Natalia ei saa kuvata, PS Move ei kainostele
Develop-Online kertoo erikoisesta rajoituksesta, jonka Microsoft on asettanut E3-messujen ennakkotilaisuuteensa. Tilaisuus on 'teknologiavapaa', eli yleisöllä ei saa olla kameroita. Sonylla on taas päinvastainen suhtautumistapa:
"Olemme Moven kanssa hyvin maanläheisiä, emme ole ujoja kameralle. Näytämme joukon pelejä, jotka esittelevät Move-kokemuksien laaja-alaisuutta eikä meillä ole mitään sitä vastaan että ihmiset näkevät Moven ja tallentavat näkemänsä", kertoi Sonyn edustaja.
Onko Microsoftilla sitten jokin yllätys, jota ei saa ennakkoon paljastaa... vai mistä on kyse?
Keskustelut (58 viestiä)
09.05.2010 klo 13.20
09.05.2010 klo 13.21
09.05.2010 klo 13.23
Sonyn yllätys: PS3-move launch price 20$
Simple?
Rekisteröitynyt 28.07.2009
09.05.2010 klo 13.25
Sony vaikuttaa vähän turhan itsevarmalta taas Moven kanssa. Kaipa se taas sitten toimii niin kuin sen pitääkin ja on jo täysin valmis tuote.
09.05.2010 klo 13.33
Ihan siitä on kyse, että Natal ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia. Ainakaan vielä, ja Microsoft ei halua, että munauksia tapahtuu toistaiseksi heikosti toimivan ja keskeneräisen Natalin kanssa joita myöhemmin voitaisiin käyttää heitä vastaan. He oppivat tämän läksyn Windows Vistan puheentunnistustoimintoja demotessaan aikoinaan... Natal ei kuitenkaan ole vielä valmistuote eikä tule sellainen olemaankaan vielä vähään aikaan. Tästä saa sellaisen käsityksen helposti.
Sony vaikuttaa vähän turhan itsevarmalta taas Moven kanssa. Kaipa se taas sitten toimii niin kuin sen pitääkin ja on jo täysin valmis tuote.
Hyvin yritetty olla puolueeton.
09.05.2010 klo 13.59
Sony taas näyttää olevan todella varma suunnastaan ja tuotteen toimivuudesta. Sonylle tekisi myös ihan hyvää saada Eurooppa/USA käyttäjät taas vakuuttumaan toimistaan Linux päivitiyksen jälkeen. Monen silmissä Sonyn uskottavuus firmana ja lupauksien pitäjänä on laskenut ellei jopa menetetty.
Mutta eipä siinä mitään. Tuskin kumpakaan, Natalia tai Movea tulee omaan huusholliini. Sen verran kuitenkin on molempia kohtaan epäilyjä. Natalin en odota edes toimivan, niin kuin on mainostettu ja Sonylta en odota mitään pankkia räjäyttävää ja innovatiivista Movelle.
09.05.2010 klo 14.06
Sony taas ei ujostele kameroita koska heidän tuotteen "grand showing" on jo tehty, ja kansa on päässyt vempelettä testaamaan. Tämän vuoden E3 messuilla sitten on Natalin vuoro esittäytyä rahvaan parissa.
"Ihan siitä on kyse, että Natal ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia." Dekonega, god among men.
Olen varmaan väärässä sillä minäpoika en ole Dekonegan tavoin ollut kehittämässä Natalia tai edes testannut sen toimivuutta että pystyisin heittään noinkin kovia faktoja pöytään :( - joudun vain tyytymään siihen mitä olen lukenut...*kuolevaisen kyynel*
Oli miten oli, molemmat vempeleet ovat tervetulleita markkinoille. Laaav and piiiis
Rekisteröitynyt 19.04.2010
09.05.2010 klo 14.14
No oli miten oli toivotaan että muutakin kuin minipelikokoelmia tekevät näille. Moven voisin hankkiakkin, jos tulee joku hyvä peli.
09.05.2010 klo 14.15
Natal: Astetta mielenkiintoisempi joskin helkutisti epävarmempi tuotteena ja ideana (ehkä E3 viimein valaisee paremmin). Heiluntapelit ja norsun maalaus ei kiinnosta, mutta pienenä extra mausteena ns. "normi" peleihin saattaisi toimia. (jos toimii)
09.05.2010 klo 14.17
09.05.2010 klo 14.50
Rekisteröitynyt 28.07.2009
09.05.2010 klo 15.11
joudun vain tyytymään siihen mitä olen lukenut...*kuolevaisen kyynel*
09.05.2010 klo 15.47
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.05.2010 klo 15.54
Ihan siitä on kyse, että Natal ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia. Ainakaan vielä, ja Microsoft ei halua, että munauksia tapahtuu toistaiseksi heikosti toimivan ja keskeneräisen Natalin kanssa joita myöhemmin voitaisiin käyttää heitä vastaan. He oppivat tämän läksyn Windows Vistan puheentunnistustoimintoja demotessaan aikoinaan... Natal ei kuitenkaan ole vielä valmistuote eikä tule sellainen olemaankaan vielä vähään aikaan. Tästä saa sellaisen käsityksen helposti.
Pelkäävät että käy samalla tavalla kuin viime E3:lla. "Bam there it is!":D
09.05.2010 klo 16.58
joudun vain tyytymään siihen mitä olen lukenut...*kuolevaisen kyynel*
Nothing is true, everything is permitted ;)
09.05.2010 klo 17.23
Natalia on demottu lehdistölle suljettujen ovien takana jo vuoden päivät erinäisissä tapahtumissa ja jopa telkkarissa vempele on vilahtanut. Toistaseksi palaute on ollut suht positiviista, tosin pientä viivettä hahmon ja pelaajan välillä on, ja liikkeet eivät aina mene yksiin.
On niin säälittävä viritelmä sekin Natalin avatareilla toimiva pallopeli, ettei siinä ole edes mitään kuvattavaa. Movella sen sijaan on jo demottu esim. Resident Eviliä, Socom 4:sta, LittleBigPlanetia, Motion Fighteria sekä läjää muita pelejä ja sovelluksia.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
09.05.2010 klo 17.35
On niin säälittävä viritelmä sekin Natalin avatareilla toimiva pallopeli, ettei siinä ole edes mitään kuvattavaa.
Onhan Natalilla on demottu Burnouttia ja muutamaa muutakin peliä...
http://www.youtube.com/watch?v=OaYtivpSQMk
http://www.youtube.com/watch?v=e8XP_giUzls
http://www.youtube.com/watch?v=DYuJivFFa-c
Mutta siihen se sitten taitaa jäädäkin. Ajaminen/pyörittäminen näyttää siltä kuin käyttäisit SixAxisista ja pelkästään sen liikeantureita. :P
Edirol:
Natalilla FPS-pelin pelaaminen on helposti tätä...
http://www.youtube.com/watch?v=goLaQJ-7Zrg
09.05.2010 klo 17.56
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.05.2010 klo 18.36
Mutta siihen se sitten taitaa jäädäkin. Ajaminen/pyörittäminen näyttää siltä kuin käyttäisit SixAxisista ja pelkästään sen liikeantureita. :P
Moni xbotti piti naurettavana Sixaxis -liiketunnistusohjausta ajopeleissä, mutta Natalilla ohjaus on heistä mullistava. Lisäksi Natalissa on suurempi viive kuin sixaxiksessa.
09.05.2010 klo 19.52
Very, very important person. Indeed.
09.05.2010 klo 20.08
Voisitte Tagman/Anxa luovuttaa ja myöntää että suuryhtiön 24/7 puoluolustaminen netissä on:
- Säälittävää
- Lapsellista
- Alhaista
Ei muuten haittaisi, mutta teidän konemaiset valheet/liukuhihnavastaukset viittaavat vuosia jatkuneeseen aiovopesuun ja orjamentaliteettiin
Rekisteröitynyt 28.07.2009
09.05.2010 klo 21.03
Säälittää lukea SDF:n itkuvirsiä ja päästä keksittyjä "syitä" kuvauskiellolle (GeoW 3/Fable 3/Forza 4? Mutku sen on pakko olla rikki!11!!)! Pohjan vetää nämä "SixAxis" -vertaukset, joita tehdään 1.5min kestävien videoiden perusteella ja kaikki tämä perustellaan sillä että osaa käyttää AnxaPediaa..
Voisitte Tagman/Anxa luovuttaa ja myöntää että suuryhtiön 24/7 puoluolustaminen netissä on:
- Säälittävää
- Lapsellista
- Alhaista
Ei muuten haittaisi, mutta teidän konemaiset valheet/liukuhihnavastaukset viittaavat vuosia jatkuneeseen aiovopesuun ja orjamentaliteettiin
Butthurt... http://bit.ly/bK0XBX
09.05.2010 klo 22.05
Oi voi :/
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.05.2010 klo 22.21
Kyllä se on hieno lukea, kuinka mm. Tagman on jo testannut lopullisen "Natalin" ja sen viiveen + kerennyt vertaamaan sitä oman JUMALAN valmistamaan tuotteeseen.
Oi voi :/
Sodankäynnissä täytyy olla perillä vastapuolen teknologiasta. Meillä täällä SDF:n salaisella tutkimuslaboratoriolla ei levätä laakereilla.
No ei vaiskaan. Natalin tekniikka kuitenkin aiheuttaa suurempaa lagia, kuin sixaxiksella peluu ja monissa videoissa joita olen nähnyt, on viive ollut selvästi silmin erotettavissa. Natalin vahvuudet ovat muhalla kuin ajopeleissä.
09.05.2010 klo 22.27
Edirol:
Natalilla FPS-pelin pelaaminen on helposti tätä...
Tai tätä :D
http://www.youtube.com/watch?v=h5W7Eu36JYs
Rekisteröitynyt 22.02.2010
10.05.2010 klo 00.34
Pelkäävät että käy samalla tavalla kuin viime E3:lla. "Bam there it is!":D
Tulin, Näin, Nauroin :D
10.05.2010 klo 08.59
10.05.2010 klo 10.32
10.05.2010 klo 11.26
Natalilla pystyy tekemään kaiken mitä SOnyn MOvella ja paljon enemmän.
Juurikin toisinpäin. Eli Movella pystyy tekemään kaiken minkä Natalilla ja paljon enemmän koska siihen kuuluu fyysisen ohjaimen lisäksi myös se kamera. Natal ei tule soveltumaan kaikkiin peleihin pääasialliseksi ohjaustavaksi (esim. FPS), mutta Move hoitaa homman kotiin.
10.05.2010 klo 11.52
Natal sen sijaan tulee hämmentämään soppaa rankemminkin.
10.05.2010 klo 11.59
Ai jaa, selvä juttu. Eihän siinä olekaan mitään eroa, että toinen ohjain tunnistaa koko vartalon liikkeet ja toinen valopallon liikkeen. Siinäkään ei vissiin ole eroa, että siinä kun Natalilla tunnistuu 4 ihmistä samaan aikaan, Move on perinteinen yksi ohjain/ihminen.
Mistä ylipäätään keksitte, että Natal tahtoisi tehdä mitään mitä Move? Natal vie ajatuksen jo seuraavaan sukupolveen.
10.05.2010 klo 11.59
10.05.2010 klo 12.02
"Eli Movella pystyy tekemään kaiken minkä Natalilla ja paljon enemmän koska siihen kuuluu fyysisen ohjaimen lisäksi myös se kamera."
Ai jaa, selvä juttu. Eihän siinä olekaan mitään eroa, että toinen ohjain tunnistaa koko vartalon liikkeet ja toinen valopallon liikkeen. Siinäkään ei vissiin ole eroa, että siinä kun Natalilla tunnistuu 4 ihmistä samaan aikaan, Move on perinteinen yksi ohjain/ihminen.
Mistä ylipäätään keksitte, että Natal tahtoisi tehdä mitään mitä Move? Natal vie ajatuksen jo seuraavaan sukupolveen.
Natal tunnistaa kaikki pääruumiinosat, äänen, värit ja muistaakseni vielä naaman lihasten liikkeet. Sitä voi käyttää monta ihmistä samaan aikaan. Move tunnistaa vain yhden pisteen.
10.05.2010 klo 12.05
Tämä on harvinaisen totta, mutta tätä keskustelua värittää silti voimakkaasti se, että Move onnistui paremmin. Ja minä en oikein ymmärrä logiikkaa. Väitän, että jos Natal olisi Sonyn idea, ja Move vastaavasti MS:n, sitä loanheiton määrää MS:n suuntaan olisi vaikea pukea sanoiksi.
10.05.2010 klo 12.09
Ei kerrota, ei se kannata :D. Pallon selkeistä kuvista huolimatta tulkitsisitte kaiken väärin.
10.05.2010 klo 12.10
Kummastipa keikahti PS-väen mielipiteet Nintendo-tyylisen ohjauksen kannattamiseen.
Ei siinä ohjauksessa mitään vikaa vaan itse konsolissa, jonka tehot ja pelien visuaalinen anti on kuin kymmenen vuoden takaa. Pian voi pelata HD pelejä samalla ohjauksella niin mikäpä siinä.
10.05.2010 klo 12.48
10.05.2010 klo 13.02
No, onhan Sonyllakin ollut useasti kuvauskielto. Mm. dualshock 3:a ei saanut kuvata kun se oli ihan ensimmäistä kertaa messuilla esillä.
10.05.2010 klo 13.05
Natal tunnistaa kaikki pääruumiinosat, äänen, värit ja muistaakseni vielä naaman lihasten liikkeet. Sitä voi käyttää monta ihmistä samaan aikaan.
Siitähän se ilo irtoaakin kun pääsee kaverin kanssa pelaamaan Ricochetia ja muita vastaavia kasuaalipelejä. Entäpä esimerkiksi Halo Reach tai Gears of War 3? Molemmat taipuisivat Movella pelattaviksi mutta Natalilla ei.
Move tunnistaa vain yhden pisteen.
Ei pidä paikkaansa. Luuletko tosiaan että PS Eye kamera pystyy seuraamaan ainoastaan sitä Move ohjaimen palloa eikä mitään muuta? PlayStation Eye kameralla pystytään myös toteuttamaan äänikomentoja sekä body, facial ja head tracking tekniikoita jne.
10.05.2010 klo 13.15
Aika näyttää kumpi onnistuu paremmin olemaan uusi suunnannäyttäjä ohjauksen suhteen.
Näyttäisi yleisesti siltä, ettei Natal pyri korvaamaan padia, vaan tuo uudet Natal-pelit ja padipeleihin Natalia hyödyntäviä ominaisuuksia. Moven suhteen en tiedä mitä Sony ajattelee. Onko tarkoitus korvata padi vai ei. Edessä on tilanteita sarjassamme: temppu, ja kuinka se tehdään.
10.05.2010 klo 13.17
Move-ohjaimen ollessa päällä, seurataan vain ohjaimen valopalloa. PS Eyen rajoitteita.
10.05.2010 klo 13.27
Move-ohjaimen ollessa päällä, seurataan vain ohjaimen valopalloa. PS Eyen rajoitteita.
"Sony have revealed plans to add facial recognition capabilities to their PlayStation Eye webcam, potentially stealing part of Microsoft’s Project Natal thunder. According to Kish Hirani, Sony Europe’s head of developer services, the functionality will soon be added to the existing hardware, with developer libraries available for games studios so that they don’t need to exert effort specifically coding for the new system.
The technology, says Hirani, will be able to “detect gender and even the age of the face, separate facial features such as the nose, eyes and ears, and even detect whether you’re smiling or not.” It will also work in tandem with the upcoming Sony Motion Controller, with the Eye camera tracking X, Y and Z motion by using the area of the glowing sphere.
The Motion Controller’s own accelerometer will also allow for tracking, even when out of sight of the PlayStation Eye. Sony has also demonstrated the ability of the device to track a players head and their body movements."
10.05.2010 klo 13.38
Ok....
Korostaisin sanoja "plans", "will be able" ja sokerina pohjalla "soon"
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.05.2010 klo 16.07
Natal tunnistaa kaikki pääruumiinosat, äänen, värit ja muistaakseni vielä naaman lihasten liikkeet. Sitä voi käyttää monta ihmistä samaan aikaan. Move tunnistaa vain yhden pisteen.
Move tunnistaa kyllä ihan samat asiat kuin Natalkin, mutta Natal tunnistaa kehon liikkeet tarkemmin.
10.05.2010 klo 16.20
http://www.youtube.com/watch?v=6gOVj_I5npA
10.05.2010 klo 16.35
En ole nähnyt vielä yhtään Move-sovellusta, joka tukisi väitettä. On vain olemassa käsitys asiasta. Jotta Move tekisi mitään samaa kuin Natal, tarvitaan aivan erityypin softa ja kamera pyörittämään hoitoa.
Henk.koht. pidän toistaiseksi väitettä valheena.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.05.2010 klo 17.27
"Move tunnistaa kyllä ihan samat asiat kuin Natalkin, mutta Natal tunnistaa kehon liikkeet tarkemmin."
En ole nähnyt vielä yhtään Move-sovellusta, joka tukisi väitettä. On vain olemassa käsitys asiasta. Jotta Move tekisi mitään samaa kuin Natal, tarvitaan aivan erityypin softa ja kamera pyörittämään hoitoa.
Henk.koht. pidän toistaiseksi väitettä valheena.
Jo PS2:n eyetoy:lla oli simppeleitä kehon liikkeitä seuraavia sovelluksia. Sony tarjoaa pelinkehittäjille nyt kunnon softat kasvojen, äänen ja kehon liikkeiden tunnistukseen. PS3:n kasvojen tunnistusta on jo demottu:
http://www.youtube.com/watch?v=58hfb9ZxzK8&feature=relate
http://www.youtube.com/watch?v=FoH1IF5NdSQ
Nuo jututhan onnistuu kameralla kuin kameralla, kunhan vain softat on kunnossa. Natal taas pystyy tekniikkansa ansiosta tunnistamaan kehon liikket tarkemmin ja myös hämärässä.
10.05.2010 klo 18.10
Tekihän XO:n Live Vision mopokamera kasvotunnistuksen vaikka Tiger Woods pelihahmolle samalla tavalla kuin Eyetoy. Mutta ero on siinä, että Natal tekee 3D tunnistuksen livenä. Vertaat edellisen sukupolven teknologiaa seuraavan sukupolven teknologiaan. Näin se vain on.
Suosittelen, että katsot E3 messut ja näet mihin Natalin teknologialla pystyy. Olet ehkä myös missannut pelintekijöiden innostuksen Natalia kohtaan? Ei se siitä tule, että nyt on hyvä Eyetoy meininki. Mutta lienee sama vaikka vääntäisi rautalankaa loputtomiin, jos ei näe teknologioiden eroja. Osa ymmärtää ennakkoon, loput vasta kun on itse laitteen edessä. Rauhan säilyttämiseksi olen silti kanssasi samaa mieltä, että Natal on ihan sama kuin Eyetoy. Everybody's happy for a while.
10.05.2010 klo 19.05
No ei vaiskaan. Natalin tekniikka kuitenkin aiheuttaa suurempaa lagia, kuin sixaxiksella peluu ja monissa videoissa joita olen nähnyt, on viive ollut selvästi silmin erotettavissa. Natalin vahvuudet ovat muhalla kuin ajopeleissä.
Varmasti, mutta on se kuulemma huomattavasti parantunut viime vuoden e3-messuista.
Natal taas pystyy tekniikkansa ansiosta tunnistamaan kehon liikket tarkemmin ja myös hämärässä.
Ei taida näkyvän valon määrä rajoittaa liikkeen tunnistusta. Natalissa on oma ir-alueen "valotykki".
10.05.2010 klo 19.31
Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
10.05.2010 klo 20.26
Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.
Olet vähän myöhässä...
http://www.thesixthaxis.com/2009/09/10/polyphony-confirm-
http://www.gtplanet.net/gran-turismo-5s-head-tracking-exp
http://en.wikipedia.org/wiki/Gran_Turismo_5#Cars_and_trac
10.05.2010 klo 20.45
Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.
Olet vähän myöhässä...
[linkit leikattu pois]
Pitääkö tuossa siis pitää ir-ledilippistä päässä (käänteinen versio Wiin liikkeen tunnistuksesta) vai perustuuko tuo kasvojen tunnistukseen? Ensin mainittu kai on nopeampi ja helpompi laskea. Tosin PS3:sta varmaan saa irroitettua laskentatehoa jälkimmäiseenkin helposti.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
10.05.2010 klo 20.55
Toisaalta uson edelleen, että natalin vahvuus voisi olla siinä pään liikkeiden tunnistuksessa, minkä avulla peleihin saataisi 3d efekti.
Olet vähän myöhässä...
[linkit leikattu pois]
Pitääkö tuossa siis pitää ir-ledilippistä päässä (käänteinen versio Wiin liikkeen tunnistuksesta) vai perustuuko tuo kasvojen tunnistukseen? Ensin mainittu kai on nopeampi ja helpompi laskea. Tosin PS3:sta varmaan saa irroitettua laskentatehoa jälkimmäiseenkin helposti.
Voisit kyllä lukea artikkelit. Ilmeisesti se perustuu kasvojen tunnistukseen. Mitään pantaa ei päässä tarvitse pitää käsittääkseni. Eli käytännössä sama mitä Natalkin tekee. Erot ovat käsittääkseni siinä, että Eye tarvitsee jonkin verran valoa tuohon ja Natal tekisi tuon täysin pimeässäkin.
Minun ydin-kohtana oli vain osoittaa, että Eye:llä voidaan tehdä samanlaista kasvojen tunnistusta kuin Natalillakin. Tekniikkahan loppujen lopuksi PS-alustalla esiintyi ensimmäisen kerran EyeToy-kameran kanssa PS2:lla.
Tuossa "Gran Turismo 5’s “Head Tracking” Explained" artikkelissa kun on videoita mukana niin ekassa on ihan infrapuna-tykki. Lisäksi soppa pyörii PS3:n Gnu/Linuxin päällä. ;)
...Toinen video on ihan Windows-alusta ja TrackIR.
10.05.2010 klo 21.33
10.05.2010 klo 21.42
No sepä kelepaa, että kuitenkin ovat valmistamassa kyseistä kikkaa peleihin, sillä melkolailla tuon jutun takia odottelenkin natalia, kun xboxin satun omistamaan. Wiillään tuo ihan ensinnä toteutettiin tuokin 3d efekti, mutta se tuskin ketään enää kiinnostaa.
Tai en ole ihan varma että wiillä, mutta ainakin konsoleista ihan ensinmäisenä. Tuolta linkin takaa löyty video, mikä esitteli lentelypeliä jossa käytettiin "TrackIR" tekniikkaa, joka on periaatteessa samanlainen kuin nämä konsoleilla nähdyt ideat. En sitten osaa sanoa, että milloin se on kehitetty, mutta innolla odottelen kuitenkin :D
Rekisteröitynyt 28.07.2009
11.05.2010 klo 00.42
Edirol:
Koetin etsiä sitä järjestelmää ja en löytänyt nopealla Googlauksella sitä.
Edirol 2:
Tajusin, että tarkoitit tuota 3d-mallin perässä seuraamista... pitäisiköhän mennä nukkumaan... :P
Rekisteröitynyt 07.08.2007
16.05.2010 klo 10.54
Natal tuntuu pelaavan muutenkin vähän eri peliä kuin Nintendo ja Sony, joissa tosiaan se fyysinen ohjain on edelleen läsnä. Saattaakin olla että kuntoilupelien uusi tuleminen nähdään Natalilla. Mielenkiintoiset eekolmoset tulossa.
16.05.2010 klo 23.57
Kirjoita kommentti