Tuorein sisältö

Pokémon Brilliant Diamond ja Shining Pearl

Arvioitu: Nintendo Switch
Genre: Roolipelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 7
Kehittäjä: ILCA
Julkaisija: Nintendo
Julkaisupäivä: 19.11.2021
Pelin kotisivut
Miikka Lehtonen

30.11.2021 klo 12.47 | Luettu: 5065 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Piplup ja Chimchar säntäävät Switchille
Pokémon-sarja kulkee eteenpäin kuin mustalla jäällä horjahteleva suomalainen. Sarjan Switch-debyytti, Let’s Go, Pikachu! oli virtaviivaistettu Pokémon-kokemus, jonka perään tarjoiltiin todellinen askel eteenpäin Pokémon Sword and Shieldin muodossa. Nyt otetaan taas askel aivan toiseen suuntaan, sillä äskettäin ilmestyneet Pokémon Brilliant Diamond ja Shining Pearl ovat uusintaversiot vuonna 2006 julkaistuista Nintendo DS -peleistä.


Se vertauskuva jäällä hoipertelemisesta ei ole vain huonoihin talvikenkiinsä hajoavan arvostelijan hiljainen avunhuuto, vaan pätee myös Brilliant Diamondiin ja Shining Pearliin. Jäisen sivuaskeleen tavoin nekin tuntuvat vähän hätäisesti tehdyiltä, eivätkä niin hirveän harkituilta julkaisuilta.

Aikakone hurisee


Perinteiseen tyyliin Nintendo julkaisi samaan syssyyn kaksi Pokémon-peliä, Brilliant Diamondin ja Shining Pearlin. Pelit ovat sisällöltään muuten identtisiä, mutta niiden sisältämien pokémonien valikoimissa on eroja. Toisen pelin tarinassa pahikset yrittävät manata esiin Dialgan, toisessa taas Palkian, mutta jos tämän ohella haluaa vaikka Arbokin, kannattaa ostaa Brilliant Diamond, sillä sitä ei Shining Pearlista löydy.


Kuten nimien perusteella voi jo ehkä arvata, Brilliant Diamond ja Shining Pearl ovat todellakin uusintaversiot vuonna 2006 julkaistuista Pokémon Diamondista ja Pearlista. Käännöksestä ei ole vastannut itse Game Freak, vaan operaatio on ulkoistettu I Love Computer Art -studiolle, joka on erikoistunut avustamaan muita studioita kehitystyössä. Paperilla olisi voinut kuvitella, että parin Pokémon-pelin uusinta olisi ollut juuri tiimille sopivaa työtä, mutta lopputulos ei toimi aivan sillä tasolla kuin voisi toivoa.

Suurena pesäerona Sword and Shieldin realistisempaan tyyliin Brilliant Diamond ja Shining Pearl muistuttavat kovasti vuonna 2019 julkaistua Link’s Awakening -uusintaversiota. Kehitystiimi on pyrkinyt toistamaan alkuperäisten pelien chibi-henkisen ilmeen 3D-grafiikalla ja moderneilla efekteillä höystettynä. Filttereiden ansiosta pelimaailma näyttää kuin eloon heränneeltä dioraamalta, jonka pikkuruisia esineitä ja hahmoja pelaajat tarkastelevat yläkulmasta. Taidetyyli jakanee mielipiteitä, mutta minusta se toimi kohtalaisesti. Valitettavasti samaa ei voi sanoa teknologiasta, sillä ruudunpäivitysnopeus takeltelee usein huomattavasti.


Muuten mennäänkin sitten kovin uskollisesti alkuperäisten pelien viitoittamalla polulla. Tarina ja pelin runko on prikulleen sama kuin 15 vuoden takaisissa alkuperäisissä, mutta pelimekanismeihin on tehty muutamia muutoksia ja uudistuksia. Valitettavasti ei välttämättä oikeaan suuntaan.

Silmissä vilisee


Koska Brilliant Diamond ja Shining Pearl ovat uusintaversioita vanhoista peleistä, ne eivät sisällä Sword and Shieldin tai muidenkaan uudempien pelien uudistuksia… enimmäkseen. Erikoisesti esimerkiksi mahdollisuus tuunata tiimiään vapaasti missä ja milloin tahansa on lisätty peliin, mutta se aukeaa käyttöön vasta jokusen tunnin pelaamisen jälkeen.


Myöhemmin vastaan tulee myös Sword and Shieldin avointa pelimaailmaa jäljittelevä pienempi alue, jossa villit pokémonit vaeltavat vapaasti kartalla kohtaajaansa odottaen, mutta noin 99% peliajasta satunnaiskohtaamiset ovat puhtaan satunnaisia, kuten vanhoissa peleissäkin.

Ehkä paras esimerkki siitä, miten puolihuolimattomasti Brilliant Diamond ja Shining Pearl on modernisoitu, löytyy pokémonien kehityksestä. Pelistä toiseen Game Freak on lisäillyt Pokémon-sarjaan elämää helpottavia ominaisuuksia, kuten sen, että myös muutkin kuin aktiivinen pokémon keräävät kokemusta taisteluista ja kesytetyistä poke?oneista.

Vielä Diamondin ja Pearlin aikoihin tämä jaettu kokemus oli paljon kitsaampaa kuin nykyään, joten pelitkin on tasapainotettu ja rytmitetty sen tahdin ympärille. Brilliant Diamond ja Shining Pearl kuitenkin avaavat kokemushanat täysin ja vieläpä lukitsevat ne auki, sillä kokemusta kertyy koko tiimille hirmuista vauhtia, eikä experience share -ominaisuutta voi edes kytkeä pois päältä. Peliä ei ole suinkaan tasapainotettu uutta tahtia varten.


Niinpä huomasin itse jo hyvin pian, että oma tiimini oli jo ensimmäisten tuntien jälkeen koomisesti ylilevelöitynyt pelin haasteita silmällä pitäen, joten mistään haasteista ei oikeastaan voi edes puhua. Jos siis haluaa saada peliltä minkäänlaista haastetta, on pakko lähteä itse keinotekoisesti rampauttamaan pelaamistaan liikkumalla vaikka vain muutaman pokémonin kokoisen tiimin kanssa. Ei ehkä se aivan paras ratkaisu.

Alkuperäiset Diamond ja Pearl olivat kaksiruutuisen DS-käsikonsolin pelejä, mutta Switchissä ei toki ole kuin yksi ruutu. DS:n toisen näytön ominaisuudet onkin nyt tungettu uuteen pokémon-rannekelloon, jonka sankarimme pokkaa mukaansa pelin alkumetreiltä. Jos siis haluaa katsella vaikka askelmittariaan tai tehdä laskutoimituksia taskulaskimella, ne kummittelevat nyt pelinäkymän ylälaidan pienessä ikkunassa.


Tämä kaikki kielii siitä, että kehitystiimi ei ole joko tajunnut tai saanut lupaa lähteä tekemään Diamondista ja Pearlista mitään todellista uusintaversiota, vaan ainoastaan tunkemaan pelit uuteen pelimoottoriin ja sitten markkinoille. Mutta samalla kuitenkin oudosti niitä uudistuksia on tehty jonkin verran. Tuloksena on peli, joka tuntuu ihmeelliseltä väliinputoajalta.

Uutta vai vanhaa? Vai molempia?


Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään suurta nostalgiaa Diamondia ja Pearlia kohtaan, koska ne sattuivat osumaan siihen GameBoyn ja Switchin väliseen kuoppaan, jossa en itse pelannut koko sarjaa juuri lainkaan. Jos itsellä on niitä kohtaan lämpimämpiä fiiliksiä, ehkä se auttaa myös nauttimaan Brilliant Diamondista ja Shining Pearlista enemmän.


Omat fiilikseni ovat, että koko julkaisu tuntuu vähän turhalta. Se Pokémon-sarjan seuraava todellinen uusi peli on vain muutaman kuukauden päässä, joten hätäisesti kehitetyiltä vaikuttavat uusintaversiot olisi ehkä voinut jättää väliin – tai sitten tehdä hieman huolellisemmin. Vanhojen Pokémon-pelien tarjoilu uusille yleisöille ei ole sinänsä mikään huono idea, mutta Diamond ja Pearl ovat sen verran vanhoja, että ne olisivat kaivanneet ehkä vähän enemmän tuunausta ja uusintaa, tai sitten kylmän “tässä ovat ne alkuperäiset pelit sellaisenaan, mutta Switchillä pyörivässä muodossa” -uudelleenjulkaisun.

Nyt tehdyt pienet uudistukset eivät varsinaisesti paranna kokemusta, vaan toisinaan jopa tekevät siitä alkuperäistä kehnomman, koska esimerkiksi pokémoien turbovauhditettu kehitys tekee jo ennestään helpoista peleistä suorastaan triviaaleja.

Toisaalta, Chimcharin ja Piplupin kanssa hengailu on edelleen hauskaa, joten vaikka Pokémon Brilliant Diamond ja Shining Pearl eivät olekaan niin hyviä uusintaversioita kuin olisi voinut toivoa, eivät ne myöskään täysin liukastu ojaan.

V2.fi | Miikka Lehtonen

Pokémon Brilliant Diamond ja Shining Pearl (Nintendo Switch)

Pokémon on kivaa, vaikka Brilliant Diamond ja Shining Pearl eivät nousekaan sarjan parhaimmiston joukkoon. Välimallin peli on välimallin peli.
  • Piplup!
  • Pokémonien keräily on edelleen ja aina kivaa
  • Uusi avoin pelialue on hauska uudistus, joka olisi kaivannut rinnalleen muutakin
  • Grafiikka on enimmäkseen veikeää ja toimivaa
  • Naurettavan helppo vaikeustaso
  • Tekniset töksähtelyt
  • Kokonaisuutena välimallin uusintaversio, ei todellisia uudistuksia mutta kylläkin uusia ongelmia
< Call of Duty: Vangua... Halo Infinite... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (1 viestiä)

Joni

30.11.2021 klo 21.15 4 tykkää tästä

EXP Share helvettiin näistä uusista.

Mo.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova