikä metsästä pääse millään pois tai kun pääsee niin kohta ollaan takaisin. Pelimekaniikka ei kehity yhtään alun jälkeen ja koko ajan juostana kohti jotain valmiiksi määritettyä kohdetta - ei pysty oikeasti seikkailemaan minnekään.
Iltalehden mukaan ehdokas vuoden peliksi... salli mun nauraa.
20.05.2010 klo 21.30
20.05.2010 klo 21.31
20.05.2010 klo 21.36
20.05.2010 klo 21.43
Rekisteröitynyt 15.09.2008
20.05.2010 klo 21.45
Kutsuuhan jotkut itseään arvostelijoiksikin...
Tästä tulee lähinnä mieleen, olikohan Turun Sanomien Mato Valtosen näkönen "elokuva-arvostelija", jonka mielestä vain taide-elokuvat ansaitsevat yli 2 tähteä..
20.05.2010 klo 21.46
Ei Suomessa osata... mitään.
Noh noh aika karua tekstiä yhden hieman epäonnistuneen pelin takia.. Älä unohda Remedyn aiempia tuotoksia. Max Paynet olivat hyviä viihdepläjäyksiä ja toivat jotain uutta ja innovatiivista peligenreen. Taisivat molemmat saada vielä hyvät pisteetkin.
20.05.2010 klo 22.06
-niin kotimaiset arvostelijat, kuin jotkut pelaajatkin!
20.05.2010 klo 22.09
20.05.2010 klo 22.20
Jaa tästä ei sitten tullutkaan sitä "jumalpeliä" jota jokainen xbotti kilju kurkku suorana jokaiselle plegepojalle viimeiset pari vuotta.. Oliskohan xbotit väärässä jossain muussakin asiassa?
20.05.2010 klo 22.26
Rekisteröitynyt 15.09.2008
20.05.2010 klo 22.31
Ei Suomessa osata... mitään.
Noh noh aika karua tekstiä yhden hieman epäonnistuneen pelin takia.. Älä unohda Remedyn aiempia tuotoksia. Max Paynet olivat hyviä viihdepläjäyksiä ja toivat jotain uutta ja innovatiivista peligenreen. Taisivat molemmat saada vielä hyvät pisteetkin.
Mitä nyt vähän seurannu kaverin tota pelaamista, niin en nyt väittäisi pelin epäonnistuneen.. Jos tätä peliä olis tehty 3 vuotta ja lopputulos ois sama, ni pisteitä olis ollu enemmän. Ihmeellistä miten peleiltä odotetaan aina enemmän jos sitä tehdään pidempään ja vaikka tulis ihan hyvä, ni sitte "se on ihan paska", koska siltä odotetaan jotain ihan ihmeellisyyksiä.. Ihmisissä on vikaa.
20.05.2010 klo 22.42
Mitä vikaa on Unchartedissa??
Melkein kaikki aina tarinasta räiskimiseen, kakkonenkin paransi näitä vain hitusen
20.05.2010 klo 22.58
20.05.2010 klo 23.12
Rekisteröitynyt 18.09.2008
20.05.2010 klo 23.35
Rekisteröitynyt 28.07.2009
20.05.2010 klo 23.44
Tiedämme, että te Xbox-miehet olette hieman loukkaantuneet tästä. NYTimesin arvostelijoilla on vielä hampaat tallella mikä on ihan hyvä asia. Peliarvostelijoiden yleinen taso laski paljon 90-luvun jälkeen ja nykyään melkein kaikki suuret nimikkeet saavat automaattisesti hyviä pisteitä. Me kaikki tiedämme, että GTA4 ei ole itse täydellisyys tai CoD6 ansaitse paikkaansa tilastojen kärjissä.
Ja Playstation-toverini, älkää olko vahingoniloisia. Se iskee vielä takaisin jotain päivänä. Sitä paitsi tuollainen käyttäytyminen on vain perseestä.
Alan Wake on hieno peli vaikka se vähän itseään toistaakin. Suurin osa Waken design-ongelmista liittyy siihen, että siitä yritettiin leipoa sandbox-peliä, mutta sitten mentiinkin takaisin päin vähän perinteisempään menoon.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
20.05.2010 klo 23.47
Rekisteröitynyt 01.06.2007
21.05.2010 klo 01.21
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.05.2010 klo 01.21
Jännitys- ja kauhukliseitä en pannut pahakseni yhtään, ne olivat oikein mukavia, ja yleisesti pidin juonesta. Hieman jälkeenpäin tuntui, että pelissä oli vähän hukattu toiminnan, valon/varjon sekä tutkimisen potentiaali.
21.05.2010 klo 01.46
Alan Wake on hieno peli vaikka se vähän itseään toistaakin. Suurin osa Waken design-ongelmista liittyy siihen, että siitä yritettiin leipoa sandbox-peliä, mutta sitten mentiinkin takaisin päin vähän perinteisempään menoon.
Oletko aivan varma, että olet pelannut alan wakea? Siis ihan pelannuyt, etkä testannut.
21.05.2010 klo 01.50
Alan Wake on hieno peli vaikka se vähän itseään toistaakin. Suurin osa Waken design-ongelmista liittyy siihen, että siitä yritettiin leipoa sandbox-peliä, mutta sitten mentiinkin takaisin päin vähän perinteisempään menoon.
Oletko aivan varma, että olet pelannut alan wakea? Siis ihan pelannuyt, etkä testannut.
Vuoden 2005 trailerin mukaan Alan Waken piti olla sekoitus Twin Peaksi, Silent Hilliä sekä GTA:ta. Alunperinhän Bright Fallsin olla vapaampi kulkea ja tutkia, itseäni ei haittaa vaikka muutettiinkin lineaarisemmaksi. Kauhupeli kuitenkin kyseessä.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
21.05.2010 klo 02.21
21.05.2010 klo 07.32
21.05.2010 klo 08.37
Peliä hypetettiin yhtä paljon kuin Jeesuksen tulemista, jopa arvostelijat sortuivat samaan.
Keskinkertainen action pläjäys.
21.05.2010 klo 08.42
Miksi ihmeessä pitää verrata heavy rainiin? Ei niissä ole mitään samaa ja jokainen, joka niin tekee, on idiootti.
Pelattavuus ja Genre ovat erilaisia, mutta AW on mainostettu ja hypetetty Psykologiseksi Trilleriksi, hyvällä juonella jne.
Tätä Heavy Rainilla oli, Alanilla ei.
Rekisteröitynyt 13.03.2009
21.05.2010 klo 09.04
Siinä olen samaa mieltä että kakkososa mitä todennäköisimmin tulee räjäyttämään pankin kuten juurin Unchartedin kanssa kävi, kunhan ne muutamat pikkuongelmat saadaan viilattua kuntoon.
21.05.2010 klo 09.51
Veikkaisin, että aika paljon riippuu pelaajasta ja hänen taustoistaan kuinka hyvin hän kykenee asettumaan Alan Waken saappaisiin. Löytyykö elämästä tarpeeksi yhtymäkohtia että tapahtumiin ja tunnelmiin voi samaistua jne.
P.S. V2 sortaa nimiä, jotka ovat kaksiosaisia :P
Rekisteröitynyt 26.09.2007
21.05.2010 klo 09.51
Ja mielestäni kritiikkiruuvi saisi olla muillakin arvostelijoilla vähän tiukemmassa. Annetaan samantein tyyliin täysiä pisteitä vähänkin hypetetymmälle pelille t, no, ehkäpä NY Timesin peliarvostelijoita ei lahjota millään tavalla.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
21.05.2010 klo 11.41
Olen yllä varmaan ainoa jonka mielestä uncharted 2 oli huonompi kuin ensimmäinen osa. Grafisesti nätimpi kyllä mutta muuten huonompi.
En minäkään ymmärrä miksi jotkut pitää Uncharted 2:sta selvästi ekaa osaa parempana. Uncharted 2 oli joiltain osa-alueilta hivenen parempi, mutta samalla myös kärsi rankasta hollywood -käsittelystä, jonka vuoksi peliä ei jaksanut tahkoa enää uudestaan läpi. Ekan osan pelasin 4 kertaa läpi.
21.05.2010 klo 11.44
hyvä peliTEOLLISUUDEN tulos
kannattaa ennemmin odotella hyviä "indie"-pelejä ku näitä massoille myytäviä :P
esim. www.infinity-universe.com :D
Rekisteröitynyt 13.03.2009
21.05.2010 klo 13.17
Olen yllä varmaan ainoa jonka mielestä uncharted 2 oli huonompi kuin ensimmäinen osa. Grafisesti nätimpi kyllä mutta muuten huonompi.
Ja mielestäni kritiikkiruuvi saisi olla muillakin arvostelijoilla vähän tiukemmassa. Annetaan samantein tyyliin täysiä pisteitä vähänkin hypetetymmälle pelille t, no, ehkäpä NY Timesin peliarvostelijoita ei lahjota millään tavalla.
21.05.2010 klo 13.31
22.05.2010 klo 15.00
http://www.msxbox-world.com/xbox360/news/article/12302/Al
Rekisteröitynyt 18.04.2010
23.05.2010 klo 00.52
Ei nyt tuosta kannata välittää. Kuka lukisi New York Timesia vain peliarvosteluiden vuoksi? Toisaalta lukijakunta on kyllä aika suuri...
Jenkit on vaan kateellisia kun muutkin osaa tehdä hyviä ja pienemmällä tiimillä :)
Rekisteröitynyt 18.04.2010
23.05.2010 klo 00.53
Kateellisia jenkkejä taas asialla. Ilmeisesti Sony on voidellut heidät likaisilla heavy rain rahoillaan.
Ja mitä toi tarkoittaa?????
Rekisteröitynyt 18.04.2010
23.05.2010 klo 00.55
-en ole pelannut kyseistä peliä, mutta varmaankin ainakin jonkinverran saatetaan täällä katsoa peliä sinivalkoisten-linssien läpi!
-niin kotimaiset arvostelijat, kuin jotkut pelaajatkin!
Niin...
Rekisteröitynyt 18.04.2010
23.05.2010 klo 01.02
Itselleni taas peli iski hemmetin lujaa. Ymmärrän kyllä jos jotkut ovat katkeria, että pelistä tehtiin lineaarisempi, mutta mielestäni se on ainut oikea tapa tälläisessä tarinapohjaisessa pelissä. Vai olisiko Heavy rain ollut hyvä sandboxina?
Ja minun muistaaksesi jos joku hahmo kuolee tai kaikki kuolee niin heavy rain jatkaa vain eteenpäin eikä siinä (arvosteluiden mukaan) tule game over tilannetta ( Jos se on totta) niin silloinhan se ei oo mikään psykologinen trilleri tai kauhutoiminta peli vai onko??? aika typerää pitää heavy rainiä ja Alan Wakeä samalla tasolla kun toinen on joku hemmetin (hyvä) interaktiivinen elokuva (heavy rain)
23.05.2010 klo 18.45
23.05.2010 klo 19.06
23.05.2010 klo 19.52
Heavy Rain 87
Alan Wake 83
23.05.2010 klo 22.35
http://www.destructoid.com/fact-ps3-fanboys-are-the-worst
23.05.2010 klo 22.37
Halo 3 94
KZ2 91
24.05.2010 klo 18.48
Vain idiootti perustaa mielipiteensä johonkin metacriticin keskiarvoon.
24.05.2010 klo 21.17
Aluksi tuohon samojen vihulaisten listimiseen meinasi puutua, mutta onneksi pidemmällä päästän jo sieltä metiköstä vähän muuallekin. Mutta, mutta. Up in the ass of Timo. Kaikesta ei tartte tykätä pelikokemuksen, sen puutteen tai edes periaatteen vuoksi. Ugh.