Tuuli nousee
Ensi-ilta: | 04.04.2014 |
Genre: | Animaatio, Draama |
Ikäraja: | 7 |
Fiktiivisessä sivujuonessa Horikoshi rakastuu tuberkuloosia sairastavaan naiseen. Kaksi samannäköistä animehahmoa ottavat hattuja ja muita tuulen riepottelemia asioita kiinni kunnes he myöntävät toisiaan rakastavansa. Käytös on kuivan kohteliasta. Teoriassa tytön tila harmittaa Horikoshin sukuakin, mutta tenhoavan draaman sijaan tyttö mm. lausuu, että tapasin muuten siskosi ja ystävystyimme heti. Pahimmillaan elokuva vaikuttaa vaihtuvan toiseen, kun työelämästä siirrytään yksityiselämän puolelle. Pitää uskaltaa elää, sitä sanomaa sairauden käsittelykin tukee, mutta suunnittelin kamikaze-iskua valkokangasta kohti, joten sanoma voisi olla puhuttelevampikin.
Horikoshi uneksii ei naisestaan vaan fantasiamaisista ilma-aluksista, joiden siivillä hänen italialainen esikuvansa tanhuaa. Miyazakin ystävänä ilahduin fantasiasta, kunnes aloin ajatella, ettei mestari osaa muutakaan. Hyvä keksijäelokuva vie katsojan päähenkilön eikä ohjaajan päähän. Siinä on niukasti logiikkaa, että taivaanrannan maalari Miyazaki lainaa oman tutun mielikuvituksensa Horikoshille, joka noin muuten on jäykkä matematiikka-menninkäinen. Uni-italialainen on osa Horikoshin alitajuntaa, mutta vähäisten oivallusten antaminen mielikuvitusystävälle ei auta Horikoshia elävöitymään. Hereillä Horikoshi pohtii mm. kalan ruotojen kaarevuutta. Elokuva poukkoilee miten sattuu, eikä keksimisprosessi ole lainkaan selkeä. En ollut alustavastikaan kiinnostunut siitä, nouseeko yksikään prototyyppi ilmaan vai ei.
Miyazaki astuu samoihin miinoihin kuin Timo Koivusalo ja muut elämänkertaelokuvien antimestarit. Tapahtumia luetellaan. Fiktiivisyydestä huolimatta rakkaustarina on mielikuvituksen varaan jäävä sivumaininta, joka on toteutettu pokémon-kouluttajilla, eikä perustason inhimillisyyteen kykenevillä näyttelijöillä. Alkupuolella Horikoshi on kuin autistinen Aladdin auttaessaan tuntemattomia ja tarjotessaan kakkua köyhille lapsille. Ok, hän on siis hyvisten puolella. Unohdetaan ristiriidat, unohdetaan draama, unohdetaan tarina - mutta käytetään vielä puolitoista tuntia sen selittämiseen, että hän sai naista ja teki lentokoneita.
Tekeleen arvo elokuvana lähentelee nollaa. 3/4 lyhyempänä kyseessä olisi näkemisen arvoinen elävä maalaus. Monet staattiset kuvat kelpaisivat galleriaan. Kun taustan tyyli säilyy maalauksellisena, vaikka lukuisat yksityiskohdat kuten ruoho liikkuvat, kuvataiteen ystävä ei tarvitse kontekstia nauttiakseen. Lopulta tuumin, että ne yksinkertaisemmat kalvot, joilla hahmot ovat, voitaisiin jättää pois. Jos lähden taidenäyttelyyn, en tahdo nähdä mestariteoksissa mitään muumitarroja.
"Miyazakin käsitys moniulotteisuudesta on se, että joka toinen nyrkki peräsuolessa -muppetti muuttaa kirjaimellisesti muotoaan satunnaisista syistä ja taas lennetään."
- Peltonen, 2009
Tuo oli epäsuora kehu. Miyazakin huikea mielikuvitus ja pinnan alla piilevä henkevyys on tehnyt sivuseikan siitä, että hänen ihmishahmonsa (muut kuin jättipäänoidat) tapaavat olla samasta puusta kirveellä veistettyjä. Annan täydet pisteet elokuville Prinsessa Mononoke, Henkien kätkemä ja Liikkuva linna - palvon niitä. Henkevyys uupui jo vuoden 2009 elokuvasta Ponyo rantakalliolla. Mielikuvituksen rippeet toimivat vain tahattomana itseparodiana elokuvassa Tuuli nousee (Kaze tachinu). Hyviä eläkepäiviä, herra Miyazaki.
Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa
Keskustelut (6 viestiä)
05.04.2014 klo 14.19 2
Muista Miyazakin leffoista Mononoke, Nausicaä ja Laputa ovat omia suosikkejani. Henkien kätkemästä en ole koskaan pitänyt.
05.04.2014 klo 22.07 1
Oon tän sanonu aiemminki mut vituttaa tosiaan noi Ghiblin legonaamat. Tai vitutti sillon kun luulin olevani ainut jota häirittee ne.
06.04.2014 klo 01.49 2
IMDB: 83
Metacritic: 8.1
Taidanpa kuitenkin käydä katsomassa.
06.04.2014 klo 01.52 1
Rottentomatoes: 88%
IMDB: 83
Metacritic: 8.1
Taidanpa kuitenkin käydä katsomassa.
Rottentomatoes: 88%
IMDB: 8.1
Metacritic: 83
07.04.2014 klo 21.28 1
Rekisteröitynyt 17.01.2012
09.04.2014 klo 02.37 5
Joo ei Miyazakia jäänyt enää kaipaamaan tämän leffan näkemisen jälkeen. Tässä ei oikein tapahtunut mitään mielenkiintoista. Saksalaiset olivat ilmeisesti yhdessä vaiheessa lentokoneen suunnittelijan perässä, mutta se sivujuoni jäi vähän ohueksi. Siitä ehkä olisi voinut saadakin jotain irti.
Välillä tuntui että Jiro oli hullu ja valtaosa tapahtumista tapahtui hänen pään sisällä. Tämä selittäisi saksalaiset ja loikkivan rakenteen; mitään ei oikeasti tapahtunut, Jiro kuvitteli kaiken.
Eiköhän tämä ihan puhdas huti ollut, sääli sinänsä.