Tuorein sisältö

Star Wars: The Last Jedi

Ensi-ilta: 13.12.2017
Genre: Fantasia, Sci-fi, Seikkailu, Toiminta
Ikäraja: 12
Jari Tapani Peltonen

14.12.2017 klo 14.30 | Luettu: 41071 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Se mitä toivon on, että he olisivat olleet avoimempia George Lucasin opastukselle ja neuvoille. Hänellä nimittäin oli luonnos elokuville 7, 8 ja 9. Ja se oli valtavan erilainen kuin mitä he ovat tehneet.

- Mark Hamill

Hamill ei lyttää The Last Jediä. Kun hän sanoi olevansa ohjaajan kanssa eri mieltä kaikista Luke Skywalkeriin liittyvistä päätöksistä, hän tarkoitti tunteneensa niin oman prosessinsa alussa. En suojaudu Hamillin taakse. Olen eri mieltäkin: Luken perinnön korruptoiminen on elokuvan ainoa mielenkiintoinen piirre. Kun kärttyinen Luke viittaa lyhyesti esiosiin perustellessaan, mikseivät jedit ole sankareita, joiksi alkuperäisen trilogian fanit heitä luulevat, saaga vaikuttaa olevan menossa jonnekin. Mutta ongelma on tämä. Jokainen "uusi idea" on alkuperäisen trilogian idea, joka käännetään nurin, mutta sitten jo takaisin, jotta status quo säilyy.

En väittänyt, että The Force Awakens on Uuden toivon puhdas kopio, vaan väitin sen ehtivän Imperiumin vastaiskunkin reviirille. Last Jedi vastaavasti on Imperiumin vastaisku, joka lainaa hieman Jedin paluusta ja Uudesta toivosta. Osoita tuore käänne, niin sanon joko: 1. käänne on merkityksetön, 2. vain sanamuoto on vaihdettu, tai 3. vain tuotantosuunnittelu on erilaista. Tuotantosuunnittelu on komiaa ja hahmot hauskoja! Porgit eli rääkyvät ja räpyttelevät pingviinimarsut ovat kohun veroisia ewokin korvikkeita lelukauppaan ja kasinoplaneetta on täynnä lucasmaisia tonttuja. Pinnalliset avaruusoopperanautinnot tulevat sujuvammassa muodossa kuin tapauksissa Valerian ja Nouseva Jupiter, vaikka myös Last Jedin rytmitys ontuu.

Imperiumin vastaiskussa kävelevät tankit uhkaavat kapinallisten tukikohtaa valkoisella planeetalla. On voitettava aikaa evakuointiin. Aika on suhteellinen käsite, sillä kun imperiumin avaruuslaivat jahtaavat kapinallisia näennäisesti tuntien ajan, jedikokelas viettää näennäisesti päiviä tai viikkoja korvessa mestarin luona. Vaihda kohtausten järjestystä ja arvaa, mitä sä saat – sori spoilereista. Sitä en tiedä, miten trilogia päättyy. Ohjaajat ovat myöntäneet leikkivänsä rikkinäistä puhelinta. J.J. Abrams satuili, että Luken valosapeli on rusinamummon omistuksessa salatusta syystä ja ojensi aseen Lukelle ikonisesti loppumetreillä... Kun Rian Johnson on pieraissut Abramsin naamaan, hän kopioi vanhaa oman makunsa mukaan.

Tuttuus ei ole synti, jos homma toimii ja hommahan toimii alussa, kun mahdollisuudet ovat avoinna. Tarinaa uudet Star Warsit eivät kerro. Jo Luken nousu maalaispojasta sotasankariksi on tarina. "Mary Sueksi" haukutun Reyn muuttuminen megajediksi on markkinointia, mikä korostuu, kun Johnson ei tiedä, mitä Abramsin tyhjillä vihjeillä pitäisi tehdä. Finnin kehittyminen stormtrooperista kapinalliseksi kuulostaa tarinalta. Finn yhä suorittaa asioita, tai: kuuntelee naama peruslukemilla uuden naishahmon taustatarinan pikakelausta. Tuo arkisen näköinen nuori aasialainen tyttö duunarin haalareissa on hieno asia – tai kohderyhmän laajentamista, kun ruuhkainen leffa ei perustele hahmokaartin kokoa. Poe on hämmentävin palaaja. Rohkean kukkopojan tulisi kuunnella kenraali Leiaa, mutta elokuva ei kykene loogiseen hahmonkehitykseen, joten varsinkin Poen osuuden pointti hämärtyy.

Force Awakensin mukaan galaksin tilanne on "sama". Se elävöityy vähitellen, mutta jos teemat päättelevä Jedin paluu ei merkitse mitään, Last Jedin ees-taas-sahaus ja jossittelu ja kusetusyritykset merkitsevät eivät-sitten-yhtikäs-pyhtikäs-mitään. Siunaan typeryyksiin sortuvien sankarien voitot, koska roistot ovat vielä typerämpiä. Force Awakens aktivoi mielikuvitukseni pahalla Snokella, sillä en heti hoksannut, että hänen iso hologramminsa on kopio keisarin isosta hologrammista. Onko Snoke jättiläinen?! Hän on keisaria imitoiva mätä päärynä, kuten Kylo Ren on emo-Vader. Eivätkö edes nämä vetelät luuserit saa ketään arvostamaan Jango Fettiä ja Dookua? Toiset tykkäävät kultaan verhotusta paskasta ja toiset paskaan verhotusta kullasta.

Ihan kivat kolme tähteä on nykyään virallinen "kettuilen tän leffan faneille, mutten myönnä sitä" -arvosanani, mutta kyllä Last Jedi, Force Awakens ja Tuntematon sotilas sen myös ansaitsevat kaikki asianhaarat huomioiden. Merkittävin syy muistella Last Jediä tulee tässä: kun joku jatkossa tylyttää Jar Jar Binksiä, saan muistuttaa, ettei Binks sentään ole mikään saatanan Benicio del Toro. En paljasta suorituksesta mitään. Muutakin pientä näkemisen arvoista tapahtuu. Tyyristä ilotulitusta piisaa. Hamill on kiva, jos sitä mietit. Meh.


V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< The Handmaiden... Baby Driver... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (23 viestiä)

Viimeinenkö_jedi

14.12.2017 klo 16.52 13 tykkää tästä

Arvostelu 10/10.
lainaa
nefnvinberpjg

14.12.2017 klo 18.54 6 tykkää tästä

Mainokset sanoi että tämä on 98% leffa. Miten voi olla kolme tähteä? On Jarillakin joku vastuu hypen ylläpidosta. Varsinkin kun kohta Disney on sunkin pomo.
lainaa
Fartmaster

14.12.2017 klo 19.39 12 tykkää tästä

Star Wars: the last feminist (kunpa olisikin). Nykyään Star Warssin kohderyhmänä ovat tytöt. Heillä pitää olla aseet ja kun-fu liikkeet ja päiväkodissa leikitään sitten miekoilla. Koulupojille pitää saada My Little Pony reput selkään ja kannustaa huilunsoittokurssille.
lainaa
Tömps

14.12.2017 klo 20.43 15 tykkää tästä

Fartmaster kirjoitti:
Star Wars: the last feminist (kunpa olisikin). Nykyään Star Warssin kohderyhmänä ovat tytöt. Heillä pitää olla aseet ja kun-fu liikkeet ja päiväkodissa leikitään sitten miekoilla. Koulupojille pitää saada My Little Pony reput selkään ja kannustaa huilunsoittokurssille.


Kyllä ennen oli paremmin kun akat tiesivät paikkansa ja pojat olivat poikia.
lainaa
jesh

14.12.2017 klo 23.32 4 tykkää tästä

SISÄLTÄÄ MAHDOLLISIA SPOILEREITA!

Noniin. Elokuva nähty. Alkuperäisen trilogian kopiointi ei ollut tällä kertaa niin räikeää, joten vähäsen mentiin plussan puolelle. Elokuva oli paikoiltaan hauska ja jännittäväkin, joten karvan verran plussan puolelle ollaan edellisesti episodista menty. Omaan silmään ekalla kerralla tuli vain kaksi kohtausta, joista toinen oli hiukan kuin uudelleen tehty versio eräästä Jedin Paluun eeppisimmästä kohtauksesta.


Reyn ja Kylon hahmonkehitystä oltiin vihdoin onnistuttu viemään eteenpäin, mutta vieläkään en kyennyt saamaan kunnon otetta kummastakaan. Adam Driverin karisma(tai sen puute) on liian olematonta, jotta Kylo Ren tuntuisi vakavasti otettavalta pahikselta tai että hahmosta välittyisi edes jokin sisäinen kamppailu pimeän ja valon välillä. Fiilis johtunee todennäköisesti Adamin elottomista silmistä, jotka saivat tuntemaan lähinnä väsymystä.

Rey olisi ehkä kiinnostavampi päähenkilönä, jos hän olisi elokuvan aikana kohdannut jonkin oikean takaiskun. Valitettavasti elokuvalla ei ollut tällaista tarjota ja Reyn tehtävä näyttäisi olevan jatkossakin periaatteessa voittamattomana jedin alkuna pällistely, jolle ei kannata odottaa käyvän mitenkään.

Carrie Fisher hoiti osuutensa kiitettävästi ja oli oikeastaan ainoa syy, miksi vaivauduin edes teatteriin. Carrien ennen aikaisen kuoleman takia episodi 9 näkemiselle ei ole itselle mitään tarvetta.

All in all The Last Jedi on ihan pätevä kerran katsottava toimintaraina.
lainaa
Highwalker

14.12.2017 klo 23.45 9 tykkää tästä

Erittäin paikkaansa pitävä arvostelu. Elokuva oli suuri pettymys.
lainaa
Jar-Jari

15.12.2017 klo 02.41 9 tykkää tästä

Elokuvan katsomisen jälkeen jäi sellaiset fiilikset että Luke oli kiva ja leffasta olisi voinut tunnin leikata pois niin, että se olisi saattanut olla toimivampi kokonaisuus.
lainaa
Milli

15.12.2017 klo 09.51 5 tykkää tästä

En ihan yhdy edellä olevien kommentteihin.

Leffa oli tosiaan varma 8. Edellinen osa oli 9-. Selkeästi näki että ohjaaja oli heikompi monessa kohdassa oli omasta mielestäni huonosti tehty kuvaamista ja hahmojen latausta ei saatu missään muodossa samalle tasolle kuin edellisessä osassa.

Ben on edelleen parasta antia mitä leffassa on mutta siinä missä häntä olisi istutettu varjoihin tai luotu piinaavaa fiilistä niin ohjaaja epäonnistui tyystin. Kuvassa oli vääriä asioita väärästä perspektiivistä ja väärällä musalla.

Fisher oli minun listallani se heikoin lenkki kuten edellisessäkin osassa. Botoxi naamassa ei hirveästi tapahtunut.

Hania kaipasin. Toi oikealla tavalla sen viihdearvon sarjaan. Ei niin pakotetusti kuin tässä oli puskettu sieltä sun täältä keskiverto läppää.

Suosittelen silti katsomaan, hyvää viihdettä.
lainaa
SoitaKitaraSolo

15.12.2017 klo 10.00 3 tykkää tästä

Milli kirjoitti:
En ihan yhdy edellä olevien kommentteihin.

Leffa oli tosiaan varma 8. Edellinen osa oli 9-. Selkeästi näki että ohjaaja oli heikompi monessa kohdassa oli omasta mielestäni huonosti tehty kuvaamista ja hahmojen latausta ei saatu missään muodossa samalle tasolle kuin edellisessä osassa.

Ben on edelleen parasta antia mitä leffassa on mutta siinä missä häntä olisi istutettu varjoihin tai luotu piinaavaa fiilistä niin ohjaaja epäonnistui tyystin. Kuvassa oli vääriä asioita väärästä perspektiivistä ja väärällä musalla.

Fisher oli minun listallani se heikoin lenkki kuten edellisessäkin osassa. Botoxi naamassa ei hirveästi tapahtunut.

Hania kaipasin. Toi oikealla tavalla sen viihdearvon sarjaan. Ei niin pakotetusti kuin tässä oli puskettu sieltä sun täältä keskiverto läppää.

Suosittelen silti katsomaan, hyvää viihdettä.


Heheh, noh sille on ainakin selkeä syy miksi sinä et ole arvostelija. "Ben oli parasta leffassa". Yeah, right.
lainaa
Eero-Teero

15.12.2017 klo 21.30 11 tykkää tästä

Fartmaster kirjoitti:
Star Wars: the last feminist (kunpa olisikin). Nykyään Star Warssin kohderyhmänä ovat tytöt. Heillä pitää olla aseet ja kun-fu liikkeet ja päiväkodissa leikitään sitten miekoilla. Koulupojille pitää saada My Little Pony reput selkään ja kannustaa huilunsoittokurssille.


Tiedän mitä tarkoitat. Itsekkään en ole koskaan kyennyt Alien - leffoista nauttimaan, kun pääosassa oli nainen.
lainaa
ebun

15.12.2017 klo 21.47 12 tykkää tästä

Leia leijaili avaruudessa :D Mistä lähtien siihen on pystytty.
lainaa
Pettynyt

16.12.2017 klo 00.52 13 tykkää tästä

Luken kohtalo ja "uusi tarina" jäi kyllä vituttamaan. Ois kiva tietää mitä Lucaksella ois ollu suunnitteilla osille 7-9. Ei ihme ettei Hamillia oikein oo napannut koko homma. TLJ:ssä oli viihdyttäviä ja innostavia kohtauksiakin, mutta kyllä jotenki jäi Di$neyn maku suuhun. Paskaa ala-aste läppää ja tommosta supersankari "pyyhkäisen vähän olaltani pölyä" egoilua.

Leian ois voinu jättää sinne avaruuteen kuolemaan (Rip Carrie Fisher, ei pahalla), mielummin kun lennättää se takasin Superman tyyiin.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

16.12.2017 klo 14.14 13 tykkää tästä

Lisää mielipiteitä ja "SPOILEREITA".

Leffan vastustajia on liikkeellä yllättävän paljon ja he ovat yllättävän raivokkaita. Minä petyin, koska oletin trailerin perusteella jotakin uljasta, mutta jos joku oikeasti välitti tästä tarinasta kahdesta edellisestä elokuvasta huolimatta, en ihmettele tunteenpurkauksia.

Jotkut leffan ystävät, jotka ovat yllättyneet vihasta, ovat rasittavan harhaisia kritisoidessaan vihaajia. Toki viha saattaa ampua yli. Toki leffasta on helppo tykätä. Minäkin viihdyin enimmän aikaa. Mutta älä väitä, että eri mieltä olevat eivät osaa nauttia "rohkeista uudistuksista", koska "he tahtoivat vanhan toistoa ja vastauksia faniteorioihin". Jos joku on nostalgiasetä tai -täti, niin tämän leffan ystävä.

Jos The Force Awakensin fani virheellisesti olettaa, että harvat uudet ideat johtavat johonkin, hän ei ole jämähtänyt vanhaan: hän on HEREILLÄ. Jos Star Wars -fani katsoo kuola valuen sitä, kun uusi toivo lähtee korpiplaneetalta koulutusta saamatta antautuakseen vapaaehtoisesti pottapäälle ja keisarille, hänen mielikuvituksensa ei riitä sen ymmärtämiseen, että tämä on yhdistelmä Imperiumin vastaiskun ja Jedin paluun huipennuksia, eikä mitään muuta. Voimme hallita galaksia isänä ja poikana, Rey, jos tapammme keisarin, joka muuten on tässä näin, joten taidanpa pätkäistä häntä, jos hän sinua kiusaa. Obi-Wan tai joku ei kertonut totuutta isästäsi... Minä kerron, joten nyt olemme liittolaisia? Jaa emme? No sitten yksi elokuva on jäljellä. Otetaan tähän väliin Imperiumin vastaiskun aloitustaistelu ja vanhan jedimestarin ja hänen pahan oppipoikansa kohtaaminen ja mestarin omaehtoinen hajoaminen pyyhkeeksi.
lainaa
Juustopumppu

16.12.2017 klo 14.40 12 tykkää tästä

Ihme palloilua koko leffa. Koko ajan mennään ja mesotaan eikä missään ole päätä eikä häntää.

Kapinallisten ja imperiumin status quohon lopullisesti palaaminen ehkä ottaa eniten aivoon. Olisi nyt ainakin tässä osassa viimeistään voitu nähdä se paljon puhuttu tasavalta, joka näyttää olleen ihme kuuma peruna näiden uusien SW-leffojen käsikirjoittajille. Hauska tietää ettei alkuperäisen trilogian tapahtumilla ole enää mitään merkitystä -- kaikki menee kuitenkin taas päin helvettiä ja sankarit kuolevat katkerina ja elämässään totaalisesti epäonnistuneina. Mutta onhan meillä Rey, vai mitä?

Koko kasinopelleilyn olisi voinut jättää suosiolla pois elokuvasta ja muutenkin olisi saanut juonta klipsiä sieltä ja täältä. Enkä tajua miten Leian superman-lentely pääsi mukaan valmiiseen elokuvaan. Kokonaiselta sivujuonelta oltaisiin vältytty, jos amiraali Tumblr olisi vaikka suvainnut infota alaisiaan suunnitelmastaan. Loppuun on pakko änkeä kopio Hothin taistelusta koska TESB. Ja oliko Star Warsiinkin pakko tunkea sitä helvetin mukafiksua Josh Whedon-huumoria? Koko aloituskohtaus vei viimeistään uskottavuuden pahiksilta.

Lopuksi Luke kuolee, koska syyt. Ollaan niin subversiivisia, jumalauta!

Pakko vielä mainita, että Disneyn diversiteetti-patsastelu näyttäytyy aika huvittavan tekopyhänä, kun mustalle miehelle pitää keksiä tyhjästä "arvolleen sopivampi" tyttöystävä arjalainen yli-ihminen Reyn sijaan. Ollaan korrekteja, muttei kuitenkaan liian korrekteja, hah hah.
lainaa
HEssuh

18.12.2017 klo 00.38 8 tykkää tästä

"Toiset tykkäävät kultaan verhotusta paskasta ja toiset paskaan verhotusta kullasta."

Tämä oli kyllä todella osuvasti sanottu. Prequel-trilogiassa oli hyvä käsikirjoitus joka paskottiin cgi-ilotulituksella, paskalla dialogilla ja tämän tämmöisillä. Uusi trilogia on päältä päin kumarrus vanhoihin leffoihin, mutta tematiikaltaan, Star Wars-universumin sisäiseltä logiikaltaan ja koherenssiltaan suunnilleen yhtä järkevä kuin nännit rintapanssarissa.
lainaa
Maaaria

18.12.2017 klo 10.28 8 tykkää tästä

*SPOILEREITA*


Eipä voisi paljoa enempää olla samaa mieltä arvostelun kanssa, joskin en varmaankaan antaisi edes kolmea tähteä... :D

Olihan tämä jonkin verran yllättävämpi juoneltaan (jos tuota sillisalaattia voi juoneksi kutsua) kuin force awakens, joka oli suorastaan noloa kopiointia... ei sillä etteikö tässäkin olisi vanhaa kaavaa toistettu.

Hyviä hetkiäkin oli... Esim. alku vaikutti lupaavalta, mutta viimeistään siinä kohtaa kun Leia leijaili avaruudessa takaisin alukseen, tuntui leffan fiilis jo jokseenkin kummalliselta... koska VOIMA, mutta missään ei ole annettu ymmärtää, että Leiaa olisi koulutettu mitenkään sen käyttöön, vai menikö multa vain jotain aivan ohi? Tai entäpä sitten Rey... Rey, Rey, täydellinen Rey. Voiko juuri huonompaa hahmoa olla ja vieläpä keskeisessä osassa koko tarinaa. Olisin voinut antaa hieman anteeksi, jos edes hänen vanhemmissaan olisi ollut jotain erikoista, mutta ei...

Entäpä sitten nämä "uudet" Voiman käytön piirteet, tarkoitan siis esim. sitä, miten Luke heijasti itsensä toiseen paikkaan. Kuulemani mukaan, joissain peleissä ja tarinoissa, jotka sijoittuvat aikaan tuhansia vuosia ennen elokuvia, on tällaista ollut jo aiemmin, mutta käsittääkseni ne eivät ole kaanonia ja vaikka olisivatkin, tuo kaikki tuntui todella överiltä siihen verrattuna, mitä sw -elokuvissa on aiemmin ollut. Ja voisin ainakin kuvitella, ettei se ole osa Lucaksenkaan visiota, mutta voin toki olla väärässä. Mulle henk.koht. jäi niistä enemmän sellainen fantasia -elokuva fiilis, kuin sci-fi.

Kasinoplaneetan kohtauksia katsoessa, etenkin pako "hevosilla", tuntui aivan siltä kuin olisi ollut katsomassa Harry Potteria... tai entäpä ne kristalliketut... muutenkin se tuttu ja hyvä "sw-fiilis" uupui monessa kohtaa. Enkä tässä tarkoita vanhan kopiointia, vaan tietynlaista tunnelmaa, joka aina on ollut läsnä alkuperäisen saagan ajan.

Omasta mielestäni Rogue one osui fiiliksessä ja tarinassa nappiin, eivätkä edes cgi -hahmot juuri häirinneet. Siinä oli se tunnelma ja kaikki. Toivoin tältä elokuvalta samanlaista suoritusta, mutta nääh... elokuva oli suuri pettymys, ja seuraava osa jäänee katsomatta (ainakin leffateatterissa). Ei sillä ettenkö olisi hetkittäin The Last Jedi:sta nauttinutkin.
lainaa
HEssuh

18.12.2017 klo 11.39 2 tykkää tästä

Maaaria kirjoitti:
Mulle henk.koht. jäi niistä enemmän sellainen fantasia -elokuva fiilis, kuin sci-fi.

No tämä ei kai sinällään yllätä, kun kyseessä on pohjimmiltaan avaruusfantasia, eikä sci-fielokuva.
lainaa
Maaaria

18.12.2017 klo 15.51 3 tykkää tästä

HEssuh kirjoitti:
Maaaria kirjoitti:
Mulle henk.koht. jäi niistä enemmän sellainen fantasia -elokuva fiilis, kuin sci-fi.

No tämä ei kai sinällään yllätä, kun kyseessä on pohjimmiltaan avaruusfantasia, eikä sci-fielokuva.


No joo, ehkäpä niin, mutta lähinnä tarkoitin tuolla fantasialla jotain Lord of the Rings, Harry Potter tms tyyppistä fantasiaa, joista Star Wars on aiemmin ollut melkoisen kaukana tyyliltään. Ainakin omasta mielestäni.
lainaa
Zaat

18.12.2017 klo 16.13 11 tykkää tästä

Star Warsissa on perinteisesti ollut vahvaa vähintäänkin tunnelma ja luovuus maailman ja ympäristöjen kanssa. Prequeleissakin erilaiset planeetat ja niiden yksityiskohdat osasivat aina yllättää ja tuoda esiin uusia puolia kaukaisesta galaksista.

Disneyn versiossa jotain keskeistä puuttuu. Kaikki vaikuttaa vain sieluttomalta apinoinnilta -- TFA:ssa nähtiin Tatooinen, Yavinin ja Kuolemantähden kopiot, TLJ:ssä taas Suola-Hoth, Home One V2 sekä supertähtituhooja V2. Pintapuolisesti elämää täynnä oleva kasinoplaneettakin osaa jotenkin olla kuivakka ja tylsä. Paskimpinakin hetkinään Prequeleiden ympäristöt olivat mielenkiintoisempia.

Tämän lisäksi koko galaksin tilanteessa ei ole enää mitään järkeä - ilmeisesti pitäisi nyt uskoa, että terroristijärjestö (joka ei siis ole Imperiumi, meille uskotellaan) hallitsee koko galaksia tuhottuaan yhden aurinkokunnan tuhansien joukossa. Ja että kapinallisten-tasavallan-vai minkä lie helvetin vastarinnan laivasto käsittää vaan muutaman aluksen. Paikoittaisesta sekopäisyydestään huolimatta George Lucasilla oli sentään skaala hallussa.

Illuusio elävästä galaksista kameran ulkopuolella särkyy, kun kaikki vaikuttaa kuolleelta eikä elokuvien maailmassa ole enää mitään sisäistä logiikkaa. Sääli sinänsä.
lainaa
bewofwgwitph

19.12.2017 klo 18.10 5 tykkää tästä

Lucas tietämättään (ehkä?) osasi laittaa aika hyvän sanoman siitä että valon ja pimeyden sykli tulee aina jatkumaan. Tämä lopputulos puoliväkisin tehdyistä jatko-osista ei sinänsä siis juuri yllätä.

Vähän olisi odottanut että tämä tulee olemaan se Disneyn irtiotto tuosta syklistä. Lupausta oli kun Luke oli hylännyt voiman, tuhosi jedimateriaalit, rey ja kylo vaeltelivat varjojen mailla, snokekin katosi. Mahdollisuuksia oli vaikka mihin. Luke, Rey ja Ren perustaisivat uuden harmauden liiton. Luke hajoittaisi jollain oppimallaan voimalla voiman palasiksi... Tai jotain.

Mutta sitten Disney/Rian peruuttikin kaikista mielenkiintoisista ideoista ja päätti tehdä Star Warsista jälleen uuden Disney-tarinan jossa hyvä on hyvä ja paha paha. Saa nähdä onko nämä kaikki suunnitellut 20+ leffaa tuomittu kulkemaan samaa latua
lainaa
Pettetty

27.12.2017 klo 08.38 7 tykkää tästä

Spoilereita!




The Last Jedi on huono elokuva. Voiko sitä enää tuon selvemmin sanoa. Se tuhosi kaiken sen, mikä teki alkuperäisestä trilogiasta mahtavan. Elokuvassa ei annettu vastauksia mihinkään. Luke ja Leia olivat turhia ja heidän perintönsä jäi surulliseksi. Di$ney halusi vain siivota pöydän tyhjäksi uuden sukupolven tieltä, jotta saagaa voidaan viedä sinne minne uusi omistaja haluaa.

Minua närästi se miten väkisin elokuvaan on pitänyt keksiä huumoria. "Luke lypsää alienia tuttipulloon ja juo siitä maidon..." tai mitä se paska oli jota suupielistä valui. Luken hahmo tuhottiin täysin. Hänestä tehtiin idiootti, vaikka olisi ansainnut paljon paremman lopun. Yodan kohdalla ei onnistuttu yhtään sen paremmin. Vanhuuden höperöitä kumpikin.

Jedivoimat opitaan ilman mestarin opetusta. Tämä on vastoin sitä, mitä Tähtien Sodasta on aiemmin kerrottu. Missä oli tunteisiin vetoava haikeus, jota olemme tottuneet näkemään? Leian Superman lento oli naurettava. Ihminen ei selviä avaruudessa ilman pukua, piste. Ei edes Tähtien Sodassa! Olisivat nyt edes tappaneet hahmon tuossa kohtaa, niin se olisi ollut arvoisensa sinetti Carrie Fisherin muistolle.

Kristalliketut nähtiin The Rebels animoidussa sarjassa ja ne haluttiin tuoda mukaan tähänkin elokuvaan. Ne johdattivat hyvikset pakoon pahan kynsistä - ihan niin kuin sarjassakin. Tämä tiedoksi niille, jotka ihmettelivät elukoiden syytä olla mukana elokuvassa. Tosin, noista hahmoista ei olla vielä edes totuutta kerrottu. Näkeekö niitä vain voimalle herkät olennot?

Tähtien Sodassa kerrotaan voimasta ja seurataan Anakin Skywalkerin veren perintöä. Paha osapuoli on joku Sith lordi kuten Maul, Dooku, Sidious, Vader tai Plagueis. Uudessa trilogiassa se pää paha on Snoke. Kaikki odottivat vastausta kuka hän oli, miksi halusi tuhota kapinalliset, mistä oli oppinut niin valtavat voimat, vaikka ei ollutkaan Sith. Mitään hänestä tai motiiveistaan ei kuitenkaan kerrottu. Kaiken lisäksi hahmo tapettiin, ettei jatkossakaan tarvitse kertoa mitään, wtf?

Minä olen aina pitänyt Tähtien Sota elokuvista. Ne ovat olleet kaikesta huolimatta uskollisia toisilleen, eivätkä ole vetäneet läskiksi koko universumia. Nyt sekin tuli nähtyä. Tässä ei ollut uskollisia elementtejä kuin musiikki, valomiekat, TIE, X-wing ja tähtihävittäjät. Kaikki muu oli sontaa, joka ei kuulu kaanoniin. Elokuva oli varmasti viihdyttävä niille, jotka eivät tunne tapahtumia alusta saakka. Ne jotka ovat kasvaneet näiden elokuvien parissa, kokivat iskun vasten kasvoja. Kuinka sellaisesta voisi pitää?

En odota Rian Johnsonin trilogiaa, koska nyt tiedän ettei siltä kannata odottaa mitään hyvää. Ai niin... se tärkein hahmo meinasi jäädä käsittelemättä. Ray on vahva voimassa, mutta emme tulleet yhtään viisaammaksi, miksi? Adam Driver oli huono edellisessä elokuvassa, eikä onnistunut tässäkään. Harmi että näitä Hayden Christensenin kaltaisia surkeita castauksia pääsee aina mukaan. Yhden ilmeen näyttelijä. Kiinalaisen rahoituksen vuoksi piti kirjoittaa mukaan uusi tähti, jonka ainoa tehtävä on luoda kiilaa Finnin ja Rayn suhteeseen.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

28.12.2017 klo 11.51 5 tykkää tästä

Kävin katsomassa, antaisin Peltosen arvostelun muuten, mutta korkeintaan kaksi tähteä. Jotenkin tykkäsin TFA:sta, vaikka se olikin Ep. IV uudestaan huonommilla näyttelijäsuorituksilla. Rogue One sentään herätti ohimenevän hetken muitakin tunteita kuin kyynisyyttä. Tässä taas ei ollut mitään muuta kuin vanhojen "siistien" kohtausten veivaamista yhä uudestaan ja uudestaan. Söpöelukoiden copypastetus joka paikkaan alkoi nyppiä sekin.

Ja ei jumaliste miten huono pahis Kylo Ren on. Aivan kelvoton. Tuntui jo viimeksi olevan ihan väärässä elokuvassa, ja nyt jo oikein nauratti joka kerta kun tämä juurikin yhden ilmeen emo kid ilmestyi ruutuun. Muut hahmot ovat täysin särmättömiä, ja ainoa johon sitä särmää on yritetty rakentaa on sitten super-duper-mega-turbo-timantti-huono.

Hienot efektit. Meh.
lainaa
maytheforcebewithyou

01.01.2018 klo 18.42 3 tykkää tästä

Jokainen Star Wars -sarjan elokuvista olisi äärimmäisen helppoa repiä riekalaiksi lähes millä hyvänsä perusteella. Itselleni kaikki Star Wars -elokuvat ovat kuitenkin olleet erittäin viihdyttäviä, kiehtovia ja ehdottomasti rahan arvoisia elämyksiä, katsoipa ne sitten elokuvateatterissa tai kotona. The Last Jediäkään katsoessa ei olisi tullut mieleenkään lähteä kesken elokuvan kuselle tai popcornia hakemaan.

Ylenpalttinen kriittisyys on kuitenkin ajattoman trendikästä, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Sitä kellarikamareissaan suoltavat sensaationnälkäiset kynäilijät varmasti pitävät itseään hyvinkin intellektuelleina ja omilla aivoillaan ajattelevina yksilöinä. Siinä mielessä tämäkään arvostelu ei onnistunut yllättämään vähimmässäkään määrin.
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova