Tuorein sisältö

Mass Effect 3

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Roolipelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: BioWare
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 09.03.2012
Pelin kotisivut
Juho Ahola

02.04.2012 klo 14.52 | Luettu: 35508 kertaa | Teksti: Juho Ahola

Kolmannen kerran komentajana
Kun minua pyydettiin arvostelemaan Mass Effect 3:n PC-versio, pysähdyin muutamaksi hetkeksi miettimään, oliko kyseessä huono idea. Sarjan edellinen osa on listallani kaikkien aikojen yksinpeleistä sijalla numero yksi, ja myönnyn sen kummemmin yskimättä suoraan sarjan faniksi. Kyseenalaistin mielessäni kykyni objektiivisuuteen, sekä sen, että tahdoinko pilata kiihkeästi odottamaani pelikokemusta sillä, että sitä pitäisi tarkastella kriittisesti tämän tekstin kirjoittamista silmällä pitäen. Nopean pohdinnan jälkeen päädyin hyväksymään tehtävän, mutta kiirehtimään pelikokemustani en suostunut – Olen nauttinut pelistä silloin kun siltä on tuntunut, ja siksi luette tätä vasta nyt.

Internetin kovimmat peli-intoilijat ovat ehtineet tuomionsa pelille jo julistaa. Se on jonkinlainen sekoitus hiljaista kokonaisuuden hyväksyntää ja korvia riipovaa rääyntää epäkelvosta päätöksestä tarinalle. Täysin suhteettomaksi paisunut itku ihmisten kokemuksista lopetuksen suhteen on haudannut alleen vastauksen siihen tärkeimpään kysymykseen, eli onko peli mahtavalle sarjalle sen arvoinen päätös? Mielestäni on, mutta hieman rimaa hipoen. Korkealla olevaa rimaa.

Pelasta kaikki!



Pelin juonta on vaikea edes kevyesti koskettaa ilman jonkin tasoista spoilaamista, joten en edes yritä. Jos peli on pelaamatta ja et tiedä siitä edes perusideaa, voi olla, ettet tahdo jatkaa lukemista. Yksityiskohdat jätän kuitenkin mainitsematta, ja suurimman osan tästä todennäköisesti tiedät jo, jos olet edes mainoksia nähnyt tai muita arvosteluita lukenut.

Reaperit, nuo vihamieliset konemäntit, käyvät päälle täydellä voimalla. Yksi hyökkäysten kohteista on rakas pallomme, ja jotain pitäisi tehdä. Muilla roduilla on kuitenkin omat alueensa puolustettavana ja ongelmansa ratkottavana, joten apuja ei meinaa tippua. Ainoa vaihtoehto on siis galaksin yhdistäminen käsipelillä, ja tähän tehtävään päätyy vähemmän yllättävästi tuttavamme Shepard.

Kerää ne kaikki!



Galaksia yhdistetään tuttuun tapaan räiskintäpainotteisilla tehtävillä ja resursseja keräämällä sekä hieman yllättäen, sekä joitain ärsyttäen, moninpeliä pelaten ja kännykkäapplikaatioita tökkien. Shepardin käytettävissä on pistemittari, jonka lukema nousee yksinpelin puolella suoritettavien tehtävien ja kerättävien resurssien myötä. Lisäksi käytössä on 50 prosentista liikkeelle lähtevä pistekerroin, jota saa nostettua moninpelillä ja kännykkää tökkimällä. Lopussa pisteet lasketaan tuon kertoimen mukaisesti, otetaan huomioon hieman päätöksiä ja tadaa, intohimoisia tunteita herättänyt loppuratkaisu on valmis.

Galaksissa liikutaan kuten edellisessä osassakin, alusta ohjailemalla. Tylsä planeettojen luotailu mineraalien toivossa on korjattu suurinpiirtein yhtä tylsällä avaruuden tutkaamisella, jolla voi löytää kampanjapisteitä kerryttäviä esineitä tai polttoainetta. Reapereiden valloittamilla alueilla on riskinä skannailusta kiinni jääminen.

Jospa ammun sitä?



Koska tarinassa vedellään viime metreillä ja Reapereillä on raskain vaihde silmässä, lähes kaikki tekeminen pelissä liittyy tiiviisti pääjuoneen. Yleisilme on aiempia osia selkeästi synkempi, sillä kaikkialla on vastassa tuhoa, kuolemaa ja epätoivoa. Kahden ensiksi mainitun jakelemisessa Shepard ei onneksi ole pekkaa pahempi, vaan tilanteeseen kuin tilanteeseen tuntuu aina löytyvän pyssytysratkaisu. Toimintaa on itse asiassa niin paljon, ja tarina etenee sen verran lineaarisesti, että pelikokemus on edellisiin osiin vertailtuna hieman putkimainen. Eiväthän ne mitään kovin syvällisiä roolipelejä olleet nekään, mutta trilogian päätös tuntuu entistä enemmän toimintapeliltä, jossa tehtävästä toiseen siirrytään kevyen dialogiklikkailun ja avaruuslentelyn merkeissä. Valitettavasti suuri osa sivutehtävistä on halvalla tehtyjä “nouda tuolta planeetalta skannaamalla jokin roju ja tuo se takaisin” -pläjäyksiä, jotka eivät tarjoa mitään varsinaista pelattavaa. Nämä mukatehtävät olisi voinut heittää kaikki romukoppaan ja pistää tilalle edes pari kunnollisella tarinalla ja toimintaosuudella varustettua sivumissiota.

Edellä mainitun vuoksi onkin mainio homma, että toiminta toimii. Siinä missä jotkut nyrpistelevät Mass Effectien toiminnan suuntaan nokkaansa horisten jotain Gears of Warista, itselleni jedivoimilla ryyditetty suojaräiskintä maistui jo edellisissä osissa, ja päätösosassa hommaa on hiottu edelleen toimivampaan suuntaan. Shepard siirtyy suojasta suojaan aikaisempaa sujuvammin ja nyt taas modattavissa olevista aseista löytyy varmasti mieluisa tussari itse kullekin. Kaupoista voi ostella kaikenlaista taistelumenestystä parantavaa päivitystä ja modifikaatiota.

Kuten aina, tarjoilla on muutamia hahmoluokkia, joista itse päädyin pelaamaan hauskalla charge-taidolla varustettua Vanguardia. Taitoja parannellaan entiseen tapaan tasojen myötä kertyvillä taitopisteillä, joskin tällä kertaa pelaaja joutuu tekemään taitokohtaisia valintoja kahden eri päivityksen välillä useammin kuin kerran per taito. Tämä on uudistuksena hyvä, sillä taitojen variaatioihin liittyvät mekaniikat ovat usein ME2:n "otatko enemmän vahinkoa vai vaikutusaluetta?" -valintoja mielenkiintoisempia.

Got epic?



Yksi sarjan keskeisistä asioista ovat aina olleet tiimikumppanit ja sivuhahmot. Kolmosessa kaverit eivät tunnu pääsevän ihan niin näyttävästi esiin. Tarjolla on niin vanhoja tuttavuuksia kuin uusia naamoja, mutta koska käsikirjoitus keskittyy niin intensiivisesti tarinan saamiseen päätökseen, jäävät Shepardin kylkiäiset edellispeleihin verrattuna hieman onton tuntuisiksi. Varsinaisten tiimikumppaneiden lisäksi galaksissa törmäilee moniin vanhoihin naamoihin, niin entisiin tiimikumppaneihinsa kuin muihinkin. Näillä hahmoilla on yleensä tarjoilla sutkautus tai muutama liittyen aikaisempiin päätöksiisi, mutta sen kummempaa interaktiota on turha odottaa, jos tyyppi ei ole valmis lähtemään matkaan. Dialogi toimii kuten ennenkin, eli muutamasta tiivistetystä vaihtoehdosta valitaan mieleinen, ja Shepard hoitaa loput. Käsikirjoituksesta löytyy valitettavasti tällä kertaa muutama käsi otsaan -hetki ja jonkin verran laiskasti kirjoitettua dialogia, jotka säröttävät tunnelmaa.

Se, mistä ME:t parhaiten muistan, eli tuotantoarvot, ovat edelleen aikalailla katonrajassa. Peli näyttää upealta, kuulostaa hienolta, ääninäyttely on laatutyötä ja kokemukseen mahtuu useampi taistelukohtaus jotka ansaitsevat paikkansa "that was awesome" -listallani. Räiskintää suoritetaan hieman aikaisempia osia monipuolisemmissa maisemissa, yleensä sodan runtelemilla planeetoilla, avaruusasemilla ja niin edespäin. "Futuristinen tehdasrakennus hirveällä määrällä laatikoita" -ongelma ei ole läsnä ihan entisessä määrin. Liekö julkaisun kanssa on tullut hieman kiire, sillä animaatiot paikoitellen bugaavat välinäytöksissä, ja muutenkaan kokemus ei ollut aivan niin hiotun oloinen kuin edellisosa, jonka pelasin myös PC:llä. Mitään peliä pysäyttävää ei kuitenkaan vastaan tullut, ja suorituskyvyn osalta kokemus oli täysin sulava kokoonpanollani i7-860@3.2Ghz, 8G, gtx560ti, peli SSD-levyllä.

Erittäin hyvä, muttei täydellinen



Kuten arvostelun alusta saattoi olettaa, olivat odotukseni ME3:n kohdalla todella korkealla. Tällä kertaa Bioware ei niitä kyennyt ylittämään, eikä ihan kohtaamaankaan. Aikaisempiin osiin verrattuna lineaarisen tuntuinen tarina, hyödyntämättömiksi jätetyt sivuhahmot ja lähes heltymätön fokus päätarinaan syövät hieman sitä sielua, joka sai sarjan tuntumaan lähes yhtä paljon roolipeliltä kuin räiskinnältä.

Kyseessä on silti erinomaisesti tuotettu ja tunnelmallinen peli, jonka skippaamiseen ei yhdelläkään muista osista nauttineella ole mitään järkiperäistä syytä. Itse kukin voi päättää mitä lopusta pitää, itselleni merkkaava tekijä on se 200+ tuntia loistavaa peliviihdettä, jonka olen Mass Effecteistä saanut irti. Nyt päällimmäinen tunne on huoli siitä, että mistä seuraavan kerran saan tarvitsemani annoksen avaruusoopperaa ja lasereita.

V2.fi | Juho Ahola

Mass Effect 3 (Tietokonepelit)

Upean trilogian päätös on taas askeleen lähempänä puhdasta toimintapeliä. Sarjan suurimmat vahvuudet ovat kuitenkin edelleen tallella, räiskintä maistuu ja kokonaisuudessaan Shepardin matkan päätös on sitä mitä sen pitikin olla.
  • Grafiikka, äänet, tuotantoarvot yleensä
  • Toimintaa hiottu entisestään sujuvammaksi
  • Muutamia erityisen mieleenpainuvia toimintakohtauksia
  • Paikoitellen käsikirjoituksesta paistaa läpi kiire tai laiskuus
  • Tiimikumppanit ja sivuhahmot jäävät tällä kertaa aika ontoiksi
  • Sivutehtävistä suuri osa tylsää ympäriinsä lentelyä
< Ridge Racer Unbounde... Syndicate... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (26 viestiä)

MUN4G0GG3L1

02.04.2012 klo 17.05

Pelasin tota kakkosta yks päivä ja vitutti niin saatanasti ton pelin tappelusysteemi. ihan kivikaudelta minusta jos vertaa vaikka geow3. pitää kyllä laittaa vaihtoon enkä kolmosta aio pelaa jos se on samaa.
lainaa
jeees

02.04.2012 klo 18.31 1 tykkää tästä

vikoja, vikoja ja vikoja = 90?

Itse antaisin ehkä 8(80), mutta se loppu, se loppu. Ei voi antaa kuin 6(65)

Hyvä alku sarjalle, keskinkertainen jatko ja aivan umpipask loppu.
lainaa
hurr

02.04.2012 klo 18.51

Viimeinen kymmenminuuttinen oli vähintäänkin hämmentävä, huonoa unohtamatta. Tosin mukana on hieman tulkinnanvaraisuutta. Mutta matka sinne asti oli mielestäni niin nautittava ja erinomainen että helposti kiitettävän arvosanan arvoinen, mutta kitinä loppuratkaisusta on kyllä täysin oikeutettu. Huomaa selvästi että käsikirjoittaja vaihtui kesken projektin.
lainaa
valivali

02.04.2012 klo 19.11

valivalivalivali
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

02.04.2012 klo 19.25 1 tykkää tästä

Liian yksinkertainen peli tämä on ollakseen kunniakas päätös maailman toiseksi parhaalle pelisarjalle. Sivutehtäviä on liian vähän, ja niin kuin arvostelussakin todetaan, sivuhahmot ja moni muukin asia on tehty liian hätäisesti. Pääjuonta korostetaan sen laatuun nähden aivan liikaa, eikä Paragon/Renegade-systeemillä ole yhtä suurta merkitystä kuin aiemmin. Lisäksi se on liian helppo. Onneksi ME1:ssä riittää edelleen koettavaa.
Muokannut: apex 02.04.2012 klo 19.30 lainaa
Flits

02.04.2012 klo 20.02

Renegade puoli tuntuu lähes turhalta ja dialogit ovat typistetty lähes olemattomaksi. Käytännössä tivaat vain jotain lisäjaarittelua tai joudutat keskustelua samaan suuntaan oli vaihtoehto mikä hyvänsä. Taistelu alkoi lopulta haukotuttamaan kun se oli niin samanlaista kiitos systeemin joka ei varsinaisesti kehitä hahmoa sen erilaisemmaksi, vaikka sujuvampi onkin.

Tarina itsessään oli ihan mielenkiintoinen siihen viimeiseen 10min asti. Syvyyttä olisi toivonut kotor/DA:O tyylillä sivuhahmoihin ja tovereihin. Muutenkin tässä tuntuu olevan vähemmän syitä pelata uudelleen kuin muissa BioWaren peleissä.

Olisi toivonut paremmin tehtyä lopputaistelua. Resusseilla olisi oikeasti ollut merkitystä ja erilaisia vaikutuksia. Mihin niitä sitten tarvittiin? Ei mihinkään aivan. Miksi se sitten oli pelissä? Ehkä oli joku idea, mutta peli piti ulostaa ennenaikaisesti.

Yleisesti ottaen ihan nautittava vaikka "keskeneräisyys" näkyy.
lainaa
Burbeting

Rekisteröitynyt 07.12.2007

02.04.2012 klo 20.48 2 tykkää tästä

Loppu oli kyllä huono, mutta alaka ottamaan jo päähän kaikki ulisijat, jotka vaativat kutosen pisteitä koska eivät tykänneet vikasta kymmenestä minuutista.

Itse antaisin jotain 90 rajapintaan myös.
lainaa
Lazzi

Rekisteröitynyt 07.05.2008

02.04.2012 klo 21.32 2 tykkää tästä

Odotin Mass Effect 3:lta paljon, ehkä liikaakin
...ja petyin. Miksi? No siksi että ME1 ja ME2 tekemilläni päätöksillä ja niiden seurauksilla ei ollut osaa eikä arpaa ME3 tapahtumiin, oli kuin ME3:ssa oltaisiin vain herätelty vanhat tapahtumat pelaajan muistiin, tietyt ratkaisevat päätökset ja niiden loogiset seuraukset korvattu jollain älyttömällä selityksellä (Nää on siis tasoa: "Koska x sitä ja y tätä niin rachnit onkin elossa, vaikka nirhasit sen vikan kuningattaren ME1:sessä." o_O!? ja pahoittelen spoileria) siitä parin pyssynlaukauksen kautta pakettiin. Tuntu siltä kuin kaksi aiempaa sarjan osaa ois unohdettu kokonaan ja alotettu ihan puhtaalta pöydältä ja tää sit oli pelisarjalle loppuna. Myös pelissä taistelukentällä varsinkin pelin lopussa olisin halunnut nähdä enemmän päätösteni sekä keräämieni liittolaisten toimintaa ja vaikutuksia, loppuun (miksei myös muuallekkin peliin) olisi myös kuulunut enemmän radikaalimpia päätöksiä koskien vaikka tiimikavereita ja wanhoja tuttuja naamoja "jos teet näin niin tää kaveri kuolee, ja jos näin, niin tää selviää, mut tää kuolee" -tasoa, synkkä oli, mut ois varaa voinu olla synkempikin, maailmanloppuhan pelissä oli teemana.
Ja siitä lopusta: en tykännyt, vaikka loppuratkaisu riippuu aika paljon pelaajan omista loppupäätelmistä, jotka johtuvat eri tapahtumien seurauksista. Meinaan siis että ei ne pelissä tehdyt päätökset vaikuta, vaan se vaikuttaa, mitä fiilinkejä ja ajatuksia ne sun pelissä tehdyt päätökset herättää/herätti sussa real-life itsessäs, ja sen ois pitäny vaikuttaa siihen loppuratkasuun. Siksi ne lopun vaihtoehdot. Mun mielestä ne pelin aikana tehdyt päätökset ja niiden seuraukset ois saanu vaikuttaa suoraan pelissä millanen on pelin loppuratkaisu.
Muutenkin peli oli liian "Ei tähän jaksa enää panostaa. Suunnataan tää enemmän massalle ja revitään nimellä faneilta rahat." -meiningin oloista, kiitos EA. Tiedänpähän ainakin minkä julkaisijan pelejä en enään osta.

Pieni avautuminen joo, mutta jos nää mitä mainitsin pyyhitään pois, peli oli ihan kelvollinen perus tomintaräiskintä, ainoona erona vihaamiini FPS-tusinaräiskintöihin third-person (josta henk. koht tykkään ihan valtavasti) ja räiskintään miksatut jedivoimat sekä todella syvällinen sekä mielenkiintoinen maailma eri alieneineen sekä heidän maailmoineen, joiden näkemistä toivoin ME3:lta enemmän kuin se lopulta näytti.

Henkilökohtaset pisteet tälle on:
68/100

Ihan jees... mut rahoilleni en saanut mielestäni vastinetta, vaikka Mass Effect 3 on eka peli mitä 4-5 vuoteen olen ostanut. Niistä ajoista kun viimeksi ostin pelin (4-5 vuotta sitten) ne on vaan muuttunu paskemmiksi.

PS. Mass Effect 1 ja 2 pyyhkii trilogian päätöksellä lattiaa.
lainaa
Blaaargh

02.04.2012 klo 23.05 1 tykkää tästä

Itse olisin antanut 70-75 pistettä.
Bugit, CTD/Xbox/PS3 ongelmat, questien tilat ei päivity (et tiedä onko se jo tehtynä vai ei) ja se viimeiset 5 minuuttia...

Laiskuus/'loren' unohtaminen kyllä paistaa lävitte käsikirjoituksessa; Useampikin 'plothole', pakotettu 'tunteminen' sitä mukulaa kohtaan...vaikka sinun shepard olisi maailman mulkuin tyyppi, tiettyjä asioita ei oteta huomioon yms hauskaa.

Ja sitten se pelin viimeiset 2-X minuuttia, riippuen kuinka kauan mietit ja kuinka monta lipasta tyhjensit tiettyyn *spoiler* asiaan. Siihen lisätään vielä se kuinka amatöörimäinen...ei, toi olisi loukkaus amatööri kirjottajia kohtaan... Kuinka saatanan surkea räpellys se lopetuksen dialogi oli.
Se että valinnat eivät vaikuta juuri paskan vertaa siihen lopetukseen oli kyllä kanssa aikasmoinen isku vyön alle.

Jos bugit ja plotholet(+viimeiset 5 minuuttia) vedettäis pois ni ois kyllä helpostikkin saanut 95 pistettä.
Mutta kyllä se nykyisessäkin tilassaan on ihan kelpo kokemus, lopetus saattaa jättää osan kyllä kylmäks.
lainaa
Sheepard

03.04.2012 klo 09.43 3 tykkää tästä

Mass Effect 1 = 7/10
Mass Effect 2 = 4/10

Ei voisi vähempää kiinnostaa tuo kolmonen.
lainaa
seppo

03.04.2012 klo 09.48 1 tykkää tästä

Mässis 3 on 2/3 erinomaisuutta, 1/3 keskinkertaisuutta. Räiskiminen toimii kuin junan vessa, läppä vanhojen kavereitten kanssa on hauskaa ja osa kohtauksista pisit tipan linssiin. Vastapainona olemattomat sivutehtävät, karmea Journal ja FF7:ta sekä Deus Exästä jöllityt loput jättivät sellaisen "Höh"-olon. On tuo Biowaren saama paskavyöry silti vähän Overkill.
lainaa
tommy

03.04.2012 klo 13.16 1 tykkää tästä

ME3 antaisin=6/10

-Moninpeli joka on täysin turha ja tylsä johon ei ole panostettu 11 aaltoa vihollisia thats it ei mitään muuta.

-RGP on siirrytty nyt enemmän tusina räiskintään verrattuna aikaisempiin osiin nyt pelaaja pystyy liikkumaan vapaasti ainoastaan Normandyssa ja Citadelissä.

-Day One DCL täyttä rahastusta kun ottaa huomioon että Javik on kuitenkin juonen kannalta paljon keskeisempi hahmo kuin esim Kasumi ja niin miksi Javik maksaa 800 pistettä kuin Kasumi maksoi 650 pistettä ei näin EA.

-bugit en tiedä PS3 ja PC versiosta mutta 360 peli on jähmettynyt muutaman kerran myös muita pieniä bugeja löytyy.

-Se loppu joka on todella huonosti käsikirjoitettu/tehty aikasemmat päätökset,War assetit ynnä muu eivät vaikuta siihen vaikka niiden pitäisi.Bioware vielä ennen pelin julkaisua lupasi että saamme 16 täysin erilaista loppua nähtävästi tämä kaikki unohdettiin koska saimme tasan yhden lopun Punainen,Vihreä,Sininen mistä väristä pidät eniten siinä on loppusi.Biowaren pelejen taso on laskenut paljon sen jälkeen kun EA osti heidät no jatkossa en osta EA:n julkaisemia pelejä koska tämä ei ollut esinmäinen kerta kun olen heiltä saanut täyttä paskaa.

lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

03.04.2012 klo 14.19 1 tykkää tästä

tommy kirjoitti:

-Se loppu joka on todella huonosti käsikirjoitettu/tehty aikasemmat päätökset,War assetit ynnä muu eivät vaikuta siihen vaikka niiden pitäisi.Bioware vielä ennen pelin julkaisua lupasi että saamme 16 täysin erilaista loppua nähtävästi tämä kaikki unohdettiin koska saimme tasan yhden lopun Punainen,Vihreä,Sininen mistä väristä pidät eniten siinä on loppusi.Biowaren pelejen taso on laskenut paljon sen jälkeen kun EA osti heidät no jatkossa en osta EA:n julkaisemia pelejä koska tämä ei ollut esinmäinen kerta kun olen heiltä saanut täyttä paskaa.


War assetit vaikuttaa Shepardin kohtaloon Andersonin lopussa.
lainaa
Nappu

Rekisteröitynyt 22.12.2011

03.04.2012 klo 15.00 2 tykkää tästä

Olen samaa mieltä arvostelun kanssa. Risuja löytyy Biowaren aikaansaannoksesta ja muustakin, mutta kokonaisuus jää silti reippaasti plussan puolelle.

Monelle hämmästystä ja noitumista aiheuttanut loppuratkaisu oli henkilökohtaisella tasolla aluksi kamala, kunnes ryhdyin tuumimaan asiaa tarkemmin ja törmäsin tähän kiisteltyyn indocrinated theoryyn. Sen jälkeen tajusin jotain kosmista kuten herra Carl Sagan aikoinaan ja loppuratkaisu sai uutta pontta tuekseen. Tietenkin siitä riidellään pitkään lukemattomia kertoja, eikä koskaan olla tyytyväisiä mihinkään, mutta, noh, kaikkea ei voi saada.

Tuuminpa tätä kuinka päin tahansa, Mass Effect trilogia on itselleni ollut mahtava ja ikimuistoinen kokemus, mistä saan olla kiitollinen ainiaan!
lainaa
herpderp

03.04.2012 klo 16.51 1 tykkää tästä

Nappu kirjoitti:
Monelle hämmästystä ja noitumista aiheuttanut loppuratkaisu oli henkilökohtaisella tasolla aluksi kamala, kunnes ryhdyin tuumimaan asiaa tarkemmin ja törmäsin tähän kiisteltyyn indocrinated theoryyn. Sen jälkeen tajusin jotain kosmista kuten herra Carl Sagan aikoinaan ja loppuratkaisu sai uutta pontta tuekseen.

Komppaan, että tuo teoria tekee - SPOILEREITA, SPOILEREITA KAIKKIALLA - harbringerin lazorbeamin jälkeiset tapahtumat järkevämmiksi, mutta huonosta loppuratkaisusta ei päästä vieläkään mihinkään ja myös tuossa teoriassa on aukkonsa. Ja jos pelasit täydellisen lopun, pelihän ei pääty käytännössä ollenkaan mikäli tuohon teoriaan on uskominen.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

03.04.2012 klo 18.30 1 tykkää tästä

Nettikansan parissa kiertää huhu, että loppua oltaisiin muuttamassa. Liekkö pitää paikkansa, mutta eiköhän sieltä joku DLC ilmesty.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

04.04.2012 klo 13.31 2 tykkää tästä

On siellä muutakin huono kirjoitusta. Aika usein hahmot tuntuvat käyttäytyvän 14-vuotiaan mentaliteetilla. Ehkä se on vain jokin amerikkalainen juttu.
lainaa
Aapero

04.04.2012 klo 13.50 3 tykkää tästä

Mirr5 kirjoitti:
On siellä muutakin huono kirjoitusta.


Taitaa olla muuallakin "huono kirjoitusta"
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

04.04.2012 klo 14.29 1 tykkää tästä

Aapero kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
On siellä muutakin huono kirjoitusta.


Hurr, typo, pointtisi netrualisoituu!

lainaa
Failrr5

04.04.2012 klo 19.57 1 tykkää tästä

Aapero kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
On siellä muutakin huono kirjoitusta.

Taitaa olla muuallakin "huono kirjoitusta"

Haha, owned :D
lainaa
Kuningas

06.04.2012 klo 17.59 1 tykkää tästä

M1 = 90
M2 = 80
M3 = 75

Hohhoijaa... Tuli taas odotettua huonompi peli. Pienet uudistukset ei tee pelistä parempaa edellisestä. Samanlainen floppi kuin Dragon Age 2 PERKELEEN PUTKIJUOKSU! Tehdään avaruusseikkailu ilman vapaata tutkiskelua? Alkoi nimittäin maistumaan puulta siinä 10h pelituntien aikana. Tätäkö tää peli tarjoaa? Planeettoja joita ei voi tutkiskella. Sanat tungetaan päähahmon suuhun miltein väkisin. Jos alussa olit vastaan et voi enää jatkossa olla myötä. Hahmot olivat sinällään jälleen mielenkiintoisia, joka on pelin yksi vahvuus. Haha mikä loppuhuipennus tai oikeastaan pelin paras kohta. The End? I hope it...

lainaa
Open_end

09.04.2012 klo 08.40 1 tykkää tästä

"The End? I hope it..."

I do not think so. Shepardia ei hidasta edes toinen kuolema.
lainaa
Burbeting

Rekisteröitynyt 07.12.2007

10.04.2012 klo 18.32 1 tykkää tästä

Pelin pelattua antaisin jotain 85/100. Loppu oli huono, mutta ei mitenkään katastrofaalisen huono. Enemmän pisteitä verottaisin siitä, että loppuakohden räiskintä meni liikaa wawe-tyyliseen kyykkimiseen.
lainaa
Esatzu

Rekisteröitynyt 21.01.2008

27.04.2012 klo 07.53 2 tykkää tästä

Mass effect on tämän sukupolven paras uusi pelisarja!
Uncharted on yliarvostettu
lainaa
Pelaaja

08.08.2012 klo 21.47

Mass effect 3 oli kokemisen arvoinen peli.
Lopusta ei saanut tolkkua, jos ei ollut seurannut tarpeeksi pelin tarinan kulkua.
Tarinan kulkuun olisi pitänyt voida vaikuttaa enemmän esim. valitsemalla missä järjestyksessä päätehtävät tekee.
Muuten ihan hyvä peli.
lainaa
Muntu2

08.10.2014 klo 17.06 1 tykkää tästä

Esatzu kirjoitti:
Mass effect on tämän sukupolven paras uusi pelisarja!
Uncharted on yliarvostettu


hahahah hemmetin xbotti, no massoille kelpaa vaikka minkälainen avaruussaippua jossa vain alieneita päästään räiskimään. Geneerinen putkiräiskintä ilman minkäänlaista syvyyttä, Bioware rahastaa ja ea kiittää.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova