Tuorein sisältö

Forza 4 -arvio ja kilpailu

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1, moninpeli, verkkopeli
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Turn 10 Studios
Julkaisija: Microsoft Games
Julkaisupäivä: 14.10.2011
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

10.10.2011 klo 10.38 | Luettu: 128030 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Valtaistuinta heiluttamassa
Tuntuu jo suorastaan vähän epätodelliselta, että Xboxin "Gran Turismo -kloonina" aloittanut Forza on saanut ulos nyt jo kolme päivitysosaa siinä ajassa, kun Polyphony Digital on vasta ehtinyt hioa Gran Turismo 5:n valmiiksi - merkittävä sisältöpäivitys on nimittäin odotettavissa ihan näillä näppäimillä. Kakkonen ja kolmonen olivat molemmat erittäin hyviä pelejä, jos nyt kohta kolmonen ei mitenkään mullistanut FM2:ta paljon jauhaneiden elämää, kunhan paranteli sieltä täältä.

Ensitiedot FM4:stä sen sijaan olivat huolestuttavia. Kuten lähes kaikkiin Microsoftin firstparty-peleihin, myös Forssaan oli pultattu mukaan Kinect-tuki, ja innokkaimmat väläyttelivät jo koko sarjan Kinect-kasuaalistamista. Omakseni ja monen muun helpotukseksi voin todeta, että huhut tästä olivat suuresti liioiteltuja. Jos Kinect-tukea ei halua käyttää, niin ei tarvitse tehdä. Pään asennon seuranta Kinectillä sen sijaan on jo jonkinlainen oikea innovaatio, joka kaiken lisäksi toimii.

How hard can it be?



On aivan selvää, että koko genre kommervenkkeineen on tietyssä määrin kiveen hakattu, eikä tämäkään peli perusasetelmaa muuta. Erilaisia autoja ostetaan, niiden ominaisuuksia muokkaillaan ja niillä ajetaan monia erilaisia kilpailusarjoja. Ja miksikö tätä ei muuteta? No, ehkäpä siksi, että se toimii ja on sitä, mitä näitä pelejä ostavat haluavat. Haluan nähdä omat suosikkiautoni (check), törmätä muutamaan hauskaan ajoneuvovalintaan (check), kokeilla erilaisia ajosuorituksia (check) ja oppia paremmaksi virtuaalikuskiksi (check), ennen kuin haastan kaverini verkossa (check!). Tätä Forzalta odotetaan, tämän Forza antaa.

Silti - tai juuri siksi - mieltä lämmittää, kun Mr. Top Gear eli Jeremy Clarkson johdattaa meidät saatesanoillaan Forzan maailmaan. Vaikka en herran (osin karrikoidun liioiteltua) bensafasismia kokonaisuutena nielekään, autolla ajaminen ei ole minulle yhdentekevä toimenpide, eivätkä omistamani autot yhdentekeviä esineitä. Turn 10 onkin saanut kaapattua tämän ajatuksen peliinsä hyvin, ja napattua Top Gearin mukaan peliin juuri sillä tavalla, jota jo Gran Turismo 5:ltä odotin. Lähinnä ärsyttävän VW-bussikisan tyylisten harjoitteiden sijaan TG:n testirataa käytetään erilaisiin enemmän tai vähemmän leikkimielisiin haasteisiin, ja luonnollisesti saavutus on jaossa radan kiertämisestä Kia cee'dillä.

Kruisaillen eteenpäin



Muutenkin FM4:n kantava voima tuntuu olevan jouhevuus ja mukavuus. World Tour -tilassa peli kuljettaa jatkuvasti uusiin paikkoihin, joissa tarjolla on yleensä pari-kolme erilaista kisaa riippuen valittuna olevasta autokalustosta. Autoja pääsee varsin nopeasti myös ostamaan ja virittämään kesken kauden - joko painamalla ohjaimesta tai sanomalla Kinectille "Xbox" (tosin 1-vuotias poikani sai ko. valikon esiin myös huutamalla "apputti", mutta ei onneksi toistuvasti). Varsin toimiva luokkiin jako suorituskykypisteiden perusteella on edelleen voimassa.

Lisenssitestejä Forza ei harrasta, mutta niiden korvikkeena voidaan pitää sitä, että peli arvioi jokaista ohitusta, kaarretta ja driftausta neliportaisella asteikolla. Varsinaisten saavutusten lisäksi peli jakelee myös titteleitä liittyen ajokaluston valintaan, mainittuihin arvioihin ja ihan muuten vain.

Vaikeusasteen nousu on sen verran loivaa, että joku pitää peliä varmasti alkuun helppona. Tätä varten on hyvä, että vaikeutta voi säätää erittäin laajasti. En ole mikään autopelihirmu, mutta hakannut kuitenkin aikaani näihin enemmän kuin todennäköisesti olisi terveellistä, ja totesin että saan sopivasti haastetta, kun ajan peliä rattiohjaimella kaikki ajoavut pois päältä. Tällöin vain kaikista nopeimpien autojen kanssa alkoi homma livetä käsistä (kokeilemalla Gumpert Apolloa Top Gearin radalla sain todeta lähinnä, etten ole The Stig) - mutta se kertonee enemmän miehestä kuin pelistä. Hellyttävää on nähdä, että myös AI on ohjelmoitu tekemään ajovirheitä.

Nilkan oikaisua



Mitä tulee ajotuntumaan noin yleensä, kuvailisin sitä onnistuneeksi. Olen usein turhautunut siihen, että pelit ovat täynnä hienoja vanhoja klassikkoautoja, joita on täysin mahdoton ajaa, koska niille on mallinnettu öljypinnoitetut teflonrenkaat ja on-off-asentoinen kaasupoljin. Forza 4:ssä saatoin lopulta tehdä sen 380 kilowatin takavetoisen vm. 1987 Buick Regalin, jolla kiusasin nykyautoja A-luokan kisoissa. Helppoa se ei ollut missään vaiheessa, mutta mahdollista ilman jatkuvaa reuna-aitoihin tai vastustajiin nojailua, mistä suuri kiitos. Etenkin force feedback -ratilla pidon häviämisen tuntee juuri sopivasti siinä vaiheessa, kun asialle ehtii vielä tehdä jotain, ja vastaohjauksetkin onnistuvat. Nykyaikaisilla, pilalle virittämättömillä autoilla ajaminen onkin sitten yhtä juhlaa; ainakin VW Scirocco tuntui jokseenkin samanlaiselta bitti- ja metalliversiona.

Puutepuolelle jäävät edelleen sade- ja yökisat. Muutamalla radalla sää on pilvinen ja kisa saattaa ajoittua aamunkoittoon tai iltaruskoon, mutta pito-olosuhteisiin asialla ei ole vaikutusta. Myös alustana toimii pelkkä asfaltti, joten GT5:n ralliosuuksille ei löydy suoraa vastinetta. Voin tosin suoraan sanoa, ettei GT:n ralli ole koskaan ollut kovin hääviä verrattuna oikeisiin rallipeleihin, joten menetys ei ole valtava. Huomattavan iso bonus sen sijaan on, että verkkopeleihin mahtuu nykyisin 16 pelaajaa - tämä tarkoittanee, että saamme kaveriporukan Forza-sarjan taas käyntiin, kun kaikki mahtuvat ajamaan.

Ruorin reivausta



Microsoft julkaisi Forza 2:n aikoihin hyvän, miltei erinomaisen Wireless Racing Wheel -ratin polkimineen Xbox 360:lle. Sen valmistus kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa lopetettiin, ja ainoita lisensoituja ratteja ovat viime aikoina tarjonneet Mad Catz (halpa ja muovinen) ja Fanatec (älyttömän kallis). Nyt MS on tuonut markkinoille uuden liiketunnistimeen perustuvan ratin, jota kokeilin Forza 4:n kanssa. Huomioiden että odotukseni toimivuuden suhteen oli puhdas nolla, olin varsin yllättynyt laitteen toiminnasta. Ratin voi kääntää vaakasuunnassa haluamaansa asentoon, kaasua ja jarrua annostellaan liipasimista, ja pienen totuttelun jälkeen vempain tuntuikin ihan mukavalta tavalta ajaa. Myös 50 euron hinta ja pieni koko ovat ystävällisiä lompakon ja laitteen sijoituksen kannalta.

Mutta toki on selvää, ettei tällainen väline voi oikeaa force feedback -rattia milloinkaan korvata, joten itsekin vaihdoin hyvin nopeasti aitoon asiaan. Lisävaikutin oli se, että ohjaimesta puuttuvat LB- ja RB-painikkeet, joita tarvitaan säätöjen tekoon. Pelistä on tietenkin mahdollista nauttia myös normaalilla pad-ohjaimella, mutta kuten sanottua, autoilu ei ole itselleni yhdentekevää, joten haluan ohjata virtuaaliautoani kuten oikeaakin ohjaisin.

Ikuisuuskysymysten äärellä



Forza Motorsport 4 täyttää täysin ne odotukset, joita sille voi kohtuudella asettaa. Se parantaa ennestään hyvää peliä erittäin monessa suhteessa ja peli sisältää paljon kaikenlaista hauskaa, josta autojen ystävät nauttivat varmasti. Heille peliä voi suositella täysin varauksetta. Vastaavasti osat 2 ja 3 omistava, joka ei pelaa peliä aktiivisesti verkossa eikä hifistele erikoisohjaimilla tuskin kokee saavansa täyttä vastinetta rahalleen, kyseessä kun on enemmänkin iteraatio kuin innovaatio. Graafisesti peli ei aseta edeltäjiinsä tai kilpailijoihinsa nähden mitään uusia virstanpylväitä, vaan on edellisten osien tapaan sulavan toimiva; automalleja on paljon ja ne ovat erittäin hienoja, kaikissa on myös sisätilat ja vauriot, mutta radanvarsien näkymät eivät mitenkään hämmästytä ja pieni väreily jopa häiritsee ajoittain. Pelin ansiot ovat ilman muuta fysiikkamoottorissa, jonka ainakin itse voin myös ymmärtää. Tämän vuoksi kuitenkin pisteet ovat alemmat kuin aikanaan kakkososalle antamani - nautin pelistä todella, mutta se kaikenpuolinen uutuudenhämmästys, jonka FM2 tuotti, jäi kokematta. Muutama uudistus myös tuntuu kummalta: autoja voi nyt ostaa myös suoraan MS Pointseilla, mutta jos on niin kädetön, ettei onnistu voittamaan rahaa alkupään helpoista kisoista, tietääkö edes mikä auto ylipäätään on?

Se, mistä luonnollisesti tullaan eniten vääntämään kättä kommenteissa, on tämän ja Gran Turismo 5:n keskinäinen paremmuus. Suurin osa tästä väännöstä on vieläpä täysin turhaa, koska kovimmat GT-fanit keskittyvät vikojen kaivamiseen Forzasta ja päinvastoin, eikä kumpikaan osapuoli voi ainakaan missään tapauksessa myöntää vastapuolen pelin ansioita. Tästä huolimatta esitän oman mielipiteeni, omistanhan sentään molemmat konsolit ja molemmat pelit.

Gran Turismolle olemme velkaa sen, että tämä koko genre on olemassa, eikä tämä ole mitenkään pieni ansio. Turn 10 on kuitenkin panostanut viime vuosina huomattavasti siihen, että heidän pelinsä voisi haastaa alan vanhan mestarin tosissaan. Jos ajatellaan kehitystä eri konsolisukupolvien välillä - eli Xboxin Forza 1:stä 360:n Forza 4:ään vs. PS2:n GT4:stä PS3:n GT5:een - täytyy olla aika vannoutunut fani sulkeakseen silmänsä siltä, että Forza on mennyt enemmän eteenpäin. Ehkä tämä johtuu siitä, että GT on konseptina valmiimpi, mene ja tiedä - itsestäni alkaa hiljalleen tuntua siltä, että Polyphony polkee pelinsä kanssa paikallaan.

FORZA 4 -KILPAILU


Pelin julkaisun kunniaksi Microsoft Xbox 360 ja V2.fi järjestävät kilpailun, jossa voi voittaa Forza 4 -aiheisia upeita tuotepalkintoja. Voittajalle on luvassa lippalakki ja kahvikuppi ja kaksi muutakin saavat vielä komeat lippikset.

Kerro meille noin kymmenellä sanalla, mikä on hienoa nopeissa autoissa ja moottorin jylinässä. V2.fi:n raati valitsee vastauksista kymmenen parasta, joiden kesken palkinnot arvotaan. Vastausaikaa on 14.10. klo 23.59 asti. Lähetä vastaus sähköpostilla osoitteeseen kilpailut@v2.fi otsikolla 'Forza 4' varustettuna. Alasin Media Oy:n työntekijät eivät saa osallistua kilpailuun.

Inspiraationa vielä Jeremy Clarksonin puhe, joka kuullaan myös itse pelin alussa.


V2.fi | Mikko Heinonen

Forza 4 -arvio ja kilpailu (Xbox 360)

Forza Motorsport 4 on kaikkea sitä mitä entisetkin, ja vielä vähän enemmän. Tiukka paketti, joka on syytä tutkia myös Sony-leirissä.
  • Ajotuntuma miltei nappisuoritus
  • Laaja valikoima päiväuniautoja
  • Lopultakin 16 pelaajaa verkossa
  • Ei sadekeliä eikä yötä
  • Lievää vuosipäivityksen makua
  • Vaatii kunnollisen ratin, jota ei enää kohtuuhintaan saa
< Star Fox 64 3D... Warhammer 40,000: Sp... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (53 viestiä)

nopeakansa

10.10.2011 klo 11.28

nyt tuli kyllä maailman nopein arvostelu... kannattaiskohan tehdä uusi arvostelu parin viikon päästä kun alkuinnostus karisee
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 11.42

nopeakansa kirjoitti:
nyt tuli kyllä maailman nopein arvostelu... kannattaiskohan tehdä uusi arvostelu parin viikon päästä kun alkuinnostus karisee


Peli on ollut meillä jo pitkälti toista viikkoa.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

10.10.2011 klo 12.11

Forza sarja on aina ollut pirun kova. En kuitenkaan koskaan ajatellut sen pyyhältävän GT:n ohi. Mutta näinhän se menee, kaikki suuri hajoaa aikanaan.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 12.16

Sir_Rymylys kirjoitti:
Forza sarja on aina ollut pirun kova. En kuitenkaan koskaan ajatellut sen pyyhältävän GT:n ohi. Mutta näinhän se menee, kaikki suuri hajoaa aikanaan.


GT on toki edelleen... enemmän GT. Jos pitää lisenssitesteistä, auton pesusta, öljynvaihdoista ja pianomusiikista, GT on yhtä vekkuli kuin ennenkin. Forza vaan vetoaa minuun puhtaasti kilpa-autoiluna enemmän.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.10.2011 klo 13.05

Voipi olla, että pitää tämä hankkia jossain vaiheessa. Jos vaikka jotain kilpasarjaakin on oikein luvassa.

Sinänsä harmittaa suuresti se, että kaikki Forza 3:n lisäautopaketit ovat tätä myöden hyödytöntä digiroskaa kiintolevylläni. Sinne sentään ilmestyi jos jonkinlaista hauskaa vanhaa automallia.
lainaa
Richard

10.10.2011 klo 13.10

Harmin paikka, että ratoja on edelleen surkean vähän ja demon perusteella äänet ovat yhtä munatonta pörinää kuin ennenkin. Vertasin huvikseen demon Subarun ääniä NFS: Shiftin vastaavaan ja ero on huikea. Shiftin autojen äänet ovat autopelien parhaat; täydellinen peli sekään ei ikävä kyllä ole.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 13.14

Richard kirjoitti:
Harmin paikka, että ratoja on edelleen surkean vähän ja demon perusteella äänet ovat yhtä munatonta pörinää kuin ennenkin.


Äänipuoli on toki makuasia, mutta ratojen "surkea vähyys" sitten jo vähän tulkintakysymys. Eri sijainteja on yli 20 (ilman DLC:tä) ja joka radassa vielä variaatioita, en nyt varsin itse kokenut että joutuisi samaa kehää kiertämään jatkuvasti.
lainaa
Temposaur

10.10.2011 klo 15.13

zeroic kirjoitti:

Sinänsä harmittaa suuresti se, että kaikki Forza 3:n lisäautopaketit ovat tätä myöden hyödytöntä digiroskaa kiintolevylläni. Sinne sentään ilmestyi jos jonkinlaista hauskaa vanhaa automallia.
Onko ne nyt kuitenkaan roskaa kiintolevylläsi?

Ainakin osa Forza 3:n autoista "siirtyy" uusimpaan Forzaan. Lisäksi edellisen pelin tason mukaan avautuu autoja myös neloseen.
lainaa
Adios

10.10.2011 klo 15.17

Arvostelijalta jäi huomaamatta että suurin osa pelin autovalikoimasta on suoraan edellisestä osasta. Ilman DLC:tä vain kymmenen uutta autoa verrattuna edelliseen osaan.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 15.32

Adios kirjoitti:
Arvostelijalta jäi huomaamatta että suurin osa pelin autovalikoimasta on suoraan edellisestä osasta. Ilman DLC:tä vain kymmenen uutta autoa verrattuna edelliseen osaan.


Ei jäänyt sikäli huomaamatta, ja mainitsenkin asiasta tuossa odotuskohdassa - kun tarjolla on satoja autoja ja on tarkoitus ajaa kilpaa, lopputulos on se, että ne samat autot siellä pyörivät. Uusia urheiluautoja ei ilmesty sitä tahtia, että koko valikoima päivittyisi jatkuvasti, ellei sitten mukaan oteta juuri jotain 50-luvun Kuplaa ja Benz Patentwagenia.
lainaa
GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

10.10.2011 klo 16.50

Pidin GT5:stä paljon, mutta tämä näyttää kyllä kaikin puolin paremmalta. Nyt kun saisi vielä sen Xboxin hankittua.
lainaa
odotellessasitä

10.10.2011 klo 17.51

toi ratahomma on kyllä sääli. kun autoista löytyy lähes jokikinen jollain tavalla kilpa-autoiluun kelpaava malli niin toivoisi että olisi käytännössä kaikki maailman radatkin mukana, ainakin kaikki joissa joku huippusarja joskus on käynyt
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 18.24

odotellessasitä kirjoitti:
toi ratahomma on kyllä sääli. kun autoista löytyy lähes jokikinen jollain tavalla kilpa-autoiluun kelpaava malli niin toivoisi että olisi käytännössä kaikki maailman radatkin mukana, ainakin kaikki joissa joku huippusarja joskus on käynyt


Autojen lisensointi on halvempaa ja helpompaa kuin ratojen, siksi tilanne on niin usein tämä.

http://forzamotorsport.net/en-us/Tracks/TrackList.aspx tuonne on jätetty jonkin verran varauksia DLC:lle, joten eiköhän tuo määrä vielä kartu - lompakon kustannuksella toki.
lainaa
ratavahinkomalli

10.10.2011 klo 19.30

400pts per rata... antaa tula Spa ja Monza
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 20.02

Olematta yhtään sen enempää fanipoika, niin toteanpa vain, että Forza on todennäköisesti parasta mitä GT:lle on tapahtunut. Tai siis olisi, jos Polyphonylla olisi uskallettu käydä viimeisen viiden vuoden aikana ulkona.

Nelosta en ole vielä ehtinyt kuin muutaman kerran pikaisesti testaamaan, mutta suurempien verkkopelien toivossa menee hankintaan. Sinänsä yllättävää, että ainakaan arvostelun perusteella maisemat eivät ole parantuneet, vaikka monissa varhaisissa FM4:n esittelyvideoissa juuri näitä ympäristöön ja maisemointiin liittyviä teknologioita kovasti mainostettiin,
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 20.04

Ai niin ja sen verran vielä piti sanoa, kun noista rateista oli puhetta, että Mad Catzilta on tulossa syksyn / alkutalven aikana noin parin sadan euron rattipoljinsetti Xboksille, joka tuntui testikäytössä ihan kohtalaiselta. Ei siis Fanatecilta, mutta kohtalaiselta.
lainaa
TyttöAidanTakaa

10.10.2011 klo 20.11

Kymmenen euron päivitys FM3:een olis tässä rehellinen totuus, lisäjutuilla (dlc) sitten tyhmiltä rahat pois. Jotenkin jokainen boksille julkaistu yksinoikeus saa aina vain enemmän arvostamaan pleikkaria.
lainaa
Napu_

10.10.2011 klo 20.53

TyttöAidanTakaa kirjoitti:
Jotenkin jokainen boksille julkaistu yksinoikeus saa aina vain enemmän arvostamaan pleikkaria.
Kyynel...
lainaa
taitaa_trolli_tietää

10.10.2011 klo 21.04

TyttöAidanTakaa kirjoitti:
Kymmenen euron päivitys FM3:een olis tässä rehellinen totuus, lisäjutuilla (dlc) sitten tyhmiltä rahat pois.

Hohhoh, jooh. Vähän niinkuin kymmenen euron päivitys kuvaa parhaiten GT5:sta, siinähän on melkein jokainen autokin copy/pastettu suoraan nelostesta eikä siinäkään kestänyt kuin puoli vuosikymmentä. Jotenkin jokainen forza saa gt:t näyttämään vielä huonommilta kuin mitä ne ovat oikeasti.
lainaa
Intrasigent

Rekisteröitynyt 15.07.2008

10.10.2011 klo 21.44

Sanonpa oman mielipiteeni tähän Forza vs GT vertailuun; Forza tuntuu enemmän arcade peliltä ja GT on lähempänä simulaattoria. Ero ei ole iso, mutta ajatuntuma on viitos Gran Turismossa parempi. Esimerkiksi auton massan tuntee paremmin.

Forza voittaa GT5:n pikkunäpertelyssä, vaikkapa autojen maalauksessa. Myös loogisemmat valikot, nopeammat latausajat, paremmin toteutettu nettipeli ja ehyempi kokonaisuus kääntyvät Forzan eduksi. Monet varmasti tykkäävät Forzasta enemmän tasaisen toteutuksen takia.

Itse en halua maalailla kuvia autojen kylkeen, enkä anna suurta painoarvoa loogisemmille valikoille. Gran Turismo 5:stä löytyy runsaasti kauneusvirheitä niin graafisesti, kuin muutenkin (grafiikka heittelee radasta ja autosta riippuen todella paljon). Kaikkineen ongelmineenkin GT5:n kanssa on kuitenkin valmis tappelemaan, sillä parhaimmillaan se on mahtava kokemus.

GT5:ssä annan arvoa ruudunpäivitykselle (60 kuvaa ja 1080p), autovalikoimalle (rapiat 1000 kiesiä), säänvaihteluille ja yökisoille. Peliä ollaan myös korjailtu paljon päivittelemällä (mekaaninen vauriomallinnus, sisäkuvakulmat standard autoihin jne), mistä pitää nostaa peukkuja. Ongelmista huolimatta GT5 tarjoaa mannaa varsinkin autofaneille.

Forzat eivät ole tarjonneet samanlaista kaiken kattavaa pakettia, kuin mitä viimeisin Gran Turismo. Itse tykkään GT5:n monipuolisuudesta ja uskon, että todelliset moottoriurheilun ystävät ovat valmiita hyväksymään sen puutteet. Forza 4:ään en ole kunnolla ehtinyt tutustua, mutten usko että se muuttaa radikaalisti suuntaa aikaisemmista. Hyviä pelejä aikaisemmat Forzat olleet yhtä kaikki ja riippuu henkilöstä tämä "Forza vai GT" -valinta. Itselle ykkös valinta on kuitenkin toistaiseksi Gran Turismo (mutta jos mahdollista molemmat kannattaa ostaa).
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

10.10.2011 klo 22.01

Intrasigent kirjoitti:
Sanonpa oman mielipiteeni tähän Forza vs GT vertailuun; Forza tuntuu enemmän arcade peliltä ja GT on lähempänä simulaattoria. Ero ei ole iso, mutta ajatuntuma on viitos Gran Turismossa parempi. Esimerkiksi auton massan tuntee paremmin.

Forza voittaa GT5:n pikkunäpertelyssä, vaikkapa autojen maalauksessa. Myös loogisemmat valikot, nopeammat latausajat, paremmin toteutettu nettipeli ja ehyempi kokonaisuus kääntyvät Forzan eduksi. Monet varmasti tykkäävät Forzasta enemmän tasaisen toteutuksen takia.

Itse en halua maalailla kuvia autojen kylkeen, enkä anna suurta painoarvoa loogisemmille valikoille. Gran Turismo 5:stä löytyy runsaasti kauneusvirheitä niin graafisesti, kuin muutenkin (grafiikka heittelee radasta ja autosta riippuen todella paljon). Kaikkineen ongelmineenkin GT5:n kanssa on kuitenkin valmis tappelemaan, sillä parhaimmillaan se on mahtava kokemus.

GT5:ssä annan arvoa ruudunpäivitykselle (60 kuvaa ja 1080p), autovalikoimalle (rapiat 1000 kiesiä), säänvaihteluille ja yökisoille. Peliä ollaan myös korjailtu paljon päivittelemällä (mekaaninen vauriomallinnus, sisäkuvakulmat standard autoihin jne), mistä pitää nostaa peukkuja. Ongelmista huolimatta GT5 tarjoaa mannaa varsinkin autofaneille.

Forzat eivät ole tarjonneet samanlaista kaiken kattavaa pakettia, kuin mitä viimeisin Gran Turismo. Itse tykkään GT5:n monipuolisuudesta ja uskon, että todelliset moottoriurheilun ystävät ovat valmiita hyväksymään sen puutteet. Forza 4:ään en ole kunnolla ehtinyt tutustua, mutten usko että se muuttaa radikaalisti suuntaa aikaisemmista. Hyviä pelejä aikaisemmat Forzat olleet yhtä kaikki ja riippuu henkilöstä tämä "Forza vai GT" -valinta. Itselle ykkös valinta on kuitenkin toistaiseksi Gran Turismo (mutta jos mahdollista molemmat kannattaa ostaa).


Fanilasit pysyy näemmä lujasti päässä näköjään GT-fanipojilla vaikka laitettaisiin tietämättään oikeaa autoa ajamaan. Kumma vain että omasta mielestäni Forzan ajomalli on lähempänä oikeaa autoilua mitä Gran turismon. Tuskinpa pirellin pojat ajelevat arcadeautoilla oikeasti.

Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!

Forza on ollut kakkososasta lähtien GT:n yläpuolella joka osa-alueella. No ehkei grafiikoissa mutta muuten.

Ja ainiin, aloitin autopelailuni joskus GT1:llä, ja viimeisin GT minkä olen hankkinut oli 4 ja hyvä niin.
lainaa
hoopeej

10.10.2011 klo 22.51

Protec kirjoitti:
Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!


http://tinyurl.com/5v7cauo
lainaa
mielipiteetneonproil

10.10.2011 klo 23.03

hoopeej kirjoitti:
Protec kirjoitti:
Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!


http://tinyurl.com/5v7cauo


miksi tämä on tälläinen "meidän äiti on" väittely jossa tuntuu että tasan 50% ihmisistä on sitä mieltä että Forza on realistisempi ja tasan 50% eri mieltä. eikö tähän oikeasti saada kunnon faktatutkimuksia
lainaa
JamesHamilton

10.10.2011 klo 23.17

Top Gearista puheenollen on jännä nähdä miten paljon Forza saa näkyvyyttä heillä. Kohtuuhintaisen auton rinnalle Forzakilpailu?

josko seuraavaan peliin saataisiin ne muutkin haasteet. eli ajakaa jenkkilän itärajalta länsirajalle amphifioautolla kuluttamalla mahdollisimman vähän bensaa ymsyms (vaikka satunnaisesti luoduilla teillä ettei tarvitse mallintaa koko maailmaa). saataisiin vielä lisää syvyyttä reittivalinnoilla, kulutuksilla, nopeusrajoituksilla yms lisäsäännöillä
lainaa
Intrasigent

Rekisteröitynyt 15.07.2008

10.10.2011 klo 23.45

Protec kirjoitti:
Intrasigent kirjoitti:
Sanonpa oman mielipiteeni tähän Forza vs GT vertailuun; Forza tuntuu enemmän arcade peliltä ja GT on lähempänä simulaattoria. Ero ei ole iso, mutta ajatuntuma on viitos Gran Turismossa parempi. Esimerkiksi auton massan tuntee paremmin.

Forza voittaa GT5:n pikkunäpertelyssä, vaikkapa autojen maalauksessa. Myös loogisemmat valikot, nopeammat latausajat, paremmin toteutettu nettipeli ja ehyempi kokonaisuus kääntyvät Forzan eduksi. Monet varmasti tykkäävät Forzasta enemmän tasaisen toteutuksen takia.

Itse en halua maalailla kuvia autojen kylkeen, enkä anna suurta painoarvoa loogisemmille valikoille. Gran Turismo 5:stä löytyy runsaasti kauneusvirheitä niin graafisesti, kuin muutenkin (grafiikka heittelee radasta ja autosta riippuen todella paljon). Kaikkineen ongelmineenkin GT5:n kanssa on kuitenkin valmis tappelemaan, sillä parhaimmillaan se on mahtava kokemus.

GT5:ssä annan arvoa ruudunpäivitykselle (60 kuvaa ja 1080p), autovalikoimalle (rapiat 1000 kiesiä), säänvaihteluille ja yökisoille. Peliä ollaan myös korjailtu paljon päivittelemällä (mekaaninen vauriomallinnus, sisäkuvakulmat standard autoihin jne), mistä pitää nostaa peukkuja. Ongelmista huolimatta GT5 tarjoaa mannaa varsinkin autofaneille.

Forzat eivät ole tarjonneet samanlaista kaiken kattavaa pakettia, kuin mitä viimeisin Gran Turismo. Itse tykkään GT5:n monipuolisuudesta ja uskon, että todelliset moottoriurheilun ystävät ovat valmiita hyväksymään sen puutteet. Forza 4:ään en ole kunnolla ehtinyt tutustua, mutten usko että se muuttaa radikaalisti suuntaa aikaisemmista. Hyviä pelejä aikaisemmat Forzat olleet yhtä kaikki ja riippuu henkilöstä tämä "Forza vai GT" -valinta. Itselle ykkös valinta on kuitenkin toistaiseksi Gran Turismo (mutta jos mahdollista molemmat kannattaa ostaa).


Fanilasit pysyy näemmä lujasti päässä näköjään GT-fanipojilla vaikka laitettaisiin tietämättään oikeaa autoa ajamaan. Kumma vain että omasta mielestäni Forzan ajomalli on lähempänä oikeaa autoilua mitä Gran turismon. Tuskinpa pirellin pojat ajelevat arcadeautoilla oikeasti.

Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!

Forza on ollut kakkososasta lähtien GT:n yläpuolella joka osa-alueella. No ehkei grafiikoissa mutta muuten.

Ja ainiin, aloitin autopelailuni joskus GT1:llä, ja viimeisin GT minkä olen hankkinut oli 4 ja hyvä niin.


Vähän semmone olo, et turhaks tappeluks menee jos tähän vastaan, mut koetan nyt kummiskin..

Alotetaan vaikka tunnustamalla, että olen tosiaankin GT fanipoika, mikä johtuu ihan vaan siitä, että kyseessä on hyvä ajopeli, johon helposti tykästyy. En myöskään aja ammatikseni rata-autoilla, mutten myöskään pidä sitä ehtona sille, että voi kommentoida pelin ajotuntuman realistisuutta.

GT5 on omasta mielestä peli, joka aukenee vähitellen. Suosittelen hankkimaan pelin, ennen kuin vedät siitä lopullista johtopäätöstä. Voit tietenkin tykätä Forzasta enemmän, mutta kyllä molemmista peleistä hyviä puolia löytyy (jahka näkemys ei ole kiinni mistään merkkiuskollisuudesta).

Kun välttämättä perusteluja halusit, miksi tykkään GT5:n ajotuntumasta enemmän, niin listaan nyt muutamia, vaikka näistäkin löytyy makueroja. Yksi iso ero on kuitenkin se, että GT5:lle löytyy parempaa rattitukea, vaikka tätä ovat yrittäneet kai parantaa myös nelos Forzaan.

Puhtaasti pelien ajotuntumassa GT5 tarjoaa mielestäni paremmin hitausmomenttia ja auton massa välittyy selvemmin. Myös yliohjautuminen toimii realistisemmin, se tapahtuu herkemmin ja korjaaminen on vaikeampaa, kuin Forzassa. Jarruttaminen tuntuu omasta mielestä kanssa GT5:ssä luonnollisemmalta, kun taas Forzassa tuntuma on hieman liian herkkä (älä kuitenkaan takerru tähän, sillä paljolti oma mielipide).

Mielellään kanssa kuulisin miksi itse pidät Forzan ajotuntumaa lähempänä oikeaa autoilua. Tuskin itsekään olet kaikkia autoja radalla käynyt testaamassa..
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

11.10.2011 klo 04.14

Pakkohan sitä on sitten itsekin, kun kerran pieruja päästellään.

Protec kirjoitti:
Fanilasit pysyy näemmä lujasti päässä näköjään GT-fanipojilla vaikka laitettaisiin tietämättään oikeaa autoa ajamaan. Kumma vain että omasta mielestäni Forzan ajomalli on lähempänä oikeaa autoilua mitä Gran turismon. Tuskinpa pirellin pojat ajelevat arcadeautoilla oikeasti.

Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!

Forza on ollut kakkososasta lähtien GT:n yläpuolella joka osa-alueella. No ehkei grafiikoissa mutta muuten.

Ja ainiin, aloitin autopelailuni joskus GT1:llä, ja viimeisin GT minkä olen hankkinut oli 4 ja hyvä niin.


Taitaa fanipoika siellä itkeä fanipojista. Kuulin vähän juttua, että Forzassa ei täysin saanut avustuksia pois, vaikka kuinka ne minimiin olisi säätänyt. Forzan ajotuntuma ei siis voi olla realistisempi kuin GT5. Näin siis 2 ja 3, neljännessä kuulemma vihdoin saa pois kaikki avustukset.

Xboxin rattitarjonta on ikävä kyllä jäätävän surkea. Mitään halpaa ja hyvää ei sille saa. Saisi tulla Forza joskus pleikkarille niin kävisi lähes mikä tahansa ratti (pitkään ajelin vanhalla kunnon MOMO:lla).

Forza on kyllä tasavahvasti toteutettu hyvä peli, harmi ettei GT5:stä voi sanoa samaa. Moni sanoo sitä "autopornoista" parhaimmaksi. Minusta tosin tuntuu, että se on enemmänkin "tekniikkapornoa", eikä Forzassa paljon sitä "sielua" tunnu olevan, Jeremy Clarksonista huolimatta.
GT5:ssä taas... Tämä riittää: http://www.youtube.com/watch?v=3TXpXclylWg

;)
lainaa
Sohvajedi

11.10.2011 klo 08.28

"Pelin julkaisun kunniaksi Microsoft Xbox 360 ja V2.fi järjestävät kilpailun, jossa voi voittaa Forza 4 -aiheisia upeita tuotepalkintoja. Voittajalle on luvassa lippalakki ja kahvikuppi ja kaksi muutakin saavat vielä komeat lippikset."

Missä vaiheessa lippalakki ja kahvikuppi ovat olleet "upeita tuotepalkintoja"? Olis oin yhtäkkiä voinut kuvitella että itse pelin olis voittanut noiden lisäksi.

Mutta noin muutoin, mielenkiinnolla odotellaan! En nyt puutu GT5 vs. Forza4 -tappeluun, mutta demon perusteella (pelasin kaikilla autoilla mitä siinä on jonkun verran) ajotuntuma on hienostuneempi ja kehittyneempi kuin Forza 3:ssa, vaikka "vain" padilla pelaankin. Jonkunlaisen ratin vois hankkia sitten kun niitä on saatavilla. Audiovisuaalisella puolella ei mitään järisyttävää uutta, mutta pari uutta rataa nyt ainakin ja se typerä New York on ilmeisesti vihdoin dumpattu.
lainaa
EnthusiaDriver

11.10.2011 klo 11.11

Tässäpä realistisin ajopeli konsoleilla mitä on tehty.

http://www.youtube.com/watch?v=pUex2w1lk4E

Lisää vettä myllyyn. Harmi vaan että kukaan ei enthusiaa aikoinaan ostanut. Tuli huonoon aikaan samaan aikaan ulos gt4:n kanssa jolloin jäi auttamatta isommansa varjoon.

Harmi vain että jatkoa ei tullut.

Mutta fysiikoiltaan enthusia oli valovuosia gt4:ää edellä. VALOVUOSIA.
lainaa
ArcadeKuski

11.10.2011 klo 11.17 1 tykkää tästä

mdtrx kirjoitti:


Taitaa fanipoika siellä itkeä fanipojista. Kuulin vähän juttua, että Forzassa ei täysin saanut avustuksia pois, vaikka kuinka ne minimiin olisi säätänyt. Forzan ajotuntuma ei siis voi olla realistisempi kuin GT5. Näin siis 2 ja 3, neljännessä kuulemma vihdoin saa pois kaikki avustukset.

;)


Hetkinen ymmärinkö oikein? Jos ajan omalla autollani rataa ympäri ABS-jarrut ja luistonesto päällä se tekee autostani vähemmän realistisen? OMG! Ajan arcadeautolla! Pitääkin mennä valittamaan myyjäliikkeeseen että autoni rikkoo fysiikan lakeja koska siinä on ajoapuja joista en saa toista edes pois päältä! (ABS-jarrut)

Jeesus.

Ajoapujen päälläoleminen ei tee pelistä sen arcademaisempaa. Uskon että nissan GT-R:llä on tuhat kertaa helpompi ajaa rataa täysillä kuin vaikkapa vanhalla Golf VR6:lla. GT-R:ssä kun tietokone hoitaa tuhat ja yksi asiaa. Vanhassa golffissa ei moisia herkkuja ole, eli vanha golf on realistisempi. Ajoavut autopelissä ei tee autopelistä vähemmän realistista!
lainaa
Jykke

11.10.2011 klo 15.11

Intrasigent kirjoitti:
GT5:ssä annan arvoa ruudunpäivitykselle (60 kuvaa ja 1080p)


Krhöhm! 1440x1080 EI ole 1080p vaikka kuinka skaalaisi. 1920x1080 on.
lainaa
Tottusmies

11.10.2011 klo 15.12

ArcadeKuski kirjoitti:
mdtrx kirjoitti:


Taitaa fanipoika siellä itkeä fanipojista. Kuulin vähän juttua, että Forzassa ei täysin saanut avustuksia pois, vaikka kuinka ne minimiin olisi säätänyt. Forzan ajotuntuma ei siis voi olla realistisempi kuin GT5. Näin siis 2 ja 3, neljännessä kuulemma vihdoin saa pois kaikki avustukset.

;)


Hetkinen ymmärinkö oikein? Jos ajan omalla autollani rataa ympäri ABS-jarrut ja luistonesto päällä se tekee autostani vähemmän realistisen? OMG! Ajan arcadeautolla! Pitääkin mennä valittamaan myyjäliikkeeseen että autoni rikkoo fysiikan lakeja koska siinä on ajoapuja joista en saa toista edes pois päältä! (ABS-jarrut)

Jeesus.

Ajoapujen päälläoleminen ei tee pelistä sen arcademaisempaa. Uskon että nissan GT-R:llä on tuhat kertaa helpompi ajaa rataa täysillä kuin vaikkapa vanhalla Golf VR6:lla. GT-R:ssä kun tietokone hoitaa tuhat ja yksi asiaa. Vanhassa golffissa ei moisia herkkuja ole, eli vanha golf on realistisempi. Ajoavut autopelissä ei tee autopelistä vähemmän realistista!


Golf III VR6:ssa on absit.
lainaa
Forzauusikingi

11.10.2011 klo 15.21

"Taitaa fanipoika siellä itkeä fanipojista. Kuulin vähän juttua, että Forzassa ei täysin saanut avustuksia pois, vaikka kuinka ne minimiin olisi säätänyt. Forzan ajotuntuma ei siis voi olla realistisempi kuin GT5. Näin siis 2 ja 3, neljännessä kuulemma vihdoin saa pois kaikki avustukset.

Xboxin rattitarjonta on ikävä kyllä jäätävän surkea. Mitään halpaa ja hyvää ei sille saa. Saisi tulla Forza joskus pleikkarille niin kävisi lähes mikä tahansa ratti (pitkään ajelin vanhalla kunnon MOMO:lla).

Forza on kyllä tasavahvasti toteutettu hyvä peli, harmi ettei GT5:stä voi sanoa samaa. Moni sanoo sitä "autopornoista" parhaimmaksi. Minusta tosin tuntuu, että se on enemmänkin "tekniikkapornoa", eikä Forzassa paljon sitä "sielua" tunnu olevan, Jeremy Clarksonista huolimatta."

Samaa juttua kuulin itse ennen Forza3:n julkaisua. Demon perustella tällaisia juttuja viriteltiin. Totesin itsekin viime talvena GT5:n sielun, ja se oli valitettavasti hieman rikki. Ja kuka kuvittelee, että ajoavut pois päältä pelissä= automaattisesti autenttinen ajo? Kokeilitko rallia? GT5 on enää vakio kasin peli.
lainaa
MCP

11.10.2011 klo 15.21

mdtrx kirjoitti:
GT5:ssä taas... Tämä riittää: http://www.youtube.com/watch?v=3TXpXclylWg

;)


http://i15.photobucket.com/albums/a395/joseag/CapeRing-No

;D XD LOL.

End of Line
lainaa
Hohoho

11.10.2011 klo 16.21

MCP kirjoitti:
mdtrx kirjoitti:
GT5:ssä taas... Tämä riittää: http://www.youtube.com/watch?v=3TXpXclylWg

;)


http://i15.photobucket.com/albums/a395/joseag/CapeRing-No

;D XD LOL.

End of Line

Siihen vielä tommonen sisäkamera:

http://www.gtpla.net/wp-content/uploads/2011/10/gran-turi

:D
lainaa
kannatetaan

11.10.2011 klo 17.36

ArcadeKuski kirjoitti:
mdtrx kirjoitti:


Taitaa fanipoika siellä itkeä fanipojista. Kuulin vähän juttua, että Forzassa ei täysin saanut avustuksia pois, vaikka kuinka ne minimiin olisi säätänyt. Forzan ajotuntuma ei siis voi olla realistisempi kuin GT5. Näin siis 2 ja 3, neljännessä kuulemma vihdoin saa pois kaikki avustukset.

;)


Hetkinen ymmärinkö oikein? Jos ajan omalla autollani rataa ympäri ABS-jarrut ja luistonesto päällä se tekee autostani vähemmän realistisen? OMG! Ajan arcadeautolla! Pitääkin mennä valittamaan myyjäliikkeeseen että autoni rikkoo fysiikan lakeja koska siinä on ajoapuja joista en saa toista edes pois päältä! (ABS-jarrut)

Jeesus.

Ajoapujen päälläoleminen ei tee pelistä sen arcademaisempaa. Uskon että nissan GT-R:llä on tuhat kertaa helpompi ajaa rataa täysillä kuin vaikkapa vanhalla Golf VR6:lla. GT-R:ssä kun tietokone hoitaa tuhat ja yksi asiaa. Vanhassa golffissa ei moisia herkkuja ole, eli vanha golf on realistisempi. Ajoavut autopelissä ei tee autopelistä vähemmän realistista!


sinäpä sen keksit:

autopeli joka sijoittuu täysin 50 tai 60 tai 70 tai 80 luvulle. sen ajan formulat, vakiot, jokamiesrallit ja kaikki muut niin saadaan klassikkoja ja perusautoja nykyäajan BugattiEnzoZondalistan tilalle. tietysti "realistisella" fysiikalla ilman ajoapuja ja elektroniikkaa. otetaan turvavyökin pois jotta yksikin vähän isompi kolari tarkoittaa game over
lainaa
Jep

11.10.2011 klo 18.28

Jaksaako porukka muka edelleen kehuskella GT5:n 1000 auton valikoimaa?

1000:sta autosta 800 on copypastella jollain PS2/PSP grafiikoilla ilman sisänäkymää.

1000:sta autosta n. 100 on samannäköisiä eri vuosimallin Skylinejä.

Jne.

Forzassa sentään jokainen auto tehty samalla detaljitasolla (vastaava kuin GT5:n 200 oikeasti mallinnettua autoa), ja kaikista löytyy sisäkuvakulma.

Muuten ei varmaan tarvitse erikseen mainita että Forza 4 on niin monta valovuotta jo GT5:tä edellä, kaikki sen varmasti jo itse tajuavat. Toivottavasti myös vain Polyphonykin tajuaisi pikku hiljaa kehitysmetodeissaan siirtyä tälle vuosituhannelle...
lainaa
hohhoijaa

11.10.2011 klo 21.26

Jaksaako porukka muka edelleen kinata jostain ykkösistä ja nollista?

Hei pliis. Toinen valmistaa pelejä toiselle konsolille, toinen toiselle. Joku tykkää toisesta, toinen toisesta. Mitä helvetin väliä sillä on?

Ymmärrän, jos itse saatte palkkanne kyseisten pelien tekijöiltä, että jaksatte kinata.. Mutta haloo, ette saa.

Pelatkaa niitä pelejänne, ostakaa vaikka kumpikin, niin voitte olla hiljaa ja hykerrellä itsellenne pelien eroista (huom, ei paremmuudesta.)
lainaa
erot_selville

11.10.2011 klo 23.58

hohhoijaa kirjoitti:
Jaksaako porukka muka edelleen kinata jostain ykkösistä ja nollista?

Hei pliis. Toinen valmistaa pelejä toiselle konsolille, toinen toiselle. Joku tykkää toisesta, toinen toisesta. Mitä helvetin väliä sillä on?

Ymmärrän, jos itse saatte palkkanne kyseisten pelien tekijöiltä, että jaksatte kinata.. Mutta haloo, ette saa.

Pelatkaa niitä pelejänne, ostakaa vaikka kumpikin, niin voitte olla hiljaa ja hykerrellä itsellenne pelien eroista (huom, ei paremmuudesta.)


joidenkin idio... mielestä Duke Nukem Forever on parempi kuin Bioshock vaikka päinvastainen on fakta joten kyllä näistäkin kahdesta toinen on parempi vaikka kuinka vängättäisiin samanarvoisuudesta
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.10.2011 klo 05.23

Kuinka tyhm... väärin voi ihmiset ymmärtää?



Näköjään aika vvvväärin.
lainaa
Tonto-

Rekisteröitynyt 03.05.2008

12.10.2011 klo 13.37

Tälläinen jonninjoutava lässytys on häpeäksi koko pelaajakunnalle. Oikeasti, mitä helvettiä?!
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

12.10.2011 klo 15.15

mdtrx kirjoitti:
Pakkohan sitä on sitten itsekin, kun kerran pieruja päästellään.

Protec kirjoitti:
Fanilasit pysyy näemmä lujasti päässä näköjään GT-fanipojilla vaikka laitettaisiin tietämättään oikeaa autoa ajamaan. Kumma vain että omasta mielestäni Forzan ajomalli on lähempänä oikeaa autoilua mitä Gran turismon. Tuskinpa pirellin pojat ajelevat arcadeautoilla oikeasti.

Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!

Forza on ollut kakkososasta lähtien GT:n yläpuolella joka osa-alueella. No ehkei grafiikoissa mutta muuten.

Ja ainiin, aloitin autopelailuni joskus GT1:llä, ja viimeisin GT minkä olen hankkinut oli 4 ja hyvä niin.


Taitaa fanipoika siellä itkeä fanipojista. Kuulin vähän juttua, että Forzassa ei täysin saanut avustuksia pois, vaikka kuinka ne minimiin olisi säätänyt. Forzan ajotuntuma ei siis voi olla realistisempi kuin GT5. Näin siis 2 ja 3, neljännessä kuulemma vihdoin saa pois kaikki avustukset.

Xboxin rattitarjonta on ikävä kyllä jäätävän surkea. Mitään halpaa ja hyvää ei sille saa. Saisi tulla Forza joskus pleikkarille niin kävisi lähes mikä tahansa ratti (pitkään ajelin vanhalla kunnon MOMO:lla).

Forza on kyllä tasavahvasti toteutettu hyvä peli, harmi ettei GT5:stä voi sanoa samaa. Moni sanoo sitä "autopornoista" parhaimmaksi. Minusta tosin tuntuu, että se on enemmänkin "tekniikkapornoa", eikä Forzassa paljon sitä "sielua" tunnu olevan, Jeremy Clarksonista huolimatta.
GT5:ssä taas... Tämä riittää: http://www.youtube.com/watch?v=3TXpXclylWg

;)
Sinut ja omistamasi pelikoneen tuntien en ole yllättynyt kommentistasi ;) Toisaalta olet pelannut viimeksi Forza 2:sta ja sitäkin pädillä, etkä varmasti realistisimmilla asetuksilla. Tiedän myös että olet tahkonnut GT:tä ainakin 100 tuntia, joten mielipiteesi ei voi olla kuin puolueellinen .. Vai pelattiinkohan me kolmosta. Anyways fanipoikuudesta ei kannata syyttää ketään jos itsellä on siihen taipumusta.. ;)

Itse pidän molempia pelejä aika tasapuolisina, Forzaa en ole ratilla pelannut GT:tä olen.. Silti en kuollaksenikaan keksi mikä GT:ssä muka olisi s"sielukkaampaa" muutakuin historian lehtien kuihtunut havina.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

12.10.2011 klo 18.15

V2.fi kirjoitti:
Pään asennon seuranta Kinectillä sen sijaan on jo jonkinlainen oikea innovaatio, joka kaiken lisäksi toimii.


On jo GT5:ssä ollut julkaisusta lähtien. Playstation Eye:ä voi käyttää pään asennon seurantaan. Hienosti lainattu elementti tuo varmasti on...
lainaa
Silmälelu

13.10.2011 klo 09.59

"On jo GT5:ssä ollut julkaisusta lähtien. Playstation Eye:ä voi käyttää pään asennon seurantaan. Hienosti lainattu elementti tuo varmasti on..."

Ai sitä pystyy käyttämään pään asennon seurantaan!?
lainaa
Latuman

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

13.10.2011 klo 22.08

Protec kirjoitti:

Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!


Ota alles Ferrari F40 Gran Turismossa, sekä Forza 3:ssa (oletan rohkeasti että nelonen on melko samanlainen). Lyö kaasu pohjaan. Älä ohjaa. Vertaile mitä tapahtuu pelien välillä.

Kuuluuko 471 hevosvoimaisen auton sutasta sekunti ja sitten edetä kuin kiskoilla, vai kuuluisiko sen pyöriä holtittomasti paikoillaan ylimitoitettu turbo huutaen? Jälkimmäinen.

Forza on niin arcade kuin olla ja voi. Normaalit fysiikan lait eivät päde. Forzasta pitämisen edellytyys on uskotella itselleen että silkka autoporno korvaa surkean fysiikanmallinnuksen.

Silmälelu kirjoitti:
"On jo GT5:ssä ollut julkaisusta lähtien. Playstation Eye:ä voi käyttää pään asennon seurantaan. Hienosti lainattu elementti tuo varmasti on..."

Ai sitä pystyy käyttämään pään asennon seurantaan!?


Kyllä. Käännät päätä, kuvakulma kääntyy. Hienoa sinänsä, mutta viimeksi kun tarkistin niin se toimii vain aika-ajoissa.
lainaa
Zelica

Rekisteröitynyt 10.04.2007

14.10.2011 klo 23.10

Tämä peli vaikuttaa juuri siltä, mitä GT5:lta aikanaan odotin. Harmi sinänsä.
lainaa
huhhahhei

16.10.2011 klo 11.30

Latuman kirjoitti:
Forzasta pitämisen edellytyys on uskotella itselleen että silkka autoporno korvaa surkean fysiikanmallinnuksen.

Eli ihan kuten GT:ssä on aina ollut, paitsi että se autoporno-osiokin on ainakin viimeisimmän osan stantardiautojen myötä hieman karissut pois.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

17.10.2011 klo 22.55

Mitä tässä nyt on nelosta ehtinyt pelaamaan julkaisupäivästä lähtien niin ehdottomasti forza-sarjan paras ajopeli kyseessä.

Nyt on ajomallinnus selkeästi haastavampi mitä kolmososassa missä joka auto käyttäytyi samalla tavalla. Eroja on nyt selvästi havaittavissa eri autojen välillä, olinpa yllättynyt kuinka pelistä löytyvä VR6 golf käyttäytyi ja kuulosti "samalta" kuin oma VR6 golffini aikoinaan. Ratilla en ole päässyt kokeilemaan mutta mitä padilla pelaa kaikki avustukset pois päältä ja simulation mode päällä on joidenkin autojen tiellä pitäminen yllättävänkin haastavaa. Vaikea sanoa olisiko shift 2 vai forza 4 realistisempi, molemmissa hyvät ja huonot puolensa.

Äänimaailma on myös parantunut, varsinkin moottori ja rengasäänet on nyt oikein makoisat jopa Shift 2:n veroiset.
Mutta turbon pihinää olisi kaivannut enemmän. Mitä nyt oikeasti olen noita muutamia autoja ajanut, esim Seat Leon Cupra R ja VW Golf R niin niissä oli sitä turbon puhinaa selkeästi enemmän. turbon äänet on kuitenkin osa ajonautintoa ns. tuo fiilistä.

Kinectillä pään kääntely toimii sujuvasti ja luontevasti ja olin yllättynyt kuinka hyvin se toimii. Ja onpa siitä vähän hyötyäkin kun voi katsoa mutkaan. Toimii hyvin ilman ylimääräistä säätelyä ja on tarkka. Myös pelin valikoissa peliä voi komentaa äänikomennoilla, ja nekin toimivat hyvin. Mikäli nopeasti haluan viritysvalikkoon sanon "upgrage". Nopeasti toimii ja joka kerta ymmärtänyt mitä mongerran. Toki se padillakin luontuu ja 9 kertaa kymmenestä menenkin pädillä eri valikoihin.

Grafiikat olivat parantuneet selkeästi ja pyörii sulavasti, mitään hidasteluja en nähnyt. Autot on nättejä ja varsinkin valokuvatilassa...nam. Uusi valaistus on todella makea.

Mutta miinuksia tulee RADOISTA. Olen nyt puolivälissä world touria ja on jo kyllästyminen päässyt iskemään kun olen ajanut jo joka radan 3 kertaa lävitse vähintään. Toki ovat eri variaatioita mutta silti ne on pääasiassa samoja ratoja. Shift 2 vetää pidemmän korren ratojen määrässä.

Myös tekoäly on aika tylsä. Jonossa ajavat kiltisti, välillä tekevät virheitä, ohittaminen käytännössä mahdotonta ilman pientä kontaktia koska kierroksia on todella vähän. Toki varmasti kierrosmäärät kasvavat pelin edetessä mutta näin alussa ainakin se on tyyliin "kiilaa tiesi voittoon". Shift 2 hoitaa kisailun fiililksen paljon paremmin. Ainakin itse viihdyn shift 2:n kisailun parissa paremmin.

World tour moodi on jälleen kerran: TYLSÄ.

Rivals moodi ja ne muut pikkukisat kyllä pelastaa tosi paljon ja niitä onkin tullut tahkottua monta tuntia. "Jospa vielä saisi muutaman kymmenyksen pois..."

Mutta eipä tämä nyt niin suuri uudistus ollut, lisää ratoja olisin tosiaan kaivannut. TOki DLC muodossa niitäkin varmaan valuu mutta nyt on ne samat radat mitä tahkoi jo kolmosessa kyllästymiseen asti.

KYllä tämä sellainen reilu 89 pisteen arvoinen peli on. Menee tasoihin minun kirjoissani Shift 2:n kanssa. Vaikka ovat aika erityylisiä pelejä niin toinen viihdyttää jossain asioissa missä toinen ei ja päinvastoin.

Jahka saan aikaseksi niin teen oikein kunnon vertailun vielä Forza 4:n ja shift 2:n välillä. Nappaan samat autot ja radat molemmista ja ei kun testiä.

89/100

+Nätti on
+Kinect tuki on hauska ja toimiva lisä
+Kuulostaa hyvältä (siis moottorit, musiikeista en niin piittaa)
+Rivals systeemi on kiva.
+Nyt on realismikin kohdallaan

-Liian vähän ratoja
-Ei oikeastaan mitään uutta.
-Ei yökisoja
lainaa
voiluoja

24.10.2011 klo 16.59

Latuman kirjoitti:
Protec kirjoitti:

Ja miten perustelet tämän että Forza tuntuu enemmän arcadelta ja gt simulaattorilta? Onko sinulla kenties paljonkin kokemusta rata-autoilusta vai oletko vain omassa mielessäsi päättänyt että näin on? Tähän nyt ei oikein pelkkä "mutku mun mielest". Perusteluja!


Ota alles Ferrari F40 Gran Turismossa, sekä Forza 3:ssa (oletan rohkeasti että nelonen on melko samanlainen). Lyö kaasu pohjaan. Älä ohjaa. Vertaile mitä tapahtuu pelien välillä.

Kuuluuko 471 hevosvoimaisen auton sutasta sekunti ja sitten edetä kuin kiskoilla, vai kuuluisiko sen pyöriä holtittomasti paikoillaan ylimitoitettu turbo huutaen? Jälkimmäinen.

Forza on niin arcade kuin olla ja voi. Normaalit fysiikan lait eivät päde. Forzasta pitämisen edellytyys on uskotella itselleen että silkka autoporno korvaa surkean fysiikanmallinnuksen.

Silmälelu kirjoitti:
"On jo GT5:ssä ollut julkaisusta lähtien. Playstation Eye:ä voi käyttää pään asennon seurantaan. Hienosti lainattu elementti tuo varmasti on..."

Ai sitä pystyy käyttämään pään asennon seurantaan!?


Kyllä. Käännät päätä, kuvakulma kääntyy. Hienoa sinänsä, mutta viimeksi kun tarkistin niin se toimii vain aika-ajoissa.
Mitä jos pässi ottaisit ne avut pois päältä kun mielestäsi se sutii vain "sekunnin". Perus GT fani itkemässä.
lainaa
Dawwww

26.10.2011 klo 00.30

Mun mielestä Suklaa on parempaa kuin salmiakki..

"valinta/paremuus" perustuu omalla kohdallani johonkin muuhun kuin säihkyviin grafiikkaan tai merkki uskollisuuteen.. olen siis Pc "fanboy"

Olen omistanut 3x Xbox360 vain koska olen aina halunnut uudestaan ja uudestaan pelata Forza 3.

Nyt forza 4 ilmestyi !!! Woot Pakko saada!??
Mutta.. En osta Xbox360
Ja nyt kysytään että MIKSI ?.?.?

3x forza 3 tahkonneena en usko Forza 4 tuovan tarpeeksi uutta, autot on tuttuja, viritys on tuttua radat on tuttu jne.. ymmärrät pointin? jeah?

Siksi haluan 100% uuden pelin.. valikot, autot,fysiikan radat ja siis aivan kaiken... ohjaimesta lähtien... eli Gt5 tarjoaa minulle enemmän kuin Forza 4 joka on osaltaan Forza 3 muodossa osittain koluttu läpi.
(*Forza 4 on parempi kuin 3 mutta enempi se on forza 3.5 kuin nelonen)

Gt5 Standari autojen sisä näkymä on ++
ja muutenkin tälläinen tuores autopeli kiinnostaa enempi kuin vanha uudistettu peli.

Ja toi keilailu autoilla ampu itseään jalkaan.. Huoh! Simulaatio pls.. ei arcadee kiitos...
lainaa
Dawww

09.11.2011 klo 23.16

Noniin, ps3 ostettu ja Gt5 tahkottu.. ihan riittävsäti omiin tarpeisiin (lvl30) Voin kuvailla peliä yhdellä sanalla

Pettymys!

yksinkertaisesti peli ei vain ole edes valmis tekele.. liikaa ps2 kökkö autoja, viritys huono, sisäkuvakulman uupuminen (paikattu mustalla "mönjällä" hoho.

äänet on aivan surkeet.. ei turbo ääniä edes 800hp twin turboissa.. muutenkin lattee äänimaailma.

paljon negaa olis sanottavana mutta nyt ei jaksa kirjottaa kaikkia.. ihan perus kauraa oleva autopeli joka oli vain aivan liian keskeneräinen.

Haastetta pelin kilpailut ei anna.. ostaa vaan hyvän auton ja voitto on varma ja tylsä.. kisoissa kun ei ole juurikaan rajoituksia

premium autojen sisäkuvakulma ei tunnu niin hyvältä kuin forza 3 ja mittaristo jääkin sumeeksi ja epäselväksi..
puhumattakaan standardi autoista jotka änkee joka kolosta.. ei saa ees vanteita vaihtaa.. puhumattakaan vanteiden tuumista 17" 18" 19" jne.. virittely on arcadee ja paljon karsittu kun vertaa vanhempiin turismoihin.. ja Forzaan ei kannata edes verrata, niin paljon forza on edellä.

oletin pelin olevan hyvä kun nämä Ps3 Fani pojat sitä hehkuttaa, mutta eipäs ollutkaan hääppöinen.

7.5/10 arvosanaksi.

Pitiki tommoseen haksahtaa.. (oletuksena X kaasulle) huhu! muutenki pleikka ohjain ei niin hyvä kuin boxin ohjain... Älkää puhuko ratista mitään.. se tästä viel puuttuu että ois pitänyt sellaseen tuhlata euroja kun pelikin on mitä on.. Aamen!

onneks ps3 on jotakin hyvii pelei, ei mee ihan ostos hukkaan..

Ja nyt on tulossa Boxi ja Forza 4... saa oikeesti pelata kunnon auto peliä.
lainaa
Uppmas

13.11.2011 klo 01.05

Dawww kirjoitti:
Noniin, ps3 ostettu ja Gt5 tahkottu.. ihan riittävsäti omiin tarpeisiin (lvl30) Voin kuvailla peliä yhdellä sanalla

Pettymys!

yksinkertaisesti peli ei vain ole edes valmis tekele.. liikaa ps2 kökkö autoja, viritys huono, sisäkuvakulman uupuminen (paikattu mustalla "mönjällä" hoho.

äänet on aivan surkeet.. ei turbo ääniä edes 800hp twin turboissa.. muutenkin lattee äänimaailma.

paljon negaa olis sanottavana mutta nyt ei jaksa kirjottaa kaikkia.. ihan perus kauraa oleva autopeli joka oli vain aivan liian keskeneräinen.

Haastetta pelin kilpailut ei anna.. ostaa vaan hyvän auton ja voitto on varma ja tylsä.. kisoissa kun ei ole juurikaan rajoituksia

premium autojen sisäkuvakulma ei tunnu niin hyvältä kuin forza 3 ja mittaristo jääkin sumeeksi ja epäselväksi..
puhumattakaan standardi autoista jotka änkee joka kolosta.. ei saa ees vanteita vaihtaa.. puhumattakaan vanteiden tuumista 17" 18" 19" jne.. virittely on arcadee ja paljon karsittu kun vertaa vanhempiin turismoihin.. ja Forzaan ei kannata edes verrata, niin paljon forza on edellä.

oletin pelin olevan hyvä kun nämä Ps3 Fani pojat sitä hehkuttaa, mutta eipäs ollutkaan hääppöinen.

7.5/10 arvosanaksi.

Pitiki tommoseen haksahtaa.. (oletuksena X kaasulle) huhu! muutenki pleikka ohjain ei niin hyvä kuin boxin ohjain... Älkää puhuko ratista mitään.. se tästä viel puuttuu että ois pitänyt sellaseen tuhlata euroja kun pelikin on mitä on.. Aamen!

onneks ps3 on jotakin hyvii pelei, ei mee ihan ostos hukkaan..

Ja nyt on tulossa Boxi ja Forza 4... saa oikeesti pelata kunnon auto peliä.


Tuohon voin sillä tavalla vastata, että peli sopii parhaiten GT-faneille, jotka osaavat elää sarjan perinteisien ongelmien kanssa. Jos esim. Forzasta hyppäät siihen, voi se tuntua surkealta.
lainaa
ggag

11.12.2011 klo 05.23

Richard kirjoitti:
Harmin paikka, että ratoja on edelleen surkean vähän ja demon perusteella äänet ovat yhtä munatonta pörinää kuin ennenkin. Vertasin huvikseen demon Subarun ääniä NFS: Shiftin vastaavaan ja ero on huikea. Shiftin autojen äänet ovat autopelien parhaat; täydellinen peli sekään ei ikävä kyllä ole.
harmi va että ne nfs äänet o tehty tietokoneella noi o iha oikeista autoista
lainaa
ddasd

29.01.2012 klo 22.27

Muuten jees peli mut nettipeli ärsyttää. Kaikki käyttää assisteja esim drifauksessa ja tottakai silloin saa paremmin / helpommin pojoja. Aina kun itse olen hosti niin laitan kaikki ajoavut myös muilta pelaajilta pois, ja kas kummaa eivät pääse ekaa mutkaa pidemmälle kun jo kolisee. Nettipelin pilaa aivottomat imbesillit jotka ei osaa / halua opetella ajamaan ilman ajoapuja..
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova