Kova kuin kivi
Ensi-ilta: | 18.02.2011 |
Genre: | Seikkailu, Western |
Ikäraja: | 15 |
14-vuotias Mattie (Hailee Steinfeld) haluaa palkata seriffin, joka on "kova kuin kivi". Isi on tapettu. Määrätietoinen ja sanavalmis minijustiina ei sure, vaan tahtoo syyllisen hirteen. Itsekin hän aikoo jahtiin lähteä. Saattaako olla, että tyttö on se kivi? Tämä on päivänselvää. Keikan saa juoppo silmäpuoli J. "Rooster" Cogburn (Bridges). Jahtiin lähtee myös lainvalvoja LaBoeuf (Matt Damon), jota kiinnostaa toisaalla luvattu palkkio. Riitaisan kolmikon vuorovaikutus ja yleensäkin se, kun Mattie sanailee kumoon aikuisia, on reippahasti vahvempaa elokuvataidetta kuin se, kun Cogburn kertoo koko elämäntarinansa tai ammuskelee munkkeja Mattien möllöttäessä.
Kiittelin juuri draamaa The Way Back, joka kertoo kävelystä, ei kerro paljoa kävelijöistä, mutta osoittaa, miten ryhmähenki kehittyy ja mikä merkitys tällä on. Hahmojen on kehityttävä yksin tai yhdessä - jos tarina on tarina. Kova kuin kivi tarvitsisi kutkuttavien kemioiden ohella tuntuvampaa kehitystä, sillä kyseessä ei ole järin vauhdikas seikkailu. Miehet hyväksyvät, että Mattie on vuosiaan vanhempi. Mattie itse kunnioittaa sanojensa mittaisia miehiä. Tämä on tosi kohteliasta. Loppuratkaisu vain alleviivaa sen, että leffa kertoo bisnesmatkasta. Selkeästi kehittyvä isä-tytär-suhde olisi klisee, mutta klisee on koko skenaariokin ja jotakin siitä uupuu. Se on hyvää bisnestä, kun huolehdit kumppaneistasi. Kova kuin kivi on liikuttava kuin Suomen miljardilaina Kreikalle, siis jos poliitikot olisivat näin hyviä näyttelijöitä.
Mattiella on tahtoa ja iskulauseita enemmän kuin kokemusta. Cogburn henkii kokemusta, juopon karismaa ja äkkivääryyttä. LaBoeuf ei ole järin miellyttävä mies suoraselkäisyydestä huolimatta. Kukin näyttelijä on yhtä tärkeä kolmiodraamassa. Myös niljakas Josh Brolin ehtii tehdä vaikutuksen pienessä roiston roolissa. Muutamat sivuroolit lähentelevät sketsihahmoja, mutta Coenit ovat mestareita moisia käsittelemään. Leffa on pikantisti outo. Coenit tuovat soppaan huumorintajunsa ja ammattitaitonsa: Kova kuin kivi on kelpo lisäys lajityyppiin, vaikkei pusikoiden kuvausta tai muutamaa pyssyttelykohtausta ole tarpeen erikseen kiitellä. Miksi tehdä yllätyksetön genre-elokuva, kun olet Coen? Sitä en tajua.
"Menetetty maa on hieno elokuva, et vain tajua, molopää", näin on minulle kerrottu. Kerron itse, että Coenit syyllistyvät molemmissa länkkäreissään laiskuuteen. Coenien laiskuus on suhteellista - mutta arvostan veljeksiä liiaksi antaakseni anteeksi töksähtävät juonenkäänteet ja epävireiset viulut. Vertauskuvat eivät ole älykkäitä aina, kun satut ne ymmärtämään. Käytetään esimerkkinä yhtä sielun salaisuuksista. Kosto! Saatat janota kostoa. Saat voimaa siitä! Koston hetki on ylväs! Mutta vain hetki - ja hetkeä seuraa alakuloisuus. Kosto särkee jotakin ihmisen... sielusta? Tämä on koston luonne. Sitä voidaan kuvata hienostuneesti näyttelijän kasvoilla. Tai - kuten Coenit todistavat - kärjistetyn visuaalisella raamatullisella symboliikalla. Tahattoman komedian puolelle lipsutaan, tai sitten se on veljesten tahallinen huumori, joka on mennyt yli hilseeni.
Kova kuin kivi on viihdyttävä western. Näyttely on tasoa There Will Be Blood ja käsikirjoitus tasoa Suomi Finland.
Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa
Keskustelut (20 viestiä)
17.02.2011 klo 16.28
Itse pidin molemmista suuresti, ja hämmennyin kun en voinut oikeuttaa mielipidettäni "Peltsiki tykkäs" argumentilla. Sä et vaa tajunnu sitä symboliikkaa lolz.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.02.2011 klo 17.20
Rekisteröitynyt 04.01.2011
17.02.2011 klo 19.17
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.02.2011 klo 20.03
There will be blood pysyy parhaana Westerninä sitten armottoman?
There Will Be Blood on western? Mitäh.?
Rekisteröitynyt 02.11.2008
17.02.2011 klo 20.16
There will be blood pysyy parhaana Westerninä sitten armottoman?
There Will Be Blood on western? Mitäh.?
Sijoittuu villin lännen aikoihin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.02.2011 klo 20.24
Jesse Jamesin salamurha on mielestäni paras länkkäri sitten Armottoman. Vähän enemmän paukuttelua jos haetaan, niin Klo 15:10 lähtö Yumaan toimii. Paljon enemmän paukuttelua jos haetaan, niin The Good, The Bad, The Weird on oikein mainio pätkä.
A Serious Man on yhden katselukerran perusteella "Hyvä". En väitä ymmärtäneeni siitä kaikkea, se on niitä harvoja tapauksia, joista en uskaltanut kirjoittaa arvostelua yhden katselun perusteella, eikä toisintoon ollut aikaa silloin kun se ajankohtaista oli.
Menetetystä maasta en edelleenkään pidä. En ikinä ole sitä inhonnut - vihannut -, ensimmäisellä katselukerralla se oli siedettävä, mutta siitä ilmiöstä en tykkää yhtään, että Coenien huonoin elokuva on heidän kehutuin elokuvansa. Todennäköisesti olen väärässä - koska vastapuolella seisovat Coenin veljekset.
Rekisteröitynyt 14.07.2008
17.02.2011 klo 21.12
Rekisteröitynyt 04.01.2011
17.02.2011 klo 21.20
There will be blood pysyy parhaana Westerninä sitten armottoman?
There Will Be Blood on western? Mitäh.?
Sijoittuu villin lännen aikoihin.
Ja se kertoo kahden olennon välisestä kaksinkamppailusta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.02.2011 klo 21.22
Jari-Pee varmaan tarkoittaa "The Good, The Bad and The Ugly"?
Ei tarkoita. Traileri:
http://www.youtube.com/watch?v=OzNnCK5cd8Q&
17.02.2011 klo 21.39
Jari-Pee varmaan tarkoittaa "The Good, The Bad and The Ugly"?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.02.2011 klo 23.03
18.02.2011 klo 08.20
Westernit ovat periaatteessa juuri näitä tietyllä kaavalla tehtyjä, eivätkä niinkään tiettyyn aikaan sijoittuvia leffoja.
Niinpä. Olen kuullut esimerkiksi sanottavan, että Mad Max 2 ja Operaatio Outland olisivat Westernejä. Kun kuulin miksi, ymmärsin sen itsekin.
Rekisteröitynyt 16.02.2009
18.02.2011 klo 13.22
18.02.2011 klo 13.33
18.02.2011 klo 14.13
Rekisteröitynyt 13.10.2009
18.02.2011 klo 20.14
19.02.2011 klo 06.34
Rekisteröitynyt 29.07.2010
20.02.2011 klo 17.01
20.02.2011 klo 20.35
Rauhallisesta tahdistaan huolimatta elokuva tempaisi hahmojen sanailullaan minut alusta pitäen mukaansa. Siitä huolimatta, että jokainen kolmesta päähenkilöstä oli jonkin sortin klise, näyttelijät saivat puristettua niihin tarvittavan määrän henkeä ja sympaattisuutta. Keskivaiheen toimintakohtauksen valmistelu puolestaan todisti, että Coenit ovat edelleen mestareita jännityksen rakentamisessa. Coenmaiset sivuhahmot sen sijaan eivät yllättäen tuntuneet istuvan elokuvan tyyliin; ne eivät erityisemmin häirinneet, mutta vaikuttivat pikemminkin pakollisilta ohjaajien tavaramerkeiltä kuin leffan sisällön kannalta tarpeellisilta elementeiltä.
Elokuvan juoni oli puolestaan läpeensä ennalta arvattava, ja käänteet osuivat yllättävyydeltään tasolle Avatar. Tämä ei sinänsä ollut vielä erityisen huono piirre, mutta loppukähinöiden startatessa ihmettelin jo mielessäni, että tässäkö tämä nyt tosiaan oli.
Mielestäni kuitenkin elokuvan tummempiin sävyihin kääntyvä lopetus pelasti muuten niin ontoksi jäävän tarinan. Itse en tulkinnut lopun sanoman käsittävän ainoastaan viestiä koston katkeransuloisuudesta vaan myös tarkoituksena esittää elokuvan nimenkin vihjailema teema järkähtämättömyydestä ja määrätietoisuudesta toisessa valossa. Koko elokuvan juonihan rakentuu Mattien jääräpäisyyden varaan, joka esitetään läpi tarinan hyvin positiivisessa valossa - sinnikkyyden ja omanarvontunnon ilmetymänä. Vain pieni vihjaus päinvastaiseen annetaan Cogburnin toteamuksessa, että asioiden ei voi aina olettaa menevän sopimusten mukaan. Lopetus mielestäni kuitenkin esittää kovuuden ja heltymättömyyden kääntöpuolen: jos mistään ei kykene antamaan periksi, kovinkin sisukin on viime kädessä vain joustamattomuutta, jolla harvoin on hyvät seuraukset. Mattie vaatii isänsä murhaajalta takaisin jopa hevosta ja yhtä merkityksetöntä kultarahaakin, mutta päätyy lopulta menettämään itse paljon enemmän. Edes tärkeimmän tahtonsa läpi saatuaan hän ei tunne tyydytystä, vaan jahtaa roistoa edelleen sisimmässään, eikä myöhemmällä iälläkään ymmärrä, mikä hänen käytöksessään on hänet kohtuullisen onnettomalta vaikuttavaan elämäntilaansa ajanut. Loppuratkaisu herättikin kovasti ajatuksia vielä elokuvan jälkeen, mitä en olisi odottanut näin kepeän oloiselta länkkäriltä.
Rekisteröitynyt 29.07.2010
26.02.2011 klo 21.51
Mielestäni leffa oli hauska, hauska ja simppeli. Mutta kaikki tehty hyvin. Oikein hyvä elokuva.