Julma Isäntä: Kaupunki Pysähtyy
Vuonna 2002 Valkeakoskella perustettu Julma Isäntä on lainannut nimensä Pauli Hanhiniemen Kolmannelle Naiselle tekemästä viisusta Kovalla kädellä. Kyseistä orkesteria voi löytää myös bändin ulosannista, kuten myös kotimaista uutta aaltoa ja Leskisen Juicea. Julma Isäntä kuulostaa hyvällä tavalla vanhalta ja perinteikkäältä Suomi-rockin arsenaalilta. Ilmava ja särövapaa ilmiasu kuulostaa jopa raikkaalta ylituotetun ja täyteen ahdetun nykyrockin maisemassa. Vaikka kumarrus 80-luvun kotimaisen härmärockin suuntaan on syvä, bändi ei suinkaan unohdu pelkästään vanhojen muisteluun. Hyvänä esimerkkinä vaikka levyn nimibiisi, joka on mainio haikeanpuoleinen rock-siivu ilman vuosikymmenten pölykerrosta.
Painavaa Sanaa on kuin albumi pienoiskoossa - riffi Kolmannelta Naiselta, ripaus uuden aallon kitarasoundia ja päälle hienoinen annos vanhempaa Eppu-menoa. Kemiallinen Ystävä yhdistää uuden aallon terävän kitarasoundin Juicen mielenlaatuun ja sanailuun. Reilummin Juicea tarjoaa tyylikäs Rock Loppuu Kuin Seinään, joka on alunperin Juicen tuotos. Toisena lainabiisinä kuullaan Nousevan Auringon Talo, joka pysyy hyvinkin perinteisissä askelkuvioissa.
Konstailematon lyriikka ei huku kielikuviin tai taivaita tavoitteleviin koukeroihin. On Helppo Hengittää onnistuu niin biisinä kuin sanojen osalta, sympaattista ja puhuttelevaa käyttörokkia. Hajotan Itseni toimii kuin aikakonematka suoraan 80-luvun alkuun, jolloin Hassisen Kone räyhäsi Rappiota ja Eput etsivät Puhtoista lähiötä.
Julma Isäntä jakaa kansan kahtia, sillä nuoremman polven korviin bändin vanhahtava ulkomuoto saattaa jättää pölyttyneen mielikuvan. Veteraaniosasto ihastuu nuoruuden säveliin. Julma Isäntä ei ole vielä esikuviensa tasolla mutta tekemisen jälkeä ei tarvitse hävetä - missään nimessä. Julman Isännän toivoisi pysyvän valitsemallaan tiellä. Päivänpopista poikkeava soundi on aina hyödyksi ja tulevaisuuden turvaksi. Kaupunki Pysähtyy vakuuttaa maanläheisellä ja rehellisellä asenteella.
Painavaa Sanaa on kuin albumi pienoiskoossa - riffi Kolmannelta Naiselta, ripaus uuden aallon kitarasoundia ja päälle hienoinen annos vanhempaa Eppu-menoa. Kemiallinen Ystävä yhdistää uuden aallon terävän kitarasoundin Juicen mielenlaatuun ja sanailuun. Reilummin Juicea tarjoaa tyylikäs Rock Loppuu Kuin Seinään, joka on alunperin Juicen tuotos. Toisena lainabiisinä kuullaan Nousevan Auringon Talo, joka pysyy hyvinkin perinteisissä askelkuvioissa.
Konstailematon lyriikka ei huku kielikuviin tai taivaita tavoitteleviin koukeroihin. On Helppo Hengittää onnistuu niin biisinä kuin sanojen osalta, sympaattista ja puhuttelevaa käyttörokkia. Hajotan Itseni toimii kuin aikakonematka suoraan 80-luvun alkuun, jolloin Hassisen Kone räyhäsi Rappiota ja Eput etsivät Puhtoista lähiötä.
Julma Isäntä jakaa kansan kahtia, sillä nuoremman polven korviin bändin vanhahtava ulkomuoto saattaa jättää pölyttyneen mielikuvan. Veteraaniosasto ihastuu nuoruuden säveliin. Julma Isäntä ei ole vielä esikuviensa tasolla mutta tekemisen jälkeä ei tarvitse hävetä - missään nimessä. Julman Isännän toivoisi pysyvän valitsemallaan tiellä. Päivänpopista poikkeava soundi on aina hyödyksi ja tulevaisuuden turvaksi. Kaupunki Pysähtyy vakuuttaa maanläheisellä ja rehellisellä asenteella.
Keskustelut (6 viestiä)
28.01.2011 klo 06.18
28.01.2011 klo 17.37
En tarkoita palautettani pahalla, kuten mainitsin, niin pidän silti arvioistasi!
28.01.2011 klo 21.32
29.01.2011 klo 14.31
En tarkoita palautettani pahalla, kuten mainitsin, niin pidän silti arvioistasi!
Sama. Tykkään kuitenkin edelleen lukea arvioita. Olisiko parempi jättää pisteytys kokonaan pois kun se ei aiheuta kuin pahaa verta ;)
30.01.2011 klo 20.51
09.02.2011 klo 08.53