Mr. Nobody
Ensi-ilta: | 27.01.2011 |
Genre: | Draama, Sci-fi |
Ikäraja: | 11 |
Kuka muistaa romanttisen komedian Sliding Doors? Se sijoittui kahteen vaihtoehtoiseen todellisuuteen. Elokuva näytti, miten erilaista elämä voi olla, kun vain yksi asia muuttuu.
118-kesäinen Nemo Nobody (Jared Leto) muistelee elämäänsä samalla tyylillä. Hän on viimeinen kuolevainen tekopirteässä tulevaisuudessa, jossa kuolemattomat ihmiset seuraavat häntä tosi-tv:stä. Nuorena miehenä Nemo rakasti naista (Diane Kruger). Tai toista naista (Sarah Polley). Vai naiko hän naisen (Linh Dan Pham), jota hän ei todella rakastanut? Nemo muistaa kuolleensakin jo useampaan kertaan. Toisinaan Nemo muisteloiden sisällä ihmettelee, että meininki on vähän outoa. Toisinaan, kun hän ei tykkää kokemastaan, hän palaa tekemään erilaisen päätöksen, mikä johtaa uuteen todellisuuteen.
Poimitaan informaatiota sieltä täältä. Eräs unimainen hetki hourii, että ihmiset tietävät tulevaisuutensa ennen syntymäänsä. Teini-ikäinen Nemo väittää näkevänsä joskus tulevaisuuteen. Nemolla on aina ollut ongelmia tehdä valintoja. Tarina palaa toistuvasti juna-asemalle, jossa yhdeksänvuotiaan Nemon oli tehtävä yksi elämänsä ratkaisevista päätöksistä: lähteekö hän isän vai äidin matkaan?
Nemo on jollain tapaa irti ajasta. Tämä nähdäkseni vahvistetaan loogisilla, nokkelilla ja liikuttavilla käänteillä. Jos mies kykenee liikkumaan ajassa, tietenkin hän kokeilee useita kohtaloita: sci-fiharrastajat nyökyttelevät. Eivät kuviot muutoinkaan järjettömän erikoisia ole. Mr. Nobody on romanttinen ihmissuhdedraama. Jos ajasta ja ulottuvuuksista luennoidaankin, osa asiasta esitään herttaisesti lapsen näkökulmasta. Sanoma on hyvin selkeä: elämä on laiffia. Pienetkin päätöksemme ovat tärkeitä, mutta kaikki ei ole käsissämme. Kuvakerronta on kaunista ja mielikuvituksellista, ideoita ja toteutusta voidaan verrata vaikka Michel Gondryn ohjauksiin. Eläköön! Eläköön! Eläköön?
Yhtälöön jäi pari pulmaa. Elokuva kertoo vanhuksesta, joka muistelee vaihtoehtoisia menneisyyksiä... Osa muistoista on ehtaa harhaa. Olisiko se tulkinta sittenkin parempi, että Nemo on koko elämänsä pelännyt valintoja ja täten myös elämää? Ehkä häntä harmittaa, ettei hän puhunut kauniille tytölle aikanaan, joten vanhuksena hän fantasioi tapailleensa tyttöä ja tehneensä paljon muuta? Ihminen on kokemuksiensa summa, vai mitä? Ja elokuvan nimi on Mr. Nobody: herra ei-kukaan. Teoriasta voitaisiin puhua pidempäänkin, mutta tosiasiassa siinä on vielä enemmän aukkoja kuin edellisessä. Sopii ihmetellä myös, mitä merkitystä on yksityiskohdilla, kuten esimerkiksi sillä, että tulevaisuudessa ihmiset ovat kuolemattomia aseksuaaleja. Jotakin? Ei mitään? Mr. Nobody on melkoista tajunnan virtaa.
Yksi tapa yrittää ymmärtää on avata tekijän pää. Kolmas teoria: Mr. Nobody on terapiaa ohjaaja-kirjoittaja Jaco Van Dormaelille. Eräässä todellisuudessa Nemo kirjoittaa tieteisromaania, jossa matkataan Marsiin. Vanha Nemo siis muistelee, kuinka yksi vaihtoehtoisista nuorista Nemoista fantasioi, kuinka Nemon näköinen henkilö tepastelee Marsissa. Nemosta on moneksi! Kuka on oikea Nemo? Mikä on Nemo? Kovasti hän vaikuttaa kirjoittajalta yleisestikin ottaen. On kirjoittajia, jotka kirjoittavat sitä, mikä on jo kirjoitettu: useimmat elokuvat ja romaanit ja kaikki ovat fanifiktiota. Sitten on kirjoittajia, joiden päässä kuhisee kuin muurahaiskeossa. Van Dormaelin kuhinan aistii. Elokuva on alusta loppuun täynnä ideoita: loistavia ja asiallisesti rakennettuja ideoita, sekä ideoita, jotka varmasti ovat täysin loogisia idean isälle. Se ei olisi ennenkuulumatonta, jos tarinoillaan itseään intohimoisesti analysoiva ja ilmaiseva kirjoittaja olisi hieman hukassa identiteettinsä kanssa. Ehkä Nemo on kirjoittajansa kuva.
"Kaikki nuo sielut, ja silti sinulla ei ole yhtä omaa. Säälin sinua, velho."
- Mortal Kombat
"Mahtavaa kosmista voimaa! Ja yksiö ilman mukavuuksia."
- Aladdin
Mr. Nobody on Richard Kellyn mielenkiintoisen epäonnistumisen Southland Tales yläpuolella (arvostelu) ja yhtä selvästi Charlie Kaufmanin mestariteoksen Synecdoche, New York alapuolella (arvostelu). On omanlaisensa nautinto analysoida näitä sekametelisoppia, jotka toimivat rautaisella, mutta aivan omalla logiikallaan. Kuva ja ääni, sekä teemojen elämä ja rakkaus tunnelataus kenties ovat rennoille katsojille ne suurimmat ilot.
Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa
Keskustelut (8 viestiä)
26.03.2011 klo 10.15
Rekisteröitynyt 05.10.2009
26.03.2011 klo 11.09
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.03.2011 klo 11.20 1
Mites tän arvostelu tuli vasta nyt? Joka tapauksessa kyseessä ihan katsomisen arvoinen elokuva jonka arvosana on omasta mielestäni siinä 3,5-4 tienoilla.
Leffa oli sen verran mielenkiintoinen, että kirjoitin mieluummin siitä kuin suomeksi dubatusta Arthur kolmosesta. Koetin saada tätä katseluun heti DVD:n julkaisun aikoihin, mutta pieleen meni. Panostin tulkintoihin juuri siksi, että tämä on extramyöhäinen arvostelu. Tästä leffasta syntyisi jos jonkinmoisia raapustuksia.
Rekisteröitynyt 16.07.2010
26.03.2011 klo 11.52
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.03.2011 klo 12.18
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.03.2011 klo 13.43 1
On kyllä hyvä leffa, mutta käsitin keskeisen perusidean hieman erilailla, ehkäpä et halunnut sitä tässä spoilata.
Niin, ei tässä muutamaa tärkeää ajatusta kehdannut käsitellä. Sitä en väitä, että ymmärsin elokuvan oikein, mutta loppuratkaisu oli mielestäni onnistunut ja täysin järkeenkäypä, kun sitä hetkosen puntaroi, joten ehkä tajusin jotakin. Matkalla on semmoistakin matskua, joka nosti kulmia toisellakin katselukerralla - tai itseasiassa varsinkin toisella katselukerralla -, mutta ei se mitään, kuten sanottua. Jos joku edes uskoo koonneensa koko palapelin, niin onneksi olkoon.
Rekisteröitynyt 16.02.2009
26.03.2011 klo 23.14
Rekisteröitynyt 16.02.2009
27.03.2011 klo 00.06