Gran Turismo 5
Arvioitu: | Playstation 3 |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Polyphony Digital |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 24.11.2010 |
Pelin kotisivut |
Mahdottomat odotukset: Laaja oppimäärä
Rauta (lat. ferrum) on siirtymämetallien ryhmään kuuluva alkuaine, jonka kemiallinen merkki on Fe. Suomen kielen sana rauta tulee muinaisruotsin sanasta raud, nykyruotsiksi röd, joka tarkoittaa alun perin järvimalmin punaista väriä. Rauta on painavin tähdissä nukleosynteesin kautta syntyvä alkuaine. Näin ollen se on yleisin raskasmetalli maailmankaikkeudessa. Jaksollisessa järjestelmässä rauta on 26. alkuaine. Se on hopean värinen, kiiltävä ja ferromagneettinen metalli, jolla on useita hyödyllisiä käyttökohteita. Puhtaana se on jokseenkin pehmeää, mutta monet sitä pääaineksenaan sisältävät metalliseokset ovat erittäin kovia. Niitä käytetään muun muassa työkaluihin, rakennustarvikkeisiin, koneisiin, ajoneuvoihin ja aseisiin. Tärkeimpiä rautaseoksia ovat teräkset ja valuraudat. Wikipedia:Rauta
Kuulostaako tylsältä? Kuvittele tähän taustalle pianomusiikkia, ja voit nähdä silmissäsi Gran Turismo 5:n johdantovideon. Ainakaan perusteellisuuden puutteesta pelin lähestymistapaa ei voi syyttää, sillä auton valmistus kuvataan todellakin rautamolekyylien synnystä asti. Ja siitähän tässä Polyphony Digitalin myöhästelleessä eepoksessa on ennen kaikkea kysymys: peltilehmän palvonnasta.
Muistan edelleen hyvin elävästi sateisen kesän 1998, jonka pelastus olivat Sony PlayStation ja Gran Turismo. Tuo peli tuli lypsettyä läpi jokseenkin niin täydellisesti kuin mahdollista. GT:t 2 ja 3 jäivät vähän vähemmälle huomiolle - eli vain muutaman viikon pelaamiselle kuukausien sijaan - mutta nelonen maistuikin taas makealta. Ja näin päästiinkin vuoteen 2004, josta alkaen tätä viitososaa on odotettu.
Gran Turismon ilmestyessä se oli täysin ylhäisessä yksinäisyydessään. Tätä ennen kukaan ei ollut tehnyt vastaavaa satojen autojen valikoimaan perustuvaa autohedonismia, ja GT2:ssa homma nousi toiseen potenssiin. Ostava yleisö vastasi huutoon ja miljoonamyynnit seurasivat toisiaan. Ei siis ihme, että kun Yamauchi-san puhuu, muut kuuntelevat. Ja PS3:n julkaisusta asti on puhuttu vain siitä, miten upea Gran Turismo 5:stä tulee. Ei siis mitään paineita, muuten vaan odotamme maailman parasta autopeliä ikinä.
Kun GT5 käynnistyy, tuntee jokainen pelisarjaa pelannut olonsa kotoisaksi. Mukana ovat tutut GT Mode ja Arcade Mode, joiden lisäksi tarjoillaan vielä TV-kanavaa ja rataeditoria. Jälkimmäisen oikeampi nimi olisi kuitenkin ehkä “ratageneraattori”, sillä varsinainen muokkaus jää lähinnä pelin tehtäväksi - mukava lisä kuitenkin.
GT Mode jakautuu A-spec- ja B-spec-tiloihin. A-specissä ajetaan itse erilaisia teemakisoja, jotka ovat tuttuja jo aiemmista osista, B-specissä taas koulutetaan oma AI-kuski ajamaan samoja rattikapinoita (kilpailevassa pelisarjassa tuttua Drivatar-nimellä). Jälkimmäinen on leppoisaa puuhastelua, jota voi tehdä vaikkapa vauva sylissä (nimim. testattu on). Valitettavasti AI-kuski ei ole GT:ssäkään mikään ruudinkeksijä:
Ehdottomasti parasta pelin antia ovat kuitenkin Special Eventit, joita avautuu tason nousun myötä. Luvassa on todella hauskaa mikroautoilua, hupihenkistä Kleinbus-kisaa Top Gear -ohjelman maineikkaalla testiradalla, NASCAR:ia ja ralliautoiluakin. Ralliosio ei pärjää varsinaisille rallauksille (ks. lista), mutta antaa joka tapauksessa väriä pelaamiseen sekin.
On eräs alue, jonka hiomiseen Gran Turismo 5:n kehitysajasta on aivan selvästi kulunut suuri osa - eikä syyttä. Auton ajotuntuma etenkin ratilla on aivan taivaallinen, parasta mitä konsolipeleissä on kuunaan nähty, eikä moni PC-simulaatiokaan tätä peittoa. Driving Force GT -ratillakin saa loistavan tuntuman ohjaukseen, kalliimmista ohjaimista puhumattakaan (valitettavasti Logitech G27:t olivat joka paikasta loppu, eikä sitä saatu testattua kunnolla). Peliohjaimellakin voi pelata, mutta ainakin vakioasetus, eli kaasu X-näppäimessä, tekee ajamisesta hankalaa, kun poljin on joko päällä tai pois. Apuja saa säädettyä tueksi joustavasti, joten kenenkään kuljettajaura ei varmasti kaadu ratin puutteeseenkaan.
Kuten nykyään kuuluukin, GT5 on tiiviisti sidoksissa verkkoon. Isoja ajoporukoita ilahduttaa varmasti, että kisoissa voi nyt olla mukana jopa 16 autoa - ainakin oman kaveripiirin Forza-ajeluita on jo suuresti haitannut 8 auton rajoitus, kun halukkaita kuskeja olisi enemmänkin. Myös valokuvien lähettelyt, autojen lahjoittamiset ja muut vakio-ominaisuudet ovat mukana.
Sen sijaan kovin monia ei ilahduttanut se, että pelin ennestäänkin melko pitkät lataustauot pitenevät holtittomasti, jos päävalikkoon palattaessa ei saada yhteyttä GT-palvelimiin. Musiikki soi ja logo näkyy ruudulla minuuttikaupalla ilman mitään ilmoitusta siitä, mitä nyt oikeastaan tapahtuu. Tähän on onneksi luvattu ensi tilassa patch, joka poistaa ongelman.
Gran Turismo 5:ssä on suurin piirtein tuhat autoa. Tämä kuulostaa valtavalta määrältä, mutta valitettavasti sitä varjostaa kaksi asiaa. Ensinnäkin iso osa autoista on samojen perusautojen karvaisuusasteeltaan vaihtelevia versioita, ja toisekseen vain kolmisensataa autoa on ns. Premium-mallia. Ja tällä on surullisen suuri merkitys.
Standard-autot ovat valikoiman paarialuokkaa. Pienempi murhe on, ettei niissä ole lainkaan sisätiloja. Suurempi sen sijaan on, että automallit on ensinnäkin käytännössä imetty piuhaa pitkin Gran Turismo 4:stä, joten niiden ulkonäkö on nykymittapuulla karu. Toisekseen etenkin niiden ulkonäön virittämiselle on asetettu mielettömiltä tuntuvia rajoituksia. Standard-autoon ei voi vaihtaa vanteita, sen nykyisiä vanteita ei voi edes maalata, siihen ei voi asentaa levikkeitä... ei tehdä juuri mitään. Itselleni eräs GT-pelien suoloja on aina ollut, että pelaaja on voinut ottaa minkä tahansa koppimopon, ruuvata siihen kolmosen kautta nelosen puhaltimen sekä hervottomat spoilerit ja jättää sitten muut, vsst-pffft. Nyt tästä on jätetty merkittävä osa pois, kun ulkomuotoon ei voi kajota ja jopa maalit pitää ostaa yksi kerrallaan erikseen. Olen erittäin pettynyt. Ja kun vielä huomioidaan, että käytetyistä autoista - joiden kanssa pelaaja ensimmäiset tuntinsa viettää - noin yhdeksän kymmenestä on Standard-luokkaa, tulee miettineeksi tosissaan, eikö kuudessa vuodessa tälle asialle olisi jo ehtinyt tehdä jotain.
Eikä kaksijakoisuus tähän lopu. Peli voi olla saman minuutin aikana verrattavissa nuoreen Cindy Crawfordiin ja nykyiseen Johanna Tukiaiseen. Toisaalta (Premium-)automallit ovat todella laadukkaasti tehtyjä sisätiloineen päivineen ja etenkin uusintojen kamerakulmat ovat äärimmäisen makeita, toisaalta tasojen reunoissa näkyy ihmeellistä välkkymistä ja varjot bugaavat todella häiritsevän rumasti - puhumattakaan siitä, että kohuttu vahinkomallinnus on käytännössä luokkaa “tahra puskuriin”. Toisaalta pelin valikoiden taustalla pyörii todella hienoa kuvamateriaalia, toisaalta valikot itse ovat varsin epäintuitiivisia, toiminnot on jaettu sen seitsemään eri paikkaan ja joka välissä odotellaan - siitä huolimatta, että pelin asennus kiintolevylle kestää 50 minuuttia ja vie likimain 10 gigatavua. Toisaalta tiettyjä osioita on selvästi hiottu timantiksi, toisaalta peli ei ainakaan Phat-mallin PS3:lla käynnisty ollenkaan, jos USB-rattiohjain on kytkettynä. Jos pelin on tarkoitus olla sellainen taivaasta laskeutuva kuusikätinen jumala kuin GT1 aikanaan, se ei saa jättää näin ristiriitaista tunnelmaa.
Jonkin verran Japanissa ja japanilaisten kanssa pyörineenä olen oppinut heidän perusluonteestaan jotakin. Toisaalta siihen kuuluu suuri ylpeys omista tuotteista ja niiden äärimmäinen hiominen, kunnes ollaan todella lähellä täydellisyyttä. Vastapoolina tälle on se, että ylpeys muuttuu joskus putkinäöksi, ja omaan tuotteeseen keskitytään niin, ettei aina nähdä metsää puilta. Etenkään Japanin ulkopuoliset markkinat eivät monia kiinnosta ollenkaan.
Se, mitä yritän tällä sanoa, on että Polyphony Digitalin olisi ollut hyvä katsahtaa välillä toimistonsa ikkunasta ulos. Etenkin Yhdysvaltojen suuntaan, jossa Turn 10 on GT5:n kehitysaikana tehnyt kakkos- ja kolmososat omaan Forza Motorsport -pelisarjaansa. Siinä, missä FM oli ykkös-Xboxilla juurikin enimmäkseen hailakka Gran Turismo -klooni, Forzat 2 ja 3 ovat liian hyviä, että ne kannattaisi jättää huomiotta.
Jos Polyphonylla olisi pelattu Forzaa kriittisellä otteella, he tietäisivät, että GT5:n vahinkomallinnus on lähinnä koominen, että auton virittämisen voi tehdä paremmin, että muut ovat itse asiassa mallintaneet enemmän toisistaan poikkeavia autoja, ja monta muutakin olennaista seikkaa. Kaiken kaikkiaan sen, etteivät he ole enää yksin universumissa, ja joku tekee asioita ainakin lähes yhtä hyvin. Tämä olisi varmasti innostanut tiimiä ylittämään itsensä - kehitysajasta se ei ainakaan ole ollut kiinni. Gran Turismo 5:stä huokuu kaikin puolin, että tarkoitus on ollut tehdä omasta mielestä maailman paras tuote. Valitettavaa, että lopputulos ei kaikin puolin objektiivisesti tarkasteltuna ole sitä.
Kuulostaako tylsältä? Kuvittele tähän taustalle pianomusiikkia, ja voit nähdä silmissäsi Gran Turismo 5:n johdantovideon. Ainakaan perusteellisuuden puutteesta pelin lähestymistapaa ei voi syyttää, sillä auton valmistus kuvataan todellakin rautamolekyylien synnystä asti. Ja siitähän tässä Polyphony Digitalin myöhästelleessä eepoksessa on ennen kaikkea kysymys: peltilehmän palvonnasta.
Legenda elää
Muistan edelleen hyvin elävästi sateisen kesän 1998, jonka pelastus olivat Sony PlayStation ja Gran Turismo. Tuo peli tuli lypsettyä läpi jokseenkin niin täydellisesti kuin mahdollista. GT:t 2 ja 3 jäivät vähän vähemmälle huomiolle - eli vain muutaman viikon pelaamiselle kuukausien sijaan - mutta nelonen maistuikin taas makealta. Ja näin päästiinkin vuoteen 2004, josta alkaen tätä viitososaa on odotettu.
Gran Turismon ilmestyessä se oli täysin ylhäisessä yksinäisyydessään. Tätä ennen kukaan ei ollut tehnyt vastaavaa satojen autojen valikoimaan perustuvaa autohedonismia, ja GT2:ssa homma nousi toiseen potenssiin. Ostava yleisö vastasi huutoon ja miljoonamyynnit seurasivat toisiaan. Ei siis ihme, että kun Yamauchi-san puhuu, muut kuuntelevat. Ja PS3:n julkaisusta asti on puhuttu vain siitä, miten upea Gran Turismo 5:stä tulee. Ei siis mitään paineita, muuten vaan odotamme maailman parasta autopeliä ikinä.
Tutuin elkein ja vähän päälle
Kun GT5 käynnistyy, tuntee jokainen pelisarjaa pelannut olonsa kotoisaksi. Mukana ovat tutut GT Mode ja Arcade Mode, joiden lisäksi tarjoillaan vielä TV-kanavaa ja rataeditoria. Jälkimmäisen oikeampi nimi olisi kuitenkin ehkä “ratageneraattori”, sillä varsinainen muokkaus jää lähinnä pelin tehtäväksi - mukava lisä kuitenkin.
GT Mode jakautuu A-spec- ja B-spec-tiloihin. A-specissä ajetaan itse erilaisia teemakisoja, jotka ovat tuttuja jo aiemmista osista, B-specissä taas koulutetaan oma AI-kuski ajamaan samoja rattikapinoita (kilpailevassa pelisarjassa tuttua Drivatar-nimellä). Jälkimmäinen on leppoisaa puuhastelua, jota voi tehdä vaikkapa vauva sylissä (nimim. testattu on). Valitettavasti AI-kuski ei ole GT:ssäkään mikään ruudinkeksijä:
Ehdottomasti parasta pelin antia ovat kuitenkin Special Eventit, joita avautuu tason nousun myötä. Luvassa on todella hauskaa mikroautoilua, hupihenkistä Kleinbus-kisaa Top Gear -ohjelman maineikkaalla testiradalla, NASCAR:ia ja ralliautoiluakin. Ralliosio ei pärjää varsinaisille rallauksille (ks. lista), mutta antaa joka tapauksessa väriä pelaamiseen sekin.
Auto, se olen minä
On eräs alue, jonka hiomiseen Gran Turismo 5:n kehitysajasta on aivan selvästi kulunut suuri osa - eikä syyttä. Auton ajotuntuma etenkin ratilla on aivan taivaallinen, parasta mitä konsolipeleissä on kuunaan nähty, eikä moni PC-simulaatiokaan tätä peittoa. Driving Force GT -ratillakin saa loistavan tuntuman ohjaukseen, kalliimmista ohjaimista puhumattakaan (valitettavasti Logitech G27:t olivat joka paikasta loppu, eikä sitä saatu testattua kunnolla). Peliohjaimellakin voi pelata, mutta ainakin vakioasetus, eli kaasu X-näppäimessä, tekee ajamisesta hankalaa, kun poljin on joko päällä tai pois. Apuja saa säädettyä tueksi joustavasti, joten kenenkään kuljettajaura ei varmasti kaadu ratin puutteeseenkaan.
Verkossa ja sen ulkopuolella
Kuten nykyään kuuluukin, GT5 on tiiviisti sidoksissa verkkoon. Isoja ajoporukoita ilahduttaa varmasti, että kisoissa voi nyt olla mukana jopa 16 autoa - ainakin oman kaveripiirin Forza-ajeluita on jo suuresti haitannut 8 auton rajoitus, kun halukkaita kuskeja olisi enemmänkin. Myös valokuvien lähettelyt, autojen lahjoittamiset ja muut vakio-ominaisuudet ovat mukana.
Sen sijaan kovin monia ei ilahduttanut se, että pelin ennestäänkin melko pitkät lataustauot pitenevät holtittomasti, jos päävalikkoon palattaessa ei saada yhteyttä GT-palvelimiin. Musiikki soi ja logo näkyy ruudulla minuuttikaupalla ilman mitään ilmoitusta siitä, mitä nyt oikeastaan tapahtuu. Tähän on onneksi luvattu ensi tilassa patch, joka poistaa ongelman.
Pannaanko Premiumia?
Gran Turismo 5:ssä on suurin piirtein tuhat autoa. Tämä kuulostaa valtavalta määrältä, mutta valitettavasti sitä varjostaa kaksi asiaa. Ensinnäkin iso osa autoista on samojen perusautojen karvaisuusasteeltaan vaihtelevia versioita, ja toisekseen vain kolmisensataa autoa on ns. Premium-mallia. Ja tällä on surullisen suuri merkitys.
Standard-autot ovat valikoiman paarialuokkaa. Pienempi murhe on, ettei niissä ole lainkaan sisätiloja. Suurempi sen sijaan on, että automallit on ensinnäkin käytännössä imetty piuhaa pitkin Gran Turismo 4:stä, joten niiden ulkonäkö on nykymittapuulla karu. Toisekseen etenkin niiden ulkonäön virittämiselle on asetettu mielettömiltä tuntuvia rajoituksia. Standard-autoon ei voi vaihtaa vanteita, sen nykyisiä vanteita ei voi edes maalata, siihen ei voi asentaa levikkeitä... ei tehdä juuri mitään. Itselleni eräs GT-pelien suoloja on aina ollut, että pelaaja on voinut ottaa minkä tahansa koppimopon, ruuvata siihen kolmosen kautta nelosen puhaltimen sekä hervottomat spoilerit ja jättää sitten muut, vsst-pffft. Nyt tästä on jätetty merkittävä osa pois, kun ulkomuotoon ei voi kajota ja jopa maalit pitää ostaa yksi kerrallaan erikseen. Olen erittäin pettynyt. Ja kun vielä huomioidaan, että käytetyistä autoista - joiden kanssa pelaaja ensimmäiset tuntinsa viettää - noin yhdeksän kymmenestä on Standard-luokkaa, tulee miettineeksi tosissaan, eikö kuudessa vuodessa tälle asialle olisi jo ehtinyt tehdä jotain.
Eikä kaksijakoisuus tähän lopu. Peli voi olla saman minuutin aikana verrattavissa nuoreen Cindy Crawfordiin ja nykyiseen Johanna Tukiaiseen. Toisaalta (Premium-)automallit ovat todella laadukkaasti tehtyjä sisätiloineen päivineen ja etenkin uusintojen kamerakulmat ovat äärimmäisen makeita, toisaalta tasojen reunoissa näkyy ihmeellistä välkkymistä ja varjot bugaavat todella häiritsevän rumasti - puhumattakaan siitä, että kohuttu vahinkomallinnus on käytännössä luokkaa “tahra puskuriin”. Toisaalta pelin valikoiden taustalla pyörii todella hienoa kuvamateriaalia, toisaalta valikot itse ovat varsin epäintuitiivisia, toiminnot on jaettu sen seitsemään eri paikkaan ja joka välissä odotellaan - siitä huolimatta, että pelin asennus kiintolevylle kestää 50 minuuttia ja vie likimain 10 gigatavua. Toisaalta tiettyjä osioita on selvästi hiottu timantiksi, toisaalta peli ei ainakaan Phat-mallin PS3:lla käynnisty ollenkaan, jos USB-rattiohjain on kytkettynä. Jos pelin on tarkoitus olla sellainen taivaasta laskeutuva kuusikätinen jumala kuin GT1 aikanaan, se ei saa jättää näin ristiriitaista tunnelmaa.
Insinöörit luolassa
Jonkin verran Japanissa ja japanilaisten kanssa pyörineenä olen oppinut heidän perusluonteestaan jotakin. Toisaalta siihen kuuluu suuri ylpeys omista tuotteista ja niiden äärimmäinen hiominen, kunnes ollaan todella lähellä täydellisyyttä. Vastapoolina tälle on se, että ylpeys muuttuu joskus putkinäöksi, ja omaan tuotteeseen keskitytään niin, ettei aina nähdä metsää puilta. Etenkään Japanin ulkopuoliset markkinat eivät monia kiinnosta ollenkaan.
Se, mitä yritän tällä sanoa, on että Polyphony Digitalin olisi ollut hyvä katsahtaa välillä toimistonsa ikkunasta ulos. Etenkin Yhdysvaltojen suuntaan, jossa Turn 10 on GT5:n kehitysaikana tehnyt kakkos- ja kolmososat omaan Forza Motorsport -pelisarjaansa. Siinä, missä FM oli ykkös-Xboxilla juurikin enimmäkseen hailakka Gran Turismo -klooni, Forzat 2 ja 3 ovat liian hyviä, että ne kannattaisi jättää huomiotta.
Jos Polyphonylla olisi pelattu Forzaa kriittisellä otteella, he tietäisivät, että GT5:n vahinkomallinnus on lähinnä koominen, että auton virittämisen voi tehdä paremmin, että muut ovat itse asiassa mallintaneet enemmän toisistaan poikkeavia autoja, ja monta muutakin olennaista seikkaa. Kaiken kaikkiaan sen, etteivät he ole enää yksin universumissa, ja joku tekee asioita ainakin lähes yhtä hyvin. Tämä olisi varmasti innostanut tiimiä ylittämään itsensä - kehitysajasta se ei ainakaan ole ollut kiinni. Gran Turismo 5:stä huokuu kaikin puolin, että tarkoitus on ollut tehdä omasta mielestä maailman paras tuote. Valitettavaa, että lopputulos ei kaikin puolin objektiivisesti tarkasteltuna ole sitä.
Gran Turismo 5 (Playstation 3)
Tuskin mikään peli voisi vastata GT5:een kohdistuviin odotuksiin, eikä sitä tee GT5 itsekään. Hyvä peli, muttei enää kaiken arvostelun yläpuolella
- Ajomalli parasta, mitä löytyy
- Special Eventit
- Vanha tuttu Gran Turismo
- Koko Standard-autojen käsite
- Grafiikan kauneusvirheet
- Viimeistelyn puute kokonaisuudessaan
Keskustelut (84 viestiä)
Rekisteröitynyt 19.07.2007
26.11.2010 klo 11.05
Ja nyt alhaalle muodostuu vihaisten konsolisankareiden väittelyä... FIGHT!
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.11.2010 klo 11.17
26.11.2010 klo 11.40
http://www.metacritic.com/game/playstation-3/gran-turismo
Haulla löytää Forza 3. pisteet, jotka ovat nekin selvällä erolla Forzan hyväksi.
Itse pidän autopeleistä ja Forza 2 sekä 3 ovatkin keränneet jo kymmeniä pelitunteja kumpikin (2 ehkä jo toista sataa) ja tätä GT5:sta on tullut odotettua pisemmän aikaa. Kuitenkin arvostelujen perusteella juuri se suola minkä takia näistä peleistä pidän näyttäisi valitettavasti olevan rikki tässä GT5:ssa, mikä on suuri sääli. Jääköön siis toistaiseksi kaupan hyllylle ja katsotaan korjaavatko tulevat päivitykset pelin sille tasolle millä sen kuuluisikin olla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.11.2010 klo 11.41
Toisaalta toisaalta toisaalta toisaalta toisaalta
Tää on taas näitä elämää suurempia pelitapauksia joista ei saa kaikkia miellyttävää arvostelua aikaseks ei millään. Tappelua odotellessa.
Rekisteröitynyt 27.05.2008
26.11.2010 klo 11.45
[16:38] Valikot ovat todella sekavat ja hitaat. Grafiikka vaihtelee ihmeellisesti keskinkertaisesta upeaan. Radat on ne samat vanhat. Tuhannesta autosta vain 200 on tehty kunnolla. Loput 800 on vain portattu suoraan GT4:sta, eikä niissä ole ohjaamokulmaa, kunnollista vaurionmallinnusta yms. Koko peli näyttää ja tuntuu jotenkin vanhalta ja keskeneräiseltä.
[16:38] Siis mitä ihmettä ne on tehneet kaikki nämä vuodet? Pelanneet xboxilla forzaa?
[19:09] nordschleife on helvetin hyvin tehty mikä on tietysti tärkeintä
[19:09] mut joo ihan aiheellista ihmetellä mihin vittuun toi kuus vuotta on käytetty
Ei paljo kehua heru, ei. Käsittääkseni kumpikin herrasmieshenkilö käyttää XB360tä.
26.11.2010 klo 12.05
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.11.2010 klo 12.12
Eikös toimittaja tiedä, että DualShockissa on analogiset painikkeet? Veikkaan, ettei moni muukaan sitä tiennyt. Eli vaikka kaasu onkin X:ssä, sitä ei ole pakko painaa pohjaan... Silti varsin perverssi japanilainen ratkaisu kaasuksi...
Toimittaja tietää tämän aika hyvinkin. Ko. painikkeen tarkkuus vaan ei riitä tarkkaan kaasunkäyttöön likimainkaan. Myös oikeaa tattia voisi käyttää, mutta sekin on liian herkkä, eikä kaasua ja jarrua voi painaa yhtä aikaa. En ymmärrä, miksei kaasu ole oletuksena R2:ssa.
26.11.2010 klo 12.13
Ehkä tämä pitäisi laittaa ensimulkaisuksi ja arvostella parin viikon päästä uudestaan, kun peli on koettu kunnolla.
Hyvää matskua silti ja hyviä pointteja siellä täällä, ei siinä mitään, mutta arvostelu on yhtä vajaa, kuin tekstissä vajaaksi moitittu GT5.
Parempaa onnea ensi kerralla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.11.2010 klo 12.18
Vaurionmallinnuksen kritisointi arvostelussa kuulostaa siltä että se on tainnut jäädä kokematta, jos puhutaan vain "tahroista puskurissa".
Vauriomalli on muutamissa tarkkaan valituissa autoissa, joita aloitteleva pelaaja ei edes näe ensimmäisten pelituntiensa aikana lainkaan. Standard-autoja se ei koske ko. tason yläpuolelle, ja Standard-autoja on 4/5 koko valikoimasta. Näin ero esittelyissä nähtyjen hienojen videoiden ja tosiasioiden välillä on melko merkittävä.
Katson arvostelleeni pelejä tarpeeksi pitkään, että osaan päättää, koska se on valmis arvosteltavaksi. GT5:ttä olen pelannut nyt kuluneen viikon aikana noin 20 tuntia, ja jos peli ei tässä vaiheessa paljasta pelaajalleen kaikista hienoimpia ominaisuuksiaan, vika ei ole kyllä yksin pelaajassakaan.
26.11.2010 klo 12.28
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.11.2010 klo 12.35
Arvostelija taitaa olla melkoinen GT fanipoika.
No tätä en kyllä odottanut, kiitos kunniasta.
26.11.2010 klo 12.41
26.11.2010 klo 12.49
26.11.2010 klo 12.58
Mikko jätti vielä kiltisti mainitsematta surkean AI:n kisoissa, eikä tuo moninpelikään enää ihan Blurin jälkeistä nykystandardia ole.
Silti silloin kun tuossa kaikki on kohdallaan, kyseessä on hieno peli.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
26.11.2010 klo 13.02
26.11.2010 klo 13.06
26.11.2010 klo 13.20
Arvostelija taitaa olla melkoinen GT fanipoika. Kyllä tämä on hypeen nähden selkeä pettymys. Ja taivaallinen ajotuntuma, HAH!!
Kyllä se ajotuntuma on oikeasti hyvä, näin voin sanoa GT5:sta pelanneena Logitechin G25 setillä. :-)
26.11.2010 klo 13.25
itselläni g27 ratti mutta en ole saanut kytkintä toimimaan oikein pelissä. Vaikka jostain muistan kuulleeni että uusi granturismo kytkimen käyttöä tukisi? samaten head tracking ei vaikuta pelittävän vai täytyykö asetuksia kamerassa muutella paljon?
Itselläni toimi koko G25 setti heittämällä (kytkin mukaan lukien), oletko koittanut painaa ympyrää kisan alussa PS3 ohjaimellasi?
26.11.2010 klo 13.27
26.11.2010 klo 13.31
Kovana Forza3 fanina voin allekirjoittaa asian. Kyllä GT5:n ajomallinnus on hyvä. Itsellä myös G25 käytössä tässä pelissä. Joskin tämän lisäksi GT5:n mallinnuksessa autot tekevät joskus tietyissä tilanteissa asioita, joita ei tulisi tapahtua ja joihin ei pystyisi varautumaan esimerkiksi oikeassa ajossa.
Ehkä eniten GT:ssä häiritsee se, että huomaa miten asiat levähtivät vähän käsistä vuosien varrella, kun taas Forza3 on äärimmäisen tiukka paketti pelkkää pääasiaa.
Rekisteröitynyt 18.09.2008
26.11.2010 klo 13.31
itselläni g27 ratti mutta en ole saanut kytkintä toimimaan oikein pelissä. Vaikka jostain muistan kuulleeni että uusi granturismo kytkimen käyttöä tukisi? samaten head tracking ei vaikuta pelittävän vai täytyykö asetuksia kamerassa muutella paljon?
Jotta kytkimen saa toimimaan, pitää kisan alussa painaa kolmiota.
Jonkin verran jäi häiritsemään se, että G27:n näppäinasetuksia ei voi muuttaa. Tällä hetkellä ratin kuudesta näppäimestä vain kaksi on käytössä.
26.11.2010 klo 13.32
On vain yksi kuningas! FORZA FORZAA!!
26.11.2010 klo 13.49
AUTOpelikuningas = Gran Turismo
Forzassa on paljon toimivaa sisältöä ja se on viimeistelty kokonaisuus. Toisaalta GT:n ajotuntuma on niin hiottu ettei sitä voi edes vertailla Forzan kanssa (paitsi jos pelaa padilla, mitä kukaan autopelien ystävä ei tietenkään tee). Ajettavuus on kuitenkin minusta niin oleellinen osa ajopeliä ettei muut viat paljoakaan haittaa (kunhan online-puoli saadaan kuntoon). En tosin ihmettele jos joku muu ajattelee toisin.
26.11.2010 klo 14.00
Sama kritiikki koskee myös monia laput silmillä (vielä) olevia GT -faneja. Ilmiö on samankaltainen kuin PES vs FIFA fudissarjoissa. Huomasin vuonna 2008, että FIFA tulee ohi ja lujaa, silti myös kaveripiirissä laput silmillä kiellettiin asia itseltään, ja hakattiin PES:iä tappiin asti kunnes lopulta vuonna 2010 ikään kuin havahduttiin todellisuuteen.
26.11.2010 klo 14.09
Forzaahan voi ajella tuteilla mennen tullen, GT5:ssä sillä saa vain harmaita hiuksia, eli se siitä "simu" vertailusta. Arcadeforzaa ei voi ajo-ominaisuuksien perusteella laittaa edes samaan kategoriaan tämän kanssa.
Ja nuo metacritin Forza VS GT5 pisteet voi heittää suoraan vielä romukoppaan. Siellä on GT:llä vasta 20 arvostelua, ottaen huomioon että Forza 3:lla on 90.
26.11.2010 klo 14.11
"Siinä, missä FM oli ykkös-Xboxilla juurikin enimmäkseen hailakka Gran Turismo -klooni, Forzat 2 ja 3 ovat liian hyviä, että ne kannattaisi jättää huomiotta"
Sama kritiikki koskee myös monia laput silmillä (vielä) olevia GT -faneja. Ilmiö on samankaltainen kuin PES vs FIFA fudissarjoissa. Huomasin vuonna 2008, että FIFA tulee ohi ja lujaa, silti myös kaveripiirissä laput silmillä kiellettiin asia itseltään, ja hakattiin PES:iä tappiin asti kunnes lopulta vuonna 2010 ikään kuin havahduttiin todellisuuteen.
Hyvä vertailu, tullut kyllä mieleen PES-fanit, kun on MuroBBS:stä lukenut Gran Turismo -ketjua. Väkisin väitetään itselle, että se oma pelisarja on parempi kuin kilpaileva, joka on tullut jo aikoja sitten ohi. Ja GT:n kehitystiimillä näyttää olevan yhtä vähän tajua tilanteesta kuin PES:n kehittäjillä oli vielä vuosi sitten. Nyt he näyttävät jo tiedostavan tilanteen synkkyyden tosissaan, ja ehkä PES 2012 alkaa olemaan lähellä PS2:n kulta-aikoja. Ainakin toivottavasti, FIFA on meinaan jäänyt hieman junnaamaan paikalleen.
Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse GT6:ta alkaa odottelemaan, vaan julkaisevat korjaus-/lisäsisältöpäivityksiä vitoseen tulevien kuukausien aikana, ja pelikokemus paranee huomattavasti korkeammalle. Toivottavasti.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.11.2010 klo 14.18
Mutta kiva arvostelu muuten. Ite pääsen pelailemaan vasta koeviikon jälkeen eli joskus ens viikonloppuna. Ja samaan syssyyn tulee hankittua Driving Force GT -ratti. :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.11.2010 klo 14.26
Ei mainintaa esim. dynaamisista sääolosuhteista tai vaihtelevista yön ja päivän rytmistä? Nettipelistäkään ei juuri muuta kommentoitu, kuin että 16 pelaajaa on rajana ja perusominaisuudet löytyy?
Dynaamiset sääolosuhteet on nähty jo PGR4:ssä, ei uutta. Olisiko maininta haluttu myös siitä, että yömoodissa kentät näyttävät aika heikolta :)
26.11.2010 klo 15.05
Ei mainintaa esim. dynaamisista sääolosuhteista tai vaihtelevista yön ja päivän rytmistä? Nettipelistäkään ei juuri muuta kommentoitu, kuin että 16 pelaajaa on rajana ja perusominaisuudet löytyy?
Dynaamiset sääolosuhteet on nähty jo PGR4:ssä, ei uutta. Olisiko maininta haluttu myös siitä, että yömoodissa kentät näyttävät aika heikolta :)
Tai siitä etteivät ajovalot toimi ollenkaan kuten pitäisi? Toscana siinä Specialssien World tourissa Lambroghinilla on aika tuskainen kun radasta ei näy juuri mitään vaikka on pitkät päällä.
Hyvä arvio, mutta liikaa pisteitä. Joku 85 lähempänä totuutta ja mikäli hype ja kehitysaika otetaan huomioon niin 75.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.11.2010 klo 15.12
Hyvä arvio, mutta liikaa pisteitä. Joku 85 lähempänä totuutta ja mikäli hype ja kehitysaika otetaan huomioon niin 75.
Oikeiden pisteiden antaminen on aika mahdotonta, kun jokaista hyvää ominaisuutta kohti on ainakin yksi huono. Symppaan kuitenkin GT-tiimiä ja heidän tinkimätöntä autorakkauttaan, joka tästäkin tuotteesta henkii. Siksi ysillä alkavat pinnat.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
26.11.2010 klo 15.16
Ei mainintaa esim. dynaamisista sääolosuhteista tai vaihtelevista yön ja päivän rytmistä? Nettipelistäkään ei juuri muuta kommentoitu, kuin että 16 pelaajaa on rajana ja perusominaisuudet löytyy?
Mutta kiva arvostelu muuten. Ite pääsen pelailemaan vasta koeviikon jälkeen eli joskus ens viikonloppuna. Ja samaan syssyyn tulee hankittua Driving Force GT -ratti. :)
Loistava arvostelu. Kerrankin arvostelija joka uskaltaa antaa kritiikkiäkin =)
Dynaamiset sääolosuhteet on nähty, vaihteleva yön ja päivän rytmi nähty, rataeditori nähty jo 90-luvun alussa stuntsissa. Lunta nähty jo ties kuinka monessa pelissä ja vesisateita myös, mm. ps2:n enthusiassa.
Itse olin kova GT-fani joskus, (olen omistanut kaikki gt:t paitsi gt3:n ja gt5:n, mutta gt5 prologuekin löytyi) kunnes uskalsin kokeilla enthusia professional racingia ps2:lla. Se peli muutti maailmani täysin ja sen jälkeen en ole oikeastaan gran turismoihin kajonnut. Nykysin nautin niin monesta eri ajopelistä. Pidän shiftistä, gridistä, forzasta..gt5:ttä en ole vielä kokeillut mutta jos se on sitä samaa kuin nelosessa niin koen että en ole mitään menettänyt. Enkä kyllä pleikkaria enää omistakaan joten tuskinpa koskaan tuota vitosturismoa edes hankin.
Sanon samaa kuin Mikkokin eli te vannoutuneet ja GT:n puolesta valmiina kuolemaan olevat, kokeilkaahan joskus muitakin autopelejä niin huomaatte että monet pelitalot tekevät monta asiaa paremmin tai ainakin yhtä hyvin mitä PD.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
26.11.2010 klo 15.41
Rekisteröitynyt 19.04.2007
26.11.2010 klo 15.46
Itselläni myös puoli elämää mennyt aikoinaan ensimmäisen Gran Turismon parissa ja täten sydän sykkii kyseiselle pelisarjalle. Kun GT 5:n kipasin hakemassa laatikolta, en voinut uskoa, että kyseinen peli olisi kädessäni. Sen verta kauan tätä on odotettu.
Itse peliin kuitenkin hieman petyin. Ajomalli on puhdasta kultaa, siitä ei pääse mihinkään, mutta esim. autojen huima määrä ei oikein säväyttänyt kiitos standard, sekä premium -luokkien. Ei luokissakaan mitään vikaa, mutta se kuinka ne on totetutettu. Tunsin itseni hieman huijatuksi..
Kyllä tälle tahtoo antaa mahdollisuuden ja bugit ym. tulee katsottua läpi sormien. Jumalauta kyseessähän on GT5 :)
Loisto heitto arvostelussa, että olisivat hieman tutustuneet F2, F3. Niissä panostettu asioihin, jotka pitää pelaajan otteessaan.
Tätä tuotosta en kyllä hylkää. Pyrin pelaamaan sen yhtä "läpi", mitä aikanaan ensimmäisen GT:n, mutta katseet jo tulevaisuuteen. Ehkä se GT6 tulee olemaan se Jumalpeli..
26.11.2010 klo 15.59
Vasta eilen Kazunori Yamauchi totesi allekirjoittaneelle, että "GT5:ssä on vain kosmeettinen vauriomalli."
jok
26.11.2010 klo 16.05
Eli kuinkahan moni arvostelija on loppupeleissä koko peliä edes pelannut...
26.11.2010 klo 16.34
26.11.2010 klo 17.40
26.11.2010 klo 17.47
Hoh, mikä ihmeen järki on pistää vauriomallinnus tuommoisen rajan taakse... Ainakin itseä alkaisi turhauttamaan tämäntyyppisen pelin pelaaminen ilman kunnollista vauriomallinnusta. Toki ymmärrän, että ihan kokemattomat saattavatkin mieluusti pelata ilman mitään mallinnusta, mutta kokeneemmalle ratinvääntäjälle pelaaminen käy aika nopeasti kyllä tylsäksi.
Kuvittelisi että niitä kokemattomia kuskeja nimenomaan kiinnostaisi lämäytellä autoja pitkin radan reunoja? Itse "kokeneempana ratinvääntäjänä" en näe tuota vauriomallinnuksen puutetta kauheana esteenä. Kiva, kiitti moi.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.11.2010 klo 18.52
http://dome.fi/pelit/uutiset/gran-turismo-5-saa-vauriomal
Tai sitten tuo Kazin mainitsema nykyinen "kosmeettinen" vaurionmallinnus on se ihan näkyvä mallinnus ja sitten taas tuo päivitys vaan tuo mukanaan sellasen ominaisuuden, että vauriot siis vaikuttavat auton ajettavuuteen, jne. Nykyäänhän ne kolarit ei taida vaikuttaa ollenkaan autojen ohjattavuuteen yms.?
Mut kerrassaan hienoa, kyllä. :)
26.11.2010 klo 18.57
Paska peli imho. Todella pettynyt. Meni G27 osto hukkaan.
Uutta Shiftiä odotellessa..
26.11.2010 klo 19.26
26.11.2010 klo 21.16
Elinikäisenä GT:fanina on ikävä todeta että jopa Dirt 2 pesee tämän pelin realismissa, vahinkomallinnuksessa, ajotuntumassa, ajofysiikassa mennen tullen.
Ehkä patchien mukana peli vielä paranee, mutta vähän kitkerä maku jäi. Kyllä kuudessa vuodessa pitäisi jo melko timantti tuote olla valmiina IMO..
26.11.2010 klo 21.35
Kappas, ensimmäinen arvostelija on joka on todellakin pelannut peliä.
Forzaahan voi ajella tuteilla mennen tullen, GT5:ssä sillä saa vain harmaita hiuksia, eli se siitä "simu" vertailusta. Arcadeforzaa ei voi ajo-ominaisuuksien perusteella laittaa edes samaan kategoriaan tämän kanssa.
Ja nuo metacritin Forza VS GT5 pisteet voi heittää suoraan vielä romukoppaan. Siellä on GT:llä vasta 20 arvostelua, ottaen huomioon että Forza 3:lla on 90.
26.11.2010 klo 22.11
Ei mainintaa esim. dynaamisista sääolosuhteista tai vaihtelevista yön ja päivän rytmistä? Nettipelistäkään ei juuri muuta kommentoitu, kuin että 16 pelaajaa on rajana ja perusominaisuudet löytyy?
Dynaamiset sääolosuhteet on nähty jo PGR4:ssä, ei uutta. Olisiko maininta haluttu myös siitä, että yömoodissa kentät näyttävät aika heikolta :)
Et oo tosissas :D.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
26.11.2010 klo 22.52
[16:38] Ensivaikutelmat ovat kehnot. Ensin 45 minuutin asennus, ja silti pelissä on pitkät lataustauot.
[16:38] Valikot ovat todella sekavat ja hitaat. Grafiikka vaihtelee ihmeellisesti keskinkertaisesta upeaan. Radat on ne samat vanhat. Tuhannesta autosta vain 200 on tehty kunnolla. Loput 800 on vain portattu suoraan GT4:sta, eikä niissä ole ohjaamokulmaa, kunnollista vaurionmallinnusta yms. Koko peli näyttää ja tuntuu jotenkin vanhalta ja keskeneräiseltä.
[16:38] Siis mitä ihmettä ne on tehneet kaikki nämä vuodet? Pelanneet xboxilla forzaa?
[19:09] nordschleife on helvetin hyvin tehty mikä on tietysti tärkeintä
[19:09] mut joo ihan aiheellista ihmetellä mihin vittuun toi kuus vuotta on käytetty
Ei paljo kehua heru, ei. Käsittääkseni kumpikin herrasmieshenkilö käyttää XB360tä.
Itse rankkaan GT5:n selvästi Forzan alapuolelle. Niin vaihtelevaa laatua peli kyllä edustaa että kaikki se väärin toteutettu pilaa sen vähän mikä on onnistunut. Toisaalta, pädillä tätä on turha edes pelailla. Ratti tähän peliin pitää hommata, mutta ne jotka tästä tykkäävät niin kuinka paljon he lopulta viettävät aikaansa varsinaiseen ajamiseen?
Näin kiteytettynä peli on melkoinen pettymys. Japanilaiset ne eivät todellakaan enää osaa tehdä pelejä.
26.11.2010 klo 23.55
mut joo ihan aiheellista ihmetellä mihin vittuun toi kuus vuotta on käytetty
Mikä helvetin kuus vuotta, kun ensimmäiset PS3 dev unititkin tuli vasta 2006 pelinkehittäjien saataville?
27.11.2010 klo 00.52
mut joo ihan aiheellista ihmetellä mihin vittuun toi kuus vuotta on käytetty
Mikä helvetin kuus vuotta, kun ensimmäiset PS3 dev unititkin tuli vasta 2006 pelinkehittäjien saataville?
27.11.2010 klo 00.58
peliähän ei ole voitu ps2:sella jo suunnitella?
Suunnitteleminen ja toteuttaminen on kaksi täysin eri asiaa.
27.11.2010 klo 02.37
mut joo ihan aiheellista ihmetellä mihin vittuun toi kuus vuotta on käytetty
Mikä helvetin kuus vuotta, kun ensimmäiset PS3 dev unititkin tuli vasta 2006 pelinkehittäjien saataville?
Ei, vaan marras-joulukuussa 2004. Polyphonylla toki oli PS3-prototyyppejä käytössään jo sitäkin ennen.
27.11.2010 klo 04.31
VAkavasti otettuna,jos tässä on kaikki mitä PS3:sta saadaan irti, ei ole XO:lla hätää. Joskus kuitenkin Sony väitti et on ihan eri kaliiberin laitteet, mut taitaa MS taaskaikessa hiljaisuudessa tehdä japanin pojille killerit. Ja jengi uskoi ainakin viisi vuotta et on kyllä tosi tykki vehje tämä ps3. Nyt jätkät saakeli riittää. PS3 on mopo floppi, vaikka ohittais myynneissä XO:n 2012.
27.11.2010 klo 07.54
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.11.2010 klo 09.01
Kyllähän noi polyphony digitalin kaverit olivat kiinnostuneet forzasta. Itse asiassa todella kiinnostuneita.
(Harmi kun en löytänyt tuota videota. Se oli hauskan näköistä kun järkkymättömänä tekivät muistiinpanoja ja mikään ei näyttänyt häiritsevän niitä.)
http://www.vg247.com/2009/06/08/polyphony-digitals-forza-
Ja 'hauska' kuva standard-autosta vielä loppuun. Sinänsähän noi olivat tavallaan odotettavissa. 256MB on niin perhanan vähän muistia että monissa kännyköissäkin on nykyisin enemmän.
http://nsa20.casimages.com/img/2010/11/25/101125063252832
---
~Deneidez dot siel GT5 ei ole
Rekisteröitynyt 22.11.2010
27.11.2010 klo 13.47
27.11.2010 klo 17.54
Valitettavan aneemisia moottorinääniä vieläpä, kun GT5:stä kyse. Puhumattakaan säälittävän surullisesta tussahduksesta, kun autolla törmää johonkin. GT5:ssä monet jutut ihan kohdallaan ja itselläni ollut pirun hauskaa sitä pelatessa, mutta audiot tekeleessä ovat jälleen sen 10 vuotta kilpailijoitaan jäljessä...
27.11.2010 klo 20.54
Tuli tuossa nyt kuitenkin vedettyä kaikki lisenssit kullalle pädin kanssa. Ei kuitenkaan paljoa lohduta jos peli noin helppo. Massoille suunnattu Casuaali huttu.
Pitänee palata nelosen pariin... Sekin on tosin vedetty 100% läpi, mutta ainakin pelattavaa riittää.
28.11.2010 klo 04.25
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
28.11.2010 klo 10.45
meinaat et 20tunni pelaamisel voi sanoo onko peli hyvä vai paska ku jossain peleissä ei pääse kunnolla ees alkuun 20 tunnissa?
Joo, meinaan. 20 tunnin pelaamisella ja 25 vuoden kokemuksella. Jos jokaisen pelin jokainen moodi pitää pelata läpi, että pelistä voi yleensäkään kirjoittaa mitään, peliarvosteluja ilmestyisi noin kaksi vuodessa.
Rekisteröitynyt 24.02.2010
28.11.2010 klo 12.19
28.11.2010 klo 13.23
Itse en vielä peliä omista, ehkä joulun jälkeen. Mutta pitää kysyä noobiena, että paljonko GT5 vie tilaa kiintolevyltä kokonaisuudessaan eli kokonaan asennettuna ja täysin päivitettynä?
Muistaakseni alun installeri vaati 8 gigaa (mitä ei ole pakko asentaa kerralla kaikkea samalta istumalta), sellainen kymmenisen gigaa vapaata riittänee hyvin ja jää vielä pelivaraakin...
28.11.2010 klo 16.54
Alun 'Legenda elää' -alaotsikko toimii ja pohjustaa hyvin juttuun ja sen odotuksiin. Sitten juttupalikka tavallaan alkaa hajoamaan pikkuhiljaa käsiin. B-Spec ohitetaan olankohautuksella, koska arvosteluaikasi ei riittänyt sen pyörittämiseen. Kuskeja kun voi olla useita, ja taidoiltaan hyvinkin vaihtelevia. Taidot paranevat ja kuskista tulee ruudinkeksijä. Aluksi tampio, myöhemmin raketti.
Drivatar lohkaisu oli kai selvennys Forza-kuskeille mistä on kyse, tosin lohkaisu on turha, koska B-spec selitettiin jo auki muutenkin.
Toteat että "Ehdottomasti parasta pelin antia ovat kuitenkin Special Eventit," ja unohdat kertoa miksi tarkemmin, ja kuinka laajasta kokonaisuudesta on kyse. Lukijalle jää kuva että kokonaisuus on yhtä suppea kuin arvostelun kappale.
Pädiohjaus sivuutetaan ikävästi koko arvostelussa, vaikka sen hiomiseen on myös käytetty paljon aikaa. Tärinät, pidon menetys, sekä auton vääntö on saatu välitettyä myös pädikuskille. Ruudun niiaaminen eteen sekä sivuille myös auttaa pädillä pelattaessa havainnollistamaan auton massaa, sekä g-voimia. "Ajotuntuma on taivaallinen..." ei riitä kuvaamaan miksi. Kerrothan ensi kerralla tarkemmin.
'Verkossa ja sen ulkopuolella' -osio keskittyy jo pätsillä korjatuun ongelmaan. Lisäksi peli julkaistiin vasta, joten pienen nikottelun alussa ymmärtää, eikös vain? Mikäs massiivinen verkkopeli toimii heti ongelmitta? Eihän tässä ole kuitenkaan kyse mistään FFXIV tason ongelmista sentään.
Lisäksi 16-pelaajan moninpelistä ei kerrota yhtään mitään. Sen sijaan kerrot lukijalle miksi Forzan 8-pelaajan ankea arki on mälsää. Miten tämä nyt liittyy siis oikeasti asiaan? Vertaa nyt samalla useampaankin peliin, kun kerta moninpelistä on kyse.
Samassa kappaleessa myös laaja Photo Mode ohitetaan yhdellä sanalla. Käsittämätöntä.
Premium mallit sivuutetaan yhdellä lauseella, kun taas Standard-mallien rumuuteen tuhlataan koko kappale. Osittain syystäkin, mutta kaikki Sandarditkaan eivät ole luokkaa oksennus. Ajomallinnus myös niissä toimii, ulkonäön vaihtelevuudesta huolimatta.
Tekstissä esitelty vauriomallinnus "tahrana puskurissa" jättää kuvan siitä että se on kirjaimellisesti vain tahra puskurissa, vaikka pelti vääntyy ja osat tippuvat Premium autoissa. Kritiikki tässä suhteessa on ihan oikeaa, koska vauriot eivät selkeästi koske loogisesti joka autoa, ja niitäkin vaihtelevalla menestyksellä, mutta tekstissä tämä on selkeästi väärin tuotu esille.
Loppukaneettina ei keskitytä Gran Turismoon, vaan esittelemään mikä toimii Forzassa, mutta ei GT5:ssa, sekä kritisoimaan ah, niin ajankohtaista japanilaisten puutteellista ymmärrystä muusta maailmasta. Ei kovin hieno yhteenveto arvostelusta, varsinkin kun Gran Turismo 5:n ominaisuuksien määrä on hyvin laaja.
"Jos Polyphonylla olisi pelattu Forzaa kriittisellä otteella, he tietäisivät, että GT5:n vahinkomallinnus on lähinnä koominen, että auton virittämisen voi tehdä paremmin, että muut ovat itse asiassa mallintaneet enemmän toisistaan poikkeavia autoja, ja monta muutakin olennaista seikkaa. "
Monta muutakin olennaista seikkaa ei kerro mitä ne seikat ovat. Varsinkin kun ne ovat OLENNAISIA. Jaa tietosi myös meille lukijoille.
Kommenteista poimittua, Mikko Heinonen: "Dynaamiset sääolosuhteet on nähty jo PGR4:ssä, ei uutta. Olisiko maininta haluttu myös siitä, että yömoodissa kentät näyttävät aika heikolta :)"
Onko tämä oikea mielipiteesi, vai vitsi jota en ymmärrä. Nyt on mahdollisuus pelastaa hymiön kautta karkea kommentti.
Dynaamisten säätilojen/lumen ja jään mallinnun, (joita ei siis Forzassa ole), sivuuttaminen siksi että ne ovat PGR4:ssa, joka on 360 yksinoikeus taatusti kiinnostaa PS3 konsolin omistajia. Olisit nyt verrannut edes F1 2010 säätiloihin mitkä ovat halvatun hienoja, sekä vaikka julkaisuajan F1 peliin missä sade oli julmetun hieno. Jäikö tämä todella tärkeä, kisoja erittäin paljon muuttava asia pois jostain tärkeästäkin syystä? Jos yönäkymä on mielestäsi huono, niin kerro se. Ralliraidat ja renkaan polttamisen hienous/sahalaitarumuus myös.
Pidän Forzasta ja pidän Gran Turismosta, mutta en pidä arvostelustasi kokonaisuutena edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Paljon hyvää asiasisältöäkin on, mutta enemmän huonoa, koska katsontakantasi oli erittäin suppea.
Ensi kerralla parempaa ja harkitumpaa tekstiä, joka mielellään kiertäisi ensin kriittisen, puolueettoman arvostelijan pöydän kautta nettiin.
28.11.2010 klo 17.44
Jotain rajaa myös siihen minkälaisia arvosteluja pitäisi vaatia kirjoittamaan. Turha tänne mitään raamattua on tulla väsäämään jokaisesta pelin nyanssista.
28.11.2010 klo 17.51
http://www.youtube.com/watch?v=bGWih-RTbXQ
28.11.2010 klo 17.51
Väittäisin että 25 vuoden pelikokemuksella tietäisit jo nyt että 20 tuntia Gran Turismon parissa, tai yleensäkään tämän kokoluokan peleissä, ei riitä mihinkään. Peliähän pelataan satoja tunteja kevyesti. Lisäksi jos vertaan omaan pelikehitykseeni niin 20 tunnilla en ole päässyt puusta kovin pitkälle, varsinkin kun ajan jakaa eri tilojen välille.
Arvostelustasi ei saa muutenkaan hirveän hyvää kuvaa siitä mihin aikaa on oikein käytetty. Kasvava puutelista ominaisuuksista joista et kerro mitään, maalaa vähän karua kuvaa edistymisestäsi ja paneutumisestasi.
Tiivistäisin oman näkemykseni arvostelustasi tekstistäsi löytyvään mainintaan: "ylpeys muuttuu joskus putkinäöksi, ja omaan arvosteluun keskitytään niin, ettei aina nähdä metsää puilta"
Kriittisin, mutta ystävällisin terveisin,
Jaakko
28.11.2010 klo 17.58
^Tuntuu taas että sulla ei ole minkäänlaista halua ottaa minkäänlaista kritisismiä vastaan tästä pelistä. Totuus nyt vaan on että ei tämä mikään timantti ole, liian aikaisin ja liian monella keskeneräisellä idealla varustettuna potkaistu pihalle.
Jotain rajaa myös siihen minkälaisia arvosteluja pitäisi vaatia kirjoittamaan. Turha tänne mitään raamattua on tulla väsäämään jokaisesta pelin nyanssista.
En väitä että kritiikki peliä kohtaan on aiheetonta. Päinvastoin, Gran Turismo 5:ssa on paljon keskeneräistä, ja hiomatonta tavaraa, mutta ne se ei ole kokonaisuus kuten tästä arvostelusta tuntuu käyvän enemmän irti.
Kuten sanoin, paljon hyvää arvostelussa on, mutta tämä on liian suppea arvostelu pelin kattavuuteen verrattaessa. Nimenomaan se, että väitetään arvosteluun käytetyn ajan olleen riittävä on vähintäänkin eriskummallista.
Kritiikki koskee enimmäkseen arvostelua, ei niinkään peliä itseään.
Paremmin kirjoitettuna tästä arvostelusta voisi saada paljon enemmän irti. Nyt teksti on harvinaisen amatöörimaista tuherrusta, mikä saa peliin perehtyneen lukijan paraisemaan asiasisällön puutteellisuutta.
Vaadin hyvää tekstiä, koska tämä on heidän leipätyötään. Luulisi nyt rakentavan kritiikin arvostelun rakenteesta olevan arvostelijalle arvokasta. Miten muuten kirjoittajana voi kehittyä.
Lisäksi kirjoitan ihan omalla nimelläni, jotta kritiikkiini voi vastata helposti ja rehellisesti.
=)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
28.11.2010 klo 20.35
Tiivistäisin oman näkemykseni arvostelustasi tekstistäsi löytyvään mainintaan: "ylpeys muuttuu joskus putkinäöksi, ja omaan arvosteluun keskitytään niin, ettei aina nähdä metsää puilta"
Kriittisin, mutta ystävällisin terveisin,
Jaakko
Kiitos hyvin laajasta palautteestasi ja tekstini syväanalyysista. En ole kanssasi kovinkaan samaa mieltä, mutta arvostan sitä, että joku viitsii lukea tekstiä näin tarkkaan ja lisäksi malttaa olla vielä korrekti. Vastaan tässä samalla muutamaan muuhunkin tässä olleeseen palautteeseen.
Puhutaan aluksi siitä, mikä on kohtuullista peliin käytetyn ajan suhteen. Jos arvosteleminen todella olisi leipätyötäni - mitä se ei enää vuosiin ole ollut, koska minulla on ura ihan muissa hommissa - 100 tunnin käyttäminen yhden pelin arvosteluun olisi sellaista nälkäpalkkahommaa, ettei siihen suostuisi moni enää kehittyvissäkään maissa. Jopa kolmen päivän tehokas työaika olisi niillä rajoilla, mutta koska V2.fi:hin kirjoittaminen on itselleni harrastus, en sen kummemmin laskenut tuntejani, ennen kuin joku tuli sitä kysyneeksi.
Yleensä ottaen tuntuu siltä, että sen jälkeen kun olen arvostellut pelin 91 pisteen arvoiseksi - siis kouluarvosanana kiitettävä 9+ - ja kehdannut löytää siitä jotain kritisoitavaa, pääasiallinen moite on edelleen, että minun olisi pitänyt etsiä siitä lisää kehuttavaa, ja että jos vain olisin pelannut lisää, olisin oppinut arvostamaan peliä enemmän ja löytänyt sydämestäni 3-4 pistettä lisää, mielellään ilmeisesti ne täydet 8. Ja jos minä en, niin sitten olisi kuitenkin tarvittu se ulkopuolinen validointi sille, että kyllä tämä todella on se odotettu mestariteos. Tämä kuitenkaan ei ole mielestäni absoluuttisessa mielessä totta, vaan pelissä on merkittäviä puutteita.
Gran Turismo 5 sai samat mahdollisuudet kuin jokainen arvostelemamme peli, ja enemmänkin: se sai useina iltoina runsaasti peliaikaa, sen eri tiloja tutkittiin ja kokeiltiin, peli oli viime viikolla joka päivä päällä paitsi illalla kotona, myös toimistolla päivällä. Yhteensä puolenkymmentä virtuaaliautoilijaa testaili sen ominaisuuksia, ja näistä havainnoista keräsin aineistoa arvosteluuni. Lisäksi juttelin pelistä IRC:issä sitä pelanneiden kanssa. Halusin varmistaa, että kokemani ongelmat ovat samoja kuin muilla. Verkkopelin patch korjasi ongelmia, jotka ovat pieni osa mainitsemistani moitteista; jos kosmeettinen vauriomallinnus ulotetaan myös alle tason 20, se on pieni osa mainitsemistani moitteista. Alle 20 tunnissa muut yli 90 pisteen pelit ovat onnistuneet vakuuttamaan minut siitä, että ne ovat enimmäkseen laadukasta tavaraa. GT5 vakuutti minut siitä, että se sisältää loistavan autosimulaation, jonka ympärille kasattu peli sisältää ongelmia. Koska aistin ytimen olevan pohjimmiltaan kunnossa, uskalsin antaa yli 90 pistettä, myös siksi, että jo kirjoitusvaiheessa verkko-ongelmiin oli luvattu patch.
On totta, että GT5:ssä on niin paljon ominaisuuksia, että niitä voisi halutessaan luetella ja ruotia pitkäänkin. Niin olisi myös monessa muussa pelissä. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että kun nettitekstin pituus ylittää 1000 sanaa, lukijoiden kiinnostuksen määrä alkaa laskea. Siksi oli pakko raakata esiin niitä tärkeimpiä asioita, jotka toistuivat peliä pelanneiden suusta - ja juuri nämä seikat lukevat tekstissäni.
Jos Polyphony Digital patchaa pelistä Standard-autot pois, tekee vauriomallinnuksesta oikeasti toimivan ja ajettavuuteen vaikuttavan ja poistaa keinotekoiset rajoitukset ulkonäön virittämiselle, lupaan nostaa antamiani pisteitä. Silloin puhutaan jo aivan toisesta pelistä kuin mitä GT5 on nyt.
Tiivistäisin oman näkemykseni kritiikistäsi mukaelmaan tekstistäsi löytyvästä maininnasta: "Joskus ennakko-odotukset muuttuvat putkinäöksi, ja omaan oikeassa olemiseen keskitytään niin, ettei aina nähdä metsää puilta."
Rekisteröitynyt 28.07.2009
28.11.2010 klo 22.50
http://www.metacritic.com/game/pc/gtr-2
...
JaakkoHyry: Ei Mikko oikeasti välitä. Kirjoitin vähän samoista asioista aikaisemmin...
256MB on niin perhanan vähän muistia että monissa kännyköissäkin on nykyisin enemmän.
PS3:ssa on 512Mt "keskusmuistia"... Muuten ihan totta, että matkaviestimissä, etenkin GNU/Linux ja Windows CE -pohjaisissa, on kohtalaisen isoja keskusmuisti määriä nykyään. Mutta toisaalta ne ovat puhtaasti PC-luokan tietokoneita joissa monesti puhelin-toiminto mukana.
Edirol:
...GT3 on paras GT.
28.11.2010 klo 23.05
29.11.2010 klo 01.01
Mutta, se mitä koetin välittää sinulle oli antamasi arvosanan ja kirjoittamasi tekstin ristiriita. Se että peli on mielestäsi puutteineenkin hyvä, ja se että olet koostanut tämän arvostelun laajemmalta alueelta, eivät käy ilmi. Arvosana sinällään minua ei kiinnosta, joten ymmärsit palautteeni tarkoituksen täysin väärin. En ole vihainen pisteille, vaan harmistunut tavasta millä esittelit pelin kokonaisena arvosteluna, mitä se ei ollut. Palveleeko tällainen teksti meitä lukijoita hyvin? Kuvittele esimerkiksi tekstisi ilman koko arvosanaa. Millainen arvosana antaisit pelkän tekstin perusteella pelille? Ulkopuolisin silmin tarkastellaan usein tekstejä, jotta niistä saadaan turhat rönsyilyt pois, ja sisältö kohdillee "uusin silmin", mutta tämän varmaan tiesitkin.
Mainitsit että lyhyeen nettitekstiin pitää valita ne tärkeimmät seikat, mutta olen kanssasi eri mieltä valinnoistasi. Tärkein uudistus eli nettipeli jäi hyvin vähälle, samoin aiemmin mainitsemani säätilat.
Olemme lopulta samaa mieltä siitä että olemme eri mieltä. ^^
29.11.2010 klo 10.14
@Mikko Heinonen: Kiitos vastauksesta ja kommenteistasi. Pientä väärinymmärrystä ja erimielisyyttä puolin ja toisin näyttää olevan.
Mutta, se mitä koetin välittää sinulle oli antamasi arvosanan ja kirjoittamasi tekstin ristiriita. Se että peli on mielestäsi puutteineenkin hyvä, ja se että olet koostanut tämän arvostelun laajemmalta alueelta, eivät käy ilmi. Arvosana sinällään minua ei kiinnosta, joten ymmärsit palautteeni tarkoituksen täysin väärin. En ole vihainen pisteille, vaan harmistunut tavasta millä esittelit pelin kokonaisena arvosteluna, mitä se ei ollut. Palveleeko tällainen teksti meitä lukijoita hyvin? Kuvittele esimerkiksi tekstisi ilman koko arvosanaa. Millainen arvosana antaisit pelkän tekstin perusteella pelille? Ulkopuolisin silmin tarkastellaan usein tekstejä, jotta niistä saadaan turhat rönsyilyt pois, ja sisältö kohdillee "uusin silmin", mutta tämän varmaan tiesitkin.
Mainitsit että lyhyeen nettitekstiin pitää valita ne tärkeimmät seikat, mutta olen kanssasi eri mieltä valinnoistasi. Tärkein uudistus eli nettipeli jäi hyvin vähälle, samoin aiemmin mainitsemani säätilat.
Olemme lopulta samaa mieltä siitä että olemme eri mieltä. ^^
Itse taas koen että sujuvasta kielenkäytöstäsi huolimatta olet pelkkä trolli joka nyt jostain syystä nirisee tästä arvostelusta. Arvostelijahan itse selvensi kuinka hänellä on MUUTAKIN elämää kun käyttää satoja tunteja autopelin pelaamiseen. Ei suinkaan ole arvostelijan vika jos osa ominaisuuksista aukeaa vasta monien pelituntien jälkeen. Sanoisin että jokaisessa nykyisessä ajopelissä jossa vaurionmallinnuskin on niin on samantein valittavissa onko se päällä vai pois päältä. Ei ole arvostelijan syytä jos vaurionmallinus aukeaa jollain tietyllä tasolla monen pelitunnin jälkeen. Ja ainahan voit itse arvostella pelit, miksi siis et hae vaikka v2:een avustajaksi? Tai johonkin muuhun pelimediaan kun tunnet itse tietävän peleistä ja oikeista arvostelumenetelmistä kaiken. Arvosteluiden tarkoitus ei ole miellyttää kaikkia ja tämä on Mikon mielipide gran turismo pelistä. Ei sinun, ei minun vaan nimenomaan Mikon.
Myönnän kyllä että itsekin ihmettelin korkeahkoa pistemäärää. Teksin perusteella odotin jotain kahdeksikolla alkavaa, mutta ne nyt on vaan numeroita ja eikä näitä arvosteluita kannata niin elämän vakavasti ottaa :) Pelataan pelejä ja nautitaan niistä oli arvosana mikä tahansa.
29.11.2010 klo 11.26
Itse taas koen että sujuvasta kielenkäytöstäsi huolimatta olet pelkkä trolli joka nyt jostain syystä nirisee tästä arvostelusta. Arvostelijahan itse selvensi kuinka hänellä on MUUTAKIN elämää kun käyttää satoja tunteja autopelin pelaamiseen. Ei suinkaan ole arvostelijan vika jos osa ominaisuuksista aukeaa vasta monien pelituntien jälkeen. Sanoisin että jokaisessa nykyisessä ajopelissä jossa vaurionmallinnuskin on niin on samantein valittavissa onko se päällä vai pois päältä. Ei ole arvostelijan syytä jos vaurionmallinus aukeaa jollain tietyllä tasolla monen pelitunnin jälkeen. Ja ainahan voit itse arvostella pelit, miksi siis et hae vaikka v2:een avustajaksi? Tai johonkin muuhun pelimediaan kun tunnet itse tietävän peleistä ja oikeista arvostelumenetelmistä kaiken. Arvosteluiden tarkoitus ei ole miellyttää kaikkia ja tämä on Mikon mielipide gran turismo pelistä. Ei sinun, ei minun vaan nimenomaan Mikon.
Myönnän kyllä että itsekin ihmettelin korkeahkoa pistemäärää. Teksin perusteella odotin jotain kahdeksikolla alkavaa, mutta ne nyt on vaan numeroita ja eikä näitä arvosteluita kannata niin elämän vakavasti ottaa :) Pelataan pelejä ja nautitaan niistä oli arvosana mikä tahansa.
Trollaaminen on taitolaji nimimerkin takaa. Kirjoitin omalla nimelläni tämän välttämiseksi. Turha tästä arvostelun suppeudesta on enää väitellä. Mikon mielipidehän on mikä on, se vain on tuotu minusta huonosti esille. Laaja peli tarkoittaa laajempaa ajankäyttöä sen parissa. Suppeammalle kokonaisuudelle riittää lyhyempi töräyskin. Palauteeni voi joko ottaa osin käyttöön tai heittää romukoppaan kokonaisuudessaan. Lue tekstini ajatuksella tarkemmin, niin huomaat mistä ja miten arvostelen. Myös minulla on ihan eri leipätyö, jonka parissa vietän aikani, eikä minulla ole halua tai aikaa hakea avustajaksi nettijulkaisuun.
Arvostan samalla tavalla loppukommenttiasi. Pelataan pelejä ja nautitaan siitä. Sehän se perimmäinen tarkoitus on. ^
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
29.11.2010 klo 12.01
Mainitsit että lyhyeen nettitekstiin pitää valita ne tärkeimmät seikat, mutta olen kanssasi eri mieltä valinnoistasi. Tärkein uudistus eli nettipeli jäi hyvin vähälle, samoin aiemmin mainitsemani säätilat.
Tässä sekoitat faktan ja mielipiteen. Säätilat ovat ehkä GT-sarjalle uudistus, mutta ne eivät toden totta ole sitä laajemmassa mittakaavassa. Vahinkomallia sen sijaan luvattiin, ja se oli massiivinen pettymys - osin Standard-autojen vuoksi, osin koska se on pelkästään kosmeettinen. Samoin se, että viritysmahdollisuuksia on uudessa versiossa vähennetty, ei lisätty, on kyllä kevyesti oman kappaleensa arvoinen.
Yli puolet ihmisistä, joita GT5-tekstiä varten jututin, sanoi suoraan, ettei nettipeli heitä hirveästi kiinnosta, ja loput toivoivat, että sitä olisi parannettu GT5 Prologuesta, jossa se oli vähän ongelmallinen (jarrutat kurviin, joku ajaa perään, saat itse aikasakon). Arvosteluaikana nettipeli toimi hyvin pätkittäin jos ollenkaan, ja se on muutenkin asia, joka realisoituu vasta hyvin paljon myöhemmin. On hyvin todennäköistä, että GT5:n nettipeliin löytyy paljon pelaajia, mutta varmaahan sekään ei toki ole.
Erittäin ison osan pisteistä selittää plussasarakkeen kolmas kohta, yhdistettynä siihen, että ajotuntuma on todella erinomainen. Gran Turismo on konseptina edelleen maittava, ja syyt siihen tulevat tekstin alkuvaiheessa. Pisteet näkyvät meillä myös heti alussa, joten niiden ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä.
Itselleni oli ihan selvää, että teenpä GT5:stä millaisen jutun tahansa, kyseessä on lähinnä sama kuin lähtisi arvioimaan Raamattua historiallisten tosiasioiden kannalta. Siksi myös pyysin toimituksesta muita lukemaan tekstin läpi ennen julkaisua, ettei sinne jää mitään, mistä emme olisi yhdessä keskustelleet viikon aikana. Näin laajempaan peliin todella paneuduttiin laajemmin, mitä tässäkin peräänkuulutettiin. Maken ja Peran Auto Peli 5 tuskin saa näin paljon vertaisarviointia kirjoitusvaiheessa. Pahimpiin odotuksiini nähden palaute on kuitenkin pysynyt kohtalaisen asiallisena; esim. muinaisesta GT3:n arvostelustani sain suurinpiirtein tappouhkauksia.
29.11.2010 klo 14.19
Vielä pitäisi nuo viimeiset kisat käydä vetäisemässä läpi. Ilmeisesti tuo prosentti laskee mukaan kaikki ajokortit, specialsit sekä A- ja B-spec tilan kisat. Ohan siinä hommaa, muttei kuitenkaan likaa, vrt. GT4.
Rekisteröitynyt 29.07.2010
29.11.2010 klo 18.33
Itsellä nyt 36 % peliä läpi, eikä kyllä ole muuttunut mihinkään. Kovasti täälläkin joku huusi että "kunnon damage aukeaa vasta levelillä 20". Ei kyllä muuttunut sekään miksikään. 300 lasissa valliin, kuulu thumps ja auto vähän pompsahtaa ja matka jatkuu.
Vielä pitäisi nuo viimeiset kisat käydä vetäisemässä läpi. Ilmeisesti tuo prosentti laskee mukaan kaikki ajokortit, specialsit sekä A- ja B-spec tilan kisat. Ohan siinä hommaa, muttei kuitenkaan likaa, vrt. GT4.
Lvl 40 vasta tulee simulaatio damaget. Ovet ja kaikki paukkuu ja lähtee irti. Utuubissa on videota.
29.11.2010 klo 20.04
Lvl 40 vasta tulee simulaatio damaget. Ovet ja kaikki paukkuu ja lähtee irti. Utuubissa on videota.
SIMULAATIO DAMAGET
SIMULAATIO
PS3 fanipoika on PS3 fanipoika vaikka voissa paistaisi.
Rekisteröitynyt 29.07.2010
29.11.2010 klo 20.23
Lvl 40 vasta tulee simulaatio damaget. Ovet ja kaikki paukkuu ja lähtee irti. Utuubissa on videota.
SIMULAATIO DAMAGET
SIMULAATIO
PS3 fanipoika on PS3 fanipoika vaikka voissa paistaisi.
Hehheh. Luin ton simulaatio damagen jostain ja näin näin... Mongerrusta... Niin siis ps3 ollu vasta viikon nyt ja ps3 fanipoika en vielä oo. On kaikki ninskat nes-wiihin ja pssistä 1-3, ja xbox joka on kyllä aika turha.
30.11.2010 klo 09.19
Niinpä niin, fanboy mikä fanboy. Joillekin riittää se viikko.
30.11.2010 klo 10.32
30.11.2010 klo 14.34
30.11.2010 klo 19.18
01.12.2010 klo 11.30
Kyllä tuo minun 60gt mallilla ainakin käynnistyy ihan hyvin, vaikka Logitechin ratti onkin kiinni kokoajan.
05.12.2010 klo 17.40
29.12.2010 klo 14.00
31.12.2010 klo 09.44
surkeinta tässä on se, että mikä v*&%n forza? En ole koskaan pelannut enkä boxia yhden pelin takia osta. Miksi ei samantien verrata live for speediin?
Onko jokaisella nykyään molemmat koneet kotona? Onko tämä nyt paras ps3 rata-ajopeli vai ei?
Rekisteröitynyt 04.01.2011
05.01.2011 klo 10.42
Kirjoita kommentti