Tuorein sisältö

Heavy Rain

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Seikkailupelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Quantic Dream
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaisupäivä: 24.02.2010
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

15.02.2010 klo 08.48 | Luettu: 86220 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Sielu on kipiä, sielussa sataa
Interaktiivinen elokuva on puhujasta riippuen joko kirosana tai visio tulevaisuudesta. Heti kun videopelien grafiikka ylitti Lego-palikoiden taisto -tason, on monien pelinkehittäjien tavoitteena ollut luoda mahdollisimman elokuvamainen pelielämys. Tällä kuitenkin on ollut hintansa: varsinkin aluksi, kun kaikki grafiikka piti toteuttaa erikseen piirtämällä, erilaisten ratkaisumahdollisuuksien kehitteleminen oli todella työlästä. Käytännössä nämä tuotokset olivatkin useimmiten grafiikalla koristeltuja monivalintaseikkailuita.

Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niistä olisi voinut nauttia. Muistan itse tahkonneeni Cinemawaren King of Chicagoa moninaiset illat, vaikka sen pelaaminen tarkoitti lähinnä 2-3 vaihtoehdosta valitsemista ja näyttävien animaatioiden katselua. Tunnelman vaikutusta ei tule väheksyä, mutta samalla yksinkertainen pelitoteutus kasaa luonnollisesti painetta käsikirjoittajien päätyyn.

Vain Sonyn teattereissa


Ranskalainen Quantic Dream ei ole ensi kertaa leffapeliä kyydissä. Vähänkin kauemman pelanneet saattavat muistaa muutaman vuoden takaisen Fahrenheitin (jenkkinimi Indigo Prophecy, löytyy PC:lle Steamista, Xboxille ja PS2:lle divarista), joka sai osakseen sekä ylistystä että kritiikkiä harvinaisenkin kaksijakoisesti. Pelin kiistaton ansio oli, että se todella tarjosi interaktiivista elokuvaa paremmin kuin oikeastaan mikään siihen mennessä, ja etenkin alkuosaltaan juoni oli äärimmäisen kiinnostava. Peli sisälsi myös ranskalaisittain pakolliset tissit, mikä tuskin haittasi menekkiä sekään. Kritiikkiä sateli liki loputtomista reaktiominipeleistä, jotka siivittivät juonijaksoja. Käytännössä oli hyvin vaikea edes keskittyä taustalla pyörivään kertomukseen, kun samalla piti takoa ohjainta tai näppäimistöä minkä kerkisi. Samoin peliä arvosteltiin ikäisekseen varsin karusta graafisesta ulkoasusta, ja ainakin omasta mielestäni käsikirjoittaja oli päästänyt itsensä loppua kohti todella helpolla - muinaiskansojen, kirousten ja USA:n armeijan sekasotku jätti itseni täysin kylmäksi lupaavan murhamysteerialun jälkeen.

Heavy Rain, jonka Sony osti yksinoikeudeksi omalle konsolilleen, ei jää ainakaan grafiikastaan kiinni. Kuvia näyttävistä ihmishahmoista on tiputeltu esiin pitkin matkaa, eikä lopputuote petä odotuksia. Etenkin pelihahmojen kasvoanimaatiot sekä kymmenien hahmojen massakohtaukset ovat paikoin ennennäkemättömän upeita. Myös ympäristöt on toteutettu vaivaa säästämättä, ja kuvakulmat ovat erinomaisen hiottuja nekin. Musiikki- ja äänimaisema tukee osaltaan pelin maailmaan uppoutumista - isolta ruudulta pimeässä, kunnon äänentoistolla, HR on erinomainen paikka onnitella itseään PlayStation 3:n hankinnasta. Siihen Sony on varmasti ostoskierroksellaan pyrkinytkin.

Sukunäköä


Toinen seikka, jolla Heavy Rainia on ennakkohehkutettu, on että se mullistaa pelien elokuvamaisen kerronnan. Tämä pitää ehkä osittain paikkansa, mutta QD:n aiempaa tuotantoa tutkinut näkee myös yhtäläisyyksiä välittömästi. Ensinnäkin pelimekaniikka on lainattu liki kokonaan Fahrenheitista. Pelihahmoilla (joita on siis useita, ja jotka vaihtuvat kohtausten välillä) kävellään ympäriinsä hieman kummallisella ohjaussysteemillä, joka tekee tilanteesta jos toisestakin koomisen, kun hahmo kieppuu ympäriinsä ja ottaa askelia sinne-tänne ennen oikean suunnan löytymistä. Ohjaimella tehtävillä eleillä käytetään ympäristössä olevia esineitä, joista joko on hyötyä etenemisen kannalta tai ei. Peli ei juuri erottele toimintojen tärkeyttä, ja huvitukselta on vaikea välttyä silloinkin, kun juuri onnistuneesti pahikselta paennut sankari epäonnistuu kaikessa rauhassa auton oven avaamisessa.

Paljon on kuitenkin muuttunut parempaan suuntaan. Fahrenheitin idioottimainen, itsetarkoituksellinen nappien painelu on vaihtunut Shenmuesta tuttuun Quick Time Event -järjestelmään, jossa pelaajan tulee painaa oikealla hetkellä jotakin asiaan kuuluvaa ohjaimen painiketta tai suuntaa. Tämä lisää huomattavasti tunnetta siitä, että pelaajan toiminnalla on muutakin vaikutusta kuin se, pysähtyykö vai eteneekö edessä pyörivä filmi. Samoin suoran voitto/tappio-erottelun sijaan tarjolla on useita eri vivahteita tapahtumista, eikä peli oikeastaan lopu koskaan - joskin se voi saada käänteitä, joiden jälkeen et halua sitä jatkaa. Toinen asia kokonaan on sitten, pitääkö QTE:stä ylipäätään vaiko ei.


Silloin kun toiminta ei ole käynnissä, käytetään puhumiseen hahmon ympärillä pyörivää 'tagipilveä', josta valitaan summittainen aihe. Vihjeitä saa, kun katsoo L2-painikkeella, mitä hahmo ajattelee. Monessakaan paikassa ei ole mahdollista yksinkertaisesti käydä läpi kaikkia vaihtoehtoja, vaan valintoja joutuu tekemään käytettävissä olevan ajan puitteissa. Peli onnistuu mukavasti olemaan tuputtamatta asioita, joten niitä saa aidosti keksiäkin. Kaikkia vihjeitä ei tarvitse kerätä, jos tietyn ongelman luulee kykenevänsä ratkaisemaan suoraankin.

Muutenkin Heavy Rainin tarinajärjestelmä on se, mikä grafiikan lisäksi ansaitsee huomiota. Tarinalla on useita vaihtoehtoisia loppuja ja kehityskaaria, joihin kaikkiin ei suinkaan liity se, että joku - tai kukaan - päähenkilöistä on enää elossa. Hän, kenellä riittää aikaa ja mielenkiintoa, voi koostaa samasta kertomuksesta useita erilaisia versioita tekemällä eri valintoja eri kohdissa. Kuitenkin on nyt puututtava siihen, että innokkaimmat nettikommentoijat mainostivat ettei peliä voi spoilata, koska se on joka kerralla erilainen. Tämä on tietenkin näkökulmakysymys, mutta itse onnistuin näkemään pelistä ennakolta viitisen kohtausta, jotka omalla varsinaisella pelikerrallani toistuivat pieniä finessejä lukuun ottamatta täsmälleen samoina. Saatoin kyllä valita asioita sen mukaan, miten haluaisin hahmoni tässä tilanteessa toimivan, mutta kohtauksen eteneminen ja lopputuloskin oli pääosin samanlainen. Mukana on toisinaan kuitenkin myös suuria päätöksiä, jotka voivat johtaa hahmojen kuolemaan tai tilanteen dramaattiseen muuttumiseen, joten aivan tuulesta temmattu tämä markkinointiväite ei ole. Pelin spoilaaminen sinällään on kuitenkin hyvin helppoa - siihen riittää yksi nimi.

Käsikirjoittajalle kunnia


En ole tarkoituksella juuri liverrellyt pelin juonesta, sillä sen käänteet ovat tärkein pelaamiseen mielekkyyttä tuova asia, eikä peliä kannata missään tapauksessa pilata itselleen etukäteen. Sen verran kuitenkin sanon, että käsikirjoitus on noussut edeltäjään verrattuna aivan uudelle tasolle. Siinä, missä Fahrenheitissa turvauduttiin melko reilusti yliluonnollisuuden deus ex machinaan, ei Heavy Rainin tarina sisällä mitään, mitä ei voisi jotenkin selittää. Sitä suurempi onkin sitten ällistys, kun paletti lätkäistään auki pelaajan silmien edessä.


Lyhyesti kyseessä on samanlaisten murhien aalto, joka ravistelee amerikkalaista kaupunkia. Pelaaja ohjaa neljää hahmoa, jotka liittyvät tapaukseen kukin tavallaan. Tapahtumien yhteisenä taustana on - nimen mukaisesti - rankkasade, joka piiskaa kaupunkia, ja sademäärän kehitys kuvaa samalla ajan kulumista. Kunkin näytöksen säätilasta voi myös päätellä, millaista tunnelmaa on luvassa. Metafora olisi tuoreempi, ellei jo Fahrenheit olisi tehnyt samaa ilmoittamalla lämpöasteiden määrän aina uuden kohtauksen alkaessa.

Useimmat hahmot ovat siinä määrin inhimillisiä, että niihin onnistuu kiintymään. Päähenkilöistä vain arkkitehti Ethan horjuu etenkin tarinan alussa epäuskottavuuden rajoilla, mutta parantaa loppua kohden. Toimittajatar Madison tihkuu seksiä, muttei perinteisessä bimbohengessä vaan itsenäisenä, prätkällä huristelevana naisena, joka taipuu myös toimintakohtauksiin. FBI-agentti Norman Jayden on kuin suoraan Twin Peaksista tai CSI:stä reväisty, yksityisetsivä Scott Shelby puolestaan perinteinen film noir -päähenkilö.

Arvioijan ahdistus


Ennakkokeskustelun perusteella Heavy Rain on noussut siihen kategoriaan pelejä, joille ei voi antaa 'oikeaa' arvosanaa - sellaista, joka tyydyttäisi kovimpia hypettäjiä, ja joka vastaavasti ei saisi vastapuolta vinkumaan liian korkeista pisteistä. Siksi ajattelin, että käytän kerrankin palstatilaa perustellakseni kunnolla, miksi kirjoitin Arvio-kenttään sen mitä kirjoitin.

Heavy Rain ei mullista pelaamista kokonaisuudessaan. Itse asiassa sen pelattavuus on paikoitellen hyvinkin kankeaa. Hahmon kääntely edestakaisin Resident Evil 0-3 -henkisillä kontrolleilla ja toimintaa kaipaavien hotspotien etsiminen tuo mieleen monen monta aiempaa peliä, eikä pelkästään hyvässä mielessä. Pelaajan aukoessa ovia ja miettiessä, missä järjestyksessä lääkkeet otetaan tulee melko usein mieleen, että rooli on lähempänä statistia kuin ohjaajaa. Kohtausten sisällä ei ole varsinaista liikkumavapautta, ja valinnanvapauskin on hyvin usein pintapuolista. Valitsemalla 'väärin' peli ei varsinaisesti lopu, mutta itseäni ei ainakaan huvittanut jatkaa tilanteesta, jossa päähenkilö(i)lle tapahtuu jotain erityisen ikävää. QTE-tapahtumien vaikeutta voi onneksi säätää, sillä tottumaton pelaaja turhautuu takuulla etenkin pakollisen ohjaimen heiluttelun epätarkkuuteen. Suora läpipeluu kestää 8-10 tuntia, ja juonen luonteesta johtuen jälleenpeluuarvo ei ainakaan itselleni ole aivan suunnaton - ellei sitten halua etsiä vihjeitä lopun paljastuksista tai kokeilla, miten paljon juonta saa muutettua.


Samalla Heavy Rainin vahvuus on juuri siinä, että tarina on erinomainen ja visuaalinen sekä auraalinen toteutus tukevat sitä täysin. Kun murhaajan henkilöllisyys selvisi itselleni, kello oli kolme yöllä, enkä voinut kuvitellakaan, että nukkuisin ennen kuin peli on läpi. Vaikka alkua voi moittia hitaanlaiseksi, jo parin tunnin jälkeen tunnelmaa voi leikata veitsellä. Voi siis olla, etten tosiasiassa luo itse omaa tarinaani, mutta kun lopputulos on näin hyvä, en oikeastaan välitä, kuka sen tekee.

On pitkään puhuttu siitä, miten konsolipelienkin kehityksen painopiste on siirtynyt pois Japanista. Pelatessani Heavy Rainia mieleeni tuli useamman kerran Metal Gear Solid ja etenkin sen uusin, neljäs osa. David Cagen visio murhamysteeristä on täysin verrattavissa Hideo Kojiman visioon ydinaseiden vastaisesta scifi-toiminnasta, ja peleillä on muutenkin paljon yhteistä. Niiden funktiona on ensisijaisesti kertoa tarinaa videopelin keinoin. Monilta osin Heavy Rain on uskottavampi, eheämpi ja tummempi, aikuisempikin kertomus. Metal Gear Solid taas on vielä toistaiseksi enemmän peli, ja siksi pelaajana arvostan sen rahtusen korkeammalle. Kun olen Snake, voin kokeilla varsin luovia tapoja selvitä ongelmista. Kun olen Ethan, Madison, Scott tai Norman, voin valita jonkin pelin tekijöiden ennalta määrittämistä reiteistä. Kun katselen Metal Gear Solidin lopputekstejä, tiedän pelanneeni sen läpi - Heavy Rainin koen katsoneeni läpi. Samalla kuitenkin Heavy Rainin hahmot hiipivät yöuniini, Snaken pysyessä kiltisti Blu-rayllaan.

Pelistä on saatavana kaksi kohtausta sisältävä demo PlayStation Networkissa. Pelissä on suomenkieliset valikot ja tekstitys.

V2.fi | Mikko Heinonen

Heavy Rain (Playstation 3)

Sonyn ei tarvitse hävetä ostostaan - Quantic Dream tekee loistavasti sen, minkä se parhaiten osaa. Puutteineenkin erinomaisen merkittävä peli.
  • Uskomattoman kaunis
  • Loistava käsikirjoitus
  • Tunnelman imu on koettava itse
  • Kankea ohjaus ja turha ohjainkikkailu
  • QTE:tä on edelleen erittäin paljon
  • Valinnan vapaus ei ole kovin todellista
< Mass Effect 2... Race On... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (58 viestiä)

peperix

Rekisteröitynyt 26.07.2009

15.02.2010 klo 10.05

Miu mielestä tää peli o aika samanalaine ku ps2:lla ollu Fahrenheit.
lainaa
MaryPoppins

Rekisteröitynyt 10.02.2009

15.02.2010 klo 10.08

Sehän on kummallista...
lainaa
kampf

15.02.2010 klo 10.19

En nyt haluis latistaa tunnelmaa tai mitään mut eipä tää ainakaan sen demon perusteella ollu mikään ihmeellinen ku kaverilla koitin. Tosin kyl tälläsii pelei varmaan sais tulla enemmänkin ja etenkin muille alustoille. Olisihan tällästä kiva pelata esim xbox 360:lla kun ei löydy tota pleikkaa..

No ihan hyvä arvostelu kuitenkin.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

15.02.2010 klo 10.53

Olen kuullut tästäkin, edeltäjänsä tapaan, jo nyt kahden suuntaista mielipidettä. Monia etenkin ohjaus ja turhanpäiväiseltä tuntuva toiminta häiritsevät alussa. Sanon kuitenkin, että kun pelin pelaa läpi, kaikki siihen asti tehty tuntuu sen arvoiselta, muutama kohtaus jää jopa mieleen kummittelemaan - ja siihen harva peli pystyy.
lainaa
jan1

Rekisteröitynyt 20.08.2009

15.02.2010 klo 11.15

Demo oli ainakin loistava omasta mielestä, ohjauksessa kesti toki vähän aikaa opetella mutta sen jälkeen se tuntuu aivan luonnolliselta. Saisi tulla enemmän tämän kaltaisia pelejä
lainaa
Zenrich

Rekisteröitynyt 23.07.2007

15.02.2010 klo 11.42

Nyt ku on tullu arvosteltua nii toimitus vois pistää peliä tänne päin tulemaan, ei millää jaksas oottaa ens viikkoon :C
lainaa
ihankotosi

15.02.2010 klo 11.55

peperix kirjoitti:
Miu mielestä tää peli o aika samanalaine ku ps2:lla ollu Fahrenheit.


FACEPALM
lainaa
Makke

Rekisteröitynyt 17.01.2010

15.02.2010 klo 12.49

chocolate rain
lainaa
Pelimies

15.02.2010 klo 12.59

Ennakkotilauksessa. ;-)
lainaa
totuusilmoitettu

15.02.2010 klo 14.02

Alan Wake on kohdannut voittajansa! :)
lainaa
Jaakko

15.02.2010 klo 15.10

Alan Wake on peli.
lainaa
Peloton

15.02.2010 klo 15.20

Jaakko kirjoitti:
Alan Wake on peli.

Ja niin on tämäkin, pelle.
lainaa
lukija

15.02.2010 klo 15.28

Kiitos asiapitoisesta arvostelusta!
lainaa
alanwakeeiolepeli

15.02.2010 klo 15.32

Jaakko kirjoitti:
Alan Wake on peli.


Ihmiset tulevat jokatapauksessa vertaamaan wakea tähän ja toisinpäin, koska molemmat ammentavat vaikutteita elokuvasta ja tv-sarjoista. Lisäksi molemmat ovat kilpailevien alustojen yksinoikeuksia. Alan wake EI OLE sen enempää peli kuin tämäkään, joten tee siitä johtopäätöksesi.
lainaa
Rautamaha

Rekisteröitynyt 20.12.2008

15.02.2010 klo 15.37

Aina myöhässä banaanitertun kanssa. Apinat aloittelevat jo tappelua.
lainaa
Jaakko

15.02.2010 klo 15.40

Itkuvinkuparku, ettekö trollia tunnista.
lainaa
mIE

15.02.2010 klo 15.40

Painaa "X" jos haluat käydä paskalla, paina "Kolmio" jos haluat pestä kädet.

Onkos tää sellanen "peli"?
lainaa
Trollaanjoshuvittaa

15.02.2010 klo 16.36

Öhöhö ME2 sai enemmän pisteitä
lainaa
Einstein

15.02.2010 klo 16.38

totuusilmoitettu kirjoitti:
Alan Wake on kohdannut voittajansa! :)

Mielenkiintoinen teoria. Mihin perustat väitteesi kun Alan Wakea ei ole vielä suuri yleisö päässyt edes kokeilemaan?







Vai oletko paska trolli?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

15.02.2010 klo 16.49

Mielenkiintoisen arvostelun paras kohta:
Mikko kirjoitti:
Ennakkokeskustelun perusteella Heavy Rain on noussut siihen kategoriaan pelejä, joille ei voi antaa 'oikeaa' arvosanaa - sellaista, joka tyydyttäisi kovimpia hypettäjiä, ja joka vastaavasti ei saisi vastapuolta vinkumaan liian korkeista pisteistä. Siksi ajattelin, että käytän kerrankin palstatilaa perustellakseni kunnolla, miksi kirjoitin Arvio-kenttään sen mitä kirjoitin.


5/5

...

Heavy Rainista sen verran, että siinä on englanninkielinen ääninäyttely mielestäni vähän hassu kun sitä on niin murtaen puhuttu. Paras ääniraita mitä levyltä löytyy on se ranskankielinen. Siihen kun lyö suomi-tekstitykset päälle niin tunnelma nousee erittäin paljon. :)

Muuten ei ole oikeastaan mitään lisättävää arvosteluun.
lainaa
trollivasara

15.02.2010 klo 16.55

Einstein kirjoitti:
totuusilmoitettu kirjoitti:
Alan Wake on kohdannut voittajansa! :)

Mielenkiintoinen teoria. Mihin perustat väitteesi kun Alan Wakea ei ole vielä suuri yleisö päässyt edes kokeilemaan?







Vai oletko paska trolli?


Varmaan samaan teoriaan jonka mukaan Alan Wake on uskomaton peli, joka tulee mullistamaan videopelien historiaa. Tätä on saanut lukea esimerkiksi täälläkin Alan Wakea käsittelevissä uutisissa, vaikka peliä ei ole edes julkaistu, kuten sanoit. Lisäksi tämä on vastine niille ihmisille, joiden mielestä on hauskaa nauraa pc -ja pleikkaripelaajille sen takia, että kyseistä jumalpeliä ei näillä laitteilla nähdä. Mitä väärää siis on sitten julistaa Heavy Rain Alan waken voittaneeksi peliksi, jos kerran:

- Alan Wake on todella mahtava peli, joka tulee menestymään
- Alan Wake on yksi parhaimpia pelejä ikinä
- Alan Wake tulee muuttamaan omaa genreänsä
- Alan Wake jne

Eli jos tietyllä puolella on jo valmis näkemys heidän tulevasta pelistä niin toisella puolella sentään on jo oma jumalpeli jonka se voi julistaa voittaneeksi peliksi tässä konsolisodassa.

Ja kyllä, olen trolli. :)
lainaa
sIE

15.02.2010 klo 17.07

mIE kirjoitti:
Painaa "X" jos haluat käydä paskalla, paina "Kolmio" jos haluat pestä kädet.

Onkos tää sellanen "peli"?

Paina "oikeaa liipasinta" jos haluat ampua, paina "neliö" jos haluat ladata aseen.

Onkos COD sellanen "peli"?
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

15.02.2010 klo 17.16

Dekonega kirjoitti:

Heavy Rainista sen verran, että siinä on englanninkielinen ääninäyttely mielestäni vähän hassu kun sitä on niin murtaen puhuttu. Paras ääniraita mitä levyltä löytyy on se ranskankielinen. Siihen kun lyö suomi-tekstitykset päälle niin tunnelma nousee erittäin paljon. :)

Muuten ei ole oikeastaan mitään lisättävää arvosteluun.


Jooh, harkitsin itse asiassa saman kokeilemista, mutta ranskaa puhuvat amerikkalaiset eivät tuntuneet kovin immersiota lisääviltä. Aksentin kyllä muutamista hahmoista kuulee, mutta harvalla se kovin häiritsevää kuitenkaan on.
lainaa
Bronson

Rekisteröitynyt 29.12.2009

15.02.2010 klo 18.24

PS3 aloittaa jo aikaisin pommien pudottelun tänä vuonna. Ainakin minulle tämä on The Tapaus pelien saralla vähään aikaan, God of Warien ja sun muiden ohella.
lainaa
Derek

15.02.2010 klo 18.28

demon perusteella melko mahtavaa settiä tulossa
lainaa
Rekisteröitymätön

15.02.2010 klo 19.30

Täytyy kiittää arvostelun kirjoittajaa siitä, ettei juonesta paljastettu kummempia. Demo oli älyttömän hyvä, joten ostoslistalle menee.

Lisäksi

TISSIT!!!11oneone
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

15.02.2010 klo 21.43

Hienoa, että ainoa asia joka tarinan lisäksi tässä piti olla hienoa, eli valinnan vapaus ei sitten oikein oo sitä itteään.. Ja vaikka pääasia pelissä ei oiskaan kunnon ohjaus, ni ei sitä tarvii silti persiilleen vetää..
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

15.02.2010 klo 23.21

Mikko kirjoitti:
Jooh, harkitsin itse asiassa saman kokeilemista, mutta ranskaa puhuvat amerikkalaiset eivät tuntuneet kovin immersiota lisääviltä. Aksentin kyllä muutamista hahmoista kuulee, mutta harvalla se kovin häiritsevää kuitenkaan on.

Jos et ole vielä kokeillut niin kannattaa kokeilla vaikka se ajatuksena tuntuisi hölmöltä...

Ja tottahan se on, että päähenkilöt puhuvat kyllä ihan ok. Tosin sivuhahmot ja sen sellaiset ovatkin sitten ainakin minun korvaani suoraan paperilta rykäistyn oloisia melko usein. Noh kukin tykkää mistäkin. Ja se hienoushan tässä on se, että ääniraidan kieltä voi ylipäätänsä vaihtaa. :)
lainaa
anti_trolli

16.02.2010 klo 00.21

Appe kirjoitti:
Hienoa, että ainoa asia joka tarinan lisäksi tässä piti olla hienoa, eli valinnan vapaus ei sitten oikein oo sitä itteään.. Ja vaikka pääasia pelissä ei oiskaan kunnon ohjaus, ni ei sitä tarvii silti persiilleen vetää..


Vau, oikein rekisteröitynyt trolli! :D
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

16.02.2010 klo 08.54

Appe kirjoitti:
Ja vaikka pääasia pelissä ei oiskaan kunnon ohjaus, ni ei sitä tarvii silti persiilleen vetää...
Mielestäni Heavy Rainin ohjaus tuntuu taas melko luonnolliselta. Vasen tatti siirtää hahmon huomiota kääntämällä päätä ja oikea säätää hahmon toimintoja. Olkapainikkeet ovat kädet ja jalat. Ja Kolmio X Laatikko O ovat tavalliset valinta painikkeet. :)
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

16.02.2010 klo 09.10

Siitä, että henkilöhahmoissa on "kaasu" R2-painikkeella, ei kyllä saa luonnollista tekemälläkään. Juuri tuo liikkuminen on tehty tarpeettoman hankalaksi.
lainaa
Jengi_uskottelee

16.02.2010 klo 14.33

Jaahas, vihdoin peli jossa sua pyydetään painamaan erilaisia painikekomentoja randomilla, jolloin käynnistyy vain mielikuva siitä että ohjaat peliä.
Tämä peli ei kuulu padille, tämä kuuluisi Natalille tai vastaavalle ohjaimelle.
Toivon, ettei tämä peli anna suuntaa sille minne PS3:lla ollaan menossa: eli et enää ohjaa lainkaan, ja nekin pienet ohjaukset mitä on, kerrotaan sulle etukäteen. Voiko peliä enää tehdä tyhmemmille? Ilmeisesti ei, joten siksi peli on suunnattu puhtaasti PS3-aikuisille.
lainaa
trollit_hiljaiseksi

16.02.2010 klo 15.27

Jengi_uskottelee kirjoitti:
Jaahas, vihdoin peli jossa sua pyydetään painamaan erilaisia painikekomentoja randomilla, jolloin käynnistyy vain mielikuva siitä että ohjaat peliä.
Tämä peli ei kuulu padille, tämä kuuluisi Natalille tai vastaavalle ohjaimelle.
Toivon, ettei tämä peli anna suuntaa sille minne PS3:lla ollaan menossa: eli et enää ohjaa lainkaan, ja nekin pienet ohjaukset mitä on, kerrotaan sulle etukäteen. Voiko peliä enää tehdä tyhmemmille? Ilmeisesti ei, joten siksi peli on suunnattu puhtaasti PS3-aikuisille.


Jos olisit hiljaa ja otat yhteyttä vasta sitten, kun olet edes tietoinen, mistä pelissä on kyse. Kiitos.
lainaa
fffffffffff

16.02.2010 klo 16.14

Voikohan tässä pelissä tehdä sen jutun, jonka pystyi tehdä siinä yhdessä mutta siinä yhdessä ei pystynyt koska olisi se aika tyhmää jos ei voisi
lainaa
kaikki_teeskentelee

16.02.2010 klo 16.54

"Jos olisit hiljaa ja otat yhteyttä vasta sitten, kun olet edes tietoinen, mistä pelissä on kyse. Kiitos."

Demon toissa iltana pelanneena tiedän just yhtä paljon kuin sinä. Ei tainnut kritiikki olla mieleen? Ole hyvä.
lainaa
pysykää_asiassa

16.02.2010 klo 21.14

Vittu mitä paskaa ko täällä on aina konsolisota tai joku muu riita pystyssä :s ihan mielenkiintosen olonen peli itelläki ennakkovarauksessa :p
lainaa
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

16.02.2010 klo 21.48

Jengi_uskottelee kirjoitti:
Voiko peliä enää tehdä tyhmemmille? Ilmeisesti ei, joten siksi peli on suunnattu puhtaasti PS3-aikuisille.

Tyhmemmille :)

Ovatko kirjoista tai leffoista kiinnostuneet erityisen tyhmiä? Voisiko mitenkään hyväksyä, että on hyvin erityyppisiä pelejä.

Esimerkiksi Shemuesta pidin todella, yksi parhaita pelikokemuksia. Jotain CS:ää en itse jaksaisi ollenkaan. Toisaalta jokin aivot nollaan -mättöpeli voi olla todella viihdyttävää ajanvietettä.
lainaa
Degaconegoca

17.02.2010 klo 06.02

Press X not to die.
lainaa
hus_sillan_alle

17.02.2010 klo 12.01

kaikki_teeskentelee kirjoitti:
Demon toissa iltana pelanneena tiedän just yhtä paljon kuin sinä.

Trolli mitään ole pelannut. Kunhan hädissään yrittää uskotella muuta! :D
lainaa
saeron

17.02.2010 klo 20.29

Mahtava peli tulossa, harmi kun en voi laittaa tilaukseen kun ensikuussa pitää sijoittaa muuhun rahaa!
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

17.02.2010 klo 21.35

Mikko kirjoitti:
Siitä, että henkilöhahmoissa on "kaasu" R2-painikkeella, ei kyllä saa luonnollista tekemälläkään. Juuri tuo liikkuminen on tehty tarpeettoman hankalaksi.


Miten itse toteuttaisit sen? :)

Ihanne tapauksessa minä käyttäisin yhtä tattia hiiren korvikkeena ja löisin ruudulle osoittimen jolla liikutaan paikasta toiseen, siirretään hahmon huomiota ja tehdään juttuja. Tosin en tiedä sitten kuinka hyvin se toimisi.

Toinen hyvä tapa olisi varmaan käyttää tattia noin yleisesti hahmon liikuttamiseen ympäriinsä kuin missäkin kolmannenpersoonan ammuskelupelissä.

Eihän nykyisin Heavy Rainin systeemi kovin tarkka ole, mutta se ajaa asiansa ja vähän ajan päästä sitä ei huomaa. Ja se tekee siitä ja muutenkin koko pelin käyttöliittymästä minusta luonnollisen käyttää.
lainaa
Soapbox

18.02.2010 klo 15.35

Sessler's Soapbox: Heavy Rain is Ground Breaking

http://g4tv.com/thefeed/blog/post/702601/Sesslers-Soapbox
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.02.2010 klo 20.47

Dekonega kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
Siitä, että henkilöhahmoissa on "kaasu" R2-painikkeella, ei kyllä saa luonnollista tekemälläkään. Juuri tuo liikkuminen on tehty tarpeettoman hankalaksi.

Miten itse toteuttaisit sen? :)


Miten kaikissa muissa peleissä liikutetaan ihmisiä?
lainaa
KuinPässiäNarussa

18.02.2010 klo 21.38

manu kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
Siitä, että henkilöhahmoissa on "kaasu" R2-painikkeella, ei kyllä saa luonnollista tekemälläkään. Juuri tuo liikkuminen on tehty tarpeettoman hankalaksi.

Miten itse toteuttaisit sen? :)

Miten kaikissa muissa peleissä liikutetaan ihmisiä?

Oho, Manu ownas :D
lainaa
sabo

19.02.2010 klo 11.57

manu kirjoitti:

Miten kaikissa muissa peleissä liikutetaan ihmisiä?

Mutta kun se oikea tikku on varattu muuhun käyttöön tässä pelissä.
lainaa
heavy_rain

19.02.2010 klo 14.50


- Alan Wake on todella mahtava peli, joka tulee menestymään
- Alan Wake on yksi parhaimpia pelejä ikinä
- Alan Wake tulee muuttamaan omaa genreänsä
- Alan Wake jne... ei jumalauta mikä pelle
lainaa
Alan_Wake

19.02.2010 klo 20.08

- Heavy Rain on todella mahtava peli, joka tulee menestymään
- Heavy Rain on yksi parhaimpia pelejä ikinä
- Heavy Rain tulee muuttamaan omaa genreänsä
- Heavy Rain jne... ei jumalauta mikä pelle
lainaa
planetxb

20.02.2010 klo 22.55

360 Fanboy: Heavy Rain is the Reason to Buy a PS3

http://www.planetxbox360.com/article_9714/360_Fanboy_Heav
lainaa
360FanboyFanboy

21.02.2010 klo 12.22

planetxb kirjoitti:
360 Fanboy: Heavy Rain is the Reason to Buy a PS3

Noniin! Eihän tässä ole odoteltukaan kuin sellaset neljä vuotta!
lainaa
Toni

25.02.2010 klo 08.47

Heavy Rain oli yksi parhaista peleistä mitäolen pelannut. Kun tarina lähti kerääntymään niin eihän sitä voinut kun jatkaa loppuun asti että saa tietää loppuratkaisun. Kyllähän sitä siinä koko päivä vierähti ja varmasti kiinnostaa pelata vielä toisenkin kerran läpi eri lopuilla.
lainaa
maseball

25.02.2010 klo 09.36

Toni kirjoitti:
Heavy Rain oli yksi parhaista peleistä mitäolen pelannut. Kun tarina lähti kerääntymään niin eihän sitä voinut kun jatkaa loppuun asti että saa tietää loppuratkaisun. Kyllähän sitä siinä koko päivä vierähti ja varmasti kiinnostaa pelata vielä toisenkin kerran läpi eri lopuilla.
Joo itselläkin vähän huoletta kun pelasin 6h putkeen että kohta saattaa tulla loppu :s mutta miten on kauanko noin kestää hakata peli läpi?
lainaa
XDD

25.02.2010 klo 09.39

360FanboyFanboy kirjoitti:
planetxb kirjoitti:
360 Fanboy: Heavy Rain is the Reason to Buy a PS3

Noniin! Eihän tässä ole odoteltukaan kuin sellaset neljä vuotta!
ei sullakaan oikein oo varaa huudella 360:sellä pelle
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

26.02.2010 klo 20.14

On se kyl ihan mielenkiintonen pari tää hevi rain ja tuleva alan wake. Itse oisin ihan mielellään ostanu tän heavy rain pelin mutta kun se on taas näitä yksinoikeus maustoja nii ei sit tarviikkaan ostaa! Mutta näyttäs tää heavy rain muutenki olevan aika yli hypetetty tapuas, koska mitä olen arvosteluja katsellu nii mistään varsinaisesta huippu pelistä ei kuitenkaan ole kyse!
lainaa
hnnngh

27.02.2010 klo 19.07

En ole vielä ihan läpi asti vielä jaksanut tahkota, mutta melkoisen ylihypetetyltä tekeleeltä alkanut tuntua...

En tiedä miten paljon tälle on annettu säälipisteitä hyvästä yrityksestä, koska onhan tämä erilainen, paikoitellen kovin kaunis ja tunnelmallinen - mutta pelinä tai kokemuksena ei vain kovin hyvä. Ainakaan tähän asti - katsoo nyt vielä, jos mieli muuttuisi loppuratkaisujen myötä...

Paljon hehkutettu tarina ei ole ainakaan tähänasti juuri vakuuttanut. Toki muihin peleihin verrattuna tässä on paljon yritystä, mutta elokuville tämä ei kerronnassa tai tarinassa pärjää mitenkään ja pelinä tätä/tästä on hieman vaikea pitää.

Olisi hauska lukea Peltosen mietteitä pelistä...
lainaa
ranttis

28.02.2010 klo 01.50

Alan_Wake kirjoitti:
- Heavy Rain on todella mahtava peli, joka tulee menestymään
- Heavy Rain on yksi parhaimpia pelejä ikinä
- Heavy Rain tulee muuttamaan omaa genreänsä
- Heavy Rain jne... ei jumalauta mikä pelle
No niinhän se oliki ja se on sentään ilmestyny vitun 360 pelle
lainaa
King_for_a_day

28.02.2010 klo 06.47

Säväyttää yhden illan verran, tätä peliä ei tämän takia enää kevällä muistella. Muuten mukava, ei täyden hinnan arvoinen missään nimessä. Tästä voisi maksaa saman mitä keskinkertainen vuokraleffa maksaa. Muikean alun jälkeen peli menee typerämmäksi ja typerämmäksi, hahmot menettävät uskottavuuden ja syyllinen paljastuu kun peli ykskaks päättää kertoa kuka se oli.
"Peli" kestäisi paremmin toisen läpipeluun, jos syyllinenkin vaihtuisi ja oikeasti saisit ratkoa mysteeriä. Ihmettelen että tehdään peliin ratkaisu, jossa päähenkilöt tekevät pelin ulkopuolella asioita joita ei kerrota, ja tätä keinoa käytetään pelaajan hämäämiseen. Surkea esitys muuten hyvin kertavedon kestävässä pelissä.

Peliä tappiin hehkuttavat eivät voi olla 18v, tai sitten pieninkin kritiikin anto on liian vaikea paikka.
lainaa
Viuhkamiina

Rekisteröitynyt 25.04.2007

02.03.2010 klo 02.38

Olis varmaan elämyksenä kiva peli, en kuitenkaan tämän takia pleikkaria osta... toivottavasti saan tutuilta lainaan, ei muuta kuin Alan Wakea odotteleen.
lainaa
Hihihii

08.05.2012 klo 20.36

peperix kirjoitti:
Miu mielestä tää peli o aika samanalaine ku ps2:lla ollu Fahrenheit.


Ettei vaan sattuis johtumaan siitä, että sama tekijätiimi, sama genre, sama aihealue (sarjamurhat)?
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova