Shrek ja ikuinen onni
Ensi-ilta: | 09.07.2010 |
Genre: | Animaatio, Fantasia, Komedia, Lasten, Seikkailu |
Ikäraja: | 7 |
Disney oli animaation ensimmäisen vuosisadan diktaattori. 2001 Shrek hyökkäsi Disneyn karkkityyliä vastaan piereskellen ja ivallisia kommentteja heitellen. Suosio oli suunnaton; minäkin ostin leluja ja pussilakanasetin. Kritiikillä ja ruikuttamisella on se ero, että kritisoijalla on esittää vaihtoehto. Shrek 1 ja 2 esittävät, että prinsessa ei välttämättä ole täydellinen itsekään, joten hän saattaa olla onnellisempi örkin kuin prinssi uljaan kanssa. Fanit pitävät tästä, lapsisellaisia ilahduttavat vilkkuvat värit ja aikuiset tykkäävät viittauksista ja pikkutuhmista vitseistä. Shrek kolmas päätteli, että hitaamminkin vilkkuvat värit ovat huumoria ja looginen tapa viedä vertauskuvallista puolta eteenpäin on tehdä örkkipariskunnasta taviksia. Shrek 1 ja 2 ovat aikuisten satuja. Shrek kolmas on draama elämän etenemisen sietämättömästä tympeydestä. Shrek 4 on satu, mutta tällä kertaa siihen Disney-tyyliin.
Arvasin oikein edellisessä arvostelussa, että Shrekistä tulee lopulta tympääntynyt välinpitämätön alkoholisti kuten naapurin Reijosta. Vaikka kaikki on hyvin, Shrek kaipaa poikamiesvuosiaan, joina hössöttäjät kiersivät hänet kaukaa. Vedettyään lärvit Shrek tekee elämänsä virheen kirjoittamalla nimensä kieron Tittelintuuren paperiin. Tittelintuure lupaa Shrekille päivän mittaisen fantasian, jossa Shrek on taas pelätty örkki. Vastineeksi Shrekin on luovuttava toisesta elinpäivästään. Tittelintuure valitsee päivän, jona Shrek syntyi, täten pyyhkien pois Shrekin koko olemassaolon. Shrek toki saa ne sovitut 24 tuntia ennen lopullista katoamista. Luomassaan vaihtoehtotodellisuudessa Tittelintuure on juoninut itsensä kuninkaaksi. Kukaan ei tunne Shrekiä.
Tarina-aihio on tuttu. Tarinassa on suoraksi vedettyjä mutkia. Käsikirjoitus on silti sarjan vahvin. Osassa 1 Fiona kellistää ryövärit Matrix-potkulla? Vastaavia vitsejä on Mitäs me spartalaisissa. Osassa 2 sarjaan tahdotaan tuoda uusi vakiohahmo? Viiden sekunnin tappelun jälkeen Shrek päättää, että no niin, nyt Saapasjalkakissa on sellainen. Muistelin, että osassa 3 on fiksujakin juttuja? Muistin väärin: ne hetket löytyvät kakkosesta. Ensimmäiset osat ovat omaperäisempiä ja anarkistisella tavalla reippaampia ja hauskempia kuin nelonen, mutta vastaavasti nelonen sarjan ainoana episodina edustaa hallittua ja tasapainoista tarinankerrontaa. Shrek 4 on kevyt kohellusversio klassikosta Ihmeellinen on elämä, mutta toisaalta tähän päähenkilöön voivat samaistua muutkin kuin hyveelliset jeesukset. Toisin kuin viimeksi, se tuntuu hyvältä idealta, että Shrek rinnastetaan juoppoon äkäiseen perusjunttiin.
Jatkumo vedetään vessasta alas, mutta entäs sitten? Osasta 2 lähtien Aasin ja Lohikäärmeen rakkaustarina on tuottanut ongelmia: Lohikäärme on niin iso, että hänet on sensuroitava tekosyillä. Tämä on jäävuoren huippu ongelmista, joita tuhannen turhan käänteen saippuaooppera on itselleen kehitellyt. Shrek 4 putsaa pöydän. Sitten se antaa Shrekille huvittavan ja sympaattisen tavoitteen. Shrekillä ei ole sosiaalisia kykyjä, mutta hänen on vongattava rakkauden suudelmaa Fionalta. Vaihtoehto-Fiona ei jaksanut passiivisena odotella prinssiä lukitussa tornissa, joten hänestä on tullut örkkien määrätietoinen johtaja. Shrek 4:stä on löydettävissä lukuisia tällaisia, selkeitä, fiksuja piikkejä elämän ilmiöitä kohtaan, mutta sanoma tulee satumaisuuden ehdoilla. Huumoria, toimintaa ja mielikuvitusta piisaa. Tutut turhan monilukuiset sivuhahmot vilahtelevat nopeissa irtovitseissä kuten niiden arvolle sopii.
Myös Shrek 4 viittaa pop-kulttuuriin ja parodioi satuja, myös Shrek 4 on pikkutuhma, mutta ei ahkerammin, kuin 90-luvun käsinpiirretyt Disney-elokuvat. Niiden ja tämän tärkeintä yleisöä ovat alta kymmenvuotiaat. Shrek 4 ei ota riskejä eikä kohahduta eikä tarjoa mitään uutta. Monet jotka eivät välitä animaatioista, ovat repeilleet, kun Pinokkio paljastuu ristiinpukeutujaksi ja niin edelleen. Jos nämä ihmiset inhosivat osaa 3, tuskin he palvovat nelostakaan. Minun mielestäni WALL-E on tasan ainoa Pixar-hahmo, joka on yhtä sympaattinen kuin Shrek ja Fiona. Kuinka usein Shrek ja Fiona voivat pussata söpösti ja ihanasti ja liikuttavasti täsmälleen samalla tavalla kopioiden huipennusta Disneyn Kaunottaresta ja hirviöstä? Ilmeisesti ainakin kolmesti. Shrek ja ikuinen onni ei ole hieno elokuva, mutta se on erinomaisen asiallista asiakaspalvelua osalle asiakkaista.
Allekirjoittanut koki suomeksi dubatun version, eikä ollut tästä pahoillaan. 3D-efekti ajaa asiansa tarjoamatta mitään erityisen elämyksellistä.
Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa
Keskustelut (9 viestiä)
09.07.2010 klo 21.43
Rekisteröitynyt 13.12.2007
10.07.2010 klo 01.15
10.07.2010 klo 13.44
11.07.2010 klo 12.18 1
Rekisteröitynyt 10.04.2007
13.07.2010 klo 10.51
Rekisteröitynyt 03.01.2008
13.07.2010 klo 12.01
Ykkösen katoin joskus tenavana ja hyvä oli. Muista oon kuullut että ihan paskoja.
Nelonen on osoittautunut etäisesti kiinnostavaksi, mutta arvosteluiden perusteella ei silti kovin kummoinen ole. Taitaa jäädä näkemättä tämäkin.
Rekisteröitynyt 07.10.2009
16.07.2010 klo 06.34
Jari oot Huono arvioimaan ! Sul ei oo minkää tyyliist leffa makuu mee ja kuole !
Älä ota tota Peltosta niin vakavasti silloin kun se anto Avatarille 5 tähteä niin en ainakaan itse ole ottanut miestä enää vakavissani. Meidät erottaa Peltosesta aivan selvästi jokin erilainen tapa nauttia ja katsoa leffaa. onko se sitten hyvä vai huono asia no tässä meidän asiassa se taitaa olla se jälkimmäinen.
26.07.2010 klo 08.12
Rekisteröitynyt 11.05.2009
12.08.2010 klo 19.43
Jari oot Huono arvioimaan ! Sul ei oo minkää tyyliist leffa makuu mee ja kuole !