Shattered Horizon
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | Verkkomoninpeli |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Futuremark Games Studio |
Julkaisija: | Valve |
Julkaisupäivä: | 04.11.2009 |
Pelin kotisivut |
Kuuraketin lapset
Demoscenetaustastaan ja 3D-korttien nopeusmittausohjelmistaan tunnettu espoolainen Futuremark otti pari vuotta sitten rohkean askeleen lähtiessään kehittämään ensimmäistä peliprojektiaan. Pelibisnes on pienille kova, eikä tie PC-pelaajien sydämiin saati myyntilistojen kärkeen ole helppo. Kehitystyön tuloksena syntyi enemmän kuin vähän James Bondin Moonraker-seikkailun mieleen tuova Shattered Horizon, joka iskee terävänä kuin laserkeihäs suoraan FPS-moninpelien kärkikastiin.
Pelkästään moninpeliksi tarkoitetussa Shattered Horizonissa ei ole lainkaan yksinpelikampanjaa, mutta rohkeasti perinteisestä terroristien ja antiterroristien välisestä konfliktista irtaantuva peli tarvitsee toki uuden, helposti ymmärrettävän ja selkeän taustatarinan sodalleen. Tarina onkin räiskintäpelin taustalle harvinaisen hyvä. Neljänkymmenen vuoden päästä ihmiset lopullisesti kuuhun vieneet kaivosyhtiöt onnistuvat tunaroimaan ja räjäyttämään melkoisen osan kuusta pelkäksi avaruustomuksi. Syntyvä kivipöly kiertää pian maata ja tekee avaruusalusten kiertoradalle lähettämisen mahdottomaksi. Kansainväliselle avaruusasemalle jääneiden astronauttien ja kuun pinnalta selvinneen kaivosyhtiön väen välille syttyy pian kahakkaa jäljellä olevien resurssien hallinnasta. Maastakin saadaan harvakseltaan lähetettyä tarvikkeita avaruuteen vangiksi jääneiden avuksi ja nämä lähetykset jäävät vain nopeamman hiirikäden omaavan osapuolen haltuun.
Pelin taustatarina ja maailma ovat niin kutsuttua kovaa scifiä eli tapahtumat, sotatantereet ja aseet ovat ainakin teoriassa mahdollisia ja näin ollen peli pysyy uskottavana hieman suosittujen maankamaralla käytyjen terroristisotapelien tapaan. Avaruusteema mullistaa kuitenkin jämähtänyttä verkkopeligenreä mukavasti. Aiemmin pelaajille riitti lähinnä 360 ympäröivän asteen hallitseminen, kulmien taakse kurkistelu ja pahimmillaankin katoille tähyily tarkk'ampujien varalta. Shattered Horizon pistää paletin kerralla uusiksi antamalla pelaajien ympärille vapaasti liikuttavan avaruuden, jossa kohtalokas luotisuihku saattaa tulla sivuilta, ylhäältä tai alhaalta - mistä suunnasta tahansa. Toki niin sanottua kuuden asteen vapaaseen liikkumiseen on verkkoräiskinnöissä tutustuttu jo 90-luvulla Descentiä ja jälkeläisiä tahkotessa, mutta lasken Shattered Horizonin silti oman alagenrensä läpimurtoteokseksi. Tämä peli pistää suuntavaiston koetukselle.
Suuntavaiston lisäksi koetukselle joutuu myös pelikentän taktinen hahmottaminen. Oman tiimin kanssa keskustelu etenemisreiteistä ei olekaan niin helppoa kun yksi porukasta killuu pää alaspäin muihin nähden ja voitte kuvitella mitä tapahtuu kun kelluvalle sakille sanotaan: "Edetkää 100 metriä ja kääntykää oikealle". Rakettirepun hallinta on toteutettu esimerkillisesti. Tavallisen WASD-etenemisen lisäksi pystysuuntaista liikettä hallitaan ainoastaan kahta lisänäppäintä käyttäen. Pian liikkuminen avaruudessa onkin luonnollista ja kitkattomassa tilassa suhaaminen muistuttaa hieman kosmista surffailua.
Pelistä on karsittu kaikki ylimääräinen pois ja keskitytty esittelemään pelaajille vapaata avaruutta. Aseita on ainoastaan yksi, joka taipuu kiikarikivääriksi, konekiväärin korvikkeeksi ja pistimen avulla myös tappavaksi lähitaisteluaseeksi. Kranaatteja on kolme- ensimmäinen pölläyttää avaruuteen jäähilettä, joka toimii näkösuojana, toinen synnyttää sähkömagneettisen pulssin vihollisten aseiden sekä tutkien sammuttamiseksi ja kolmas täräyttää paineaallolla asteroidien tai avaruuaseman uumenissa piilottelevat vastustajat nopeasti näkösälle. Taktikot voivat vielä vapaaehtoisestikin sammuttaa avaruuspukunsa ja ajelehtia tutkassa näkymättömänä hiljaisena tappajana pelikentällä. Eri tasoihin, kuten asteroidien ja avaruusaseman pintoihin voi myös tarttua magneettisaappain, joka antaa ainakin hetkellisesti mahdollisuuden selvittää sekaisin mennyttä suuntavaistoa.
Shattered Horizon on nopeatempoinen ja silti kaunis peli. Tämä väite toteutuu, mikäli pelikoneesta löytyy reilusti potkua. Toimiston AMD Phenom II -neliydinsuorittimella ja ATI Radeon HD 4850 -näytönohjaimella peli pyöri moitteetta lähes täysillä herkuilla resoluutiolla 1280*1024. Korkeammalla näyttötarkkuudella ja etenkin parhaalla reunanpehmennyksellä testikonekin alkoi yskiä vakavasti. Peli kuitenkin kannattaa ostaa, mikäli on pienikin mahdollisuus sille, että se omalla pelikoneella pyörisi, hintaa Shattered Horizonilla kun on vain 20 euroa. Rahalleen saa helposti vastinetta, vaikkei edes pelaisi räiskintäpelejä elääkseen.
Shattered Horizon voi uskoakseni läpimurron tehdessään muodostua ammattipelaajienkin turnauspeliksi. Omien palvelinten pystytys on mahdollista, peliasetuksia voi säätää varsin hyvin ja ennen kaikkea avaruussotiminen on puhdas taitolaji. Testijakson aikana julkisilla palvelimilla oli päiväsaikaan välillä kovin hiljaista, eikä tarjolla ollut välttämättä kuin yksi yli 15 pelaajan ottelu. Vajaalla 20 pelaajallakin aluevaltaustaistelut ovat erittäin nopeatempoisia ja jännittäviä, eikä vihollisiaan tarvitse kauaa avaruusromun seasta etsiä.
Shattered Horizon on ehdottomasti vuoden 2009 FPS-moninpelitapaus, jota PC-pelaajien ei kannata jättää väliin. Peli on uutuudenhohtoisuudessaan verrattavissa lähes Counter-Striken tai strategiapuolella StarCraftin julkaisuihin. Vielä kun massat ja etenkin ammattipeliturnausten järjestäjät syttyvät Shattered Horizonille, voidaan Futuremarkista sanoa syntyneen uuden kirkkaan tähden Suomen harvalukuisten pelistudioiden kärkijoukkoon.
Järjen rajoissa
Pelin taustatarina ja maailma ovat niin kutsuttua kovaa scifiä eli tapahtumat, sotatantereet ja aseet ovat ainakin teoriassa mahdollisia ja näin ollen peli pysyy uskottavana hieman suosittujen maankamaralla käytyjen terroristisotapelien tapaan. Avaruusteema mullistaa kuitenkin jämähtänyttä verkkopeligenreä mukavasti. Aiemmin pelaajille riitti lähinnä 360 ympäröivän asteen hallitseminen, kulmien taakse kurkistelu ja pahimmillaankin katoille tähyily tarkk'ampujien varalta. Shattered Horizon pistää paletin kerralla uusiksi antamalla pelaajien ympärille vapaasti liikuttavan avaruuden, jossa kohtalokas luotisuihku saattaa tulla sivuilta, ylhäältä tai alhaalta - mistä suunnasta tahansa. Toki niin sanottua kuuden asteen vapaaseen liikkumiseen on verkkoräiskinnöissä tutustuttu jo 90-luvulla Descentiä ja jälkeläisiä tahkotessa, mutta lasken Shattered Horizonin silti oman alagenrensä läpimurtoteokseksi. Tämä peli pistää suuntavaiston koetukselle.
Kenossa kallellaan
Pelistä on karsittu kaikki ylimääräinen pois ja keskitytty esittelemään pelaajille vapaata avaruutta. Aseita on ainoastaan yksi, joka taipuu kiikarikivääriksi, konekiväärin korvikkeeksi ja pistimen avulla myös tappavaksi lähitaisteluaseeksi. Kranaatteja on kolme- ensimmäinen pölläyttää avaruuteen jäähilettä, joka toimii näkösuojana, toinen synnyttää sähkömagneettisen pulssin vihollisten aseiden sekä tutkien sammuttamiseksi ja kolmas täräyttää paineaallolla asteroidien tai avaruuaseman uumenissa piilottelevat vastustajat nopeasti näkösälle. Taktikot voivat vielä vapaaehtoisestikin sammuttaa avaruuspukunsa ja ajelehtia tutkassa näkymättömänä hiljaisena tappajana pelikentällä. Eri tasoihin, kuten asteroidien ja avaruusaseman pintoihin voi myös tarttua magneettisaappain, joka antaa ainakin hetkellisesti mahdollisuuden selvittää sekaisin mennyttä suuntavaistoa.
Avaruusajan rautavaateet
Shattered Horizon voi uskoakseni läpimurron tehdessään muodostua ammattipelaajienkin turnauspeliksi. Omien palvelinten pystytys on mahdollista, peliasetuksia voi säätää varsin hyvin ja ennen kaikkea avaruussotiminen on puhdas taitolaji. Testijakson aikana julkisilla palvelimilla oli päiväsaikaan välillä kovin hiljaista, eikä tarjolla ollut välttämättä kuin yksi yli 15 pelaajan ottelu. Vajaalla 20 pelaajallakin aluevaltaustaistelut ovat erittäin nopeatempoisia ja jännittäviä, eikä vihollisiaan tarvitse kauaa avaruusromun seasta etsiä.
Shattered Horizon on ehdottomasti vuoden 2009 FPS-moninpelitapaus, jota PC-pelaajien ei kannata jättää väliin. Peli on uutuudenhohtoisuudessaan verrattavissa lähes Counter-Striken tai strategiapuolella StarCraftin julkaisuihin. Vielä kun massat ja etenkin ammattipeliturnausten järjestäjät syttyvät Shattered Horizonille, voidaan Futuremarkista sanoa syntyneen uuden kirkkaan tähden Suomen harvalukuisten pelistudioiden kärkijoukkoon.
Shattered Horizon (Tietokonepelit)
Kotiinpäin vetämättäkin Shattered Horizon tuntuu mullistavalta moninpeliltä, joka keskittyy taitopelaamisen ylistämiseen. Kaipaa lisäkarttoja ja lisäpelaajia.
- Peli-idean tuoreus
- Ympäristön uskottavuus
- Viimeistelyn taso
- Palvelinten autius
- Niukasti karttoja
Keskustelut (39 viestiä)
Rekisteröitynyt 12.09.2007
26.12.2009 klo 11.17 1
Ohhoh, mitäköhän tähän nyt pitäisi sanoa. Pitänee hankkia peli, jos se nyt NIIN hyvää puuta on.
26.12.2009 klo 13.06 1
26.12.2009 klo 14.26 1
Pitänee testailla tässä lähipäivinä, niin valaistunen.
26.12.2009 klo 15.07 1
26.12.2009 klo 15.45 1
Rekisteröitynyt 29.10.2007
26.12.2009 klo 18.14 1
Rekisteröitynyt 07.08.2007
26.12.2009 klo 19.23 1
Rekisteröitynyt 28.07.2009
26.12.2009 klo 19.56
Jotenkin jäi vähän vaikutelma MW2:n ja tämän artikkelin perusteella, että Lintula ei paljon ensimmäisen persoonan toimintapelejä pelaa (ei millään pahalla) ja kun hän löysi tämän pienen helmen aiheutti se hänessä vähän turhankin innostuneen reaktion. Onhan SH hyvä, mutta ei nyt kyllä ihan noin paljon tarvitse ylistää. Missä objektiivisuus? Miinusta olisi saanut antaa esim. siitä, että pelissä ei ole DirectX 9 grafiikkapolkua. :)
Painovoimattomuus ei mikään kovin uusi juttu ole (pelatkaa vaikkapa esim. Battlecruiser Milleniumia tai Universal Combattia lähiverkossa... :D ) niin se on kyllä toteutettu aika makeasti Shattered Horizonissa.
Olen hyvin eri mieltä viimeistelyn tasosta tässä pelissä. Kaikkia bugeja joita raportoin ei olla vieläkään korjattu koska "ne koskettavat hyvin pientä osaa käyttäjä kunnastamme" vastauksen verukkeella. Noh, sille ei voi mitään ja eiköhän ne ajan kuluessa korjata. :/
Rekisteröitynyt 03.09.2007
26.12.2009 klo 21.45
Rekisteröitynyt 28.07.2009
26.12.2009 klo 22.03
Peli kyllä kiinnostaisi, mutta Vista ei. Hintakin miellyttää.
On se Windows 7:nkin olemassa ja XP käyttäjille DirectX10wrapperi jos ei grafiikka virheet häiritse. :P
26.12.2009 klo 22.20 1
Rekisteröitynyt 06.01.2008
27.12.2009 klo 00.35
27.12.2009 klo 00.48
Rekisteröitynyt 08.08.2007
27.12.2009 klo 02.12
27.12.2009 klo 09.54
27.12.2009 klo 10.46
97 pistettä? Taitaa ko. henkilö uskotella itselleen, että osti oikeasti hyvän pelin.
Ja sinäkö päätät että se ei ole?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.12.2009 klo 11.14
Jotenkin jäi vähän vaikutelma MW2:n ja tämän artikkelin perusteella, että Lintula ei paljon ensimmäisen persoonan toimintapelejä pelaa (ei millään pahalla) ja kun hän löysi tämän pienen helmen aiheutti se hänessä vähän turhankin innostuneen reaktion.
FPS-pelejä olen tahkonnut Wolfensteineista asti ja kun ihan suoraan sanotaan, niin kaikki MW2:ta myöten ovat olleet sitä samaa kujajuoksua. Juuri Descent piristi genreä 90-luvulla tuomalla peleihin uuden ulottuvuuden ja 97 pistettäni annan Futuremarkille osittain tämän sittemmin taas täysin unohtuneen uudistuksen nostamisesta nykypäivään. En kyllä henkilökohtaisesti muista mitään niin paljon perustuubasta poikkeavaa FPS-peliä kuin Shattered Horizon piiiiitkään ainaan.
Pisteitä lisää myös se, ettei Shattered Horizon ole ns. täysihintainen peli.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.12.2009 klo 11.23
97 pistettä? Taitaa ko. henkilö uskotella itselleen, että osti oikeasti hyvän pelin.
Muuten hyvä teoria, mutta arvostelupelit tulevat meille julkaisijoilta, emmekä niitä itse osta.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
27.12.2009 klo 13.30
FPS-pelejä olen tahkonnut Wolfensteineista asti ja kun ihan suoraan sanotaan, niin kaikki MW2:ta myöten ovat olleet sitä samaa kujajuoksua.
Totta, niinhän ne aika pitkälti ovat, mutta välillä on julkaistu pelejä kuten Tribes, Prey, jne. jotka ottavat niitä edistysaskeleita. Ja jotka eivät ole niin pahasti sitä putkijuoksua ja tarjoavat oikeasti siistejä kikkoja. Niillä on vain sama ongelma kuin kaikella muullakin kokeellisella tavaralla. Se ei kiinnosta kuin marginaali yleisöä ja epäonnistuvat kaupallisesti. Näin tulee käymään myös Shattered Horizonille niin ikävää kuin se onkin.
Juuri Descent piristi genreä 90-luvulla tuomalla peleihin uuden ulottuvuuden ja 97 pistettäni annan Futuremarkille osittain tämän sittemmin taas täysin unohtuneen uudistuksen nostamisesta nykypäivään.
Ei se niin unohtunut ole, mutta se ei ole ns. mainstreamia koska se ei kiinnosta jengiä tyylilajina kauheasti. Oppimiskäyrä on melkoisen korkealla jotta se kiinnostaisi jenkki pelaajia. Tämän huomaa Metacritikkiä katsoessa kun keskiarvo on 74 pistettä ja arvostelijat valittavat käytännössä kaikesta mahdollisesta ja unohtavat olennaisen. Kiitos muuten siitä, että et valittanut aseiden vähyydestä.
En kyllä henkilökohtaisesti muista mitään niin paljon perustuubasta poikkeavaa FPS-peliä kuin Shattered Horizon piiiiitkään ainaan.
Etkö ole pelannut 3000AD:n Universal Combattia tai All Aspect Warfarea? O.o
No, myönnettäköön, että ne ovat vähän enemmän kuin mikään perinteinen juonella varustettu toimintapeli (scifi taistelu simulaattori jossa simuloidaan kokonaisen avaruusristeilijän toimintaa erilaisissa sota ja rauhanturva operaatioissa).
Viimeisen kymmenen vuoden merkittävimpänä ensimmäisen persoonan toimintamoninpelinä pidän itse Tribes 2:sta koska se vain on niin järkyttävän hyvä. Jos et ole vähään aikaan pelannut sitä niin suosittelen koska palvelimet ovat edelleen ylhäällä ja sitä voi pelata. Ja pelaajia on enemmän kuin Shattered Horizonilla ainakin kirjoitus hetkellä kun noita listauksia katsoo.
Pisteitä lisää myös se, ettei Shattered Horizon ole ns. täysihintainen peli.
Tuo on ihan hyvä pointti. Mutta vaikka se lukee artikkelissa, miksi se ei lue artikkelin tiivistelmässä? :)
Rekisteröitynyt 02.10.2007
27.12.2009 klo 13.58
Suomilisä (-20 pistettä)
Vaatii jonkun 5 miljoonan euron superkoneen (-10 pistettä).
Oikeemmat pisteet varmaa jossai 70 kohalla niiku kaikilla muillakin maailman peleillä.
27.12.2009 klo 15.07 1
27.12.2009 klo 15.37 1
27.12.2009 klo 16.14 1
27.12.2009 klo 18.25
27.12.2009 klo 19.31 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
27.12.2009 klo 19.54
Tulee jo mieleen että ovatkohan futuremarkin pojat pistäneet mojovan shekin V2:lle...
Voihan sitä aina haaveilla :)
27.12.2009 klo 21.01
Ja kuka pelaa nykypäivänä jollain helvetin ei-laajakuva-resoluutiolla?
Rekisteröitynyt 24.06.2008
27.12.2009 klo 22.51
Rekisteröitynyt 01.07.2009
28.12.2009 klo 13.12 1
28.12.2009 klo 14.15
Ens kesänä tulee vain directx 11 kortteja myyntiin ja koneetki päivitetään, jotenka enää on sitte kyse taidoista.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.12.2009 klo 15.19 1
30.12.2009 klo 03.27
30.12.2009 klo 10.51
Ketä tällaiset random pisteet oikein palvelevat? Ei ainakaan lukijoita tai V2:n uskottavuutta.
"voidaan Futuremarkista sanoa syntyneen uuden kirkkaan tähden Suomen harvalukuisten pelistudioiden kärkijoukkoon."
Eiköhän sekin "tähti" jo myyntilukujen ja YT:den myötä sammunut. Jotain järkeä...
30.12.2009 klo 12.50
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.12.2009 klo 23.58
Rekisteröitynyt 17.04.2007
01.01.2010 klo 10.14
Ostakaa kun vielä ehditte, vaikka kyllä tästä olisi voinut maksaa sen 20€.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
02.01.2010 klo 15.22
03.01.2010 klo 01.06
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
04.01.2010 klo 08.53 1
Ja teille jotka valitatte mielipiteistä, tämä on pelin arvostelu, eikä mikään mielipidepalsta. Toki tämä peli on ihan hyvä ja varmasti moni pitää tästä vielä enemmän kuin minä, mutta jos 97 pistettä on se realistinen arvosana mitä pelille pitää antaa niin kannattaa miettiä onko arvosana täysin realistinen. 97 pistettä on niinsanotusti ihan vitun paljon pisteitä.
Ja vertaukset Counter Strikeen ja StarCraftiin naurattavat yhä.
Kirjoita kommentti