Tuorein sisältö

Nightmare - Painajainen merellä

Ensi-ilta: 05.12.2012
Genre: Lasten, Trilleri
Ikäraja: 12
Jari Tapani Peltonen

05.12.2012 klo 20.00 | Luettu: 42391 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Naamiomies jahtaa laivalla kakaroita, jotka ovat merkittäviä tekijöitä kansainvälisissä yhtiöissä ja entisiä huumekauppiaita. Roisto ilmoittaa, ettei hän aio tuhota vain päähenkilöiden seuruetta, vaan muutkin puheroolit. Varokaa siis tekin siellä, herra pääjohtaja Tittelityy ruututakissa ja avustaja Tittelitom punaisessa takissa ja shortseissa. Tittelitom on eräs epäillyistä. Pääjohtaja haukkui hänen power-point-esitystään, mikä saattaa selittää kaiken. Tässä vaiheessa pääsin tunnelmaan. Olen itsekin ollut lapsena ja kypsempänä tilanteissa, joissa laumaraivon sokaisemat paviaanit tulevat uhoamaan viattomalle, koska he "tietävät" jotakin, koska yksi heistä luulee jotakin. Toivoin elokuvan jatkuvan siten, että ruosteinen moottorisaha työnnetään jokaisen päähenkilön hyh-hyh-reikään. Valitettavasti paska roiskuu vain kuvainnollisesti. Muista risteilyvieraista vapailla käytävillä hillutaan, kunnes naamiomies tulee halaamaan, jolloin uhri pyörtyy ja katoaa toistaiseksi. Myöhemmät käänteet ovat vähemmän julmia kuin Disneyn piirretyissä, joten kenties ikäraja 12 tulee kamelinvarpaasta, jollaisen ainakin kuvittelin näkeväni.

Magee englanninkielinen sana - selitämme merkityksen äitillesikin on jatkoa Salatuille elämille. Siitä on ikuisuus kun seurasin sarjaa, joten koin elokuvan kuten se tulisi kokea. Sarjaa ei tarvitse tuntea... tai siis, jos sittenkin tarvitsee, kohtaukseen pieraistaan vielä selittelyt päälle. Esimerkiksi se oli hauskaa, kun satunnainen julli puhui tytölle todennäköisissä iskuaikeissa, mutta selittikin lopuksi katsojalle, että olen muuten tämän tytön velipuoli. Näitä hetkiä on useita.

Titanic on ainoa laivaleffa, joka tekijöille tuli mieleen. Koska ei ole kovinkaan todennäköistä, että muut ovat nähneet ihan saman elokuvan, Titanicin tunnussävelestä on pöllitty pari nuottia luomaan tunnelmaa, kun päähenkilö Peppi ja kirveellä veistetty kaiffari nussivat vaatteet päällä. Pennut ovat naimisissa, mutta stressi koettelee suhdetta, joten jännitteitä löytyy. Peppi vakiintuu päähenkilöksi seisoessaan pitkään paikoillaan kameran edessä. Käytännössä hän on hahmoista hyödyttömimpiä, sillä hän ei opi pistämään hanttiin kuten "viimeiset tytöt" perinteisesti. Toisaalta Peppi kiroilee kerran ja tämä riittää tuhoamaan täydellisesti erään naamiohalaajan suurimmista suunnitelmista. Tässä asiayhteydessä Pepillä on sisua kuin Sisu-askissa, joka on tyhjä mutta haisee yhä.

En ymmärrä miten toiminta on mahdollista tyriä näin puhtaasti. Zoomaus viedään äärimmilleen ja jokin heiluu, joten jotakin ehkä tapahtui. Olen mietiskellyt nimenomaan nollabudjetin toimintaa, toimintaa ilman tehosteita. Luulisin saavani leikkauksilla aikaan esimerkiksi kohtauksen, jossa murhaaja pysäyttää uhrin työntämällä pitkän tangon polkupyörän renkaan väliin. Toki kohtaus olisi naurettava, mutta uskon että se olisi ymmärrettävä, joten katsoja tajuaisi nauraa. Nightmaren taiteellisen tason ylittäisi kuka tahansa motivoitunut tyyppi pulujenkuvauskurssilta.

Leffa nousee viiden viihdyttävimmän tänä vuonna Suomessa tehdyn trillerin joukkoon. Vareksen seikkailut ovat hauskempia, koska se että Vares on maailman huonoin etsivä on uskottavampaa ja herttaisempaa kuin se, että saippuapennut ovat mitä väittävät. (Jos leffan nimi olisi Invasion of the Body Snatchers, tietäisin mitä he ovat.) Nightmaren hauskuus on tahatonta, vai onko? Kun naamiomies juoksee ylinäyttelevien juoppojen nasse-setien ohi, tämä on niin epähauskaa kotimaista farssia suoraan 80-luvulta, että melkeinpä tämä on hauskaa. Nightmare epäonnistuu ja naurattaa useinkin, kunhan se yrittää olla elossa, mutta en voi suositella kokonaisuutta. Telkkarissa ilmaiseksi pyörivää lässynlässyä ehditään harrastaa reilusti, ennen kuin näyttelijät yhtäkkiä ryhtyvät tulkitsemaan "hovimestari teki sen" -tyyppistä kartanomysteeriä ikään kuin tämä olisi Vedetään hatusta.

Tekijät varmasti aavistavat, ettei parissa viikossa kuvattu fanien kynimisyritys ole suurta taidetta, joten eipä tämä aiheuta edes kunnon vahingoniloa tai myötähäpeää.


Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa

V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< Killing Them Softly... Enkelten siivu... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (25 viestiä)

Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

05.12.2012 klo 20.10 7 tykkää tästä

Peltonen meni katsomaan salkkarileffan ja oletti näkevänsä taidetta?

Tiivistetysti, jos tykkäät sarjasta tykkäät myös tästä leffasta. Jos et, elä vaivauidu. Tässä on malliesimerkki, miten SUomessa tehdään voittoa elokuvilla.
lainaa
lolled

Rekisteröitynyt 13.02.2011

06.12.2012 klo 13.17 17 tykkää tästä

Kaikkee paskannusta ne nykyään esittävät elokuvateatterissa.. Itselle tuottaa myötähäpeää jo pelkkä leffan olemassa olo.
lainaa
esbin

06.12.2012 klo 14.02 3 tykkää tästä

Eli, tämä saa siksi paskoja arvosteluja koska tämä liittyy salkkareihin?
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.12.2012 klo 15.04 34 tykkää tästä

Kai seuraavaksi arvostellaan Robin-elokuva?
lainaa
jaajajoo

06.12.2012 klo 15.50 3 tykkää tästä

Night mare, Yö tamma
lainaa
Tatitetird

06.12.2012 klo 16.27 1 tykkää tästä

Tätä arvostelua on odotettu! Mahtava! :D
lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

06.12.2012 klo 16.29 14 tykkää tästä

esbin kirjoitti:
Eli, tämä saa siksi paskoja arvosteluja koska tämä liittyy salkkareihin?

Tietysti.
lainaa
pertti54

06.12.2012 klo 16.43 4 tykkää tästä

esbin kirjoitti:
Eli, tämä saa siksi paskoja arvosteluja koska tämä liittyy salkkareihin?


Kamoon, Salkkarit on ihan OK sarja, mutta tää leffa on suoraan sanoen aika perseestä kaivettu (mitä nyt Roinatanin kännisekoilut on ihan hassuja). Ideaköyhää tehdä trilleri saippuasarjasta (ja kun pääosissa on ehkä tylsin henkilö koko sarjasta, ei voi kuin ihmetellä). Mitä seuraavaksi? Kauniit ja Rohkeat Sci-Fi-elokuvana? Tunteita ja Tuoksuja splatterleffana? Miten olisi sittenkin vaikka Dallas käännettynä Bollywood-actionleffaksi?
lainaa
pertti54

06.12.2012 klo 16.44 21 tykkää tästä

Repesin muuten kun näin genremerkinnät : Lasten, trilleri :DDD
lainaa
metsätöihintuoporukk

06.12.2012 klo 17.09

Tälle olisi kannattanut antaa suomalainen nimi: Pepin painajainen! eikä Tra Te El Mare :(
lainaa
Ppnwlf

06.12.2012 klo 21.22 17 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
Peltonen meni katsomaan salkkarileffan ja oletti näkevänsä taidetta?

Tiivistetysti, jos tykkäät sarjasta tykkäät myös tästä leffasta. Jos et, elä vaivauidu. Tässä on malliesimerkki, miten SUomessa tehdään voittoa elokuvilla.

Tottakai leffa-arvostelijan pitää olla kriittinen. Jos leffa on paskasti tehty, niin pitäisikö sitä ylistää?
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

06.12.2012 klo 23.16 2 tykkää tästä

Ppnwlf kirjoitti:
Lichi kirjoitti:
Peltonen meni katsomaan salkkarileffan ja oletti näkevänsä taidetta?

Tiivistetysti, jos tykkäät sarjasta tykkäät myös tästä leffasta. Jos et, elä vaivauidu. Tässä on malliesimerkki, miten SUomessa tehdään voittoa elokuvilla.

Tottakai leffa-arvostelijan pitää olla kriittinen. Jos leffa on paskasti tehty, niin pitäisikö sitä ylistää?


No voisi vaikka miettiä, miksi elokuva on epäonnistunut ja mitä olisi pitänyt tehdä toisin että se olisi onnistunut saavuttamaan tavoitteensa. Tässähän oli jo lähtökohtana tehdä kevyttä höttöviihdettä teineille.Yksi tähtihän tarkoittaa, ettei elokuvaa voi suositelle kellekkään. Kuitenkin tässä tapauksessa elokuvaa voi lienee varauksetta suositella Salkkarien teini-ikäisille faneille, jolle se on suunnattukkin. Tässä on taas tämä, että jos edustaa tiettyä genreä, tietää jo etukäteen, että elokuvaa haukutaan. Ehkä elokuva onkin ihan kelvollinen, mutta ette kuulu sen kohderyhmään?

Ja näättekö mitään epäkohtaa?
Genre: (Lasten, Trilleri)
Ikärajoitus: 12+ vuotta

Varmaan osuvampi genre olisi nuorten.
Muokannut: Lichi 06.12.2012 klo 23.17 lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

07.12.2012 klo 11.56 23 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:

Tässä on taas tämä, että jos edustaa tiettyä genreä, tietää jo etukäteen, että elokuvaa haukutaan. Ehkä elokuva onkin ihan kelvollinen, mutta ette kuulu sen kohderyhmään?


Mitä tahansa agendaa mahdatkaan nyt ajaa takaa - olet väärässä. Elokuva on huono, mahdollisesti jopa huonoin elokuva vuosikymmeniin. Mikä ihme tässä nykyään mättää, kun lapsille ja nuorille suunnattu elokuva saa olla ihan rehellisesti perseestä, eikä sitä saa kritisoida, "ellei kuulu kohderyhmään".
Muokannut: Lihatuomari 07.12.2012 klo 12.03 lainaa
rts

07.12.2012 klo 12.42 5 tykkää tästä

Onko tää niin huono että on jo hyvä, vai niin huono että on huono?
lainaa
Disneyhorror

07.12.2012 klo 13.50 1 tykkää tästä

En halua enää ikinä nähdä toista lasten trilleriä. Jopa ne Disneyn Olsen-paskeet ovat tuhat kertaa parempia. Peppi keskellä ruutua 99% ajasta oli ainoa lieventävä asiahaara, mut näyttelijäsuoritus oli niin surkea että unohtakaa koko kommentti
lainaa
hurrdurr

07.12.2012 klo 16.33 9 tykkää tästä

rts kirjoitti:
Onko tää niin huono että on jo hyvä, vai niin huono että on huono?

Joku huumoriarvo löytyy varmasti, sen verran paskaa näyttelemistä löyty jo salkkareista
lainaa
Priami

Rekisteröitynyt 07.03.2012

07.12.2012 klo 18.53 9 tykkää tästä

Onko tämän vuoden kotimaiset leffat vielä keskimääräistäkin paskempia vai kuvittelenko vain?
lainaa
tytttttttyyty

08.12.2012 klo 14.20 8 tykkää tästä

Priami kirjoitti:
Onko tämän vuoden kotimaiset leffat vielä keskimääräistäkin paskempia vai kuvittelenko vain?


Suomalaiset elokuvat ovat aina olleet: paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa ja paskaa.
lainaa
dadakka

08.12.2012 klo 21.06 2 tykkää tästä

On siellä paljolti helmiäkin joukossa. Täällä tahtoo puuttua sellainen "kultainen keskitie" leffojen suhteen ; joko ne on hyviä tai sitten paskoja.
lainaa
Vekkuli

Rekisteröitynyt 04.10.2008

08.12.2012 klo 21.37 4 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:

Ja näättekö mitään epäkohtaa?
Genre: (Lasten, Trilleri)
Ikärajoitus: 12+ vuotta

Varmaan osuvampi genre olisi nuorten.


Ei sitä varmaan laitettu vittuiluna elokuvaa kohtaan :|?
Muokannut: Vekkuli 08.12.2012 klo 21.37 lainaa
RakkoPerkko

09.12.2012 klo 05.11

Kyllä tää nyt 90% jenkkikauhuleffoista voitti, ja helposti.
lainaa
Matson

09.12.2012 klo 05.18 4 tykkää tästä

tytttttttyyty kirjoitti:
Priami kirjoitti:
Onko tämän vuoden kotimaiset leffat vielä keskimääräistäkin paskempia vai kuvittelenko vain?


Suomalaiset elokuvat ovat aina olleet: paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa ja paskaa.


Myös suomalaisten asenteet suomalaista elokuvaa kohtaan ovat paskaa paskaa paskaa. Kyseessä on enemmänkin asennevamma kuin suomalaisten elokuvien objektiivinen huonous.

lainaa
Marshala

09.12.2012 klo 05.23 2 tykkää tästä

Lihatuomari kirjoitti:

Mitä tahansa agendaa mahdatkaan nyt ajaa takaa - olet väärässä. Elokuva on huono, mahdollisesti jopa huonoin elokuva vuosikymmeniin. Mikä ihme tässä nykyään mättää, kun lapsille ja nuorille suunnattu elokuva saa olla ihan rehellisesti perseestä, eikä sitä saa kritisoida, "ellei kuulu kohderyhmään".


Eipä liioitella. Olen itse katsonut noin 3000 elokuvaa, eikä tämä mene lähellekään häntäpäätä. Hollywoodista suolletaan näinä päivinä sellaista kuraa että Salkkarit loistaa niiden rinnalla niin kuvauksensa, näyttelynsä kuin käsikirjoituksensakin puolesta.

Elokuvien taso on kyllä yleisesti laskenut huimasti viimeisten kymmenen vuoden aikana.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

09.12.2012 klo 18.02 1 tykkää tästä

Matson kirjoitti:
tytttttttyyty kirjoitti:
Priami kirjoitti:
Onko tämän vuoden kotimaiset leffat vielä keskimääräistäkin paskempia vai kuvittelenko vain?


Suomalaiset elokuvat ovat aina olleet: paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa, paskaa ja paskaa.


Myös suomalaisten asenteet suomalaista elokuvaa kohtaan ovat paskaa paskaa paskaa. Kyseessä on enemmänkin asennevamma kuin suomalaisten elokuvien objektiivinen huonous.

Suomalaiset nyt vaan on tottuneet et ulkomailta kuten ruottista, saksasta ja jenkeistä tulee nii paljon parempaa tavaraa ettei kotimaisen suosimiseen ole ns. tarvetta. Kun leffoja ei edes dubata, nii niis säilyy se laatu mikä on tarkotettu.
lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

09.12.2012 klo 18.17 1 tykkää tästä

Marshala kirjoitti:
Lihatuomari kirjoitti:

Mitä tahansa agendaa mahdatkaan nyt ajaa takaa - olet väärässä. Elokuva on huono, mahdollisesti jopa huonoin elokuva vuosikymmeniin. Mikä ihme tässä nykyään mättää, kun lapsille ja nuorille suunnattu elokuva saa olla ihan rehellisesti perseestä, eikä sitä saa kritisoida, "ellei kuulu kohderyhmään".


Eipä liioitella. Olen itse katsonut noin 3000 elokuvaa, eikä tämä mene lähellekään häntäpäätä. Hollywoodista suolletaan näinä päivinä sellaista kuraa että Salkkarit loistaa niiden rinnalla niin kuvauksensa, näyttelynsä kuin käsikirjoituksensakin puolesta.

Elokuvien taso on kyllä yleisesti laskenut huimasti viimeisten kymmenen vuoden aikana.


Liioittelu kuuluu vain asiaan. Hollywoodissa on kuitenkin selkeät standardit leffojen suhteen, eikä sieltä harvemmin päästetä mitä tahansa paskaa läpi. Tietysti se moska mitä TV 5 suoltaa on varmasta teknisesti ja elokuvallisesti yhtä turhaa loskaa mitä tämä.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova