Rambo
Ensi-ilta: | 22.02.2008 |
Genre: | Toiminta |
Ikäraja: | 18 |
Jos James Bond on kiusaaja ala-asteella, Jason Bourne on yläasteen tarkkisluokkalainen ja Jason Voorhees on viiksekäs raggari ammattikoulussa, John Rambo on talonmies, PERKELE, jota räkänokkien on parempi ymmärtää juosta karkuun. 61-vuotiaan Sylvester Stallonen viimeksi 80-luvulla nähty kulttihahmo on ikääntynyt armottomasti ja muuttunut sarjakuvamaisesta pullistelijasta kansantarujen vuorenpeikoksi, jonka tukkia paksummissa käsissä ja traktorin alle jääneessä naamassa kasvaa sammalta ja koivuntaimia. Peikko tahtoisi nukkua iäti piilossa pahalta maailmalta, mutta ei jumalauta, aina löytyy joku, joka ampuu karhua perseeseen. Sanakirjamääritelmä termille ramboilu on juuri muuttunut "koomisesta supermiestoiminnasta" muotoon "sadistista väkivaltapornoa, joka viettelee orgasmiin uskottelemalla, että ihmiskunnan synkimmät synnit ovat sovitettavissa rehellisellä miehisellä raivolla".
Burmassa on käynnissä raaka sisällissota, kuten elokuva uutiskuvalla mauttomasti muistuttaa. John Rambo on elänyt viime vuosikymmenet venematkan päässä pahimmasta helvetistä käärmeitä pyydystellen ja vihaisesti muristen. Vilpittömien, sinisilmäisten amerikkalaisten kristittyjen pyytäessä Ramboa kuskaamaan heidät peremmälle avustuspaketteineen, Rambo murisee lisää: äijää ei voisi vähempää kiinnostaa. Mikäpä muukaan kuin blondi saa vanhan jöröjukan leppymään sen verran, että hän suostuu kuskaamaan perille uskovaiset - ja myöhemmin ryhmän suupaltteja palkkasotureita, kun kaikki on mennyt pieleen.
On ihme, miten suuren yleisön ohjaaja-kirjoittaja-tuottaja-näyttelijä Stallonen viimeisimmät ovat onnistuneet löytämään. Rehellisesti sanoen pidän Rocky Balboaa kuusiosaisen elokuvasarjan nautittavimpana osana, vaikka ymmärrän hyvin, että arvostaakseen sitä katsojan täytyy nauttia myös "vaihtelevan laatuisista" episodeista. Uusi Rambo ei kosiskele yhtään suurempaa yleisöä. Kyseessä ei ole leffa, jossa jytisee huvittavasti. Rambo rakentaa tunnelmaa, tai ennemminkin puhdasta vihaa katsojan sydämeen samalla tavalla kuin monet sotaelokuvat: viattomien ja puolustuskyvyttömien - jopa lasten - tappaminen, räjäyttely ja elävältä polttaminen ja silpominen esitetään K18-merkinnän arvoisesti.
Sotaelokuvista poiketaan jyrkästi siinä, ettei Rambo levitä sanomaa, tai yritä kertoa koskettavaa draamaa. Rambo yksinkertaisesti, ellei jopa nerokkaasti laukaisee kaikki luomansa jännitteet halvalla, mutta tyydyttävällä tavalla, joka ei ole jokaisen katsojan juttu. Henkilökohtaisesti syleilin vihaa. Sain vastalahjaksi halun huutaa "jumalauta, jee!" useammin kuin kerran, kun viattomien (tai palkkasotureiden) sadistinen kohtelu keskeytyi vanhan ja ruman superäijän jauhaessa psykopaatit jauhelihaksi paljain käsin, tai nyrkin kokoisia reikiä repivällä konekiväärillä. Tämä on psykologiaa, tämä on terapiaa, tämä on pornografiaa. Tämä on elokuvaa.
Joskus nautittava meininki saa ummistamaan silmät virheille, mutta aivan niin erinomainen Rambo ei ole. Koska kyseessä on hyvinkin yksinkertainen elokuva, joka nojaa Stallonen karismaan ja Rambon rambomaisuuteen, se oli itselleni pettymys, että Rambo jää elokuvan äänekkäimmässä tuhosessiossa kyykkimään hyvään asemapaikkaan sen sijaan, että hän ryntäilisi luotien ja räjähdysten keskellä kuin saatanallinen jeesus. Rambomaisen loppusilauksen poissaolon huomaa juuri siksi, että sellaiset valitut tyylikkäät hetket, joita nyt tarkoitan, peittävät hienosti alleen muutamat köykäisemmin editoidut ja kuvatut kohtaukset keskivaiheilla. Toiseksi suurin ongelma on uutismateriaali (fiktio fiktiona, sanon minä) ja elokuva on myös liian lyhyt.
Rambo on nähtävä isolta kankaalta - voi, säälin piraatteja. Omassa täyteen tupatussa näytöksessäni noin 97% yleisöstä oli miehiä. Pari sankaria poistui salista puolen tunnin jälkeen, mikä nostaa aina tunnelmaa. Ensimmäistä kertaa huomattavan pitkään aikaan yleisö taputti elokuvan päätyttyä.
Keskustelut (24 viestiä)
23.02.2008 klo 09.10
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.02.2008 klo 09.24
Et Jari sattumoisin ollut Tennispalatsin klo 19 näytöksessä?
Ei, ei, mie olen Jyväkyläläisii.
Minua muuten kiinnostaisi, seuraavatko vieressäni istuneet kovasti naureskelevat tyypit ulkomaalaisia sivustoja, kavereidensa höpinöitä, vaiko kenties jopa V2.fi:tä? Joku nimittäin heitti triviatietona ilmaan uutisoimani jutskan, että Rambossa kuolee noin 3 tyyppiä minuutissa. Tuntuisi äkkiseltään, ettei kovin moni suomalainen ramboilija tuota "uutista" tiedä.
Rekisteröitynyt 22.04.2007
23.02.2008 klo 09.34
Et Jari sattumoisin ollut Tennispalatsin klo 19 näytöksessä?
Ei, ei, mie olen Jyväkyläläisii.
Minua muuten kiinnostaisi, seuraavatko vieressäni istuneet kovasti naureskelevat tyypit ulkomaalaisia sivustoja, kavereidensa höpinöitä, vaiko kenties jopa V2.fi:tä? Joku nimittäin heitti triviatietona uutisoimani jutskan, että Rambossa kuolee noin 3 tyyppiä minuutissa. Tuntuisi äkkiseltään, ettei kovin moni suomalainen ramboilija tuota "uutista" tiedä.
Eilen klo 18.50 uutisissa oli juttua Rambosta ja siinä myös mainittiin tämä 3 tyyppiä minuutissa.
Minä olen odottanut tätä elokuvaa viime kesästä asti ja joudun odottamaan vielä kolmisen viikkoa, sillä tänne saatanan Lepraan ei leffat tule kuin vitun paljon myöhässä (Eastern Promises hyvällä tuurilla tulee jo kesällä) tai sitten näytetään jotain hemmetin Arn -Temppelihinttareita.
Sweeney Toddinkin joudun todennäköisesti katsomaan toisella paikkakunnalla, vitun vittu :(
Rekisteröitynyt 01.06.2007
23.02.2008 klo 09.58
23.02.2008 klo 11.12
Et Jari sattumoisin ollut Tennispalatsin klo 19 näytöksessä?
Ei, ei, mie olen Jyväkyläläisii.
Minua muuten kiinnostaisi, seuraavatko vieressäni istuneet kovasti naureskelevat tyypit ulkomaalaisia sivustoja, kavereidensa höpinöitä, vaiko kenties jopa V2.fi:tä? Joku nimittäin heitti triviatietona ilmaan uutisoimani jutskan, että Rambossa kuolee noin 3 tyyppiä minuutissa. Tuntuisi äkkiseltään, ettei kovin moni suomalainen ramboilija tuota "uutista" tiedä.
OK. Kiinnitin vain huomiota tuohon: "Ensimmäistä kertaa huomattavan pitkään aikaan, yleisö taputti elokuvan päätyttyä, minä myös."
Myös Tennispalatsissa yleisö taputti ja karjui useampaan otteeseen elokuvan aikana ja elokuvan päätyttyä. Kannatti käydä katsomassa. Yhtäkkiä tuli sellainen fiilis, että edelliset osat, jotka on nähty jo monta kertaa, täytyy saada hankittua Rambon DVD-julkaisua odotellessa..
Rekisteröitynyt 20.08.2007
23.02.2008 klo 14.16
Rekisteröitynyt 16.09.2007
23.02.2008 klo 15.15
Rekisteröitynyt 07.08.2007
23.02.2008 klo 18.04
Arvoisa arvostelija antoi 3½ tähteä, joka on minulle parhain näkemäni arvostelu annettu tästä leffasta! :D
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
24.02.2008 klo 03.07
Yksi varmaan legendaarisimmista kohtauksista elokuvan historiassa on Rambon .50 millimetrisen jauhanta 8D
24.02.2008 klo 07.02
Se on kylläkin .50 TUUMAINEN..
Sori, oli pakko kommentoida.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.02.2008 klo 08.22
Kuinka monessa muussa leffassa olette nähneet että lasta ammutaan päähän ja että se kuvataan selvästi?
Paras Rambo ja yksi kovimmista action pläjäyksistä ikinä.
Rekisteröitynyt 03.12.2007
24.02.2008 klo 13.41
24.02.2008 klo 16.00
Et Jari sattumoisin ollut Tennispalatsin klo 19 näytöksessä?
Ei, ei, mie olen Jyväkyläläisii.
Minua muuten kiinnostaisi, seuraavatko vieressäni istuneet kovasti naureskelevat tyypit ulkomaalaisia sivustoja, kavereidensa höpinöitä, vaiko kenties jopa V2.fi:tä? Joku nimittäin heitti triviatietona ilmaan uutisoimani jutskan, että Rambossa kuolee noin 3 tyyppiä minuutissa. Tuntuisi äkkiseltään, ettei kovin moni suomalainen ramboilija tuota "uutista" tiedä.
Taidettiinpa olla samassa näytöksessä (klo. 19.45 Fantasia 1), oli kyllä yksi parhaita teatterikokemuksia mitä muistan. Me ainakin kaverin kanssa puhuttiin juuri noista rambojen statistiikoista ennen leffaa ja muistaakseni ulkomaisilta sivustoilta nuo tiedot tuli bongattua. Leffa itse oli loistavaa gore-oopperaa kerrassaan :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
24.02.2008 klo 21.10
Ihan sama.
Gorefestiä alusta loppuun. Tuli mieleen ala-astevuodet. Sillon tuli katottua kaikki Toxicit, Commandot, Bad Tasted ja tietenkin Rambot. Oikein warm & fuzzy kokemus kerrassaan.
26.02.2008 klo 15.54
27.02.2008 klo 01.43
Toinen näkökulma: sääli että maksoit mainostrailereista, rapisevista sipsipusseista, kovaäänisestä kommenttiraidasta ja huonon leffan riskistä. Odottelen hetken ja katson tämänkin filkan ilmaiseksi 1080p:nä "100 valkokankaaltani ja takuulla parhailta paikoilta. Pidemmän päälle halvempi ja nautittavampi vaihtoehto jos arvostaa katsomisrauhaa. Miksi maksaa kun ilmaiseksi saa parempaa? Rahankäytölle löytynee takuulla jokaiselta moraalisesti parempiakin vaihtoehtoja kuin elokuvateollisuuden tukeminen.
Muuten pätevä artikkeli, oli vain pakko vuodattaa kun on hieman eri näkemys siitä kannattaako piraatteja aivan varauksetta sääliä.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
27.02.2008 klo 02.37
Mihin oli Rambo kadonnut? Tuntui vain siltä, että Rambo olisi ollut tavallinen yliagressiivinen hormonipelle. Todella masentava päätös sarjalle, sillä tämä luultavasti on sarjan viimeinen osa, ainankin Stallonella. Rambosta oltiin karsittu kaikki inhimmillinen pois, tyypit hajoavat palasiksi ja ovat kuin styroksista tehtyjä. Ramboa tässä ei ollut sitten yhtään, lopputaistelu on pelkkää teurastusta jossa Rambo listii väkeä ja kökkää paikallaan, vähän väliä kuvataan Rambon naamaa ja välillä kasaan hajoavia sotilaita. Mutta eniten ihmetytti se, minkälaista verilöylyä elokuva on. Aiemmissa Ramboissa Rambo todella taistelee selviytyäkseen, tässä Rambo sadistisesti räimii täyden latingin kalloon kunnes se "räjähtää", Rambo ei vaihda kohdetta ennen kuin vähintään yksi ruumiin osa irtoaa... Ylilyöty väkivalta todella häiritsi, pahimmillaan AK47 tekee kämmenen kokoisen reiän ihmiseen, mikä on jotenkin häiritsevää. Rambo ampuu panssariluodeilla raskaalla konekiväärillä väkeä, väki hajoilee palasiksi, Ramboa ammutaan samalla aseella, se ei edes mene läpi...:/ Olisin odottanut kunnon Ramboa, enkä päätöntä teurastusta, se ei vaan sovi tyyliin.
Joku vielä kehuu efektejä, ymmärrän jos efektit jätetään vähemmälle, mutta että päät hajoavat pienestäkin ja efektejä ylilyödään niin että näkee vielä kahtena seuraavana päivänäkin punasta...:( Ei näin... Raiskattiin sitten tätäkin, näin lievästi sanottuna.
Pointti tulee vain siitä, että näyttelijä oli Stallone, vaikka elokuva jättikin vain kuvan yliagressiivisesta hormoni Heikistä.
Olisin antanut 3/10 pistettä.
27.02.2008 klo 02.43
Jep jep, mutta onhan teatterissa se oma tunnelmansa parhaimmillaan. Hyvän yleisön joukossa hyvä fiilis tarttuu, varsinkin tuon tyyppisissä suoraviivaisissa elokuvissa, prkl :)
Toki monet leffat katsoisin todellakin mieluummin kotona kuin leffateatterissa. Varsinkin oikeasti ajatuksia herättävät, joiden aikana haluaa elokuvan lisäksi kuulla vain oman sydämensä tykytyksen.
27.02.2008 klo 14.03
Rekisteröitynyt 22.05.2007
27.02.2008 klo 15.19
Oli muuten tähän mennessä karuin pelkkään ammuskeluun keskittyvä toimintaelokuva, jonka olen nähnyt. Turha sensuuri ja hienostelu oli surutta jätetty pois. Ihmisiä katkeili ja runnoutui tuon tuostakin ja aivan avoimesti. Seinälle lentävän verisuihkun kuvaamiseen ei oltu tyydytty yhdessäkään kohtauksessa.
Juoni taas oli mitä oli, mutta eipä sillä varmaankaan sitten todellisten Rambo-fanien keskuudessa ole niinkään merkitystä. Ehkä plussana voisi mainita, ettei Rambo iänikuiseen toimintasankarin tyyliin saanut edes yhtä naista, vaikka toisaalta olisi ollut hauska nähdä, missä he sitten viidakossa olisivat sitä tehneet.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
27.02.2008 klo 15.31
Hahahah..Arn saa yhden tähden mutta tämä roska neljä.
Olen melkoisen varma, että keskimääräistä elokuvien ystävää Rambo viihdyttää vähintään neljä kertaa enemmän kuin taas yksi wanna-be-oh-so-epic roina. Tiedän muutamia ihmisiä jotka ovat nähneet molemmat ja yksikään ei ole kehunut Arnia. Ei yksikään. Kaikkien mielestä käsittämättömän hidas ja tylsä pätkä. Rambo sen sijaan on jakanut mielipiteitä ihan sen mukaan kuinka lähellä vanhat Rambot (tai vanhan koulukunnan toimintaelokuvat) ovat sydäntä. 80% piti kovasti, loput pitivät "liian tyhmänä".
Sinusta tulisi varmasti pätevä elokuvakriitikko, kaikilla "hyvillähän" tunnetusti tähtiskaala on täysin riippuvainen elokuvan genrestä. Se on aivan sama kuinka hyvä toimintapätkä on kyseessä, niin yli kolmea ei voi antaa, "kun se on niin tyhmää!!!!"
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
28.02.2008 klo 11.46
Muuten pätevä artikkeli, oli vain pakko vuodattaa kun on hieman eri näkemys siitä kannattaako piraatteja aivan varauksetta sääliä.
Käytännössähän minua ei kiinnosta, miten ihmiset elokuvansa katsovat (tuomitsen piratismin, mutta niin tuomitsen huumekaupankin, enkä ole koskaan lähtenyt huumediilereille aukomaan), mutta justiinsa ja nimen omaan tässä tapauksessa teki mieli potkaista piraatteja "säälikortilla" päähän. Tietyt elokuvat, useimmat elokuvat katsoisin minäkin mieluiten omasta yksityisteatterista, jos sellaiseen olisi varaa, mutta hienhajuinen Rambo, yhtälailla kuin joku erittäin hauska komedia, tai melodramaattinen nyyhkyroskaleffa, ehdottomasti ovat jotakin, johon tarvitaan sali täynnä ihmisiä.
Rekisteröitynyt 26.06.2007
24.03.2008 klo 00.37
Rekisteröitynyt 06.04.2009
07.04.2009 klo 14.19
Kirjoita kommentti