Tuorein sisältö

Natalia ei saa kuvata, PS Move ei kainostele

09.05.2010 klo 13.00 | Luettu: 43872 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Develop-Online kertoo erikoisesta rajoituksesta, jonka Microsoft on asettanut E3-messujen ennakkotilaisuuteensa. Tilaisuus on 'teknologiavapaa', eli yleisöllä ei saa olla kameroita. Sonylla on taas päinvastainen suhtautumistapa:

"Olemme Moven kanssa hyvin maanläheisiä, emme ole ujoja kameralle. Näytämme joukon pelejä, jotka esittelevät Move-kokemuksien laaja-alaisuutta eikä meillä ole mitään sitä vastaan että ihmiset näkevät Moven ja tallentavat näkemänsä", kertoi Sonyn edustaja.

Onko Microsoftilla sitten jokin yllätys, jota ei saa ennakkoon paljastaa... vai mistä on kyse?

V2.fi | Manu Pärssinen
< Heavenly Swordin tek... Wii Party on kuin Ma... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (58 viestiä)

homppi

09.05.2010 klo 13.20

Natal = Muhammed
lainaa
VSE

09.05.2010 klo 13.21

Veikkaan että Natalista on joku munasillaan-edition näytillä ja esittelyssä pelivuorossa on "helikopteri".
lainaa
plegenpuolesta

09.05.2010 klo 13.23

Micro$oftin yllätys: Natal 2
Sonyn yllätys: PS3-move launch price 20$

Simple?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

09.05.2010 klo 13.25

Ihan siitä on kyse, että Natal ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia. Ainakaan vielä, ja Microsoft ei halua, että munauksia tapahtuu toistaiseksi heikosti toimivan ja keskeneräisen Natalin kanssa joita myöhemmin voitaisiin käyttää heitä vastaan. He oppivat tämän läksyn Windows Vistan puheentunnistustoimintoja demotessaan aikoinaan... Natal ei kuitenkaan ole vielä valmistuote eikä tule sellainen olemaankaan vielä vähään aikaan. Tästä saa sellaisen käsityksen helposti.

Sony vaikuttaa vähän turhan itsevarmalta taas Moven kanssa. Kaipa se taas sitten toimii niin kuin sen pitääkin ja on jo täysin valmis tuote.
lainaa
asd

09.05.2010 klo 13.33

Dekonega kirjoitti:
Ihan siitä on kyse, että Natal ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia. Ainakaan vielä, ja Microsoft ei halua, että munauksia tapahtuu toistaiseksi heikosti toimivan ja keskeneräisen Natalin kanssa joita myöhemmin voitaisiin käyttää heitä vastaan. He oppivat tämän läksyn Windows Vistan puheentunnistustoimintoja demotessaan aikoinaan... Natal ei kuitenkaan ole vielä valmistuote eikä tule sellainen olemaankaan vielä vähään aikaan. Tästä saa sellaisen käsityksen helposti.

Sony vaikuttaa vähän turhan itsevarmalta taas Moven kanssa. Kaipa se taas sitten toimii niin kuin sen pitääkin ja on jo täysin valmis tuote.


Hyvin yritetty olla puolueeton.
lainaa
Mielestäniasiaa

09.05.2010 klo 13.59

Dekonegan analyysi kuulosta jotakuinkin siltä mihin itsekkin päädyin. Jotain tässä nyt peitellään ja veikkaan, että se on juurikin sitä mitä Natalista on lupailtu, mikä ei sitten oikeasti toiminutkaan/toteutunut.

Sony taas näyttää olevan todella varma suunnastaan ja tuotteen toimivuudesta. Sonylle tekisi myös ihan hyvää saada Eurooppa/USA käyttäjät taas vakuuttumaan toimistaan Linux päivitiyksen jälkeen. Monen silmissä Sonyn uskottavuus firmana ja lupauksien pitäjänä on laskenut ellei jopa menetetty.

Mutta eipä siinä mitään. Tuskin kumpakaan, Natalia tai Movea tulee omaan huusholliini. Sen verran kuitenkin on molempia kohtaan epäilyjä. Natalin en odota edes toimivan, niin kuin on mainostettu ja Sonylta en odota mitään pankkia räjäyttävää ja innovatiivista Movelle.
lainaa
OtetaanEazysti

09.05.2010 klo 14.06

Ennakkotilaisuus missä ei saa olla omia kameroita yms. mukana? SHOCKING!!! Jos muistatte niin Natalia on demottu lehdistölle suljettujen ovien takana jo vuoden päivät erinäisissä tapahtumissa ja jopa telkkarissa vempele on vilahtanut. Toistaseksi palaute on ollut suht positiviista, tosin pientä viivettä hahmon ja pelaajan välillä on, ja liikkeet eivät aina mene yksiin. Mutta nämäkin ovat asioita, and i "quote": "jotka korjaamme julkaisuun mennessä blaa blaa blaa seli seli". Mikään tässä maailmassa nyt ei ole täydellistä paitsi promoottorin myyntipuhe :D

Sony taas ei ujostele kameroita koska heidän tuotteen "grand showing" on jo tehty, ja kansa on päässyt vempelettä testaamaan. Tämän vuoden E3 messuilla sitten on Natalin vuoro esittäytyä rahvaan parissa.

"Ihan siitä on kyse, että Natal ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia." Dekonega, god among men.

Olen varmaan väärässä sillä minäpoika en ole Dekonegan tavoin ollut kehittämässä Natalia tai edes testannut sen toimivuutta että pystyisin heittään noinkin kovia faktoja pöytään :( - joudun vain tyytymään siihen mitä olen lukenut...*kuolevaisen kyynel*

Oli miten oli, molemmat vempeleet ovat tervetulleita markkinoille. Laaav and piiiis
lainaa
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

09.05.2010 klo 14.14

Onko Natalissa joku vialla, vai miksi sitä ei saisi kuvata. Sony taas näyttää uskovan Moven voimaan. Arc olisi ollut parempi nimi. Mikkisoft näyttä epäröivän...
No oli miten oli toivotaan että muutakin kuin minipelikokoelmia tekevät näille. Moven voisin hankkiakkin, jos tulee joku hyvä peli.
lainaa
OtetaanEazysti

09.05.2010 klo 14.15

Sonyn Move: Wii 3.0, varmasti toimivampi, tarkempi ja pelaajaystävällisempi kuin Natal. Fyysinen ohjain on aina fyysinen ohjain. Me likey. Sitäpaitsi vihdoinkin päästään näkemään kunnon fysiikoilla ja graafisella loistolla tehtyjä fps-miekka-yritelmiä.

Natal: Astetta mielenkiintoisempi joskin helkutisti epävarmempi tuotteena ja ideana (ehkä E3 viimein valaisee paremmin). Heiluntapelit ja norsun maalaus ei kiinnosta, mutta pienenä extra mausteena ns. "normi" peleihin saattaisi toimia. (jos toimii)
lainaa
mnfdhdsghdhd

09.05.2010 klo 14.17

Applen matkimista
lainaa
omena

09.05.2010 klo 14.50

^ Paitsi, että Applen tilaisuuksissa kaikki muu on sallittua paitsi videokuvaaminen.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

09.05.2010 klo 15.11

OtetaanEazysti kirjoitti:
joudun vain tyytymään siihen mitä olen lukenut...*kuolevaisen kyynel*
Epäile kaikkea ja kaikkia tiedon osasia järjestelmällisesti ja älä usko lukemaasi. Teksti on kuitenkin manipuloitu jonkin tahi jonkun edun saajan tahdon mukaiseksi. Myöskään kaikki mitä näet ei välttämättä ole totta. Etsi yhteisiä tekijöitä. Jaa kaikki epäoleellinen, mitä jää jäljelle on totuus tai ainakin osa sitä. Oli se sitten kuinka typerä tahansa. ;)
lainaa
Make

09.05.2010 klo 15.47

Taitaa M$ itsekin tietää, että Natal tulee floppaamaan.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

09.05.2010 klo 15.54

Dekonega kirjoitti:
Ihan siitä on kyse, että Natal ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia. Ainakaan vielä, ja Microsoft ei halua, että munauksia tapahtuu toistaiseksi heikosti toimivan ja keskeneräisen Natalin kanssa joita myöhemmin voitaisiin käyttää heitä vastaan. He oppivat tämän läksyn Windows Vistan puheentunnistustoimintoja demotessaan aikoinaan... Natal ei kuitenkaan ole vielä valmistuote eikä tule sellainen olemaankaan vielä vähään aikaan. Tästä saa sellaisen käsityksen helposti.

Pelkäävät että käy samalla tavalla kuin viime E3:lla. "Bam there it is!":D
lainaa
OtetaanEazysti

09.05.2010 klo 16.58

Dekonega kirjoitti:
OtetaanEazysti kirjoitti:
joudun vain tyytymään siihen mitä olen lukenut...*kuolevaisen kyynel*
Epäile kaikkea ja kaikkia tiedon osasia järjestelmällisesti ja älä usko lukemaasi. Teksti on kuitenkin manipuloitu jonkin tahi jonkun edun saajan tahdon mukaiseksi. Myöskään kaikki mitä näet ei välttämättä ole totta. Etsi yhteisiä tekijöitä. Jaa kaikki epäoleellinen, mitä jää jäljelle on totuus tai ainakin osa sitä. Oli se sitten kuinka typerä tahansa. ;)



Nothing is true, everything is permitted ;)
lainaa
BigRedBall

09.05.2010 klo 17.23

OtetaanEazysti kirjoitti:
Natalia on demottu lehdistölle suljettujen ovien takana jo vuoden päivät erinäisissä tapahtumissa ja jopa telkkarissa vempele on vilahtanut. Toistaseksi palaute on ollut suht positiviista, tosin pientä viivettä hahmon ja pelaajan välillä on, ja liikkeet eivät aina mene yksiin.

On niin säälittävä viritelmä sekin Natalin avatareilla toimiva pallopeli, ettei siinä ole edes mitään kuvattavaa. Movella sen sijaan on jo demottu esim. Resident Eviliä, Socom 4:sta, LittleBigPlanetia, Motion Fighteria sekä läjää muita pelejä ja sovelluksia.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

09.05.2010 klo 17.35

BigRedBall kirjoitti:
On niin säälittävä viritelmä sekin Natalin avatareilla toimiva pallopeli, ettei siinä ole edes mitään kuvattavaa.

Onhan Natalilla on demottu Burnouttia ja muutamaa muutakin peliä...
http://www.youtube.com/watch?v=OaYtivpSQMk
http://www.youtube.com/watch?v=e8XP_giUzls
http://www.youtube.com/watch?v=DYuJivFFa-c

Mutta siihen se sitten taitaa jäädäkin. Ajaminen/pyörittäminen näyttää siltä kuin käyttäisit SixAxisista ja pelkästään sen liikeantureita. :P

Edirol:
Natalilla FPS-pelin pelaaminen on helposti tätä...
http://www.youtube.com/watch?v=goLaQJ-7Zrg
lainaa
virtuaaliratti

09.05.2010 klo 17.56

Todellinen fail tuo Burnout natalilla pelattuna :D
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

09.05.2010 klo 18.36

Dekonega kirjoitti:

Mutta siihen se sitten taitaa jäädäkin. Ajaminen/pyörittäminen näyttää siltä kuin käyttäisit SixAxisista ja pelkästään sen liikeantureita. :P

Moni xbotti piti naurettavana Sixaxis -liiketunnistusohjausta ajopeleissä, mutta Natalilla ohjaus on heistä mullistava. Lisäksi Natalissa on suurempi viive kuin sixaxiksessa.
lainaa
Vedetään_stetsonista

09.05.2010 klo 19.52

"Hyvin yritetty olla puolueeton."

Very, very important person. Indeed.
lainaa
EdenistäPS3een

09.05.2010 klo 20.08

Säälittää lukea SDF:n itkuvirsiä ja päästä keksittyjä "syitä" kuvauskiellolle (GeoW 3/Fable 3/Forza 4? Mutku sen on pakko olla rikki!11!!)! Pohjan vetää nämä "SixAxis" -vertaukset, joita tehdään 1.5min kestävien videoiden perusteella ja kaikki tämä perustellaan sillä että osaa käyttää AnxaPediaa..
Voisitte Tagman/Anxa luovuttaa ja myöntää että suuryhtiön 24/7 puoluolustaminen netissä on:
- Säälittävää
- Lapsellista
- Alhaista
Ei muuten haittaisi, mutta teidän konemaiset valheet/liukuhihnavastaukset viittaavat vuosia jatkuneeseen aiovopesuun ja orjamentaliteettiin
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

09.05.2010 klo 21.03

EdenistäPS3een kirjoitti:
Säälittää lukea SDF:n itkuvirsiä ja päästä keksittyjä "syitä" kuvauskiellolle (GeoW 3/Fable 3/Forza 4? Mutku sen on pakko olla rikki!11!!)! Pohjan vetää nämä "SixAxis" -vertaukset, joita tehdään 1.5min kestävien videoiden perusteella ja kaikki tämä perustellaan sillä että osaa käyttää AnxaPediaa..
Voisitte Tagman/Anxa luovuttaa ja myöntää että suuryhtiön 24/7 puoluolustaminen netissä on:
- Säälittävää
- Lapsellista
- Alhaista
Ei muuten haittaisi, mutta teidän konemaiset valheet/liukuhihnavastaukset viittaavat vuosia jatkuneeseen aiovopesuun ja orjamentaliteettiin

Butthurt... http://bit.ly/bK0XBX
lainaa
i30

09.05.2010 klo 22.05

Kyllä se on hieno lukea, kuinka mm. Tagman on jo testannut lopullisen "Natalin" ja sen viiveen + kerennyt vertaamaan sitä oman JUMALAN valmistamaan tuotteeseen.

Oi voi :/
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

09.05.2010 klo 22.21

i30 kirjoitti:
Kyllä se on hieno lukea, kuinka mm. Tagman on jo testannut lopullisen "Natalin" ja sen viiveen + kerennyt vertaamaan sitä oman JUMALAN valmistamaan tuotteeseen.

Oi voi :/

Sodankäynnissä täytyy olla perillä vastapuolen teknologiasta. Meillä täällä SDF:n salaisella tutkimuslaboratoriolla ei levätä laakereilla.

No ei vaiskaan. Natalin tekniikka kuitenkin aiheuttaa suurempaa lagia, kuin sixaxiksella peluu ja monissa videoissa joita olen nähnyt, on viive ollut selvästi silmin erotettavissa. Natalin vahvuudet ovat muhalla kuin ajopeleissä.
lainaa
Epic_fail_cam

09.05.2010 klo 22.27

Dekonega kirjoitti:
Edirol:
Natalilla FPS-pelin pelaaminen on helposti tätä...

Tai tätä :D

http://www.youtube.com/watch?v=h5W7Eu36JYs
lainaa
Jeredk212

Rekisteröitynyt 22.02.2010

10.05.2010 klo 00.34

tagman kirjoitti:

Pelkäävät että käy samalla tavalla kuin viime E3:lla. "Bam there it is!":D

Tulin, Näin, Nauroin :D
lainaa
ManOfSteel

10.05.2010 klo 08.59

Onneksi Natal tulee maksamaan alle 100 euroa. Pitää ostaa. Teknologia kuulostaa mielenkiintoiselta ja Natalilla pystyy tekemään kaiken mitä SOnyn MOvella ja paljon enemmän.
lainaa
So_what

10.05.2010 klo 10.32

Se on vain hyvä, että Movea saa jo kuvata tässä vaiheessa, sehän piti julkaista jo maaliskuussa.
lainaa
ElementZero

10.05.2010 klo 11.26

ManOfSteel kirjoitti:
Natalilla pystyy tekemään kaiken mitä SOnyn MOvella ja paljon enemmän.

Juurikin toisinpäin. Eli Movella pystyy tekemään kaiken minkä Natalilla ja paljon enemmän koska siihen kuuluu fyysisen ohjaimen lisäksi myös se kamera. Natal ei tule soveltumaan kaikkiin peleihin pääasialliseksi ohjaustavaksi (esim. FPS), mutta Move hoitaa homman kotiin.
lainaa
jarvis

10.05.2010 klo 11.52

Kummastipa keikahti PS-väen mielipiteet Nintendo-tyylisen ohjauksen kannattamiseen. Kaipa sen jokainen jo tässä vaiheessa ymmärtää -olisi ainakin suotavaa- mitkä ovat Moven/Wiimoten ja Natalin käytännön erot. Move ei tule aiheuttamaan liikettä markkinoilla, Wiimote teki sen jo.
Natal sen sijaan tulee hämmentämään soppaa rankemminkin.
lainaa
PuolustanSonya

10.05.2010 klo 11.59

"Eli Movella pystyy tekemään kaiken minkä Natalilla ja paljon enemmän koska siihen kuuluu fyysisen ohjaimen lisäksi myös se kamera."

Ai jaa, selvä juttu. Eihän siinä olekaan mitään eroa, että toinen ohjain tunnistaa koko vartalon liikkeet ja toinen valopallon liikkeen. Siinäkään ei vissiin ole eroa, että siinä kun Natalilla tunnistuu 4 ihmistä samaan aikaan, Move on perinteinen yksi ohjain/ihminen.
Mistä ylipäätään keksitte, että Natal tahtoisi tehdä mitään mitä Move? Natal vie ajatuksen jo seuraavaan sukupolveen.
lainaa
ennustajaksi

10.05.2010 klo 11.59

^ kerro meille muillekin mistä ostit kristallipallosi :D
lainaa
ManOfSteel

10.05.2010 klo 12.02

PuolustanSonya kirjoitti:
"Eli Movella pystyy tekemään kaiken minkä Natalilla ja paljon enemmän koska siihen kuuluu fyysisen ohjaimen lisäksi myös se kamera."

Ai jaa, selvä juttu. Eihän siinä olekaan mitään eroa, että toinen ohjain tunnistaa koko vartalon liikkeet ja toinen valopallon liikkeen. Siinäkään ei vissiin ole eroa, että siinä kun Natalilla tunnistuu 4 ihmistä samaan aikaan, Move on perinteinen yksi ohjain/ihminen.
Mistä ylipäätään keksitte, että Natal tahtoisi tehdä mitään mitä Move? Natal vie ajatuksen jo seuraavaan sukupolveen.


Natal tunnistaa kaikki pääruumiinosat, äänen, värit ja muistaakseni vielä naaman lihasten liikkeet. Sitä voi käyttää monta ihmistä samaan aikaan. Move tunnistaa vain yhden pisteen.
lainaa
PuolustanSonya

10.05.2010 klo 12.05

"Natal tunnistaa kaikki pääruumiinosat, äänen, värit ja muistaakseni vielä naaman lihasten liikkeet. Sitä voi käyttää monta ihmistä samaan aikaan. Move tunnistaa vain yhden pisteen."

Tämä on harvinaisen totta, mutta tätä keskustelua värittää silti voimakkaasti se, että Move onnistui paremmin. Ja minä en oikein ymmärrä logiikkaa. Väitän, että jos Natal olisi Sonyn idea, ja Move vastaavasti MS:n, sitä loanheiton määrää MS:n suuntaan olisi vaikea pukea sanoiksi.
lainaa
TheOracle

10.05.2010 klo 12.09

"^ kerro meille muillekin mistä ostit kristallipallosi :D"

Ei kerrota, ei se kannata :D. Pallon selkeistä kuvista huolimatta tulkitsisitte kaiken väärin.
lainaa
olmio

10.05.2010 klo 12.10

jarvis kirjoitti:
Kummastipa keikahti PS-väen mielipiteet Nintendo-tyylisen ohjauksen kannattamiseen.

Ei siinä ohjauksessa mitään vikaa vaan itse konsolissa, jonka tehot ja pelien visuaalinen anti on kuin kymmenen vuoden takaa. Pian voi pelata HD pelejä samalla ohjauksella niin mikäpä siinä.
lainaa
apcva

10.05.2010 klo 12.48

Natalia ei saa kuvata koska kuvat ja videot LAGista leviäisivät Youtubeen.

lainaa
Ei_uutta

10.05.2010 klo 13.02

Movea saa kuvata, koska ei ole enää mitään kuvattavaa...
No, onhan Sonyllakin ollut useasti kuvauskielto. Mm. dualshock 3:a ei saanut kuvata kun se oli ihan ensimmäistä kertaa messuilla esillä.


lainaa
smirre

10.05.2010 klo 13.05

ManOfSteel kirjoitti:
Natal tunnistaa kaikki pääruumiinosat, äänen, värit ja muistaakseni vielä naaman lihasten liikkeet. Sitä voi käyttää monta ihmistä samaan aikaan.

Siitähän se ilo irtoaakin kun pääsee kaverin kanssa pelaamaan Ricochetia ja muita vastaavia kasuaalipelejä. Entäpä esimerkiksi Halo Reach tai Gears of War 3? Molemmat taipuisivat Movella pelattaviksi mutta Natalilla ei.
ManOfSteel kirjoitti:

Move tunnistaa vain yhden pisteen.

Ei pidä paikkaansa. Luuletko tosiaan että PS Eye kamera pystyy seuraamaan ainoastaan sitä Move ohjaimen palloa eikä mitään muuta? PlayStation Eye kameralla pystytään myös toteuttamaan äänikomentoja sekä body, facial ja head tracking tekniikoita jne.
lainaa
RRR

10.05.2010 klo 13.15

Move on ohjauksen uusi tuleminen ja Natal on jälkeenjäänyttä roskaa?
Aika näyttää kumpi onnistuu paremmin olemaan uusi suunnannäyttäjä ohjauksen suhteen.
Näyttäisi yleisesti siltä, ettei Natal pyri korvaamaan padia, vaan tuo uudet Natal-pelit ja padipeleihin Natalia hyödyntäviä ominaisuuksia. Moven suhteen en tiedä mitä Sony ajattelee. Onko tarkoitus korvata padi vai ei. Edessä on tilanteita sarjassamme: temppu, ja kuinka se tehdään.
lainaa
RRR

10.05.2010 klo 13.17

"Ei pidä paikkaansa. Luuletko tosiaan että PS Eye kamera pystyy seuraamaan ainoastaan sitä Move ohjaimen palloa eikä mitään muuta?"

Move-ohjaimen ollessa päällä, seurataan vain ohjaimen valopalloa. PS Eyen rajoitteita.
lainaa
faktat_haltuun

10.05.2010 klo 13.27

RRR kirjoitti:
Move-ohjaimen ollessa päällä, seurataan vain ohjaimen valopalloa. PS Eyen rajoitteita.

"Sony have revealed plans to add facial recognition capabilities to their PlayStation Eye webcam, potentially stealing part of Microsoft’s Project Natal thunder. According to Kish Hirani, Sony Europe’s head of developer services, the functionality will soon be added to the existing hardware, with developer libraries available for games studios so that they don’t need to exert effort specifically coding for the new system.

The technology, says Hirani, will be able to “detect gender and even the age of the face, separate facial features such as the nose, eyes and ears, and even detect whether you’re smiling or not.” It will also work in tandem with the upcoming Sony Motion Controller, with the Eye camera tracking X, Y and Z motion by using the area of the glowing sphere.

The Motion Controller’s own accelerometer will also allow for tracking, even when out of sight of the PlayStation Eye. Sony has also demonstrated the ability of the device to track a players head and their body movements."
lainaa
RRR

10.05.2010 klo 13.38

"faktat_haltuun"
Ok....
Korostaisin sanoja "plans", "will be able" ja sokerina pohjalla "soon"
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

10.05.2010 klo 16.07

ManOfSteel kirjoitti:

Natal tunnistaa kaikki pääruumiinosat, äänen, värit ja muistaakseni vielä naaman lihasten liikkeet. Sitä voi käyttää monta ihmistä samaan aikaan. Move tunnistaa vain yhden pisteen.

Move tunnistaa kyllä ihan samat asiat kuin Natalkin, mutta Natal tunnistaa kehon liikkeet tarkemmin.
lainaa
munagoggeli

10.05.2010 klo 16.20

Project Natal Debunked

http://www.youtube.com/watch?v=6gOVj_I5npA
lainaa
Lyhyet_jäljet

10.05.2010 klo 16.35

"Move tunnistaa kyllä ihan samat asiat kuin Natalkin, mutta Natal tunnistaa kehon liikkeet tarkemmin."

En ole nähnyt vielä yhtään Move-sovellusta, joka tukisi väitettä. On vain olemassa käsitys asiasta. Jotta Move tekisi mitään samaa kuin Natal, tarvitaan aivan erityypin softa ja kamera pyörittämään hoitoa.
Henk.koht. pidän toistaiseksi väitettä valheena.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

10.05.2010 klo 17.27

Lyhyet_jäljet kirjoitti:
"Move tunnistaa kyllä ihan samat asiat kuin Natalkin, mutta Natal tunnistaa kehon liikkeet tarkemmin."

En ole nähnyt vielä yhtään Move-sovellusta, joka tukisi väitettä. On vain olemassa käsitys asiasta. Jotta Move tekisi mitään samaa kuin Natal, tarvitaan aivan erityypin softa ja kamera pyörittämään hoitoa.
Henk.koht. pidän toistaiseksi väitettä valheena.

Jo PS2:n eyetoy:lla oli simppeleitä kehon liikkeitä seuraavia sovelluksia. Sony tarjoaa pelinkehittäjille nyt kunnon softat kasvojen, äänen ja kehon liikkeiden tunnistukseen. PS3:n kasvojen tunnistusta on jo demottu:
http://www.youtube.com/watch?v=58hfb9ZxzK8&feature=relate
http://www.youtube.com/watch?v=FoH1IF5NdSQ

Nuo jututhan onnistuu kameralla kuin kameralla, kunhan vain softat on kunnossa. Natal taas pystyy tekniikkansa ansiosta tunnistamaan kehon liikket tarkemmin ja myös hämärässä.
lainaa
Lyhyet_jäljet

10.05.2010 klo 18.10

"Nuo jututhan onnistuu kameralla kuin kameralla, kunhan vain softat on kunnossa. Natal taas pystyy tekniikkansa ansiosta tunnistamaan kehon liikket tarkemmin ja myös hämärässä."

Tekihän XO:n Live Vision mopokamera kasvotunnistuksen vaikka Tiger Woods pelihahmolle samalla tavalla kuin Eyetoy. Mutta ero on siinä, että Natal tekee 3D tunnistuksen livenä. Vertaat edellisen sukupolven teknologiaa seuraavan sukupolven teknologiaan. Näin se vain on.
Suosittelen, että katsot E3 messut ja näet mihin Natalin teknologialla pystyy. Olet ehkä myös missannut pelintekijöiden innostuksen Natalia kohtaan? Ei se siitä tule, että nyt on hyvä Eyetoy meininki. Mutta lienee sama vaikka vääntäisi rautalankaa loputtomiin, jos ei näe teknologioiden eroja. Osa ymmärtää ennakkoon, loput vasta kun on itse laitteen edessä. Rauhan säilyttämiseksi olen silti kanssasi samaa mieltä, että Natal on ihan sama kuin Eyetoy. Everybody's happy for a while.
lainaa
eioo

10.05.2010 klo 19.05

tagman kirjoitti:

No ei vaiskaan. Natalin tekniikka kuitenkin aiheuttaa suurempaa lagia, kuin sixaxiksella peluu ja monissa videoissa joita olen nähnyt, on viive ollut selvästi silmin erotettavissa. Natalin vahvuudet ovat muhalla kuin ajopeleissä.

Varmasti, mutta on se kuulemma huomattavasti parantunut viime vuoden e3-messuista.

tagman kirjoitti:
Natal taas pystyy tekniikkansa ansiosta tunnistamaan kehon liikket tarkemmin ja myös hämärässä.

Ei taida näkyvän valon määrä rajoittaa liikkeen tunnistusta. Natalissa on oma ir-alueen "valotykki".
lainaa
Sampo_Kemppainen

10.05.2010 klo 19.31

No eikö sitten natalin kylkeen pystyttäisi kehittämään jonkin sorttista ilotikkua, jota voitaisi käyttää vaikka tähtäilyyn.

Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

10.05.2010 klo 20.26

Sampo_Kemppainen kirjoitti:
Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.

Olet vähän myöhässä...

http://www.thesixthaxis.com/2009/09/10/polyphony-confirm-
http://www.gtplanet.net/gran-turismo-5s-head-tracking-exp
http://en.wikipedia.org/wiki/Gran_Turismo_5#Cars_and_trac
lainaa
eioo

10.05.2010 klo 20.45

Dekonega kirjoitti:
Sampo_Kemppainen kirjoitti:
Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.

Olet vähän myöhässä...

[linkit leikattu pois]


Pitääkö tuossa siis pitää ir-ledilippistä päässä (käänteinen versio Wiin liikkeen tunnistuksesta) vai perustuuko tuo kasvojen tunnistukseen? Ensin mainittu kai on nopeampi ja helpompi laskea. Tosin PS3:sta varmaan saa irroitettua laskentatehoa jälkimmäiseenkin helposti.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

10.05.2010 klo 20.55

eioo kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Sampo_Kemppainen kirjoitti:
Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.

Olet vähän myöhässä...
[linkit leikattu pois]

Pitääkö tuossa siis pitää ir-ledilippistä päässä (käänteinen versio Wiin liikkeen tunnistuksesta) vai perustuuko tuo kasvojen tunnistukseen? Ensin mainittu kai on nopeampi ja helpompi laskea. Tosin PS3:sta varmaan saa irroitettua laskentatehoa jälkimmäiseenkin helposti.

Voisit kyllä lukea artikkelit. Ilmeisesti se perustuu kasvojen tunnistukseen. Mitään pantaa ei päässä tarvitse pitää käsittääkseni. Eli käytännössä sama mitä Natalkin tekee. Erot ovat käsittääkseni siinä, että Eye tarvitsee jonkin verran valoa tuohon ja Natal tekisi tuon täysin pimeässäkin.

Minun ydin-kohtana oli vain osoittaa, että Eye:llä voidaan tehdä samanlaista kasvojen tunnistusta kuin Natalillakin. Tekniikkahan loppujen lopuksi PS-alustalla esiintyi ensimmäisen kerran EyeToy-kameran kanssa PS2:lla.

Tuossa "Gran Turismo 5’s “Head Tracking” Explained" artikkelissa kun on videoita mukana niin ekassa on ihan infrapuna-tykki. Lisäksi soppa pyörii PS3:n Gnu/Linuxin päällä. ;)

...Toinen video on ihan Windows-alusta ja TrackIR.
lainaa
Sampo_Kemppainen

10.05.2010 klo 21.33

No sepä kelepaa, että kuitenkin ovat valmistamassa kyseistä kikkaa peleihin, sillä melkolailla tuon jutun takia odottelenkin natalia, kun xboxin satun omistamaan. Wiillään tuo ihan ensinnä toteutettiin tuokin 3d efekti, mutta se tuskin ketään enää kiinnostaa.
lainaa
Sampo_Kemppainen

10.05.2010 klo 21.42

Sampo_Kemppainen kirjoitti:
No sepä kelepaa, että kuitenkin ovat valmistamassa kyseistä kikkaa peleihin, sillä melkolailla tuon jutun takia odottelenkin natalia, kun xboxin satun omistamaan. Wiillään tuo ihan ensinnä toteutettiin tuokin 3d efekti, mutta se tuskin ketään enää kiinnostaa.


Tai en ole ihan varma että wiillä, mutta ainakin konsoleista ihan ensinmäisenä. Tuolta linkin takaa löyty video, mikä esitteli lentelypeliä jossa käytettiin "TrackIR" tekniikkaa, joka on periaatteessa samanlainen kuin nämä konsoleilla nähdyt ideat. En sitten osaa sanoa, että milloin se on kehitetty, mutta innolla odottelen kuitenkin :D
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

11.05.2010 klo 00.42

Ihan ensimmäisenä tämä taidettiin tehdä joskus 90-luvun alussa. Tai ainakin joskus silloin kuulin ensimmäisen kerran, että jossain jenkeissä jengi kehitti liikettä seuraavia järjestelmiä. Pointtina oli, että kun joku astuu ovesta sisään niin kamera pystyy seuraamaan liikkuvaa kohdetta, tunnistamaan henkilön ja ottamaan vastaan salasanan tältä henkilöltä joko _elein_, puhumalla tai naputtamalla koodin.

Edirol:
Koetin etsiä sitä järjestelmää ja en löytänyt nopealla Googlauksella sitä.

Edirol 2:
Tajusin, että tarkoitit tuota 3d-mallin perässä seuraamista... pitäisiköhän mennä nukkumaan... :P
lainaa
migge

Rekisteröitynyt 07.08.2007

16.05.2010 klo 10.54

Tuo kasvojentunnistus ei taida olla kuitenkaan se Natalin pääasiallinen idea. Se missä Natal on edistyksellisempi kuin Nintendon ja Sonyn liikkeentunnistusohjaimet, on se että se tunnistaa koko vartalon liikkeet stereoskooppisesti, eli käytännössä pelaajan sijainti ja asento tunnistetaan kokonaisuudessaan. Tätä ei Sonyn kamera kasvojenseurannalla korvaa.

Natal tuntuu pelaavan muutenkin vähän eri peliä kuin Nintendo ja Sony, joissa tosiaan se fyysinen ohjain on edelleen läsnä. Saattaakin olla että kuntoilupelien uusi tuleminen nähdään Natalilla. Mielenkiintoiset eekolmoset tulossa.
lainaa
Soppamies

16.05.2010 klo 23.57

Asiaa tässä täysin nyt sivuten täyty sanoa että on ollut kyllä mahtava kevät pelien suhteen! Sellaista herkkua puskenut että oksat pois: Darksiders, Bioshock 2, Mass Effect 2, Heavy Rain, God of War 3, Battlefield, Splinter Cell Conviction, Bad Company 2, Alan Wake ja ensi viikolla Red Dead Redemption...Ei voi olla muutakuin tyytyväinen. Hyvähyvähyvähyvä.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova