Tuorein sisältö

Hobitti - Viiden armeijan taistelu

Ensi-ilta: 10.12.2014
Genre: Fantasia, Toiminta
Ikäraja: 12
Jari Tapani Peltonen

11.12.2014 klo 12.00 | Luettu: 50636 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen


Hepsankeikkojen kuningas julistaa sodan, koska hän tahtoo kaulakorun, joka kimaltelee ihanasti. Hän ratsastaa hirvellä pahisten yli. Kun niitä tarttuu sarviin, kunkku silpaisee päät irti yhdellä iskulla. Yksikään katsoja ei naura - ehkäpä koska taustalla soi hidas ja surumielinen musiikki. Sota on himskattia, tietää ohjaaja Peter Jackson. En arvaile, nauroiko vai itkikö Jackson räkäisesti, kun sotamies ymmärsi räjäyttäneensä pyllynsä irti runollisessa draamassa Veteen piirretty viiva.

Kääpiöiden pomo on vallannut linnoituksen ja kymmenen miljardia kultakolikkoa. Statussymbolina toimiva valopallo on kateissa. Perkele! Pomokääpiö tahtoo kaiken. Ilmeiltyään kuin juoppo, jolta otetaan suihin, hän alkaa sihistä kuin linnan entinen omistaja - lohikäärme. Nähtyään kuumeisen hallusinaation, kääpiö voi jo paremmin. "Lohikäärmekuume" ilmeisesti on tauti, joka hikoillaan pois, eikä ahneuteen viittaava kielikuva, kuten oletin. Yhtä kaikki, hahmonkehitys on rikkaampaa kuin aiemmin. Jos sairastut, bakteerikantasi muuttuu. Hahmonkehitystä.

Jackson on dementoitunut. Ensin hän toisti itseään. Smaugin autioittamassa maassa hän kadotti ymmärryksen siitä, miksi hän toistaa itseään. Diagnoosi voidaan sinetöidä, sillä trilogian päätös testaa tirehtöörin ongelmanratkaisukyvyt tehokkaammin kuin kävelyleffat. Uskon sen, että lastenkirjan viimeiset sivut voivat kääntyä vakavaksi draamaksi. Se on mutkikas tilanne, kun ihmiset, haltiat ja kääpiöt riitelevät aarteesta. Sovitteluyritykset kariutuvat. Ennen kuin kukaan joutuu tekemään päätöksiä, jotka määrittelevät historian suunnan, yhteinen superpaha vihollinen hyppää esiin ja sensuroi harmaan sävyt. Vertaus:

Simo ja Niko ovat naapureita. Riita aidan paikasta puhkeaa. Yhtäkkiä puskasta kurkistaa nilkuttava silmäpuoli afrikkalainen. Simo menee siilipuolustukseen. Niko tekee sankarillisen pukkihypyn hänen ylitseen. Yhdessä he alkavat mätkiä afrikkalaista. Tuntien ajan he pitävät pintansa, kunnes Esa saapuu paikalle helikopterilla tiputtaakseen afrikkalaisen niskaan karhun. Se oli siinä. Elokuva Mister Pauli: The Final Battle on nyt loppusuoralla, joten Pauli lähtee kävelemään kotiin. Vitut aidasta.

Ja vitut Peter Jacksonista.

Se, että läskiparta, hämähäkki ja lohikäärme vaikuttavat käsinkosketeltavilta HFR 3D -versiossa, on trilogian ainoa muistijäljen arvoinen ansio. Toiminta on ennennäkemätöntä, mutta entäs sitten? Hahmot ovat roskaa. Ei ole panoksia. Kun Jacksonilla on iso idea, tuotantosuunnittelijat paiskivat ylitöitä örkkien arpien kanssa ja kaiken viimeistelee jumalallinen kamera-ajo. Draama ei tiimiä motivoi: tippa ei nouse linssiin hätäisillä selittelyillä, joista osa on hutiloiden leikattu. Romanssi kääpiön ja haltian välillä on yhtä merkittävä kuin ruman (eli pahan) miehen seikkailut naisten vaatteissa. Kun lohikäärme kiitää yli palavan kylän ja laskeutuu artikuloidakseen saatanallisella brittiaksentilla, jo tujauttaisin viisi tähteä, jos kerronta olisi Avatarin tasolla, tai neljä tähteä, jos kerronta olisi Muppet Treasure Islandin tasolla.

Herra hobitti, Martin Freeman, ei myy ajatusta, että satu on totta, mutta vika ei ole vain hänessä. Sympatiani häntä ja amisviiksimiestä kohtaan kasvoi, kun he yrittivät estää tragedian, mutta "puhdas pahuus" vie heiltä tarkoituksen. Kumpi herkistää: tuhma, jälkeenjäänyt, neliraaja-amputoitu ja sokaistu jättipeikko, vai puuteroitu mätäskostuke Legolas, joka osaa nykyään hyppiä putoavilta palikoilta toisille? Kuolisin pirun monta kertaa, jos kohtaus löytyisi Super Mariosta, joten en samaistunut.

Jackson maalaa eeppisen kuvan taistelun koosta, vaan ei sen kulusta; ei strategioista. Aikaa palaa "hahmovetoiseen" käsikähmään sivummalla. Sytytkö standardienmukaisista huipentumista, joissa sankari huutaa nouuuuu ja säntää hulluna pahisten perään? Onko liikaa pyydetty, että näyttelijä oikeasti näyttelee, ottaa aikalisän ja kostaa taktisesti, kuten Mel Gibson hömppäleffassa The Patriot? Tämä ei ole rakettitiedettä.

Hobitti-kirja on hyväntuulinen. Siinä lauletaan. Sen pohjalta syntyisi Mulanin kaltainen, tiivis ja kärjistetty 87 minuutin mittainen piirrosmusikaali. Vain lahopää väsäisi sadusta Kolme pientä porsasta trilogian, jossa ei ole muuta uutta kuin sikaan sekaantuva Punahilkka ja loputtomasti yksipuolisia teurastustaisteluita, joissa metsä puhdistetaan pahuutta palvelevista, puolet ulokkeistaan metsästäjien rautoihin menettäneistä petoeläimistä, joilla on huonot hampaat, takkuinen turkki ja diabetes.

Yksikään Hobitti ei ole edes kuukauden surkein leffa. Hobitti-trilogia sen sijaan on tasapaksuutensa vuoksi yksi kaikkien aikojen pohjanoteerauksista, jos ajattelen asiaa käytännönläheisesti. Mikäli yksi trilogia olisi pakko katsoa yhteen putkeen, mm. Pekko Aikamiespoika voittaisi lyhyydellä ja Transformers vaihtelevammalla tökeryydellä.

V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< Jarkko Ahola - Suoje... Predestination... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (31 viestiä)

hobottu

11.12.2014 klo 13.32 16 tykkää tästä

Kovasti on leffaa mollattu, mitä nyt sekopäisimmät fanit sanoo parhaaksi koko sarjasta (laskettuna mukaan LotR leffaty myös...) Saa nähdä jaksaako teatteriin mennä. Kaksi aiempaa sellaiset 3/5 eli ok tasoa, mutta 5/5 LotR trilogian jälkeen tälläinen nojaa trilogia ei sytytä. Onneksi Silmarionta ei nähdä. Koskaan. Ikinä.
lainaa
Frodo

11.12.2014 klo 14.09 3 tykkää tästä

Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä. Eroa vaan pikkaisen tarinassa, mutta mekaniikaltaan ja ohjaukseltaan vaikuttavat aika samankaltaisilta. En siis vaan ymmärrä kun jotkut hehkuttavat toista, mutta dissaavat toista. Jos nämä olisi tulleet ennen Tarua sormusten herrasta, niin varmaankin näitä hehkutettaisiin ja Sormusten herraa ei niinkään. Samaa shittiä. Oliko Taru sormusten herrasta vaan liian hehkutettu ja jälkikäteen voi huomata, että se on yhtä puuduttavaa kuin koko kirjakin.
lainaa
Kuningas

11.12.2014 klo 14.19 15 tykkää tästä

"Ja vitut Peter Jacksonista. "

haha! Ihan oikein!

Vuoden pahin floppi ja saatana ku piti mennä 00:03 näytöksee! Tämänkin olisi voinut tehdä paremmin, varsinkin jos se on viimeinen tarina. Anteeksi mutta miksi imdb näyttää 8.5-9.0!? Vitun nörtit myöntäkää välillä, että se ylihypetys ei auta mitään! Jos leffa on paska se on paska.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

11.12.2014 klo 14.55 7 tykkää tästä

Frodo kirjoitti:
Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä. Eroa vaan pikkaisen tarinassa, mutta mekaniikaltaan ja ohjaukseltaan vaikuttavat aika samankaltaisilta. En siis vaan ymmärrä kun jotkut hehkuttavat toista, mutta dissaavat toista. Jos nämä olisi tulleet ennen Tarua sormusten herrasta, niin varmaankin näitä hehkutettaisiin ja Sormusten herraa ei niinkään. Samaa shittiä. Oliko Taru sormusten herrasta vaan liian hehkutettu ja jälkikäteen voi huomata, että se on yhtä puuduttavaa kuin koko kirjakin.


Itsekkin kävin katsomassa ton. Kymmenen leffaa olen nähnyt tänä vuonna. Toiseksi paras Interstellar ansaitsee minusta 8/10. Hobitti - Viiden armeijan taistelu on selkeästi 10/10 mestariteos, niin kuin edeltäjänsäkin. Tässä vaiheessa vuotta voidaan sanoa, että on vuoden paras elokuva. Miinusta tulee siitä, että edellinen osa piti jättää clifhangeriin ja näyttää se irrallisena, tässä alussa. Ennemmin olisi saanut loppuun lisätä kirjan ulkopuolisia tapahtumia Hobitin ja TSH välillä. Elokuva oli myös liian lyhyt, hyvin oisi kolmekin tuntia jaksanut katsella. Legolaksen toimintakohtaukset oli nättejä ja oli todella onnistunut valinta ottaa hänet mukaan näihin kahteen Hobittiin.

Syy miksi jotkut arvostelijat JT mukaan lukien antaa huonot arvosanat on, että ne on niin suosittuja ja se on helppo tapa saada lisää klikkauksia. Kuten JT:kin toteaa ”Toiminta on ennennäkemätöntä ” ja ”Jackson maalaa eeppisen kuvan taistelun koosta ”. Genressäkin lukee Fantasia, Toiminta ja JT oisi vaatinut tähän draama-elokuvan aineksia. Juuri kuitenkin olevan elokuvan juuri sitä, mitä genreltä oletetaan. Tämä on vähän sama, kun väittäisi Tuulenviemää olevan huono elokuva, koska ei ole hyvä komedia. IMDB on juuri hyvä mittari, koska se kertoo elokuvien katselijoiden mielipiteet, eikä epäolennaisuuksiin tarttuvan kriitikon.

Hobottu: Mitä se on sinulta pois jos ne joista näistä tykkäävät saisivat lisää? Ei kukaan pakota suo katsomaan. Ei mikään vie siltä pohjaa pois, että Hobitit on todella ammattimaisesti ja taitavasti tehtyjä elokuvia.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.12.2014 klo 15.11 64 tykkää tästä

Frodo kirjoitti:
Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä. Eroa vaan pikkaisen tarinassa, mutta mekaniikaltaan ja ohjaukseltaan vaikuttavat aika samankaltaisilta.


Jos olet katsonut molemmat sarjat lähiaikoina, kukaan ei voi eroa selittää, mutta tutustu artikkeleihin sävelkorvattomuudesta.

Toinen elokuvasarja on päämäärätön karkkikuorrutettu väkivaltafantasia pikkupojille ja toinen karu, likainen, runollinen ja herkkä sotaelokuva ja eeppinen seikkailu, joka kiehtoi ja liikutti jopa ihmisiä, joiden mielestä fantasia on lasten lässytystä, ja täten avasi oven mm. Game of Thronesille.

Taru sormusten herrasta -trilogiasta löytyy muutamia mauttomia hetkiä. Velhot heittävät volttia. Parta imeytyy takaisin kirotun kuninkaan naamaan. Hobitti-trilogiassa vastaavat tyylivirheet ovat huippukohtia, koska mieluummin nauran kuin nukahdan.

Toisessa trilogiassa kukaan ei kehity tai tee muuta kuin tappaa epäpäteviä hirviöitä. Toisessa trilogiassa eräjormasta tulee kuningas, velho syntyy uudelleen, taikaesine syö päähenkilön ruumiin ja sielun ja puutarhuri pelastaa universumin. Varmasti molemmat trilogiat tuntuvat ihan samalta, jos yrität työntää DVD:t poikittain perseeseesi.
lainaa
valojatauluun

11.12.2014 klo 15.14 46 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:


Itsekkin kävin katsomassa ton. Kymmenen leffaa olen nähnyt tänä vuonna. Toiseksi paras Interstellar ansaitsee minusta 8/10. Hobitti - Viiden armeijan taistelu on selkeästi 10/10 mestariteos, niin kuin edeltäjänsäkin. Tässä vaiheessa vuotta voidaan sanoa, että on vuoden paras elokuva.


Lopetin lukemisen.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.12.2014 klo 15.41 36 tykkää tästä

En tiedä, kumpi on julmempaa. Se, ettei Lichi vieläkään usko, että minä olen vilpitön, vai se, että minä uskon, että Lichi on vilpitön.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

11.12.2014 klo 16.57 1 tykkää tästä

En kyllä kauheasti ymmärrä näitä fanipoikia, jotka itkee Hobittia pyhäinhäväistykseksi ja LotReja 5/5-leffoiksi. Ihan samanlaista heikkorakenteista ihan OK-samoilua nämä kaikki ovat minulle olleet.
Leffojen parhaimmat annit on pidemmät kaaret selkeitten pahisten kanssa (kaikki kohtaukset Klonkun, Sormusaaveitten ja Smaugin kanssa). Kaikki muu on unohtuvaista tusinahuttua.
lainaa
VEIVINHEITTOVIHKO

11.12.2014 klo 17.20 3 tykkää tästä

Frodo kirjoitti:
Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä. Eroa vaan pikkaisen tarinassa, mutta mekaniikaltaan ja ohjaukseltaan vaikuttavat aika samankaltaisilta. En siis vaan ymmärrä kun jotkut hehkuttavat toista, mutta dissaavat toista. Jos nämä olisi tulleet ennen Tarua sormusten herrasta, niin varmaankin näitä hehkutettaisiin ja Sormusten herraa ei niinkään. Samaa shittiä. Oliko Taru sormusten herrasta vaan liian hehkutettu ja jälkikäteen voi huomata, että se on yhtä puuduttavaa kuin koko kirjakin.

ja lisäisin tähän vielä, että samaa shittiä
lainaa
Gonzo

11.12.2014 klo 21.46 2 tykkää tästä

Sulla meni pieleen noi vertailuleffat.
Korjattuna: "jo tujauttaisin kaksi tähteä, jos kerronta olisi Avatarin tasolla, tai kuusi tähteä, jos kerronta olisi Muppet Treasure Islandin tasolla.
lainaa
Ei_mikään_fani

11.12.2014 klo 22.35 7 tykkää tästä

Tätä mielipidettä lukematta ja elokuvan nähneenä voin sanoa että huikea ja viihdyttävä pätkä oli kyseessä. Sääli ettei näitä tule lisää.
lainaa
Arseface

11.12.2014 klo 23.41 12 tykkää tästä

TSH:t ovat kirjoina parhaita ja Hobitti tulee erittäin viihdyttävänä kakkosena.
TSH:t olivat elokuvina parhaimmillaan koskettavia ja Hobitit parhaimmillaankin "ihan ok" -tasoa.
Etenkin Jacksonin fanifiktio otti aika pahasti kupoliin.
Ken pitää kirjoja paskeena, on sivistymätön koproliitti, jolle pitäisi tunkea ensimmäinen tsh -piirroselokuva betamaxina hanuriin.
lainaa
sentex

Rekisteröitynyt 08.01.2010

12.12.2014 klo 00.30 2 tykkää tästä

Minun mielestäni Kari ketonen on kyllä hieno mies.
lainaa
Jeppe

12.12.2014 klo 09.56 9 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
Frodo kirjoitti:
Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä. Eroa vaan pikkaisen tarinassa, mutta mekaniikaltaan ja ohjaukseltaan vaikuttavat aika samankaltaisilta. En siis vaan ymmärrä kun jotkut hehkuttavat toista, mutta dissaavat toista. Jos nämä olisi tulleet ennen Tarua sormusten herrasta, niin varmaankin näitä hehkutettaisiin ja Sormusten herraa ei niinkään. Samaa shittiä. Oliko Taru sormusten herrasta vaan liian hehkutettu ja jälkikäteen voi huomata, että se on yhtä puuduttavaa kuin koko kirjakin.


Itsekkin kävin katsomassa ton. Kymmenen leffaa olen nähnyt tänä vuonna. Toiseksi paras Interstellar ansaitsee minusta 8/10. Hobitti - Viiden armeijan taistelu on selkeästi 10/10 mestariteos, niin kuin edeltäjänsäkin. Tässä vaiheessa vuotta voidaan sanoa, että on vuoden paras elokuva. Miinusta tulee siitä, että edellinen osa piti jättää clifhangeriin ja näyttää se irrallisena, tässä alussa. Ennemmin olisi saanut loppuun lisätä kirjan ulkopuolisia tapahtumia Hobitin ja TSH välillä. Elokuva oli myös liian lyhyt, hyvin oisi kolmekin tuntia jaksanut katsella. Legolaksen toimintakohtaukset oli nättejä ja oli todella onnistunut valinta ottaa hänet mukaan näihin kahteen Hobittiin.

Syy miksi jotkut arvostelijat JT mukaan lukien antaa huonot arvosanat on, että ne on niin suosittuja ja se on helppo tapa saada lisää klikkauksia. Kuten JT:kin toteaa ”Toiminta on ennennäkemätöntä ” ja ”Jackson maalaa eeppisen kuvan taistelun koosta ”. Genressäkin lukee Fantasia, Toiminta ja JT oisi vaatinut tähän draama-elokuvan aineksia. Juuri kuitenkin olevan elokuvan juuri sitä, mitä genreltä oletetaan. Tämä on vähän sama, kun väittäisi Tuulenviemää olevan huono elokuva, koska ei ole hyvä komedia. IMDB on juuri hyvä mittari, koska se kertoo elokuvien katselijoiden mielipiteet, eikä epäolennaisuuksiin tarttuvan kriitikon.

Hobottu: Mitä se on sinulta pois jos ne joista näistä tykkäävät saisivat lisää? Ei kukaan pakota suo katsomaan. Ei mikään vie siltä pohjaa pois, että Hobitit on todella ammattimaisesti ja taitavasti tehtyjä elokuvia.


Jos olet nähnyt vain kymmenen elokuvaa tänä vuonna, lienee suhteellisen turhaa lähteä nimeämään vuoden parasta elokuvaa.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

12.12.2014 klo 13.50 1 tykkää tästä

Jeppe kirjoitti:
Lichi kirjoitti:
Frodo kirjoitti:
Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä. Eroa vaan pikkaisen tarinassa, mutta mekaniikaltaan ja ohjaukseltaan vaikuttavat aika samankaltaisilta. En siis vaan ymmärrä kun jotkut hehkuttavat toista, mutta dissaavat toista. Jos nämä olisi tulleet ennen Tarua sormusten herrasta, niin varmaankin näitä hehkutettaisiin ja Sormusten herraa ei niinkään. Samaa shittiä. Oliko Taru sormusten herrasta vaan liian hehkutettu ja jälkikäteen voi huomata, että se on yhtä puuduttavaa kuin koko kirjakin.


Itsekkin kävin katsomassa ton. Kymmenen leffaa olen nähnyt tänä vuonna. Toiseksi paras Interstellar ansaitsee minusta 8/10. Hobitti - Viiden armeijan taistelu on selkeästi 10/10 mestariteos, niin kuin edeltäjänsäkin. Tässä vaiheessa vuotta voidaan sanoa, että on vuoden paras elokuva. Miinusta tulee siitä, että edellinen osa piti jättää clifhangeriin ja näyttää se irrallisena, tässä alussa. Ennemmin olisi saanut loppuun lisätä kirjan ulkopuolisia tapahtumia Hobitin ja TSH välillä. Elokuva oli myös liian lyhyt, hyvin oisi kolmekin tuntia jaksanut katsella. Legolaksen toimintakohtaukset oli nättejä ja oli todella onnistunut valinta ottaa hänet mukaan näihin kahteen Hobittiin.

Syy miksi jotkut arvostelijat JT mukaan lukien antaa huonot arvosanat on, että ne on niin suosittuja ja se on helppo tapa saada lisää klikkauksia. Kuten JT:kin toteaa ”Toiminta on ennennäkemätöntä ” ja ”Jackson maalaa eeppisen kuvan taistelun koosta ”. Genressäkin lukee Fantasia, Toiminta ja JT oisi vaatinut tähän draama-elokuvan aineksia. Juuri kuitenkin olevan elokuvan juuri sitä, mitä genreltä oletetaan. Tämä on vähän sama, kun väittäisi Tuulenviemää olevan huono elokuva, koska ei ole hyvä komedia. IMDB on juuri hyvä mittari, koska se kertoo elokuvien katselijoiden mielipiteet, eikä epäolennaisuuksiin tarttuvan kriitikon.

Hobottu: Mitä se on sinulta pois jos ne joista näistä tykkäävät saisivat lisää? Ei kukaan pakota suo katsomaan. Ei mikään vie siltä pohjaa pois, että Hobitit on todella ammattimaisesti ja taitavasti tehtyjä elokuvia.


Jos olet nähnyt vain kymmenen elokuvaa tänä vuonna, lienee suhteellisen turhaa lähteä nimeämään vuoden parasta elokuvaa.


2011 suomalaiset katsoivat keskimäärin 1,4 elokuvaa teatterissa vuodessa.
Tieto on hieman vanhentunutta, mutta on kuitenkin suuntaa antava.
http://suomenkuvalehti.fi/kuvien-takaa/suomalaiset-eivat-
Olen siis nyt jo katsonyt yli 7 kestaa keskiarvon elokuvia teatterissa. Toki, jos esim. Oscar gaalassa palkitaan jokin kiinnosta(Esim. kuninkaan puhe(2010) tai Django Unchained (2012) tulen ne katsomaan jälkikäteen. Kuitenkin jo arvosteluja lukemalla yleensä onnistuu poimimaan ne kaikkein parhaat.
lainaa
Puolueeton

12.12.2014 klo 14.25 4 tykkää tästä

Noniin, tuli tämä viimeinenkin osa nähtyä. Selvää on ettei tämä trilogia yllä LOTR-tasolle, mutta tuliko se kellekään yllätyksenä? Eikä sen tarvitsekaan yltää.
Kokonaisuutena kuitenkin viihdyttävä trilogia hyvällä tarinalla. Pitää antaa plussaa näyttelijävalinnoille ja suorituksille.
Arviota oli hauska lukea, vaikka samaa mieltä en olekaan. Oma arvio on 4/5. Ei se nyt oikeasti niin huono ole mitä JP antaa tässä ymmärtää.
lainaa
Veteraani

12.12.2014 klo 15.01 10 tykkää tästä

Frodo kirjoitti:
Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä.

No siis kun ongelma onkin nimenomaan siinä että tämä on samaa vanhan toistoa, paitsi että siinä missä TSH-trilogian kirjoista piti karsia materiaalia että se saatiin mahtumaan muutenkin pitkään elokuvatrilogiaan, on Hobitissa paisutettu varsin lyhyt kirja kolmen pitkän elokuvan mittaiseksi. Missä materiaalia ei ole, on Jackson pistellyt omiaan.

Ja kun miehellä ei tunnu olevaa samaa draaman tajua kuin Tolkienilla, on sitä paikkailtu lähinnä naurettavan hyperaktiivisella ja rasittavan pitkäksi venytetyllä toiminnalla sekä puolivillaisilla draamanyritelmillä. Lopputulos on paitsi vanhan toistoa, myös alkuperäistä huonompi suoritus.
lainaa
nörttirage

12.12.2014 klo 21.32 1 tykkää tästä

Kuningas kirjoitti:
"Ja vitut Peter Jacksonista. "

haha! Ihan oikein!

Vuoden pahin floppi ja saatana ku piti mennä 00:03 näytöksee! Tämänkin olisi voinut tehdä paremmin, varsinkin jos se on viimeinen tarina. Anteeksi mutta miksi imdb näyttää 8.5-9.0!? Vitun nörtit myöntäkää välillä, että se ylihypetys ei auta mitään! Jos leffa on paska se on paska.


Niin ja sinun mielipiteesi on tietenkin se ainoa oikea..
lainaa
asdasdasd

13.12.2014 klo 01.42 10 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
Legolaksen toimintakohtaukset oli nättejä ja oli todella onnistunut valinta ottaa hänet mukaan näihin kahteen Hobittiin.

En ole pitkään aikaan facepalmannut millekään niin pahasti kuin sille kohdalle missä leegolasse juoksee niitä putoavia kiviä ylöspäin. Paitsi että kohtaus oli varmaan paskinta CGI:tä koko sarjassa, ilmeiseti keskimaassa ei ole kuultu sellaisesta asiasta kuin fysiikka. Koskee muuten koko tappelua naurettavasti hajoavalla kivitornilla :D
Lainaus:

IMDB on juuri hyvä mittari, koska se kertoo elokuvien katselijoiden mielipiteet, eikä epäolennaisuuksiin tarttuvan kriitikon.

Samalla logiikalla Metacritic on peleille juuri hyvä mittari koska se kertoo peleistä jotain oikeasti tietävien kriitikoiden mielipiteet eikä epäolennaisuuksiin tarttuvien fanipoitsujen ja röllipeikkojen. -.-
Lainaus:

Ei mikään vie siltä pohjaa pois, että Hobitit on todella ammattimaisesti ja taitavasti tehtyjä elokuvia.

Eikä siltä että ne ovat kiiltävän ulkokuoren alla melko paskoja elokuvia. Kyllähän näillä saattaa "parhaat tehosteet" kategorioista jotain oscareita voittaa, mutta mistään muusta on turha uneksia. Tämä oli ehkäpä jopa trilogian huonoin elokuva, jotenkin kaksi ensimmäistä eteenpäinkävely-leffaa jaksoivat pitää meikäläisen mielenkiinnon paremmin kuin expendables 3:n tapaan aivan liian pitkän ja puuduttavan "lopputaistelun" sisältävä kolmososa.

Se on ihan kiva että fanittaa jotain mutta tuollainen umpisokea palvominen menee jo säälittävän puolelle.
lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

13.12.2014 klo 15.43 18 tykkää tästä

Se on hyvä että Lichin kaltaiset herrasmiehet ottavat sydämen asiaksi puolustaa megabudjetin leffoja pahoilta leffakriitikoilta.
Muokannut: Lihatuomari 13.12.2014 klo 15.44 lainaa
Rauhoittukaaihmiset

15.12.2014 klo 17.20 5 tykkää tästä

Tolkienin kirjoja on vaikea arvioida; ne ovat genrensä ensimmäisiä, jonka takia niitä on "pakko" pitää klassikoina. Jos sama tarina olisi tullut ulos tänä päivänä, ei se olisi saanut välttämättä edes hyllypaikkaa kirjakaupasta. Jacksonin leffatulkintoja mollataan samoin tavoin kuin Leevi and the Leavingsin cover-biisejä; teki miten tahansa niin se on raiskaus.

Leffat pohjautuvat Tolkienin kirjoihin, mutta vain "leffat ovat paskaa, kirjat taas timanttia". Itse en odottanut Hobitin koskaan nousevan TSH:n tasolle, kun luin sen vielä ennen ensimmäistä leffaa, ja aattelin että "ei perkele, onko tästä edes mahdollista saada hyvää leffaa aikaan". Eiväthän nuo juoneltaan kummoisia ole ja toimintaa on tarpeettoman paljon, mutta kyllä ovat ainakin minua viihdyttäneet kirjaa enemmän. Jacksonin tuomat sivujuonet paikoittain kiinnostavat jopa enemmän kuin partasuiden patikkaretki pisteestä A pisteeseen B (- turha kolmiodraama).

Ei näitä kannata katsoa kuin Räsänen raamattua, koittakaa ottaa viihteen kannalta, minä ainakin otan.
lainaa
mestarirotu

Rekisteröitynyt 17.06.2014

16.12.2014 klo 12.09 1 tykkää tästä

"Pomokääpiö"

Taas on fontteja vaihdeltu
lainaa
Frodo

16.12.2014 klo 12.51

Jari-Pee kirjoitti:
Frodo kirjoitti:
Voiko joku selittää tän? Siis mielestäni näissä ei ole mitään eroa Taruun sormusten herrasta. Samaa shittiä. Eroa vaan pikkaisen tarinassa, mutta mekaniikaltaan ja ohjaukseltaan vaikuttavat aika samankaltaisilta.


Jos olet katsonut molemmat sarjat lähiaikoina, kukaan ei voi eroa selittää, mutta tutustu artikkeleihin sävelkorvattomuudesta.

Toinen elokuvasarja on päämäärätön karkkikuorrutettu väkivaltafantasia pikkupojille ja toinen karu, likainen, runollinen ja herkkä sotaelokuva ja eeppinen seikkailu, joka kiehtoi ja liikutti jopa ihmisiä, joiden mielestä fantasia on lasten lässytystä, ja täten avasi oven mm. Game of Thronesille.

Taru sormusten herrasta -trilogiasta löytyy muutamia mauttomia hetkiä. Velhot heittävät volttia. Parta imeytyy takaisin kirotun kuninkaan naamaan. Hobitti-trilogiassa vastaavat tyylivirheet ovat huippukohtia, koska mieluummin nauran kuin nukahdan.

Toisessa trilogiassa kukaan ei kehity tai tee muuta kuin tappaa epäpäteviä hirviöitä. Toisessa trilogiassa eräjormasta tulee kuningas, velho syntyy uudelleen, taikaesine syö päähenkilön ruumiin ja sielun ja puutarhuri pelastaa universumin. Varmasti molemmat trilogiat tuntuvat ihan samalta, jos yrität työntää DVD:t poikittain perseeseesi.


No joo. Tietenkin voi ottaa ihan chillisti vaikka en näkökantaasi jaa. Ja siis en mä nyt tiedä oliko Taru sormusten herrasta trilogia niin suuri kuin annat ymmärtää. Ihan perus shittiä. Ihan ok leffoja. Jos nyt katselee jotain imdb:tä, niin Hobitin suhteen ihmiset näyttävät olevan samalla kannalla kuin mä. Ihan ok leffoja nekin. Ei se ole kyse mistään vitun dvd:n tunkemisesta perseeseen ja paheksun jossain määrin kun katselee tätäkin sivustoa ja kommentteja kuinka lapsellista käyttäytymistä ja kommentoimista, jos on erilainen näkökanta. Tietenkin voit pitää näkökantasi, mutta ainakaan itseäni ei se paljoakaan hetkauta. Sävelkorvattomuus ja eeppiset tarinat. Voi vittu...
lainaa
Thranduil

20.12.2014 klo 23.39 2 tykkää tästä

Miksi ihmeessä tännee nettiin pitää tulla kiroilemaan kaikista leffoista? Jos te teette oikeita leffaarvosteluja niin kertokaa ne järkevästi ja perustelkaa...Millä tavalla Thranduil on hepsankeikkojen kuningas?!
lainaa
Larppilassi

22.12.2014 klo 00.54 3 tykkää tästä

Thranduil kirjoitti:
Miksi ihmeessä tännee nettiin pitää tulla kiroilemaan kaikista leffoista? Jos te teette oikeita leffaarvosteluja niin kertokaa ne järkevästi ja perustelkaa...Millä tavalla Thranduil on hepsankeikkojen kuningas?!


Hei, sori kun siun poro meni.. saisinko valosapelin lainaan?

Keskimaassa on mummotkin rautaa, sotaan kasvatetut örkit kaatuu kuin heinä kevätniitossa.

Melkoinen vasarapää toi Thorinin serkku.. vähän päätä heilauttaa niin kuolema korjaa samantien vaikka ei edes kontaktia ollut.

Noita Dunesta kopsattuja matoja oisivat voinu käyttää vähän enemmän, ja jos örkit ois laitettu venaan n.15min lisää niin olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempi loppu tolle leffalle kun odottaa että muutama koominen kääpiömulkero ja niitten kingi ryntää hoitamaan homman kotiin (mistä vitusta ne ees ne vuohet pölli?) ja sata gobliniakin menee ohimennen pitkin poikki ja pinoon kaverin kanssa niin helposti ettei sitä edes toinna näyttää.

Parasta oli ehkä tuo Sauronin acid trippailu skene.. nauroin ihan vitusti.
lainaa
Larppilassi

22.12.2014 klo 06.25

Olipas huono analogia toi kevätniitto, siinnähän heinä kuitenkin on suhteelliseen vaikeaa niittää.
lainaa
Heppuhei

22.12.2014 klo 17.04 3 tykkää tästä

Aika tyly arvostelu. Paria kommenttia lukuunottamatta olen aika eri mieltä. Hienosti toteutettua viihdettä ja hienoja taisteluita, upeita maisemia ja lavasteita. Ja kyllä itsellä lopussa alkoi silmäkulmatkin parissa kohdassa kostua, eli oli tuossa draamaakin.

Ja ei tuon kait käsittääkseni ole tarkoituskaan mennä orjallisesti kirjan mukaan...

Ei tämä trilogia toki Sormusten herran tasolla ollut, mutta katsomisen arvoinen omasta mielestäni. Kantsii myös hommata ne extended dvd:t/Bluerayt, ne on hitusen pidempiä ja parempia.

Jos tähtiä jaellaan, niin tälle leffateatteriversiolle antaisin 3,5.
lainaa
Kimbo

02.01.2015 klo 09.12

Haha! Mietin itse elokuvan näkemisen jälkeen, että onko minusta tosiaan tullut niin kyyninen, kun leffan aikana jatkuvasti puistelin päätäni ja tahattomasti päästin epäuskoisia puuskahduksia, kun niiden silmäkulmien olisi pitänyt ilmeisesti kostua. :D Mutta hyvä tietää etten ole yksin. Itselle kuitenkin upposi kaksi ensimmäistä höpöttiä joissa ärsytti vain muutama pakollinen kohellustoimintakohtaus. Sen takia varmaan oli aika järkytys millainen pannukakku tästä tuli. No, olihan se visuaalisesti komia..
lainaa
Kuningas

02.01.2015 klo 10.37 1 tykkää tästä

nörttirage kirjoitti:
Kuningas kirjoitti:
"Ja vitut Peter Jacksonista. "

haha! Ihan oikein!

Vuoden pahin floppi ja saatana ku piti mennä 00:03 näytöksee! Tämänkin olisi voinut tehdä paremmin, varsinkin jos se on viimeinen tarina. Anteeksi mutta miksi imdb näyttää 8.5-9.0!? Vitun nörtit myöntäkää välillä, että se ylihypetys ei auta mitään! Jos leffa on paska se on paska.


Niin ja sinun mielipiteesi on tietenkin se ainoa oikea..
Tietenkin minun mielipiteeni on oikea! Polvistu orja! Ja ryömi takaisin koloosi!
lainaa
arakorni

27.01.2015 klo 23.57 2 tykkää tästä

Kyllä tän kerran katsoo..Joo on hienoja maisemia ja hahmoja joo, mutta kyllä kyllä nuo taistelut ja muut oli niin pugista pelleilyä ettei siinä ollut päätä eikä häntää.Täältä tulee karhu, täältä tulee jättimörkö nakataampa kivellä tuota oho se kuoli, tuolla lensi lepakko, tuolta tulee kotka.Tätä samaa huttua on nähty jo paljon.Taisi taistelukin olla sama kohtaus sormustenherrasta, mitä nyt vähän naamoja muuteltu.Jälleen tuli vähän semmonen lopu jo fiilis, kun pari tuntia kattoo samaa örkkien sotimista, mitä on nähty jo se 15 tuntia aikasempien höpittien ja sormusten pihtareiden kanssa.
lainaa
Voivoisentään

09.10.2015 klo 00.29 2 tykkää tästä

Tykkäsin kahdesta ensimmäisestä osasta - eka on edelleen mielestäni paras. Sen sijaan tämä viimeinen oli mielestäni ihan surkea, enkä edes halua katsoa sitä uudelleen. Sinne ja takaisin sekä Smaugin autioittama maa on tullut katsottua parikin kertaa perheen tai kaverien kanssa, mutta tähän kolmanteen osaan en aio koskea enää ikinä. Paska mikä paska se kun on.
lainaa

V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova