Remedy vastaa kymmeneen kysymykseen
Joystiq on julkaissut Academy of Interactive Arts & Sciences:n tekemän haastattelun Remedyn Matias Myllyrinteestä. Tekstistä löytyy mm. tunnelmia Alan Waken kulisseista.
Matiaksen mielestä pelintekemisen hienoin asia on ehdottomasti se, kun peli julkaistaan. Alan Waken kohdalla ollaan hyvin hyvin lähellä ja Remedylla ollaan malttamattomia jakamaan tekemisensä muun maailman kanssa. Menestys mitataan sitten myyntimäärien ja Metacriticin tulosten perusteella.
Pelintekemisen ehdottomaksi miinuspuoleksi Matias kertoo julkaisijoiden talouslukujen tuijoittamisen lyhyillä aikaväleillä. Mikäli painetta ei olisi niin paljon, menestyneitä pelejä saattaisi olla enemmänkin.
Vastauksissaan Myllyrinne myös kiittelee Microsoft Game Studiosin kehittämiä työkaluja ja on sitä mieltä, että käytettyjen pelien myyminen ja vuokraaminen on pahin vitsaus alalla tällä hetkellä.
Keskustelut (64 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.10.2008
29.12.2009 klo 19.34
Rekisteröitynyt 16.06.2008
29.12.2009 klo 19.45
29.12.2009 klo 19.45
29.12.2009 klo 20.07
29.12.2009 klo 20.11
29.12.2009 klo 20.16
Totuus on että kun suomalainen pikku firma pääsee isojen poikien piireihin, niin se on ihan sama onko rahoittajana Jehovan Todistajat vai suuryhtiö, niin ahneus että pissa nousevat sitä mukaa mitä kengät kasvaa ja kaiken maailman menestyspaineet jota se Iso Raha tuo mukanaan.
Puhumattakaan siitä faktasta että, jos tämä ei myy niin loppuu Remedyn taru ja pojat maksavat laskuja pitkän ajan.
No voihan se olla että V2:sta löytyy kovan luokan bisnesmiehiä/naisia ja nämä tietävät kokemuksesta että MS on kaiken pahan alku ja loppu.
29.12.2009 klo 20.19
How do you measure success?
- As for, success in games. it's easy – units sold and Metacritic
LOL!!!
Rekisteröitynyt 17.08.2008
29.12.2009 klo 20.23
Rekisteröitynyt 04.11.2007
29.12.2009 klo 20.26
29.12.2009 klo 20.37
29.12.2009 klo 20.52
Miksi ihmeessä pitäisi alkaa tosiasioita kieltämään? Käytettyjen pelien myynti on laillistettua piratismia
Tollahan periaatteella ihan minkä tahansa tavaran eteenpäin myynti olisi jonkin sortin "piratismia"?
Törkeätä, että mies väittää, että "käytettyjen pelien myyminen ja vuokraaminen on pahin vitsaus alalla tällä hetkellä."
Jos jokin vitsaus alalla on, niin se on kyllä huonot pelit, osaamattomat pelintekijät ja kaiken maailman välikädet, jotka sitten selittää omia virheitään piratismilla ja muulla sonnalla.
29.12.2009 klo 20.56
Rekisteröitynyt 30.07.2007
29.12.2009 klo 21.00
Kyllä; Remedy on keskimääräistä parempi pelilafka ja Alan Wake tulee olemaan keskimääräistä parempi peli.
Myllyrinteeltäkin ihan viisaita kommentteja. Käytettyjen kauppa nyt on pelintekijöiden kannalta mitä on, mitäs sitä turhaan kieltämään.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
29.12.2009 klo 21.02
The current model of used game sales and rentals are poison for the creatives in our ecosystem. However, I think this issue will be solved eventually."
Siinä vaiheessa kun tämä on "solved" eli käytettyjen pelien myynti kielletään, rajoitetaan tms. niin en enää käytä euroakaan peleihin vaan waretan aivan kaiken. Xbox:n ja muihin lentää mod-piirit aika nätisti.
Pelit ovat muutenkin niin helvetin kalliita, että tuollaisen ehdottaminen on lähes fasismiin verrattavissa.
Vähemmän rahaa tuottajille, enemmän kehittäjille niin saadaan se ongelma ratkaistua.
29.12.2009 klo 21.15
29.12.2009 klo 21.31
Suomalaisilta taas hienoa pessimismiä ja yleistä negaatiota, vaikka pitäisi olla ylpeä suomalaisen Remedyn menestyksestä.
Kyllä; Remedy on keskimääräistä parempi pelilafka ja Alan Wake tulee olemaan keskimääräistä parempi peli.
Myllyrinteeltäkin ihan viisaita kommentteja. Käytettyjen kauppa nyt on pelintekijöiden kannalta mitä on, mitäs sitä turhaan kieltämään.
Kyllä ainakin itse pelin PC-versiota noin 4 vuotta odottaneena ymmärrän hyvin esim. porukan negatiivisen asenteen peliä ja sen kehittäjiä kohtaan: kun pelin julkaisu lopultakin on lähellä niin *upsansaa* ilmoitetaan, että "Sorry, PC-versiota ei tulekaan, kiitos kuitenkin mielenkiinnostanne peliä kohtaan näiden 4 vuoden aikana".
Jos tällainen kusetus ei saa pelaajia raivoihinsa, niin ei sitten mikään.
Ja tosta Micro$oftista julkaisijana en kyllä sano yhtään mitään;eiköhän itse jokainen tiennyt alusta alkaen mitä siitäkin seuraa.. Mutta niin surulliselta kuin se kuulostaakin, niin raha ratkaisee. Ei oo Remedynkään pojat poikkeus, valitettavasti.
29.12.2009 klo 21.36
Mutta niin surulliselta kuin se kuulostaakin, niin raha ratkaisee. Ei oo Remedynkään pojat poikkeus, valitettavasti.
Suorastaan typerää luulla, ettei raha ratkaisi.
29.12.2009 klo 21.40
No kerropas poika parempi pääasiallinen mittari kuin kriitikoiden antaman arvosanan keskiarvo.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
29.12.2009 klo 21.54
Se muakin arveluttaa... tuo käytetyn pelin myyminen. entä jos... enpä ala spekuloimaan. Hyvä, että waretus on murheista pienempi :D
Kummassa pelintekijä voittaa enemmän? Aivan, kummassakaan tapauksessa pelintekijä ei saa rahaa.
29.12.2009 klo 21.55
Mutta niin surulliselta kuin se kuulostaakin, niin raha ratkaisee. Ei oo Remedynkään pojat poikkeus, valitettavasti.
Suorastaan typerää luulla, ettei raha ratkaisi.
Kyllä moni pelinkehittäjä on varmaan valinnut toisen julkaisijan Microsoftin sijaan, vaikka näillä ei olisikaan käytössä samanlaiset talodelliset varat kuin MS:lla.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
29.12.2009 klo 21.58
Kaikki raha ei mene pelkästään niihin pelitekijöiden ferrareihin, vaan suurin osin seuraavan pelin budjettiin. Se on ihan kaikkien pelaajien etu, mitä enemmän rahaa tällä alalla pyörii.
Katsoppa hetki Activisionin ja muiden suurten pelitalojen pelivalikoimaa ja sanoppa sitten että se on pelaajien etu. Tokihan pelintekijöidenkin on ansaittava leipänsä, mutta liiallinen kaupallisuus ei todellakaan ole pelaajille eduksi.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
29.12.2009 klo 22.14
29.12.2009 klo 22.24
Kyllä; Remedy on keskimääräistä parempi pelilafka ja Alan Wake tulee olemaan keskimääräistä parempi peli.
Ohhoh, kyllä huomaa että kunnon xbotti elää aivan eri maailmassa kuin muut (järkevät) ihmiset.
29.12.2009 klo 22.54
Remedy on mielestäni julkaissut kautta historiansa hyviä pelejä ja kovasti toivon, että Alan Wake jatkaa sitä sarjaa. Vähän kyllä pelkään sitä, että Remedy yrittää liikaa, mutta sen näkee sitten, kun peli vihdoin ja viimein julkaistaan.
29.12.2009 klo 23.01
No mites te sitten mittaisitte menestystä jos ei myynnit ja arvosanat sitä kerran tee?
No, stondis-indeksillä, tietenkin.
29.12.2009 klo 23.14
29.12.2009 klo 23.42
Ohhoh, kyllä huomaa että kunnon xbotti elää aivan eri maailmassa kuin muut (järkevät) ihmiset.
Typerät sony-pellet eivät ole sama asia kuin järkevät ihmiset, sori
Rekisteröitynyt 17.03.2009
29.12.2009 klo 23.45
29.12.2009 klo 23.45
Noh kaipa se on sitä suomalaista perusluonnetta että kaikesta valitetaan vaikutti se omaan elämään kuinkä vähän tahansa.
30.12.2009 klo 00.11
http://www.youtube.com/watch?v=EOPDqK6ru24
30.12.2009 klo 01.09
Katsoppa hetki Activisionin ja muiden suurten pelitalojen pelivalikoimaa ja sanoppa sitten että se on pelaajien etu. Tokihan pelintekijöidenkin on ansaittava leipänsä, mutta liiallinen kaupallisuus ei todellakaan ole pelaajille eduksi.
En tarkoittanut sitä. Kaikkien julkaistujen ja edes kohtalaisten pelien budjetit on nykyään miljoonissa. Remedy on tänä päivänä ainut suomalainen pelistudio, jolla on varaa tehdä oikeita pelejä kauppojen hyllyille. Loput tekee ladattavia pelejä latauspalveluihin. Jos Alan Wake ei myy lähellekkään niinkun sen pitäisi, niin Remedykin saattaa joutua jatkossa tekemään pelinsä psn:aan, steamiin jne.
Nykyään kilpailu on vaan niin kovaa, että studioiden on pakko tehdä pelejä mitkä myy jos aikovat selvitä.
Rekisteröitynyt 13.06.2009
30.12.2009 klo 01.27
Raha on modernin yhteiskunnan suurin vitsaus, muinaisjäänne, joka vetää kehitystä taaksepäin.
30.12.2009 klo 08.33
Pelien PC versioiden julkaisu nykypäivänä on nappikauppaa verrattuna konsoleihin (unohdetaan nyt WOW ja pari muuta poikkeusta). Remedyn kaltaisen pienen studion ei ole järkevää jakaa resurssejaan usean version kesken samanaikaisesti. Eiköhän se (paranneltu) PC-versiokin sieltä ennen pitkää ilmesty.
30.12.2009 klo 08.41
[quote nick="tagman"]
Remedy on tänä päivänä ainut suomalainen pelistudio, jolla on varaa tehdä oikeita pelejä kauppojen hyllyille. Loput tekee ladattavia pelejä latauspalveluihin.
Eiköhän esim Bugbearin seuraava peli päädy ihan hyllyynkin asti...
30.12.2009 klo 09.43
30.12.2009 klo 10.05
Rekisteröitynyt 13.03.2009
30.12.2009 klo 10.42
Ensinnäkin se että käytettyjen pelien myynti on Myllyrinteen mielestä vitsaus ei tee miehestä yhtään astetta idiootimpaa. Milloin te lapset opitte että ei niitä pelejä tehdä hyväntekeväisyyteen? Miltä tuntuisi tehdä 4 vuotta duunia saamatta siitä minkäänlaista palkaa tai palkkiota????? Ok MS on maksanut niille hirvittävän summan rahaa, mutta todnäk sekin on mennyt kehityskustannuksiin joten ulina seis.
Ja se jos kyseiset herrat Remedyllä katsovat Metacriticin keskiarvoa on se enemmän kuin ymmärrettävää. Miksi se olisi jotenkin typerää, kertokaapa joku viisas teini se minulle? Ja myynnit tottakai on toinen millä menestystä mitataan, milläs muullakaan?
Ja te paatuneet MS vihaajat, teille minulla ei ole mitään lisättävää, koska ette kuitenkaan ymmärrä.
Se on ainut negatiivinen asia koko Alan Wake projektissa, että kyseinen peli ei tule PeeCeelle, kyllä itseänikin korpeaisi jos yhtäkkiä monen vuoden jälkeen en pääsisikään pelaamaan kovasti odottamaani peliä. Tuossa kuviossa ainut hyvä puoli oli se ettei nämä SDF sankarit pääse käyttämään typerää PC korttiaan kun puhutaan Xboxin KONSOLIyksinoikeuksista.
Mua kyllä niin huvittaa ainainen pleikkapoikien vinkuna jokaisesta hyvästä asiasta jota Boksille tulee. Henkilökohtaisesti en ikinä jaksaisi lähteä haukkumaan PS3:selle ilmestyviä lisälaitteita tai pelejä, se on säälittävää. Itse asiassa olen kyseisin konsolin mahdollisesti lähiaikoina hankkimassa.
30.12.2009 klo 11.17
30.12.2009 klo 11.53
Täällä lennetään näköjään taas jossain tajunnan rajamailla aivan uskomattoman uunojen mielipiteiden kera.
Älä muuta virko. Käsittämätön tyhmyys taas tiivistyy. No, tämähän on ihan arkipäivää peliuutisten kommenteissa.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
30.12.2009 klo 13.39
Milloin te lapset opitte että ei niitä pelejä tehdä hyväntekeväisyyteen? Miltä tuntuisi tehdä 4 vuotta duunia saamatta siitä minkäänlaista palkaa tai palkkiota?????
Tuskimpa esim. autovalmistajatkaan mitään hyväntekeväisyyttä tekevät? Silti voin myydä corollani huoletta naapurille eikä toyota saa siinä hommassa euroakaan.
Saamatta minkäänlaista palkkiota? Kyllähän he rahaa tulevat tuolla takomaan ja reilustikin, vaikkeivat käytettyjen myynnistä mitään saisikaan.
30.12.2009 klo 13.43
30.12.2009 klo 13.53
Pelien ja muun softan myymisessä on vielä se hyvä puoli että niitä on periaatteessa loputtomasti, toisin kuten niitä Toyota Corollia tehtaan pihassa.
Rekisteröitynyt 13.03.2009
30.12.2009 klo 13.59
Milloin te lapset opitte että ei niitä pelejä tehdä hyväntekeväisyyteen? Miltä tuntuisi tehdä 4 vuotta duunia saamatta siitä minkäänlaista palkaa tai palkkiota?????
Tuskimpa esim. autovalmistajatkaan mitään hyväntekeväisyyttä tekevät? Silti voin myydä corollani huoletta naapurille eikä toyota saa siinä hommassa euroakaan.
Saamatta minkäänlaista palkkiota? Kyllähän he rahaa tulevat tuolla takomaan ja reilustikin, vaikkeivat käytettyjen myynnistä mitään saisikaan.
Tulevat toki tahkoamaan rahaa, esimerkkini oli ehkä hieman kärjistetty. Noh miltä tuntuisi tehdä 4 vuotta duunia ja todeta että palkkiostasi/palkastasi söisi välikädet suuren osan tekemättä oikeasti asioille/tuotteelle yhtään mitään?
Rekisteröitynyt 13.03.2009
30.12.2009 klo 14.04
On muuten aivan loistavaa ajanvietettä väitellä täällä pikkuasioista näin erittäin tylsän ja hiljaisen työpäivän aikana.
30.12.2009 klo 14.13
How do you measure success?
- As for, success in games. it's easy – units sold and Metacritic
LOL!!!
Mitä kummallista tuossa nyt on? Menestystähän se on jos peli myy ja saa hyviä arvosteluja.
Huhhuh mikä paskayhtiö tuosta Remedystä on Mikkisoftan takia muotoutumassa.
Mitä vit...
Rekisteröitynyt 04.11.2007
30.12.2009 klo 14.23
jos kymmenen ihmistä ostaa pelisi steamista/impulsesta kahdella eurolla, saat siitä enemmän rahaa kuin jos nämä samat ihmiset ostaisivat pelisi käytettynä ja maksaisivat siitä 60 euroa. Warettaja voi silti ostaa lataamansa pelin joten tekijät saavat siitä rahaa.
Tosin jos kaikki pelit olisivat älyttömän halpoja niin vuokraamiselle ja käytettyjen pelien ostolle olisi vähemmän tarvetta. Nykypelien hinnat ovat monille liian kalliita, jotenka moni peli jää näiltä pelaajilta kokematta ellei sitä saa edullisesti käytettynä ja pysty myymään eteenpäin, tai ei saa vuokrattua tai lainaksi. Lisäksi monet nykypelit tarjoavat sisältöä säälittävän vähän.
Syytän pelintekijöitä siitä, että enää ei osata tehdä hyviä pelejä edullisesti. Tottakai kehityskustannukset ovat nousseet Nes -ajoista, mutta tuntuu siltä että moni peli olisi voitu tehdä huomattavasti pienemmällä budjetilla ilman turhuuksia ja hyvällä suunnittelulla. Jos esimerkiksi pelin tekoon menee 10 vuotta, niin tällöin projektia ei ole suunniteltu hyvin.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.12.2009 klo 14.26
Ja on aivan oikeassa.
30.12.2009 klo 14.38
Pässit. Myllyrinne kritisoi juuri GameStopin mallia myydä käytettyjä pelejä. Pässejä olette myös jos ostatte niitä pelejä.
Ja on aivan oikeassa.
Muotoillaanpa tuo näin: mitä järkeä on ostaa peli kalliimmalla, jos jostain muualta saa halvemmalla?
Sähän tässä varsinainen pässi ootkin!
Rekisteröitynyt 13.03.2009
30.12.2009 klo 14.54
Pässit. Myllyrinne kritisoi juuri GameStopin mallia myydä käytettyjä pelejä. Pässejä olette myös jos ostatte niitä pelejä.
Ja on aivan oikeassa.
Muotoillaanpa tuo näin: mitä järkeä on ostaa peli kalliimmalla, jos jostain muualta saa halvemmalla?
Sähän tässä varsinainen pässi ootkin!
Rekisteröitynyt 13.03.2009
30.12.2009 klo 15.00
Pässit. Myllyrinne kritisoi juuri GameStopin mallia myydä käytettyjä pelejä. Pässejä olette myös jos ostatte niitä pelejä.
Ja on aivan oikeassa.
Rekisteröitynyt 13.03.2009
30.12.2009 klo 15.12
Miksi pelien käytettynä myyminen eroaisi vaikkapa kirjan, elokuvan tai sen vanhan Toyota Corollan myymisestä? Missään näistä ei valmistaja saa euroakaan, jos ajatellaan puhtaasti yksityisten välistä kauppaa. Peli ja softa ylipäätänsä on tuote siinä missä autokin. Joukko ihmisiä uhraa aikaa ja rahaa tehdäkseen tuotteen ja joku maksaa siitä. Sen jälkeen minusta tuote on täysin ostajan omaisuutta ja saa päättää mitä sillä tekee (lain puitteissa).
Pelien ja muun softan myymisessä on vielä se hyvä puoli että niitä on periaatteessa loputtomasti, toisin kuten niitä Toyota Corollia tehtaan pihassa.
30.12.2009 klo 15.56
Pässit. Myllyrinne kritisoi juuri GameStopin mallia myydä käytettyjä pelejä. Pässejä olette myös jos ostatte niitä pelejä.
Ja on aivan oikeassa.
Muotoillaanpa tuo näin: mitä järkeä on ostaa peli kalliimmalla, jos jostain muualta saa halvemmalla?
Sähän tässä varsinainen pässi ootkin!
Kuka sä nyt olet tätä homman pointtia määrittämään? Tässä hommassa on tasan saman verran pointteja kun tässä uutisessa on viestejä..
"Annan vain sympatiani mielipiteelle jonka mukaan käytettyjen myynti syö pelintekijän pussia tyhjemmäksi."
Täysin naiivi oletus. Luuletko todellakin, että ihmiset jotka ostavat käytettyjä pelejä niin ostaisivat sen sijaan kaupasta 60€:lla saman pelin? Vähän sama juttu kun waretuksetsta itketään, että kun peliä ladataan miljoona kertaa, niin tekijät menettävät 10000000*50€ verran rahaa. Ei. Luulevatko ihmiset todellakin, että nämä 1 000 000 ihmistä olisivat ostaneet pelin joka tapauksesa, jos he jostain syystä eivät olisikaan ladanneet sitä?
Tosta sun Toyota postista vielä sen verran, että kyllähän nykyään nämä DLC:t takovat pelintekijöille sopivasti rahaa (esimerkkinä COD WaW map packit), oli sitten kyseessä uusi tai käytetty peli.
30.12.2009 klo 16.32
Pässit. Myllyrinne kritisoi juuri GameStopin mallia myydä käytettyjä pelejä. Pässejä olette myös jos ostatte niitä pelejä.
Ja on aivan oikeassa.
Muotoillaanpa tuo näin: mitä järkeä on ostaa peli kalliimmalla, jos jostain muualta saa halvemmalla?
Sähän tässä varsinainen pässi ootkin!
Kuka sä nyt olet tätä homman pointtia määrittämään? Tässä hommassa on tasan saman verran pointteja kun tässä uutisessa on viestejä..
"Annan vain sympatiani mielipiteelle jonka mukaan käytettyjen myynti syö pelintekijän pussia tyhjemmäksi."
Täysin naiivi oletus. Luuletko todellakin, että ihmiset jotka ostavat käytettyjä pelejä niin ostaisivat sen sijaan kaupasta 60€:lla saman pelin? Vähän sama juttu kun waretuksetsta itketään, että kun peliä ladataan miljoona kertaa, niin tekijät menettävät 10000000*50€ verran rahaa. Ei. Luulevatko ihmiset todellakin, että nämä 1 000 000 ihmistä olisivat ostaneet pelin joka tapauksesa, jos he jostain syystä eivät olisikaan ladanneet sitä?
Tosta sun Toyota postista vielä sen verran, että kyllähän nykyään nämä DLC:t takovat pelintekijöille sopivasti rahaa (esimerkkinä COD WaW map packit), oli sitten kyseessä uusi tai käytetty peli.
Korjaus edelliseen: "10000000*50€"--> "1 000 000*50€"
Rekisteröitynyt 30.07.2007
30.12.2009 klo 17.04
Myllyrinteen mielipide käytettyjen pelien _jälleenmyyntiä_ kohtaan on täysin luonnollinen hänen perskektiivistään. Monilla meillä kuluttajilla on vastakkainen mielipide omasta perspektiivistämme johtuen. Silti voimme elää yhdessä sovussa, ja rakastaa toisiamme niin takaa kuin myös edestäkin päin.
30.12.2009 klo 17.17
Mielipide on kuin peppureikä; jokaisella on sellainen. Ja jos nyt sitten Myllyrinteellä on peppureikä muotoa "O", mutta sinä tykkäät vain peppurei'istä muotoa "o", niin sekö tekee hänen edustamastaan firmasta paskan ja firman tekemästä tuotteesta paskan?
Myllyrinteen mielipide käytettyjen pelien _jälleenmyyntiä_ kohtaan on täysin luonnollinen hänen perskektiivistään. Monilla meillä kuluttajilla on vastakkainen mielipide omasta perspektiivistämme johtuen. Silti voimme elää yhdessä sovussa, ja rakastaa toisiamme niin takaa kuin myös edestäkin päin.
En ole nyt ihan varma, että onko viestisi osoitettu minulle vai jollekkin muulle, mutta en ole missään vaiheessa todennut firman olevan paska, vaan pikemminkin heidän/Microsofin päätöksen pistää pelin PC-versio jäihin yli neljän vuoden kehityksen jälkeen olevan hieman kyseenalainen firman uskollista yleisöä kohtaan.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
30.12.2009 klo 17.23
En ole nyt ihan varma, että onko viestisi osoitettu minulle vai jollekkin muulle, mutta en ole missään vaiheessa todennut firman olevan paska, vaan pikemminkin heidän/Microsofin päätöksen pistää pelin PC-versio jäihin yli neljän vuoden kehityksen jälkeen olevan hieman kyseenalainen firman uskollista yleisöä kohtaan.
Ei toki sinulle tarkoitettu. Ihan vain yleisesti olen ollut havaitsevani uutisketjussa ihmeellistä "Remedy on pasakasa" -mielialaa, jonka otaksun johtuvan juuri tuosta Myllyrinteen käytettyjä pelejä koskevasta kommentista.
Pelin ilmoittaminen alustalle ja myöhemmin peruminen on aina nastya bisnestä. Samaa mieltä ja ymmärrän pettymyksen.
EDIT. Niin joo, tuo sinä-muodon käyttö passiivin korvikkeena varmaan hämäsi. Eipä se taida mitään korrektia äidinkieltä ollakaan. Pahoittelut sekaannuksesta.
30.12.2009 klo 17.33
oT: Vai että rekisteröityneet käyttäjät saavat tuon edit-nappulan käyttöönsä. Vaadin tähän muutosta!
30.12.2009 klo 18.52
Syytän pelintekijöitä siitä, että enää ei osata tehdä hyviä pelejä edullisesti. Tottakai kehityskustannukset ovat nousseet Nes -ajoista, mutta tuntuu siltä että moni peli olisi voitu tehdä huomattavasti pienemmällä budjetilla ilman turhuuksia ja hyvällä suunnittelulla. Jos esimerkiksi pelin tekoon menee 10 vuotta, niin tällöin projektia ei ole suunniteltu hyvin.
Voi kiesus mitä tuubaa - siinäs syyttelet, jos se oloa helpottaa... :)
Ihan yleisesti ottaen, devaus on nykyään aika helvetisti ammattimaisempaa ja suunnitellumpaa kuin ennen muinoin. Esimerkiksi eri alustojen downloadable-puolella on enemmän hyviä, edullisesti tehtyjä, pelejä kuin koskaan - ja jos luulee, että ne AAA-pelit maksavat paskan suunnittelun takia niin paljon tehdä, on aika harvinaisen kujalla.
"Jos esimerkiksi pelin tekoon menee 10 vuotta, niin tällöin projektia ei ole suunniteltu hyvin."
- No shit?
Rekisteröitynyt 24.06.2008
30.12.2009 klo 21.14
Noh, painetaan tuo villaisella tämän kerran ;)
oT: Vai että rekisteröityneet käyttäjät saavat tuon edit-nappulan käyttöönsä. Vaadin tähän muutosta!
No mikset rekisteröidy? Menee about 1min.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
30.12.2009 klo 21.43
Syytän pelintekijöitä siitä, että enää ei osata tehdä hyviä pelejä edullisesti. Tottakai kehityskustannukset ovat nousseet Nes -ajoista, mutta tuntuu siltä että moni peli olisi voitu tehdä huomattavasti pienemmällä budjetilla ilman turhuuksia ja hyvällä suunnittelulla. Jos esimerkiksi pelin tekoon menee 10 vuotta, niin tällöin projektia ei ole suunniteltu hyvin.
Voi kiesus mitä tuubaa - siinäs syyttelet, jos se oloa helpottaa... :)
Ihan yleisesti ottaen, devaus on nykyään aika helvetisti ammattimaisempaa ja suunnitellumpaa kuin ennen muinoin. Esimerkiksi eri alustojen downloadable-puolella on enemmän hyviä, edullisesti tehtyjä, pelejä kuin koskaan - ja jos luulee, että ne AAA-pelit maksavat paskan suunnittelun takia niin paljon tehdä, on aika harvinaisen kujalla.
Se että kehityksestä on tullut ammattimaisempaa on juuri osa ongelmaa. Palkataan kalliita julkkiksia antamaan äänensä tai naamansa peliin, palkataan huippukallis ammattisäveltäjä, hiotaan jotain pikku yksityiskohtia vuosikaudet.... Ja lopputulos on turhan usein lyhyt ja suppea sisältöinen peli, joka näyttää hyvältä, mutta on sieluton. Pointti on, ettei joka peliä tarvitse tehdä niin kalliisti ja AAA-peli voi syntyä halvallakin.
Rekisteröitynyt 16.06.2008
31.12.2009 klo 02.19
Rekisteröitynyt 13.03.2009
31.12.2009 klo 09.29
En ole nyt ihan varma, että onko viestisi osoitettu minulle vai jollekkin muulle, mutta en ole missään vaiheessa todennut firman olevan paska, vaan pikemminkin heidän/Microsofin päätöksen pistää pelin PC-versio jäihin yli neljän vuoden kehityksen jälkeen olevan hieman kyseenalainen firman uskollista yleisöä kohtaan.
Ei toki sinulle tarkoitettu. Ihan vain yleisesti olen ollut havaitsevani uutisketjussa ihmeellistä "Remedy on pasakasa" -mielialaa, jonka otaksun johtuvan juuri tuosta Myllyrinteen käytettyjä pelejä koskevasta kommentista.
Pelin ilmoittaminen alustalle ja myöhemmin peruminen on aina nastya bisnestä. Samaa mieltä ja ymmärrän pettymyksen.
EDIT. Niin joo, tuo sinä-muodon käyttö passiivin korvikkeena varmaan hämäsi. Eipä se taida mitään korrektia äidinkieltä ollakaan. Pahoittelut sekaannuksesta.
02.01.2010 klo 01.57
"Aika säälittävää jos metacritic on tosiaan pelin menestyksen pääasiallisia mittareita"
No kerropas poika parempi pääasiallinen mittari kuin kriitikoiden antaman arvosanan keskiarvo.
Onko sinulla edes hajua miten pahasti Metacritic antaa väärän kuvan? Siellä on sekaisin kaikki arvosteluasteikot 1-5, 1-10, 1-100 ja sen lisäksi vielä tähdet sun muut erikoiset asteikkoluvut. Ne pyöristetään vain lähimpään arvoon. Metacritic on vääristelevää paskaa eikä niitä lukuja kannata tuijottaa sokeasti. Valitettavasti vaan suurin osa tekee näin.
Parempi mittari on myyntiluvut yksinään. Toisaalta peli ei myy ellei sillä ole tietty Metacriticlukema. Siinä mielessä Myllyrinne on kyllä oikeassa että nämä on ne mittarit, ne kun kulkevat käsi kädessä.
Mitä tulee käytettyjen pelien myyntiin, näistä käytetyistä saa moni pikkufirma jotka myy myös uusia pelejä suuren osan tuloistaan. Käsi kädessä niidenkin kauppa menee. Mikäli nämä pelifirmat tahtovat että pelit ostetaan uusina käytettyjen sijaan, kannattaa ottaa oppia esim Steamistä jossa on jatkuvasti tietyt pelit suuressa alessa, etenkin vanhemmat tai jo muutamia kuukausia markkinoilla olleet.
Käytetyt pelit ovat täällä ja pysyvät, ihan samanlailla kuin käytetyt autotkin.
Rekisteröitynyt 25.08.2009
05.01.2010 klo 20.03
Täällä lennetään näköjään taas jossain tajunnan rajamailla aivan uskomattoman uunojen mielipiteiden kera.
Ensinnäkin se että käytettyjen pelien myynti on Myllyrinteen mielestä vitsaus ei tee miehestä yhtään astetta idiootimpaa. Milloin te lapset opitte että ei niitä pelejä tehdä hyväntekeväisyyteen? Miltä tuntuisi tehdä 4 vuotta duunia saamatta siitä minkäänlaista palkaa tai palkkiota????? Ok MS on maksanut niille hirvittävän summan rahaa, mutta todnäk sekin on mennyt kehityskustannuksiin joten ulina seis.
Ja se jos kyseiset herrat Remedyllä katsovat Metacriticin keskiarvoa on se enemmän kuin ymmärrettävää. Miksi se olisi jotenkin typerää, kertokaapa joku viisas teini se minulle? Ja myynnit tottakai on toinen millä menestystä mitataan, milläs muullakaan?
Ja te paatuneet MS vihaajat, teille minulla ei ole mitään lisättävää, koska ette kuitenkaan ymmärrä.
Se on ainut negatiivinen asia koko Alan Wake projektissa, että kyseinen peli ei tule PeeCeelle, kyllä itseänikin korpeaisi jos yhtäkkiä monen vuoden jälkeen en pääsisikään pelaamaan kovasti odottamaani peliä. Tuossa kuviossa ainut hyvä puoli oli se ettei nämä SDF sankarit pääse käyttämään typerää PC korttiaan kun puhutaan Xboxin KONSOLIyksinoikeuksista.
Mua kyllä niin huvittaa ainainen pleikkapoikien vinkuna jokaisesta hyvästä asiasta jota Boksille tulee. Henkilökohtaisesti en ikinä jaksaisi lähteä haukkumaan PS3:selle ilmestyviä lisälaitteita tai pelejä, se on säälittävää. Itse asiassa olen kyseisin konsolin mahdollisesti lähiaikoina hankkimassa.
Asiallinen kommentti! Vois pelikaupat tehä jotain sopimusta pelintekijöitten kanssa tästä pelien uudelleenmyynistä, niin johan saatais hymy huulille. Jokunen euro käytetystä pelistä kehittäjälle.
Kirjoita kommentti