Star Fox 64 3D
Arvioitu: | Nintendo 3DS |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | Nintendo |
Julkaisija: | Nintendo |
Julkaisupäivä: | 09.09.2011 |
Pelin kotisivut |
Kettuilua Linnunradan laidalla
Star Fox 64 3D jatkaa Nintendon 3DS-konsolille julkaisemien uudistettujen klassikkopelien sarjaa. Peli kuuluu laajalti tunnettuun Star Fox -scifimättösarjaan, jonka kolmanteen ja myös parhaimmaksi kehuttuun osaan kyseinen käsikonsoliversio pohjautuu.
Pelissä seikkailevat avaruuskettu Fox McCloud ja tämän siipimiehet, jänis Peppy Hare, sammakko Slippy Toad ja haukka Falco Lombardi sekä kirjava joukko eri eläinhahmoja ja robotteja. Hurjan joukon tehtävä on pelastaa aurinkokunta häijyltä Andross-tiedemieheltä, joka uhkaa posauttaa paikan palasiksi. Foxilla on Androssin kanssa omakin kana kynittävänä, sillä tämä on listinyt Foxin isän, James McCloudin.
Peli koostuu seitsemästä eri perustehtävästä, joissa kenttiä voi avata lisää erilaisilla saavutuksilla. Pelimoodeja ovat Pääpelin lisäksi Pistekilpailu ja Taistelu, jossa neljä pelaajaa voivat tykittää yhdessä. Pääpelin sisällä voi valita 3DS- tai N64- versioiden välillä. Erona näillä on ainoastaan se, että 3DS-tilassa voi ohjaukseen käyttää gyro-ohjainta. Ruudun vieritys tapahtuu automaattisesti suoraan eteenpäin ja pelaajan on ammuskeltava, kerättävä sälää, väisteltävä suurempia esteitä ja tavalliseen tapaan tuhottava kentän loppuvastustaja Pomotaistelussa. Kulkupeli vaihtuu kentän mukaan lentohärvelistä tankintapaiseksi tai sukellusveneeksi. Aseiden lisäksi pelissä on mahdollista käyttää erilaisia kierähdyksiä ja temppuja suojautumiseen.
Liikeohjaus tuotti testaajalleen karvaan pettymyksen. Ohjaukseen tarvittava liikerata on liian laaja eikä peliä voi huitoessaan oikeasti seurata. Tässä kohtaa myös 3D-ominaisuus muuttuu hyödyttömäksi 3DS-konsolin rajallisten katselukulmien takia. Tattiohjainta käytellessä 3D on sen sijaan suuri apu, sillä se auttaa hahmottamaan viholliskappaleiden sijainnit ja helpottaa välimatkojen arvioimista huomattavasti. Automaattinen ruudunvieritys ei ole omalta osaltaan armollinen, sillä se antaa sivusuuntaista liikkumatilaa liian vähän. Suuriin kappaleisiin törmääminen on turhan helppoa, etenkin Pomotaistelun aikana, kun lentsikka painuu kaasu pohjassa vääjäämättä vihollista kohti. Myös sivusuuntaisen liikkumatilan vähyys tuottaa hankaluuksia joidenkin Pomotaisteluiden aikana, osassa taas tila vapautetaan laajemmin käyttöön.
Legendaarisen pelin legendaarisin osa on saanut ylleen uudet, sievät grafiikat. Lisäksi ääninäyttelyyn ja efekteihin on panostettu entistä enemmän, ja lopputuloksena on päältä kaunis, vaikkakin hieman hajuton ja mauton pläjäys viihdettä. Tuntikausien viihteestä ei kuitenkaan ole kyse, sillä koko pelin läpäiseminen on muutaman raivokkaan tykityshetken takana. Uudistuksia ei moninpelin lisäksi juuri olekaan, mikä jättääkin hiukkasen ikävän jälkimaun.
Star Fox 64 3D ilahduttaa lentelyn ja lasertaisteluiden ystäviä. Suoraviivainen toiminta vetänee puoleensa yhä sarjan faneja sekä myös Tähtikettuun tuoreeltaan tutustuvia.
Galaksissa suhisee
Pelissä seikkailevat avaruuskettu Fox McCloud ja tämän siipimiehet, jänis Peppy Hare, sammakko Slippy Toad ja haukka Falco Lombardi sekä kirjava joukko eri eläinhahmoja ja robotteja. Hurjan joukon tehtävä on pelastaa aurinkokunta häijyltä Andross-tiedemieheltä, joka uhkaa posauttaa paikan palasiksi. Foxilla on Androssin kanssa omakin kana kynittävänä, sillä tämä on listinyt Foxin isän, James McCloudin.
Peli koostuu seitsemästä eri perustehtävästä, joissa kenttiä voi avata lisää erilaisilla saavutuksilla. Pelimoodeja ovat Pääpelin lisäksi Pistekilpailu ja Taistelu, jossa neljä pelaajaa voivat tykittää yhdessä. Pääpelin sisällä voi valita 3DS- tai N64- versioiden välillä. Erona näillä on ainoastaan se, että 3DS-tilassa voi ohjaukseen käyttää gyro-ohjainta. Ruudun vieritys tapahtuu automaattisesti suoraan eteenpäin ja pelaajan on ammuskeltava, kerättävä sälää, väisteltävä suurempia esteitä ja tavalliseen tapaan tuhottava kentän loppuvastustaja Pomotaistelussa. Kulkupeli vaihtuu kentän mukaan lentohärvelistä tankintapaiseksi tai sukellusveneeksi. Aseiden lisäksi pelissä on mahdollista käyttää erilaisia kierähdyksiä ja temppuja suojautumiseen.
Do a barrel roll
Liikeohjaus tuotti testaajalleen karvaan pettymyksen. Ohjaukseen tarvittava liikerata on liian laaja eikä peliä voi huitoessaan oikeasti seurata. Tässä kohtaa myös 3D-ominaisuus muuttuu hyödyttömäksi 3DS-konsolin rajallisten katselukulmien takia. Tattiohjainta käytellessä 3D on sen sijaan suuri apu, sillä se auttaa hahmottamaan viholliskappaleiden sijainnit ja helpottaa välimatkojen arvioimista huomattavasti. Automaattinen ruudunvieritys ei ole omalta osaltaan armollinen, sillä se antaa sivusuuntaista liikkumatilaa liian vähän. Suuriin kappaleisiin törmääminen on turhan helppoa, etenkin Pomotaistelun aikana, kun lentsikka painuu kaasu pohjassa vääjäämättä vihollista kohti. Myös sivusuuntaisen liikkumatilan vähyys tuottaa hankaluuksia joidenkin Pomotaisteluiden aikana, osassa taas tila vapautetaan laajemmin käyttöön.
Ketunhäntä klassikossa
Legendaarisen pelin legendaarisin osa on saanut ylleen uudet, sievät grafiikat. Lisäksi ääninäyttelyyn ja efekteihin on panostettu entistä enemmän, ja lopputuloksena on päältä kaunis, vaikkakin hieman hajuton ja mauton pläjäys viihdettä. Tuntikausien viihteestä ei kuitenkaan ole kyse, sillä koko pelin läpäiseminen on muutaman raivokkaan tykityshetken takana. Uudistuksia ei moninpelin lisäksi juuri olekaan, mikä jättääkin hiukkasen ikävän jälkimaun.
Star Fox 64 3D ilahduttaa lentelyn ja lasertaisteluiden ystäviä. Suoraviivainen toiminta vetänee puoleensa yhä sarjan faneja sekä myös Tähtikettuun tuoreeltaan tutustuvia.
Star Fox 64 3D (Nintendo 3DS)
Tähtikettu rymyää taas jengeineen pitkin avaruutta suoraviivaisen lasertaistelun merkeissä.
- grafiikka
- 3d-efekti navigoinnissa
- helposti lähestyttävä juoni
- laseria!
- ei varsinaisesti mitään uutta
- gyro-ohjaus
- ruudun vieritys
Keskustelut (5 viestiä)
Rekisteröitynyt 19.04.2007
07.10.2011 klo 13.44
Luin arvostelijan nimen muuten useampaan kertaan Ahne Kukkurana.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.06.2011
07.10.2011 klo 14.03
Voiko gyroa pitää varsinaisena miinuksena kun sitä ei kai ole pakko käyttää?
Luin arvostelijan nimen muuten useampaan kertaan Ahne Kukkurana.
Gyro itsessään ei ole miinus, pikemminkin sen heikonlainen toimivuus tässä yhteydessä, kuten myös tekstissä mainitsin.
Toiseksi, Tingle, teit hauskan huomion. Sen voi tosiaan lukea niin.
07.10.2011 klo 15.10
07.10.2011 klo 21.09
Rekisteröitynyt 13.09.2007
08.10.2011 klo 15.54
Kirjoita kommentti