Tuorein sisältö

Sony voi päivittää PS3:a kysymättä

23.04.2010 klo 17.00 | Luettu: 32645 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Epäselvä tilanne siitä, onko EU:n asetusten mukaan laillista poistaa Playstation 3:sta 'Install other OS' -ominaisuus on yhä käynnissä, mutta uuden päivityksen mukana tulevat käyttöehdot saattavat viedä pohjan koko kahinalta. Thinq on tarkastellut niitä tavallista tarkemmin ja havainnut, että ehdot antavat Sonylle luvan tai ainakin mahdollisuuden päivittää järjestelmää käyttäjän tietämättä. Näin nekin käyttäjät, jotka pitävät kynsin hampain kiinni PS3-Linuxistaan ja ovat olleet päivittämättä konsoliaan saattavat jonain päivänä havaita, ettei vaihtoehtoista käyttöjärjestelmää enää löydykään. Toki mikäli ei kytke PS3:aan verkkoon, näin ei pääse tapahtumaan.

Muista uusimman päivityksen ominaisuuksista voi lukea täältä.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Skate 2:n hervottovi... Seitsemän minuuttia ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (40 viestiä)

ZiisusChrist

23.04.2010 klo 17.08

Viimeinen Sonyn värkki minkä minä ostan. Kyl on niin epäinhimillinen firma kuin olla ja voi.
lainaa
WareRat

23.04.2010 klo 17.09

Hyvä Sony niin sitä pitää ja linux on muutenkin ihan turha pleikalla :)
lainaa
Aasi-

Rekisteröitynyt 01.07.2009

23.04.2010 klo 17.12

Paska homma. Sonyn etu kusetussoftiin verrattuna oli tuo kohtuu vapaa ps3:n "virittely."
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.04.2010 klo 17.26

Viiden vuoden kuluttua edes tavaraa ei voi enää ostaa omaksi. Voit vain ostaa lisenssin käyttää esim. jääkaappia, ja sitten kun firma päättää, että on aika ostaa uusi jääkaappi, sinun on se myös ostettava...
lainaa
asdasdasdasd

23.04.2010 klo 17.39

mdtrx: oletko sä tosiaan noin pihalla?
lainaa
wololoo

23.04.2010 klo 17.42

asdasdasdasd kirjoitti:
mdtrx: oletko sä tosiaan noin pihalla?

Lähinnä asian ytimessä.
lainaa
JSSP

23.04.2010 klo 17.49

Sen kun sony oivaltaa että pakottaa pelinvalmistajien tästä päivästä eteenpäin lisäämään pelileyille tuon päivityksen niin että itse peliä ei voi pelata ilman että päivität käyttöjärjestelmän. Niinkun microsoftilla on. Pelilevyt siältävät välttämättömät päivitykset käyttöjärjestelmään. Että nekin joilla ei ole mahdollisuutta laittaa konsoliaan verkkoon voivat pelata uusimpia pelejä.
lainaa
realisti

23.04.2010 klo 17.59

Huvittavaa, Sonya yritetään demonisoida, vaikka paljon pahempia yrityksiä on.
lainaa
TT-2k

23.04.2010 klo 18.06

Muuten hyvä juttu, mutta taas on jäänyt taustatyö tekemättä. Samainen pätkä on löytynyt PS3:n EULA:sta jo vuodesta 2006 alkaen, eli mistään uudesta asiasta ei todellakaan ole kyse.

TJEU: http://web.archive.org/web/20061206023303/http://www.scei
lainaa
TT-2k

23.04.2010 klo 18.13

Ja itse asiassa sekä Xbox 360:n (http://www.xbox.com/en-US/legal/LiveTOU.htm
) että Wiin (http://www.nintendo.com/consumer/systems/wii/en_na/privac) EULA:sta löytyy vastaavanlaisia kohtia:

Microsoft may ... (c) upgrade, modify, withdraw, suspend, or discontinue any functionality or feature of the Service, any game or other content available or accessible through the Service, or any hardware or software associated with the Service or with an original Xbox or Xbox 360 console, or personal computer, from time to time without notice, which may involve the automatic download of related software directly to your original Xbox, Xbox 360 console, or personal computer, including software that prevents you from accessing the Service, playing pirated games, or using unauthorized hardware peripheral devices.


&

You understand that the Wii Console specifications and the Wii Network Service are constantly evolving and that we may update or change your Wii Console or the Wii Network Service in whole or in part, without notice to you. Such updates may be required for you to play new Wii games or continue to access the Wii Network Service. We may also upgrade, change, or terminate the Content or game software or may discontinue offering Products without notice to you.
lainaa
Weedos

Rekisteröitynyt 17.02.2010

23.04.2010 klo 18.37

jaa, eipä tuu vaikuttaa mun elämään millään lailla, miks ees linux ps3:een, ku pelaamiseenhan se o tarkotettu
lainaa
askljdhaskjf

23.04.2010 klo 19.00

asdasdasdasd kirjoitti:
mdtrx: oletko sä tosiaan noin pihalla?

on kyllä aivan oikeassa. jos satut omistamaan esim. gh:wt:n (ainoa esimerkki joka tulee mieleen) lukaiseppa EULA:a. tylsyyksissäni yksi päivä aloin lukemaan, ja huomasin että en ole tosiaan "ostanut" ohjaimia, vaan vain ja ainoastaan lisenssin käyttää ja säilyttää niitä, en saa myydä niitä eteenpäin, enkä tietoisesti rikkoa niitä. sama koskee itse peliä
lainaa
realistimpi

23.04.2010 klo 19.23

realisti kirjoitti:
Huvittavaa, Sonya yritetään demonisoida, vaikka paljon pahempia yrityksiä on.

Huvittavaa, että Sonyä pitäisi tässäkin tapauksessa puolustella.
lainaa
Aatu

23.04.2010 klo 19.26

Kyllä Sonyn rinallalla X-box vaikuttaa suorastaan enkeliseltä. Mircosoftia haukutaan syyttäsuotta, vaikka Sony harjoittaa tämänkaltaista sortoa.
lainaa
pöhpyh

23.04.2010 klo 19.37

Juu, vaikka sun pitää maksaa että saat pelata demoja... Todella reilua.
lainaa
Maade

23.04.2010 klo 20.02

Onneksi on sentään PC jolle on aivan turha edes yrittää tuollaisia temppuja. Ja Wii:lläkin on tosiaan tuollainen pykälä ja levyillä löytyy päivitykset jotka "pitää" asentaa että voi peliä pelata. Nuo päivitykset yrittävät parhaansa mukaan poistaa homebrew ohjelmia yms. sälää.

Tosin Wii:ssä asia on hemmetin helppo kiertää jos tietotekniikkaa ymmärtää. Ei muuta kuin modpiiri sisään johon update blocker päälle, softasta NAND kopio talteen ja sitten custom boot2 sisään ja custom cIOS päivitykset sisään. Voila, vekotin on "päivitetty" uusimpaan 4.2 versioon, Wiin kauppapaikka toimii kun uusimman päivityksen jotkin osaset on ajettu sisään ja homebrew softa toimii moitteetta. Gecko:lla pyörii myös importatut pelit aivan kuin ennen 4.2 päivitystä (Jonka piti tappaa import pelien toimivuus).

Muuten suosittelen lämpimästi Castlevania ja Contra ReBirthiä, aivan mahtavia pelejä jotka on oikeasti tehty alkuperäisiä teoksia kunnioittaen. Kun nuo saan hakattua on vuorossa Gradiuksen uudistettu versio.
lainaa
omenaa

Rekisteröitynyt 27.05.2009

23.04.2010 klo 21.17

pöhpyh kirjoitti:
Juu, vaikka sun pitää maksaa että saat pelata demoja... Todella reilua.


Hä? Enpä ole XO:lla maksanut yhdestäkään demosta minkä olen ladannut.
lainaa
Graven

23.04.2010 klo 21.53

Linuxin kautta voit pelata ps3 ware pelejä ... siksipä tästä niin moni kitisee :)
lainaa
Fixd

23.04.2010 klo 22.09

Sony voi kusettaa kuluttajaa silmään kysymättä
lainaa
mauri

Rekisteröitynyt 15.02.2010

23.04.2010 klo 22.38

Graven kirjoitti:
Linuxin kautta voit pelata ps3 ware pelejä ... siksipä tästä niin moni kitisee :)

Afaik sun täytyisi ladata n. 50Gb peli ja polttaa se sitten Blu-Ray levykkeelle, jee.

Itseä ei ainakaan mitenkään tämä haittaa, antaa vaan updateja tulla :D
lainaa
hmmmmmmm1m11

23.04.2010 klo 22.38

Eikös se justiinsa ammuttu alas se orkkisboxin live. Että eiköhän tää perjaatteessa ole sama juttu.
lainaa
Bonfire

24.04.2010 klo 02.07

Eivät päivitä ilman kysymättä. Eikä uusimpien järjestelmä versioiden uudistetut käyttöehdot tee aiemmin tehtyä rötöstä lailliseksi. Siis ensin tehdään rikos, ja sitten laaditaan laki jolla päästään myöhemmin pälkähästä. Varmin keino todellakin on vetää verkkopiuha irti, ettei vahingossakaan asenna uutta päivitystä. Mitä tulee siihen että asentaisivat päivityksen salaa pelilevyltä ei tule myöskään tapahtumaan. Meinaako Sony että kukaan ostaa vialliseen laitteeseen uusia pelejä? Odotellaan kuluttajaviraston kantaa asiaan.
lainaa
EdwinMoses

24.04.2010 klo 06.37

"Eikös se justiinsa ammuttu alas se orkkisboxin live. Että eiköhän tää perjaatteessa ole sama juttu."

Eihän nämä vertailukelpoisia asioita ole edes periaatteessa...Sony poisti asiakkaan koneelta mahdollisesti ostetun käyttöjärjestelmän, MS ei poistanut koneelta mitään. Ehkä vain haluat nähdä nämä samoina asioina, koska kukaan ei halua myöntää Sonyn olevan maailman vittumaisin ja turhin firma.
lainaa
pööpöileväapina

24.04.2010 klo 07.58

Aatu kirjoitti:
Kyllä Sonyn rinallalla X-box vaikuttaa suorastaan enkeliseltä. Mircosoftia haukutaan syyttäsuotta, vaikka Sony harjoittaa tämänkaltaista sortoa.


Maksetaanko sulle, kun sanot noin? Siis jos et nää mitään "pahaa" microsoftin toiminnassa niin kannattaapa tutustua firmaan paremmin. Sony kyllä oikeasti on se pienempi pahe, vaikka ei sekää nyt tietenkään täysin hyväntekeväisyyttä voi olla. Tuohan on ainut TODELLA mitätön miinus mitä Sony on konsoliinsa tehnyt!

Jotenkin tuntuu, että tämä on vaan yksi naurettava syy bottejen taas haukkua ps3:sta :). Nauttikaa nyt vain boxin laajoista ominaisuuksista.

Tuolla sivulla vihjailtiin, että ps3:een on saatu vapautettuun lisää RAM -muistia 3.30 -päivityksen yhteydessä. Saa nähä auttaako tulevaisuuden peleissä. Good for us.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

24.04.2010 klo 08.51

Aavistin tämän scenarion ja kytkin PS3:n GameOS-käyttikseltä verkon pois jo jokin aikaa sitten.

Sony, miksi 3.21?

Graven kirjoitti:
Linuxin kautta voit pelata ps3 ware pelejä...
siksipä tästä niin moni kitisee :)

Ei pidä paikkaansa. Ja jos viestisi oli vitsi niin se oli harvinaisen huono. :(

OtherOS:n läpi on ehkä teoriassa mahdollista murtaa GameOS, mutta siihen on vielä pitkä matka. Ainoastaan OtherOS:n toimintoja rajannut Hypervisor murrettiin ja nyt on mahdollista kirjoittaa ohjelmisto joka ohittaa Hypervisorin ja päästää OtherOSin (esim. Gnu/Linuxin) käsittelemään PS3:n raudan kaikkia osia estoitta.

Hypervisorin poistuessa kuviosta olisi mahdollista tutkia miten PS3:n piraattiestot toimivat laitteen sisällä ja yrittää miettiä strategiaa niiden ohittamiseksi. Lyhyesti ilmaistuna.

Hypervisorin murtamisella tähdättiin siihen, että mm. nVidian 3d-kiihdytin saataisiin käyttöön joka mahdollistaisi compiz-fusion tehosteiden ja muiden hilavitkuttimien pyörittämisen PS3:lla. Sekä ennen kaikkea omien pelien tekemisen käyttämällä koko Sonyn laitteen kapasiteettia ja pelien kuten Quake 3 ja (lähitulevaisuudessa) Doom 3 pyörittämisen laitteella.

Mutta koska suurin osa ei ole murtanut Hypervisoria ohjeiden mukaan ja nVidian piiriä ei ole saatu toimimaan ainoat pelit joita sillä tällä hetkellä käytännössä sujuvasti pelaa ovat erilaisten NES, SNES, Amiga, yms. emulaattorien kirjastot ja Doom.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

24.04.2010 klo 08.58

realistimpi kirjoitti:
realisti kirjoitti:
Huvittavaa, Sonya yritetään demonisoida, vaikka paljon pahempia yrityksiä on.

Huvittavaa, että Sonyä pitäisi tässäkin tapauksessa puolustella.


"SONY" logo käännettynä ylösalaisin ja leikattuna on sama kuin "ANUS"... Joku keksi tuon jo jokin aikaa sitten 4chanin /g/:llä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

24.04.2010 klo 09.48

pööpöileväapina kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Kyllä Sonyn rinallalla X-box vaikuttaa suorastaan enkeliseltä. Mircosoftia haukutaan syyttäsuotta, vaikka Sony harjoittaa tämänkaltaista sortoa.


Maksetaanko sulle, kun sanot noin? Siis jos et nää mitään "pahaa" microsoftin toiminnassa niin kannattaapa tutustua firmaan paremmin. Sony kyllä oikeasti on se pienempi pahe, vaikka ei sekää nyt tietenkään täysin hyväntekeväisyyttä voi olla.

Komppaan täysin. Jos nämä firmat oikeasti tuntee, niin kyllä se Sony pienempi paha on.
lainaa
Aatu

24.04.2010 klo 10.08

Tämä on nyt täysin sama kun myytaisiin auto storeoilla ja vuosi siitä kauppias tulee hakemaan steroet pois ja sanoo, että muutti ehtoja.

Onhan Microsoft häikäilettämösti voittoa tuota yritys. Sen sijaan nämä Sonyn tempaukset ovat aivan käsittämätöntä riistoa ja kuluttajien arvon polkemista.

EI löydy kyllä vastaavaa Microsoftin historiassa.
lainaa
voivoi

24.04.2010 klo 10.25

ketä tuo linuxin poisto edes kiinnosti? koko ohjelma ihan turha pleikalla. ja tässä vaiheessa aletaan hokemaan sitä samaa että "eikö se ole kuluttajan oikeus omistaa se paska kun kerran on PS3 maksanutkin"
lainaa
david

24.04.2010 klo 10.56

EdwinMoses kirjoitti:
Sony poisti asiakkaan koneelta mahdollisesti ostetun käyttöjärjestelmän

PS3:n mukana ei tule valmiiksi asennettuna toista käyttöjärjestelmää ja sitä paitsi Linux on ilmainen käyttöjärjestelmä.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.04.2010 klo 11.29

Dekonega kirjoitti:

"SONY" logo käännettynä ylösalaisin ja leikattuna on sama kuin "ANUS"... Joku keksi tuon jo jokin aikaa sitten 4chanin /g/:llä.


Redrum... Redrum...

Katsopa peiliin Live t-paita päällä. ;)
lainaa
RRR

24.04.2010 klo 11.32

Bonfire kirjoitti:
Varmin keino todellakin on vetää verkkopiuha irti, ettei vahingossakaan asenna uutta päivitystä. Mitä tulee siihen että asentaisivat päivityksen salaa pelilevyltä ei tule myöskään tapahtumaan. Meinaako Sony että kukaan ostaa vialliseen laitteeseen uusia pelejä?

Osta Slim rinnalle niin ei tarvitse uikuttaa täällä päivästä toiseen. Sitten voit pitää linux koneesi päivittämättä ja päivitellä Slim mallia ajan tasalle milloin tahdot.
lainaa
pööpöileväapina

24.04.2010 klo 13.00

voivoi kirjoitti:
ketä tuo linuxin poisto edes kiinnosti? koko ohjelma ihan turha pleikalla. ja tässä vaiheessa aletaan hokemaan sitä samaa että "eikö se ole kuluttajan oikeus omistaa se paska kun kerran on PS3 maksanutkin"


Siis kyllä! Yhdyn kyllä tuohon. Ei Sony omasta mielestäni nyt asiakkaitaan kohden oikein tehnyt, mutta ei tämä nyt sonysta mitään maailman paskinta firmaa tehnyt :O. Toivataan, että tästä päästää sopuun vielä jossain vaiheessa. Itseeni tuo ei koskettanut kun slimmin kerkisin hommaamaan, mutta uskon kyllä niitä käyttäjiä jotka eivät sitä olisi halunneet menettää.

Uudelleen ohjattu proxy estää plegun päivitykset ja pystyy pelaamaan netissä. Ne jotka eivät halua päivittää, mutta käyttää storea ja pelata.... Kannattaa etsiä ne ohjeet käsiin esim. googlesta.
lainaa
Bonfire

24.04.2010 klo 14.26

RRR kirjoitti:
Bonfire kirjoitti:
Varmin keino todellakin on vetää verkkopiuha irti, ettei vahingossakaan asenna uutta päivitystä. Mitä tulee siihen että asentaisivat päivityksen salaa pelilevyltä ei tule myöskään tapahtumaan. Meinaako Sony että kukaan ostaa vialliseen laitteeseen uusia pelejä?

Osta Slim rinnalle niin ei tarvitse uikuttaa täällä päivästä toiseen. Sitten voit pitää linux koneesi päivittämättä ja päivitellä Slim mallia ajan tasalle milloin tahdot.


Kaksi pleikkaria on älytön ja kallis idea. Eka maksoi aikoinaan 459€ ja toinen maksaisi 299€ eli yhteensä 758€. Lopputuloksena yksi toimiva kone. Slimin toimivuudestakaan ei ole takuuta, kun Sony päättää taas päivittää ominaisuuksia. Lienee parasta olla ostamatta mitään Sonya, jossa on verkkoliitäntä mahdollisuus. Verkonpainot tältä erää riittää.
lainaa
Aatu

24.04.2010 klo 14.50

^ Päivitä se konsolisi niin kuin muutkin äläkä viitsi itkeä iso mies!
lainaa
lilly

25.04.2010 klo 08.56

tagman kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Kyllä Sonyn rinallalla X-box vaikuttaa suorastaan enkeliseltä. Mircosoftia haukutaan syyttäsuotta, vaikka Sony harjoittaa tämänkaltaista sortoa.


Maksetaanko sulle, kun sanot noin? Siis jos et nää mitään "pahaa" microsoftin toiminnassa niin kannattaapa tutustua firmaan paremmin. Sony kyllä oikeasti on se pienempi pahe, vaikka ei sekää nyt tietenkään täysin hyväntekeväisyyttä voi olla.

Komppaan täysin. Jos nämä firmat oikeasti tuntee, niin kyllä se Sony pienempi paha on.

Rootkit-Sony. En ole unohtanut.
lainaa
lilly

25.04.2010 klo 08.58

pööpöileväapina kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Kyllä Sonyn rinallalla X-box vaikuttaa suorastaan enkeliseltä. Mircosoftia haukutaan syyttäsuotta, vaikka Sony harjoittaa tämänkaltaista sortoa.


Maksetaanko sulle, kun sanot noin? Siis jos et nää mitään "pahaa" microsoftin toiminnassa niin kannattaapa tutustua firmaan paremmin. Sony kyllä oikeasti on se pienempi pahe, vaikka ei sekää nyt tietenkään täysin hyväntekeväisyyttä voi olla. Tuohan on ainut TODELLA mitätön miinus mitä Sony on konsoliinsa tehnyt!

Jotenkin tuntuu, että tämä on vaan yksi naurettava syy bottejen taas haukkua ps3:sta :). Nauttikaa nyt vain boxin laajoista ominaisuuksista.

Tuolla sivulla vihjailtiin, että ps3:een on saatu vapautettuun lisää RAM -muistia 3.30 -päivityksen yhteydessä. Saa nähä auttaako tulevaisuuden peleissä. Good for us.

Mikä ihme sinut saa puolustamaan Sony Corporationia? Valaise hiukan kun minä en sitä ymmärrä?
lainaa
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

25.04.2010 klo 09.15

Kyllä Sony on pienempi paha, mutta ei mikään hyväntekijä.
Minua ei yhtään haittaa tämä Linuxin poisto. Mitä sillä edes teki ?

Ja ei sitä Microsoftia turhan takia haukuta. Esim. nehän pölli Little Big Planetin Teemamusiikin Xbox mainokseensa. Mutta ei Sonykään mikään "hyvyyden ja reiluuden yritys" ole.

Sanokaa, jos en kuullostanut puolueettomalta. Se oli nimittäin tarkoitus
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

25.04.2010 klo 15.10

david kirjoitti:
EdwinMoses kirjoitti:
Sony poisti asiakkaan koneelta mahdollisesti ostetun käyttöjärjestelmän

PS3:n mukana ei tule valmiiksi asennettuna toista käyttöjärjestelmää ja sitä paitsi Linux on ilmainen käyttöjärjestelmä.

Pikku korjaus. Gnu/Linux on vapaa käyttöjärjestelmä ei ilmainen. Ja ne jotka menivät Sonyn suosittaman YDL:n mukana saattoivat ehkä maksaakin siitä sillä YDL:n Gnu/Linux Cell-jakelu on muistaakseni maksullinen. http://www.fixstars.com/en/products/ydel/

Minä käytän lähinnä OpenSuSea joka on niin ikään ilmainen. Mutta varmaan pitää Gentoo vaihtaa alle jossain vaiheessa optimointi syistä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

25.04.2010 klo 15.13

CubeX kirjoitti:
Minua ei yhtään haittaa tämä Linuxin poisto. Mitä sillä edes teki?

Kaikkea mitä työpöytä Linux/Windows-koneella tekee muutenkin. Kuuntelee musiikkia kun kirjoittaa sähköpostia, on irkissä ja pelaa emulaattoreilla pelejä. Ja sitä rataa...

Suurimmat vain PS3:n tarjoamat hyödyt tulevat sitten siinä kun haluat alkaa tutkimaan moniydin-ohjelmointia Cellin kanssa tai kasvattaa e-penistäsi sillä, että sinulla on palvelin pystyssä PS3:ssa jossa pyörivät kaikki tärkeät jutut ja uname -a antaa vastaukseksi kaikille vierailijoille "Linux localhost 2.6.23-ps3 #1 SMP Wed Dec 19 20:37:25 UTC 2007 ppc64 Cell Broadband Engine, altivec supported GNU/Linux"

Tai sama etäyhteyden läpi:
http://www.edu.lahti.fi/~aaspinen/kuvat/kuvankaappaukset/
http://www.edu.lahti.fi/~aaspinen/kuvat/kuvankaappaukset/

;)

Kyseessä on uniikki toiminto jota et mistään muualta saa yhtä halpaan hintaan.

Edirol: Sori, ethän sinä saa sitä enään mistään edes kovalla rahalla välttämättä koska sen arvoa ei voi mitata rahassa enään.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova