L.A. Noire
Arvioitu: | Xbox 360 |
Genre: | Seikkailupelit, Toimintapelit |
Pelaajia: | |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Team Bondi |
Julkaisija: | Rockstar Games |
Julkaisupäivä: | 20.05.2011 |
Pelin kotisivut |
Kokoviikon elokuva
Kun mies lähetetään sotaan, takaisin tulee harvoin se ihan sama mies. Vastapuolen tuijottaminen tähtäinten läpi ja tappaminen pakkaa hieman vaikuttamaan käsitykseen ihmisyydestä. Lisätään tähän lamaa ja sodan kurjuutta seurannut nopea talouskasvu, eikä ole ihme, että 40-luvun loppu oli kaikkialla ja varsinkin Yhdysvalloissa melko railakasta aikaa. Ei ole sattumaa, että tällöin hioutui huippuunsa elokuvatyyppi nimeltä film noir: kovaksikeitetty, kyyninen, pohjavireeltään seksuaalinen ja synkkä rikosleffa. Niitä tuottaneeseen Hollywoodin unelmatehtaaseen sopii moni samoista adjektiiveista.
Team Bondi tunnustaa pelinsä juuret heti nimivalinnasta asti: L.A. Noire on 40-luvun väkivaltaista rikosdraamaa koko kolmen levynsä (X360:llä, siis) verran. Nykytrendien suuntaan kumarretaan tarjoamalla lisäksi valtavan kartan tutkiskelua ja suuri valikoima lisensoituja amerikanrautoja joilla huristella. Uutta GTA:ta odottava saa kuitenkin pettyä, vaikka julkaisija sama onkin: L.A. Noire kulkee juonensa ehdoilla siinä missä vaikkapa Mafia II, ja korea maailma toimii ainoastaan näyttämönä käsikirjoittajien suuressa suunnitelmassa.
Cole Phelps on sodasta palannut upseeri, jonka suoraselkäisyyden ja puhtoisuuden taakse kätkeytyy - luonnollisesti - syviä arpia. Poliisivoimissa Cole kokee ripeää urakehitystä pelkän passipoliisin hommista epäsiisteihin toimistohommiin, eli murha- ja huumeryhmiin.
Dekkareita ahmivalle rikosdokumenttien ja -sarjojen suurkuluttajalle L.A. Noire onkin mannaa ensi sekunneista alkaen. Vihdoin pääsee itse liikkumaan rikospaikoilla, tutkimaan rauhassa johtolankoja, kirjaamaan lausuntoja ylös ja hiillostamaan todistajia. Toisin kuin CSI-pelit, Noire ei keskity sormenjälkiin ja muuhun tekniseen tutkintaan, vaan juurikin etsivien aivotyöskentelyyn.
Perustapaus tutkitaan siten, että kun on ensin kaivettu esiin rikospaikasta irtoavat tiedot, löytyy kulloisellekin teolle muutama mahdollinen syyllinen. Näitä haastattelemalla ja todisteisiin vertaamalla pelaajan pitäisi tehdä johtopäätökset siitä, kuka kulloisenkin rikoksen takana on. Ja kuten arvata saattaa, pyrkivät hahmot parhaansa mukaan johtamaan pelaajaa harhaan ja jättämään asioita kertomatta.
Tärkein yksittäinen asia, johon pelaaja voi vaikuttaa onkin se, miten kuulustelut sujuvat. Tämä on myös pelin haasteellisin osuus; vaikka periaatteessa vaihtoehtoja on kolme (usko - epäile - syytä valheesta ja näytä todiste), ei niiden valitseminen ole likimainkaan aina itsestään selvää. Tätä helpottamaan on kehitetty apukeinoja, joilla voi poistaa yhden vaihtoehdon sekä “kysyä katsomolta” eli Rockstar Social Clubin kautta muilta pelaajilta - mutta harvinaisen usein onnistuin ainakin itse sähläämään silti. Asiaa ei auta se, että on mahdoton nähdä etukäteen, mitä Cole aikoo kussakin vaihtoehdossa sanoa. Internet pukikin turhautumisen jo kuvaksi:
Samoin peli ei tee elettäkään peittääkseen sitä, että pelaaja on vain mukana juonen kyydissä. Voit ryssiä kuulustelun vaikka miten pahasti, ratkaisu kyllä tarjotaan. Jos et itse keksi, mihin paikkaan pitäisi seuraavaksi mennä, Cole möläyttää sen muutaman minuutin kuluttua. Uhrin kotia tutkiessaan löytää tasan tarkkaan sen, mitä on tarkoituskin löytää, eikä omien epäilysten julkituomiseen tarjoudu mahdollisuutta - selvästi syytön mies on pakko pidättää, koska niin vain kuuluu käydä tässä vaiheessa peliä. Älä siis odota, että pääset olemaan yhtään sen enempää superdekkari kuin käsikirjoittajat antavat myöten - tai valitsemaan, mitä valintoja Cole tekee vapaa-aikanaan.
Tämä ei suinkaan tarkoita, että kaikkien pelien pitäisi olla täydellisen avoimia. On vain jotenkin hassua laittaa pelaaja tutkimaan näennäisen vapaasti asuntoa, mutta lukita sitten osa ovista ja estää kaikkien pöydillä olevien esineiden silmäily. Sormenjälkiäkin joko voidaan tai ei voida ottaa riippuen siitä, mikä kulloinkin sopii juonikuvioon, ja vaikka ymmärtäisit jo hyvissä ajoin, mihin tilanne on kokonaisuutena johtamassa, et hyödy tästä tiedosta mitenkään. Suoritat tehtävän kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta pomo haukkuu ja alentaa, koska näin kuuluu käydä. Tasapainon löytäminen siten, ettei tunnetta skriptauksen armoilla kulkemisesta synny on vaikeaa, eikä L.A. Noirekaan siinä täysin onnistu.
Pelin kartta on todella kunnioitusta herättävän kokoinen, mikä tosin näyttäytyy lähinnä pitkinä ajomatkoina kohteista toiseen. Vireystilaa parantamaan on peliin siroteltu katurikoksia, joita voi ottaa hälytyskeikkoina vastaan, piilotettuja autoja, maamerkkien bongailua ja muuta pientä achievement-metsästystä. Katurikollisuus vain tuntuu olevan kovin samanlaista kerrasta toiseen: syystä X jossain ammuskellaan ja rikolliset pitää joko suolata tai saattaa muuten toimintakyvyttömiksi. Joskus saa jopa juosta tai kaahata rosvon perässä, muunlaiset poikkeamat reseptistä ovat todella harvinaisia. Jos taas oikein tympii, voi rattiin laittaa partiokumppaninsa ja siirtyä suoraan seuraavaan kiintopisteeseen.
Huolimatta tästä nitkutuksesta L.A. Noire on monessa suhteessa hieno ja virkistävä peli, jota pelaa mielellään. Se ottaa aihealueensa vakavasti; jo pelkästään kasvoanimaatiot on tehty niin hienosti ja ääninäyttelijöiden valintaan panostettu niin, että taas ollaan askeleen lähempänä interaktiivista elokuvaa. 40-luvun LA on toteutettu hienosti, aina värimaailmasta kuvakulmien kautta upeaan autokalustoon. Poliisia pitää myös pelata oikein - tärkein tavoite on suojella yleisöä, eikä rajuissa takaa-ajoissakaan saa aloittaa Carmageddon-simulaatiota. Vastavuoroisesti aseista, rahasta ja muusta vastaavasta ei tarvitse huolehtia, koska ne tulevat työsuhde-etuina.
Pelillä on myös kunnolla pituutta. Jo pelkästään murharyhmässä selvitettävä tapaussarja sopisi monen pelin juoneksi yksinään, mutta Noiressa tarjoillaan monia rinnakkaisia ja risteäviä tarinoita, joiden setvimiseen kuluu helposti useamman illan vapaa-aika. Huomioiden, miten käsikirjoituksensa varassa peli on, tämä onkin tietenkin vähintään kohtuullista. Varaus DLC:lle on luonnollisesti mukana, ja ainakin itseäni kiinnostaa moinen varmasti.
Uskottava salapoliisipeli on vaikea lajityyppi, ja Team Bondi ansaitsee pisteet yrittämisestä. Vaikka ollaan kaukana täysin pelaajan omiin hoksottimiin nojaamisesta, Noire sisältää muutamia hetkiä, joissa saa itsekin keksiä jotain - siis jos ehtii, ennen kuin se tarjoillaan eteen. Jos vertailukohdaksi otetaan toinen murhamysteeri Heavy Rain, L.A. Noire on selvästi enemmän peli, vaikka paljon yhtymäkohtia löytyykin. Toisaalta pelkistä episodeista koostuneessa Heavy Rainissa juonen mukana kulkeminen sujui jotenkin luontevammin, eikä asiaan juuri kiinnittänyt huomiota: alunperinkin oli tarkoitus, että tapahtumaketjun lopuksi voi lähinnä vaikuttaa siihen, moniko hahmo on vielä hengissä. Kun pelaaja saa välillä näennäistä vapautta, huomatakseen sitten ettei tehdyillä päätöksillä ollut suuriin linjoihin mitään vaikutusta, muistuu asia mieleen turhaan usein.
Mainittakoon vielä, että pelillä oli taipumus jumittua silloin tällöin ilman ennakkovaroitusta, ja myös osa skriptauksesta saattoi sekoilla. Arvostelun kirjoitusaikana tuli jo yksi päivitys, joka paransi vakautta hieman, muttei poistanut ongelmaa kokonaan.
Team Bondi tunnustaa pelinsä juuret heti nimivalinnasta asti: L.A. Noire on 40-luvun väkivaltaista rikosdraamaa koko kolmen levynsä (X360:llä, siis) verran. Nykytrendien suuntaan kumarretaan tarjoamalla lisäksi valtavan kartan tutkiskelua ja suuri valikoima lisensoituja amerikanrautoja joilla huristella. Uutta GTA:ta odottava saa kuitenkin pettyä, vaikka julkaisija sama onkin: L.A. Noire kulkee juonensa ehdoilla siinä missä vaikkapa Mafia II, ja korea maailma toimii ainoastaan näyttämönä käsikirjoittajien suuressa suunnitelmassa.
Upseeri ja herrasmies
Cole Phelps on sodasta palannut upseeri, jonka suoraselkäisyyden ja puhtoisuuden taakse kätkeytyy - luonnollisesti - syviä arpia. Poliisivoimissa Cole kokee ripeää urakehitystä pelkän passipoliisin hommista epäsiisteihin toimistohommiin, eli murha- ja huumeryhmiin.
Dekkareita ahmivalle rikosdokumenttien ja -sarjojen suurkuluttajalle L.A. Noire onkin mannaa ensi sekunneista alkaen. Vihdoin pääsee itse liikkumaan rikospaikoilla, tutkimaan rauhassa johtolankoja, kirjaamaan lausuntoja ylös ja hiillostamaan todistajia. Toisin kuin CSI-pelit, Noire ei keskity sormenjälkiin ja muuhun tekniseen tutkintaan, vaan juurikin etsivien aivotyöskentelyyn.
Good cop, bad cop
Perustapaus tutkitaan siten, että kun on ensin kaivettu esiin rikospaikasta irtoavat tiedot, löytyy kulloisellekin teolle muutama mahdollinen syyllinen. Näitä haastattelemalla ja todisteisiin vertaamalla pelaajan pitäisi tehdä johtopäätökset siitä, kuka kulloisenkin rikoksen takana on. Ja kuten arvata saattaa, pyrkivät hahmot parhaansa mukaan johtamaan pelaajaa harhaan ja jättämään asioita kertomatta.
Tärkein yksittäinen asia, johon pelaaja voi vaikuttaa onkin se, miten kuulustelut sujuvat. Tämä on myös pelin haasteellisin osuus; vaikka periaatteessa vaihtoehtoja on kolme (usko - epäile - syytä valheesta ja näytä todiste), ei niiden valitseminen ole likimainkaan aina itsestään selvää. Tätä helpottamaan on kehitetty apukeinoja, joilla voi poistaa yhden vaihtoehdon sekä “kysyä katsomolta” eli Rockstar Social Clubin kautta muilta pelaajilta - mutta harvinaisen usein onnistuin ainakin itse sähläämään silti. Asiaa ei auta se, että on mahdoton nähdä etukäteen, mitä Cole aikoo kussakin vaihtoehdossa sanoa. Internet pukikin turhautumisen jo kuvaksi:
Apua minua pidetään juonen vankina
Samoin peli ei tee elettäkään peittääkseen sitä, että pelaaja on vain mukana juonen kyydissä. Voit ryssiä kuulustelun vaikka miten pahasti, ratkaisu kyllä tarjotaan. Jos et itse keksi, mihin paikkaan pitäisi seuraavaksi mennä, Cole möläyttää sen muutaman minuutin kuluttua. Uhrin kotia tutkiessaan löytää tasan tarkkaan sen, mitä on tarkoituskin löytää, eikä omien epäilysten julkituomiseen tarjoudu mahdollisuutta - selvästi syytön mies on pakko pidättää, koska niin vain kuuluu käydä tässä vaiheessa peliä. Älä siis odota, että pääset olemaan yhtään sen enempää superdekkari kuin käsikirjoittajat antavat myöten - tai valitsemaan, mitä valintoja Cole tekee vapaa-aikanaan.
Tämä ei suinkaan tarkoita, että kaikkien pelien pitäisi olla täydellisen avoimia. On vain jotenkin hassua laittaa pelaaja tutkimaan näennäisen vapaasti asuntoa, mutta lukita sitten osa ovista ja estää kaikkien pöydillä olevien esineiden silmäily. Sormenjälkiäkin joko voidaan tai ei voida ottaa riippuen siitä, mikä kulloinkin sopii juonikuvioon, ja vaikka ymmärtäisit jo hyvissä ajoin, mihin tilanne on kokonaisuutena johtamassa, et hyödy tästä tiedosta mitenkään. Suoritat tehtävän kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta pomo haukkuu ja alentaa, koska näin kuuluu käydä. Tasapainon löytäminen siten, ettei tunnetta skriptauksen armoilla kulkemisesta synny on vaikeaa, eikä L.A. Noirekaan siinä täysin onnistu.
Pelin kartta on todella kunnioitusta herättävän kokoinen, mikä tosin näyttäytyy lähinnä pitkinä ajomatkoina kohteista toiseen. Vireystilaa parantamaan on peliin siroteltu katurikoksia, joita voi ottaa hälytyskeikkoina vastaan, piilotettuja autoja, maamerkkien bongailua ja muuta pientä achievement-metsästystä. Katurikollisuus vain tuntuu olevan kovin samanlaista kerrasta toiseen: syystä X jossain ammuskellaan ja rikolliset pitää joko suolata tai saattaa muuten toimintakyvyttömiksi. Joskus saa jopa juosta tai kaahata rosvon perässä, muunlaiset poikkeamat reseptistä ovat todella harvinaisia. Jos taas oikein tympii, voi rattiin laittaa partiokumppaninsa ja siirtyä suoraan seuraavaan kiintopisteeseen.
Viihtyisässä putkessa
Huolimatta tästä nitkutuksesta L.A. Noire on monessa suhteessa hieno ja virkistävä peli, jota pelaa mielellään. Se ottaa aihealueensa vakavasti; jo pelkästään kasvoanimaatiot on tehty niin hienosti ja ääninäyttelijöiden valintaan panostettu niin, että taas ollaan askeleen lähempänä interaktiivista elokuvaa. 40-luvun LA on toteutettu hienosti, aina värimaailmasta kuvakulmien kautta upeaan autokalustoon. Poliisia pitää myös pelata oikein - tärkein tavoite on suojella yleisöä, eikä rajuissa takaa-ajoissakaan saa aloittaa Carmageddon-simulaatiota. Vastavuoroisesti aseista, rahasta ja muusta vastaavasta ei tarvitse huolehtia, koska ne tulevat työsuhde-etuina.
Pelillä on myös kunnolla pituutta. Jo pelkästään murharyhmässä selvitettävä tapaussarja sopisi monen pelin juoneksi yksinään, mutta Noiressa tarjoillaan monia rinnakkaisia ja risteäviä tarinoita, joiden setvimiseen kuluu helposti useamman illan vapaa-aika. Huomioiden, miten käsikirjoituksensa varassa peli on, tämä onkin tietenkin vähintään kohtuullista. Varaus DLC:lle on luonnollisesti mukana, ja ainakin itseäni kiinnostaa moinen varmasti.
Uskottava salapoliisipeli on vaikea lajityyppi, ja Team Bondi ansaitsee pisteet yrittämisestä. Vaikka ollaan kaukana täysin pelaajan omiin hoksottimiin nojaamisesta, Noire sisältää muutamia hetkiä, joissa saa itsekin keksiä jotain - siis jos ehtii, ennen kuin se tarjoillaan eteen. Jos vertailukohdaksi otetaan toinen murhamysteeri Heavy Rain, L.A. Noire on selvästi enemmän peli, vaikka paljon yhtymäkohtia löytyykin. Toisaalta pelkistä episodeista koostuneessa Heavy Rainissa juonen mukana kulkeminen sujui jotenkin luontevammin, eikä asiaan juuri kiinnittänyt huomiota: alunperinkin oli tarkoitus, että tapahtumaketjun lopuksi voi lähinnä vaikuttaa siihen, moniko hahmo on vielä hengissä. Kun pelaaja saa välillä näennäistä vapautta, huomatakseen sitten ettei tehdyillä päätöksillä ollut suuriin linjoihin mitään vaikutusta, muistuu asia mieleen turhaan usein.
Mainittakoon vielä, että pelillä oli taipumus jumittua silloin tällöin ilman ennakkovaroitusta, ja myös osa skriptauksesta saattoi sekoilla. Arvostelun kirjoitusaikana tuli jo yksi päivitys, joka paransi vakautta hieman, muttei poistanut ongelmaa kokonaan.
L.A. Noire (Xbox 360)
L.A. Noire on kunnioitettava yritys tehdä suuri tuotanto vaikeasta lajityypistä. Puutteineenkin pelaamisen arvoinen.
- Hienoa ajankuvaa ja animaatiota
- Kiinnostava, pitkä pohjatarina
- Muutaman kerran saa oivaltaakin
- Turhankin isot kulissit
- Taluttaa pelaajaa ja muistuttaa siitä
- Oheistoiminta kovin simppeliä
Keskustelut (43 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.05.2011 klo 12.50
Kokonaisuutena kuitenkin päädyn suosittelemaan peliä, koska näitä mysteerijuttuja ei liikaa ilmesty ja tässä on myös runsaasti ansioita.
30.05.2011 klo 12.52 1
30.05.2011 klo 12.54
Rekisteröitynyt 20.02.2010
30.05.2011 klo 13.18
30.05.2011 klo 14.01 1
-Pahin ongelma on se, että jokainen tehtävä on samanlainen. Tutkinta kaavasta ym. ei poiketa pierun vertaa.Samanlaiset haastattelut, soitot päämajaan, autoajelut, lopussa syyllisen perässä juokseminen.
-yllä olevan sarjakuvan tapahtumat ovat TODELLA yleisiä esim. epäilty kieltää tietonsa huumeista, (valhetelee) cole syyttääkin yhtäkkiä kaupan ryöstöstä.
+cole on melko hyvä ja asiallinen hahmo, ei sellainen ärsyttävä tai jollain lailla naurettava niinkuin niko bellic ''venäjä'' aksentteineen.
30.05.2011 klo 14.01
30.05.2011 klo 14.17
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.05.2011 klo 14.18
30.05.2011 klo 14.18
Rekisteröitynyt 15.09.2008
30.05.2011 klo 14.23
eli peliin kyllästyy 2 tehtävän jälkeen
à la GTA?
30.05.2011 klo 14.41
Sen Lisäksi että grafiikka tökkii ja jotain graafisia ominaisuuksia puuttuu kokonaan 360 versiosta, joudut vaihtamaan levyä "jatkuvasti".
30.05.2011 klo 14.50
No anna sille toiselle versiolle itse kymppi ja tyydy kohtaloosi. Selkeät erot ovat kuitenkin tällä kertaa pienemmät kuin on ollut pääasiassa toisinpäin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.05.2011 klo 14.55 1
Miksi toimitus valitsi selkeesti huonomman version arvosteltavaksi?
Sen Lisäksi että grafiikka tökkii ja jotain graafisia ominaisuuksia puuttuu kokonaan 360 versiosta, joudut vaihtamaan levyä "jatkuvasti".
Maahantuoja lähetti Xbox 360 -version miltei viikkoa aiemmin, PS3 tuli vasta perässä myöhemmin kun olin jo aloittanut pelaamisen.
Kokonaista kahdesti tapahtuneet levyn vaihdot eivät ehtineet kovasti ärsyttämään, kun pelasin pelin useampana iltana.
Rekisteröitynyt 13.02.2011
30.05.2011 klo 15.06
Miksi toimitus valitsi selkeesti huonomman version arvosteltavaksi?
Sen Lisäksi että grafiikka tökkii ja jotain graafisia ominaisuuksia puuttuu kokonaan 360 versiosta, joudut vaihtamaan levyä "jatkuvasti".
Itse PS3 version omistavana voin sanoa, että tökkii ne grafiikat siinäkin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.05.2011 klo 15.30
Kaikkiaan oikein piristävän erilainen peli, jos kohta ei ollenkaan täydellinen. Kädestäpitämistä oli hiukan liikaa ja mysteerit ratkesivat aivan liian helposti ja nopeasti. Ja tosiaan niitä täysin samanlaisia rikoksia oli aivan liikaa, mikä meinasi jossain vaiheessa lannistaa.
Ilahduttavan fressi peli, puutteistaan huolimatta. Lisää tällaista, kiitos!
Rekisteröitynyt 15.02.2011
30.05.2011 klo 20.00
Grafiikka oli vähän mitäänsanomaton aluksi. Johtunee luultavammin siitä, että on tullut uudehkolla PC:llä pelattua. Myös kontrollit olivat aluksi vähän kankean oloiset, mutta kuten grafiikkakin, se oli vain totuttelukysymys.
Ihan nautinto oli pelata. Tuli välillä mieleen Phoenix Wrightit. Olisin itse halunnut hieman enemmän vapautta ja alkoi lopulta ärsyttämään se, että olet korttelin päässä rikospaikalla ja street crime ilmotus tulee. Vastaat kutsuun ja se onkin tietysti toisella puolella kaupunkia.
Mutta siis joo. Saman arvosanan olisin itsekin antanut. Paljon enemmän löytyy hyvää kuin huonoa ja huonotkin asiat ovat lähinnä totuttelukysymyksiä.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
30.05.2011 klo 20.03
Nykyisessä muodossaa peli tarjoaa valitettavan vähän mielenkiintoista toimintaa. Ja sekin toiminta mitä pelissä on, on hyvin simppeliä.
Kaikesta huolimatta pelissä on loistava idea ja upea tunnelma. Itsekin suosittelen jos ajanjakso ja rikosten verkkainen ratkominen vain kiinnostava. Harmi vain, että nykymuodossaan olevalle pädi ohjaukselle peli on hiukan liian puuduttava. Tälläiset pelit vaatisivat jo ihan uudenlaista ohjaustapaa pelaajan ja pelin välille.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.05.2011 klo 20.34
Hmm, Xbox 360 -versiossa on nähtävästi enemmän ongelmia. Oma PS3-versioni ei ole jäätynyt kuin kerran pelin päävalikossa, kun painoin neliötä (Downloadable Content) ja samaan aikaan jotain muuta nappia. Hienosti jämähti sitten siihen. Itse pelissä ei ole jäätynyt kertaakaan. Pelin alussa tuli kahdesti sellanen ihme frame drop -ilmiö, että kaikki liikkui 5 fps:n nopeudella muutaman sekunnin ajan. Sen jälkeen tätä ei oo enää tapahtunut ja fps:kin on pysynyt hyvin tasaisena.
Itse pelistä sitten. Menen vasta Vicen ekassa tehtävässä ja täytyy sanoa, että aivan loistava peli. Suurin miinus on todellakin tää "kädestäpitely", jota peli harrastaa jatkuvasti. Rikospaikoilta löytyy esimerkiksi turhia rikokseen liittymättömiä esineitä, joita voi tutkia kädessä, mutta hetken kuluttua Cole toteaakin, että tämä ko. esine ei liity tapaukseen. Idioottimaista. Eikö sitä saisi itse päätellä?
Homiciden samankaltaisten rikosten sarja sai myös vähän turhauttamaan, mutta loppujen lopuksi homma päättyi melko kivasti. Tuli ihan jo sellaset Se7en-leffan fiilikset päälle murhaajaa jahdatessa.
Nyt mennään siis huumepuolella, eikä juoni ole lähtenyt rullaamaan vielä oikeastaan lainkaan, mutta kuuleman mukaan juuri Vice ja Arson ovat niitä osioita pelissä, jossa juoni ottaa kunnolla tuulta allensa.
Animaatiot on aivan loistavia, samoin ääninäyttely (GTA:iden ja Unchartedeiden ohella parasta, mitä oon kuullut). Erikoismaininta musiikkiraidalle, joka on uskomattoman hieno. L.A. Noiren tunnusmusiikki on m-a-h-t-a-v-a.
Tehtävät on hyviä ja hienosti rakennettu. Voin suositella tätä täydellä hinnalla (max. 50e) ostettavaksi. Tässä riittää pelattavaa ainakin 25 tunniksi, itsellä menee varmaan päälle 35, kun kerään kaiken mahdollisen trophyjen perässä.
Arvosanaksi annan nyt 92/100, vaikka peli on vielä kesken.
30.05.2011 klo 20.40
Tämä on yksi niitä harvoja pelejä jotka ovat edellä aikaansa. Väännetäämpä hiukan rautalankaa: jos L.A. Noirea pääsisi pelaamaan jossain virtuaalitodellisuudessa (tai Star Trekistä tutulla Holokannella) jossa pelaaja on itse pelattava hahmo, jossa pelaaja itse puhuu vuorosanansa ja tekee jokaisen toiminnon mitä pelissä näkyy itse, olisi peli todellista rautaa. Nykyisessä muodossaan pelaaja lähinnä katsoo mitä ruudulla tapahtuu ja pelaa ne muutamat tutut kohdat (autolla ajamiset ja kävelemiset) ja taas katsoo mitä ruudulla tapahtuu.
Nykyisessä muodossaa peli tarjoaa valitettavan vähän mielenkiintoista toimintaa. Ja sekin toiminta mitä pelissä on, on hyvin simppeliä.
Kaikesta huolimatta pelissä on loistava idea ja upea tunnelma. Itsekin suosittelen jos ajanjakso ja rikosten verkkainen ratkominen vain kiinnostava. Harmi vain, että nykymuodossaan olevalle pädi ohjaukselle peli on hiukan liian puuduttava. Tälläiset pelit vaatisivat jo ihan uudenlaista ohjaustapaa pelaajan ja pelin välille.
Kinectiäkö tarkoitat? Kinectillä voisit periaatteessa liikkua itse ja se tunnistaa myös puheen.
30.05.2011 klo 20.43
Arvostelun loppukommentti: "Mainittakoon vielä, että pelillä oli taipumus jumittua silloin tällöin ilman ennakkovaroitusta, ja myös osa skriptauksesta saattoi sekoilla. Arvostelun kirjoitusaikana tuli jo yksi päivitys, joka paransi vakautta hieman, muttei poistanut ongelmaa kokonaan."
Hmm, Xbox 360 -versiossa on nähtävästi enemmän ongelmia. Oma PS3-versioni ei ole jäätynyt kuin kerran pelin päävalikossa, kun painoin neliötä (Downloadable Content) ja samaan aikaan jotain muuta nappia. Hienosti jämähti sitten siihen. Itse pelissä ei ole jäätynyt kertaakaan. Pelin alussa tuli kahdesti sellanen ihme frame drop -ilmiö, että kaikki liikkui 5 fps:n nopeudella muutaman sekunnin ajan. Sen jälkeen tätä ei oo enää tapahtunut ja fps:kin on pysynyt hyvin tasaisena.
Boxilla pelasin läpi tässä viikon aikana ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ei ole jumittunut tai jäätynyt kertaakaan. Asensin kiintolevylle.
Rekisteröitynyt 15.02.2011
30.05.2011 klo 20.50
Boxilla pelasin läpi tässä viikon aikana ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ei ole jumittunut tai jäätynyt kertaakaan. Asensin kiintolevylle.
Itsellä sama homma. Sattuu olemaan vielä v1.0 boxi itselläni (tiedetään. Museoon sellaiset). Eipä jumittanut kertaakaan. Välillä oli samaa ongelmaa kuin GTA IV:n kanssa elikkä kun talla pohjassa kaahailee niin eri grafiikka layerit eivät pysy mukana. Esim monta kertaa rakennus oli muutaman sekunnin ajan vain yksivärinen laatikko. Sitten tuli tiilikuviot, bump-mapit yms. yksi kerrallaan.
30.05.2011 klo 21.03
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.05.2011 klo 21.12
30.05.2011 klo 23.53 1
Nykyään tuntuu, että kuka vaan osaisi kirjoittaa arvostelun 30 min. pelaamisen jälkeen lähinnä hehkuttaakseen kuinka hyvä peli onkaan kyseessä, ja sitten lätkästään se tuttuputttu 85-95 arvosana perään...
31.05.2011 klo 00.24
Rekisteröitynyt 03.01.2008
31.05.2011 klo 00.38 1
Kaikesta huolimatta pelissä on loistava idea ja upea tunnelma. Itsekin suosittelen jos ajanjakso ja rikosten verkkainen ratkominen vain kiinnostava. Harmi vain, että nykymuodossaan olevalle pädi ohjaukselle peli on hiukan liian puuduttava. Tälläiset pelit vaatisivat jo ihan uudenlaista ohjaustapaa pelaajan ja pelin välille.
Kinectiäkö tarkoitat? Kinectillä voisit periaatteessa liikkua itse ja se tunnistaa myös puheen.
31.05.2011 klo 06.34 1
Rekisteröitynyt 29.07.2008
31.05.2011 klo 08.28
Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.
31.05.2011 klo 08.52
http://www.cad-comic.com/cad/20110518
Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.
Okei, nyt vasta rupesi kiinnostamaan. Voiko tätä peliä tosiaan pelata tuohon tyyliin? Viimeistä juttua nyt ei usko erkkikään mutta edes nuo kaksi ensimmäistä?
31.05.2011 klo 08.54
Ihmettelen miten ihmisille 2 levyn vaihtoa on niin paha pala. Se on varmaan yhteensä 2 minuutin homma tuntikausien pelissä.
31.05.2011 klo 10.17
http://www.cad-comic.com/cad/20110518
Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.
Okei, nyt vasta rupesi kiinnostamaan. Voiko tätä peliä tosiaan pelata tuohon tyyliin? Viimeistä juttua nyt ei usko erkkikään mutta edes nuo kaksi ensimmäistä?
Ei voi. Ihmisten yliajosta tulee sanktioita ja aseen voi ottaa esille vain ja ainoastaan skriptatuissa toimintakohtauksissa.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.05.2011 klo 12.55 1
http://www.cad-comic.com/cad/20110518
Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.
Okei, nyt vasta rupesi kiinnostamaan. Voiko tätä peliä tosiaan pelata tuohon tyyliin? Viimeistä juttua nyt ei usko erkkikään mutta edes nuo kaksi ensimmäistä?
Ei voi. Ihmisten yliajosta tulee sanktioita ja aseen voi ottaa esille vain ja ainoastaan skriptatuissa toimintakohtauksissa.
Asetta ei voi tosiaan ottaa esille, mutta ihmisten yliajosta ei tule kyllä mitään sanktioita. Pelkkä ilmoitus, että LAPD-konstaapelien tehtävänä on suojella, eikä vahingoittaa, ja blaablaa.. Ihmiset väistää Driver 1/2 -tyyliin alta pois, jos yrität kaahata päälle, mutta jos osaat ennakoida mihin suuntaan ne loikkaa, saat kyllä jyrättyä ne alle. Tosin ihmiset ei kuole oikeastaan koskaan yhdestä kunnon yliajosta vaan vielä pitää pakittaa päälle ainakin kerran. Tällasta siis täällä päin.. :DD Pari kertaa siis oon huvikseni kokeillut tuota ja kuunnellut partnerin kommentteja. Kyllähän nuo ihmiset lentää välillä ihan kivasti ragdolleina, jos osut niihin kunnolla. :P
Rekisteröitynyt 14.05.2011
31.05.2011 klo 14.15
31.05.2011 klo 14.23
aika paljon kuulostaa mass effectiltä. hieno maailma ja taustat, jota kuitenkin rassaa kädestäpitävä yksinkertainen pelattavuus ja välillä ihan harhaanjohtavat dialogivaihtoehdot
en o kyl vielä pelannut
Rekisteröitynyt 15.02.2011
31.05.2011 klo 17.54
kyllä tuntuu aika korkealta pistemäärältä jos pelin tärkein anti eli juttujen ratkominen on sokkona kolmipyöräisellä ajoa
aika paljon kuulostaa mass effectiltä. hieno maailma ja taustat, jota kuitenkin rassaa kädestäpitävä yksinkertainen pelattavuus ja välillä ihan harhaanjohtavat dialogivaihtoehdot
en o kyl vielä pelannut
Itse en rinnastaisi Mass Effectiin. Se kun on puhdas roolipeli (vaikkakin toiminta sellainen). Siihen on ihan syynsä, että se maailmaan ja taustaan on panostettu. Jotkun tykkää lukea loree.
Kyllä tämä ihan viihdyttävä paketti oli vaikkakin kädestä pidetään kiinni koko ajan. Pitää vain olla avoimin mielin eikä heittää pyyhettä kehiin ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
31.05.2011 klo 18.02 1
Asetta ei voi tosiaan ottaa esille, mutta ihmisten yliajosta ei tule kyllä mitään sanktioita. Pelkkä ilmoitus, että LAPD-konstaapelien tehtävänä on suojella, eikä vahingoittaa, ja blaablaa..
Yliajosta ei tule suoraa sanktiota mutta vaikuttaa saataviin tähtiin tehtävästä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.06.2011 klo 11.28
Asetta ei voi tosiaan ottaa esille, mutta ihmisten yliajosta ei tule kyllä mitään sanktioita. Pelkkä ilmoitus, että LAPD-konstaapelien tehtävänä on suojella, eikä vahingoittaa, ja blaablaa..
Yliajosta ei tule suoraa sanktiota mutta vaikuttaa saataviin tähtiin tehtävästä.
Niin juu tottakai. Itse ajelin ihmisten yli aina kun olin juuri lopettamassa jolloin peli ei tallentanut.
02.06.2011 klo 12.31
Eipä oo pleikalla hyytyillyt saati juminnu vielä kertaakaan, mutta on vasta 18 tuntia pelattuna joten ehtiihän se vielä. Ruudunpäivityskin pyöriny mukisematta.
kyllähän se ruudunpäivitys näyttää hyvältä kun on tottunut siihen konsolien 20fps pelleilyyn...
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.06.2011 klo 16.51 1
Eipä oo pleikalla hyytyillyt saati juminnu vielä kertaakaan, mutta on vasta 18 tuntia pelattuna joten ehtiihän se vielä. Ruudunpäivityskin pyöriny mukisematta.
kyllähän se ruudunpäivitys näyttää hyvältä kun on tottunut siihen konsolien 20fps pelleilyyn...
Mahtaa vituttaa, kun et pääse tätä(kään) peliä pelaamaan sillä PC:lläs?
02.06.2011 klo 20.54 1
03.06.2011 klo 02.59
Eipä oo pleikalla hyytyillyt saati juminnu vielä kertaakaan, mutta on vasta 18 tuntia pelattuna joten ehtiihän se vielä. Ruudunpäivityskin pyöriny mukisematta.
kyllähän se ruudunpäivitys näyttää hyvältä kun on tottunut siihen konsolien 20fps pelleilyyn...
Mahtaa vituttaa, kun et pääse tätä(kään) peliä pelaamaan sillä PC:lläs?
Kuules nyt poika, älä ärsytä muita vaikka he laukoisivatkin ärsyttäviä kommentteja. Tyhmä on se, joka provosoituu. Jospa te molemmat, pc-äijä ja Execta, pyytäisitte anteeksi toisiltanne ja nousisitte älyllisesti tämän typerän nettiprovosoimis-kulttuurin yläpuolelle. Ja Execta, voisitko ystävällisesti korvata tuon "vitutus"-sanan "ärsytyksellä". Ymmärrän kyllä, että kiroilu on nykyään muodissa, varsinkin nuorison keskuudessa, mutta ei se sinulta ole pois, jos siistisit vähän kielenkäyttöäsi. Kun olet ystävällisempi muita kohtaan, niin sinuakin kohtaan ollaan ystävällisempiä! Yleisesti ottaen viestiesi perusteella olet selkeästi tuollaisen "vittuilun" yläpuolella, älä ihmeessä lipsu! Kaikilla on sitten mukavaa!
Rekisteröitynyt 10.04.2007
05.06.2011 klo 21.45
07.06.2011 klo 22.10