Hävitys
Ensi-ilta: | 12.03.2018 |
Genre: | Kauhu, Sci-fi, Trilleri |
Ikäraja: | 16 |
Natalie Portman näyttelee biologia ja entistä sotilasta, jonka kuplasta palannut mies on huonossa hapessa. Nainen pääsee tukikohtaan, jossa ihmetellään kuplan leviämistä. Biologi, psykologi, fyysikko, geologi ja ensihoitaja muodostavat uuden tutkimusryhmän. Kaikki ovat emäntiä. Aiemmat ryhmät koostuivat miessotilaista – jotka mahdollisesti äijäilivät toisensa hengiltä? Kuplasta teoriassa voi poistua, mutta ilmeisesti vain yksi on onnistunut. Siihen ei vastata, miksei joku tee tutkimuksia parin metrin päässä reunasta. Uusikin ryhmä tahtoo saavuttaa ilmiön ytimen, joten he rämpivät sisälle kiväärit tanassa, mutta ilman suojavarusteita, tai Ariadnen lankaa. Yllättäen se on huono ajatus.
Tuntematon, perverssi logiikka on kiehtova juttu varsinkin toimiessaan hitaasti ja päättäväisesti. Romu-PC:ni ei jaksa muuttaa kaikkia Batman - paluun hahmoja minuksi, mutta silläkin voi kokeilla ohjelmaa, joka vaihtaa kasvot. Kun tekoäly opiskelee lärviä rakentaakseen uuden, esikatseluruudussa näkyy ensin pikseleitä, sitten hapossa uitettu sian pää, sitten muovailuvahaa ja vähitellen ihminen, jonka nenä saattaa yhä olla vinossa. Olen tuijottanut ruutua puolikin tuntia mieleni harhaillessa - nopeutettuna esikatselu sopisi Skynetin selittävän Terminatorin alkutekstikohtaukseksi? Tältä pohjalta: esikatseluruutua monipuolisemman Hävityksen hitaus turhautti hieman puolivälissä, mutta vain siksi, ettei leffa selvästikään ehdi tehdä kaikkea tyydyttävästi. Yksinkertaisempi "Se" jostakin ymmärsi paremmin, mitä leffaan mahtuu.
Pohdiskelevia, ajoittain unenomaisia tunnelmia tarjotakseen Hävitys joutuu myös selittelemään. Viihteellistä selviytymistaistelua etsivä saa mojovia kohtauksia, mutta toisaalta kehyskertomus purkaa selityksillä jännitteitä kuin piruuttaan. Naisten ammateilla ja muilla eroilla on rajoitetusti merkitystä, vaikka ne selvästikin voisivat kannatella 10 tunnin versiota. Tutkimisen väärtit hahmot, ihmisluonteen yleinen analysoiminen ja maailmaa muokkaavan ilmiön pelkääminen on tuhti kombo tv-sarjallekin - ja sen toteutti loistavasti peli The Last of Us. Portman ehtii takaumien ansiosta tunteilla vakuuttavasti ja kehittää suhteen puolisoonsa Oscar Isaaciin. Siltä pohjalta leffa kysyy muun muassa, mikä on oikeasti omituista. Esimerkki viikon uutisista: kun suomalaiset julistettiin onnellisimmaksi kansaksi, koko Suomi älähti "vitut ollaan". Mikä on loogisinsa: syöpä, musta aukko vai suomalaisuus?
Kaameimmat näyt pyörivät mielessäni sängyssäkin. Kadehdin nuorempaa itseäni, joka olisi nähnyt painajaisia, muistellen mm. alkuperäisen Pienen kauhukaupan lopetusta, jossa lihansyöjäkasvin kukat ovat kasvoja. Se lopetus (joka tuskin järkyttää nykyään lapsiakaan) oli kaupan iso kauhu – niin kauhutarina toimii. Kauhu aktivoi eri osia aivoista - ja erilaisia odotuksia - kuin mm. filosofinen sci-fi, mistä johtuen Hävitys on tunnetasolla poukkoileva. Ideoiden palapelin se esittää harkitusti. Taidesci-fileffojen kuningasideaa "discovalo on elämän tarkoitus" kokeillaan, mutta disco on omalaatuinen kuten yleensäkin ja sen ohella leffa ehtii alleviivata omat ideansa hymyn ja ylimääräisen ajatuksen väärtisti, mikä on harvinaista.
Keskustelut (5 viestiä)
16.03.2018 klo 07.20 8
16.03.2018 klo 09.18 1
16.03.2018 klo 11.46 2
Jänskä leffa oli ja ihan tykkäsin. Mutta myös minua jäi harmittamaan, kun ei selitelty miksei sitä tosiaan voi tutkia ihan siinä reunalla? Joku vois vähän käydä syvemmällä ja sit kiskottais se pois jne.
Tiedossa ehkä spoilereita, mutta ei oikeasti.
Retkikuntalaisethan eivät muistaneet menneensä alueelle edes sisälle eli kolme ensimmäistä päivää menivät sumussa. Vaikea jäädä reunalle himmailemaan jos black outin aikana kontrolli pettää. Naru puolestaan sellaisessa maastossa olisi solmussa jokaisessa mättäässä ja männynkävyssä, joten ensimmäisen käännöksen jälkeen ketään ei kiskottaisi pois.
Olennaisempaa elokuvan teeman kannalta oli varmaan kuitenkin se, että jokaisella alueelle menijällä oli omat itsetuhoiset motiivinsa sellaiselle reissulle, josta ei todnäk. tulla takaisin ja elokuva antaa ymmärtää että aiemmatkin ryhmät on profiloitu samoilla perusteilla. Esim. Natalie Portmanin hahmo selkeästi kieltäytyy palaamasta maitojunalla, vaikka sellaista ehdotetaankin. Ketään ei ajanut alueelle sinänsä mikään pakko, vaan mielenkiinto ja se että ei ole mitään menetettävää. Miksi siis jäädä reunalle jos voi mennä päätyyn asti ja lopputuloksella ei ole henkilön itsensä kannalta mitään merkitystä?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 11.10.2007
16.03.2018 klo 15.25 2
Rekisteröitynyt 30.01.2012
17.03.2018 klo 14.18 5