Valve käänsi PS3-kelkkansa
Playstation 3 ja Valve ovat sopineet yhteen kuin etana ja sitruunahappo. Aihetta on vatvottu ja lähinnä Valven ylin johto on ollut sitä ajatusta vastaan, että firman pelejä tehtäisiin myös PS3 mielessä. Nyt Destructoid uutisoi, että kelkka on kääntymässä PS3-omistajien kannalta parempaan suuntaan.
Kyseisen firman Chet Faliszek, Left 4 Deadin käsikirjoittaja, on todennut, että ensin varmistetaan, että PS3:a voidaan tukea pelin alusta asti. Asiaa tutkitaan ja mies on varma, että sille tielle päädytään.
Keskustelut (41 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.02.2010 klo 13.06
20.02.2010 klo 13.18
Rekisteröitynyt 28.07.2009
20.02.2010 klo 13.18
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.02.2010 klo 13.24
Luonnollinen ratkaisu valvelta: PS3:lla alkaa olla pelaajia jo hyvin ympäri ämpäri ja varmaan kehitystyökin on helpottunut. Saa vain nähdä, mitä sieltä on tulossa jos onkaan mitään.
PS3:n ostajia alkaa olla jo kiitettävästi, mutta tulevaisuutta ajatellen tuo teknologia ei ole muuta kuin umpikuja.
Btw Dekonega, kannattaa kohta ottaa varmuuskopiot siitä siun linuxistasi. ;)
"RUMOR: PS3 Firmware update to remove other os feature in hopes of foiling hacking community"
http://n4g.com/gaming/NewsCom-478833.aspx
---
~Deneidez dot com
20.02.2010 klo 13.34
Rekisteröitynyt 17.03.2009
20.02.2010 klo 13.40
Kiitokseksi Valven aiemmasta linjauksesta ja suoranaisesta kettuilusta, voisin olla ostamatta heidän pelejään pleikalle.
Koska vannot uskollisuutta konsolivalmistajallesi?
Rekisteröitynyt 13.08.2007
20.02.2010 klo 13.44
20.02.2010 klo 14.03
Johan Valven toimitusjohtajakin on ollut sitä mieltä ilmeisesti, että PS3:a kannattaisi tukea. Suurin soraääni Valvelaisten joukossa on ollut Gabe.
Onko tuo mikään ihmekään jos yhtään tietää miehen historiasta. Gabe ja kumppanithan lähtivät aikoinaan Microsoftilta kun perustivat Valven. Selväähän sekin on että Microsoft on varmasti "voidellut" Valven venttiileitä jotta se saisi lafkan pysymään Windowsin ja Xboxin parissa.
No, ajat muuttuvat. Onneksi. PS3:sta on tullut niin vakavasti otettava alusta että Valvenkaan ei kannata sulkea silmiään mahdollisuuksilta, vaikka Gabe onkin itkeskellyt PS3-ohjelmoinnin "vaikeutta".
PS3 ei ole yhtään sen vaikeampi ohjelmoitava kuin muutkaan alustat (siihen tarvitaan C:tä ja OpenGL:ää). Se on vain hiukan erilainen kuin DirectX:ää käyttävät Windows ja Xbox, joiden välillä pelien porttaus käy melko kätevästi. Sen vuoksi kaikki kehittäjät eivät ole olleet halukkaita opettelemaan uusia konsteja.
20.02.2010 klo 14.05
20.02.2010 klo 14.11
Rekisteröitynyt 28.11.2008
20.02.2010 klo 14.26
Onhan se noloa kun on yli 30 miljoonaa potentiaalista ostajaa, niin jättää ottamatta niiltä rahat pois.
20.02.2010 klo 14.32
Onhan se noloa kun on yli 30 miljoonaa potentiaalista ostajaa, niin jättää ottamatta niiltä rahat pois.
kai hän nyt kaikki kaltaisensa molopäät tuntee
Rekisteröitynyt 28.11.2008
20.02.2010 klo 14.39
Onhan se noloa kun on yli 30 miljoonaa potentiaalista ostajaa, niin jättää ottamatta niiltä rahat pois.
kai hän nyt kaikki kaltaisensa molopäät tuntee
20.02.2010 klo 15.13
En loukatakseni vaan ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä tuon luvun vetäsit?
20s googlauksen jälkeen wikipediasta
units sold 33.5 million (as of December 31, 2009)[2]
20.02.2010 klo 15.47
Rekisteröitynyt 04.10.2008
20.02.2010 klo 16.59
20.02.2010 klo 17.29
~Deneidez bot com
20.02.2010 klo 17.33 1
Luonnollinen ratkaisu valvelta: PS3:lla alkaa olla pelaajia jo hyvin ympäri ämpäri ja varmaan kehitystyökin on helpottunut. Saa vain nähdä, mitä sieltä on tulossa jos onkaan mitään.
PS3:n ostajia alkaa olla jo kiitettävästi, mutta tulevaisuutta ajatellen tuo teknologia ei ole muuta kuin umpikuja.
Btw Dekonega, kannattaa kohta ottaa varmuuskopiot siitä siun linuxistasi. ;)
"RUMOR: PS3 Firmware update to remove other os feature in hopes of foiling hacking community"
http://n4g.com/gaming/NewsCom-478833.aspx
---
~Deneidez dot com
Mitenköhän tuo on "umpikuja"? Ihan hiton hienosti tehty hardware. Kerrankin jotain uutta mikä ei perustu normaaliin pc-rautaan tai johonkin jo olemassa olevaan. Onko siis Kaikki uudet keksinnöt huonoja, jotka käyttävät vähän jostain muuta ratkaisua kuin jo olemassa olevaa?? Boxinhan umpikuja on jo kauan sitten tullut vastaan (grafiikan osalta). Taitaa geow 2 olla vieläkin hienoin peli..
Siis onhan ps3:ssa ongelmansa, mutta kaikki onneksi ratkaistavissa. Hardwaren töiden ohjaushan voisi olla automatisoitu, ettei koodaajien pitäsi aina päättää mitä seuraavaksi tehdän, mutta en nää silti tässä "umpikujaa" vaan ennemminki hitosti potentiaalia jopa ps4:ään. Nykyään jo ps3:en yksikön koodaaminenkin huomattavasti helpompaa kun valmiit softat ohjaavat jo työt aika hyvin vapaaseen olevaan yksikköön.. Tämän huomaa myös valve.
20.02.2010 klo 17.36
Ei tietenkään tarkoita. Ette te L4D:tä saa. ETTEAHAHAHAHAH
ööö.. NO mutta ketä sitä jää kaipaamaan.. Half-life zombimodi... jes. Pc:llä sitä muutenkin varmasti on parempi pelata nopean temmon takia.. ps3:lla tarpeeksi jo pelejä tulossa... jota ei btw pc:llä tai boxilla nähdä ikinä..
20.02.2010 klo 18.20
Onhan se noloa kun on yli 30 miljoonaa potentiaalista ostajaa, niin jättää ottamatta niiltä rahat pois.
Ihan näin mielenkiinnosta ilmoitan, koska et näköjään osaa itse tietoa googlettaa: http://www.vgchartz.com/
20.02.2010 klo 20.33
Taitaa geow 2 olla vieläkin hienoin peli..
[/quote]
Ei kyllä ole, jo moni multiplattarikin on boxilla tuota hienompi teknisesti(taidepuoli on sitten asia erikseen)
Sitä paitsi GeoW 2 käyttää pc engineä joka ei edes nimenomaan ole suunniteltu Xbox 360:n laitearkkitehtuurille, joten se ei voi mitenkään repiä koneesta kaikkia tehoja irti.
Toki Ps3:sta voidaan repiä enenmän tehoja kuin Xbox 360:stä, mutta ei XO:kaan mikään niin helposti ohjelmoitava ole, Halo Reach vasta näyttää mihin rakkine oikeasti pystyy.
20.02.2010 klo 20.35
Ei tietenkään tarkoita. Ette te L4D:tä saa. ETTEAHAHAHAHAH
Ole sinä retard vain hiljaa.
20.02.2010 klo 20.43
20.02.2010 klo 21.20
Taitaa geow 2 olla vieläkin hienoin peli..
[/quote]
Ei kyllä ole, jo moni multiplattarikin on boxilla tuota hienompi teknisesti(taidepuoli on sitten asia erikseen)
Sitä paitsi GeoW 2 käyttää pc engineä joka ei edes nimenomaan ole suunniteltu Xbox 360:n laitearkkitehtuurille, joten se ei voi mitenkään repiä koneesta kaikkia tehoja irti.
Toki Ps3:sta voidaan repiä enenmän tehoja kuin Xbox 360:stä, mutta ei XO:kaan mikään niin helposti ohjelmoitava ole, Halo Reach vasta näyttää mihin rakkine oikeasti pystyy.[/quote]
Siis nyt oot tainnu vähän tipahtaa johonki monttuun.. Siis boxin rauta on ehkä maailman helpoiten ohjelmoitavaa rautaa. Jopa pc on hankalampi koodata raudankirjon vuoksi! geowissa käytettävää unreal enginehän on modattu juurikin boxille. Tai selitä ihmeessä, miksi tuo boxi olisi vaikeasti ohjelmoitava.. Miltä osa-alueelta?
Mitkä pelit pitäisi olla hienompia? Eihän Mass effect 2:kaan paljon ykkösosasta enään eronnut tai näyttänyt miltään kummalliselta.. Vaikka tietenkin hyvä peli varmasti on.
20.02.2010 klo 22.38
Toki Ps3:sta voidaan repiä enenmän tehoja kuin Xbox 360:stä, mutta ei XO:kaan mikään niin helposti ohjelmoitava ole, Halo Reach vasta näyttää mihin rakkine oikeasti pystyy.
Halo Reach käyttää samaa (mutta viilattua) sub-HD engineä kuin Halo 3 ja ODST, joten peli ei tule kilpailemaan graafisista kärkisijoista. Tähän mennessä pelistä vuotaneiden kuvien perusteella se jää helposti esim. jo vuosi sitten julkaistulle Killzone 2:lle.
21.02.2010 klo 04.39
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.02.2010 klo 11.48
PS3:n ostajia alkaa olla jo kiitettävästi, mutta tulevaisuutta ajatellen tuo teknologia ei ole muuta kuin umpikuja.
---
~Deneidez dot com
Mitenköhän tuo on "umpikuja"? Ihan hiton hienosti tehty hardware. Kerrankin jotain uutta mikä ei perustu normaaliin pc-rautaan tai johonkin jo olemassa olevaan. Onko siis Kaikki uudet keksinnöt huonoja, jotka käyttävät vähän jostain muuta ratkaisua kuin jo olemassa olevaa?? Boxinhan umpikuja on jo kauan sitten tullut vastaan (grafiikan osalta). Taitaa geow 2 olla vieläkin hienoin peli..
Siis onhan ps3:ssa ongelmansa, mutta kaikki onneksi ratkaistavissa. Hardwaren töiden ohjaushan voisi olla automatisoitu, ettei koodaajien pitäsi aina päättää mitä seuraavaksi tehdän, mutta en nää silti tässä "umpikujaa" vaan ennemminki hitosti potentiaalia jopa ps4:ään. Nykyään jo ps3:en yksikön koodaaminenkin huomattavasti helpompaa kun valmiit softat ohjaavat jo työt aika hyvin vapaaseen olevaan yksikköön.. Tämän huomaa myös valve.
Voi pööpis, pööpis...
Cell pohjautuu 70- ja 80-luvun teknologioihin, jolloin jo tutkijat jättivät kyseisen teknologian sikseen, koska se aiheutti liikaa päänvaivaa(laiskoja jo silloin?). Cellin perintö on lähinnä jotain opittuja asioita, joita ei välttämättä tulevaisuudessa tarvitse ollenkaan, koska cellin kaltaista rautaa ei löydy kuin joistain tutkimuslaitoksista tai vastaavista, joilla on ollut varaa hankkia erikoisempaa rautaa.
Sony siis tekee oikein suuren virheen kun he eivät ehkä käytäkään cell-pohjaista ratkaisua seuraavassa pleikkarissa? :)
http://www.mydigitallife.info/2009/12/30/sony-ps4-potenti
X360:sta sen verran että siltä voi portata helposti tavaraa PC:lle ja toisinpäin, joten eiköhän sille tehdyt asiat porttaudu helposti seuraavalle boksillekin, jos MS ei tietenkin rupea sooloilemaan raudan kanssa kuten Sony teki tässä genissä, mikä meinaisi tappiota sen verran ettei kyseisessä genissä välttämättä sitä saataisi takaisin.
Cellin tapauksessahan porttaus ei oikein onnistu niin helposti, jos seuraava playstation käyttääkin homogeenistä alustaa. Samoin kuin PS3:n pelien emulointi voidaan melkeinpä unohtaa.
(Perhanan v2 ilmoitti vain että liian pitkä merkkijono, eikä tarjoa mitään editointimahdollisuuksia. :/)
---
~Deneidez dot com
21.02.2010 klo 12.19
21.02.2010 klo 13.30
Sori, mulla on vähän tapana tulla pätemään asioista joista en tiedä oikeastaan yhtään mitään. :(
Onko kivaa kirjoitella toisten nickeillä hölynpölyä?
21.02.2010 klo 13.43
Sori, mulla on vähän tapana tulla pätemään asioista joista en tiedä oikeastaan yhtään mitään. :(
Onko kivaa kirjoitella toisten nickeillä hölynpölyä?
Samat sanat...
21.02.2010 klo 13.44
jos MS ei tietenkin rupea sooloilemaan raudan kanssa kuten Sony teki tässä genissä, mikä meinaisi tappiota sen verran ettei kyseisessä genissä välttämättä sitä saataisi takaisin.
Sooloilemaan? Ei ne PS1 ja PS2 konsolitkaan mitään varsinaista perus PC rautaa olleet. Sony on aina tuonut vähän eksoottisempaa rautaa pelikentälle. Eikä ne aiemmat "sooloilut" silti tuottaneet tappioita kuten PS3. Tappioiden syyksi en väittäisi niinkään Cell prosessoria niin kuin sinä väität. Vaan paremminkin syynä PS3:n tekemiin tappioihin on formaattisota ja se että Sonyn oli pakko saada Bluray mukaan konsoliinsa. Näin ollen PS3:n julkaisu lykkääntyi siihen saakka, että Bluray specsit saatiin hiottua sekä formaatti ulos. Ja hintakin konsolilla nousi reippaasti siihen nähden mitä se olisi ollut, jos laite olisi tuotu myyntiin DVD-aseman kera.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.02.2010 klo 13.56
jos MS ei tietenkin rupea sooloilemaan raudan kanssa kuten Sony teki tässä genissä, mikä meinaisi tappiota sen verran ettei kyseisessä genissä välttämättä sitä saataisi takaisin.
Sooloilemaan? Ei ne PS1 ja PS2 konsolitkaan mitään varsinaista perus PC rautaa olleet. Sony on aina tuonut vähän eksoottisempaa rautaa pelikentälle. Eikä ne aiemmat "sooloilut" silti tuottaneet tappioita kuten PS3. Tappioiden syyksi en väittäisi niinkään Cell prosessoria niin kuin sinä väität. Vaan paremminkin syynä PS3:n tekemiin tappioihin on formaattisota ja se että Sonyn oli pakko saada Bluray mukaan konsoliinsa. Näin ollen PS3:n julkaisu lykkääntyi siihen saakka, että Bluray specsit saatiin hiottua sekä formaatti ulos. Ja hintakin konsolilla nousi reippaasti siihen nähden mitä se olisi ollut, jos laite olisi tuotu myyntiin DVD-aseman kera.
Jees, alkuperäisessä viestissä oli että Sonyllä on ollut erikoisempaa rautaa aikaisemminkin, mutta mutta... Kyllähän se aikaisemmin toimi kun kaikki pystyi tekemään vaikka alusta asti assemblerilla. Nyt ja tulevaisuudessa on pakko mennä jonkun standardin mukaan kun pelit alkavat olla niin isoja möhkäleitä että niiden tekeminen esim. pelkällä assemblyllä veisi sen satoja vuosia. Seuraavassa genissä taas monimutkaisuus harppaa johonkin potenssiin edellisestä ja jos rauta haraa vastaan pahastikin tai edellisiä lähdekoodeja ei pysty käyttämään hyväksi niin sitä käytetään varmasti nihkeämmin kuin kilpailevaa helpompaa rautaa.
Ja kyllä Blu-Ray on osasyy siihen miksi PS3:lla menee huonosti.
---
~Deneidez dot com
21.02.2010 klo 14.43
sony-ps4-potentially-migrated-from-cell-based-processor-to-mu
lti-core-cpu
Cellin tapauksessahan porttaus ei oikein onnistu niin helposti, jos seuraava playstation käyttääkin homogeenistä alustaa. Samoin kuin PS3:n pelien emulointi voidaan melkeinpä unohtaa.
Tuo kuten kaikki muukin on pelkkää spekulointia siihen saakka kunnes Sony julkaisee PS4:n laitetiedot. Netissä on nimittäin huhuiltu Sonyn harkitsevan yhtenä vaihtoehtona myös tehokkaampaa ja modifoitua Cell prosessoria seuraavaan konsoliin. Samaisten huhujen mukaan tuo uusi Cell prosessori helpottaisi sille ohjelmointia muun muassa koodin rautapohjaisella / automaattisella säikeistyksellä SPE-yksiköille.
21.02.2010 klo 19.36
Netissä on nimittäin huhuiltu Sonyn harkitsevan yhtenä vaihtoehtona myös tehokkaampaa ja modifoitua Cell prosessoria seuraavaan konsoliin. Samaisten huhujen mukaan tuo uusi Cell prosessori helpottaisi sille ohjelmointia muun muassa koodin rautapohjaisella / automaattisella säikeistyksellä SPE-yksiköille.
Netissä on huhuiltu myös Sonyn harkitsevan vetäytymistä tappiollisesta konsolibisneksestä. Samaisten huhujen mukaan Microsoft olisi Playstation-brändin varteenotettavin ostajaehdokas.
21.02.2010 klo 20.48
22.02.2010 klo 07.55
Rekisteröitynyt 13.03.2009
22.02.2010 klo 09.34
22.02.2010 klo 14.59
Vasta tässä vaiheessa sukupolvea Valve miettii että ehkä jos kuitenkin mahdollisesti mutta varmasti Pleikkarille jotain. :D noh onneks olkoon vaan sitten pleikkaristeille.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
Rekisteröitynyt 28.07.2009
22.02.2010 klo 21.52
Btw Dekonega, kannattaa kohta ottaa varmuuskopiot siitä siun linuxistasi. ;)
"RUMOR: PS3 Firmware update to remove other os feature in hopes of foiling hacking community"
http://n4g.com/gaming/NewsCom-478833.aspx
Tiedän tuosta jo. Ja en ole todellakaan päivittämässä uusimpaan firmikseen jos ne tuon tempun minulle tekevä. Jaa, mitkä varmuuskopiot? "Real men upload their important stuff on the ftp, and let the rest of the world mirror it..." ;)
rsyncin helppous on siinä, että paljon mitään ei tarvitse itse tehdä kun osaa niksit. :P
Rekisteröitynyt 28.07.2009
22.02.2010 klo 22.35
Cell pohjautuu 70- ja 80-luvun teknologioihin, jolloin jo tutkijat jättivät kyseisen teknologian sikseen, koska se aiheutti liikaa päänvaivaa(laiskoja jo silloin?). Cellin perintö on lähinnä jotain opittuja asioita, joita ei välttämättä tulevaisuudessa tarvitse ollenkaan, koska cellin kaltaista rautaa ei löydy kuin joistain tutkimuslaitoksista tai vastaavista, joilla on ollut varaa hankkia erikoisempaa rautaa.
Deneidez suosittelen ottamaan vähän luentoa ASP ja DSP kehityksestä. DSP:t ovat jatkuvasti kehityksen alla (niitä ei hylätty 70- ja 80-lukujen taitteessa kuten "ehdotit") ja ovathan perinteisemmätkin mikrosuorittimet jostain 70-luvun alkupuolelta. Vai enkö nyt vain huomaa juttusi ydintä?
Cell vaikka onkin poikkeus yksilö (mikroprosessorina) on se silti ihan hyvä suoritin. RISC-suorittimet noin yleensäkin ovat yhä enemmän ja enemmän DSP:n kaltaisia kuten esim. ARM Cortex-A8. Cell on ehkä vähän turhan välimuoto joka yrittää olla kaikkea mahdollista, mutta se ei tee siitä huonoa. Cell on arkkitehtuurina (unohdetaan saman tien se Cell mikä on PS3:n sisällä) on erittäin tehokas, skaalautuva ja nopea. Ja bonuksena vaikka se ei olekaan puhdas signaali käsittelijä sille myös löytyy paljon käyttöä teollisuudesta DSP:n korvikkeena. Väittäisin myös, että käyttö on kohtalaisen laajaa ja julkisuutta on sitäkin enemmän jopa haitaksi asti. Onhan se bitch ohjelmoitava en sitä kiistä, mutta ei nyt niin vaikea kuin mitä väität sen olevan ja vaikeampiakin järjestelmiä on maailmalla liikenteellä. Kaikki riippuu aina siitä mihin sen suhteuttaa. Pelienkehittäjille tämä monialainen prosessointi tuli varmasti piikkinä peräaukkoa hankaamaan koska siihen ei oltu osattu valmistautua tai edes jaksettu keskittyä. Tai investoida.
Jokseenkin samaa mieltä olen kyllä siitä, että Sony teki virheen lähtiessään sooloilemaan kun periaatteessa heille olisi riittänyt ihan perinteinen useamman ytimen PPC suoritinkin. Ja kehittäjätkin olisivat olleet tyytyväisempiä. Sony on kaivanut mielestäni itselleen sellaisen kuopan, jossa heidän pitäisi käyttää seuraavan sukupolven Cell-suoritinta PS4:ssäkin joka olisi designiltansa vähän enemmän perinteisempi suoritin, mutta sisältäisi myös kaikki Cell-häröilyt samassa paketissa. Oli se sitten järkevää tai ei koska näin voidaan varmistaa 100% yhteensopivuus PS3:n ohjelmistojen kanssa. Ja vasta PS5 katkaisisi arkkitehtuurilta niskat lopullisesti. Muutenkin 20 vuotta samaa arkkitehtuuria ei voi olla kovin tervettä menoa. Johan nauriitkin nauraisivat Intelille jos tietäisivät miten 8080 alun perin syntyi ja mihin tarkoitukseen. Puhumattakaan nyt siitä kuinka pahasti se epäonnistui teknisesti ja taloudellisesti (tavallaan) sen synnyttäneille yrityksille.
Ja epämääräisten blogin siteeraaminen ei ole mikään kova juttu ellei blogin kirjoittaja ole henkilö joka tuntee paskansa läpikotaisin. Ja kukaan ei sitä paitsi vielä tiedä varmuudella mitä PS4:n sisälle työnnetään.
Ja pööpis, PS3 perustuu aika pitkälti nykyiseen PC-rautaan. Se ei ole mikään poikkeusyksilö kuin ainoastaan suorittimensa osalta eikä edes kovin paljon siinä koska se mikä kuuluu CISC-impperiumiin on hyvin pientä verrattuna siihen RISC-muurahaiskeon kapinallisten jäsenmäärään PC-laitteissa. (Tässä pitää käsittää, että PC on paljon muutakin kuin vain se Wintel-konehässäkkä). ;)
23.02.2010 klo 09.28
Mistäs minä ny varmaks sanon, että koodataanko PS3selle kaikki OpenGLlänä nuhaselle näyttikselle ;P