Tuorein sisältö

Tampereen ammattikorkeakoulun ennakkotehtävässä suunnitellaan peli

24.11.2009 klo 19.02 | Luettu: 15476 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Tampereen ammattikorkeakoulu on uudistanut media-alan koulutustaan ja uusi entistä kansainvälisempi visuaalisen suunnittelun ja interaktiivisen median koulutusohjelma tarjoaa reilusti sisältöä myös pelialalle aikoville. Englanninkieliseen opetusohjelmaan sisältyy mm. pelinkehitystä, mobiilisovellusten sekä verkkomedian suunnittelua ja toteutusta.

Englanninkielisten ohjelmien yhteishaku on poikkeuksellisen aikaisin, 11.1. - 12.2.2010. Medialinjojen ennakkotehtävät julkaistiin viime viikolla ja ne ovat ladattavissa taiteen ja viestinnän osaston oman blogin kautta.

Ennakkotehtävät ovat vahvasti pelipainotteisia, sillä jo toisessa tehtävässä hakijoiden on luotava konseptisuunnitelma digitaalisesta urheilupelistä sääntöineen, toimintoineen ja tavoitteineen. Kolmannessa tehtävässä luodaan joko konseptikuvitusta suunniteltuun peliin, pelaajainteraktiosuunnitelma tai projektisuunnitelman hahmotelma tulevalle peliprojektille.

Ennakkotehtävät tehneistä hakijoista 60 parasta valitaan huhtikuussa järjestettäviin varsinaisiin pääsykokeisiin.

V2.fi | Matti Lintula
< DSi LL on lähes Wiin... Aionista potkaistiin... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (12 viestiä)

lTukeZ

24.11.2009 klo 19.28

onko tämä toisen asteen vai korkeakoulu tutkinto?
lainaa
Riabo

Rekisteröitynyt 17.04.2007

24.11.2009 klo 19.32

Uutinehan alkaa "Tampereen ammattikorkeakoulu.." niin tuosta voisi jotain olettaa...
lainaa
lTuKeZl

24.11.2009 klo 19.32

olen myös nähnyt korkea kouluja joiden sisällä toimii myös toisen asteen opintoja.
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

24.11.2009 klo 20.00

lTuKeZl kirjoitti:
olen myös nähnyt korkea kouluja joiden sisällä toimii myös toisen asteen opintoja.
itse et selvästi ole edes ala-astetta käynyt läpi kun yhdys_sanatkin ovat päin...
... no tiedätte mitä
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.11.2009 klo 20.01

AMK-medianomiksi sieltä valmistuu, korkeakoulu siis.
lainaa
Pkunk

Rekisteröitynyt 08.08.2007

24.11.2009 klo 20.13

Tätä media-alan koulutusta saisi kyllä supistaa aika rankalla kädellä.
lainaa
Paananen

24.11.2009 klo 22.31

Ammattikorkeakoulu on alemman asteen korkeakoulu. Korkeakoulut ovat yliopistoja. Toisen asteen koulut taas ovat esim. lukioita ja ammattikouluja.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.11.2009 klo 00.20

Pkunk kirjoitti:
Tätä media-alan koulutusta saisi kyllä supistaa aika rankalla kädellä.


Media-alalle koulutettiin ainakin muutamana menneenä vuotena aivan liikaa väkeä. Toki tulee tehdä ero toisen asteen media-assistenttien ja amk-tason medianomien välille. Media-assariksi pääsee periaatteessa kuka tahansa, mutta amk-tasoisiin kouluihin on sentään jonkinlaiset ennakkotehtävät ja pääsykokeet vastassa.

Itse olen molemmat linjat käynyt ja täytyy sanoa, ettei tuosta pelkästä assistentin koulutuksesta ihan järjetöntä iloa alan kokonaiskuvan hahmottamisessa ollut - varsinaiset liukuhihnahommat siellä kyllä oppi, josta oli toki apua sitten medianomiopinnoissakin.

Voin tässä lämpimästi suositella TAMKin viestinnän linjaa kaikille skillzejä omaaville, siellä oli harvinaisen luova ilmapiiri ja mahdollisuus toteuttaa itseään esim. peliprojektien parissa oikeastaan niin paljon kuin lystäsi.

EDIT: On näköjään kovan luokan luennoitsijoita nykyään tuolla. Ruffian Gamesin (Crackdown 2) tuotantopäällikkö Gareth Noyce on luennoinut kuun alkupuolella pelinkehitysopiskelijoille. Tosin Skypen kautta kun ei ollut passiepäselvyyksien takia päässyt lentämään Suomeen asti :)
lainaa
Pkunk

Rekisteröitynyt 08.08.2007

25.11.2009 klo 01.26

zeroic kirjoitti:
Pkunk kirjoitti:
Tätä media-alan koulutusta saisi kyllä supistaa aika rankalla kädellä.


Media-alalle koulutettiin ainakin muutamana menneenä vuotena aivan liikaa väkeä. Toki tulee tehdä ero toisen asteen media-assistenttien ja amk-tason medianomien välille. Media-assariksi pääsee periaatteessa kuka tahansa, mutta amk-tasoisiin kouluihin on sentään jonkinlaiset ennakkotehtävät ja pääsykokeet vastassa.

Koulutetaan edelleenkin ihan liikaa aina AMK-medianomeista lähtien. Yksinkertaisesti työmarkkinat ovat täällä koto Suomessa aivan liian pienet suhteutettuna valmistuvien määrään. Lisäksi näiden ammattikorkeiden välillä todella jyrkkiä tasoeroja. Jotkut laitokset vetävät oppilaita sisään kuin sienet, mutta tarjoavat surkeaa opetusta, mikä on sitten sääli näitä muita medianomeja kohtaan. Koko kyseinen ammattikorkeakoulututkinto kokee noin suurta inflaatiota. Media-assareista en viitsi sen kummemmin mainita muuta kuin että samankaltaisessa mutta paljon suuremmassa suossa näin työllisyyden kannalta seisovat. Jarrua olisi pitänyt painaa kunnolla jo ajat sitten....taikka jonkun tahon olisi pitänyt panostaa enemmän näiden media-alan koulutusten valvontaan. Sääli media-assareita ja medianomeja kohtaan.

http://www.youtube.com/watch?v=uKYpepxGkyY
lainaa
alan_mies

25.11.2009 klo 09.10

zeroic kirjoitti:

Media-alalle koulutettiin ainakin muutamana menneenä vuotena aivan liikaa väkeä. Toki tulee tehdä ero toisen asteen media-assistenttien ja amk-tason medianomien välille. Media-assariksi pääsee periaatteessa kuka tahansa, mutta amk-tasoisiin kouluihin on sentään jonkinlaiset ennakkotehtävät ja pääsykokeet vastassa.

Itse olen molemmat linjat käynyt ja täytyy sanoa, ettei tuosta pelkästä assistentin koulutuksesta ihan järjetöntä iloa alan kokonaiskuvan hahmottamisessa ollut - varsinaiset liukuhihnahommat siellä kyllä oppi, josta oli toki apua sitten medianomiopinnoissakin.



Joo valitettavasti suuri osa media assareista on valmistuessaan tasolla, ettei heitä viitsi edes ottaa harjoitteluun. TOKI mukana on tyyppejä, jotka ovat päteviä ja harrastaneet jotakin pelidevauksen osa-aluetta jo kauan ja lähinnä hakeneet virallisen ammatin tuolta, mutta pääosin just kuten ekassa lauseessa sanoin. Valitettavasti.

Itse AMK:sta valmistunut ja nykyään pelialalla graafikkona toimivana voin sanoa, että vaikka AMK-pohjaisiin viestintä/media-alan koulutuksiin on aika vaikea päästä (meille taidettiin ottaa 5% hakijoista aikanaan sisään), niin ei sieltäkään ihan kaikki työllisty, mutta ne parhaat ja motivoituneimmat ainakin meidän vuosikurssilta ovat työllistyneet mainos- ja pelialalla. Mutta muutama jannu on luovasta potentiaalistaan huolimatta sellaisia, ettei ne varmaan ikinä työllisty alalta. Liian vähän motivaatiota harjoitella ja tehdä parempia työnäytteitä.

Itse siis puhun graafikon näkökulmasta. Ja siitä voisikin sanoa, että graafikon koulutusmahdollisuuksia voisi supistaa, koska Suomessa on todella hyvä taso tällä osa-alueella ja myös tarjontaa enemmän kuin kysyntää, mutta koodipuolella on puolestaan ihan huutava pula hyvistä koodaajista. Ratkaisu: yliopistotason koodausopinnot pitäisi suunnata, tai suoda edes mahdollisuus, pelikoodaamisen painottamiseen.
lainaa
Novalogix

Rekisteröitynyt 22.04.2007

25.11.2009 klo 11.14

MiiQ kirjoitti:
lTuKeZl kirjoitti:
olen myös nähnyt korkea kouluja joiden sisällä toimii myös toisen asteen opintoja.
itse et selvästi ole edes ala-astetta käynyt läpi kun yhdys_sanatkin ovat päin...
... no tiedätte mitä

Samat sanat sullekkin.
lainaa
MattiV

25.11.2009 klo 22.59

Tuo media-alan ylikoulutus toisaalta on vähän klisee, mitä tulee tähän digitaalisen ja vuorovaikutteisen median piiriin.
Medianomihan perinteisesti tarkoittaa tv- ja elokuva-alan ammattilaista ja toden totta, tuolle kuolevalle alalle on tekijöitä niin paljon että siellä joutuu tekemään "perusduunari" paljon palkatonta harjoittelua saadakseen mahkuja tehdä yhtään mitään oikeasti.

Itsekin olen TAMK/TTVO:n vuorovaikutteisen linjan käynyt ja kovasti on ollut osaamiselle kysyntää. Sama tilanne on käsittääkseni kaikilla onnekkailla tovereilla.

Joku Perä-Möhkylän opiston medialinja nyt on eri juttu, mutta TAMKin mediakoulutus on juuri se paikka, josta päästään ihan aikuisten oikeasti hyviin hommiin. Jopa TV- ja elokuvapuolelta.
lainaa

V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova