Tuorein sisältö

Skull and Bones

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: MMORPG-pelit, Roolipelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 16.02.2024
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

23.02.2024 klo 18.27 | Luettu: 3602 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

UBISOFT MERIHÄDÄSSÄ?
Odotettu merirosvoseikkailu Skull and Bones on vihdoin saapunut, vaikka vuosien varrella monelta pelaajalta meinasi usko loppua. Ubisoft sen sijaan luotti ideaansa vahvasti ja puski kehitystä eteenpäin vuodesta toiseen. Yhdentoista vuoden kehittämisen aikana koettiin yhtä sun toista, josta uutisotsikoihin jäivät ainakin lukuisat ilmoitukset julkaisupäivän siirtymisestä tulevaisuuteen. Vuosien kuluminen näkyy ja seikkailu jää tällä hetkellä valitettavan kauaksi Ubisoftin nimeämästä AAAA-pelistä.

Merirosvo, joka ei osaa uida



Piraattipeli sijoittuu merirosvoilun kultakaudelle 1700-luvulle, jolloin seilorit olivat merten herroja ja samalla myös monen muun kulkijan kauhu. Pelaaja seilaa yhtenä merirosvoista Intian valtamerellä tai koluten esimerkiksi Afrikan rannikkoa. Verkkomoninpeli Skull and Bones on vuosien varrella muotoutunut enemmän MMO-peliksi, kuin esimerkiksi toimintaseikkailuksi.

Heti alussa pääsee valitsemaan mieleisensä hahmon, mutta valitettavasti hahmogeneraattori on hyvin suppea, eikä hahmoaan pääse muokkaamaan roolipeleistä tutulla monipuolisella tyylillä. Merirosvo jää muutoinkin hyvin etäiseksi, sillä mykkänä kulkeva seilori ei pukahda sanaakaan koko aikana. Siinä missä Assassin’s Creed Black Flagissa pelaajat pääsivät koluamaan paikkoja ja taistelemaan hahmon roolissa, hoidetaan Skull and Bonesissa kaikki taistelut laivalla. Käytännössä pelaaja identifioituu laivaksi eikä ihmisen rooliin. Lisäksi pelaaja voi rantautua vain harvoille saarille ja suurin osa keskusteluista käydään paikallisten kanssa vaihtokaupparuudukon kautta. Hieman huvittavasti merirosvo ei osaa edes uida…


Taustalla kulkeva tarina ei imaise puoleensa. Alusta alkaen joudut korkeammassa asemassa olevan merirosvon juoksetettavaksi. Vastaanotat käskyjä, joita voit yrittää kyseenalaistaa, mutta valinnoilla ei ole mitään merkitystä etenemisen kannalta. Käytännössä otat tehtävän vastaan, seilaat hornan tuuttiin, teet tehtävän ja seilaat takaisin kotisatamaan. Sen jälkeen toistat samanlaista urakkaa lukuisia tunteja. Tehtävät vaikeutuvat vähitellen, joten erilaisten resurssien kerääminen on tärkeää alusta alkaen. Resursseilla voi päivittää laivaansa paremmaksi tai vaihtoehtoisesti toimia romumyyjänä ja tienata hopeakolikoita muita ostoksia varten. Koska maalle ei ole jalkaisin asiaa, kerätään mantereilla olevat resurssit hieman huvittavalla tavalla: Kaikki kamat saadaan haltuun ajamalla laiva rannikolle, jonka jälkeen pelaajan tulee osua keräämistä indikoivaan merkkiin oikeassa kohdassa. Mieluummin olisin lähtenyt kirveen kanssa hakkaamaan puuta tai hakulla kaivokselle.

Grindaa baby grindaa!


Taistelut itsessään ovat viihdyttäviä, vaikka ne ei eivät tarjoa mitään uutta, mitä ei olisi jo aiemmin nähty esimerkiksi Sea of Thievesissä tai Assassin’s Creed Black Flagissa. En silti kiellä, eikö vastustajien upottaminen merenpohjaan olisi ollut nautinnollista. Mitä kehittyneemmän laivan onnistuu itselleen rakentamaan, sitä helpompaa vihollisten upottaminen usein on. Skull and Bonesissa ei voi valita vaikeustasoa, mutta tästä huolimatta koin pelin antavan tarpeeksi vastusta. Välillä turpaan tuli oikein kunnolla, kun huomioni kiinnittyi väärään piraattiin, jolloin toinen laiva pääsi upottamaan minut. Taisteluun palaaminen onnistuu nopeasti, vaikka omat menetetyt tarvikkeet on käytävä keräämässä merenpohjasta. Erityisesti isompien linnoitusten valloittamiseen kannattaa pyytää kaveria avuksi, sillä aaltona saapuvien vihollisten määrä voi yllättää kokeneenkin seilorin.


Päätehtävien lisäksi tarjolla on runsas määrä sivutehtäviä, joita on syytä tehdä, ainakin välillä. Osasta ansaitsee merkittäviä resursseja ja toisista taas esimerkiksi hopeakolikoita. Päätehtävien lisäksi myös sivutehtävät toistavat itseään hyvin nopeasti. Tarjolla on aarteiden etsimistä, etsintäkuulutettujen eliminointia ja johtolankojen selvittämistä. Isompi tehtäväkokonaisuus taas liittyy salakuljettamiseen, jossa alus lastataan piilopaikassa keitetyillä tislaamon tuotteilla. Salakuljettamisesta pelaaja palkitaan loppupelissä merkittävään asemaan nousevalla omalla valuutalla, jolla taas voi ostaa entistä parempia varusteita. Salakuljettaminen tuntuu päälle liimatulta osalta, joka vaatii runsaasti grindaamista, mikäli havittelee parhaimpia varusteita. Salakuljettaminen ei kuitenkaan ole niin monipuolista ja mielekästä, että grindaus veisi mukanaan.

Skull and Bones on henkeen ja vereen verkkomoninpeli, jonka kerrotaan olevan parhaimmillaan ystävän kanssa. Tämä on osittain totta ja osittain ei. Jokaisella pelaajalla on oma laiva, minkä lisäksi jokainen pelaa omaa päätarinaansa. Teknisesti tapa muistuttaa esimerkiksi Tom Clancy’s Ghost Reconia. Siinä missä Sea of Thievesissä ystävien kanssa keräännytään samalle kannelle merirosvoilemaan, eriyttää Skull and Bones ystävät eri laivoihin. Ubisoftin tapa jakaa mielipiteitä, sillä pelaaminen ystävien kanssa tuntuu puutteelliselta. Käytännössä merirosvoillaan yhdessä, mutta ei sitten kuitenkaan. Mikäli kokemuksesta haluaa täydellisen, tulee seikkailu suorittaa kokonaan yhdessä kaverin kanssa, jotta toinen ei pääse etenemään eri tahdissa. Halutessaan kampanjaa voi suorittaa eri tahtia ja auttaa heikompaa seiloriystävää.


Vaikka merillä purjehtii myös muita merirosvoja, saavat seilorit rosvoilla huoletta, sillä toisia pelaajia vastaan ei voi taistella. Tästä poikkeuksena ovat PvP-tehtävät, joista ilmoitetaan pelaajalle selkeästi. Vahingossa toisen pelaajan kanssa ei voi joutua taisteluun. Lisäksi tarjolla on MMO-peleistä tuttuun tapaan co-op-eventtejä, joihin voi osallistua yhdessä muiden pelaajien kanssa. Peruspelin tavoin myöskään näissä ei voi tehdä tuhoa toisten pelaajien laivoihin. On mukavaa, että seilaamisen saa hoitaa rauhassa, eikä muista rosvoista tarvitse välittää.

Aika näyttää uppoaako Ubisoftin uusin laiva vai ei


Visuaalisesti Skull and Bones on vaihteleva. Seilatessa maisemat ovat hetkittäin komeita, mutta muutoin huomaa, että vuodet ovat vierineet. Yleensä olen valokuvatilan suurkuluttaja, mutta nyt maisemat eivät tarjonneet wow-efektiä, joten ikimuistoiset pelihetket jäivät taltioimatta. Peliä ei voi kuitenkaan moittia rumaksi. Teknisesti merirosvoilu onnistui melko onnistuneesti. Ruudunpäivitys rullasi mukavan tasaisesti, enkä havainnut sen suurempia bugeja. Ainoastaan kaverin kanssa pelatessa kohtasimme useamman kerran ongelman, jossa ilmoitus palasi toistuvasti ruutuun aina ärsyttävyyteen asti. Nopea googlaus kertoi, että moni muukin kärsi samasta ongelmasta. Välillä vian sai poistumaan, mutta kerran purjehtiminen oli lopetettava kokonaan.


Ubisoft kutsuu Skull and Bonesia AAAA-peliksi, mistä se jää kauaksi, ainakin julkaisuhetkellä. Piraattipeli on kerännyt kritiikkiä myös sen hintalapusta, joka on 80 euroa. Koska kyseessä on live service -peli, on vaikea sanoa, onko hintalappu oikea. Luvassa on kausisisältöjä, joiden mukana saapuu myöhemmin uusia laivoja, tarvikkeita, taisteluita ja paljon muuta. Ubisoft on luvannut, että ensimmäisenä vuonna kausia on yhteensä neljä, joista jokainen kestää 12 viikkoa. Pääosin sisältö tulee olemaan maksutonta pelin omistaville, mutta kausittain mukaan saapuu myös maksullinen kausipassi, joka antaa mitä ilmeisemmin vain kosmeettista lisäsisältöä.

Tällä hetkellä Skull and Bones keskittyy pitkälti vain vihollisten tuhoamiseen ja resurssien keräämiseen. Vaikka end game tarjoileekin jo tekemistä, on vaikea nähdä, miksi grindausta jaksaisi suorittaa loputtomiin. Ehkä sitten myöhemmin, kun peli laajenee.

Arvosanan antaminen oli hyvin vaikeaa, sillä päivittyvän pelin arvioiminen etukäteen on mahdottomuus. Tähdet iskeytyvät kuitenkin sen mukaan, missä kunnossa merirosvoseikkailu on tällä hetkellä. Jos peli imaisee myöhemmin mukaansa, lupaan palata asiaan toisen artikkelin muodossa.

PC-tiedot: Nvidia RTX 3080, 10 GB, AMD Ryzen 9 5900X, 32 GB DDR4 3600MHz RAM

V2.fi | Miia Lyyra

Skull and Bones (Tietokonepelit)

Merirosvoseikkailu jää laimeaksi kokemukseksi, jonka ainoa toivo lepää tulevaisuuden lisäsisällössä.
  • Toiset pelaajat eivät voi hyökätä kuin PvP-tilassa
  • Vihollisten tykittäminen merenpohjaan on nautinnollista
  • Hyvin vähän teknisiä ongelmia
  • Sisältö keskittyy resurssien keräämiseen ja vihollisten tuhoamiseen
  • Olet laiva, et ihminen
  • Saarille ei pääse seikkailemaan ja suurin osa asioista hoidetaan suoraan laivasta
  • Teknisesti, visuaalisesti ja myös sisällöllisesti vanhahko
  • AAAA-peliksi tituleeraaminen huvittaa
< Helldivers 2... Final Fantasy VII Re... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (1 viestiä)

yowpfnkwbfjwngjr

25.02.2024 klo 10.01

olisin ostanut jos kaikki maailman satamat olisi mallinnettu ja kaveltavissa. kuka ei haluaisi ruotsinlaivasimulaattoria mis voi kayda kaikilla rannoilla. silla olisi myos saavutettu assassins creedin virtuaaliturismipuoli
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova