Yksin Marsissa
Ensi-ilta: | 09.10.2015 |
Genre: | Draama, Sci-fi |
Ikäraja: | 12 |
Kehityksen pysähtyminen harmittaa monia, joita laskeutuminen kuuhun inspiroi. Yhden ihmisen pelastaminen Marsista ei ole läpimurto, mutta se, että haaste otetaan vastaan huumorilla euforisen kappaleen soidessa, on tapa nyyhkiä, että yhdessä ihmiskunta kykenee mihin tahansa. Maksetaan yhdessä mummojen lääkkeet? Ei, ei! Mennään Marsiin kasvattamaan paskassamme perunoita ja kiepsahdellaan planeettojen painovoimaa käyttäen! Whoosh! Swoom! Yksin Marsissa ja Interstellar ovat tieteiselokuvia tositarkoituksella. Molemmat tavoittelevat realismia asiantuntijoiden avulla, molemmat hyvin selkeästi suosittelevat avaruustutkimusta ja molemmista löytyy naiivin utopistinen taso. Se taso oli Interstellarin heikoin lenkki. Yksin Marsissa sen sijaan olisi kuiva kuva, ellei toiveikas kirkassilmäisyys toimisi suoraviivaisia tapahtumia kommentoivana teemana.
Matt Damon unohdetaan Marsiin. Se ei ole kenenkään vika, mutta jos jokin saattaa olla, asianomainen toki ottaa vastuun ja syvästi katuu. Marsin leiri ylläpitää elämää kuukausia. Damon koettaa sinnitellä vuosia. Hänen on myös keksittävä, kuinka saada yhteys maapalloon ja kuinka edetä pitkiä matkoja. Elokuva ei vastannut kaikkiin keksimiini kysymyksiin, mutta selviytymistaistelu on mielenkiintoinen jo siihen käytetyn ajan ja tekijöiden itsehillinnän vuoksi. Sankari kohtaa täpäriä tilanteita, mutta ei tauotta. Kyse on pitkän aikavälin haasteesta, johon on suhtauduttava kiihkoilematta. Jos Tieteen kuvalehti ja kolapullo on melko juku perjantai, tämä leffa on mahdikas perjantai.
Leffa toimii MacGyver-fantasiana, mutta hahmonkehityksen sivuuttava tarina ei ole vahva tarina. Päähenkilön ja muiden astronauttien suhdetta ei alusteta, vaan elokuva menee asiaan ja pysyy siinä. Muut sivuutetaan täysin, kunnes heitä tarvitaan. Päähenkilökin jää taustalle, jos maapallolla tapahtuu olennaisempia asioita. Damon vähän likaantuu ja väsyy (kuten kuka tahansa päivittäin) ja Hollywood-magialla rääkätään ruhoa, mutta hänen ja muiden hermot ovat terästä. Damon vuolee puisesta krusifiksistä pienen palan kunnioittavasti ja anteeksi pyydellen... Eräs tiedemies ilmoittaa kunnioittavansa kaikkia jumalia... Se filosofiasta ja psykologiasta, nyt takaisin töihin. Kutakuinkin jokaiseen merkitykselliseen rooliin on kiinnitetty persoonallinen näyttelijä, joka tekee vaikutuksen yrittämättäkin (Jessica Chastain, Jeff Daniels, Sean Bean, jne.). Tätä kutsumme stunttimiehitykseksi (stunt casting).
Ehdin tietoisesti odotella huipennusta eli pelastusoperaatiota. Se on pitkän istunnon väärti: se on 3D-teattereita varten räätälöityä kuvataidetta ja näyttelijöiden ansiosta tunteellista sellaista. Marsin koruttomuudesta löydetään kauneutta myös, jos skenaario ei olekaan yhtä luontevan aistikas kuin perinteisten Crusoe-mukaelmien paratiisisaaret. Se, että Marsiin unohtuvista vehkeistä löytyy vanhaa discomusaa, on laskelmoitu, eli lipputuloja ajatellen tärkeä temppu, joka näppärästi pehmentää kokonaisuutta. Hömppämusa harmittaa päähenkilöä. Muutama kokojyvänörtti protestoi, mutta muut nauravat ja siksi leffa ei floppaa.
Keskustelut (8 viestiä)
08.10.2015 klo 18.06 5
Discohömppämusa löytyi jo kirjastakin, mikä julkaistiin aluksi pienenä julkaisuna suoraan e-kirjaksi. Saattoihan se toki olla laskelmoitua kirjankin myynnin kohdalla.
09.10.2015 klo 13.37 7
10.10.2015 klo 08.24 5
Loppua kohden leffa meni muutenkin melkoiseksi Independence Day jenkkihurmokseksi, missä "koko maailma" seuraa yhdistyneenä kansakuntana, että onnistutaanko Matt Damonin roolihahmo tuomaan elossa takaisin. Jos Interstellar meni siirapiksi, niin The Martian lyö vieläkin enemmän löylyä kiukaaseen sen suhteen.
10.10.2015 klo 19.57 6
10.10.2015 klo 21.35
Ainoa pettymys oli 3D. Kävin Flamingossa, missä käytetään vielä vanhoja laseja ja välillä kurkin niiden alta sitä väriä ja kirkkauden määrää mitä elokuvasta jäi pois paskan tekniikan takia. Syvä huokaus.
Taisi olla Ridley Scottin ensimmäinen hyvä elokuva sitten Gladiaattorin - ehkä myös viimeinen.
4/5
11.10.2015 klo 16.52 1
"Maksetaan yhdessä mummojen lääkkeet? Ei, ei! Mennään Marsiin kasvattamaan paskassamme perunoita ja kiepsahdellaan planeettojen painovoimaa käyttäen!" Miksi pitäisi verrata avaruustutkimusta mummojen lääkkeisiin? parempi vertailukohta olisi, että esimerkiksi USAn armeijan ilmasointiin on varattu budjetti on samaa luokkaa kuin NASAn budjetti. Näin kärjistäen. Ja kannattaisi tutustua, mitä kaikkia hyötyjä avaruustutkimuksesta onkaan tähän mennessä saatu. Olisi arvon kriitikonkin hiukan hankalampaa saada ennakkoluuloiset arvostelunsa laajalle yleisölle, ilman avaruustutkimusta. Hohhoijaa...
Elokuvan kyllä käyn katsomassa.
15.10.2015 klo 00.55 1
Rekisteröitynyt 03.08.2011
15.10.2015 klo 01.01
Juuri tämän riittämättömyydestä jää paikoitellen hyvinkin kuivaksi, sillä vaikka selvästikin yhteisöllisyys oli jonkinlainen teema niin lähinnä ohimennen tällaisia heiteltiin. Lopussakin oli täydellinen paikka Damonin hahmon alleviivata toivon löytyvän siitä, ettei kaveria jätetä yksin, mutta olikin sitten tuon MacGyveriuden ylistystä.
3D oli turhaa roskaa, nimenomaan loppuhuipennuksessa, jossa Scott vihdoin pääsi vilauttelemaan visuaalisuttaan sen unohti ja siitä kliimaksi sai lisää puhtia. Muuten idea 3D:n käytöstä elokuvassa, jossa puolet ajasta istutaan toimistossa tuntuu naurettavalta. Ihan mukava selviytymiselämys ilman oikeaa sanomaa, ehkä nousee 3.5/5 lopun ansiosta. Silti varsinkin hitaan alun kohdalla fantasioin katselevani rutkasti maistuvampaa Gravitya tai oikeasti sisältörikasta Piin elämää.
Kirjoita kommentti