Sony osti LittleBigPlanetin tekijät
PSP:lle ja PS3:lle LittleBigPlanetin väsännyt Media Molecule on nyt kokonaisuudessaan Sonyn omistuksessa, joten muilla konsoleilla Sackboyta ei tulla näkemään. Euroopan Playstation-blogi kertoo, että Media Moleculella on työn alla jännittäviä projekteja, joista kuullaan lisää ei-niin-kaukaisessa tulevaisuudessa.
Keskustelut (24 viestiä)
02.03.2010 klo 23.27
Rekisteröitynyt 13.02.2008
02.03.2010 klo 23.42
03.03.2010 klo 00.27
03.03.2010 klo 00.47
Minullakin oli mielikuva, että tämä jo oli täysin Sonyn pelitalo. Nyt heräsi kysymys, miksi he eivät jo paaljon aiemmin tätä ostaneet, kuten vaikkapa kun se LBP:n suosio huomattiin...?
Eipä Microsoftikaan hankkinut Remedyä ennemmin, vaikka Max Payne pelien suosio huomattiinkin vuosia sitten. Vuosia myöhemmin Microsoft vasta studion osti.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
03.03.2010 klo 02.28
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.03.2010 klo 07.15
Minullakin oli mielikuva, että tämä jo oli täysin Sonyn pelitalo. Nyt heräsi kysymys, miksi he eivät jo paaljon aiemmin tätä ostaneet, kuten vaikkapa kun se LBP:n suosio huomattiin...?
Eipä Microsoftikaan hankkinut Remedyä ennemmin, vaikka Max Payne pelien suosio huomattiinkin vuosia sitten. Vuosia myöhemmin Microsoft vasta studion osti.
Ei Microsoft ole ostanut Remedyä, vaan se toimii pelkästään Alan Waken julkaisijana. Remedy on edelleen yksityinen pelitalo.
03.03.2010 klo 09.00
Rekisteröitynyt 13.03.2009
03.03.2010 klo 09.29
Minullakin oli mielikuva, että tämä jo oli täysin Sonyn pelitalo. Nyt heräsi kysymys, miksi he eivät jo paaljon aiemmin tätä ostaneet, kuten vaikkapa kun se LBP:n suosio huomattiin...?
Eipä Microsoftikaan hankkinut Remedyä ennemmin, vaikka Max Payne pelien suosio huomattiinkin vuosia sitten. Vuosia myöhemmin Microsoft vasta studion osti.
Ei Microsoft ole ostanut Remedyä, vaan se toimii pelkästään Alan Waken julkaisijana. Remedy on edelleen yksityinen pelitalo.
Pakko provota joskus. :)
03.03.2010 klo 11.25
Eli loppujen lopuksi aika jaloa toimintaa MS:ilta että jätetään ovet auki jatkoa varten, eikä omi studiota vaan suoraan itselleen. ;) Toisin kun Sony sulkee kaikki portit ja haluaa vaan omalle alustalleen pelejä..
Pakko provota joskus. :)
Provo tai ei, mutta tuossa on totuuden siemen. Hauska, kuinka $ony-leiriläiset aina huutamassa, että MS ostelee studioita, ja sitten $ony tekee ihan samaa. :)
Rekisteröitynyt 28.07.2009
03.03.2010 klo 11.44
Minullakin oli mielikuva, että tämä jo oli täysin Sonyn pelitalo. Nyt heräsi kysymys, miksi he eivät jo paaljon aiemmin tätä ostaneet, kuten vaikkapa kun se LBP:n suosio huomattiin...?
Eipä Microsoftikaan hankkinut Remedyä ennemmin, vaikka Max Payne pelien suosio huomattiinkin vuosia sitten. Vuosia myöhemmin Microsoft vasta studion osti.
Ei Microsoft ole ostanut Remedyä, vaan se toimii pelkästään Alan Waken julkaisijana. Remedy on edelleen yksityinen pelitalo.
Pakko provota joskus. :)
Toisaalta Sony toimii tässä aika reilusti koska he ostavat itselleen lafkan jonka tulevan huippu nimikkeen alustoja ei ole vielä ilmoitettu ja jota ei ole vielä käytännössä edes aloitettu vielä kehittämään tosissaan. He eivät varasta tätä nimikettä keneltäkään koska sitä ei ole vielä edes olemassa tai edes "luvattu" kenellekään. Sony käytännössä maksaa kehityskustannukset olemalla työn antajana tuolle pienemmälle yritykselle. Näin tämän homman pitäisi toimia myös Microsoftin kanssa, mutta...
Jos kyseessä olisi Microsoft, he järjestäisivät asiat tällä tavalla: Vasta kun tämä useammalle alustalle julkistettu nimike X on kerännyt riittävästi huomiota julkistuksen jälkeen, maksetaan kehittäjille tai ostetaan kehittäjä pois pelistä jotta sitä ei julkaista muille kuin Xboxille. Samalla pyydetään kehittäjiä olemaan hiljaa tästä tai heille maksetaan siitä vielä ylimääräistä. Mitäköhän mahtavat ne ihmiset tuntea tai ajatella jotka jo odottivat kyseistä nimikettä omalle alustalleen joille se luvattiin julkistuksen yhteydessä julkaista... Oh, wai... Tätä voitte kysyä esim. Macintosh-käyttäjiltä koskien Haloa tai Windows-käyttäjiltä jotka odottivat ja odottavat yhä Alan Wakea...
Joo, tiedän, bitch upailen tästä koska olen tälläinen moralfag...
Rekisteröitynyt 13.03.2009
03.03.2010 klo 12.38
Minullakin oli mielikuva, että tämä jo oli täysin Sonyn pelitalo. Nyt heräsi kysymys, miksi he eivät jo paaljon aiemmin tätä ostaneet, kuten vaikkapa kun se LBP:n suosio huomattiin...?
Eipä Microsoftikaan hankkinut Remedyä ennemmin, vaikka Max Payne pelien suosio huomattiinkin vuosia sitten. Vuosia myöhemmin Microsoft vasta studion osti.
Ei Microsoft ole ostanut Remedyä, vaan se toimii pelkästään Alan Waken julkaisijana. Remedy on edelleen yksityinen pelitalo.
Pakko provota joskus. :)
Toisaalta Sony toimii tässä aika reilusti koska he ostavat itselleen lafkan jonka tulevan huippu nimikkeen alustoja ei ole vielä ilmoitettu ja jota ei ole vielä käytännössä edes aloitettu vielä kehittämään tosissaan. He eivät varasta tätä nimikettä keneltäkään koska sitä ei ole vielä edes olemassa tai edes "luvattu" kenellekään. Sony käytännössä maksaa kehityskustannukset olemalla työn antajana tuolle pienemmälle yritykselle. Näin tämän homman pitäisi toimia myös Microsoftin kanssa, mutta...
Jos kyseessä olisi Microsoft, he järjestäisivät asiat tällä tavalla: Vasta kun tämä useammalle alustalle julkistettu nimike X on kerännyt riittävästi huomiota julkistuksen jälkeen, maksetaan kehittäjille tai ostetaan kehittäjä pois pelistä jotta sitä ei julkaista muille kuin Xboxille. Samalla pyydetään kehittäjiä olemaan hiljaa tästä tai heille maksetaan siitä vielä ylimääräistä. Mitäköhän mahtavat ne ihmiset tuntea tai ajatella jotka jo odottivat kyseistä nimikettä omalle alustalleen joille se luvattiin julkistuksen yhteydessä julkaista... Oh, wai... Tätä voitte kysyä esim. Macintosh-käyttäjiltä koskien Haloa tai Windows-käyttäjiltä jotka odottivat ja odottavat yhä Alan Wakea...
Joo, tiedän, bitch upailen tästä koska olen tälläinen moralfag...
03.03.2010 klo 12.40
Toisaalta Sony toimii tässä aika reilusti koska he ostavat itselleen lafkan jonka tulevan huippu nimikkeen alustoja ei ole vielä ilmoitettu ja jota ei ole vielä käytännössä edes aloitettu vielä kehittämään tosissaan.
Mitähän vittua sää taas selität? Tämän oston tarkoituksena nimenomaan on vain säilyttää studion tulevat "huippunimikkeet" jatkossakin pleikkayksäreinä. Todella reilua... not. Nyt Media Molecule ei saa enää päättää oikeastaan mistään ja on sidottu tasan yhteen alustaan. Jos MS on evil niin eipä Sony tule kaukana perässä...
Sony käytännössä maksaa kehityskustannukset olemalla työn antajana tuolle pienemmälle yritykselle.
Aivan kuten MS on Remedylle ja Rarelle ja vaikka Bungielle (no ei taida olla enää).
03.03.2010 klo 12.41
eikös ihmiskauppa ole kiellettyä? :O:O:O:O:
Pelistähän uutisessa on kyse. Sackboy on vain kuvitteelinen hahmo.
03.03.2010 klo 13.15
Pelistähän uutisessa on kyse. Sackboy on vain kuvitteelinen hahmo.
"Sony osti LittleBigPlanetin TEKIJÄT"
wink wink?
Rekisteröitynyt 28.07.2009
03.03.2010 klo 13.21
Mutta jos olet seurannut juttuja, niin noin yleisestihän se on Microsoftin kanssa mennyt siten, että kun hype on noussut jonkin nimikkeen kanssa tiettyyn pisteeseen ja jos peliä kehittäneet tahot ovat vain suostuneet niin kaikki muut alustat on vain yksinkertaisesti lakaistu maton alle välittömästi projektista. Eikä sitä hetkeä odoteta mitenkään Microsoftin leirissä. He tarkkailevat tilannetta iskevät kiinni sitä mukaan kun kiinnostuvat nimikkeistä. Ja heillähän on jo se systeemi jossa pelinkehittäjille maksetaan rahaa siitä, että "muiden alustojen käännökset tulevat vuoden verran myöhässä". ;)
Toinen kikka mitä Microsoftin olen huomannut käyttävän on ollut antaa ihmisille väärä käsitys asioista. Esim. Microsoft käytännössä väitti Metal Gear Solid Risingin olevan Xboxin yksinoikeus, mutta sehän paljastui myöhemmin, että se on useammanalustan julkaisu. Lisäksi kun Microsoft puhuu yksinoikeuksista he tarkoittavat kohtalaisen usein nimenomaan "pelialustoihin kohdistuvaa yksinoikeutta". Eikä "todellista yksinoikeutta".
...
WallOfPäteminen: Kyseessä oli vastaus yllä olevaan pohdinta ketjuun. Ei kommentti koskien uutista. Ja et ilmeisesti ihan käsittänyt missä tässä mennään. Suosittelen lukemaan koko ketjun läpi ennen kuin vastaat jatkossa. Kiitos!
Voin tiivistää sinulle asian jota et käsittänyt: "Äiti kieltää pojilta makeiset ennen ateriaa, mutta Sony käy silti pyytämässä äidiltä makeisrasiasta hyvää ja saakin sitä. Microsoft tosin käy omine lupineen ottamassa niitä makeisia äidin makeisrasiasta. Ja näin molemmat saavat suunsa makeaksi ennen ateriaa. Microsoft näki vähemmän vaivaa vain sen eteen." :)
Rekisteröitynyt 13.03.2009
03.03.2010 klo 14.01
Keskkeis: No yksinkertaistinkin sitä vähän ja ei teikäläinenkään täysin väärässä ole. Onhan se aina reilumpaa, että pyydetään jotain itsenäistä studiota tekemään nimike eikä vain osteta sitä studiota suoraan ja hylätä sitä sitten yhden tai kahden projektin jälkeen. Tai emolafka pakota sitä firmaa tuottamaan vain yhden tyyppistä sisältöä sitten jos se projekti menestyy.
Mutta jos olet seurannut juttuja, niin noin yleisestihän se on Microsoftin kanssa mennyt siten, että kun hype on noussut jonkin nimikkeen kanssa tiettyyn pisteeseen ja jos peliä kehittäneet tahot ovat vain suostuneet niin kaikki muut alustat on vain yksinkertaisesti lakaistu maton alle välittömästi projektista. Eikä sitä hetkeä odoteta mitenkään Microsoftin leirissä. He tarkkailevat tilannetta iskevät kiinni sitä mukaan kun kiinnostuvat nimikkeistä. Ja heillähän on jo se systeemi jossa pelinkehittäjille maksetaan rahaa siitä, että "muiden alustojen käännökset tulevat vuoden verran myöhässä". ;)
Toinen kikka mitä Microsoftin olen huomannut käyttävän on ollut antaa ihmisille väärä käsitys asioista. Esim. Microsoft käytännössä väitti Metal Gear Solid Risingin olevan Xboxin yksinoikeus, mutta sehän paljastui myöhemmin, että se on useammanalustan julkaisu. Lisäksi kun Microsoft puhuu yksinoikeuksista he tarkoittavat kohtalaisen usein nimenomaan "pelialustoihin kohdistuvaa yksinoikeutta". Eikä "todellista yksinoikeutta".
...
WallOfPäteminen: Kyseessä oli vastaus yllä olevaan pohdinta ketjuun. Ei kommentti koskien uutista. Ja et ilmeisesti ihan käsittänyt missä tässä mennään. Suosittelen lukemaan koko ketjun läpi ennen kuin vastaat jatkossa. Kiitos!
Voin tiivistää sinulle asian jota et käsittänyt: "Äiti kieltää pojilta makeiset ennen ateriaa, mutta Sony käy silti pyytämässä äidiltä makeisrasiasta hyvää ja saakin sitä. Microsoft tosin käy omine lupineen ottamassa niitä makeisia äidin makeisrasiasta. Ja näin molemmat saavat suunsa makeaksi ennen ateriaa. Microsoft näki vähemmän vaivaa vain sen eteen." :)
Rekisteröitynyt 28.07.2009
03.03.2010 klo 15.59
Viestini itseasiassa jäi vähän vajanaiseksi aiemmin koska piti täällä duunissa palaveriin lähteä (joo aivan saakelin rankka duuni), joten käsitin kyllä aiemminkin jo oikein mutten sitä ehtinyt kokonaisuudessaan viestiini kirjaamaan ja nyt en enää jaksa :D
~aaaaaaa, pahoitteluni. :)
Sen vain haluan vielä sanoa että molemmat tyylit, sekä Sonyn että MS:n, ovat aivan hyväksyttäviä ja normaaleja toimia edetä kun puhutaan bisneksestä. Siinä eivät yksittäiset henkilökohtaiset mielipiteet pelaajien keskuudessa paina. Mutta aina niistä voi vääntää.
No, näinhän se on. Mutta ei se silti kovin kivaa ole... :(
...
Rekisteröitynyt 07.12.2009
03.03.2010 klo 18.16
En tajua, mitä haet takaa näillä "pahoilla pelikonsolifirmoilla"? Itseasiassahan he ovat ystävällisiä, kun panostavat näihin pelifirmoihin.
Plussaa muunmuossa:
-Antavat rahallista tukea sopimuksen (Huom! Yritys on hyväksynyt sopimuksen tietoisena seurauksista, tässä tapuksessa PS3:n yksinoikeus) ja palkojen muodossa
-Sony antaa heille varmaa työtä, joka nostaa työskentelymoraalia toisin kuin potkujen pelossa työskentely
-Sony huolehtii markkinoinnista
-Yhteen konsolikäännöksen kanssa työskentely helpottaa asiaa ja saa laadusta parempaa
Huom nyt en puolusta pelkästään Sonya, vaan myös muita konsoleita toimistaan. Tietysti näistä yksinoikeuksista aiheutuu ongelmiakin, mutta tässä aiheessa jätän vuoron suoraanpuhuvalle WallOfPätejälle. Että mitäs niitä miinuksia onkaan olemassa? :)
03.03.2010 klo 18.25
WallOfPäteminen: Kyseessä oli vastaus yllä olevaan pohdinta ketjuun. Ei kommentti koskien uutista. Ja et ilmeisesti ihan käsittänyt missä tässä mennään. Suosittelen lukemaan koko ketjun läpi ennen kuin vastaat jatkossa.
No kerros sitten tyhmälle että mitä vitun reilua tässä tapauksessa on verrattuna MS:n "strategiaan?" Ihan samalla lailla Sony, huomattuaan että LBP oli hitti, ostaa studion markkinoilta etteivät vain villeimmissä fantasioissaankaan kehtaisi Media Moleculella edes ajatella tulevien pelien (luultavasti vähintään LBP:n tasoa) tekemisestä muille alustoille. Sonyn tapauksessa tämä vain sinusta on jollakin ihmeellisellä tavalla reilua mutta MS:n ei? Joku Sony-defenssi taas päällä?
MS ei kuitenkaan pääasiassa juuri ikinä ole evännyt muiden alustojen pelaajilta mahdollisuutta nauttia jostain pelistä, sillä MS:n ostokset ovat lähes kaikki olleet vain ajallisia yksinoikeuksia tai boksiversioita PS-sarjan peleistä. FF jatkaa pleikalla, Tekken jatkaa pleikalla, MGS jatkaa pleikalla, GTA4- ja MW2-lisäpaketit tulevat myös pleikalle jne jne. Huomaatko?
Rekisteröitynyt 07.12.2009
03.03.2010 klo 20.34
Niin ja kommenttiisi: Kyllähän se näin on passannut olemaan...
Yksi virhe tekstistäsi mielestäni löytyy, sillä eikös tämä seuraava MGS ole tulossa molemmille konsoleille ja en puhu nyt peacewalker yksinoikeudesta PSP:lle.
Rekisteröitynyt 07.12.2009
03.03.2010 klo 20.37
Niin ja kommenttiisi: Kyllähän se näin on passannut olemaan...
Yksi virhe tekstistäsi mielestäni löytyy, sillä eikös tämä seuraava MGS ole tulossa molemmille konsoleille ja en puhu nyt peacewalker yksinoikeudesta PSP:lle. Eikö ole ihan luonnollista, että MW2:den Map Packit tulevat pleikalle, nehän kehitetään aluksi vain Xboxille ja sen jälkeen käännetään PS3:lle (jos oikein muistan).
Rekisteröitynyt 20.10.2009
03.03.2010 klo 21.40
04.03.2010 klo 20.52
Tämän oston tarkoituksena nimenomaan on vain säilyttää studion tulevat "huippunimikkeet" jatkossakin pleikkayksäreinä. Todella reilua... not.
Tämä on täysin reilua PlayStationin ostaneita kohtaan ja ihan oikein myös niitä kohtaan jotka eivät PlayStationia omista. Virhe on helppo korjata ostamalla PlayStation.
04.03.2010 klo 23.44
Tämä on täysin reilua PlayStationin ostaneita kohtaan ja ihan oikein myös niitä kohtaan jotka eivät PlayStationia omista. Virhe on helppo korjata ostamalla PlayStation.
On helppo korjata. Pointti nyt olikin että Microsoftin tapauksessa tämäkin olisi ollut jotain halveksuttavaa ja epäreilua koko pelialaa kohtaan olit sitten ps- tai boksimies, ja josta oltais itketty vielä vuosikymmenien päästä. Mutta ilmeisesti vain pleikkafanaatikot jaksavat näistäkin nostaa melua.