Tuorein sisältö

Terraria

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Seikkailupelit, Tasohyppelypelit, Älypelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 1
Kehittäjä: Relogic
Julkaisija: Relogic
Julkaisupäivä: 16.05.2011
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

26.08.2011 klo 15.47 | Luettu: 39383 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

2D-monttubileet
Siitä ei ole epäilystäkään, että Minecraft on tämän vuoden (ja vähän edellisenkin) indie-ilmiö. Ruotsalaisen vesselin Javalla koodaama Infiniminer-versiointi on alkanut elää omaa elämäänsä, myynyt kolme miljoonaa ja tullut osaksi kollektiivitajuntaa ja ragepicejä. Oli vain ajan kysymys, koska siitä alkaa syntyä eri versioita. Terraria ehti ensimmäisenä, Lords of Uberdark seuraa myöhemmin. Molemmat näistä ottavat MC:n perusidean, toteuttavat sen omalla tavallaan, lisäävät jotain ja muuttavat jotain.

Siksi sanon jo etukäteen, että tämä arvostelu koostuu Terrarian vertaamisesta Minecraftiin. Jos tämä on mielestäsi väärin, sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta peli on logiikaltaan täysi kopio. Sen ansioista pääsee perille vain katsomalla, mitä omaansa Terraria lisää siihen konseptiin, jolla Mojang on myynyt omaa peliään jo yli kolme miljoonaa.

Terraria on siis kaksiulotteista grafiikkaa käyttävä, halvalla hinnalla kaupattava kaivamis- ja rakentamispeli, jonka painopiste on esikuvaansa enemmän taistelemisessa. Sen sijaan, että tarvitsisi keksiä, mihin järjestykseen eri aineet pitää laittaa jonkinlaisessa rakenteluruudukossa, riittää kun kerää sopivat aineet ja väsää tarvittavan työpöydän tai muun valmistusesineen. Erilaisten esineiden reseptejä on kuitenkin tarjolla runsaasti, ja MC:stä poiketen mukana on myös taikajuomien lutraamista.

We hurt each other, then we do it again


Terrarian maailma on Minecraftia vihamielisempi. Yöllä ilmestyvien zombieiden ja viheliäisten lentävien silmien lisäksi myös päivällä maailmassa liikkuu ilkeitä limoja. Kaikista pahimpia ovat “bossit”, joita voi herätellä maan uumenista. Tämän vuoksi peliä on helpotettu siten, että hahmostaan voi tehdä softcore-version, joka ei menetä tavaroitaan kuollessaan. Tämä on hermoystävällistä, jos kohta poistaa Kaivostaidosta tutun “nyt ei jumaliste parane kuolla” -fiiliksen.

Luonnollisesti myös aseissa on näin ollen enemmän tarjontaa. Miekkojen ja jousien lisäksi voi rakennella seipäitä ja käyttää myös taikoja otusten kurmuuttamiseen. Samoin haarniskastaan voi väsätä monia erilaisia versioita, alkaen ämpäristä päässä ja päättyen upeaan tulenhehkuiseen sotisopaan.

Muutenkin pelkän kaivamisen ja yleisen autismin sijaan Terraria tarjoaa suoraan paketista enemmän tekemistä. Pelaajayhteisö on myös tehnyt peliin hienoja seikkailukarttoja ja muuta mukavaa.

Moninpelin moniongelma


Terrariassa ei ole toistaiseksi kuin Windows-palvelinohjelmisto, puhumattakaan siitä, että itse peli on olemassa ainoastaan Windowsille. Tällä on varsin kauaskantoinen vaikutus, sillä nyt moninpelin pelaaminen edellyttää, että peli on käynnissä yhdellä pelaajalla, joka tekee kotipalomuuriinsa tarvittavat portforwardit, tai sitten Windows-palvelimella, jotka voi harrastajakäytössä laskea yhden käden sormin. Vaikka Linux on tunnetusti propellipäiden käyttöjärjestelmä, ei mitään kaupallista potentiaalia desktop-käytössä, Winkkari rulez jne jne. niin sanonpa vaan, että jokaisella todella menestyneellä moninpelillä on Linux-palvelinsofta, vaikka sitten Javan päällä. Jokaisella. Mahdollisuus pitää maailmaa käynnissä kellarissa lymyävällä, ylläpidoltaan halvalla linukkapurkilla ympäri vuorokauden on tehnyt mm. V2.fi:n Minecraft-serveristä upeiden rakennelmien tyyssijan, jossa on elämää ympäri vuorokauden. Samalla se vie koneen kapasiteetista alle 5 %. Tällä hetkellä vastaava edellyttää pelikelpoisen, watteja syövän Windows-masiinan pitämistä käynnissä, etenkin kun Terraria ei ole mitenkään kevyt peli sekään, tai sitten Windows-palvelimen hankintaa. Myös Hamachin kautta peliä tunnutaan pelaavan runsaasti, vaikka en oikein ymmärrä syytä tähän.

Ehkä sinulle


Olen erittäin vakavassa Minecraft-koukussa, osittain 5-vuotiaan tyttäreni vuoksi. Kun tulen töistä kotiin, ensimmäinen kysymys on useimmiten “voidaanko tänään mennä hirviömaailmaan”. Minecraft on sisällöltään tyhjempi kuin Terraria, mutta sen tunnelma, mieleenpainuvat hirviöt ja maailman jatkuva, asteittainen muuttuminen päivitysten myötä ovat ainutlaatuisia. Jos vihaat Javaa, palikkagrafiikkaa ja sitä, että tärkeimmät tavoitteet on käytännössä luotava itse, Terraria tarjoaa sinulle enemmän kuin se tarjosi minulle. Itse palaan lapioimaan kuutiosoraa kuutiolinnani kellariin.

Peli on saatavana Steamista hintaan 9,99 €.


V2.fi | Mikko Heinonen

Terraria (Tietokonepelit)

Kaksiulotteinen seikkailu- ja taistelupainotteinen Minecraft-klooni, jolla on omat ansionsa, mutta myös isot puutteensa.
  • Sympaattisen näköinen
  • Paljon tekemistä
  • Ei Javaa
  • Ei Linux-palvelinohjelmistoa
  • Rakentelusta viety osa keksimisen ilosta
  • Ei vain vetoa samalla tavoin kuin esikuvansa
< Age of Empires Onlin... Pirates of Black Cov... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (21 viestiä)

crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

26.08.2011 klo 16.21 1 tykkää tästä

Vertauksesta Minecraftiin eri mieltä, mielestäni tämä peli ei ole niinkään rakentelua vaan enemmän tasoloikkaa, esineiden metsästystä, monsujen lahtausta ja seikkailua.

Minecraft tosin saa omat luolastonsa ja muut sälänsä kohta tulevan seikkailulaajennoksen myötä, joten ei toki kaukana olla ja lähes hippaa leikkivät ominaisuuksilla. Kuitenkin osittain 2D toteutuksen ja bossien ym. takia tulee tästä enemmän mieleen vanhat tasoloikat ja kevyet rooolipelit, bonuksena rakentelu ja random kartat.

Muuten samaa mieltä Mikon kanssa pisteitä myöten.
lainaa
Aaponator

Rekisteröitynyt 01.11.2007

26.08.2011 klo 16.43 1 tykkää tästä

Joku on muuten sekoitellut taas fontteja!
lainaa
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

26.08.2011 klo 17.39

En sanoisi Minecraft -klooniksi, vaan sen tittelin vie Fortresscraft. Terraria on ennemminkin Tasohyppely/seikailu peli, jossa on joitain elementtejä Minecraftista.

Tuo Linux palvelinsoftan puute johtuu XNA kehitysympäristöstä (Ja täten myös C# ohjelmointikielestä), jolla saa vain aikaan vain Windows (Xbox360, Windows phone) softaa. Terrariahan on siis koodattu C#lla XNA ympäristössä.
lainaa
SeppoTaalasmaa

26.08.2011 klo 18.21

[quote]
Tuo Linux palvelinsoftan puute johtuu XNA kehitysympäristöstä (Ja täten myös C# ohjelmointikielestä), jolla saa vain aikaan vain Windows (Xbox360, Windows phone) softaa. Terrariahan on siis koodattu C#lla XNA ympäristössä.[/quote]

Mono?
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

26.08.2011 klo 18.39

CubeX kirjoitti:
Tuo Linux palvelinsoftan puute johtuu XNA kehitysympäristöstä (Ja täten myös C# ohjelmointikielestä), jolla saa vain aikaan vain Windows (Xbox360, Windows phone) softaa. Terrariahan on siis koodattu C#lla XNA ympäristössä.


"Emmä mittä syyllissi kaippa, Lahtist ja konekivväri mä kaippa." Kyllähän asioihin aina on olemassa syynsä, mutta tämä ei poista ongelmaa. Ilman Linux-serveriä moninpeli jää harvain huviksi.

Ja mitä tulee Minecraft-kloonaukseen, niin siinä vaiheessa kun pitää tehdä crafting table, että saa aikaiseksi tavaraa mineraaleista jotka on louhinut, ja yöksi pitää tehdä suoja kun zombiet tulevat, niin kyllä tämä on tittelinsä ansainnut.
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

26.08.2011 klo 18.48

Arvostelija tuntuu turhaan takertuvan tuohon Linux-tuen puutteeseen ja palvelintekniikkaan, kun pitäisi peliä arvostella. En liene kovinkaan väärässä jos veikkaan, että Mikolla on ollut ja on edelleenkin Linux kovassa käytössä? Sen ymmärtäisin, jos kritisoitaisiin pelin toimivuutta netissä, lagia tai muuta vastaavaa, mutta se, että ruvetaan näin teknisiksi peliarvostelussa palvelimen pyörittämisen suhteen, menee jo yli hilseen.

Terraria pyörii kyllä ihan hyvin lanissa, Hamachin kautta ja netissä "lennosta" ilman, että se vaatii palvelinohjelmiston kanssa vänkäämistä, joten pelaajan kannalta tämä palvelinohjelmiston kritisointi on täysin epäoleellista, kun peli kerran pelaajan näkökulmasta toimii hyvin. Palvelintekniikkaan liittyvät ongelmat ei varsinaisesti ole pelaajien ongelma, ellei ne ongelmat suoranaisesti vaikuta pelattavuutteen.

Se, että peli vaatii Windows-ympäristön palvelimelle, on palvelimen ylläpitäjän ongelma, ei pelaajan.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

26.08.2011 klo 19.32

Gmith kirjoitti:
Arvostelija tuntuu turhaan takertuvan tuohon Linux-tuen puutteeseen ja palvelintekniikkaan, kun pitäisi peliä arvostella. En liene kovinkaan väärässä jos veikkaan, että Mikolla on ollut ja on edelleenkin Linux kovassa käytössä? Sen ymmärtäisin, jos kritisoitaisiin pelin toimivuutta netissä, lagia tai muuta vastaavaa, mutta se, että ruvetaan näin teknisiksi peliarvostelussa palvelimen pyörittämisen suhteen, menee jo yli hilseen.


Olen pelannut erilaisia moninpelejä pitkään, ja pidemmän päälle niiden elinehto nyt vain on toimiva Linux-palvelin. Tämä on täysin validi pointti nostettavaksi esiin arvostelussa. Itse pelin Linux- tai Mac-tuki on sitten sivuseikka.

On minulla Linux-taustaa, mutta pelailen ja teen työni Windowsilla ja auon säännöllisesti päätäni toimiston Mac-uskovaisille. Win7 on desktopissa ihan mukava käyttis, ei ole mitään ideologista syytä toitottaa yhden tai toisen systeemin puolesta. Mutta se, että ns. dedicated serveriä ei voi ajaa käyttiksellä, jonka osuus palvelinmarkkinoilla on 60-70 % ja kaveriporukoiden palvelimista varmasti yli 90 %, on puute Terrarian moninpelille ja miinuspisteiden arvoinen syy. Se juuri aiheuttaa sitä lagia peliin ja yleisemminkin serverien puutetta, kun jengi ei aina jaksa pitää konettaan päällä peliä hostatakseen ja pelit pelataan hitailla kotibiteillä, ei synkronisten linjojen päässä olevilla palvelimilla. LAN-pelit ovat pienen vähemmistön huvia.

Tässä on juuri se tärkeä ero: Linux-serverin saa pystyyn ilmaiseksi, Windows Serverin lisenssi on satoja euroja. Ei tarvitse arvata, kumpi siihen kimppapalvelimeen tulee, kun kaikkien merkittävien moninpelien palvelinohjelmistot sille löytyvät.
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

27.08.2011 klo 00.08

Mikko kirjoitti:

Olen pelannut erilaisia moninpelejä pitkään, ja pidemmän päälle niiden elinehto nyt vain on toimiva Linux-palvelin. Tämä on täysin validi pointti nostettavaksi esiin arvostelussa. Itse pelin Linux- tai Mac-tuki on sitten sivuseikka.

On minulla Linux-taustaa, mutta pelailen ja teen työni Windowsilla ja auon säännöllisesti päätäni toimiston Mac-uskovaisille. Win7 on desktopissa ihan mukava käyttis, ei ole mitään ideologista syytä toitottaa yhden tai toisen systeemin puolesta. Mutta se, että ns. dedicated serveriä ei voi ajaa käyttiksellä, jonka osuus palvelinmarkkinoilla on 60-70 % ja kaveriporukoiden palvelimista varmasti yli 90 %, on puute Terrarian moninpelille ja miinuspisteiden arvoinen syy. Se juuri aiheuttaa sitä lagia peliin ja yleisemminkin serverien puutetta, kun jengi ei aina jaksa pitää konettaan päällä peliä hostatakseen ja pelit pelataan hitailla kotibiteillä, ei synkronisten linjojen päässä olevilla palvelimilla. LAN-pelit ovat pienen vähemmistön huvia.

Tässä on juuri se tärkeä ero: Linux-serverin saa pystyyn ilmaiseksi, Windows Serverin lisenssi on satoja euroja. Ei tarvitse arvata, kumpi siihen kimppapalvelimeen tulee, kun kaikkien merkittävien moninpelien palvelinohjelmistot sille löytyvät.


Maininnan arvoinen asia kyllä, mutta ei pitäisi olla kovin suuressa asemassa peliarvostelussa, kun kyse ei ole varsinaisesti itse pelistä. Eihän noista pelikohtaisista palvelinohjelmistoista, niiden asennukseen ja kustannustehokkuuteen liittyvistä ongelmista mainita esimerkiksi Battlefield- tai Call of duty arvosteluissakaan, vaikka samasta asiasta on kyse ja varmasti isommissakin peleissä löytyy kritisoitavaa niissä ohjelmistoissa.

Palvelintekniikkaan liittyvät ongelmat ei kuitenkaan kuulu ainakaan minusta peliarvosteluun, ellei kyse ole surkeast nettikoodista, disconnectailusta tai muusta vastaavasta joka suoranaisesti vaikuttaa itse peliin.

Vaikka itsekin on tullut Minecraftia ja muutamaa muuta peliä pelattua kaveriporukassa omalla palvelimella, niin en kuitenkaan lähtisi palvelimen ylläpitoon liittyviä ongelmia lisäämään itse pelin ongelmiin, kun pelaajan näkökulmasta katsottuna asiat rullaa.

Edit: Ei tämä maata kaatava juttu ole, eikä häiritse minua pahemmin. Päätin vain mainita asiasta, kun ei tavallisesti tämmöiseen törmää peliarvosteluissa. Eipä tässä muuta..
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.08.2011 klo 00.39

Gmith kirjoitti:

Eihän noista pelikohtaisista palvelinohjelmistoista, niiden asennukseen ja kustannustehokkuuteen liittyvistä ongelmista mainita esimerkiksi Battlefield- tai Call of duty arvosteluissakaan, vaikka samasta asiasta on kyse ja varmasti isommissakin peleissä löytyy kritisoitavaa niissä ohjelmistoissa.


Ei tarvitse mainita, kun Bäfän ja Codin servereihin on Linux-binäärit :)
lainaa
Meteo

27.08.2011 klo 01.31

Jännä arvostelu kun itse peliä ei juuri arvostella ollenkaan. Todetaan vain asioita pelin toiminnasta ja genrestä samalla rinnastaen Minecraftiin.

Eikö tästä arvostelusta jäänyt se tärkein pois?

Ja kuka jaksaa mesota jostain Linux-tuesta? Peli on tarkoitettu ihan vain muutamalle pelaajalle hauskaksi ajanvietteeksi. Ei tätä muuten olisi myyty kaveriporukoille isompina pakkauksina.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

27.08.2011 klo 03.02

^^Vähän kielämättä outo "arvostelu". Ihme ennakkoasenteita täynnä oleva, väkisin pakotettu että Terrariahan on surkea Minecraft-klooni, piste.

Itse en kyllä näe millään tätä Minecraft-kloonina. Vähän kuin vertaisi kahta eri peligenren peliä toisiinsa ja väittäisi että A on kopio B:stä vaikka toinen on sotalentosimu ja toinen strategiapeli.

Yhtäläisyyksiä kyllä löytyy, mutta Terraria ja Minecraft ovat hyvin paljon erilaisia pelejä. Kuten jo ylempänä kommenteissa mainintaankin Terrariassa voi kyllä tehdä erilaisia rakennelmia, mutta pelin idea on silti seikkailussa, monstereidein lahtaamisessa ja aina vain parempien varusteiden metsästyksessä sekä myös erilaisten eventtien läpi elämisssä. 2D ei muutenkaan tarjoa samanlaisia mahdollisuuksia rakentaa upeita luomuksia mitä Minecraft tarjoaa ja se vai kertoo siitä että peli ei yritä apinoida Minecraftia.

Tykkäsin kyllä Minecraftista mutta Terraria iski paljon kovempaa. Jos pelissä olisi vielä kunnon tarina olisi se likipitäen täydellinen Indiepeli.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

27.08.2011 klo 12.48

Aiheeseen korkeintaan hieman liittyen haluan todeta, että uusi pistelaatikko on edellistä huonompi. Se on tylsän näköinen ja erottuu taustasta huonommin. Plus-miinus-lista kaipaa jonkinlaista taustaväriä tms. Ennen kaikkea itse pistelaatikko ei saisi olla noin "haalea".
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.08.2011 klo 17.29

Totesin jo alussa, että arvostelu on vertailua Minecraftiin - jos on eri mieltä, saa olla, nämä ovat mielipidekirjoituksia. Kantani johtui ihan siitä, että sain pelata peliä varsin kauan, ennen kuin siitä löytyi jotain sellaista, joka EI ollut pohjimmiltaan Minecraftista. Juurikin pelin luomien luolien huomattavasti suurempi määrä, useammin toistuva kuoleminen ja boss-hirviöt jäivät käteen. Minusta peleillä on huomattavasti enemmän yhteistä kuin eroa, mutta Terraria on toki enemmän seikkailua. Varsinainen juoni loistaa silti poissaolollaan molemmista.
lainaa
Meteo

28.08.2011 klo 00.45

Ja kommentit ovat myöskin mielipidekirjoituksia.

Mielestäni tämä on vain laiskin "arvostelu" minkä olen V2.fi:ssä nähnyt pitkään aikaan.

Vähän kuin olisit aloittanut pelin ja todennut, että pakko se on arvostella ja huitaissut taas uuden luvun itsekritiikittömän pelijournalismin kirjaan.
lainaa
Aatu

28.08.2011 klo 11.43

Mikko kirjoitti:
Kantani johtui ihan siitä, että sain pelata peliä varsin kauan, ennen kuin siitä löytyi jotain sellaista, joka EI ollut pohjimmiltaan Minecraftista. Juurikin pelin luomien luolien huomattavasti suurempi määrä, useammin toistuva kuoleminen ja boss-hirviöt jäivät käteen. Minusta peleillä on huomattavasti enemmän yhteistä kuin eroa, mutta Terraria on toki enemmän seikkailua. Varsinainen juoni loistaa silti poissaolollaan molemmista.


Mutta kerro miksi esim Battlefieldiä, Haloa tai CoDIa ei syytetä klooneiksi. Sitähän ne ovat mitä suurimmissa määrin. Enemmän uutta Terraria tuo kun mikään niistä. Ja Linux-tuki on aika turha marginaalilisä ja turha sen kehittämiseen on ees tuhlata resursseja näin pienen rahan pelissä. Kaikilla pelimiehillä on kuitenkin Windows. Mitä Apleen tulee, se on ylibrändättyä, yliarvostettua ja ylihintaista. Toisaalta Windows-monopolikaan ei ole hyvä, muttei sille mitään oikeita vaihtoehtojakaan ole.
lainaa
Veqq

28.08.2011 klo 13.25

Niin siis ... enemmän sanoisin minecraftiaclonks world kopioksi kuin minecraft klooniksi. Pari elementtiä on toki mc:ltä otettu. Olen pettynyt että arvostelija ei maininnut clonks worldia tässä. Ärsyttää kun terrariaa väitetään suoraksi mc klooniksi vaikka asia on ihan toisin.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

29.08.2011 klo 00.30

Aatu kirjoitti:

Mutta kerro miksi esim Battlefieldiä, Haloa tai CoDIa ei syytetä klooneiksi.


Niin sille on ihan nimikin: genre. Nämä rakentelupelit ovat genre sitten, kun niitä ilmestyy tarpeeksi ja jokainen niistä tuo jotain uutta. Terraria ottaa craftauksen, malmit, hirviöt jne. jne. suoraan MC:stä, joten vaikka miten asiaa kaunistelisi, siltä se näyttää että lainasta on liikkeelle lähdetty, eikä se ole väärin sinällään.

Tämä Linux-mainintani ei ole nyt mennyt kovin hyvin ihmisille perille: toivoin Linux-palvelinta, en -clienttiä. Ne pelimiehet, joilla on se Windows, pelaavat niitä moninpelejään valtaosin palvelimilla, jotka toimivat Linuxilla. Jos on kerran nähty vaivaa siihen, että tehdään erillinen palvelinohjelmisto - kuten Terrariassa on jo tehty - ei ole täysin kohtuuton vaatimus, että se pulautettaisiin myös sille käyttöjärjestelmälle, jolla niitä pelipalvelimia pidetään. Tätä peliä parantaisi huomattavasti, jos maailman voisi jättää rullailemaan taustalle ja mennä ja tulla kuten haluaa. Kun palvelimen pito vaatisi Windows-koneen johonkin nopean piuhan päähän, se jää monelta nykytilanteessa tekemättä. Pistemäärään asialla ei olisi ollut kovin suurta vaikutusta, 75 on kympin pelille ihan ok joka tapauksessa.

Mitä tulee arvostelun laiskuuteen ja sisällöttömyyteen, niin on muuten aika haastavaa arvostella peliä, jossa ei oikeastaan tapahdu yhtään mitään. Vain kaivetaan, rakennellaan, ja lahtaillaan hirviöitä. Yleensä kun semmoista asiaa kuin juonta tavataan sivuta. Pelailin Terrariaa useamman illan muutaman hengen porukalla ja yksin ja totesin että joo, kaksiulotteista, erittäin Minecraft-henkistä touhua tämä nyt on, vähän eri painotuksin, mutta kuitenkin. Toki MC on ottanut vaikutteita sieltä sun täältä, mutta genrensä menestyneimpänä se on nyt tällä hetkellä tuote, johon muita verrataan.
lainaa
ItemShopman

29.08.2011 klo 10.01

Arvostelkaa muitakin indie pelejä. Recettearin arvostelu olisi kiva lukea.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

29.08.2011 klo 18.44

Njoo, jotain indie-pelejä olis kiva saada arvosteluun enemmältikki. Vaikka sitte lyhkäsinä paketteina nii ei tartte alkaa itkemää arvostelujen sisällöttömyydestä. Tähdätkää vaikka jonnekki joulun jälkeisee aikaan tai heinäkuulle ku Steam kuitenki sillo tarjoaa niitä indie-pelejä taskuraha hintaan, nii ei tartte arvosteluversioita odotella.

Vähä vanhemmistaki peleistä saa heittää arvostelua mun puolesta, toki en ole sit varma onko niille kovinkaan kysyntää.
lainaa
jeremias

01.09.2011 klo 02.28

en itsekään vertailisi minecraftiin vaikka molemmissa voikin kaivaa. vertaa mielummin clonk planettiin jos johonkin haluaa verrata
lainaa
asderland

20.03.2013 klo 19.24

kaikki miinukset ovat niin surkeita selityksiä. "ei vain vetoa" jos et osaa arvostella niin älä ihmeessä arvostele. Mielestäni yksi parhaista tai paras tämän sukupolven peli. 10/10 minulta
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova