Tuorein sisältö

World of Warcraft: Cataclysm

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: MMORPG-pelit
Pelaajia: MMO
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Blizzard Entertainment
Julkaisija: Blizzard Entertainment
Julkaisupäivä: 07.12.2010
Pelin kotisivut
Juho Ahola

22.12.2010 klo 19.30 | Luettu: 42609 kertaa | Teksti: Juho Ahola

MMO-maailma vapisee
World of Warcraft on dominoinut MMO-markkinoita rautaisella otteella jo 7 vuotta. Ottaen huomioon kuluneen ajan määrän, on julkaistujen lisälevyjen määrä varsin maltillinen, eli kolme. Siinä missä laajennuksista ensimmäinen, The Burning Crusade, oli peliä varsin onnistuneesti laajentanut ja parantanut tekele, ei sitä seurannut Wrath of the Lich King onnistunut imemään allekirjoittanutta tonttumaailmaan läheskään yhtä kovalla teholla. Teknisesti puhuen työn jälki oli edelleen laadukasta, mutta ongelmaksi muodostui liian pitkälle viety "casualisointi", eli sisällön virtaviivaistaminen ja helpottaminen. Kaikkien piti päästä käsiksi kaikkeen ja onnistua kaikessa. Pelistä katosi haasteen ja seikkailun tuntu. Jäljelle jäi silmät kiinni toinen käsi selän taakse sidottuna läpijuostu tyrmä toisensa perään. Isojen, 10 ja 25 pelaajan luolastojen vaikeammista versioista oli rajatusti iloa ihmiselle, jolla ei ollut halua kuluttaa peliaikaansa yrittämällä tappaa jotain, jonka oli jo tappanut hieman eri reunaehdoilla. Suurin osa WotLK:hon pistetyistä pelitunneista menikin minulla uusien ja vanhojen hahmojen tasojen nostamiseen.

Voiko uusi vanha maistua uudelta uudelta?



Blizzardin ilmoittaessa että Cataclysmin sisältö koostuisi varsinaisen uuden sisällön lisäksi vanhojen alueiden uusimisesta, meni MMO-mieleni matalaksi. Mieleen nousi välittömästi kuva rahastuksesta ja uusien pelaajien kosiskelusta vanhojen partojen miellyttämisen sijaan. Tästähän kyse varmasti osittain olikin, mutta Blizzard onnistuu jälleen osoittamaan sen, minkä mielestäni myös esim. Starcraft 2:n tapauksessa; ei sillä ole niin väliä teetkö jotain uutta vai jotain vanhaa, kunhan teet sen todella, todella hyvin. Olisi valheellista väittää, että tasojen 1-60 kokemus olisi kokonaan uusittu, mutta kyllä se vain hyvin uudelta tuntuu. Monet alueet ovat hyvinkin vahvasti erilaisia kuin ennen uuden pääpahiksen, eli Deathwingin raivoa, ja ennen kaikkea tehtävien sisältöä ja keskinäistä järjestystä on muokattu isolla kädellä.

Lopputulos on pelottavan toimiva. Jo alkuperäisen WoW:n arvostelussa kehuin kovasti sitä, miten vähän verrattuna muihin sen aikaisiin MMO:ihin pelaaja joutuu päämäärättömästi matkustelemaan, tappamaan kasapäin hirviöitä tai tekemään muuta sellaista, mitä ei helposti miellä hauskaksi pelaamiseksi. Cataclysmin myötä loputkin epäkohdat on saatu eliminoitua lähes täydellisesti. Tokihan kyseessä on edelleen varsin perinteinen MMORPG-kokemus, mutta se on viimeiseen asti hiottu. Pelaaja tietää aina mitä tehdä seuraavaksi, mihin mennä seuraavaksi, ja tekeminen ei taatusti lopu kesken, ennenkuin tasokatto on saavutettu.

Sujuvaa tasojen nostoa tukee myös jo WotLK:n aikana lisätty "Dungeon Finder", jolla pelaaja voi automaattisesti etsiä muita jäseniä monia pelaajia vaativia tyrmiä varten. Kun ryhmä on koossa, pelaaja teleporttaa tyrmään. Kun putka on tyhjänä tai ryhmä hajoaa, siirtyy pelaaja takaisin sinne, mihin ulkopuolisessa maailmassa jäi. Pelimaailman immersio tästä hieman kärsii, mutta eipähän tarvitse odotella, kun se "yksi uusi tyyppi" löytää paikalle. Luolastoja on uusittu hieman ulkomaailmaa laiskemmin - lähinnä pomotaisteluita ja niistä saatavilla olevaa rojua on muokattu. Myös pelaajien välisiin taisteluihin pääsee nyt helposti teleporttaamalla, aina tasolta 10 lähtien, ja nykyään muiden lätkimisestä palkitaan myös kokemuspisteitä.

Kaiken kaikkiaan pelin alkupuolen uudistaminen oli ymmärrettävä liike, varsinkin liiketoiminnan näkökulmasta. Onhan se sääli, jos pelin ylivoimaisesti paras sisältö löytyy vasta kymmenien tai jopa satojen pelituntien jälkeen. Jotain työn laadusta kertoo se, että neljä vanhan maksimitason hahmoa omistava vanha parta nautti jälleen uuden hahmon pelaamisesta. Aloittamani shamaani on nyt tasolla 45, ja kaavailen jopa uuden hahmon aloittamista ihan alusta, sillä kyseinen hahmoluokka ei minulle oikein minulle muuten viihdyttävästä pelikokemuksesta huolimatta maistu.

Puoli annosta uutta uutta



WoW:n "endgame", eli maksimitasolla tapahtuva pelaaminen, on aivan eri peto kuin hahmon tasojen nostaminen. Yksin suoritettava kokemuksen kerääminen ja tehtävien suorittaminen loppuu lähes kokonaan ja tilalle tulee tyrmien läpikäymistä muiden pelaajien kanssa, ja/tai pelaajien välisissä taisteluissa kahinoiminen, molemmissa tarkoituksena parempien varusteiden kerääminen hauskanpidon ohessa. Täten kaikkia ei uuden hahmon aloittaminen ymmärrettävästi nappaa.

Heitäkään ei Blizzard tietenkään ole unohtanut, vaan tasokattoa on jälleen nostettu, tosin vain puolella siitä, mitä edellisissä laajennuksissa, eli viidellä tasolla. Blizzardin ennakkopuheiden perusteella näiden uusien tasojen saavuttamiseen olisi pitänyt mennä suurinpiirtein yhtä kauan kuin edellisen lisärin parissa, mutta käytännössä en voi ainakaan omalla kohdallani tätä allekirjoittaa. Varta vasten Cataclysmiä varten levelaamani trollimaagi ponnisteli uuteen tasokattoon parin viikonlopun ja muutaman arki-illan aikana. Ihan tuplista ei voi WotLK:n kohdalla puhua, mutta sisältöä oli kyllä merkittävästi enemmän. Joitakin tämä saattaa häiritä, itseäni ei hahmomäärän takia juuri harmita, kun ei tarvitse tehdä viikkokaupalla duunia yhden korottamiseksi uuteen tasokattoon.

Uudet alueet ja tehtävät ovat pelille tyypillistä perusvahvaa kamaa. Olisi helppo valittaa, että pelin pitäisi uudistua vauhdikkaammin, mutta se on vaikeaa, kun kaava toimii niin hyvin kuin se toimii. Erityismaininnan ansaitsee kokonaan veden alla sijaitseva Vashj'ir, joskin ideaan on tykästytty niin kovasti, että tekemistä alueelta löytyy vähän turhankin pitkäksi toviksi.

Tehtäviä on jälleen monipuolistettu ja pelaaja pääsee matkan varrella ottamaan mm. ison tonttuja jyräävän tulipallon tai lentokoneen KK-miehen roolin. Tehtävät ovat hieman edellisen lisärin vastaavia hankalampia, mutta edelleenkin toivoisin lisää haastetta. Jos verkko-ongelmista tai puhtaasta huolimattomuudesta johtuvat kuolemat lasketaan pois, lähti maagiltani seikkailujen aikana henki yhden käden sormilla laskettavan määrän kertoja, ja nekin koska tuli käyttäydyttä erityisen uhkarohkeasti. Touhussa olisi roisisti enemmän tunnelmaa, jos pelaaja pakotettaisiin edes jonkinasteiseen suunnitelluun ja huolellisuuteen.

Uusia luolastoja on hyvä lasti ja joitakin vanhoja klassikkoja on pistetty uuteen uskoon ja siirretty pelattavaksi maksimitasolle. Aivan kuten alueidenkin kohdalla, perusvahva taso on säilynyt. Useimmista tyrmistä löytyy jippo tai pari, joita ei ole aikaisemmin nähty, ja vaihtelua on ihan riittävästi, joten täydellistä kyllästymistä ei tarvitse hetkeen pelätä.

Blizzard kuuntelee



En ole ainoa, jota pelin helpottuminen vuosien mittaan on häirinnyt. Asiasta näkyy itkua keskusteluissa jatkuvasti, ja Blizzard on tämän tiedostanut. Tasojen keräämiseen tarkoitettujen tehtävien vaikeuttaminen on ymmärrettävästi pelottava ajatus asiakaskadon uhatessa, mutta endgamessa on otettu joitakin rohkeita askeleita vanhojen hyvien aikojen suuntaan. Monet uudet 5 pelaajan tyrmät ovat huomattavasti mitään WotLK:sta löytynyttä hankalempia. Myös hahmojen taitoja ja taikoja on muokattu sellaiseen suuntaan, ettei huolimaton "tappakaa kaikki, äkkiä" -taktiikka enää tuokaan helppoja tappoja. Jopa normaalitason tyrmät vaativat jonkinasteista koordinointia ja taitotasoa pelaajilta, joskin mistään todellisista haasteista ei voida puhua.

Tyypillisen pullamössövinkujan ongelmat alkavat, kun matka vie heroic-tason viiden pelaajan luoliin. Yhtäkkiä vastustajat lyövätkin niin lujaa, ettei niitä voi olla kimpussa muutamaa enempää, parantajalta voikin mana loppua kesken leikin ja vahingontekijöiden on mättämisen lisäksi osattava käyttää mölliäisten liikehdintää rajoittavia crowd control-temppuja. Se on varma, että näistäkin viiden miehen heroiceista tulee läpijuoksua ennemmin tai myöhemmin keskimääräisen varustetason kehittyessä, mutta nyt haastetaso on riittävä. Näin varsinkin viidelle satunnaiselle ihmiselle jotka eivät toisiaan tunne, eivätkä voi olla varmoja tiimikumppaineiden tietotaidon tasosta.

Keskustelut ovat jo täynnä "kaikki mulle, heti" -ihmisten vinkunaa asiasta. En voi kuin toivoa ja rukoilla, että Blizzard ei taivu paineen alla, vaan pitää nimenomaan haastaviksi tarkoitetut heroicit edes jossain määrin nykymuodossaan. Haasteellisuuden kääntöpuoli on yhdestä tai kahdesta kuolemasta turhautuvat vinkujat, jotka pilaavat homman koko ryhmältä poistumalla samantien kun pelissä joutuu, oho, pelaamaan. Uuden tankin tai parantajan löytäminen voi tällä hetkellä kestää pitkänkin tovin.


Kun 5 miehen koloista on kolunnut tarvittavan määrän päivityksiä rojuihinsa, on mahdollisuus lähteä yrittämään isompien pahisten taltuttamista "raideihin", eli 10 tai 25 pelaajan luolastoihin. Kaikista raideista löytyy sekä 10 että 25 pelaajan versio. Haastetaso näissä nousee entisestään, sillä ainakin tällä hetkellä virheille on jätetty huomattavasti vähemmän tilaa kuin vuosiin. Jo ensimmäisen raidin ensimmäisessä pääpahiksessa minulla on lähtenyt henki enemmän kertoja kuin lähti ikinä yhdenkään WotLK-pomon parissa, ihan samalla pelaajaporukalla. Jos lisäreiden historiaa katsoo, niiden alkutaival on aina täynnä muutoksia ja korjauksia raidien sisältöön, ja tätä on epäilemättä edessä tälläkin kertaa. Olen kuitenkin huomattavasti luottavaisempi sen suhteen, että mielenkiintoni pysyy yllä, kun kaikki pelistä löytyvä sisältö ei ole juostavissa lävitse heti kättelyssä. "Se on vain peli", sanovat pullamössöpojat kun valittavat kuluttaneensa monta iltaa samassa pisteessä ilman edistystä. "Juuri siksi siinä pitää olla jotain mihin tähdätä", sanon minä. Nykypäivän lapsista ei ole mihinkään.

Pelaajien välisiin taisteluihin paneutuneille on tarjoilla uusi battleground sekä etukäteen kootuilla tiimeillä toimivat, rankatut battlegroundit. Uutta on myös Wintergraspin tyylinen, päivittäisillä tehtävillä varustettu PvP-alue Tol Barad. Luonnollisesti pelistä löytyvät edelleen areenat 2v2, 3v3 ja 5v5 muodoissa. Valitettevasti tarjoilla ei ole edelleenkään minkäänlaista kunnollista motivaatiota käydä täysin avointa, varsinaisessa pelimaailmassa tapahtuvaa pelaajien välistä taistelua. Tämän taustalla ovat mitä luultavimmin tekniset syyt. Ensituntuman perusteella taisteluiden tempoa on laskettu jonkin verran. Pelaajilla on suuremmat määrät terveyspisteitä ja äkkikuolemia esiintyy huomattavasti vähemmän. Kuten aina, hahmoluokkien välisen tasapainon taso ja mahdolliset ongelmat PvP:ssä paljastuvat vasta ajan edetessä.

Kymppi tullee täyteen



Cataclysm on ensikättelyn perusteella onnistunut lisäosa. Se ei ainoastaan lisää peliin uutta, mielekästä tekemistä sekä uusille, että kokeneemmille pelaajille, vaan se korjaa suuren osan pelimaailmaa vaivanneesta historian painotaakasta. En lähtökohtaisesti pidä MMO-arvosteluiden kirjoittamisesta, koska tämänkaltaisen pelin, tai sen lisäosan todellinen arvo on mitattavissa vasta kuukausien päästä, mutta eihän tätä kukaan enää silloin lukisi, joten näillä mennään.

Yllätyksen taso ei ole suuri, jos peli olisi edelleen aivan yhtä voimissaan seuraavankin laajennuksen saapuessa. Kilpailijoilla on käsissään aivan tolkuton haaste jos tarkoituksena on saada ihmiset hyppäämään toisen, maksullisen MMO:n kelkkaan. WoW on tässä vaiheessa niin mammuttimainen teos, jonka takana on niin paljon lahjakkaita tekijöitä, työtunteja ja rahaa, että ajatus julkaisussa kilpailukykyisestä pelistä on, jos ei nyt mahdoton, niin kaukaisen tuntuinen.

V2.fi | Juho Ahola

World of Warcraft: Cataclysm (Tietokonepelit)

Kaikin puolin onnistunut lisäosa, joka jatkaa WoWin valtakautta hamaan tulevaisuuteen.
  • alueiden uudistus onnistunut
  • loppupelissä haastavaakin tekemistä
  • mitään pelaajaryhmää ei ole unohdettu
  • tehtävät liian helppoja
  • "kaikki mulle heti nyt" -dorkat
  • instansointi ja ryhmien kokoajat tappavat immersiota
< Golden Sun: Dark Daw... Donkey Kong Country ... >

Keskustelut (34 viestiä)

Videopelaaja

Rekisteröitynyt 18.12.2010

22.12.2010 klo 20.04

Kolmen lisäosan jälkeen ei taida tulla enempää lisäyksiä peliin.
lainaa
Flits

22.12.2010 klo 20.27

Blizzard on vahvistanut vielä 3 lisäosaa peliin, että kyllä niitä tulee. Tämä lisäosa on aivan loistava ja peliä on viety paljon eteenpäin. Ensimmäistä kertaa levelaus ja questaaminen oli todella nautinnollista ja niitä jaksoi tehdä. Sopivasti ovat instanceja vaikeuttaneet. Suosisteltavaa sisältöä.
"- tehtävät liian helppoja " Ei niitä vain ole tarkoitettu sellaisiksi.
lainaa
Paintrout

22.12.2010 klo 20.30

Taisi blizzard joskus sanoa että niillä olisi kuuteen lisäosaan ideoita... Tiedä siitä mutta se on varma ettei kolmeen lopu.

Mutta onneksi vihdoinkin tullut enemmän haastetta tähänkin peliin.
lainaa
Soliiz

Rekisteröitynyt 19.09.2008

22.12.2010 klo 21.32

Olis mukava saada Eve Online: Tyranniksen arvostelu kans
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

22.12.2010 klo 22.14

Eipä tähän voi juuri mitään sanoa. Muutamat tosi hauskat tarinat on lisänny kivasti hauskuutta, ja vain pari mobia on tuottanut pikku ongelmia ...mutta aika hyvin ne ois ehkä menny ihan yksinkin.

Uusia alueita on yllättävän paljon, ja niissä on kivasti vaihteluakin. Selkeästi yli 90 pisteen peli =)
lainaa
Penan_veli

22.12.2010 klo 22.20

Flits kirjoitti:
Sopivasti ovat instanceja vaikeuttaneet.

... joita ovat sittemmin lähteneet nerffaamaan...

Mutta samaa mieltä, questaus ei ole ikinä ollut yhtä hauskaa wowissa.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

22.12.2010 klo 23.11

Soliiz kirjoitti:
Olis mukava saada Eve Online: Tyranniksen arvostelu kans


Meillä ei valitettavasti ole kirjoittajaa, joka pelaisi Eveä tarpeeksi. Nämä morppiarvostelut ovat kovin ongelmallisia juuri tämän vuoksi, Juho sentään suostui palaamaan WoW-maailmaan Catan myötä...
lainaa
KMIES

22.12.2010 klo 23.43

Arvostelija ei ole ottanut ilmeisesti huomioon sitä että nuo uudet alueethan eivät ole cataclysmin vaan tuon päivityksen aikaansaannoksia ja täten ilmaisia eivätkä vaadi lisäosan ostoa. Ainoa mitä lisäosassa tulee on nuo pari uutta rotua ja 81-85 alueet.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

22.12.2010 klo 23.56

KMIES kirjoitti:
Arvostelija ei ole ottanut ilmeisesti huomioon sitä että nuo uudet alueethan eivät ole cataclysmin vaan tuon päivityksen aikaansaannoksia ja täten ilmaisia eivätkä vaadi lisäosan ostoa. Ainoa mitä lisäosassa tulee on nuo pari uutta rotua ja 81-85 alueet.
Ja ilman lisäosaa näitä uudistuksia ei olisi tullut. Tuskin tätä kukaan ymmärtää sillä tavalla, että nämä asiat tulisi voimaan vasta lisärin hankittua, joten sellaisen arvostelun kirjottaminen olis lähinnä hyödytöntä. Tulis mieleen mikrobitti joka arvostelee esim. näytönohjaimia joka vuosi kertomalla miten näytönohjain toimii ja sitten pikainen läpikäynti listauksilla mikä oli paras.
lainaa
Star-Man

Rekisteröitynyt 14.07.2008

23.12.2010 klo 00.55

Soliiz kirjoitti:
Olis mukava saada Eve Online: Tyranniksen arvostelu kans


Komppaan, olisi kiva saada arvosteluja EVEn lisäosiin, ainakin niihin jotka tekevät suurempia muutoksia peliin.
Incursion 1.0 tuskin olisi kannattanut arvostellakkaan, mutta juuri Tyrannis ja toivon mukaan joskus tuleva Incarna(asemakävely) arvostelut olisi kivoja.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.12.2010 klo 10.13

KMIES kirjoitti:
Arvostelija ei ole ottanut ilmeisesti huomioon sitä että nuo uudet alueethan eivät ole cataclysmin vaan tuon päivityksen aikaansaannoksia ja täten ilmaisia eivätkä vaadi lisäosan ostoa. Ainoa mitä lisäosassa tulee on nuo pari uutta rotua ja 81-85 alueet.


Arvostelusta puuttuu maininta monesta muustakin asiasta mitä lisäri on uudistanut tai lisännyt. Syy on kaksijakoinen: Toisaalta en tahtonut tästä mitään 3000 sanan eeposta, ja toisikseen en ole kaikkea uutta ehtinyt edes kokeilla. Mukaan ovat päässeet mielestäni oleellisimmat asiat, lähinnä peliä ennenkin pelanneen näkökulmasta. Myönnettäköön, että olisin kyllä voinut mainita uudet rodut ja arkeologian, pääsi unohtumaan.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.12.2010 klo 10.18

Ehkä evestä voisi sit joku asiaan perehtynyt kirjoitustaitoinen vieras kirjoittaa arvostelun? Tai siis näistä vaadituista lisäreistä. Luonnollisesti sen pitäs olla arvostelu eikä mainos. Arvosanan vois jopa jättää pois vierasartikkelin takia =P
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.12.2010 klo 12.08

Jos joku on halukas arvostelemaan EVE Onlinen laajennuksen, ottakoon yhteyttä toimitukseen. Voidaan heittää ainakin jotain peliä vaivanpalkaksi, jos teksti on mitenkuten julkaisukelpoista.
lainaa
Jep

23.12.2010 klo 14.50

Mikko kirjoitti:
Jos joku on halukas arvostelemaan EVE Onlinen laajennuksen, ottakoon yhteyttä toimitukseen. Voidaan heittää ainakin jotain peliä vaivanpalkaksi, jos teksti on mitenkuten julkaisukelpoista.


No nyt harmittaa ettei peliä ole tullut vuoteen pelattua, mielellään siitä jotain arvostelua kyllä kirjottaisi. :)
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.12.2010 klo 19.13

Jep kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
Jos joku on halukas arvostelemaan EVE Onlinen laajennuksen, ottakoon yhteyttä toimitukseen. Voidaan heittää ainakin jotain peliä vaivanpalkaksi, jos teksti on mitenkuten julkaisukelpoista.


No nyt harmittaa ettei peliä ole tullut vuoteen pelattua, mielellään siitä jotain arvostelua kyllä kirjottaisi. :)

Winkki hommiin...

Jaaps, tämänkin varmaan joutuu ostamaan. Vaikeustason nostaminen ei olisi kyllä pahitteeksi tosiaankaan.
---
~Deneidez dot kohta uudistuu hot
lainaa
Aatu

23.12.2010 klo 19.51

Artikkelin kirjoittajalla ilmeisesti jonkinlaisia itsetunto-ongelmia? Wow-on suosituin mmo-peli maailomassa juuri siksi, että se on tarpeeksi helppo, että sitä voi pelata kuka hyvänsä. Nämä hc-pelaajat pelaavat ihan muita pelejä kuin wowia. Saatko mahdollisesti jotain tyydytystä siitä, että haukut pelaajia, jotka eivät nauti päänsä seinään hakkaamisesta tai vaan ole niin hyviä pelaamaan kuin sinä? Niille jotka eivät ole ikinä pelannut mitään ja sille ikäryhmällä muutenkin, joille wow on etukäteen suunnattu on wow juuri sopivan tasoinen. Enkä oikesti usko, että kukaan saa nautintoa siitä, että kuolee vähän väliä vain siksi, että joku mobi respawnaa paikalla ja sitten niitä onkin kimpussa liikaa. Myös täysin käsittämätöntä on, miksi ei meleetä pääse juosten karkuun, vaikka pitäisi jousta yhtä nopeasti kuin mobit? Vaikeustasoa saa olla mutta sen ei tulisi perustua tuuriin, niin kuin se nykyjään levuttaessa perustuu. (Mobeja tulee liikaa kerralla)
lainaa
FrankZappa

23.12.2010 klo 20.38

Aatu kirjoitti:
Vaikeustasoa saa olla mutta sen ei tulisi perustua tuuriin, niin kuin se nykyjään levuttaessa perustuu. (Mobeja tulee liikaa kerralla)

Mobeja tulee kerralla juuri niin monta kuin mitä pullaat.
lainaa
Aatu

23.12.2010 klo 20.44

FrankZappa kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Vaikeustasoa saa olla mutta sen ei tulisi perustua tuuriin, niin kuin se nykyjään levuttaessa perustuu. (Mobeja tulee liikaa kerralla)

Mobeja tulee kerralla juuri niin monta kuin mitä pullaat.


Ei tuu jos joku muu on tappanut niitä aikasemmin ne voi spawnata juuri siihen missä oot. Muutenkin agrorange on turhan suuri.
lainaa
FrankZappa

23.12.2010 klo 21.06

Aatu kirjoitti:
FrankZappa kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Vaikeustasoa saa olla mutta sen ei tulisi perustua tuuriin, niin kuin se nykyjään levuttaessa perustuu. (Mobeja tulee liikaa kerralla)

Mobeja tulee kerralla juuri niin monta kuin mitä pullaat.


Ei tuu jos joku muu on tappanut niitä aikasemmin ne voi spawnata juuri siihen missä oot. Muutenkin agrorange on turhan suuri.

Kun mobit spawnaa, niin niillä on noin 10 sekunnin aika, jolloinka ne eivat hyökkää, jos et itsekään käy niihin käsiksi. Tämän pitäisi olla tarpeeksi pitkä aika ehtiä karkuun. Ja aggrorange ei ole liian suuri. Itse en kuollut kertaakaan levutuksen aikana, jos instoja ei oteta huomioon.
lainaa
Daealis

Rekisteröitynyt 27.05.2008

23.12.2010 klo 23.10

Cata tuo uutta, cata revamppaa vanhat. Niille pelaajille, jotka ovat pelanneet vanillasta asti raidauksen parissa, ovat jo vuosia huutaneet sitä vaikeustasoa. Lich King oli niin pohjanoteeraus vaikeustason kanssa, kun ainoa tapa saada haastetta peliin oli tehdä iso raidi ja heittää heroic päälle. Tai sitten keinotekoisesti luoda itselleen haasteita joko yrittämällä nopeusennätyksiä tai vähentämällä healereiden määrää. Sitä tuli heroicit healailtua druidi depsispecissä ja vielä depsaten paremmin kuin se surkein satunnaispelaaja ryhmässä. Itse toki viihdyin näinkin veltolla vaikeustasolla ihan siinä missä nerffaamattoman Kil'Jaedeninkin parin viikon seinän ja pään yhteenlyönnin kanssa, mutta uskoisin yleisesti vaikeustason nostamisen parantavan peliä.

Total Biscuitti sen taisi joskus kertoilla suunnilleen näin: Pelaajista on tullut velttoja ja he mankuvat helpotuksia, ja kun Blizzard taipuu, niin pelaajat taantuvat ja kohta taas mangutaan lisää helpotuksia. Kun Blizzard ei taivu, niin pelaajilla on kaksi vaihtoehtoa, joko he lopettavat pelaamisen, tai opettelevat pelaamaan. Ja haluaisin uskoa, ettei kanssawowittajat luovuttaisi vain siksi, että pitäisi opetella paremmaksi pelaajaksi.

Vielä kun tuon pöytäkoneen laittaisi kuntoon niin sitä voisi ottaa 10 päivän maistiaiset uusiin seutuihin ja unelmoida addiktion ruokkimisesta taas joskus kun olis aikaa tarpeeksi.
lainaa
huoh

24.12.2010 klo 00.08

Aatu kirjoitti:
Wow-on suosituin mmo-peli maailomassa juuri siksi, että se on tarpeeksi helppo, että sitä voi pelata kuka hyvänsä.

Niin? Sehän on vain hyvän pelin kriteeri, jotain mitä muut mmorpg:t eivät selvästi ole tehneet.
Lainaus:

Nämä hc-pelaajat pelaavat ihan muita pelejä kuin wowia.

Kerros mitä he pelaavat? Eivät ainakaan Lotroa...
Lainaus:

Niille jotka eivät ole ikinä pelannut mitään ja sille ikäryhmällä muutenkin, joille wow on etukäteen suunnattu on wow juuri sopivan tasoinen.

On joo, onhan se huomattu kuinka helvetisti muut, aikuisempaan ja hardcorempaan makuun sopivat mmorpg:t ovat haukanneet WoWin pelaajakunnasta. Eivät yhtään. Ja kuinka moni on oikeasti siirtynyt WoWin parista muihin peleihin. Vitun harvat.

Vituttaako sua WoWin ylivoimaisuus noin paljon?
lainaa
Aatu

24.12.2010 klo 08.56

huoh kirjoitti:


Kerros mitä he pelaavat? Eivät ainakaan Lotroa...


Nämä ovat jakautuneet moneen osaan ja tietenkin vievät osan Wowin pelaajista. Hc-pelaajia on kuitenkin melkoisen vhän verrattuna kasuaaleihin. Ja ei ne Lotroon tulleet oo ei Lotro ole niin hc. Eveä ainakin pelaa jotkut. Ja oikeat hc-pelaajat pelaavat tietysti niitä japanilaisia/korealaisia mmo-pelejä.

Ja WoWin ylivoimaisuus missä? Pelaajien määrässä ehkä ei muussa. Pelattavaa on kyllä paljon ja se on suurimmaksi osaksi fiksua. Nykyisiä raideja/instoja en ole testannut vanilla WoWIssa ne oli ihan hyviä. Peli on 7-vuotta vanha ja se näkyy valitettavasti myös grafiikaksi. Maailma sen sjaan on... no, pöhkö. Lorenkin taso on varsin heikko. Onhan WoW yksi tän hetken parhaimmista mmo-peleistä. No WoWin lähtölaskenta on jokatapauksesta alkanut, kun SWTOR julkaistaan keväällä.
lainaa
Jimmyfi

24.12.2010 klo 09.05

mjaa mjaa onpas taas
ilman cata lisää-osaa kaikki questit 1-60 o kirjotettu uusiks ja melkein kaikki zonet uusiks eli uuen hahmon alotus on kokonaan uusi kokemus.

Cata tuo uusia instoi, 5 uutta zonea ja helekutasti taas questei ja tietty uuvet raid bossit yms. Cata normi instat ovat sopivan haastavia ja CC on oikein kiva asia käyttää. mutta heroicit on oikeesti haastavia ja CC on PAKKO käyttää jos meinaa selvitä. ja ah aina niin kiva "Do Not Stand in the S*#T!" joutuuu huutamaan useammin kuin kerran joillekkin pelaajille. Eli kyllä peli koukuttaa HC pelaajatkin. Toistaiseksi blizzulla ei ole mitään suunnitelmia nerffata instoi yms vaan pitää taso sellaisenaan. Vähän aikaa sitten kun tuli tuo 4.0 pätsi uusine talent puineen ja ah niin ihaninen mana ongelmineen niin peli on tosiaan muuttunut. et voi enää spämmäillä HealOverTime loitsuja kun kappas 1 mobi päck down ja mana bar huutaa 0. vaan joutuu tosiaan suunnittelemaan että mikäs loitsu tähän tilanteeseen käy. jos pelais 4. hahmon 85 -> :D
lainaa
huoh

24.12.2010 klo 14.54

Aatu kirjoitti:

Nämä ovat jakautuneet moneen osaan ja tietenkin vievät osan Wowin pelaajista.

Eivät varmasti vie koska he ovat niitä jotka alunperinkään eivät ole wowiin koskeneet. Kyllä tasaisen tappavat 11 miljoonan (tai jotain) pelaajamäärät kertovat että harvat tästä pelistä ovat pois lähteneet.
Lainaus:

Hc-pelaajia on kuitenkin melkoisen vhän verrattuna kasuaaleihin.

Jos tälläisten pelien pelaajia nyt voi miksikään casuaaleiksi kutsuakaan...
Lainaus:

Ja WoWin ylivoimaisuus missä? Pelaajien määrässä ehkä ei muussa.
Peli on 7-vuotta vanha ja se näkyy valitettavasti myös grafiikaksi. Maailma sen sjaan on... no, pöhkö. Lorenkin taso on varsin heikko. Onhan WoW yksi tän hetken parhaimmista mmo-peleistä.

Okei katsotaas, pelaajamäärälle on muitakin selityksiä kuin vain se että se on naurettavan helppo, grafiikat eivät tee peliä, maailma ei ole yhtään pöhkömpi kuin vaikka lotrossa päinvastoin se on paremmin jäsennelty ja rytmitetty, loressa ei ole mitään muuta vikaa kuin blizzardin tarve tapattaa kaikki vähänkään nimekkäämmät pahikset. Wow on yksinkertaisesti tämän hetken paras mmo mittaa sitä millä tikulla tahansa, eikä sen valta-asema ole horjumassa vielä vuosiin.
Lainaus:

No WoWin lähtölaskenta on jokatapauksesta alkanut, kun SWTOR julkaistaan keväällä.

Mikä lähtölaskenta? Tasan yksikään muu mmorpg kuin Blizzardin seuraava mmorpg ei tapa WoWia, se on fakta juttu. Onhan näitä yrittäjiä nähty saavikaupalla, mutta vain aniharvat ovat kokeilujakson jälkeen jääneet sen uuden pelin pariin suurimman osan palatessa takasin wowiin. Viimeisin "wowintappajat" Aion:kin floppasi niin pahasti että rysähti.
lainaa
Aatu

24.12.2010 klo 15.13

huoh kirjoitti:

Eivät varmasti vie koska he ovat niitä jotka alunperinkään eivät ole wowiin koskeneet. Kyllä tasaisen tappavat 11 miljoonan (tai jotain) pelaajamäärät kertovat että harvat tästä pelistä ovat pois lähteneet.

Tujuat varmaan itsekkin, että ilman näitä kilpailijoita WoWIlla voisi olla jopa 20 miljoonaa pelaajaa. MMO-pelien kenttä on vaan jakautunut hyvin laajasti. Ja kyllähän näiden muiden pelaajista valtaosa on kokeillut Wowia ja todennut, että se on huonompi kuin se toinen peli jota tällä hetkellä pelaavat. Ei WoWI suinkaan kaikille ole se paras.

lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.12.2010 klo 22.04

Aatu kirjoitti:
Artikkelin kirjoittajalla ilmeisesti jonkinlaisia itsetunto-ongelmia? Wow-on suosituin mmo-peli maailomassa juuri siksi, että se on tarpeeksi helppo, että sitä voi pelata kuka hyvänsä.

...


Miten se, että pidän peliä liian helppona, liittyy itsetuntooni? Kuten aina, arvostelu on subjektiivinen näkemys pelistä. Minun mielestäni peli on liian helppo, jos sen pelaaminen ei tarjoa haastetta kuin aniharvoin, ja eteneminen koostuu rutiininomaisesta läpijuoksusta. Jos joku saattaa pitää haastetasoa sopivana, pitäisikö minun olla sitä kommentoimatta? Missä tilanteessa, tai minkä pelin kohdalla haastetasoa sitten olisi sopivaa kommentoida?

Jos taas tulkitset puheeni "kaikki mulle heti nyt"-dorkista jonkinlaisena kritiikkinä ihmisiä kohtaan joiden mielestä vaikeustaso on sopiva, tulkitset väärin. Viittaan tyyppeihin, jotka lähtevät ryhmistä heti epäonnistumisen tapahtuessa - tyyppeihin jotka itkevät, huutavat ja luokkaavat kun häviävät rollin jostain lootista jonka tahtovat - tyyppeihin, joiden mielestä pelissä ei saa olla sisältöä, joihin heillä ei ole välitöntä pääsyä.

Jos pelin haastetaso on sinulle tai kelle tahansa sopiva, hyvä niin. Se ei kuitenkaan minua estä esittämästä kritiikkiä nykyistä vaikeustasoa kohtaan, jos sen epäkohdaksi omalla kohdallani koen.

edit: Lisättäköön vielä, että suurimman osan pelaajamassastaan WoW on kerännyt aikana, jolloin peli oli huomattavasti WotLK:n tasoa haastavampi. En siis lainkaan allekirjoita väitettäsi, että helppous olisi itsessään syy suosioon. Ennemminkin koko pelin (tai ainakin WotLK:n) kattava helppous on seurausta saavutetusta suuresta suosiosta ja halusta miellyttää tavoitettuja massoja mahdollisimman kustannustehokkaasti.
lainaa
Aatu

25.12.2010 klo 09.30

Rams kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Artikkelin kirjoittajalla ilmeisesti jonkinlaisia itsetunto-ongelmia? Wow-on suosituin mmo-peli maailomassa juuri siksi, että se on tarpeeksi helppo, että sitä voi pelata kuka hyvänsä.

...


Miten se, että pidän peliä liian helppona, liittyy itsetuntooni? Kuten aina, arvostelu on subjektiivinen näkemys pelistä. Minun mielestäni peli on liian helppo, jos sen pelaaminen ei tarjoa haastetta kuin aniharvoin, ja eteneminen koostuu rutiininomaisesta läpijuoksusta. Jos joku saattaa pitää haastetasoa sopivana, pitäisikö minun olla sitä kommentoimatta? Missä tilanteessa, tai minkä pelin kohdalla haastetasoa sitten olisi sopivaa kommentoida?

Jos taas tulkitset puheeni "kaikki mulle heti nyt"-dorkista jonkinlaisena kritiikkinä ihmisiä kohtaan joiden mielestä vaikeustaso on sopiva, tulkitset väärin. Viittaan tyyppeihin, jotka lähtevät ryhmistä heti epäonnistumisen tapahtuessa - tyyppeihin jotka itkevät, huutavat ja luokkaavat kun häviävät rollin jostain lootista jonka tahtovat - tyyppeihin, joiden mielestä pelissä ei saa olla sisältöä, joihin heillä ei ole välitöntä pääsyä.

Jos pelin haastetaso on sinulle tai kelle tahansa sopiva, hyvä niin. Se ei kuitenkaan minua estä esittämästä kritiikkiä nykyistä vaikeustasoa kohtaan, jos sen epäkohdaksi omalla kohdallani koen.

edit: Lisättäköön vielä, että suurimman osan pelaajamassastaan WoW on kerännyt aikana, jolloin peli oli huomattavasti WotLK:n tasoa haastavampi. En siis lainkaan allekirjoita väitettäsi, että helppous olisi itsessään syy suosioon. Ennemminkin koko pelin (tai ainakin WotLK:n) kattava helppous on seurausta saavutetusta suuresta suosiosta ja halusta miellyttää tavoitettuja massoja mahdollisimman kustannustehokkaasti.


Lähinnä viittasin termin pullamössövinkuja käyttöön. Jotenkin artikkelista sai vaan kuvat, että sinä>pullamössövinkuja(90% pelaajista).
lainaa
Aatu

26.12.2010 klo 15.00

FrankZappa kirjoitti:
Itse en kuollut kertaakaan levutuksen aikana, jos instoja ei oteta huomioon.


Suosittelen kokeilemaan PVP-servua.
lainaa
KapteeniDerp

26.12.2010 klo 23.25

Aatu kirjoitti:
FrankZappa kirjoitti:
Itse en kuollut kertaakaan levutuksen aikana, jos instoja ei oteta huomioon.


Suosittelen kokeilemaan PVP-servua.


Suosittelen kokeilemaan l2p:ta.
lainaa
Aatu

27.12.2010 klo 01.36

KapteeniDerp kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
FrankZappa kirjoitti:
Itse en kuollut kertaakaan levutuksen aikana, jos instoja ei oteta huomioon.


Suosittelen kokeilemaan PVP-servua.


Suosittelen kokeilemaan l2p:ta.



Enemmänkin kyse on pelityylistä ja tuurista. Jos ei ole ikinä kuollut pelaa liian varovasti. itsehän en sellaisesta pelityylistä perusta. Esim monta kuolemaa on tullut ryhmämobien kaatoyrityksissä. On tullut niitä kaatojakin ei sen puoleen. Ei pelaamaan opi sillä, ettei kuole yhtään. Sehän WoWissa on typerää, että usein esim. kun mountti lähtee alta tulee varma kuolema.
lainaa
Aatu

27.12.2010 klo 01.44

Ja siis WOWIhan ei ole yhtään liian vaikea en niin sanonut. Ärsyttää vain se, että ylipäätään tuoset tuntee tarvetta haukkua täällä muita pelaajia. Eikö kaikkia pelaajia voisi arvostaa. On sen sijaan hyvä juttu, että Catalysm on hieman korottabut vaikeustasoa. Pelimukavuutta nostaisi vaan kun nämä satunnaiskuolemat sattuisivat harvemmin(4-10 mobia yhtaikaa kimpussa haluamatta.) Kun taas 95% peliajasta(levytuksessa) on tavattoman helppoa, mutta väliin tulee aina, zip kuolit. Enemmän olisi tasaisen haastavaa.(Mobit voisivat esim löydä kovempaa, mutta ei tulisi kimppuun kuin 2 kerrallaan.) Lisäksi ymmärrän, että WoW on tehty kieli poskessa, mutta ei kai sen sentään korvan sisällä tarvitse olla? Lisäksi hordelle olisi pitänyt antaa Drowit/mustat haltiat(Dark rangers) pelattavaksi roduksi kun ne muutenkin jo horden puolella ovat.
lainaa
wow

28.12.2010 klo 02.47

te jotka pidätte wowia helppona armory linkkiä mis on ennen 30% buffia light of dawn kiitos tai 2009 lokakuulta anub 25 hc insanity
tai ulduar 0 keeper jos noi ei oo vaikeita ni mikä sitten on ?
lainaa
MacAllan

28.12.2010 klo 17.09

Cata koristi vanhaa lutkaa mukavasti, mutta pelin sisimpää se ei muuttanut. PvE-raidaaja on yhä kuningas mitä uuteen sisältöön ja sen laadukkuuteen tulee. PvP-pelaaja joutuu jälleen tyytymään pariin battlegroundiin ja typerään Tol Baradiin joka on täysin epätasapainossa. Jälleen olisi ollut Blizzardilla mahdollisuus tehdä kokonaan PvP:lle panostettu alue, tai panostaa outdoor-PvP:hen, ja tuoda peliin merkittävästi jotain uutta. Mutta ilmeisesti naurettavat e-sport areenat ja PvE-raidaajat ovat tähän mennessä pelin kiveen hakattu suunta. Toivotaan ettei Jeff Kaplan pilaa Blizzardin next-gen MMO:ta EQ-raider mentaliteetillaan. WoW sai siitä totisesti osansa.

Jokatapauksessa talent-systeemin ja stattien uusiminen sekä uudet alueet henkäisevät peliin sen verran elämää että kokeilemassa kannattaa käydä. Taistelut eivät ole WotLK tapaisia burst-festejä, ja varoen voi jopa allekirjoittaa väitteen että peli on palannut osiltaan "vanillan" fiilikseen. Tehtävät ovat taattua blizzard laatua, tosin itseäni haittaisi se miten moni tehtävä laittaa pelaajan jonkinasteiseksi supersankariksi joka tuntee kaikki isot kihot. Otetaan kuitenkin huomioon että serverin maailmassa pyörii jokunen tuhat muuta sankaria, jolloin pelin tarjoama "You're special!" -lusikka muuttuu lähinnä naurettavaksi.

tl;dr Sama vanha huora uusilla tisseillä. Kannattaa käydä koeajamassa, mutta pitemmän matkan ajotuntuma voi vaihdella.
lainaa
Makerz

03.01.2011 klo 16.02

MacAllan kirjoitti:
Cata koristi vanhaa lutkaa mukavasti, mutta pelin sisimpää se ei muuttanut. PvE-raidaaja on yhä kuningas mitä uuteen sisältöön ja sen laadukkuuteen tulee. PvP-pelaaja joutuu jälleen tyytymään pariin battlegroundiin ja typerään Tol Baradiin joka on täysin epätasapainossa. Jälleen olisi ollut Blizzardilla mahdollisuus tehdä kokonaan PvP:lle panostettu alue, tai panostaa outdoor-PvP:hen, ja tuoda peliin merkittävästi jotain uutta. Mutta ilmeisesti naurettavat e-sport areenat ja PvE-raidaajat ovat tähän mennessä pelin kiveen hakattu suunta. Toivotaan ettei Jeff Kaplan pilaa Blizzardin next-gen MMO:ta EQ-raider mentaliteetillaan. WoW sai siitä totisesti osansa.

Jokatapauksessa talent-systeemin ja stattien uusiminen sekä uudet alueet henkäisevät peliin sen verran elämää että kokeilemassa kannattaa käydä. Taistelut eivät ole WotLK tapaisia burst-festejä, ja varoen voi jopa allekirjoittaa väitteen että peli on palannut osiltaan "vanillan" fiilikseen. Tehtävät ovat taattua blizzard laatua, tosin itseäni haittaisi se miten moni tehtävä laittaa pelaajan jonkinasteiseksi supersankariksi joka tuntee kaikki isot kihot. Otetaan kuitenkin huomioon että serverin maailmassa pyörii jokunen tuhat muuta sankaria, jolloin pelin tarjoama "You're special!" -lusikka muuttuu lähinnä naurettavaksi.

tl;dr Sama vanha huora uusilla tisseillä. Kannattaa käydä koeajamassa, mutta pitemmän matkan ajotuntuma voi vaihdella.


Helvetin hyvin sanottu xD!
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova