Tuorein sisältö

WRC 10

Arvioitu: Playstation 5
Genre: Ajopelit, Simulaatiot
Pelaajia: 1-2
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: KT Racing
Julkaisija: Nacon
Julkaisupäivä: 02.09.2021
Pelin kotisivut
Jere Tienhaara

17.09.2021 klo 16.09 | Luettu: 6297 kertaa | Teksti: Jere Tienhaara

Rallijuhlaa ja vanhoja autoja
Rallin MM-sarja täyttää ensi vuonna 50 vuotta ja KT Racingin WRC-pelisarja otti juhlavuoden menoihin jo varaslähdön, kun vastikään julkaistu WRC 10 juhlistaa rallikilpailuiden 50-vuotista taivalta. Muutaman vuoden takainen WRC 8 uudisti pelisarjaa yhden välivuoden jälkeen ja uusimman pelin pohja on pitkälti edelleen samaa kuin kyseisessä uudistuksessa.


WRC 10:n uutuudet löytyvät pitkälti sisällön puolelta: Juhlavuoden kunniaksi mukana on Anniversary-pelitila, joka tuo mukanaan legendaarisia vanhoja ralleja sekä niissä ajaneita autoja. Uusia nykyajan rallikohteita on mukana neljä, yhtenä näistä etelänaapurimme Viron ralli. Pienempiä uutuuksia on tarraeditori, naispuolinen ääninäyttely kartturille ja uusia tallitiimin rooleja uramuotoon. Lisää sisältöä on tarkoitus tulla myös julkaisun jälkeen.

KT Racingilla on viimeisiä näytönpaikkoja tämän lisenssin suhteen, sillä WRC 10 tulee olemaan heidän tällä erää toiseksiviimeinen WRC-pelinsä, sillä 2023 lisenssi siirtyy takaisin Codemastersille, joka aikoinaan tunnettiin Colin McRae Rally -peleistään sekä nykyään Dirt Rally -peleistä. WRC 10 julkaistiin edellisen ja nykyisen sukupolven konsoleille sekä PC:lle. Itse testasin rallikokemuksen Playstation 5:llä.

Mutkat suoriksi


Kaikki autourheilupelit voidaan yleensä sijoittaa johonkin kohtaan janalle, jonka toisessa päässä on realismi ja toisessa niin kutsuttu arcade, eli helpompi ja vauhdikkaampi realismista poikkeava ajo-ote. WRC 10 hieman hakee itseään tältä janalta ja koittaa operoida melko suurella alueella kattaen molempia ääripäitä. Vasta-alkajille tarjotaan ohjausapuja ja helpompaa vaikeustasoa, jolloin ajokokemus on melko arcademainen, mutta kaikki vaikeussäädöt tappiin laittamalla aletaan lähestymään melko realistista rallisimulaatiota. Joku saattaa kaivata tiukempaa fokusta tähän seikkaan pelin puolelta, mutta itse pidin, että kokemusta pystyy säätämään jokaisen pelaajan toiveiden mukaisesti.


En ole rallipelien suurkuluttaja, joten kaahailin pienillä avustuksilla ja vaikeustasot valitsin sieltä melko keskeltä. Ajokokemus oli miellyttävä ja palkitseva, välillä myös sopivan haastava. Erilaiset ajoradat, sääolosuhteet ja rengasvalinnat muuttavat pitoa sekä auton hallintaa. Vauhdintuntua piisaa ja kartturi luettelee nuotteja joita seurata. Ajamisesta en minä ainakaan valittamista keksi.

Ura rallikuskina


Tämänkin pelisarjan tässäkin osassa se keskeisin pelimuoto on uratila. Kyseessä on tuttua puuhaa, eli kalenteriin kisojen valitsemista, niiden ajelua, varikkotiimin päivitystä sekä managerointia, kilpailusarjoissa etenemistä, harjoittelua, erikoishaasteita ja auton hienosäätöä. Rallikilpailuiden pituutta pystyy säätämään, lyhyimmillä asetuksilla kilpailu sisältää muutaman erikoiskokeen ja pisimmällä saa yhdessä maassa ajaa konkreettisesti koko viikonlopun.


Kilpailuja on neljää eri sorttia: Junior WRC, WRC3, WRC2 ja WRC. Näistä voi uransa aloittaa joko junnusarjassa tai kolmosessa. Niille, jotka pelin ostavat vuosittain ja pelaavat suuria määriä, voi olla hieman turhauttavaa, että joka kerta pitää edetä kolmossarjasta asti pääkilpailusarjaan, eikä ole vaihtoehtona aloittaa sieltä suoraan. Hieman uudempana pelaajana itse pidin, että uratila ei ole liian vaikeaa alkuun ja tuo tunteen, että sisältöä sekä edettävää on vielä pitkälle asti.

Nättiä, mutta pätkivää


WRC 10 ei ole graafiselta näyttävyydeltään mitään shokeeraavaa uuden sukupolven silmäkarkkia, mutta varsin kelvollisen näköinen rallipeli kuitenkin. Valaisut, tekstuurit, automallit, likaefektit ja autojen rikkoutumiset ovat varsin realistisia ja näyttäviä. Ratojen reunoilla on ihmiskatsojia kiitettävän paljon, mutta näiden hahmomallit ovat hyvin geneerisiä. Pelin puut ja muu kasvillisuus ovat keskivertotasoa, mutta sääolosuhteet rankkoine sateineen näyttävät hienoilta.


Harmittavasti peli kärsii muutamista teknisistä ongelmista ja Playstation 5 ei oletusasetuksilla jaksa pyörittää peliä aivan tasaisella 60 kuvan päivitystaajuudella. Valittavissa on kolme graffa-asetusta: Pelasin oletuksella, mikä pyrkii pitämän kuvapäivityksen 60:ssä. Lisäksi löytyy 30fps-moodi, joka nostaa resoluutiota, mutta ei ajopeliä kyllä tuolla kuvanpäivityksellä halua pelata. Kolmantena on vielä kuvanpäivitykseen keskittyvä tila, joka laskee resoluution matalammalle.

Vauhdin hurmassa tapahtui jonkin verran ruudun repeilyä, oikeastaan kaikissa kuvakulmissa. Harmittamaan jäi myös muutaman kerran tapahtuneet pelin kaatumiset. Onneksi peli lataa nykysukupolvelle ominaisesti pitkätkin radat nopeasti, joten ei ole aivan maailmanloppu, jos joutuu syystä tai toisesta aloittamaan kilpailun alusta.

Tarkkaa kontrollia ohjaimella


Perinteisesti rallipelit tarjoavat autenttisimman kokemuksen, kun peliä pelaa rattiohjaimen kanssa, mutta WRC 10 tarjoilee erinomaisen ohjattavuuden myöskin tavallisen ohjaimen kanssa. Kaikkien nappuloiden herkkyyttä pystyy säätämään erikseen ja autot pysyvät harjoittelun myötä nätisti ohjauksessa tattia heiluttamalla. DualSense-ohjain tarjoaa edellisen pelin tavoin tuntopalautetta eri ratamateriaalien tekstuureista ja adaptiiviset liipaisimet tekevät jarruttamisesta sekä kaasuttamisesta autenttisempaa.


Äänimaailma WRC 10:ssa miellytti, autoilla on persoonallinen moottorin ääni ja erityisesti Anniversary-autot kuulostavat erittäin vinkeiltä. Taustamusiikit olivat niin ikään varsin hyvät. Pelin päävalikoita on uudistettu edellisistä osista, uratilan valikot sen sijaan ovat pysyneet melko samana. Valikkojen ilme on moderni ja helppolukuinen, vaikkakin hieman PC edellä toteutettu, eikä aina ohjaimella helpoiten navigoitava.

Jaksaako tätä joka vuosi?


Vuosittain julkaistavien franchise-pelien arviointi on hyvin kinkkinen seikka. Uuden osan tulisi olla helposti lähestyttävä uusille pelaajille, mutta samalla tuntua palaaville faneille raikkaalta, parannellulta ja hintansa arvoiselta. Pitkään jatkuneiden pelisarjojen osat ovat aina jollekin pelaajalle se ensimmäinen, mutta usealle se kahdeksas putkeen. Kuinka peli iskee kuhunkin ja miten hanakasti sitä on eteenpäin suosittelemassa, vaihtelee aina kyseisen pelaajan taustasta ja odotuksista riippuen.


Satunnaisena rallipelaajana, oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että WRC 10 on vallan erinomainen peli hypätä mukaan. WRC 9:n omistajille on hankala sanoa, kannattaako lähteä nyt näiden uudistusten myötä päivittämään saman tien, mutta eipä minun sana tässä kohtaa paljoa varmaan merkitsisikään - pelisarjojen tosifanina kun ei meinaan uuden pelin ostopäätöksiä tehdä vain rationaalisesti.

V2.fi | Jere Tienhaara

WRC 10 (Playstation 5)

Hakee itseään realistisen ja arcademaisen ajotyylin väliltä, mutta tarjoaa varsin pätevän rallipelipäivityksen pelisarjan konkareille tai erinomaisen hetken uusille faneille hypätä mukaan rallipelien maailmaan.
  • Lukuisia ratoja ja erikoiskokeita
  • Suuri määrä autenttisia autoja
  • Uratila vakuuttaa sisällönmäärällään
  • Anniversary-radat ja -autot ovat hauska lisä
  • Uuden sukupolven kokemusta lyhyillä latausajoilla ja ohjaintoiminnoilla
  • Helposti lähestyttävä uusille kuskeille, hyvää haastetta veteraaneille
  • Ajamisen fysiikka ja tuntuma ovat erinomaista
  • Teknisiä ongelmia
  • Kokeneille pelaajille harmittavasti uratilaa ei voi aloittaa suoraan WRC-luokasta
  • Vuosittainen päivitys on aina vuosittainen päivitys
< Deathloop... No More Heroes III... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (1 viestiä)

Rabbitman

Rekisteröitynyt 18.09.2021

18.09.2021 klo 13.42 1 tykkää tästä

Lanciassa neljä lehtinen apila. Pyhäinhäväistys Alfa Romeota kohtaan.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova