Street Fighter X Tekken
Arvioitu: | Xbox 360 |
Genre: | Tappelupelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Capcom |
Julkaisija: | Capcom |
Julkaisupäivä: | 09.03.2012 |
Pelin kotisivut |
SF ja hippunen Tekkeniä
Odotukset olivat korkealla, kun sain hyppysiini Street Fighter X Tekkenin. Kämmenten kosteuslukemat olivat jännityksestä trooppiset vielä levyä asemaan laittaessa, mutta sitten se jysähti, pala kurkkuun: tämä ei ole sitä mitä odotin. Hehkutus pelin ympärillä on ollut suuresti liioiteltua, ja nyt selviää miksi.
Painotus on pelimekaanisesti ehdottomasti Street Fighterin puolella ja yhteydet Tekkeniin ovat pääasiassa kosmeettisia. Tekkenin ystävät joutuvat siis ikävä kyllä pettymään, kun alkuperäissarjasta on poimittu mukaan vain muutamia ominaisuuksia. Vastustajia voi riepotella ilmassa ja mukana on tuttuja hahmoja, muuten Tekkenin osuus jää valitettavan hentoiseksi rääpäisyksi.
Street Fighter näkyy pelissä vahvasti etenkin grafiikoissa. Ulkoasu on hyvin pitkälle samaa kuin SF IV:ssä. Myös combot on toteutettu SF:n tyylille uskollisesti ja ne aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin ennen. Taisteluihin on saatu lisää pituutta, joten uusia ominaisuuksia pääsee hyödyntämään toden teolla.
Uudet ominaisuudet nostavat pelin pisteitä huomattavasti. Tiimipeluu onnistuu kahdella hahmolla, joita voi vaihdella keskenään kesken taistelun. Toisen hahmon vaihtaminen onnistuu milloin tahansa ensimmäisen hahmon ollessa maassa. Uutta on myös jalokivijärjestelmä, jolla voi muokata hahmon ominaisuuksia lennosta. Systeemi on toimiva: tiettyjä kriteerejä noudattamalla on mahdollista saada hahmolle ennalta määrätyksi ajaksi vaikkapa lisää nopeutta, hyökkäyspisteitä tai puolustuspisteitä. Usein ehtona on esimerkiksi tietty määrä onnistuneita torjuntoja tai hyökkäyksiä.
Käytettävissä on myös assist-jalokiviä, joilla saa apuja taisteluun. Kaksi jalokivistä tarjoavat apua puolustamiseen ja kolme liikkeiden tekemiseen. Assist-kivien käyttö kuluttaa kuitenkin joko erikoisvoimien käyttöä osoittavaa mittaria tai vähentää mahdollista tehtävää vauriota. Kiviä, joilla ei näitä haittavaikutuksia ole, voi ostaa Capcomilta.
Jalokivijärjestelmä kuulostaa huomattavasti mielenkiintoisemmalta, kuin mitä se oikeasti on, sillä usein murikkaominaisuudet aktivoituvat kuin huomaamatta normaalisti pelatessa. Systeemi kuitenkin maustaa peliä mukavasti, muuten kokemus jäisi erittäin hailakaksi.
SF:n fanina tätä arvostelua oli hiukan surullista kirjoittaa. Sanottava jäi vähäiseksi, kun ainoat hyvät asia pelissä olivat nimen lisäksi uudet ominaisuudet. Loput pelistä oli kuivakkaa, keskeneräistä ja päälleliimatun oloista SF(IV)-näpläystä. Tekkenin osuus jäi turhan vähäiseksi. Sisältö on selvästi vajaaksi jätettyä lisäosia ja tulevaa ladattavaa lisäsisältöä silmällä pitäen. Peliä voi suositella vain kieli poskella kavereiden kanssa mätettäväksi, koska turhan vakavasti tätä ei kannata ottaa.
Vieraalla maalla
Painotus on pelimekaanisesti ehdottomasti Street Fighterin puolella ja yhteydet Tekkeniin ovat pääasiassa kosmeettisia. Tekkenin ystävät joutuvat siis ikävä kyllä pettymään, kun alkuperäissarjasta on poimittu mukaan vain muutamia ominaisuuksia. Vastustajia voi riepotella ilmassa ja mukana on tuttuja hahmoja, muuten Tekkenin osuus jää valitettavan hentoiseksi rääpäisyksi.
Street Fighter näkyy pelissä vahvasti etenkin grafiikoissa. Ulkoasu on hyvin pitkälle samaa kuin SF IV:ssä. Myös combot on toteutettu SF:n tyylille uskollisesti ja ne aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin ennen. Taisteluihin on saatu lisää pituutta, joten uusia ominaisuuksia pääsee hyödyntämään toden teolla.
Pilkahdus valoa
Uudet ominaisuudet nostavat pelin pisteitä huomattavasti. Tiimipeluu onnistuu kahdella hahmolla, joita voi vaihdella keskenään kesken taistelun. Toisen hahmon vaihtaminen onnistuu milloin tahansa ensimmäisen hahmon ollessa maassa. Uutta on myös jalokivijärjestelmä, jolla voi muokata hahmon ominaisuuksia lennosta. Systeemi on toimiva: tiettyjä kriteerejä noudattamalla on mahdollista saada hahmolle ennalta määrätyksi ajaksi vaikkapa lisää nopeutta, hyökkäyspisteitä tai puolustuspisteitä. Usein ehtona on esimerkiksi tietty määrä onnistuneita torjuntoja tai hyökkäyksiä.
Käytettävissä on myös assist-jalokiviä, joilla saa apuja taisteluun. Kaksi jalokivistä tarjoavat apua puolustamiseen ja kolme liikkeiden tekemiseen. Assist-kivien käyttö kuluttaa kuitenkin joko erikoisvoimien käyttöä osoittavaa mittaria tai vähentää mahdollista tehtävää vauriota. Kiviä, joilla ei näitä haittavaikutuksia ole, voi ostaa Capcomilta.
Jalokivijärjestelmä kuulostaa huomattavasti mielenkiintoisemmalta, kuin mitä se oikeasti on, sillä usein murikkaominaisuudet aktivoituvat kuin huomaamatta normaalisti pelatessa. Systeemi kuitenkin maustaa peliä mukavasti, muuten kokemus jäisi erittäin hailakaksi.
Silmä mustana, kieli poskella
SF:n fanina tätä arvostelua oli hiukan surullista kirjoittaa. Sanottava jäi vähäiseksi, kun ainoat hyvät asia pelissä olivat nimen lisäksi uudet ominaisuudet. Loput pelistä oli kuivakkaa, keskeneräistä ja päälleliimatun oloista SF(IV)-näpläystä. Tekkenin osuus jäi turhan vähäiseksi. Sisältö on selvästi vajaaksi jätettyä lisäosia ja tulevaa ladattavaa lisäsisältöä silmällä pitäen. Peliä voi suositella vain kieli poskella kavereiden kanssa mätettäväksi, koska turhan vakavasti tätä ei kannata ottaa.
Street Fighter X Tekken (Xbox 360)
Legendaaristen tappelupelisarjojen yhdistyminen on vähemmän kuin osiensa summa.
- Tiimiominaisuus
- Jalokivijärjestelmä
- Pidemmät taistelut
- SF IV-kloonailu
- Tekkenin osuus liian vähäinen
- Sisältö jätetty vajaaksi
Keskustelut (10 viestiä)
13.04.2012 klo 13.56 1
Rekisteröitynyt 02.04.2012
13.04.2012 klo 14.05
Rekisteröitynyt 26.09.2007
13.04.2012 klo 19.07
Mutta olipa hyvä että tämän passasin, en itseasiassa edes odottanut tältä juuri mitään. Tekken X SF kiinnostaa enemmän mikäli sellainen on tulossa. Olen aina halunnut nähdä SF:n hahmot "realistisemmassa" ympäristössä.
Taitaapi olla että tämän hetken paras "uusi" tappelupeli on KOF XIII, ainakin itse tykkäsin ja paljon.
Rekisteröitynyt 05.01.2011
13.04.2012 klo 20.48
Taitaapi olla että tämän hetken paras "uusi" tappelupeli on KOF XIII, ainakin itse tykkäsin ja paljon.
Suosittelen kokeilemaan Blazblue: Continuum Shift Extendiä. Jää kaikki muut tämän hetken tappelupelit niin pelimekaniikoiltaan kuin sisällöiltään reilusti jälkeen.
14.04.2012 klo 11.18
Pelin tarkoitushan on olla Street Fighter Tekken lisäyksillä. Myöhemminhän julkaistaan Tekken jossa on taas SF hahmoja jne.
Jos tulee. Onohan sanoi ettei peliä ole käytännössä edes aloitettu.
Tuntuupa siltä että Capcom oli tämän diilin aktiivinen puoli kun halusivat lisää pikarahastettavaa. Namco suostui vaikkei ole edes kovin kiinnostunut. Seuraaksi Capcom on varmaan Team Ninjan ja Netherrealmsin oven takana
Plus: Nainen + Tappelupelit + Realistiset pisteet = OMG
14.04.2012 klo 23.32 2
Lisäksi kuten jo aiemmin todettu, että vaikka kovasti toruit peliä sen SF-painoitteisuudestaan, tämä oli todellisuudessa tarkoituskin, ja Namco tekee myöhemmin Tekken-painotteisen versionsa.
Rekisteröitynyt 30.01.2012
15.04.2012 klo 14.53
Rekisteröitynyt 26.09.2007
16.04.2012 klo 17.16
Taitaapi olla että tämän hetken paras "uusi" tappelupeli on KOF XIII, ainakin itse tykkäsin ja paljon.
Suosittelen kokeilemaan Blazblue: Continuum Shift Extendiä. Jää kaikki muut tämän hetken tappelupelit niin pelimekaniikoiltaan kuin sisällöiltään reilusti jälkeen.
Minulla on se ensimmäinen Continuum Shift. En pidä hahmovalikoimasta :/ Liian levottomia minun makuun. Pidin paljon enemmän saman pelitalon Guilty Gear X2:sta. Ihan ok peli se blazblue on, mutta Guilty Gear vie voiton omissa kirjoissa. Suosittelen lämpimästi KOF XIII:tä mikäli vielä et ole koittanut. Hemmetisti parempi mitä KOF XII oli.
22.04.2012 klo 19.38
22.06.2014 klo 20.00
Taitaapi olla että tämän hetken paras "uusi" tappelupeli on KOF XIII, ainakin itse tykkäsin ja paljon.
Arcade tyylisempien mätkintöjen osalta kaksi parasta ovat mielestäni Mortal Kombat 9 ja Tekken Tag Tournament 2. King of Fighters jää mun kirjoissa kolmanneksi. Jos otetaan realistisempiakin tappelupelejä mukaan niin kuninkuussijan jakavat Fight Night Champion / Round 4.
Kirjoita kommentti