Squarelta tuhraantui puolitoista vuotta PS2:n FFXIII:a
Final Fantasy XIII:tä on kehitetty jo pitkään, se ei ole mikään salaisuus, eikä myöskään se, että kehitystyö alkoi jo Playstation 2:lla. Nyt Kotaku kuitenkin paljastaa, kuinka paljon turhaa työtä tehtiin.
Yoshinori Kitasen mukaan hukkaan meni noin puolitoista vuotta, mutta se ei ollut pelkästään huono asia, vaikka PS3:lle siirtyminen aiheutti lisätyötä. Mm. ääninäyttelyn kimppuun päästiin huomattavasti aiemmin johtuen siitä, että runkoasiat oli jo mietitty.
Otsikkokuva pelin PS2-versiosta.
Keskustelut (18 viestiä)
02.02.2010 klo 14.12
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.02.2010 klo 14.44
Puolen vuoden tuhlauksen takia muunmuassa kaupungit, sidequestit ja vaihtoehtoisuus jäivät pelistä pois. Tilalle tuli suovaviivainen pelirakenne.
Se on sitä kehitystä Square-Enixin mukaan. Ja tuskimpa peli on fail kun se on jo nyt varmaan myynyt ihan tapeeksi. Älä pelaa, jos ei kiinnosta. Aika moni peli ei minuakaan kiinnosta ja sen verran moni vanhempi pelisarja on raiskattu ettei siitäkään jaksa enää välittää. :)
---
~Deneidez
02.02.2010 klo 15.16
Puolen vuoden tuhlauksen takia muunmuassa kaupungit, sidequestit ja vaihtoehtoisuus jäivät pelistä pois. Tilalle tuli suovaviivainen pelirakenne.
Se on sitä kehitystä Square-Enixin mukaan. Ja tuskimpa peli on fail kun se on jo nyt varmaan myynyt ihan tapeeksi. Älä pelaa, jos ei kiinnosta. Aika moni peli ei minuakaan kiinnosta ja sen verran moni vanhempi pelisarja on raiskattu ettei siitäkään jaksa enää välittää. :)
---
~Deneidez
Mut kai silti kommentoida saa, vaik ei pitäisi pelistä?
Ja arvostelujen perusteella tulossa on fail, joten ei ne myynnit ratkaise mitään, koska rahoitus on hoidettu niin suurilla lukemilla, et on pakostakin myytävä miljoona vaikka huono olisikin, kuten FF XIII on todistanut.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.02.2010 klo 16.22
Itseä ihmetyttää se, että miksi näin kävi toistamiseen, vaikka pelintekijöille on hyvissä ajoin selvillä uuden konsolisukupolven alku.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.02.2010 klo 17.14
Samanlaisestihan kävi FF X:lle, jonka alunperin piti tulla PS1:lle, mutta sitten se tuotiinkin PS2:lle. Ainakin FF X:n kohdalla tämä näkyi valmiissa pelissä. Pelintekijöiden mukaan hahmo-animaatioiden "vapina" mm. oli seurausta tästä.
Itseä ihmetyttää se, että miksi näin kävi toistamiseen, vaikka pelintekijöille on hyvissä ajoin selvillä uuden konsolisukupolven alku.
Kun rauta ei ole tunnettua niin voi käydä näin. Kun joskus saavutetaan tietynlainen standardi raudassa myös konsolipuolella, niin tälläisiä ei enää käy. Sony näytti jo nykyisessä sukupolvessa ettei eksoottiselle raudalle ole enää sijaa konsolibisneksessä.
---
~Deneidez
02.02.2010 klo 17.23
Ja arvostelujen perusteella tulossa on fail,
Ei ainakaan näiden mukaan:
http://www.metacritic.com/games/platforms/ps3/finalfantas
joten ei ne myynnit ratkaise mitään, koska rahoitus on hoidettu niin suurilla lukemilla, et on pakostakin myytävä miljoona vaikka huono olisikin, kuten FF XIII on todistanut.
Miljoona meni rikki jo ensimmäisenä myyntipäivänä Japanissa ja yhteensä peliä on myyty jo melkein se 2 miljoonaa kappaletta, joten eiköhän tuo ole jo plussan puolella + tuohon vielä tulevat myynnit länsimaiden julkaisusta.
02.02.2010 klo 18.37
Ja FFXIII tosiaankin käytti melko suurta budjettia pelkästään mainontaan, joten myyntien korkeat lukemat eivät ole yhtään yllättävät. Hyvä brändi ja hyvä/kallis mainonta takaavat pelille useita miljoonia myytyjä kopiota.
Ja btw dante, missasit täysin pointin tuossa failin tekstissä, kyse ei ollut nimittäin plussalle pääsemisestä vaan ihan tuosta mainonnasta.
02.02.2010 klo 19.00
4/10, eli jotkut vielä uskaltavat olla rehellisiä epäonnistumisiakin kohtaan toisin kuin monet muut arvostelut tähän mennessä. Jos edes tässä pelissä ei olisi nimenä Final Fantasy, niin arviot olisivat normaalistikin tuota 4/10 luokkaa. Ainoa vertailukumppani XIII:lle on Bayonetta, joka taitaa jopa olla pelattavuudeltaan monipuolisempi kuin XIII.
02.02.2010 klo 19.03
02.02.2010 klo 19.11
En kyllä ymmärrä miten tämä 13 toimii edes Final Fantasynä jos tämä on pelkkää suoraa putkea ilman mitään sivuhommeleita.
Olisin kyllä vaihtanut hienon ulko-asun parempaan sisältöön.
02.02.2010 klo 19.22
Rekisteröitynyt 16.06.2008
02.02.2010 klo 19.49
http://www.finalfantasyworld.co.uk/ffx-2/images/Dresspher
Rekisteröitynyt 28.07.2009
02.02.2010 klo 20.04
Sony näytti jo nykyisessä sukupolvessa ettei eksoottiselle raudalle ole enää sijaa konsolibisneksessä.
Samaa mieltä. Jotain standardisointia tarvitaan jotta laitteisto ja ohjelmisto pelaisivat paremmin yhteen kaiken muun kanssa. Samalla mahdolliset erot eri nimikkeiden välillä vähenevät ja on tod. näköistä, että kiistat mm. laitteiston paremmuudesta eri ryhmien välillä vähenevät.
02.02.2010 klo 21.02
Kuvassa on kyllä Yuna FFX-2:sta Warrior Dressphere päällä
http://www.finalfantasyworld.co.uk/ffx-2/images/Dresspher
Kuva on kylläkin XIII:n ps2 versiosta, he käyttivät vain grafiikkamoottoria tehdessään vanhoja hahmoja edeltävistä peleistä näyttämään hahmojen liikeitä jne.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.02.2010 klo 22.11
Voi olla ihan hauska peli, mutta uudelleen peluuarvoa tällä pelillä tuskin on edeltävien osien tapaan. Lisäksi tuo cypersöpöys ja äärijapanialaisuus kaikissa summon jutuissa ottaa pannuun pahasti. Onneksi White Knight Chronicles on myös tulossa pikapuoliin, joten toivotaan että se täyttää tämän pelin aiheuttaman tyhjiön jrpg-peleissä.
Eikä kannata unohtaa Demon's Soulsia jota saa jo kaupoista. Ei ole kyllä jrpg, mutta japanilaisten tekemä hc rpg kuitenkin ja onkin paras roolipeli sitten aikoihin ja parhaimpia pelejä tällä sukupolvella, ellei jopa paras.
02.02.2010 klo 22.14
Voi olla ihan hauska peli, mutta uudelleen peluuarvoa tällä pelillä tuskin on edeltävien osien tapaan. Lisäksi tuo cypersöpöys ja äärijapanialaisuus kaikissa summon jutuissa ottaa pannuun pahasti. Onneksi White Knight Chronicles on myös tulossa pikapuoliin, joten toivotaan että se täyttää tämän pelin aiheuttaman tyhjiön jrpg-peleissä.
Eikä kannata unohtaa Demon's Soulsia jota saa jo kaupoista. Ei ole kyllä jrpg, mutta japanilaisten tekemä hc rpg kuitenkin ja onkin paras roolipeli sitten aikoihin ja parhaimpia pelejä tällä sukupolvella, ellei jopa paras.
Heh, olen kuullut pelkkää hyvää kyseisestä pelistä, mutta pelkään tutustua siihen koska pelin kohdalla on varoitettu ettei se sopi heikkohermoisille. Johtuu ilmeisesti jatkuvista kuolemista ja uudelleenyrittämiskerroista. :P
03.02.2010 klo 12.08
Kuvassa on kyllä Yuna FFX-2:sta Warrior Dressphere päällä
http://www.finalfantasyworld.co.uk/ffx-2/images/Dresspher
Kuva on kylläkin XIII:n ps2 versiosta, he käyttivät vain grafiikkamoottoria tehdessään vanhoja hahmoja edeltävistä peleistä näyttämään hahmojen liikeitä jne.
ihmettelinkin että onpa kovasti yunan näköinen hahmo, että tuo kohtaus ei selkeästikään ole FFX:stä tai FFX2:sta, mutta hahmosta ei ole epäilystäkään. hetken kummastelin, mutta tämä selittää asian :)
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.02.2010 klo 14.37
Heh, olen kuullut pelkkää hyvää kyseisestä pelistä, mutta pelkään tutustua siihen koska pelin kohdalla on varoitettu ettei se sopi heikkohermoisille. Johtuu ilmeisesti jatkuvista kuolemista ja uudelleenyrittämiskerroista. :P
Kärsivällisyyttä Demon's Soulsissa kyllä tarvitaan, muttei se ole mikään hermoja raastavan vaikea, kunhan etenee vierailla alueilla varovaisesti ja osaa käyttää aseita tehokkaasti. Pidän itseäni melko hermoherkkänä pelaajana, mutta ainakaan vielä ei ole hirveästi kirosanat lennelleet tuon pelin kanssa.