Tuorein sisältö

SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3

Arvioitu: Sony PSP
Genre: Sotapelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Slant Six Games
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaisupäivä: 18.02.2010
Pelin kotisivut
Matti Lintula

22.04.2010 klo 12.09 | Luettu: 13560 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Taskuasepalvelus
Laserpyssymaustettujen putkijuoksujen, avaruuden muukalaisia vastaan käytyjen epätoivoisten taisteluiden ja kaikenlaisen vahvasti tarinavetoisen draamasotien välissä on hyvä välillä rauhoittua kärhämässä, jossa vihollisilla ei ole seitsemää silmää ja lonkeroita, eikä aseen piipusta lähde violettia valojuovaa vaan aitodigitaalista lyijyä. Tarinavetoisen kampanjan SOCOM-sarjan uusin PSP-varianttikin sentään sisältää, mutta onneksi vasemmalla kädellä huitaistu trendikäsikirjoitus ei ole vakavasti otettavan taktisen taistelun esteenä - sen esteenä ovat aivan muut asiat.

Punamaan pahat punikit


Siinä missä isoille konsoleille julkaistut modernia sodankäyntiä kuvaavat pelit ovat viimeaikoina nostaneet vahvistuneen Venäjän selväksi ykkösuhaksi vapaalle maailmalle, on SOCOM:iin keksitty Boratin kotiseutuja ja ties mitä itäblokin harmaiden tehtaanipiippujen varjostamia maita muistuttava Koratvian tasavalta. Sankarijenkit lähetetään maahan etsimään joukkotuhoaseita ja matkalla saadaan todistaa paria tuhannen ja yhden yön satujen aikaista juonenkäännettä, joilla ei ole lopulta edes mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta; Yhdysvaltojen joukot tulivat, näkivät ja taistelivat läpi kahdeksan tehtävän eri puolilla kuvitteellista Koratviaa. Vaikeustasoja on neljä, joista helpoimmalla pelin voi juosta läpi kolmessa tunnissa. Suosittelen lämpimästi pelin aloittamista suoraan vaikeammilla vaikeustasoilla, joilla oman SEAL-tiimin läsnäolo alkaa vaikuttaa muutenkin kuin hidasteena pelaajan juoksuvauhdille. Kampanjatilan voi pelata läpi myös neljän pelaajan yhteistyötilassa, joka onkin moninpelimuodoista hauskin.

Verkkopelioptioista löytyvät kaikki isompien konsolienkin sotapeleistä tutut pelimuodot, sillä yhteistyökampanjan lisäksi voi suorittaa yksittäisiä yhteistyötehtäviä tai pelata erilaisin maustein varustettuja 16 pelaajan moninpeliotteluita. Moninpeliasetukset ovat kiitettävän laajat, eikä vastaavia löydy monesta olohuonekonsolillekaan tehdystä sotapelistä. Kovat jätkät kytkevät automaattisen hahmojen tervehtymisen pois päältä, jolloin moninpelistä tulee päättömän ryntäilyn sijaan huomattavasti hillitympää kyttäilyä ja hiippailua. Valitettavasti automaattitähtäystä ei saa moninpelissä pois päältä, joten puskajussit paljastuvat usein tarpeeksi R-nappia naputtelemalla.

Turistin perustarvikkeet


Jokaisen tehtävän alussa pelaaja saa aseistaa joukkonsa miten tahtoo. Osa aseista on ostettavissa tehtävistä saaduilla kokemuspisteillä, mutta jotkin aseet avautuvat vain erilaisia tavoitteita saavuttamalla. Tavoitteiden kuten riittävän korkean osumatarkkuuden saavuttamisesta avautuu paitsi uusia aseita, myös mitaleita. Prenikoilla ei kuitenkaan taisteiluita voiteta vaan aseilla, ja tappokonevalikoimaa Fireteam Bravo 3 tarjoaakin ennennäkemättömän määrän. Erilaisia konekiväärejä, pistooleja, konepistooleja, kiikarikiväärejä ja rynnäkkökiväärejä löytyy lukematon määrä. Aseisiin voi pultata kiinni myös erilaisia tähtäimiä ja lisäosia, jotka parantavat esimerkiksi kiväärin tarkkuutta entisestään.

Rambona ympäriinsä räiskivää kohtaa tehtävissä usein pula panoksista, eikä kaatuneilta vihollisilta löydy välttämättä länsiaseisiin soveltuvia lippaita, joten pelaajan on vaihdettava rakas pääaseensa välillä venäläishenkiseen, puutukkiseen terroristipyssyyn. Pelintekijöillä ei ole ollut tarvittavia lisenssejä tai halua käyttää aseista kuitenkaan oikeita nimiä, vaan AK-47 tunnetaan nimellä RTK-74, AN-94 nimellä AG-94 ja niin edelleen. Siinä, missä autopelifanaatikko sylkee pelien mukamuka-autojen päälle, voi aseharrastaja kokea realismin notkahtavan ampuessaan vihollisia oikean näköisellä, mutta väärännimisellä tuliluikulla.

Sen minkä tähtäimen tuijottelultaan malttaa, voi pelissä ihastella myös hienoja ympäristöjä, jotka vaihtelevat tehdasalueilta hiihtokeskukseen ja parlamenttisaliin asti. Venäjää hitusenkaan osaava voi bongata kentistä myös hauskoja yksityiskohtia - kioskin katolla saattaa lukea "Tuotteita" ja erään isomman rakennuksen katolla on jostain kumman syystä suuri Leningrad-teksti, liekö koratvialaiset ostaneet moisen sitten Neuvostoliiton hajottua kylttivaraston kevätmyyjäisistä, kuka tietää. Maisemat ovat taskupeliksi mukavat katsella, vaikka mitään löytämisen riemua lavasteista ei löydy, sen verran kapeaa putkea pelissä edetään pomotaistelusta seuraavaan. Maastosta löytyy kuitenkin esimerkiksi kerättäviä tiedustelutietoa tarjoavia dokumentteja ja räjäytettäviä radiolaitteita tehtävien bonustavoitteina. Talot kannattaakin rynnäköidä läpi ja tutkia tarkkaan ne harvat mutkat, joihin putki taipuu.

Team Bravo, bravissima


Pelin toiminnanaikainen käyttöliittymä piiloutuu parin painikkeen takaa löytyviin valikoihin, joista toisella valitaan ase ja toisella komennetaan yksinpelikampanjassa mukana keikkuvia tekoälykavereita. Tiimin käskyttämisen pitäisi tuoda taisteluun lisää taktista tasoa, mutta parilla helpoimmalla vaikeustasolla koko pelin voi pelata läpi käyttämättä alavalikon toimintokäskyjä lainkaan. Tämä on hyvin valitettavaa, sillä SOCOMin suurin potentiaali lepää juuri taktisessa sodankäynnissä ja isoin sudenkuoppa perinteiseksi räiskinnäksi vajoavassa käytännössä. Taktiikalle ei juuri ole sijaa kapean etenemisputken vuoksi ja toisaalta tekoäly ei tarjoa kummoista vastusta suoraan päälle rynnivälle SEAL-tiimille.

Yksinpelikampanja on viihdyttävää räiskintää, mutta aivan liian lyhyt, joten ensimmäisten parin illan jälkeen Fireteam Bravo 3:n vetovoiman on nojattava pelkästään moninpelin varaan. Verkkoräiskintänä uusin PSP-SOCOM on hauskaa ajanvietettä, mutta palvelimia vaivaava autius kertoo siitä, että kotikonsolien verkkoräiskinnät syövät tasku-SOCOMin pelaajakantaa raskaalla kädellä.

V2.fi | Matti Lintula

SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3 (Sony PSP)

Moderni sotapeli, jossa on kilokaupalla liikaa potentiaalia taskukokoon mahtuvaksi. Moninpelinsä pelastama.
  • Mielenkiintoiset kentät
  • Moninpeli
  • Yksinpelikampanja
  • Taktisen tason puute
< Tom Clancy's Splinte... Supreme Commander 2... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (10 viestiä)

Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

22.04.2010 klo 12.39

Melko turhaa haaskata aikaa minkään käsikonsolien pelien arvosteluihin!
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

22.04.2010 klo 15.46

Nakke79 kirjoitti:
Melko turhaa haaskata aikaa minkään käsikonsolien pelien arvosteluihin!

takaisin halon pariin, nakke 1979
hyvä että arvostellaan muitakin pelejä kuin niitä monen miljoonan budjetilla tehtyjä konsolipelejä joiden arvostelut löytyvät jokaiselta pelisivustolta
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

22.04.2010 klo 18.46

En olisi antanut edes 77 pistettä. SOCOM on niin moneen kertaan nähty PSP:lläkin, että siinä on alkanut pikku hiljaa esiintymään aina samat ongelmat. Moninpeli rokkaa, yksinpeli on pahasti puutteellinen ja paljon hukattua potentiaalia. PSP:n paras moninpeli-räiskintä on kohtalaisella varmuudella Resistance: Liberation. Eikä se mikään tyyli puhdas suoritus ole. SOCOMissa on toki mikrofonia ja muuta pientä hilkettä mukana, mutta eipä PSP:n pelaajilla ole noin yleisesti moisia vehkeitä messissä oikein ikinä.

Ja lisäksi saanen olla eri mieltä Nakke79:n kanssa siitä minkä tyyppisten pelialustojen pelejä kannattaa arvostella ja minkä tyyppisten taas ei. PSP on oikeasti ihan eri tasolla kuin joku DS pelien ja sisällön monimutkaisuudessa ja laadussa. Lisäksi PSP:n voi lyödä televisioon kiinni ja sen pelejä voi pelata kunnon ohjaimellakin. Mikä erottaa sen joukosta? Se on teknisellä tasolla jotain PS:n ja PS2:n välimaastosta.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

22.04.2010 klo 21.55

Dekonega kirjoitti:
En olisi antanut edes 77 pistettä. SOCOM on niin moneen kertaan nähty PSP:lläkin, että siinä on alkanut pikku hiljaa esiintymään aina samat ongelmat. Moninpeli rokkaa, yksinpeli on pahasti puutteellinen ja paljon hukattua potentiaalia.


Juu täytyy myöntää, että tämä oli ensimmäinen pelaamani SOCOM-peli ja ensimmäinen yli viisi minuuttia kestänyt kosketukseni PSP-konsoliin, joten en kyennyt vertaamaan aiempiin sarjan peleihin, enkä etenkään PSP-versioihin. Sarjan veteraanit voinevat todeta arvostelusta kuitenkin sen, onko kehitystä tapahtunut johonkin suuntaan.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

22.04.2010 klo 22.34

zeroic kirjoitti:
Juu täytyy myöntää, että tämä oli ensimmäinen pelaamani SOCOM-peli ja ensimmäinen yli viisi minuuttia kestänyt kosketukseni PSP-konsoliin, joten en kyennyt vertaamaan aiempiin sarjan peleihin, enkä etenkään PSP-versioihin. Sarjan veteraanit voinevat todeta arvostelusta kuitenkin sen, onko kehitystä tapahtunut johonkin suuntaan.

Ihan ensimmäinen Fireteam Bravo oli oikeasti ihan hyvä peli huonoimmillaankin, mutta sen jälkeen taso laski kuin lehmän häntä. Ikävä kyllä en ole pelannut SOCOMia kuin PSP:llä ja PS3:lla. Kuulemani mukaan PS2:n SOCOMit ovat tämän sarjan parasta antia. PS3:n SOCOM on sarjan pohjanoteeraus ja PSP:lle julkaistut paketit jostain siltä väliltä. PS3:n SOCOM: Confrontation on aivan kauhea ja suosittelen pysymään pois sen luota jos vain suinkin mahdollista.

Hei, jos et ole PSP:llä paljon pelaillut niin on pakko suositella ainakin Metal Gear: Portable Opsia, Wipeout Purea, God of War: Chains of Olymposta sekä Final Fantasy Tecticsia. Puzzle puolelta Tetris sekä Lumines varmaan rokkaa kanssa.

Mielestäni paras PSP:lle tehty peli on EEE eli "Every Extend Extra":a. Se vaatii paneutumista eikä sovi välttämättä kaikille, mutta on oikeasti erittäin palkitseva peli. On siinä vikojakin (jotka korjattiin Xbox 360:n EEEE jatko-osassa), mutta ne kestää kyllä. :)
lainaa
Gasp

23.04.2010 klo 20.34

Dekonega kirjoitti:

PSP on oikeasti ihan eri tasolla kuin joku DS pelien ja sisällön monimutkaisuudessa ja laadussa.

Laadusta voidaan olla montaa mieltä kuten tämäkin arvio osoittaa ja muutenkin PSP-pelien rankkaaminen DS pelien yläpuolelle lähinnä grafiikoiden perusteella on typeryyttä. Jos minä haluan tuon näköisiä räiskintöjä pelata, kaivan suosiolla ekan pleikkarin komeron nurkasta esiin. Mutta joo, lisää käsikonsoliarvosteluita vaan tulemaan.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

24.04.2010 klo 09.12

Gasp kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:

PSP on oikeasti ihan eri tasolla kuin joku DS pelien ja sisällön monimutkaisuudessa ja laadussa.

Laadusta voidaan olla montaa mieltä kuten tämäkin arvio osoittaa ja muutenkin PSP-pelien rankkaaminen DS pelien yläpuolelle lähinnä grafiikoiden perusteella on typeryyttä. Jos minä haluan tuon näköisiä räiskintöjä pelata, kaivan suosiolla ekan pleikkarin komeron nurkasta esiin. Mutta joo, lisää käsikonsoliarvosteluita vaan tulemaan.

Tarkoitin laadulla lähinnä graafista suorituskykyä. Oli minulta helvetin typerää yleistää asia noin.
lainaa
opppppppppp

31.07.2010 klo 16.21

oppppppppppppp
lainaa
Zoni

04.12.2011 klo 20.06

Kyllä tämä minusta on ihan hyvä yksinpelinäkin. Toki omistan Playstation 3:lle paaaaljon parempia taktisia räiskintöjä, mutta kun olen niin paljon pois kotoa ettei oikein ole aikaa niihin paneutua. Psp taas kulkee kätevädti mukana, joten..
Lisää näitä!
lainaa
serto

21.06.2012 klo 17.46

siis tää on ihan paras peli. Ettekö te osaa arvostaa tätä helkkarin hyvää peliä
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova