Metal Gear Solidin isä ennustaa konsolien kuolemaa
Reuters kertoo että Metal Gear Solidien isä, pelisuunnitteluguru Hideo Kojima ennustaa konsolien - ja samalla konsolisotien kuolemaa.
"Lähitulevaisuudessa meillä on pelejä, jotka eivät ole riippuvaisia mistään alustasta. Pelaajien pitää saada ottaa pelikokemus mukaansa olohuoneestaan kun he matkustavat - missä ja milloin vaan he haluavatkin pelata. Sen pitäisi olla sama peliohjelma ja sama kokemus", maalailee Kojima.
Kojiman mukaan PSP:lle pelin tekeminen (Metal Gear Solid: Peace Walker) oli jo osa suunnitelmaa antaa hänen kehitystiimilleen kokemusta kannettavista pelikoneista tulevaisuuden visioita varten.
Paikalla olleen Sonyn edustajan mielestä kyseessä on rohkea ennustus ja hän toivoo että Kojima jatkaa eri pelialustoille kehittämistä. Microsoft on testaillut 'alustottamuutta' Xbox Liven yhdistämisessä uusimaan Windows Mobileen, mutta Kojimalla saattaa olla tähtäimessä jotain vieläkin laajempaa.
Keskustelut (22 viestiä)
08.04.2010 klo 11.23
08.04.2010 klo 11.30
Rekisteröitynyt 13.08.2007
08.04.2010 klo 11.36
08.04.2010 klo 11.40
Rekisteröitynyt 26.09.2007
08.04.2010 klo 11.43
Rekisteröitynyt 17.03.2009
08.04.2010 klo 11.46
08.04.2010 klo 13.24
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.
Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.
Rekisteröitynyt 25.11.2009
08.04.2010 klo 15.08
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.
Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.
08.04.2010 klo 15.34
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.
Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.
Sekä halvemmat myöskin siksi, että lehvansa voi ostaa jenkeistä, sillä HD DVD:ssä ei ollut aluekoodauksia.
08.04.2010 klo 15.46
Eikä PS3:lle ole sen jälkeen siltä mitään tullutkaan sen tuskaprojektin jälkeen...
08.04.2010 klo 16.18
08.04.2010 klo 18.33
Rekisteröitynyt 17.03.2009
08.04.2010 klo 18.34
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.
Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.
Ja kaksi eri formaattia. No okei, huono vertaus, kaippa ne olis saatu yhteen soittimeen molemmat. Mutta semmoista konsolia ei tulla näkemään aivan äkkiä, joka toistaisi useamman eri formaatin pelejä.
Tietokoneet yleistyvät runsaasti, puhutaan jo kodin mediacenttereistä (tai jotain muuta hienon kuuloista paskaa) Jokatapauksessa, nuo voisivat korvata eri konsolit.
08.04.2010 klo 18.42
Rekisteröitynyt 04.01.2008
08.04.2010 klo 21.18
Rekisteröitynyt 28.07.2009
08.04.2010 klo 23.07
Valmistajat voisivat kehittää sille esim. omat käyttöliittymänsä ja kaikkea alustan tukemaa toiminnallisuutta ei tarvitsisi käyttää kaikissa laitteissa ja valmistajat voisivat itsekkin lisäillä omia toimintojaan kunhan tällä alustalla olisi tosiaan se tiivis ydinsetti ohjelmoitavia rajapintoja ja laitetukea josta ei poiketa.
Microsoft voisi valmistaa tästä alustasta sellaisen paketin jossa on parempi näytönohjain, mutta huonompi suoritin. Sony sellaisen paketin jossa on tehokkaampi suoritin ja heikompi näytönohjain ja Nintendo tuoda markkinoille laitteen joka kattaa alustan absoluuttiset minimi vaatimukset.
Pelit kasattaisiin vaikka 5 eri profiiliin, Nintendon laitteen ohjelmisto kertoo, että pelin tulee käyttää profiilia 1 joka on heikoin graafiselta laadultaan, Sonyn ja Microsoftin profiilia 4 ja jos itsepäätät kasata sen kaikkein tykeimmän htpc:n sen profiilia voisi säätää ja heittää vaikka sen 5:n sinne sisään. Profiilien määrä voisi kasvaa kun alustan laitteisto edistyy. Esim. profiilit 1-15 ovat tuettuina 10 vuoden kuluttua samalla alustalla. peli ilmoittaa kyljessä toimivansa vaikka profiilien 12-15 laitteissa. eli tarvitset sen suusimman sukupolven laitteen tai jokin uuden osan jotta ohjelmisto huomaa sinulla olevan profiilin 13 laite ja antaa ajaa softan. Pelin pitäisi tukea ainakin 5 eri profiilia täydellisesti.
Tulevaisuudessa kun tekniikka kehittyy ja tulee pienemmäksi voidaan toteuttaa esim. profiilit 1-10 taskukoon laitteissa ja ajaa niissä täsmälleen samaa ohjelmistoa kuin 10 vuotta sitten täysin muokkaamattomana ilman mitään ongelmia.
Ei asetusten säätämistä, ei asennuksia, päivitykset tulevat yhteisen rajapinnanläpi keskuspalvelimelta jolta voisi myös kenties vuokratapelejä tai pelata niitä pelejä käyttäen omaa laitetta päätteenä.
avoimuus takaa, että mikä tahansa syöttöjärjestelmä kelpaa mihin tahansa näistä valmistajien laitteista.
3DO ei ollut huono idea. Se oli vain toteutettu paskasti ja oli kallis ja ohjelmisto tarjonta heikkoa. IBM:n IBM-PC-laitteisto ja Microsoftin DOS ja Windows ohjelmistot ovat esimerkki täydellisestä onnistumisesta tällä saralla.
Tämä on oikeasti juttu joka tuottaisi silkkaa rahaa kaikille ja pelaava kansa olisi niin pirun tyytyväistä sakkia sitten.
Mutta se ylpeys, se ylpeys... ja kuka ryhtyisi moisen riita kapulan haltijaksi ja olisi riittävän puolueeton sen hallitsija? Kuka päättää viimekädessä mitä alustan kanssa tehdään? Kronos on esimerkki tälläisestä foorumista, mutta mitä jos käy kuin Blu-Ray liittoumalle ja se hajoaa ja syntyy kaksi kilpailevaa vastaavaa avointa alustaa?
08.04.2010 klo 23.31
* * * rivikaupalla joutavanpäiväistä roskaa jätetty lainaamatta * * *
Höpön löpön.
09.04.2010 klo 02.21
Mutta se ylpey, se ylpeys... :)
Rekisteröitynyt 04.01.2008
09.04.2010 klo 08.18
tl,bir
Aika sekavan oloinen systeemi, jos nyt pohditaan ihan normaalin kuluttajan kannalta. Ihminen, joka pelaa silloin tällöin huvikseen, eikä ole mikään tekniikan ihmelapsi, tuskin pysyy tällaisten juttujen perässä.
Johonkin eri "profiileihin" jakaminenhan johtaa aika samanlaiseen tilanteeseen, mitä nyt nyt on. Vertaa: 1-10 eri profiilia - 3 eri pelikonsolia. Eikä ole hankala kuvitella vuosittain tulevaa "Nyt X-firmalta uusi profiili 18!" -mainosta. Johtanee siis tilanteeseen, jota elämme nyt. Ainoastaan konsolisota loppuisi, kun profiili 18 nyt vaan on yksinkertaisesti kovempaa rautaa kuin 17. Mutta kuka hyötyy?
Rekisteröitynyt 08.06.2008
09.04.2010 klo 09.27
Rekisteröitynyt 11.10.2007
09.04.2010 klo 12.54
Rekisteröitynyt 28.07.2009
09.04.2010 klo 17.32
Parhaimmillaan homma menee niin, että tätä "pelialusta x":ä myydään usean eri valmistajan kautta ja niissä on ulkoasussa eroa ja niissä on lisätoiminnoissa eroa, mutta ydin setti on sama.
Osat vaikka qwerty:n valmistaman pelilaatikko 2010:n, se tukee 10 profiilin pelejä. kaupassa on pelilaatikko jossa lukee "pelialusta x" ja takana profiilista 6 eteenpäin.
Lyöt levyn himassa sisään ja se on siinä.
...
Profiili 6:n näyttää huonolta, mutta toimii silti erittäin hyvin. Profiili 10:n laitteessa se toimii tismalleen yhtä hyvin, mutta on huomattavasti näyttävämpi tai tuottaa paremman äänen ja toimii korkeammassa kuvakoossa yms.
...
Profiili tarkoittaa enemmän tässä laitteen sukupolvea. Nyt eletään tällä hetkellä seitsemättä sukupolvea, eli käytössä on ns. profiili 7. Ja kaikki profiili 7:n laitteet ovat yhteensopivia kaikkien aikaisempien profiilien kanssa ja kaikki profiili 7:n laitteet ovat myös keskenään yhteensopivia. "pelialusta x" voidaan antaa vaikka tämän alustan nimeksi. Profiili ilmoittaa kuinka tehokasalusta on. Ideana olisi portaaton päivitettävyys aina seuraavalle tasolle.
Jos joitain kiinnostaa kinata, että Super Nintendon pelit ovat parempia kuin Wii:n pelit niin sille tuskin voi tehdä mitään. Mutta eikö se ole sama nykyäänkin? Pointtina tässä on teorioida oikeasti toimivaa järjestelmää joka pistäisi lopun "Xbox rauta on parempaa kuin PS2 rauta" väittelyille kun kaikilla on saman tasoinen rauta käytössä. Tai "nämä yksinoikeuspelit ovat parempia kuin nuo toiset" ja sitä rataa.
Hyötyjinä tässä on pelinkehittäjät, julkaisijat, tuottajat, sijoittajat, ja pelaajat. Pelinkehittäjiltä menee vähemmän rahaa, pienempi kehityskaari ja peli on aina optimaalinen oli laitteen valmistaja kuka hyvänsä. Julkaisijat saavat vähemmän paskaa niskaansa jos yhden pelin toimiminen on parempaa toisella alustalla kuin toisella. Sama koodi, samat binaarit kaikilla alustoilla. Tuottajat voivat keskittyä täysillä tuotteen suunnitteluun ilman alustakohtaisten rajoitteiden huomioon ottamista. Sijoittajilta menee vähemmän rahaa, pelien kehitysajat ovat lyhyemmät. Ja pelaajien lukemattomia hyötyjä tuskin tarvitsee luetella, mutta mainitaan nyt esim. halvempi pelien keskihinta joka seuraa koska kaikki ovat yhdellä alustalla ja kehityskustannukset ovat halvempia (esim. Windows-alusta jonka pelit maksavat 40-50e versus suljetut yksityiset alustat joissa hinnat 50-80e keskihinnan ollessa 60-70e välimaastossa.), luovemmat ja näyttävemmät pelit, enemmän mahdollisuuksia löytää parempia pelejä, alustan ikä on pidempi kuin 10 vuotta, riippumattomuus tuottajasta ja valmistajasta takaa sen, että jos joku valmistaja tekee paskaa "pelialusta x" rautaa niin pelaajat voivat kääntyä toisen valmistajan puoleen ilman pelikokoelman uusintaa (xbox 360 esim. ja rrrod). Tämä tekee yksinoikeuksista lopun sillä sama peli toimii kaikilla alustan laitteistoilla... tämä siis mainitakseni nyt muutamia hyötyjä.
Häviäjiä firmat jotka kääntävät pelejä ja ohjelmistoa alustoilta toisille, sekä yritykset joidenka omat alustat ja brändit kärsivät arvovalta tappion. Ja on hyvin iso syy sille miksi tämä ei tule tapahtumaan, mutta ainahan voi miettiä millainen tilanne voisi olla. :)
Universaali alusta olisi nannaa kaikille, mutta tietenkin silti olisi olemassa vastarannan kiiskejä jotka varmasti haluavat tehdä asiat omalla tavallaan. Kuten Sony ja Microsoft...