Twisted Metal
Arvioitu: | Playstation 3 |
Genre: | Ajopelit, Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-16 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Eat Sleep Play |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 07.03.2012 |
Pelin kotisivut |
Bensaa suonissa, napalmia pusseissa.
Naapurijengin monumentin musertaminen maan tasalle ei palauta kulman kukkojen kunniaa. Posse lähtee kaahailemaan tuunatuilla jäätelöautoilla ympäri stadia vangitakseen vihollispomot. Kun kohde on kiikissä, äijää retuutetaan köyden perässä, kunnes se voidaan ohjusrekasta käsin laukaista kohti omaa patsastaan. Vastustajat pistävät hanttiin. Homma menee kiihkeäksi. Kokenut kuski muistaa, että kauppakeskusta piskuisempien pytinkien seinien läpi voi oikaista urheiluautollakin vauhdin kärsimättä. 240 asteen käsijarrukäännöksiä sekunnin murto-osassa suorittaessa fiksuimmat puntaroivat, tuleeko aseita säästellä, vai onko tässä tilaisuus laukaista ambulanssista kauko-ohjattava räjähtävä kärry potilaineen päivineen.
"Nuke" on yksi pelimuoto nettiorgioihin keskittyvässä huviajelussa Twisted Metal. Nuke vaatii karttojen tuntemista. Klaaneista eli kavereista kiinnostuneet saavat aikaiseksi yhteistyötä ja taktiikoita tässä pelimuodossa jos jossakin. Tuo oli arvaus. Yleisesti ottaen Twisted Metal on yksinkertainen annos viimaa ja tuhoa, jota on välittömästi hauska pelata. Vaikka ajoneuvojen erot ja ohjauksen hienoudet selviävät vasta vähitellen, elämys ei määrättömästi syvene. Aluperin tämän piti olla suppeampi ladattava peli. Hintalaatusuhdetta arvostelija ei tahtoisi pohtia, kun oli niin jännää.
Sarja alkoi alusta, kuulemma. Yksinpeli on moninpelikenttiä hyödyntävä suhaisu. Se kehittää jalankulkijoiden verenroiskeilla ja omaisuusvahingoilla provosoivalle sikailulle persoonallisuutta, mikä on tarpeen. Vaikka tarinaa on vain minuuteiksi, asian ydin löytyy. Musta huumori ja julma moraali pukevat lyhyitä kauhukertomuksia.
Maaginen liimaletti järjestää turnauksen. Eloonjääneen toive toteutuu. Sweet Tooth on tappajapelle, joka toivoo pääsevänsä käsiksi tyttöön, joka pääsi pakoon. Reaper on pahoille teille eksynyt surmanajaja, joka tahtoo palata hetkeen, jona tulevaisuus valui viemäriin. Psykoottinen supermalli Dollface mielii korjata turmellut kasvonsa. Välinäytöksissä nähdään oikeita näyttelijöitä ja huonoja tehosteita ja tyylitajua, kuten nähtiin häiriintyneen hölmöissä pelivanhuksissa Harvester ja Phantasmagoria. Touhussa on pientä kipeää kipinää, josta Twisted Metal -elokuvaa suunnittelevan Crank-ohjaaja Brian Taylorin on lupa inspiroitua. Varsinaista pelaamista maustaa kelpo ääniraita, jolta löytyy lisensoituakin möykkää.
Tehtävissä tuhotaan botteja tai ajetaan kilpaa. Pelaaja usein valitsee kolme kärryä ja vaihtelee niitä varikolla. Se tuo touhuun taktiikkaa. Vaikeustaso tosin heittelehtii. Helppoa tehtävää, jossa saa kolme kiesiä, mutta jossa tarvitaan vain yhtä, saattaa seurata sadistinen tehtävä, jossa pitää pärjätä yhdellä. Useimmista haasteista pidin. Varsinkin tehtävät, joissa on taisteltava liikkuvien rajojen sisällä, sekä taistelu leijuvaa robottia vastaan puristivat parhaasta paikasta. Epätoivo valtasi mielen, mutta kunhan ajoneuvo oli oikea ja hommaan keskittyi, peli ei varsinaisesti ollut vaikea kuin vasta lopuksi.
Kenellä on puoli tuntia ennen kuin muija katsoo Salkkarit, hänellä on passelisti aikaa nauttia tästä. Romurallia sanan varsinaisessa merkityksessä tämä ei ole. Katolle kiepsahtaneet kaarat muljahtavat välittömästi takaisin, jotta stressitön kiihkoilu voi jatkua. Linjoilla, kun kaikki kurmoottavat kaikkia, sitä voi vain kaasuttaa ja ampua ruuhkassa roikkuessaan jonkun persiissä. Pian sitä oppii ottamaan ansaittuja tappoja.
On aseita. On turbo. On energiaa, jota käytetään miinojen laskemiseen, suojakilpeen ja moottorien sammuttamiseen. Erityisominaisuuksien ja muun muassa hypyn käyttö edellyttää useiden nappien painamista joko yhtäaikaa, tai peräkkäin oikealla rytmillä. On hienoa tehdä kaaoksessa jotakin järkevää: se tuntuu ajoneuvon ohjaamiselta. Noin muuten meno on luistelua. Kääntyä voi paikallaankin.
Joukkuepohjaisista tappomukaelmista hupaisimmassa pisteitä saa vain merkitystä vastustajasta. Teoriassa oman tiimin merkittyä pitää suojella, mutta olennaista on se, että kaikki kerääntyvät merkittyjen lähistölle. Tehtäväpohjaisia tiloja on se yksi. Ikävästi kilpa-ajot on jätetty pois. Nopeimmat autot veisivät, mutta se voisi olla huvittavaa, jos kisaan kuuluisi useita kierroksia pienellä radalla? Rekka-auton ohittaminen kierroksella saattaisi kostautua - näin haaveilin.
Värkkien tasapainossa ja kentissä on parantamisen varaa, jos otamme tämän vakavasti. Itse pidin ääripäiden jyrkkyydestä, vaikka pärjäsin paremmin norsuilla kuin maantiekiitäjillä. Nopeilla paperiautoilla on ilo pelkästään ajaa, kun kiesin hallinta on yliluonnollista. Helikopteri on tietoinen tyylirikko, joka sotkee kuviot tyystin pakottamalla muut tähtäämään ylös.
Varsinkin katoille sijoittuva kenttä on rasittava putoamisvaaran ja liikkuvien tasojen vuoksi. Ilman ulkoa opettelua on mahdotonta tietää missä saa ajaa, ja jos ajat turhan varovasti, hitaat autot eivät ehdi kiihdyttää hyppyrin kaltaisissa kohteissa ja alas mennään rytisten. Vaihtelu on hyvästä, mutta liika erikoisuus johtaa aina siihen, että yhteisö hylkää kentät.
Pelihuoneet toimivat antiikkisesti. Isäntä päättää. Varsinkin nuke on ongelma. Se ei ole suosituin tila ja siinä väkeä tarvitaan. Monet isännät lähtevät naapuripitäjälle naisiin odotellessaan, mikä johtaa kiukkuisiin keskusteluihin täysissä huoneissa. Loput kiukuspäissään käynnistävät pelinsä heti kun minimipelaajamäärä on koossa. Kuudella kaaralla mikään tila ei ole erityisen hauska. Kentissä on syrjäisiä viemäreitä ja korkeampia tasoja, joilta löytyy tappovehkeitä. Ne ovat houkuttelevia kohteita, jos toimintaa on vähän, jolloin toimintaa on vielä vähemmän.
Twisted Metal tuntui sormissa aina seuraavana päivänäkin, mutta pulssi ei pelatessa noussut. Rentouduin. Olennaisimmat asiat on oivasti järkeilty ja toteutettu. Tuhoutuva kaupunki voisi pilata kimppakivan lukemattomilla tavoilla, mutta peli on niin sujuva, etten usein edes pakkia tarvinnut. Ellei pelin sisäisissä uutisissa pahoiteltaisi verkko-ongelmia, en paria katkennutta matsia mainitsisi, sillä ainahan niitä tulee.
Kauaa tämä ei inspiroi saavuttajaa, jonka on jo ensimmäisenä viikonloppuna avattava kaikki sälät. Moni huristeli Euroopan julkaisupäivänä parhaalla vehkeellä kiitos bugin. Satunnaisena piristeenä kuvitellen tämän palvelevan itseäni niin kauan, kuin pelaajia riittää, eli vielä monta päivää.
Vain Saatana nyt kuulla saa mun toiveen hiljaisen
Sarja alkoi alusta, kuulemma. Yksinpeli on moninpelikenttiä hyödyntävä suhaisu. Se kehittää jalankulkijoiden verenroiskeilla ja omaisuusvahingoilla provosoivalle sikailulle persoonallisuutta, mikä on tarpeen. Vaikka tarinaa on vain minuuteiksi, asian ydin löytyy. Musta huumori ja julma moraali pukevat lyhyitä kauhukertomuksia.
Tehtävissä tuhotaan botteja tai ajetaan kilpaa. Pelaaja usein valitsee kolme kärryä ja vaihtelee niitä varikolla. Se tuo touhuun taktiikkaa. Vaikeustaso tosin heittelehtii. Helppoa tehtävää, jossa saa kolme kiesiä, mutta jossa tarvitaan vain yhtä, saattaa seurata sadistinen tehtävä, jossa pitää pärjätä yhdellä. Useimmista haasteista pidin. Varsinkin tehtävät, joissa on taisteltava liikkuvien rajojen sisällä, sekä taistelu leijuvaa robottia vastaan puristivat parhaasta paikasta. Epätoivo valtasi mielen, mutta kunhan ajoneuvo oli oikea ja hommaan keskittyi, peli ei varsinaisesti ollut vaikea kuin vasta lopuksi.
Kortti kuivumaan
On aseita. On turbo. On energiaa, jota käytetään miinojen laskemiseen, suojakilpeen ja moottorien sammuttamiseen. Erityisominaisuuksien ja muun muassa hypyn käyttö edellyttää useiden nappien painamista joko yhtäaikaa, tai peräkkäin oikealla rytmillä. On hienoa tehdä kaaoksessa jotakin järkevää: se tuntuu ajoneuvon ohjaamiselta. Noin muuten meno on luistelua. Kääntyä voi paikallaankin.
**** you host!!!
Värkkien tasapainossa ja kentissä on parantamisen varaa, jos otamme tämän vakavasti. Itse pidin ääripäiden jyrkkyydestä, vaikka pärjäsin paremmin norsuilla kuin maantiekiitäjillä. Nopeilla paperiautoilla on ilo pelkästään ajaa, kun kiesin hallinta on yliluonnollista. Helikopteri on tietoinen tyylirikko, joka sotkee kuviot tyystin pakottamalla muut tähtäämään ylös.
Pelihuoneet toimivat antiikkisesti. Isäntä päättää. Varsinkin nuke on ongelma. Se ei ole suosituin tila ja siinä väkeä tarvitaan. Monet isännät lähtevät naapuripitäjälle naisiin odotellessaan, mikä johtaa kiukkuisiin keskusteluihin täysissä huoneissa. Loput kiukuspäissään käynnistävät pelinsä heti kun minimipelaajamäärä on koossa. Kuudella kaaralla mikään tila ei ole erityisen hauska. Kentissä on syrjäisiä viemäreitä ja korkeampia tasoja, joilta löytyy tappovehkeitä. Ne ovat houkuttelevia kohteita, jos toimintaa on vähän, jolloin toimintaa on vielä vähemmän.
Lempeän kevättuulen raatelemat nakit
Twisted Metal tuntui sormissa aina seuraavana päivänäkin, mutta pulssi ei pelatessa noussut. Rentouduin. Olennaisimmat asiat on oivasti järkeilty ja toteutettu. Tuhoutuva kaupunki voisi pilata kimppakivan lukemattomilla tavoilla, mutta peli on niin sujuva, etten usein edes pakkia tarvinnut. Ellei pelin sisäisissä uutisissa pahoiteltaisi verkko-ongelmia, en paria katkennutta matsia mainitsisi, sillä ainahan niitä tulee.
Kauaa tämä ei inspiroi saavuttajaa, jonka on jo ensimmäisenä viikonloppuna avattava kaikki sälät. Moni huristeli Euroopan julkaisupäivänä parhaalla vehkeellä kiitos bugin. Satunnaisena piristeenä kuvitellen tämän palvelevan itseäni niin kauan, kuin pelaajia riittää, eli vielä monta päivää.
Twisted Metal (Playstation 3)
Rempseä tuhosinfonia on suunnattu vauhdin eikä niinkään autoilun ystäville. Alkuun pääsee heti, opeteltavaa on, mutta vain kaaosta peli tarjoaa.
- Helppo oppia, hankalampi hallita
- Taistelut yltyvät eeppisiksi linjoilla
- Hajoavat paikat eivät vaikeuta pelaamista
- Musiikki ja välinäytökset palvelevat tunnelmaa
- Melko vähän sisältöä
- Jyrkkä vaihtelu yksinpelin haastavuudessa
- Nettimatsien pitäisi oletuksena käynnistyä automaattisesti
Keskustelut (14 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.01.2011
14.03.2012 klo 15.12
14.03.2012 klo 16.18
Jokos unohdettavien ja keskinkertaisten PS3 exclusivityjen tulo on alkanut tämän vuoden osalta.
Onks sieltä tulossa vielä jotain muutakin vai?
14.03.2012 klo 17.54
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 16.00
Jokos unohdettavien ja keskinkertaisten PS3 exclusivityjen tulo on alkanut tämän vuoden osalta.
Entä Xbox 360:n (tasoltaan erinomaisetkin, eikä vain keskinkertaiset) "exclusivityt"? Ainiin, niitä ei ole. Mistä lähtien 80 pistettä tarkoittaa keskinkertaista? Oliko tämä vain paska provo? Kinosti.
"Monet isännät lähtevät naapuripitäjälle naisiin odotellessaan, mikä johtaa kiukkuisiin keskusteluihin täysissä huoneissa. Loput kiukuspäissään käynnistävät pelinsä heti kun minimipelaajamäärä on koossa. Kuudella kaaralla mikään tila ei ole erityisen hauska."
Tulee ihan GTA IV mieleen. Tiimejä voi vaihdella miten vain haluaa lobbyssä, joten kaikki hyppivät tiimistä toiseen, kunnes pelin alkaessa on 2vs8vs1-pelejä. Jos siis noin paljoa pelaajia ikinä edes saisi yhteen peliin... Idiootit kun lähtevät heti, kun huomavat paikalla olevan vain muutama pelaaja. Kohta tulee joku toinen pällinaama ja huomaa saman pelaajamäärän ja lähtee. Ja kohta taas, ja taas, ja taas. Jos nämä perseilijät pysyisivät pelissä odottamassa edes sen minuutin, saataisiin paljon isompia TDM-karkeloita aikaan. Toinen erikoisuus GTA IV:n nettipelissä on TDM:ää pelaavat ihmiset, jotka kuitenkin pelaavat kuin DM:ää, eli tekevät omia yhden hengen joukkueitaan. Lisäksi useimmat pelaajat haluavat aina samaan tiimiin korkearankkisten tyyppien kanssa. Kun peli joskus harvinaisesti lopulta alkaa ja vieläpä tasaisilla tiimeillä, heti kymmenen sekuntia pelin alettua puolet lähtevät, kun ei ole lempimappia tai muita asetuksia. Ja tämän jälkeen menevät taas etsimään uutta lobbyä, joissa on parhaimmillaan kaksi pelaajaa.
Oikein hajottaa, kun muistelee tuota GTA IV:n nettipelissä pelaamista. Oli pakko avautua. Typerin pelaajayhteisö ikinä löytyy GTA IV:stä.
15.03.2012 klo 16.46
Oliko tämä vain paska provo? Kinosti.
Ei sitä nyt noin pahasti kannata ikävästä faktasta repiä hernepalkoa kiduksiin. Kuka tämänkin (puhumattakaan esim viime vuoden koko pelitarjonnasta PS3-puolella) muistaa parin vuoden päästä? Ei kukaan. MS:llä asiat on vielä paskemmin mutta se taas ei muuta tätä asiaa mihinkään vaikka kuinka yrittää käännellä ja väännellä.
15.03.2012 klo 18.00
Mites tuo puhuttu sensurointi vaikuttaa?
Tähän kaipaan itsekin vastauksen
Rekisteröitynyt 06.01.2010
15.03.2012 klo 18.26
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 19.44
...Kuka tämänkin (puhumattakaan esim viime vuoden koko pelitarjonnasta PS3-puolella) muistaa parin vuoden päästä? Ei kukaan...
Uncharted 3 nousi kyllä viime vuonna omissa kirjoissani yhdeksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä, jopa ohi Uncharted 2:n. Enpä usko, että tuon tasoista peliä kovin moni hetkessä unohtaa, en itse ainakaan. Enpä muista tähän hätään, mitä muuta PS3-yksinoikeuksia viime vuonna tuli, mutta ihan kuin kiinnostaisi. Viime vuosi kuului multiplatformeille (Batman, Skyrim, BF3, L.A. Noire...).
Olen samaa mieltä siitä, että Twisted Metal vaikuttaa todella keskinkertaiselta peliltä. Mutta tämän arvostelun pistemäärä ei kyllä vastaa mielestäni keskinkertaista peliä, vai väitätkö toisin? Sony ei ole julkistanut montakaan yksinoikeuspeliä tälle vuodelle. Mitä sieltä nyt on tulossa; The Last of Us (ei välttämättä tänä vuonna, eikä varmasti tule olemaan keskinkertainen peli, kun Naughty Dog on asialla), Dust 514 (olipa keskinkertainen tai ei (siltä se ainakin minusta vaikuttaa), ilmainen peli kelpaa aina)... Enpä muuta oikeen keksi.
15.03.2012 klo 21.17
Uncharted 3 nousi kyllä viime vuonna omissa kirjoissani yhdeksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä, jopa ohi Uncharted 2:n.
Okei tämän unohdin, vaikka UC2 oli mielestäni monella mittapuulla parempi ja koko sarja ylipäätään on yliarvostettu. Tosin sitten taas olihan MS:lläkin Gears3 ja Forza4 jos vertailemaan lähtee. Mutta ikävä kyllä sellaiset nimikkeet kuin Resistance 3 tai Infamous 2 tai edes KZ3 oikein huutavat hukkumista videopelaamisen historiankirjaan vaikka eivät sinänsä mitään huonoja pelejä olekaan. Muutenkin tuntuu tämä vielä pari vuotta sitten kovasti hehkutettu PS3-yksinoikeustarjonta kovin pieneltä ja tälläisten "keskinkertaisuuksien" sävyttämältä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 21.29
Uncharted 3 nousi kyllä viime vuonna omissa kirjoissani yhdeksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä, jopa ohi Uncharted 2:n.
Okei tämän unohdin, vaikka UC2 oli mielestäni monella mittapuulla parempi ja koko sarja ylipäätään on yliarvostettu. Tosin sitten taas olihan MS:lläkin Gears3 ja Forza4 jos vertailemaan lähtee. Mutta ikävä kyllä sellaiset nimikkeet kuin Resistance 3 tai Infamous 2 tai edes KZ3 oikein huutavat hukkumista videopelaamisen historiankirjaan vaikka eivät sinänsä mitään huonoja pelejä olekaan. Muutenkin tuntuu tämä vielä pari vuotta sitten kovasti hehkutettu PS3-yksinoikeustarjonta kovin pieneltä ja tälläisten "keskinkertaisuuksien" sävyttämältä.
Unchartedin lisäksi PS3:lla ei tällä hetkellä olekaan mitään kiitettäviä yksinoikeussarjoja, kun LBP "lakkautettiin" (luultavasti) ja Killzone meni metsään (ainakin kolmososan osalta). MotorStormit ja Resistancet ovat nyt aina olleet vain sellasia "ihan hyviä" pelisarjoja, mutta tosiaan hukkuvat sinne massaan, kun vertaillaan joihinkin megaluokan peleihin. Noh, eiköhän sieltä joskus vielä tule God of War IV ja monia näyttää kiinnostavan myös The Last Guardian (itse en voisi vähempää välittää), jonka luulisi tulevan viimein tänä vuonna.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
15.03.2012 klo 23.09
Neljän pelaajan split screen löytyy.
16.03.2012 klo 10.48
ps mitä tuo Exectan GTAranttaus on? ihan samaa näkyy kaikissa custom server peleissä joissa nyt yleensä on pelaajia. vielä pahempana jossain CODin ja Halon tyyppisissä matchmaking peleissä monta kymmentä prosenttia pelaajista lopettaa kun ei ole lempimapia tai pelityyppiä - nettipelaaminen on perseestä paitsi jos tunnet ja on tarpeeksi online kamuja
oikeastaan miksi GTA IV on taas noussut puheenaiheeksi täällä? muissakin kommenteissa
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.03.2012 klo 12.26
...
ps mitä tuo Exectan GTAranttaus on?
...
oikeastaan miksi GTA IV on taas noussut puheenaiheeksi täällä? muissakin kommenteissa
GTA IV nousi puheenaiheeksi ton Metacritic-uutisen myötä. Onhan sillä 98/100 keskiarvo Metacriticissä.
Ja kaikista peleistä löytyy samanlaisia idiootteja, mutta GTA IV vie helposti voiton. Tuli vain tuo GTA IV:n pelaajayhteisö mieleen tuosta tämän arvostelun pätkästä, jossa kritisoitiin tämän Twisted Metalin pelaajayhteisöä ja sitä miten online-systeemi on rakennettu.
22.03.2012 klo 09.44
Uncharted 3 nousi kyllä viime vuonna omissa kirjoissani yhdeksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä, jopa ohi Uncharted 2:n.
Okei tämän unohdin, vaikka UC2 oli mielestäni monella mittapuulla parempi ja koko sarja ylipäätään on yliarvostettu. Tosin sitten taas olihan MS:lläkin Gears3 ja Forza4 jos vertailemaan lähtee. Mutta ikävä kyllä sellaiset nimikkeet kuin Resistance 3 tai Infamous 2 tai edes KZ3 oikein huutavat hukkumista videopelaamisen historiankirjaan vaikka eivät sinänsä mitään huonoja pelejä olekaan. Muutenkin tuntuu tämä vielä pari vuotta sitten kovasti hehkutettu PS3-yksinoikeustarjonta kovin pieneltä ja tälläisten "keskinkertaisuuksien" sävyttämältä.
Unchartedin lisäksi PS3:lla ei tällä hetkellä olekaan mitään kiitettäviä yksinoikeussarjoja, kun LBP "lakkautettiin" (luultavasti) ja Killzone meni metsään (ainakin kolmososan osalta). MotorStormit ja Resistancet ovat nyt aina olleet vain sellasia "ihan hyviä" pelisarjoja, mutta tosiaan hukkuvat sinne massaan, kun vertaillaan joihinkin megaluokan peleihin. Noh, eiköhän sieltä joskus vielä tule God of War IV ja monia näyttää kiinnostavan myös The Last Guardian (itse en voisi vähempää välittää), jonka luulisi tulevan viimein tänä vuonna.
Porukka pohtii liikaa pisteitä ja mikä muistetaan ja mikä ei. Itelle eka Flatout on yksi parhaimmista peleistä, vaikka arvosteluissa oli keskinkertainen. GT5 myös jees, varsinkin nyt kun on päivitelty, vaikkei huippupisteitä kerännytkään. Ei arvosteluilla ol väliä, vaan jos peli tuntuu hyvältä niin sitä pelataan. Arvosteluista saa viittaa mitä kantsii kokeilla.