Tuorein sisältö

Dead Island

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Seikkailupelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1-4
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Techland
Julkaisija: Deep Silver
Julkaisupäivä: 09.09.2011
Pelin kotisivut
Jari Tapani Peltonen

04.11.2011 klo 11.04 | Luettu: 28132 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Kaavamaisen paukuttelun puutteessa.
"Ihan kohta saan haulikon?"

Dead Island panostaa lähitaisteluun, mutta toivon kipinä hoiti mielenterveyttäni. "Kohta ammun zombeja, zombeja, pelin tekijät, ääninäyttelijät, itseni, lal lal laa."

Pidän itseäni kärsivällisenä ja motivoituneena pelaajana. Olen melkein läpäissyt Fallout: New Vegasin ilman väkivaltaa. Olennainen ero tuon urakan ja Dead Islandin välillä on se, että New Vegas antaa kontrolloida hahmoa koko ajan.

Pelit ovat heh heh. Elämä on huh huh. Zombiet ovat hui. Jos zombeja olisi olemassa, elämä olisi tuskallista. Leffat ovat hieno tapa tutkia tuskaa. Yleisö haukkoo henkeään, kun paholainen lyö haavoittuvaista sankaria niin, että hän lentää selälleen! Mutta teepä peli, jossa sankari voi hengästyä, jossa sankarista pidellään kiinni ja jossa sankari toistuvasti kaatuu, jolloin hän vääntäytyy raihnaisesti ylös - ja kuolee - kuten viimeksi minuutti sitten. Silloin fantasioin hyödyttömän pääsi irroittamisesta haulikolla.

Jotakin on takanani, eikö olekin?


Selviytymiskauhupeli saa olla hitusen "liian vaikea", jotta jännitys virittyy huippuunsa ja pelaaja tuntee toisinaan helpotusta tyydytyksen ohella. En aio väittää, että Dead Island on liian vaikea, sillä Dead Island on turhauttavan helppo.

Dead Island sopii pelaajille, jotka eivät selviäisi Super Marion ensimmäisestä maailmasta. Mitä ihmettä? Sitä, että vaikka tilanteet ovat kinkkisiä kuin vaikeustasoilla Insane tai Very Hard muissa peleissä, et voi kuolla. Tavallaan voit kuolla. Synnyt kuitenkin heti takaisin kuten moninpeleissä. Dead Island oli vähällä saada minut itkemään, mutta hups, hutaisin sen läpi. No problem.

Kuoleminen jopa kannattaa. Kovassakin paikassa ehdit tappaa yhden zombien ennen hengästymistä ja kuolemaa. Älä ole ahne. Älä stressaa. Tapa se yksi. Ja kuole. Olisi sulaa hulluutta perääntyä ja etsiä energiajuomia ja katsella ylipitkä animaatio aina, kun yksi palkki elinvoimaa palautuu. Zombiet voivat yllättää ja tappaa täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevan sankarin kirjaimellisesti sekunnissa. Uudestisyntyessäsi saat yleensä jatkaa samoilta sijoilta. Varsin usein synnyt "tulevaisuuteen": usein jopa pahimman haasteen ohi. Silloin hymyilyttää.

Lähitaistelu on uskomattoman sekavaa ja nihkeää sähellystä. Zombiet kirkuvat raivostuttavasti juostessaan pelaajan vaivatta kiinni: joskus jopa toistensa ja suljettujen ovien läpi. Yksinäinen zombie kuolee vaivatta siten, että potkaiset sen kumoon ja tallaat kallon murskaksi. Ryhmässä zombiet ovat ryhmä Jason Voorheeseja. Yritäpä hakata Jason hengiltä melalla. No joo, tarkoitus on hankkia 3 000 rahan lihakirves ja tuunata sitä, kunhan löysit ohjeet ja tarvikkeet. Kovassa käytössä uusin superase hajoaa - hupsista - heti. Tavoitellesssan realismia Dead Island menee liian pitkälle joka kiesuksen käänteessä.

Ensimmäisen persoonan lähitaistelupelit ovat harvinaisia. Olisiko syynä se, että toisin kuin oikeassa elämässä, et voi aistia asioita ympärilläsi ja reagoida niihin? Dead Islandin sankari on putkinäköinen, puolikuuro, kauttaaltaan puutunut, spaghettiraajainen lasileuka. Olisi ollut fiksua laittaa peliin Move-tuki, niin edes sen saisi päättää itse, milloin olet liian väsynyt puolustaaksesi henkeäsi. Uhraan lampaan kriitikkojen suojeluspyhimykselle siitä hyvästä, että erikoisin ominaisuus on vapaaehtoinen: pelata voi Die by the Sword -tyylillä. Ensin siirrät tatin yhteen nurkkaan ja sitten lyöt heilauttamalla sitä toiseen nurkkaan. Kamalaa. Eeppisen hirveää.

"Skip this fucking shit"


Surullista, että perusidea on lupaava. Uudet Falloutit, Dead Rising ja Left 4 Dead kohtaavat toisensa. Zombieiden valtaamalla melko nätillä saarella saa pääjuonen sivussa seikkailla ja suorittaa sivutehtäviä. Neljästä uhoajasta valitaan oma avatar, jota kehitetään toimintaroolipelien kevyessä hengessä. Nettikaverit voivat miehittää muut roolit, mikä selittää kuolemissysteemin ja senkin, miksi tilanteet potkivat päähän yksinäistä.

Sisältö on niin yksitoikkoista MacGuffinien noutamista ja kuin paskat housussa vaappuvien aku ankkojen saattamista, että kesken olisin jättänyt, elleivät superaseilla räiskivät karpaasit olisi tulleet apuun. Täydellistä ei ollut tämäkään, mutta tälle farssille osasin nauraa. Koin tarinan töksähtelevänä ja käsittämättömänä, ja osasyy on se, että liittolaiset kelasivat keskusteluja ohi, suorittivat juonitehtäviä puolestani ja örisivät "Ääh skip this fucking shit" välinäytösten aikana. Rukoile, että apurit ovat yhteistyöhaluisia ja järjissään. Tärkeä ajoneuvo saattaa lähteä väärään suuntaan. Molotovin cocktail saattaa osua avuliaasti naamaasi.

Löydettyäni pistoolin laukesin minuuteissa ja masennuin yhä syvemmin. Lopulta tulivoimaa löytyy riittämiin. Tällöin Dead Island muuttuu tavalliseksi toimintapeliksi, jonka suunnitteluvirheet ja lukuisat bugit ovat annettavissa anteeksi. Tekstuurit latautuvat naurettavan hitaasti. Lavasteisiin jumiuduin kerran pysyvästi. Toisinaan tarina jumiutui. Eräs hetki oli toistettavissa ja tutkittavissa: jos kuolet tietyssä kohtaa, synnyt oven taakse, eikä ovea voi avata, ennen kuin tapat hirviöt sen toisella puolella. Seuraavalle suljetulle alueelle voi edetä, mutta tarina on kiistattomasti lukossa. Jos peli korvaisi ainoan automaattisen tallennuksen vastaavassa tilanteessa, antaisin minimiarvosanan, mutta peruuttamattomasti bugit eivät matkaani kaataneet. Kuulemma pahemmin on käynyt toisille.

Muutu vihaksi


Monesti olen tahtonut filmata itseäni pelaamassa. Kuvauksellinen tilanne: jyräilen zombeja autolla, kun huomaan, että zombiet ovat saartaneet viattoman, joka parkuu apua. Useimmissa peleissä säntäisin apuun kieli keskellä suuta silmiä räpyttelemättä. Kun tilanne tuli eteen Dead Islandissa, olin niin turhautunut, että karjaisin tunteella "haista sinä paska saatana!" ja jatkoin kaahaamista kohti seuraavaa pakollista kohdetta. Ainuttakaan vaikeaa tai pelottavaa hetkeä en kokenut: jatkuva kompurointi, takaliston kourinta ja kuolemat ilman ennakkovaroitusta ovat agorafobisia kärsimyksiä. Rasittavimpien ensimmäisten tuntien aikana kiroilin kurkkuni käheäksi. Väkinäisemmässä ulostehyytelössä en usein ole uinut.

Ymmärrän silti täysin, mikäli kaverin kanssa alusta saakka vuorovaikuttava pitää tästä: niin tätä on tarkoitus pelata. Ymmärrän täysin, mikäli PC:llä pelaava modaajamies aloittaa haulikon kanssa ja viihtyy siinä missä muidenkin tusinaräiskintöjen äärellä. Naapurini eivät tästä perin armeliaasta tuomiosta uskaltaisi valittaa.

V2.fi | Jari Tapani Peltonen

Dead Island (Playstation 3)

Jokin on pielessä, kun lähitaistelupelin toimivin ominaisuus on konekivääri.
  • Liittolaiset
  • Pyssyt
  • Sankarin kaataminen
  • Sankarista pitely
  • Hengästyvä sankari
  • Lähitaistelu viimeistä piirtoa myöten
  • Monet muut suunnitteluvirheet ja bugit
< Batman: Arkham City... A Game of Thrones: G... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (18 viestiä)

Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.11.2011 klo 11.27

Ehkä ihan hyvä, että arvosteluversio tulkin PlayStation 3:lle ja sitä myöten Peltoselle eikä minulle.

Saadaan taas vähän toisenlaista näkökantaa peleihin, jotka monessa muussa paikassa ovat saaneet huippuarvosanoja. En tosin tiedä, olisinko tästä itsekään kamalasti pitänyt - 1st person lähitaistelu ei oikei nappaa. Mutta sen tiedän, että Peltonen nyt vaan kirjoittaa paljon hauskemmalla tavalla kuin mihin minä koskaan pystyn.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

04.11.2011 klo 11.45

Kiitos rehellisestä arvostelusta. Ketutus olisi ollut suunnaton, jos numero olisi alkanut 8:lla tai 9:llä, kuten turhan monen ala-arvoisen pelin kohdalla. Säästyy vähäiset opiskelijan lantit parempaan tarkoitukseen.
lainaa
mukaProPeke

Rekisteröitynyt 06.07.2011

04.11.2011 klo 13.03

Onhan Suomi toki vapaa maa, mutta täytyy sanoa että tuota ihmettelin kun väittää että "Lähitaistelu viimeistä piirtoa myöten"

Mitä ihmettä, tässä toimii todella hyvin lähitaistelu, aloitin ensin sillä ase akalla, kun kaveri sanoi että tuliaseet on tosi mukavia, mutta ei. Paljon mukavampaa pistää ölliä poikki ja pinoon machetella, kun ruiskia revolverilla.

Pelasin PC:llä, ja laiton realistisuusmodin. Ilman tätä olisikin saattanut tuntuä kököhköltä... Mutta tuon modin kanssa ite antaisin pelille kasilla alkavan arvosanan.
lainaa
tyhmätBoksilapset

04.11.2011 klo 14.13

mukaProPeke kirjoitti:
Pelasin PC:llä, ja laiton realistisuusmodin. Ilman tätä olisikin saattanut tuntuä kököhköltä... Mutta tuon modin kanssa ite antaisin pelille kasilla alkavan arvosanan.


No näytäppä miten sen modin laitat ps3:lle?
lainaa
Slobber

Rekisteröitynyt 13.09.2007

04.11.2011 klo 15.52

"haista sinä paska saatana!" My words exactly, while playing this fockin´ piece of shit.
lainaa
Wegetzu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 08.08.2008

04.11.2011 klo 22.10

Helvetin hyvä coop peli PC:llä. Tiedä sit konsoliromuista
lainaa
fly

05.11.2011 klo 00.14 1 tykkää tästä

Miksi arvostelet pelejä? Suutari pysyköön lestissään!
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

05.11.2011 klo 00.40

fly kirjoitti:
Miksi arvostelet pelejä? Suutari pysyköön lestissään!


Kyllä sitä voi viihteen moniosaaja kirjoittaa peleistäkin. Ehkä Peltonen silloin tällöin jumittuu vähän liian henk. koht. juttuihin, tai ei osaa aivan täydellisesti artikuloida, miksi jokin asia on jollakin tavalla, mutta enemmän näistä saa irti, kuin ison median tusina-arvosteluista.
lainaa
diidada

05.11.2011 klo 13.19 2 tykkää tästä

Mun mielestä ihan kohtuullinen, paikoittain hyväkin peli. Lähitaisteluhan on ehdottomasti parasta tässä pelissä, sen sijaan lähes kaikki pyssyt on turhia. Joskus harvoin pääset tappamaan roistoja eikä zombeihin niillä on melkeen mitään vaikutusta.
lainaa
Jellona

Rekisteröitynyt 25.11.2009

06.11.2011 klo 12.28

Mielestäni peli on parhaimmillaan kavereiden kanssa pelattuna, johon pelin tekijät ovatkin panostaneet. Tällöin zombien lahtaaminen ja tehtävien suorittaminen on paljon monipuolisempaa ja pysyy mielenkiintoisena.
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

06.11.2011 klo 13.26

Ihan ei pysty oleen samaa mieltä arvostelijan kanssa monessakin asiassa. Itsellä peli menee tän vuoden top kymppiin! Juuri lähitaistelu tästä pelistä hyvän tekeekin. Omasta mielestäni näitä pyssyjen kanssa zombien lahtauksia on jo ihan riittävästi niin tämä oli erittäinkin tervetullut ettei ampuma aseita juurikaan ole. Välttämättä ei mielestäni tarvitsisi olla ensikään. Juoni on tosin juurikin keskinkertainen, joskin tarinan lähtökohdat on mielenkiintoinen. Voi suositella jokaiselle joka mättö peleistä muutenkin tykkää.
lainaa
einäin

08.11.2011 klo 08.37

jotain linjaa nyt tähän arvosteluun. onko tämä peli muka 2 tai 3 pisteen verran parempi kuin se joku lasten flyboy peli? tai toisaalta 25 pistettä huonompi kuin Rage? kun kaikki hyvät ja vähemmän hyvät saavat +80, heikot 70 niin tämähän vaikuttaa täysin ala-arvoiselta worst games in the decade materiaalilta

vaikka on monta arvostelijaa niin pitäisi silti olla jokin logiikka
lainaa
Jerkku

22.11.2011 klo 17.18

Huh, huh. Surkea arvostelu, joka ei kerro kuin siitä ettei arvostelija ole itse päässyt peliin sisälle tai vain tykännyt pelistä.
Dead island on erinomainen peli!
Lähitaistelu toimii tosi hyvin, alue on laaja ja tutkittavaa riittää. Tosi hyvä tunnelma!
Ihan top-peli, kun katsoo sitä itsenään, EIKÄ ODOTA SEN OLEVAN SAMANLAINEN KUIN JOKIN TOINEN PELI.
lainaa
ZombieSlaughterer

11.12.2011 klo 00.13

Juu kyllähän tämä on meikänkin pleikkariin itsensä löytäny kerta toisensa jälkeen. Aivan tajuttoman hauskaa co-op toimintaa, mitä nyt kaverin kanssa joitain kymmeniä tunteja väännetty. Tämän pelin lähitaisteluhan on toteutettu esimerkillisesti, en ole aiemmin parempaan törmännyt first person - pelissä.
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

20.12.2011 klo 10.50

Piti oikeen tulla tää arvostelu vielä uudestaan lukemaan. Nyt pelannu peliä noin 50 tuntia ja vieläkin riittää pelattavaa. Ehdottomasi menee tän vuoden parhaiden pelien kärkipäähän. Muuta pahaa sanottavaa ei ole kuin se kun aseita joutuu korjaamaan turhan usein....
lainaa
RagdollZombieSlayer

07.04.2012 klo 20.28

Itse omistan pelistä PS3 version, enkä ole vielä (65 pelituntia takana) huomannut mitään isompia bugeja. Tosin itselläni kaikki pistoolit, revolvereita lukuunottamatta, jäävät lagaamaan siihen ampuisanimaatioon, vaikkei koskisikaan fire-nappiin. Ase nykii ("ampuu") jopa ladatessa.....:) Mutta toisaalta itse en tässä pelissä tuliaseista perusta, joten.. "lähitaistelu viimeistä piirtoa myöten" MITÄ IHMETTÄ..? Lähitaisteluhan on aivan mahtavasti toteutettu ja se analog-kontrollityyppi on aivan toista kun muiden pelien napinhakkaustappelu. Sehän on vain hyvä asia, että sankari reagoi jotenkin saamiinsa osumiin. Ja co-oppina tämä on kyllä ylitse kaikkien muiden (jopa l4d:n)
lainaa
RagdollZombieSlayer

07.04.2012 klo 20.30

Oma arvosanani olisi
*Co-op:na 92/100
*Yksinpelinä 88/100
lainaa
Janezky

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.06.2012 klo 12.21

Peltsin kanssa en kyllä samoilla linjoilla mene, tosin olen itse pelannut PC -versiota, joten en tiedä kuinka se eroaa konsoliversiosta. Jos oman arvioni pelistä antaisin, niin se olisi...

Yksinpelinä: 72pt
Kaveripelinä: 82pt

+ Pelin hauskuus; kavereiden kanssa on tullut ääneen naurettua tälle pelille oikein urakalla
+ Lähitaisteluaseet; etenkin teräaseet, joilla voi leikellä zombien päät irti
+ Zombien tappaminen; hauskaa ja jopa monipuolista, esim. hukuttaminen ja autolla päälle ajaminen
+ Pelialue; sopivan kokoinen, jossa on tilaa riehua ja seikkailla

- Yksinpeli; paljon tylsempää ja myös vaikeampaa
- Aseiden kuluminen; ymmärrettävä ominaisuus, mutta kuluminen on liian nopeaa ja sitä kautta aseet heikkenee
- Tekniset ongelmat; lähes joka kerta joudun kännistämään pelin pari kolme kertaa, ennen kuin pääsen pelaamaan
- Hengästyminen; taistellessa hengästyy nopeammin kuin juostessa, outoa
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova