Tuorein sisältö

Pystyykö Crysis 2 tällaiseen New Yorkiin?

23.01.2010 klo 21.00 | Luettu: 36042 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Crysis 2:n on ilmoitettu sijoittuvan vehreän viidakon sijasta betoniviidakkoon eli New Yorkiin. Koska peli on tulossa myös konsoleille, on herännyt epäilys, minkälaisia maisemia peli mahtaa saada aikaiseksi. Kotaku on löytänyt videon, jossa esitellään proseduraalista kaupunginluomista, sekä rakennusten sisä- että ulkopuolelta. Mikäli tämä teknologia saadaan pyörimään nykykonsoleillakin, ja spekuloidaan niin paljon, että se otettaisiin mukaan Crysis 2:een, luvassa voisi olla mielenkiintoinen kokemus. Nähtäväksi jää.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Rockstar lupaa PS3-o... PSP-paratiisi on täy... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (39 viestiä)

pErFecTONe

Rekisteröitynyt 22.06.2008

23.01.2010 klo 21.03

Melko paskat rafiikat.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

23.01.2010 klo 21.03

Mielenkiintoinen middleware.
lainaa
kymysys

23.01.2010 klo 21.10

onko tässä siis sama engine?
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

23.01.2010 klo 21.13

Mielenkiintoinen kaupunki jos sitä osataan hyödyntää kunnolla. Kaikki huoneistojen tuhoamiset tuolla tavalla jää varmana vähälle kun ammukset loppuu ja talojen läpi ei noin vain pääse oikomaan ampumalla joka seinästä läpi.

8Gt keskusmuisti on suht must :)
lainaa
lettutaikina

23.01.2010 klo 21.25

No lol mitkä pahvirakennukset kun tuolla tavalla hajoaa normiluodeista :D
lainaa
konsolit_suks

23.01.2010 klo 21.28

pErFecTONe kirjoitti:
Melko paskat rafiikat.


Heh, autot liikkuu, mutta kuskeja ei näy :D Miten niin konsolipeli?
lainaa
jee

23.01.2010 klo 22.02

Nyt täytyy kyllä todeta että OMFG!
lainaa
qwerty

23.01.2010 klo 22.03

aivot omaava ihminen huomaisi ettei tuo video liity crysikseen mitenkään.
lainaa
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

23.01.2010 klo 22.13

Jahas, tääl on taas sodat pystys.
Noh kuitenkin näytti siistiltä tekniikkademolta. Ois hienoa nähdä jokin peli joka oikeasti hyödyntäisi tuota.
lainaa
candyman

23.01.2010 klo 22.18

sori kirjoitti:
qwerty kirjoitti:
aivot omaava ihminen huomaisi ettei tuo video liity crysikseen mitenkään.

ei pc-pelleiltä sellaisia löydy
Muuten kuin että tuon systeemin toinen kehittäjä on koodaajana Crytekillä..

Mutta mitäpä me PC- jäärät tiedetään, meillä kun ei aika riitä noin monimutkaisiin päätelmiin kun kaikki ylimääräinen menee ajureiden päivittämiseen. Derp-derp vaan konsolikersat.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

23.01.2010 klo 22.49

Omistan 8GB ylikellotettua ramia mutta juu... Ei oo ongelmana edes physX:n puute vaikka kolme Ati:n GPU:ta pyörii. Tulis joku tekniikkademo esiin niin lataisisin.

Ihan jännä tuo vapaus, inhottaa nuo lukitut ovet kyllä, esim. penumbrassa ei päässyt vessaan vaikka kusi housuissa jo :(
lainaa
tseikkoloo

23.01.2010 klo 22.56

iha hölmö pätkä, ei seinät hajoa noin, ainakaan tuollasella nallipyssyllä.
lainaa
kökköpulla

23.01.2010 klo 23.02

jännä että noin suuressa rakennuksessa kantavia seiniä vaan ulkoseinät. sillä näky pystyvän kaatamaan kaikki muut.
lainaa
Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

23.01.2010 klo 23.23

Eli jos tarpeeksi riehuu niin kaikki kaupungin rakennukset ovat lopulta maan tasalla?
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

23.01.2010 klo 23.34

Melkoisen kova konekivääri.
lainaa
jounihat

23.01.2010 klo 23.59

Toinen asia on sitten kuka haluaa tutkia ja ampua ne viissataa tuhatta samannäköistä huoneistoa. Eiköhän ne hyvin suunnitellut pelialueet ole edelleen parempi ratkaisu kuin tuollainen jättimäinen satunnaismaailma, josta löytyy hyvin vähän järkevää tekemistä suhteessa sen kokoon.
lainaa
vithu

24.01.2010 klo 00.04

jounihat kirjoitti:
Toinen asia on sitten kuka haluaa tutkia ja ampua ne viissataa tuhatta samannäköistä huoneistoa. Eiköhän ne hyvin suunnitellut pelialueet ole edelleen parempi ratkaisu kuin tuollainen jättimäinen satunnaismaailma, josta löytyy hyvin vähän järkevää tekemistä suhteessa sen kokoon.


Niin, eiköhän tuo ole konsoleilla nähty jo tuhanteen kertaan? En edes viitsisi luetella esimerkkejä, mutta olkoon yksi: Far Cry 2, menköön nyt toinenkin: GTAIV, no olkoon kolmaskin: Saboteur, no menköön neljäskin: Borderlands, no menköön... Vithu, tätä sais jatkaa koko illan, koska konsoleille ei muuta ole, eikä tule.
lainaa
kalkkis

24.01.2010 klo 00.27

Evoxia kirjoitti:
Heh, Kalkkiksella tuli sama ajatus kun mulle :)


No eihän tosta voi muita ajatuksia oikeen saada, kun sota on noin veristä ja kommentit puolin ja toisin vetelee alta riman :) Näin hieman vanhempana pelaajana oli ihan pakko kantaa se kuuluisa korsi kekoon ja yrittää edes jotain järkevää sanoa tähänkin keskusteluun.

Itse aiheesta sen verran, että todellakin tuo näyttää ihan kivalta, mut niin kuin jossain aiemmassa kommentissa (kaiken sen vaahtoamisen keskellä) mainittiin, aika hepposta materiaalia on rakennukset ja samaa kaavaa toistavia. Ehkä jonain päivänä kuitenkin... :D
lainaa
HulluKauhajoelta

24.01.2010 klo 04.11

Mitenkäs nuos oikeen kattoo pysyy kasas ku siinä meni kantavatkin seinät paskaksi :D
lainaa
Maade

24.01.2010 klo 09.15

Mitäs uutta tuossa on? Samaa on ollut esim. Red Factionissa jossa pystyi kaivamaan vaikka oman tunnelin tahdottuun paikkaan, tai moninpelissä rätkimään seinän pirstaleiksi. Ja Red Faction tuli.. Pitkän aikaa sitten.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.01.2010 klo 09.17

Kyseinen video on vanha ja toi on pelkkä teknologiademo. Eli grafiikat on säädetty lähinnä sellaiseksi ettei silmät vuoda ja että näkee edes mitä tapahtuu. Crysis tuskin edes käyttää tuota.
---
~Deneidez
lainaa
Tuo

24.01.2010 klo 09.57

Tuo on tuo Illuminatus. Tuo soitti tuonne sanottiin että tuo tulee tuolloin. Että tuo on pcllä tuo.
lainaa
Visse

Rekisteröitynyt 11.04.2007

24.01.2010 klo 10.18

Sisäseinät kaatu kuin korttitalo, mutta kertaakaan en nähnyt kattoon, lattiaan tai ulkoseinään tulevan naarmuakaan.
lainaa
Villapuuro

Rekisteröitynyt 02.06.2007

24.01.2010 klo 10.23

Hajosko tos kertaakaan lattiat/katot?
lainaa
pah_x

24.01.2010 klo 11.10

PhysX nyt on ihan perseestä oleva kuoleva standardi. Lopettaisivat sen nvidian nuoleskelun ja siirtyisivät OpenCL:ään tai Havokiin.
lainaa
pErFecTONe

Rekisteröitynyt 22.06.2008

24.01.2010 klo 11.11

Ampu muuten tarkotuksella seiniä, koska katot tuskin hajoaa.
lainaa
Töötööt

24.01.2010 klo 11.57

Ampu pariin otteeseen lattiaan ja kattoon mutta niihin ei oikein mitään tullu.. saa nähä jos nuo palikat vähän paremmin randomoituis eikä kaikki näyttäis noin palapelin paloilta. Hieno idea tuo vapaus kuitenki, varmaan missään pelissä päässy kaikista ovista vielä sisälle.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

24.01.2010 klo 11.58

Omasta mielestä hienompi asia tässä on kaupungin sisätilojen automaattinen generointi, kuin tuo hajoaminen. Jälkimmäinen on pelkkää plussaa. Ja voihan asd noita "rumat graffat" "epärealistinen!1" jne. humppia. Olkaas nyt.
lainaa
munagoggeli

24.01.2010 klo 12.03

Medal of honoreissa ja GUNisakin on paremmat grafiikat.
lainaa
somebody

24.01.2010 klo 12.16

tseikkoloo kirjoitti:
iha hölmö pätkä, ei seinät hajoa noin, ainakaan tuollasella nallipyssyllä.


ookkos testannut?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

24.01.2010 klo 12.20

pah_x kirjoitti:
PhysX nyt on ihan perseestä oleva kuoleva standardi. Lopettaisivat sen nvidian nuoleskelun ja siirtyisivät OpenCL:ään tai Havokiin.

OpenCL ei ole fysiikanlaskemista varten oleva rajapinta vaan yleinen CMP tyyppisten suorittimien ohjelmointiin tarkoitettu kirjasto joka helpottaa ohjelmointia kun OpenCL API pitää huolen siitä, että kaikki eri ytimet ovat käytössä ja tekevät työtä. OpenCL tukee myös näytönohjainten omia ytimiä ja niitäkin voidaan käyttää kun tietyt ehdot täyttyvät.

Vähän kuten OpenSDL, OpenGL tai DirectX Direct3D pitävät huolen siitä, että vaikka näytönohjain valmistajia ja heidän sirujaan joissa on satoja ellei tuhansia erilaisia kutsuja pystyvät tekemään yhden tyyppisellä kielellä samoja asioita huolimatta yleisestä erilaisuudestaan.

Havok taas on fysiikka moottori jonka tarkoituksena on laskea millä painolla/liikevoimalla/yms. fysikaalisilla attribuuteilla esineelle tai esineille tapahtuu mitäkin ja miten. Nämä ovat hyvin raskaita laskuoperaatioita jotka vaativat koneelta hyvin paljon laskenta kapasiteettia ja vievät koneen tehoja muualta kuten grafiikoista. Taitavan fysiikka moottorin kehitys on vaikeaa ja vie pitkän ajan pelimoottorin tai ohjelmistomoottorin kehityksestä jossa sellaista tarvitaan. Tulee helpommaksi ostaa esim. Havok projektiin mukaan. Mistä pääsemmekin seuraavaan.

PhysX on nykyään API jonka tarkoituksena on kiihdyttää näitä esim. Havokin tekemiä fysiikka laskuja ottamalla ne pois tietokoneen suorittimen harteilta ja jättäen siten tilaa muille laskutoimituksille joita voidaan sitten käyttää pelin itsensä parantamiseen muualla. Vähän kuten aikoinaan kun grafiikan laskenta otettiin näytönohjaimien harteille ja äänen laskenta otettiin äänikorttien harteille IBM-PC arkkitehtuurissa (mm. Amigathan tekivät tätä jo ensimmäisestä koneesta lähtien vuonna 1985!!!) 90-luvulla on PhysX:n tarkoitus vain ottaa ohjelman sisällä olevan jonkun fysiikka moottorin laskut omille harteilleen ja tarjota salaman nopeasti vastaukset kaikkiin operaatioihin.

Ageia niminen yritys keksi ja kehitti tämän konseptin ja toi omat itsenäiset fysiikan kiihdytys kortit myyntiinkin, mutta ne eivät ottaneet tuulta alleen mikä johti siihen, että nVidia osti Ageian ja kehitti PhysX rajapinnasta version joka käyttää heidän näytönohjainten suorittimia fyysiikan laskentaan. Mikään ei estä sitä etteikö PhysXää voitaisi käyttää esim. ATi:n näytönohjaimilla, mutta vähän veikkaan, että nVidia ei taida olla halukas lisensoimaan sitä eteenpäin.

Kerrompa tässä vielä yhden hauskan tiedon. Minulle valkeni kolme päivää sitten mitä nVidia yrityksen nimi tulee ja mitä se tarkoittaa suomeksi. :D

..."nvidia" on otettu latinan kielisestä sanasta "invidia" joka tarkoittaa "kateutta". Aika osuva nimi. :D
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.01.2010 klo 12.57

pah_x kirjoitti:
PhysX nyt on ihan perseestä oleva kuoleva standardi. Lopettaisivat sen nvidian nuoleskelun ja siirtyisivät OpenCL:ään tai Havokiin.


Perseestä? Vähemmän perseestä kuin Havok jos ajattelee laitteistokiihdytyksen kannalta. Ja muutenkin PhysX:lle löytyy softamoodi.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

24.01.2010 klo 13.50

kommenttini katosi eikä se liittynyt mitenkään konsolisotimiseen. mitä fasismia tämä on?
lainaa
EthanH

Rekisteröitynyt 21.08.2008

24.01.2010 klo 14.04

Vuosia olen odottanut ja nyt se on totta. Kaupunki jossa kaikkiin taloihin pääsee sisälle. Laitetaan mukaan vielä max payne-tyylinen synkkä tarina ja huippupeli kasassa. Tai sitten InFamous/Prototype-tyylinen supersankariseikkailu. Kun lisätään kattojen ja lattioiden rikkoontuminen, pilvenpiirtäjien ja kerrostalojen tuhoaminen olisi varmasti mukavaa.
Mahdollisuuksia kyllä löytyy.


Mahtaa muuten olla helvettiä ettiä tuolta piilotettuja lippuja, ammuttavia puluja ja enemy inteleitä.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

24.01.2010 klo 15.14

EthanH kirjoitti:
Vuosia olen odottanut ja nyt se on totta. Kaupunki jossa kaikkiin taloihin pääsee sisälle. Laitetaan mukaan vielä max payne-tyylinen synkkä tarina ja huippupeli kasassa. Tai sitten InFamous/Prototype-tyylinen supersankariseikkailu. Kun lisätään kattojen ja lattioiden rikkoontuminen, pilvenpiirtäjien ja kerrostalojen tuhoaminen olisi varmasti mukavaa.
Mahdollisuuksia kyllä löytyy.


Mahtaa muuten olla helvettiä ettiä tuolta piilotettuja lippuja, ammuttavia puluja ja enemy inteleitä.


Itse haaveilen jostain yksityisetsiväpelistä jossa olisi juuri tämän demoon kaltainen ja vielä elävämpi kaupunki, ja siellä sitten oltaisiin, yksityisetsivä, eri keikkoja suorittaen.
lainaa
zaq12wsx

24.01.2010 klo 16.06

Onpas rumaa. Tuli mieleen DN3D.
lainaa
EthanH

Rekisteröitynyt 21.08.2008

25.01.2010 klo 01.07

Protec kirjoitti:
Itse haaveilen jostain yksityisetsiväpelistä jossa olisi juuri tämän demoon kaltainen ja vielä elävämpi kaupunki, ja siellä sitten oltaisiin, yksityisetsivä, eri keikkoja suorittaen.


Dekkarit tuli myös mieleen. Tuskin maltan odottaa mitä tästä kehittyy.
lainaa
JatatatataKABOOM

27.01.2010 klo 09.38

Tässä talossa seinät ovat paperia...
lainaa
Juustomies

07.04.2010 klo 04.15

Siis ettekö te vieläkään hyvät ihmiset tajua, että tällä kyseisellä videolla ei ole mitään tekemistä crysis 2:sen kanssa
Tässä vain demonstroidaan, kuinka tuo kyseinen paskahärdelli toimii ja jota saatetaan jopa käyttää tulevassa crysis 2 pelissä
ja JOS sitä käytetään, niin tietenkin grafiikat ovat AIVAN eri luokkaa ei siinä hajoa koko seinä 1 luodilla metri x metri palikoihin
Eikai ne nyt jumalauta entistä huonompaa peliä graafisesti tee.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova