12 Years a Slave
Ensi-ilta: | 24.01.2014 |
Genre: | Draama |
Ikäraja: | 16 |
Karismaattinen huomisen tähti Chiwetel Ejiofor näyttelee Solomon Northupia, joka on viulisti, puuseppä, perheenisä ja vapaa mies. Rikolliset vangitsevat hänet ja myyvät orjaksi. Tapahtuneesta ei voi valittaa: teoriassa laki on Solomonin puolella, mutta kunnes toisin todistetaan, hän on käyttöesine, jolla on vähemmän oikeuksia kuin talitiaisella nykypäivänä. Hän kokeilee uhoa. Hän kokeilee taitojensa hyödyntämistä ja isännän etujen ajamista. Tilanne ei mainittavasti muutu. Hän on neekeri ja jostakin löytyy aina vanilja, jonka silmissä häntä ei ole tallattu tarpeeksi lyttyyn. Ruumiin ja sielun raiskaus jatkuu alistumisesta huolimatta. Provosoivaa on paitsi brutaali graafinen väkivalta, myös kylmän toteavainen tapa, jolla monet asiat esitetään. Jos tämä on asian sivistävä puoli, lähtee niin sanottu viihteellinen puoli siitä, ettei toivon kipinä sammu.
Elokuva perustuu 1800-luvulla eläneen orjan muistelmiin. Selviytymistarina on mieltäylentävä. Vaikka yksilön kokemuksessa piisaa sisältöä, lienee sallittua tuntea koko ihmisryhmän historian paino. Pienenä esimerkkinä surumielisestä runollisuudesta mainitsen negrospirituaalit eli puuvillapelloilla hymisemisen. Kun suhteellisen varautunut ja jörö päähenkilö yhtyy lauluun, hetki on liikuttava ilman melodramaattisuutta: ei ole kyse juonenkäänteen korostamisesta, vaan siitä, että alistetun miehen sisältä tulee musiikkia. Ejioforin suoritus on hienovarainen ja tarvittaessa väkevä. Ohjaaja Steve McQueenilla on vastaavaa kykyä tunnistaa milloin on parasta antaa asiasisällön puhua ja milloin inhimillinen kokemus kaipaa alleviivaavan aistikasta tyylittelyä.
Maitonaamoiksi on värvätty julkkiksia. Michael Fassbenderin hahmossa yhdistyy monta mainittua "jo tietämäämme" varjopuolta. Hän löytää Raamatusta perustelut orjuudelle, muttei ole niinkään tekopyhä kuin harhainen täyssadisti, jonka minäkuva pysyy koossa muiden väheksymisellä ja Jumalan suosiolla. Ahkera orjatar on hänelle rakas esine, jota hän silti kohtelee huonommin kuin moderni herrasmies Fleshlightia. Fassbenderin ja pienempiin rooleihin kiinnitettyjen setien Brad Pitt, Benedict Cumberbatch, Paul Dano ja Paul Giamatti suorituksissa on ajoittain teatterimaisuutta ellei jopa koomisuutta päähenkilön vakavuuteen nähden. Koin hetkellisesti häiritsevänä vähintäänkin sen, kun Pitt putkahti tyhjästä ja käyttäytyi kuin elokuva olisi hänen.
Muutin mieleni myöhemmin pohtiessani miksi pullaa piti käydä ostamassa punertavin silmin. Afroamerikkalainen koomikko Dave Chappelle vitsaili kerran, että ehkä se kertoo jotakin siitä, mitä työtä ihmiset ovat tottuneet tekemään, että hänen mummonsa hymisee siivotessaan, kun valkoiset taas viheltelevät hilpeän rallin "Ain laulain työtäs tee" tyyliin. Kuilu rotujen välillä oli järjetön ja se näkyy Yhdysvalloissa yhä. Valkoiset sivuroolit on miehitetty syystä stunttimaisesti eli siten että hahmot jäävät selkeästi mieleen vähällä vaivalla. Jos vähän liioitellaan, valkoiset elävät eri elokuvassa kuin mustat. Psykopaattia ja rentoa esihippiä yhdistää valkoisuus ja huolettomuus. Valkoisten pöyristyttävä sadismi ja ylimielisyys on jopa loogista, sillä ilman rasismissa rypemistä kumpikaan osapuoli ei uskoisi tähän hulluuteen. Orjiaan helläkätisesti kohtelevien tekopyhyys ei jää huomaamatta, vaan selvää on, että ilman kauhun ilmapiiriä myös "reilujen isäntien" orjat istuisivat alas ja pian riesana olisi ammattiyhdistys. Jos päähenkilö lähtisi juoksemaan, hän saisi juosta satoja kilometrejä ennen kuin hän lakkaisi olemasta neekeri.
Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa
Keskustelut (15 viestiä)
Rekisteröitynyt 03.08.2011
25.01.2014 klo 19.57 5
26.01.2014 klo 00.10
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.01.2014 klo 00.48 3
Mitä olet Peltonen mieltä? Tuleeko 12 Years A Slave pyyhkimään pöydän Oscareissa?
Eiköhän tämä vahvin perinteinen ehdokas ole eli näyttely ja muu toteutus tykittävät ja tarina on tärkeä ja tunteellinen. American Hustle on kuulemma akatemian näyttelijöiden eli enemmistön suosiossa näyttelyn rennosta tyylistä johtuen ja Gravitya arvostetaan kovasti myös, koska se on jotakin uutta ja koska se oli iso riski.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
26.01.2014 klo 12.03 1
Rekisteröitynyt 04.07.2007
26.01.2014 klo 12.08 5
Rekisteröitynyt 03.08.2011
26.01.2014 klo 12.33 2
Mua ihmetyttää miten kaikkialla toitotetaan että uusi tähti, Chiwetel Ejiofor, on syttynyt. Kaverilla oli kuitenkin jo iso rooli vajaa 20 vuotta sitten Spielbergin Amistadissa että ei tämän pitäisi aivan puskista tulla.
Amistad oli vähän huono vertaus, sillä miehellähän oli muistaakseni siinä vain pienehkö sivurooli. Vai menikö Hounsout ja Ejioforit sekaisin? Kuitenkin, onhan Ejiofor Amistadia myöhemmillä rooleillaan niittänyt arvostusta ajoittain, mutta kyllä tämä on (vihdoin) se todellinen läpimurto miehelle.
Rekisteröitynyt 04.07.2007
26.01.2014 klo 13.17 1
Mua ihmetyttää miten kaikkialla toitotetaan että uusi tähti, Chiwetel Ejiofor, on syttynyt. Kaverilla oli kuitenkin jo iso rooli vajaa 20 vuotta sitten Spielbergin Amistadissa että ei tämän pitäisi aivan puskista tulla.
Amistad oli vähän huono vertaus, sillä miehellähän oli muistaakseni siinä vain pienehkö sivurooli. Vai menikö Hounsout ja Ejioforit sekaisin? Kuitenkin, onhan Ejiofor Amistadia myöhemmillä rooleillaan niittänyt arvostusta ajoittain, mutta kyllä tämä on (vihdoin) se todellinen läpimurto miehelle.
Ohan tuon katsomisesta ehkä hetki jo vierähtänyt mutta ei se nyt ihan marginaalirooli ollut. Djimon on mun suosikkinäyttelijöitä eli siihen en sekoittanut ;)
Ja lähinnä viittasin teksteihin mitä olen lukenut netistä, "täysin tyhjästä ilmestynyt näyttelijä", "suurelle yleisölle tuntematon" jne.
On jannu ollut kuitenkin a) laatuelokuvissa (American Gangster, Children of Men!) b) jättibudjetin leffoissa (2012, Salt).
26.01.2014 klo 16.52 1
27.01.2014 klo 11.46
27.01.2014 klo 20.31 1
Mua ihmetyttää miten kaikkialla toitotetaan että uusi tähti, Chiwetel Ejiofor, on syttynyt. Kaverilla oli kuitenkin jo iso rooli vajaa 20 vuotta sitten Spielbergin Amistadissa että ei tämän pitäisi aivan puskista tulla.
20 vuotta sitten jumalauta? Onko ihme että jannu joka oli 20 vuotta sitten yhdessä keskiverrossa leffassa on unohdettu?
Kaikilla on omat hipsterisuosikkinsa, mutta pitäisi silti tajuta kuka on mainstream ja kuka ei ole.
Rekisteröitynyt 04.07.2007
27.01.2014 klo 22.11 2
Mua ihmetyttää miten kaikkialla toitotetaan että uusi tähti, Chiwetel Ejiofor, on syttynyt. Kaverilla oli kuitenkin jo iso rooli vajaa 20 vuotta sitten Spielbergin Amistadissa että ei tämän pitäisi aivan puskista tulla.
20 vuotta sitten jumalauta? Onko ihme että jannu joka oli 20 vuotta sitten yhdessä keskiverrossa leffassa on unohdettu?
Kaikilla on omat hipsterisuosikkinsa, mutta pitäisi silti tajuta kuka on mainstream ja kuka ei ole.
Opettelisit lukemaan muutkin viestit, torspo, esim. tuon mun uudemman.
American Gangster, Children of Men, 2012, Salt? Ja ihan vaan kevyenä namedroppailuna.
28.01.2014 klo 14.50 5
- kaikki v2 arvostelut
28.01.2014 klo 18.57 2
Pääosassa neekeri, 10/10
- kaikki v2 arvostelut
- 10 oscar-ehdokkuutta
28.01.2014 klo 20.36 1
Rekisteröitynyt 11.04.2007
29.01.2014 klo 10.14 5