Man of Steel
Ensi-ilta: | 26.06.2013 |
Genre: | Fantasia, Sci-fi, Toiminta |
Ikäraja: | 12 |
Ratsasta lohikäärmeellä jos tahdot pelastaa taikaesineen The Matrixin ihmisviljelmästä ennen kuin planeetta räjähtää!!! Näin alkaa Zack Snyderin ohjaama versio Teräsmiehen syntytarinasta. Sitten elokuva rauhoittuu hetkeksi, jos tieteisfantasian ankkuroimista arkitodellisuuteen ja suuronnettomuuksia voidaan kutsua rauhoittumiseksi.
Henry Cavill näyttelee Clark Kentiä. Clark ei ole vielä Teräsmies, vaan itseään etsivä karvainen karpaasikulkuri. Toisinaan hän muistelee lapsuuttaan. Kun hänen ylivertaiset kykynsä alkoivat aktivoitua, hän tunsi olevansa hyvin yksin. Samaistuin. Tai no en, mutta lapsuuskohtaukset peilautuivat vasten arvauksiani siitä, minkälaista Jeesuksen elämä oli Jeesukselle itselleen, ja olisi kivaa tuntea kaltaiseni avaruusolento, joka ymmärtää mitä tarkoitan.
Nämä vaiheet kiitävät ohi. Onko kerronta tehokasta vai jopa kiusallisen hätäistä, siitä voidaan riidellä. Leffa on "kiusallisempi" kuin saman kirjoittajan Batman Begins, josta opin pitämään vasta kun ymmärsin kuinka tehokas informaatiotulva on. Man of Steel tarjoaa lopuksi tehostepornoa pitkän kaavan mukaan. Toisin kuin puuduttavan Transformers-saastan aikana, upposin tunnelmiin ja jännitin loppuun saakka. Sato on rikas, joten en kritisoi kylvöä.
Yksi repliikki sytytti rakkauteni elokuvaa kohtaan. Se tulee, kun Teräsmies mätkii viimeisiä lajitovereitaan Kryptonista. Kelmit yrittävät valloittaa maapallon. Eräs konnista huikkaa, että Teräsmies tulee häviämään, koska Teris on kehittänyt moraalin ja se on huonoa evoluutiota. Roisto on tietenkin väärässä, koska hän on roisto. Siksi repliikki on mahtava - ja toki myös kylvöstä johtuen:
Uskonnollinen symboliikka on vahvasti läsnä. En tosin tiedä, onko se "symboliikkaa" vai vitsi, kun Teräsmies käy kirkossa miettimässä pitäisikö hänen uhrata itsensä ihmiskunnan puolesta. Toinen selkeä teema on se, että kaikki kryptonlaiset (paitsi Teräsmies) on kasvatettu geenimanipulaation avulla tiettyihin tehtäviin (mm. sotilaiksi). Tämä saattoi olla syynä heidän sivilisaationsa rappeutumiseen ja romahtamiseen, sanoo elokuva suoraan.
Kun roisto ylpeilee "evoluutiolla" (hän puhuu lähinnä filosofiastaan), tämä ei tarkoita sitä, että elokuva kannattaisi kreationismia. Sitä tämä tarkoittaa, että taistelu ihmiskunnan kohtalosta käydään kahden osapuolen välillä. Rakastavat ottovanhemmat ovat kasvattaneet Teräsmiehen uskomaan siihen, että elämällä on merkitys. Vastustajat on tieteen keinoin jalostettu tietämään, mikä on tehokkain toimintatapa. Tämä on tieteisfiktiota, joka varoittaa (tieteen) kylmästä logiikasta antaen arvoa inhimillisyydelle. Jos tapaat odottaa tieteistoimintaelokuvilta vieläkin syvällisempää sisältöä, tykkäät varmasti myös takoa sukuelimiäsi remmillä. Kivuliasta mutta sallittua.
Toiminta ei ole poikkeuksellisen mielikuvituksellista, mutta se on poikkeuksellisen näyttävää ja vimmaista, eikä se takuulla lopu kesken. Äijät lyövät toisensa talojen läpi! Pahisten helvetinkoneet posottavat! Kaupunki murenee. Snyder panostaa tällä kertaa karheaan näennäisrealismiin. Hän on ristiriitojen mestari. 300 on koomisen paisuteltu näkemys historiallisesta tarinasta, joka toimii paremmin legendana kuin historiana. Legenda suojelijoista on villisti säkenöivä kiiltokuvafantasia, jonka eläinhahmot ovat realistisempia kuin useimmissa muissa animaatioissa. Teräsmies on naurettava hahmo, mutta Snyder ei naura, vaan laittaa aiheensa kehyksiin, jotka tuovat parhaiten sen avut esille. Ja vielä: Snyderin heikoin leffa on Sucker Punch, joka kertoo pilipalimeiningistä ja näyttää pilipalimeiningiltä.
Tätä Teräsmiestä en solvaa. Hän on kiinnostava. Hänen kansansa epäonnistui kaikessa. Hän on kokematon. Hän aiheuttaa tuhoa suuremman hyvän tähden. Yön ritari esitti, että Jokeri on vastustaja, jota lepakkopuvussa pelleilevä sankari kerjäsi. Seuraavalla Man of Steelillä on vastaavanlainen tilaisuus esitellä Lex Luthor, jolla on karismaa ja asiaa kuin Timo Soinilla: Teräsmiehestä ei toistaiseksi ole ollut kuin haittaa, se on tavallaan totta. Olen kiinnostunut Luthorista! Edistystä.
Man of Steel on monella tapaa lähempänä eeppisiä katastrofielokuvia kuin hupsuja ja muovisia Marvel-elokuvia, tai edeltäjiään, joista romantiikkaakin löytyi. Näyttelijät ovat vakavissaan ja suorituksissa on tunnetta, niin ohikiitäviä kuin hiljaiset hetket ovatkin. Hauskoja tai romanttisia eivät ole nykypäivän romanttiset komediatkaan, joten kaikkea en vaadi.
Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa
Keskustelut (25 viestiä)
Rekisteröitynyt 03.08.2011
25.06.2013 klo 00.17 2
25.06.2013 klo 01.08 9
25.06.2013 klo 07.55 5
25.06.2013 klo 11.25 1
Oho, noin paljon tähtiä supersankarileffalle. Mistäs nyt tuulee...
Yön Ritarille tuli saman verran.
25.06.2013 klo 11.49 5
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
25.06.2013 klo 17.14
Kävitkö Peltonen katsomassa 3Dnä? Jos kävit, suositteletko? Itse luultavasti aion käydä 2Dnä katsomassa, ei vain jaksa keskittyä itse elokuvaan kun kakkulat painavat päässä, eivätkä ne edes tuo useimmissa elokuvissa pahemmin lisäarvoa.
Suosittelen sitä versiota joka ketäkin kiinnostaa. 3D-versio on ok.
25.06.2013 klo 19.38 2
Haluan syödä samoja sieniä kuin peltonenkin
25.06.2013 klo 20.42 4
26.06.2013 klo 03.38 4
Oho ! Domen puolella vihattiin kyseistä elokuvaa, kai se ite pitäis käydä kattoo niin tietäisi...
Domen arvostelut elokuvien osalta täyttä paskaa, syystä nimeltä Tatu Junni. Kyseinen lahjaton lahna voisi mennä Hesarin Nyt liitteeseen kirjoittamaan "nasevia" kolumneja, tai jotain. Kriitikoksi hänestä ei ole.
26.06.2013 klo 12.21 3
Domen arvostelut elokuvien osalta täyttä paskaa, syystä nimeltä Tatu Junni. Kyseinen lahjaton lahna voisi mennä Hesarin Nyt liitteeseen kirjoittamaan "nasevia" kolumneja, tai jotain. Kriitikoksi hänestä ei ole.
Aivan... Se on todella kauheaa, kun kesän superein elokuva haukutaan, vaikka se on vuoden tapaus ja paras elokuva koskaan... Vitun kersat voisitte vaikka katsoa muitakin elokuvia, kuin niitä supereita ja muita tehoste sekoiluja, niin saisitte enemmän perspektiiviä katsomiseen.
Ja arvostelijahan on yksi ihminen ja kyseessä on hänen oma mielipiteensä, ihan kuten sinulla, joka varmasti pitää Inceptionia mestariteoksena ja varmasti TDK on yksi parhaimmista... Sinun mielipiteesi ei välttämättä ole sama, kuin muilla. Opi kunnioittamaan toisen mielipidettä, niin sinusta voi tullakkin jotain.
(Inception ja TDK käytetty esimerkkeinä, jotka yleensä osuvat oikeaan, kun vastataan Milkshaken kaltaiselle henkilölle. Ihan ok elokuvia.)
26.06.2013 klo 12.29
Kävitkö Peltonen katsomassa 3Dnä? Jos kävit, suositteletko? Itse luultavasti aion käydä 2Dnä katsomassa, ei vain jaksa keskittyä itse elokuvaan kun kakkulat painavat päässä, eivätkä ne edes tuo useimmissa elokuvissa pahemmin lisäarvoa.
Kuten Peltonen sanoi katso mistä pidät. Itse olen luovuttanut 3D suhteen. Kalliimpaa, harvemmin edes mitenkään "parempi" ja antaa väärää signaalia, että niitä haluttaisiin lisää. Toivottavasti pian loppuu tämä toinen 3D aika. 30 vuoden päästä taas uudestaan...
Täytyy tutustua tähän elokuvaan paremmin.
26.06.2013 klo 13.41 1
Aivan... Se on todella kauheaa, kun kesän superein elokuva haukutaan, vaikka se on vuoden tapaus ja paras elokuva koskaan...[/quote]
En ole elokuvaa kastonut, eikä Superman aiheepirinä kiinnosta. Voi olla, että joku kaunis päivä käyn sen katsomassa, toisaalta voi olla, että en.
Vitun kersat
En jaksa lähteä mukaan lapselliseen ja isottelevaan "nimittelyyn". Tekeekö minusta kersan se, etten pidän yhen elokuvaarvostelijan arvosteluista? Okei...
voisitte vaikka katsoa muitakin elokuvia, kuin niitä supereita ja muita tehoste sekoiluja, niin saisitte enemmän perspektiiviä katsomiseen.
Katson harvoin tehoste-elokuvia tai edes mitään toimintaa. Mitä supersankari elokuviin tulee, niin esim. Marvelin-ylihehkuytut raakileet eivät ole oikein napanneet.
Ja arvostelijahan on yksi ihminen ja kyseessä on hänen oma mielipiteensä
Suon hänelle kaikki oikeudet mielipiteellensä. Se on eri asia, miten mielipide ilmaistaan. Hyvänä esimerkkinä Tatu Junnin Twilight arvostelut, jotka ovat täysin idioottimaista ja irrelevanttia läpänheittoa. Tai Lumikki ja Metsästäjä arrvio, joka lähinnä keskittyi
Kristen Stewartin näyttelemiseen. Hauskinta on, että antaisin kummassakin tapauksessa enemmän tai vähemmän samankaltaisen arvosanan elokuville. Se ei tarkoita että hyväksyisin laaduttomat arvostelut.
Opi kunnioittamaan toisen mielipidettä, niin sinusta voi tullakkin jotain.
Kunnioita sinä minun mielipidettäni. On kumma, että joidenkin mielestä arvosteluja ei saisi arvostella. Mielipiteen vapauden hyväksyn, mutta jos elättää itsenä kriitikkona, niin pitääö olla taito ilmaista mielipiteensä.
Ps. Mitä Nolanin elokuviin tulee, niin pidän Prestigestä ja Batman elokuvista. Inception oli aika unettava tapaus.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.06.2013 klo 17.15 3
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.06.2013 klo 18.24 3
Kuten avataristanikin näkee, Teris-fani tässä hei. Ymmärrän Peltosen näkemyksen, mutta kovin oli epätasapainoinen leffa. Monia hetkiä, joille antaisin viisi tähteä, oli mukana, mutta myös paljon niitä, jotka pistivät kämmenen otsaan. Ehkä tästä seuraavassa petrataan.
Jees, leffassa on lukuisia hätäisiä / "tehokkaita" kohtauksia, jotka ovat saaneet ihmiset läiskimään otsiaan. Onko vaikkapa se juoniaukko, että Teräsmiehen puku "odottaa häntä valmiina" siellä missä se odottaa? Asia riippuu katsojasta. Pyöräytin silmiäni kohtauksen aikana. En jäänyt asiaa murehtimaan. Kun se myöhemmin palasi mieleeni, muistin että ihmiskuntakin on keksinyt 3D-tulostimet avaruusörkeistä puhumattakaan, joten en nähnyt asiassa enää mitään omituista.
Elokuva on hätäinen, eli tavallaan liian lyhyt. Yli kaksi tuntia kestävät "liian lyhyet" elokuvat ovat mieleeni varsinkin jos niiden on tarkoituskin jättää nälkäiseksi, koska ne aloittavat elokuvasarjan. Kenties Man of Steel ei olisi "liian lyhyt", jos se napsaisisi 20 minuuttia pois toiminnasta ja antaisi muulle materiaalille 20 minuuttia lisää aikaa hengittää. Ja kenties Yön ritari olisi iskevämpi elokuva, jos Jokerin tekoja ei olisi sensuroitu ja aivan lopussa tapahtuisi jotakin iskevämpää kuin satunnaista putoilua. Noin kaikki supersankarielokuvat nähneenä en kuitenkaan muista nähneeni montaa imuvoimaisempaa elokuvaa, kuin nämä kaksi. On niitä pari.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.06.2013 klo 21.28
Toki se maistui, että trilogiaa aloitellaan, joten ensimmäisenä varaan varmasti lippuni seuraavaankin.
Rekisteröitynyt 27.05.2008
26.06.2013 klo 22.47 5
Tarina potkaistaan käyntiin kuolevan planeetan pinnalta. Krypton on tuhoon tuomittu. Resurssien loppuessa tiedemiehet louhivat planeetan ytimen ja samalla varmistivat koko planeetan tuhon, mutta samalla kieltäytyvät näkemästä totuutta tekosistaan, kunnes on jo liian myöhäistä. Kryptonin suojelemisesta vastuussa oleva Kenraali Zod yrittää kaapata vallan pelastaakseen planeettansa, mutta mitään ei ole enää tehtävissä. Jor-El pelastaa ainoan poikansa lähettämällä hänet maahan, mikä oli yksi Kryptonilaisten aiemmin tutkimista planeetoista, vaihtoehtona koko kansakunnan uudelleensijoittamiseen.
Voimakkaasta sanasta huolimatta – Eikä tämä ole liioittelua – VIHAAN tieteen lavastamista syntipukiksi: Kryptonilaiset eivät synnytä luonnollisesti vaan heidät muokataan ja kasvatetaan geneettisesti vaadittaviin tehtäviinsä. He ovat kuluttaneet planeettansa resurssit loppuun ja siten tuhonneet Kryptonin, eivätkä suostu myöntämään että ovat voimattomia estämään tämän tuhon. Joka kerta, kun tiede on korottanut yhteiskunnan rauhalliseksi utopiaksi, samalla huonona puolena on jokin käsittämätön ja moraalinen epäkohta, mitä täydellisyyttä tavoitellessa ei ole ilmeisesti havaittu. Tämä on myös ensimmäinen kerta kun Kryptonin lähtöasetelma näytetään näin tarkasti elokuvassa.
Tämän lisäksi Man Of Steel hyppelee muutamassa minuutissa koko Clark Kentin lapsuuden yli, mikä yleensä on ollut Teräsmies- elokuvien ensimmäisen puoliskon teema: Kuinka Teräspoika opettelee hallitsemaan voimiaan. Nyt väläytetään vain pieniä kohtauksia kun hän joutuu pakon edessä pelastamaan ihmisiä piilotellessaan pienessä maalaiskylässä.
Russel Croven esittämä Jor-El pysyy oleellisena osana elokuvaa alusta alkaen. Hän kertoo nuorena aikuisena Kal-Elille hänen menneisyytensä ja tuuppaa tätä oikeaan suuntaan, eli viittasankariksi ja valoksi ihmiskunnalle. Lois Lanekaan ei ole enää pelkkä hysteerinen käsikarkki, joka joutuu ongelmiin ja sitä kautta pakotetaan ”nainen hädässä”-kliseen pääpilariksi. Uusi ja moderni nainen lyö jauhot suuhun sotilasjohtajille ja on tasavertainen henkilö muiden päähahmojen ohella.
Ettei homma menisi liian helpoksi, tässä vaiheessa Zod saapuu maapallolle pienen armeijan kanssa ja päättää ryhtyä muokkaamaan planeettaa Kryptonilaisille sopivaksi. Siinä sivussa kaikki ihmiset kuolevat, ellei näitä valtavia tuomionpäivänkoneita pysäytetä. No mikäs siinä, Teräsmies vain ampuu käsistään pieniä teräsmiehiä ja jakautuu kaikkialle yhtäaikaisesti, kuten sarjakuvissakin. Maailma pelastuu kolmessa sekunnissa ja kaikki hyvin.
No kun ei, tämäpäs onkin uusi ja mielenkiintoisempi Teräsmies, joka ei ole jumalan yläpuolella. Teräsmies ei pysty kaikkeen, hän tarvitsee ihmisten apua suunnitelman toteuttamisessa. Varsinkin kun vastassa on armeijatehtäviä varten geneettisesti suunniteltuja Kryptonilaisia sotilaita, joiden voimat, joskaan eivät ehkä yhtä hyvin hallinnassa, ovat kuitenkin vähintäänkin yhtä vaarallisia yhdistettynä taistelukoulutukseen. Hän on viimeisessä taistelussa valinnan edessä, missä molemmat vaihtoehdot ovat yhtä kauheita ja hänen on pakko valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta. Koskaan ei Lois Lanen alle lentäminen valoa nopeammin tuonut samanlaista tunnelatausta hahmolle.
Tietenkin kun Kryptonilaiset superihmiset ottavat yhteen meidän aurinkomme alla, mäiskintää ei näytä edes luonnolliselta, ellei paikkoja mene muusiksi. Tähänastiset elokuvat ovat olleet sen verran vanhoja tai pienellä budjetilla rakennettuja, ettei tuhoa ole ollut varaa näyttää ja taistelut ovat olleet pieniä avointen puistojen nujakoita. Tällä kertaa miljoonabudjetin fiiliksiin päästään käsiksi Teräsmiehen ottaessa iskun toiselta saman kaliiberin nyrkkisankarilta ja lentäessään neljän kerrostalon läpi jättäen peräänsä vain lasimurskaa ja betonipölyä. Mikään maassa rakennettu, mikä on pankkiholvia kevyempi, ei ota näiden voimien iskua vastaan hajoamatta ja kolmen kryptonilaisen taistelun tuloksena pieni kaupunki on kuin taistelun jäljiltä. Vihdoinkin Kryptonin nyrkissä on takana sellainen voima, mitä on kaivattu.
Zack Snyder onnistui ainakin itselleni näyttämään, miten on mahdollista muuntaa yksi tylsimmistä ja melkeinpä robottimaisen kliinisistä supersankareista inhimilliseksi ja haavoittuvaksi henkilöksi. Näyttelijävalinta on loistava, ja roolisuoritus on upea. Elokuva kertoo tarinan vastahakoisesta muukalaisesta, joka oppii hyväksymään itsensä ja yrittää parhaansa suojella ihmisiä, joiden kehitystä kohti kirkkaampaa tulevaisuutta hänen isänsä toivoi hänen ohjaavan. Haavoittuvainen supersankari turvautuu ihmisiin ja tekee yhteistyötä heidän kanssaan vihollisen ollessa liian uhkaava hänelle yksin hoideltavaksi.
Teräsmies on kasvanut aikuiseksi, ulos teinien voimafantasiahahmosta. 10/10.
26.06.2013 klo 22.54
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.06.2013 klo 22.54
eräskin osio, jossa eräs henkilö nyt vaan jostain syystä tulee mukaan erääseen paikkaan ja sattumalta yksi esine on mukana ja sattumalta tämä henkilö laitetaan huoneeseen jossa tätä esinettä voi sattumalta käyttää, jotta homma etenee.
Tuo on yksi hämmentävistä informaatio-ähky-kohtauksista, mutten usko että se on sitä toisella katselukerralla. Käsittääkseni "eräs henkilö" tulee mukaan "paikkaan", koska paikan omistaja tahtoo oppia mitä "eräs henkilö" tietää Teräsmiehestä. Se on julkista tietoa, että "eräs henkilö" tietää jotakin. Paikan omistaja haluaa tietää kaiken, koska hän ei vielä tarkalleen ottaen tiedä mitä hän etsii.
En muista missä kohtauksessa "eräs henkilö" sen esineen mukaansa sai, mutta hän sai sen tietenkin juuri siksi, että hän on hengaillut Teräsmiehen läheisyydessä. Esine on periaatteessa USB-tikku, joka työnnetään elokuvan aikana toiseenkin paikkaan, johon sen luoja ei välttämättä ollut sitä tarkoittanut.
26.06.2013 klo 23.26 1
Rekisteröitynyt 20.12.2010
26.06.2013 klo 23.39 1
Oho, noin paljon tähtiä supersankarileffalle. Mistäs nyt tuulee...
Yön Ritarille tuli saman verran.
27.06.2013 klo 10.24
Tykkäsin. En ihan antaisi neljää ja puolta tähteä mutta neljä on lähellä. Viimeinkin Superman sai nykyaikana tehdyn oikeasti hyvän elokuvan. Ennen ajattelin että ei kukaan voi kunnolla korvata Cristopher Reeveä mutta täytyy sanoa että Henry Cavill oli täydellinen valinta Supermaniksi. Itse leffassa oli ehkä vähän liikaa rymistelytoimintaa ja pari juonenkäännettä olisi voitu tehdä eritavalla mutta kokonaisuudessaan pidin. Toivon todella että tämä menestyy sen verran että tulee jatko-osa.
Juu itsekin samoilla linjoilla. Olihan sitä toimintaaakin paljon, mutta eipä se itseä niinkään haitannut. Toiminnasta pitää sanoa se, että oli mielestäni hyvin kuvattu (sai selvää mitä mitä tapahtui) ja pariinkin otteeseen ajattelin että se oli kuvattu erittäin tyylikkäästi. Kyllä se kokonaisuus sen 4/5 ainakin ansaitsee.
28.06.2013 klo 01.07 3
Reynoldsin Lyhdyn saa kyllä heittää helvettiin.
28.06.2013 klo 01.20 1
01.07.2013 klo 18.13
Ja arvostelijahan on yksi ihminen ja kyseessä on hänen oma mielipiteensä
Suon hänelle kaikki oikeudet mielipiteellensä. Se on eri asia, miten mielipide ilmaistaan. Hyvänä esimerkkinä Tatu Junnin Twilight arvostelut, jotka ovat täysin idioottimaista ja irrelevanttia läpänheittoa. Tai Lumikki ja Metsästäjä arrvio, joka lähinnä keskittyi
Kristen Stewartin näyttelemiseen. Hauskinta on, että antaisin kummassakin tapauksessa enemmän tai vähemmän samankaltaisen arvosanan elokuville. Se ei tarkoita että hyväksyisin laaduttomat arvostelut.
[/quote][/quote]
Olen täysin samaa mieltä. Tärkeää ei ole se, pitääkö arvostelija elokuvasta vai ei. Tärkeintä on se, että hän osaa asiallisesti kertoa, miksi elokuva oli juuri sellainen kuin se oli.
Syy siihen, miksi en pidä Junnin arvosteluista on nimenomaan se, että hänen arvostelujaan on vaikea ottaa vakavasti, sillä välillä ne on laadittu täysin pelleilymielessä. Oli elokuva kuinka huono tahansa, ei arvostelijan mielestäni pitäisi laatia arvosteluja, joissa keskitytään huonojen puolien sijaan täysin turhiin asioihin (kuten Lumikki ja metsästäjä- arvostelussa, jossa pääpaino oli vain meemisarjiksen postauksessa) ja kaiken lisäksi vielä pilaillaan koko elokuvan kustannuksella. Kriitikko ei ole koomikko.
Mielestäni asiallinen arvostelu antaa kriitikosta postiviivisen kuvan. Arvostelun ei kuitenkaan tarvitse sisältää vaikeita termejä, jotta kriitikko kuulostaisi "akateemiselta". Hyvä arvostelu syntyy myös yksinkertaisin termein, kunhan muistaa keskittyä arvosteluissaan itse elokuvaan ja sen hyviin ja huonoihin puoliin. Omaperäisyys on kuitenkin ehdottomasti tärkeää, mutta sitä ei tarvitse toteuttaa, jos yrittää arvosteluissaan vain kuulostaa hauskalta tai monimutkaiselta.
Mutta asiaan. Itse olen kiinnostunut Man of Steel- elokuvasta ja ajattelin katsoa sen ihan lähipäivinä. Toivottavasti en tule pettymään.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.07.2013 klo 22.34 1
Pelkäsin hieman mitä mieltä tulen olemaan, sillä olin reilun viikon ajan lukenut internetistä loputonta valitusta ja pilkunviilausta. Ajattelin myös, että nyt keskityn tarkasti elokuvan ongelmakohtiin...
Pelkääminen ja keskittyminen oli tarpeetonta. Merkittäviä ongelmakohtia ei ole. Toisella katselukerralla nautin elokuvan rytmistä huomattavasti enemmän. Ymmärsin mitä pikkuasioilla ja yksittäisillä repliikeillä ajettiin takaa. Väitän elokuvan olevan hyvin tehokas.
Joka tapauksessa ilahtuisin, jos leikkaamon lattialle olisi jäänyt asiallista draamaa ja myöhemmin tiedossa olisi pidempi ohjaajan versio, joka antaa enemmän aikaa hyville näyttelijöille. En kaipaa mitään isoa. Esimerkiksi kun Lois Lane saapuu Kentin farmille ja kyselee Teräsmiehestä, elokuva ei näytä mitä Teriksen äiti sanoo. On selvää, ettei äiti paljasta mitään, mutta hyvinkin lyhyen keskustelun aikana elokuva voisi syventää hahmoja ja epäsuorasti myös Teräsmiestä, koska nämä ovat hänen elämänsä naiset.
Kirjoita kommentti